Gollum schreef:yuri36 schreef:Dat klinkt allemaal heel mooi, en toch gaat het regelmatig mis met barf.
De Ph-waarde van maagzuur en de ph-waarde van urine zijn twee totaal verschillende dingen.
Blijkbaar ben jij absoluut niet medisch onderlegd, anders haalde je deze twee zaken niet door elkaar.
Mensen als jij kan veel wijsgemaakt worden helaas ;-( En in dit geval door barf-fanatici.
Wat ik gezegd heb over de ph-waarde van het maagzuur: de ph-waarde van het maagzuur van de hond verschilt niet tot nauwelijks met dat van de mens, dit in tegenstelling tot wat vaak door barfers beweerd wordt om aan te tonen waarom honden wel botten zouden kunnen opeten en verteren zonder problemen, en mensen niet. Dat klopt dus absoluut niet. Er zijn genoeg gevallen bekend van honden die botten niet wisten te verteren; wat uiteindelijk (bijna-)fataal afliep.
Nee klopt, ik ben niet medisch onderlegd, verlicht mij dan
Ik meen het serieus, hoe verklaar je dan dat de urine van zoveel dieren veel zuurder word bij het voeren van vlees. Een heleboel dieren met blaasproblemen zijn opgeknapt door het voeren van vlees, inclusief de katten van mijn moeder.
hier een stukje van een onderzoek wat ze hebben gedaan naar de invloed van salmonella:
Bij dit onderzoek hebben de maag van de hond gesimuleerd en de pH waarde van het maagzuur bestudeerd. Zowel bij brokken als bij rauwe vleesvoeding. De resultaten van dit onderzoek zijn in dit grafische plaatje te zien:
In beide gevallen (zowel brokken als rauw vlees voer) toont aan dat er een verandering plaats vindt in pH waarde. Bij brokken stijgt de pH waarde alleen naar pH 6 terwijl bij de rauw vleesvoeding de pH waarde niet verder stijgt als een pH 3. Brokken blijven dus al langer in het spijsverteringssysteem (zoals boven al beschreven is) en dat is ook nog eens in een meer basisch millieu. Dit kan significante betekenis hebben aangezien de pH waarde in de maag een van de belangrijkste barrieres is tegen salmonella. Deze resultaten laten in ieder geval het verschil zien hoe honden brokken en rauw vlees verteren. Verdere conclusies kunnen uit deze bevindingen nog niet getrokken worden (meer onderzoek nodig)".
Zoals ik al schreef, de ph-waarde van maag en urine zijn twee totaal verschillende dingen. Daar was het jou in eerste instantie om te doen, je dacht dat ik me mezelf tegensprak, wat dus niet het geval is.
De zure urine heeft niets te maken met het maagzuur, je moet het me niet precies vragen, medisch mag ik dan wel een beetje onderlegd zijn, maar op chemisch gebied moet je me niet al teveel vragen.
Het heeft er mee te maken dat bij de vertering van vlees zuren ontstaan en bij de vertering van plantaardige produkten basen.
Als je een hond veel vlees geeft, of dat nu rauw is, of in brokken waar verder niet veel plantaardige produkten in zitten, dan krijg je zure urine en dat is dan goed voor honden die last hebben van blaasgruis/stenen die ontstaan in alkalische urine. Maar opgepast: je hebt ook blaasgruis/stenen die juist makkelijk in een zure omgeving (dus in zure urine) kunnen ontstaan.
Het enige wat ik verder beweerd heb, is dat de zuurgraad van het maagzuur van honden niet of nauwelijks afwijkt van die van bij mensen.
Het zogenaamde onderzoek wat jij aanhaalt, is geen fatsoenlijk onderzoek. Ik heb de vertaling gelezen op barfplaats en die hebben de vertaling een beetje teveel naar hun eigen hand gezet. Barfplaats heeft namelijk vertaald dat de maag van de hond gesimuleerd zou zijn. Dat kan ik in de oorspronkelijke, Engelse tekst niet terugvinden.
Het enigste wat ze gedaan hebben is een zuur te nemen, en daar vervolgens vlees of brokken in te dumpen. Ja HALLO ! Dat is echt geen nabootsing van de maag. Daarbij, het "onderzoek" is gedaan door de fabrikant:
http://www.mountaindogfood.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mountaindogfood.com/HealthCa ... onella.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En niet door een universiteit ofzo.
Bovendien iets heel anders: nog niet zo lang geleden heeft een instantie in Amerika bepaald dat honden die als therapiehond ingezet worden in verzorgingstehuizen en dergelijke, niet rauw gevoerd mogen worden. Waarom? Omdat deze honden makkelijk salmonella over kunnen brengen op de bewoners van deze verzorgingstehuizen die vaak een zwak immuunsysteem hebben.
Dus de maag kan wel een soort barriere tegen salmonella vormen, en de maag vormt idd een barriere tegen veel bacteriën, maar de maag houdt lang niet alles tegen, ook niet alle salmonella-bacteriën.
Voor de hond zelf hoeft die besmetting met salmonella niet altijd een probleem te zijn, maar het kan wel een probleem zijn voor mensen in je omgeving met een zwak immuunsysteem, zoals (jonge) kinderen, ouderen en bepaalde zieken.
Wordt jouw hond zijn immuunsysteem om 1 of andere reden ooit zwak, dan kan het ook ver hem een probleem gaan worden.
En het is waar, ook in brokken komt salmonella voor, maar de kans daarop is kleiner dan in rauw vlees. Dat blijkt ook uit onderzoeken waarbij honden op brokken en rauw vlees zijn vergeleken.
Dat je niet medisch bent onderlegd is niets op aan te merken, ik wil je alleen oprecht een goede raad meegeven en dat is: laat je niet allemaal mooie verhaaltjes en zogenaamde onderzoekjes voorspiegelen want voor mensen die medisch niet onderlegd zijn, is er niet of maar heel moeilijk onderscheid te maken tussen wat echt klopt en wat verzonnen is of maar een halve waarheid. Zelfs wetenschappers zelf hebben vaak de grootste moeite met het interpreteren van de uitkomsten van onderzoeken, laat staan iemand die er niets of maar heel weinig vanaf weet.