nyckle schreef: Ik heb niet alle tijd van de wereld om alles op te zoeken. Als ik google, op erfelijke afwijkingen bij de Wetterhoun, krijg ik te lezen op de side van de Stabij/ wetterhounen dat er niet veel aan de hand is. gezond zelfs.
Komkom, nou niet gek doen.
Op diezelfde site staat een link waar alle documenten van de fokkersberaden en het plan voor het beleid staan. Daar komt ook jouw link vandaan.
Jij bent op die site geweest, dus die link had je best kunnen pakken in plaats van die erboven. De data staan er nota bene voor.
Dat ik dan zo nu en dan achterloop, is dan voor te stellen. Nog steeds ben ik niet volledig op de hoogte van de erfelijke gebreken bij de Wetterhoun. Iets kon ik hier vinden:
http://edepot.wur.nl/5690
Natuurlijk zal ook de Severe Combined Immunodeficiency (SCID) mede de oorzaak zijn om andere rassen in te fokken bij de Wetterhoun.
Dit staat ook op de website van de vereniging.
En aangezien er hiervoor een DNA-test is en het enkelvoudig recessief is, is dat nou net géén reden andere rassen in te fokken.
De reden die het heeft doen ontstaan echter wel.
Inteelt namelijk, die zoals je hebt kunnen lezen bijzonder hoog is, heeft een desastreus effect op het immuunsysteem. Het maakt dat dieren gevoeliger worden voor allelei ziektes en in het geval van de wetterhounen heeft het ook een deel van dat immuunsysteem zelf aangetast.
Ik ben geen hondenfokker ik heb ietsje verstand van genetica.
Ik ben/heb beide, ik zou het je met plezier uit willen leggen als je me zegt wat je niet begrijpt.
Maar fokken blijft gokken en ik zit nog steeds met een wee gevoel in mijn maag. Iets fok je er makkelijk in, maar er nooit meer uit.
Nee, dat kun je niet zo simpel zeggen.
Er zijn in het verleden andere honden ingefokt. Zo een als jij nu hebt, om precies te zijn, onder andere. Zie jij het? Kun jij aanwijzen waar dat in terugkomt?
Er zijn nog andere rassen ook ingefokt. Zie jij ze? Kun jij het aanwijzen?
Geloof me ik heb jullie niet op stang willen jagen. Gerust gesteld ben ik ook niet. Ik heb het nare gevoel, dat de Wetterhoun nooit meer hetzelfde zal zijn na deze ingreep.
Dat hoop ik ook niet.
Gezonder, zou een mooie start zijn. Vruchtbaarder ook: van pakweg 17 combinaties in een bepaalde recente periode kwamen twee nesten. Teven namen niet op, resorbeerden, werden afwijkend loops, reuen dekten niet of bleken steriel.
En dan heb ik het nog niet over de kankers die voorkomen en de andere problemen, huidklachten, hartafwijkingen, dat soort dingen. Niets zo structureel dat er de vinger op leggen is in de zin van een typisch erfelijk probleem, maar wel degelijk dusdanig dat er gesproken kan worden van een klassiek voorbeeld van inteeltdepressie.
Dit beleid kan de inteelt significant terugbrengen terwijl de raszuiverheid door de gebruikte methode gewaarborgd kan worden op minimaal 80%, en die zuiverheid neemt vervolgens alleen maar toe.
De enige zorgen die ik heb is dat we al te laat zijn.