Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pedigree puppybrok...

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Pedigree puppybrok...

Ongelezen bericht door Hutsje »

malinois schreef:
yuri36 schreef:
dagmar88 schreef: :scratch: hoezo ziekteverwekkers en hoezo 'maar goed ook'?
Brokken zijn helemaal niet vrij van bijvoorbeeld salmonella...
Met ziekteverwekkers bedoel ik ziekmakende bacteriën en virussen die in rauw vlees zitten omdat het geslachte dier dat onder de leden had.
Dat is bij salmonella niet het geval en salmonella komt daarbij ook in vers vlees voor.
We weten nu al dat er kip is die bij mensen zeer ernstige, bijna niet te behandelen blaasontstekingen kan veroorzaken.
Ik lach me een kriek als straks al die eigenwijze barfers en kvv-ers straks zitten met ernstig zieke honden met niet of nauwelijks te genezen blaasontstekingen.
En dat is nog maar 1 voorbeeld. Er kunnen altijd nieuwe, bacteriën en virussen via rauw vlees overgedragen worden die honden ernstig ziek kunnen maken. En wie gelooft dat honden daar van nature bestand tegen zijn, die gelooft in sprookjes.
:piew:

Ik lach nooit als een hond doodziek ergens van wordt... omdat hij iets anders te eten krijgt dan de mijnen... :roll:
nou idd. een echte hondenliefhebber ben je dan :kotz:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

mwillow schreef: Je lijkt wel een reclameblok......toevallig niet een vertegenwoordigertje van genoemd merk?
wandelend reclamefoldertje... ik krijg dan altijd de neiging om dat merk dan al helemaal niet te kopen... wordt zoveel opgedrongen kan nooit goed zijn :cool2:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Ongelezen bericht door yuri36 »

malinois schreef:
mwillow schreef: Je lijkt wel een reclameblok......toevallig niet een vertegenwoordigertje van genoemd merk?
wandelend reclamefoldertje... ik krijg dan altijd de neiging om dat merk dan al helemaal niet te kopen... wordt zoveel opgedrongen kan nooit goed zijn :cool2:
Ow, zo redenerende zou ik Barf en kvv al helemaal niet aan mijn honden geven :lekkerpuh:
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

malinois schreef:
Tja...als ik Google op het merk en recall, ben ik ook niet zo overtuigd van het biologically appropriate statement. Gekookte botsplinters in hondenvoer en katten dood door een neurologische stoornis veroorzaakt door BESTRALING van het voer in Australië............... :N:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

yamie schreef:
Rosita Compagner schreef:
jaja, doe deze maar op een tegeltje voor op de wc
Afbeelding

:pffff:
geweldig. Ik ga printen en inlijsten. 't Zal m'n stoelgang zeker bevorderen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

yamie schreef:
jaja, doe deze maar op een tegeltje voor op de wc
Afbeelding

:pffff:
geweldig. Ik ga printen en inlijsten. 't Zal m'n stoelgang zeker bevorderen.

:smile: Ik zit hier krap 2 meter van de hondendiepvries af op t kleinste kamertje, dus dat wordt dan wel erg gek :tongue:
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Ik voer mijn hond brok, omdat ik simpelweg het vlees niet kan betalen wegens persoonlijke redenen momenteel...
Het eerste halfjaar dat ik Kay had heb ik m wel op vlees gehad, Carnibest geloof ik, daar deed hij het wel super op en hij vond het ook super lekker!
Nu zit hij op Prins Large brokken, waar hij het redelijk op doet. Ik vind persoonlijk dat hij het wat moeilijker eet, dus waarschijnlijk iets minder lekker vind.. het duurt wat langer voor de bak leeg is...
Als ik ruimer zit ga ik ook absoluut weer over op Carnibest, want vond m ook meer glanzen... en betere ontlasting hebben...

Onze vorige hond kreeg van mn vriend altijd Bonzo gevoerd en die heb ik op een gegeven moment over gezet op andere brokken. Ik vond idd dat ie veel dronk ook en stonk, vind Pedigree net zo waardeloos als Bonzo eigenlijk. Vind het allebei zoute bende waar ze naar mijn idee echt van meuren... Bonzai liet alleen maar continu scheten byuch... toen hij op andere brokken overging werd dat een stuk minder...

Alles dus in elk geval beter dan Pedigree en Bonzo zou ik zeggen ...
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
dagmar88
Zeer actief

MariskaB schreef:Ik voer mijn hond brok, omdat ik simpelweg het vlees niet kan betalen wegens persoonlijke redenen momenteel...
Het eerste halfjaar dat ik Kay had heb ik m wel op vlees gehad, Carnibest geloof ik, daar deed hij het wel super op en hij vond het ook super lekker!
Nu zit hij op Prins Large brokken, waar hij het redelijk op doet. Ik vind persoonlijk dat hij het wat moeilijker eet, dus waarschijnlijk iets minder lekker vind.. het duurt wat langer voor de bak leeg is...
Als ik ruimer zit ga ik ook absoluut weer over op Carnibest, want vond m ook meer glanzen... en betere ontlasting hebben...

Onze vorige hond kreeg van mn vriend altijd Bonzo gevoerd en die heb ik op een gegeven moment over gezet op andere brokken. Ik vond idd dat ie veel dronk ook en stonk, vind Pedigree net zo waardeloos als Bonzo eigenlijk. Vind het allebei zoute bende waar ze naar mijn idee echt van meuren... Bonzai liet alleen maar continu scheten byuch... toen hij op andere brokken overging werd dat een stuk minder...

ff offtopic hoor, maar waarom zet je hem dan niet op Smuldier? Ben je volgens mij nog goedkoper uit als met brok ook.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 05 mar 2011 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

MariskaB schreef:Ik voer mijn hond brok, omdat ik simpelweg het vlees niet kan betalen wegens persoonlijke redenen momenteel...

even buiten het hele gedoe " vlees in beter" om hoor, als het om te duur gaat, denk ik, dat jij met bv smuldier ( eventueel in combinatie met een brok) gewoon goedkoper uit bent, dan alleen prins brokken :wink: of bv cavom en kvv...
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

dagmar88 schreef:

ff offtopic hoor, maar waarom zet je hem dan niet op Smuldier? Ben je volgens mij nog goedkoper uit als met brok ook.
Dat denk ik ook wel... Ik heb het voor Toby destijds uitgerekend en die kwam met TinLo (van zeg maar 3,50 p/kg) op 5 cent per dag duurder uit als op de ProPlan brokken. Met Smuldier moet je volgens mij erg goedkope brokken voeren wil dat duurder worden!
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Icecold81
Zeer actief

Ik weet niet hoe duur is dat?

Ik ben nu 40 euro voor een zak kwijt en daar doe ik max 3 weken mee (15 kg) en dan is t op....
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MariskaB schreef:Ik weet niet hoe duur is dat?

Ik ben nu 40 euro voor een zak kwijt en daar doe ik max 3 weken mee (15 kg) en dan is t op....

ik voer cavom ( 34 euro voor 20 kilo ) en smuldier is hier uhm.. 49 euro ct per 400 gram ( hier bij de C-1000 )
Icecold81
Zeer actief

nou voer je van vlees natuurlijk meer in verhouding..

is cavom vlees of brok? want als het brok is scheelt dat nogal...

(again offtopic sorry :) )
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MariskaB schreef:nou voer je van vlees natuurlijk meer in verhouding..

cavom is brok :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:

even buiten het hele gedoe " vlees in beter" om hoor, als het om te duur gaat, denk ik, dat jij met bv smuldier ( eventueel in combinatie met een brok) gewoon goedkoper uit bent, dan alleen prins brokken :wink: of bv cavom en kvv...
dat weet ik wel zeker... ik heb het spul er hier nl. ook allemaal op staan en ben een stuk goedkoper uit dan eerder met brok
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MariskaB schreef:nou voer je van vlees natuurlijk meer in verhouding..

goedkoper dan Smuldier (kvv) voer je echt niet met brok
Afbeelding
Icecold81
Zeer actief

Doen ze t er goed op (dus glans, ontlasting en most important 4 me: maag.. die van mij boert/braakt nogal snel nl.)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MariskaB schreef:Doen ze t er goed op (dus glans, ontlasting en most important 4 me: maag.. die van mij boert/braakt nogal snel nl.)
smuldier? ja uitstekend... foto's staan wel in de fotohoek :ok: en ik stel best wat eisen aan voeding omdat ze toch best zwaar fysiek belast worden....
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

malinois schreef:
MariskaB schreef:Doen ze t er goed op (dus glans, ontlasting en most important 4 me: maag.. die van mij boert/braakt nogal snel nl.)
smuldier? ja uitstekend... foto's staan wel in de fotohoek :ok: en ik stel best wat eisen aan voeding omdat ze toch best zwaar fysiek belast worden....
én het heeft jaren geduurd voordat Mal omgeturnd was :engel:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
yamie
Zeer actief
Contacteer:

hier ook :ok: enige is met cavom, waar je wat op moet letten, is dat je niet te royaal voert, bij grotere honden is dat effect minder ws, maar ze kunnen van te veel, wat sneller "vadsig" worden, maar goed, das alleen maar weer meer voordelig, zuinig voer :mrgreen:

ik heb er hier ook 1, met een wat gevoelige maag en die doet het er prima op, daarnaast fok ik af en toe, en ook drachtige ( of een nest hebbende ) teven doen het er uitstekend op, ook de pups zelf trouwens :wink:
Icecold81
Zeer actief

Dat wordt mengen :lol1: Thnx voor de tip.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

yuri36 schreef:
mwillow schreef:
yuri36 schreef:Vers vlees hè? Kijk dan maar eens hier:

Vegetable-Eating Dog Lives to Ripe Old Age of 27

http://www.dogsinthenews.com/issues/020 ... 20918a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is zo'n achterhaald artikel, yuri36.

Wat te zeggen over een behoorlijk groot percentage waar je met geen mogelijkheid groente er in krijgt? Ook de gedomesticeerde hond is nog steeds een carnivoor.......en geen herbivoor.
Mis, de canis domesticus, de huishond, is noch carnivoor, noch herbivoor maar omnivoor!

Ik wil ook niet propageren dat honden vegetarisch moeten gaan eten, maar ik vermeldde de link alleen maar om te laten zien dat rauw vlees ook niet alleen zaligmakend is.
Omnivoor? Een omnivoor heeft maalkiezen ipv knipkiezen ;) En zo zijn er nog wat meer verschillen.

Dat neemt niet weg dat mijn hond ook gek op groente en fruit is maar niet iedere hond is dat. En ik denk dat een hond op van alles kan overleven maar of het goed voor hem is is een ander verhaal. Als je puur naar de biologische kenmerken kijkt is een hond een carnivoor.

@ts; helaas heb ik geen tips over brokken voor je omdat ik ze niet geef ;)
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Gollum schreef: Omnivoor? Een omnivoor heeft maalkiezen ipv knipkiezen ;) En zo zijn er nog wat meer verschillen.

Dat neemt niet weg dat mijn hond ook gek op groente en fruit is maar niet iedere hond is dat. En ik denk dat een hond op van alles kan overleven maar of het goed voor hem is is een ander verhaal. Als je puur naar de biologische kenmerken kijkt is een hond een carnivoor.

Het is toch echt een beetje ingewikkelder dan naar de tanden en het spijsverteringsstelsel kijken.
Het is ook maar hoe je het 1 of ander wil definieren. Honden eten groente, fruit, zelfs granen (of granen goed zijn laat ik nu even in het midden). Honden kunnen zelfs het goed doen op een vegetarisch dieet. Maar natuurlijk eten ze ook vlees. In mijn ogen zijn ze dan omnivoor.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

mwillow schreef: Tja...als ik Google op het merk en recall, ben ik ook niet zo overtuigd van het biologically appropriate statement. Gekookte botsplinters in hondenvoer en katten dood door een neurologische stoornis veroorzaakt door BESTRALING van het voer in Australië............... :N:
Erg zwak hoor!!! De doorstraling van het voer was verplicht gesteld door Australië zelf, anders mocht het het land niet in. Als de fabrikant al iets aangerekend kan worden, dan zijn de australische authoriteiten minstens even schuldig, want zij stelden het doorstralen verplicht.

En die botsplinters in hondenvoer, dat waren kleine stukjes die er niet in hoorden, maar geen schade hebben aangericht.

Als ik voor een puppie moest kiezen, dan toch zeker geen barf, want kijk eens wat dat aanricht, en ik heb er niet eens het woord "RECALL" voor moeten ingeven in google:

Information copied from an article written by Staff Vet for Best Friends Animal Sanctuary. Keep in mind that Best Friends is 100% into the best health care for their rescue animals. The information she cites is from REAL medical research, not "he said, she said, heard it from a friend..."

Quote:
The BARF basically haven no clue about correct and scientifically sound canine nutrition. They just came up with a fad diet catering to the growing mania for things "natural" that's all. The BARF diet has not undergone exhaustive feeding trials like the name brand commercial foods have. I doubt if they even bothered to analyze it to see if it meets the NRC and AFFCO Nutrient Requirements of Dogs. That requires a lot of hard science and that's something they don't believe in.

There are a lot of legitimate concerns over the feeding of Raw diets to dogs.

First there's the Public Health Concern as raw meats and foods carry the risk of disease..

Public Health Concerns Associated With Feeding Raw Meat Diets To Dogs
J Am Vet Med Assoc 219[9]:1222-1225 Nov 1'01 Public Veterinary Medicine 56 Refs

* Jeffrey T. Lejeune, DVM, PhD, and Dale D. Hancock, DVM, PhD
* Food Animal Health Research Program, Ohio Agriculture Research and Development Center, The Ohio State University, Wooster, OH 44691-4096
A large number of commercial pet foods are available to provide excellent nutrition for dogs. Clients who wish to supplement their animal's diets with additional meat-based protein should be advised to adequately cook it before incorporating it into the feed. Because of the numerous risks outlined previously, veterinarians should not recommend the feeding of raw meat to dogs. Personal hygiene of pet owners is critical in preventing transfer of pathogens from pets to humans. Unfortunately, it is often the individuals with the lowest level of personal hygiene (e.g., young children) who are most susceptible to these infectious agents. Supervising children during pet feeding and subsequent hand washing may be beneficial. Veterinary recommendation of raw meat feeding may result in serious legal ramifications. On the other hand, recommending good hygienic food safety practices for pets and educating clients can advance the veterinary profession by benefiting pets, agriculture, and people.

The VIN message Boards are FULL of incidents of anemia, puppy deaths, spontaneous bone fractures, thyroid disease and pancreatitis in dogs fed BARF diets. Specialists in Internal Medicine and Nutrition on VIN agree unanimously that the diets are dangerous. They are unbalanced, plus the bones create a real risk of GI obstruction. The raw diets carry the risk of Salmonella and E. Coli infection, both of which are transmissible to man and potentially fatal. As stated in one reference:

Preliminary assessment of the risk of Salmonella infection in dogs fed raw chicken diets.
Can Vet J 43[6]:441-2 2002 Jun

Joffe DJ, Schlesinger DP
This preliminary study assessed the presence of Salmonella spp. in a bones and raw food (BARF) diet and in the stools of dogs consuming it. Salmonella was isolated from 80% of the BARF diet samples (P < 0.001) and from 30% of the stool samples from dogs fed the diet (P = 0.105). Dogs fed raw chicken may therefore be a source of environmental contamination.

Things like tapeworms, and toxoplasmosis can be transmitted in raw foods. Toxo is particularly risky because of what can happen to unborn human fetuses if the mother is exposed.

There is also NO credible information to support the idea that any breed of dog does better on any particular ingredient. As Dr. Rebecca Remillard ( prominent veterinary nutritionist) posted: "Simply put, the liver of any dog cannot differentiate the source (ingredient) of any nutrient presented to it from the small intestine. The liver simply requires that all the essential nutrients are present in some optimal balance/ratio to function properly."

The BARF diet is SO bad.. Yet it's supporters are FANATICAL about it. Why? Because quackery sells! ( to read more see the qwackwatch website) So much so that even some veterinarians get involved. One of the biggest BARF proponents is a Dr.Billinghurst. A veterinarian. He runs a big BARF site ( barfworld).Never mimd that it could be considered to be malpractice to recommend such a terrible and potentially dangerous diet.. It SELLS and people believe it as if it were Gospel.

Margaret Muns DVM
Staff Veterinarian
mwillow

yuri36 schreef:Erg zwak hoor!!! De doorstraling van het voer was verplicht gesteld door Australië zelf, anders mocht het het land niet in. Als de fabrikant al iets aangerekend kan worden, dan zijn de australische authoriteiten minstens even schuldig, want zij stelden het doorstralen verplicht.
Er kan dus wel degelijk iets met een 'goede' brok gebeuren...
Ongeacht of de Australische autoriteiten hierbij blaam treffen (uiteraard is dat zo...), de zich van niets bewuste katteneigenaar in dit geval verwacht een 'biologic appropriate' kattenbrokje. Fijn dat er mogelijkheden zijn om zelf in de hand te hebben wat ik voer. Al dat geïmporteer van Amerikaans en Canadees voer naar Europa is ook niet altijd een oplossing.
Hutsje
Zeer actief

yuri36 schreef:
mwillow schreef: Tja...als ik Google op het merk en recall, ben ik ook niet zo overtuigd van het biologically appropriate statement. Gekookte botsplinters in hondenvoer en katten dood door een neurologische stoornis veroorzaakt door BESTRALING van het voer in Australië............... :N:
Erg zwak hoor!!! De doorstraling van het voer was verplicht gesteld door Australië zelf, anders mocht het het land niet in. Als de fabrikant al iets aangerekend kan worden, dan zijn de australische authoriteiten minstens even schuldig, want zij stelden het doorstralen verplicht.

En die botsplinters in hondenvoer, dat waren kleine stukjes die er niet in hoorden, maar geen schade hebben aangericht.

Als ik voor een puppie moest kiezen, dan toch zeker geen barf, want kijk eens wat dat aanricht, en ik heb er niet eens het woord "RECALL" voor moeten ingeven in google:

Information copied from an article written by Staff Vet for Best Friends Animal Sanctuary. Keep in mind that Best Friends is 100% into the best health care for their rescue animals. The information she cites is from REAL medical research, not "he said, she said, heard it from a friend..."

Quote:
The BARF basically haven no clue about correct and scientifically sound canine nutrition. They just came up with a fad diet catering to the growing mania for things "natural" that's all. The BARF diet has not undergone exhaustive feeding trials like the name brand commercial foods have. I doubt if they even bothered to analyze it to see if it meets the NRC and AFFCO Nutrient Requirements of Dogs. That requires a lot of hard science and that's something they don't believe in.

There are a lot of legitimate concerns over the feeding of Raw diets to dogs.

First there's the Public Health Concern as raw meats and foods carry the risk of disease..

Public Health Concerns Associated With Feeding Raw Meat Diets To Dogs
J Am Vet Med Assoc 219[9]:1222-1225 Nov 1'01 Public Veterinary Medicine 56 Refs

* Jeffrey T. Lejeune, DVM, PhD, and Dale D. Hancock, DVM, PhD
* Food Animal Health Research Program, Ohio Agriculture Research and Development Center, The Ohio State University, Wooster, OH 44691-4096
A large number of commercial pet foods are available to provide excellent nutrition for dogs. Clients who wish to supplement their animal's diets with additional meat-based protein should be advised to adequately cook it before incorporating it into the feed. Because of the numerous risks outlined previously, veterinarians should not recommend the feeding of raw meat to dogs. Personal hygiene of pet owners is critical in preventing transfer of pathogens from pets to humans. Unfortunately, it is often the individuals with the lowest level of personal hygiene (e.g., young children) who are most susceptible to these infectious agents. Supervising children during pet feeding and subsequent hand washing may be beneficial. Veterinary recommendation of raw meat feeding may result in serious legal ramifications. On the other hand, recommending good hygienic food safety practices for pets and educating clients can advance the veterinary profession by benefiting pets, agriculture, and people.

The VIN message Boards are FULL of incidents of anemia, puppy deaths, spontaneous bone fractures, thyroid disease and pancreatitis in dogs fed BARF diets. Specialists in Internal Medicine and Nutrition on VIN agree unanimously that the diets are dangerous. They are unbalanced, plus the bones create a real risk of GI obstruction. The raw diets carry the risk of Salmonella and E. Coli infection, both of which are transmissible to man and potentially fatal. As stated in one reference:

Preliminary assessment of the risk of Salmonella infection in dogs fed raw chicken diets.
Can Vet J 43[6]:441-2 2002 Jun

Joffe DJ, Schlesinger DP
This preliminary study assessed the presence of Salmonella spp. in a bones and raw food (BARF) diet and in the stools of dogs consuming it. Salmonella was isolated from 80% of the BARF diet samples (P < 0.001) and from 30% of the stool samples from dogs fed the diet (P = 0.105). Dogs fed raw chicken may therefore be a source of environmental contamination.

Things like tapeworms, and toxoplasmosis can be transmitted in raw foods. Toxo is particularly risky because of what can happen to unborn human fetuses if the mother is exposed.

There is also NO credible information to support the idea that any breed of dog does better on any particular ingredient. As Dr. Rebecca Remillard ( prominent veterinary nutritionist) posted: "Simply put, the liver of any dog cannot differentiate the source (ingredient) of any nutrient presented to it from the small intestine. The liver simply requires that all the essential nutrients are present in some optimal balance/ratio to function properly."

The BARF diet is SO bad.. Yet it's supporters are FANATICAL about it. Why? Because quackery sells! ( to read more see the qwackwatch website) So much so that even some veterinarians get involved. One of the biggest BARF proponents is a Dr.Billinghurst. A veterinarian. He runs a big BARF site ( barfworld).Never mimd that it could be considered to be malpractice to recommend such a terrible and potentially dangerous diet.. It SELLS and people believe it as if it were Gospel.

Margaret Muns DVM
Staff Veterinarian
en moet je daar ook om lachen? sinds ik vers voer (pas een jaar of 14) heb ik geen honden meer met groeipijn, kom ik nooit meer bij de dierenarts want mijn honden blaken van gezondheid. sindsdien heb ik ook alleen nog maar honden gehad die hd en ed vrij zijn. sterker nog, ik zou kiefer niet eens mogen hebben als ik hem brok zou zijn gaan voeren. reden? zijn fokker heeft een ervaring van meer dan 20 jaar op vers, en heeft ook alleen maar gezonde, hd vrije honden. zij woont in zweden en toen zij helemaal bovenin woonde een tijd weer brok moeten voeren en liep toen tegen gezondheidsproblemen aan. zij is verhuisd en weer vers gaan voeren en daarmee waren de problemen opgelost. maar dat zullen wel uitzonderingen zijn he?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

yuri36 schreef:
Gollum schreef: Omnivoor? Een omnivoor heeft maalkiezen ipv knipkiezen ;) En zo zijn er nog wat meer verschillen.

Het is toch echt een beetje ingewikkelder dan naar de tanden en het spijsverteringsstelsel kijken.
Het is ook maar hoe je het 1 of ander wil definieren. Honden eten groente, fruit, zelfs granen (of granen goed zijn laat ik nu even in het midden). Honden kunnen zelfs het goed doen op een vegetarisch dieet. Maar natuurlijk eten ze ook vlees. In mijn ogen zijn ze dan omnivoor.
en omdat jij dat VINDT is het ook zo :piew:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

:smile: Ik vind het bovenstaande stukje wel lachwekkend en ook nog eens absoluut geen concrete informatie over wat er met een pup zou gebeuren wanneer deze rauw gevoerd zou worden of gespeend op rauw.

Allereerst zou ik mij als dierenarts waarbij mensen moeten vertrouwen op kunde en intelligentie diep schamen voor een artikel in die schrijfstijl, zonder bronnen en met zo veel spelfouten :19:
Ik vraag me zelfs af of het authentiek is...

Afgezien daarvan; de kans op besmetting met salmonella is zeker bij kinderen groter door brokken dan door vlees. De meeste mensen hebben gewoonweg geen flauw idee dat brokken met salmonella besmet kunnen zijn; terwijl iedereen wél weet zijn handen te wassen na het aanraken van rauw vlees en even met een sopje de vloer doet :wink:
Die 'persoonlijke' hygiëne zal bij versvoerders dus wel hoger liggen dan bij brok voerder.

Ik snoepte als peuter stiekem van de kattenbrokjes. Mijn moeder is toen met me naar de huisarts gegaan om te vragen of dat kwaad kon, waarop hij antwoordde 'oooh, extra eiwitten, geen zorgen over maken'.
Zou hij hetzelfde hebben gezegd als ik rauwe kip had gegeten? Nee, jonge kinderen laat je niet in contact komen met rauw vlees :U:

Brokken geven dus een groter risico, maar salmonella besmetting door hondenvoer (brok, blik, kvv, vers) in zijn algemeenheid komt al weinig voor en kan dus al geen risico voor de volksgezondheid genoemd worden.

http://www.onvz.nl/zorg.htm?ch=def&id=i ... salmonella" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink: Ons stukje vlees komt ook niet gebakken en al uit de lucht zetten, dus zie ik ook niet waarom rauw vlees bestemd voor de hond erger zou zijn dan rauw vlees bestemd voor ons? :denken:
De kans op het oplopen van toxoplasmose is wat mij betreft vele malen groter bij het tuinieren dan bij het voeren van rauw vlees aan huisdieren en op lintwormen wordt in slachthuizen gecontroleerd.
:Q: Maar als je daar heel bang voor bent zou ik eerder de filet americain laten staan :F:

Een forum van Amerikaanse dierenartsen, studenten en assistenten die allemaal goed verdienen aan brokken vind ik persoonlijk niet echt representatief en is daarbij niet openbaar, dus kan de informatie en context niet bekeken worden.

One of the biggest BARF proponents is a Dr.Billinghurst. A veterinarian. He runs a big BARF site ( barfworld).Never mimd that it could be considered to be malpractice to recommend such a terrible and potentially dangerous diet.. It SELLS and people believe it as if it were Gospel.

Hier wordt geïmpliceerd dat Dr. Billinghurst een site met commercieel oogmerk heeft, terwijl ik dat er niet in terug zie.
:wink: En iemand publiekelijk zo aanvallen, op internet speuren naar onzin en op ieder flintertje 'informatie' happen? Ik zie maar één fanatiekeling :19:
mwillow

Ik lig niet zo wakker van de diverse anti raw fanatici die sinds de grootscheepse recall van 2006 in Amerika uit naam van die AAFCO hun bekende tirades afsteken. Aangezien vreselijk veel commercieel voer werd terug gehaald, durfde geen eigenaar er zich meer aan te wagen en is rauw gaan voeren. En terecht. Het is zelfs zo erg dat de pro AAFCO's infiltreren op bepaalde Amerikaanse lists en fora en de pro rauw dierenartsen de kans niet krijgen om verweer te geven, omdat ze gelijk van zo'n VIN messageboard worden afgeflikkerd. Dat deze 'sprekers van de waarheid' verbonden zijn aan bepaalde multinationals wordt dan maar buiten beschouwing gelaten. Daar komt de simpele huisdiereigenaar die dergelijke informatie leest niet achter. Ik heb liever onafhankelijk verkregen informatie over de voor- en nadelen van zelf samengesteld voeren. Gelukkig hebben tig pro rauw dierenartsen en gerespecteerde fokkers wereldwijd daar een geheel andere visie op, die zeker niet gestaafd is aan de 'bewijslast' van AAFCO. Ik hou van simpelheid en eerlijkheid gestaafd aan de praktijk van alle dag en maak dus niet mee dat pups slecht opgroeien op zelf samengestelde voeding en niet massaal onderhevig zijn aan ziektes veroorzaakt door bv. Salmonella. Dat het fout kan gaan met zelf samengestelde voeding komt voor. Een eigenaar die niet bereid is zich te verdiepen in een degelijk rauw dieet door zich niet in te lezen en zich aan te melden op de diverse lists en fora, kan van een koude kermis thuis komen. Maar om het zelf samenstellen als 'science' te gaan verheffen, is klinkklare onzin. Dat zijn uitspraken van de AAFCO-aanhangers, terwijl de grootste mazen wat de tekorten aangaat juist in de commerciële voedingen zitten.
Het boek Raw Meaty Bones van dr. Tom Lonsdale vind ik wat realiteit omtrent de AAFCO aangaat uiterst objectief.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

@dagmar88:

"Ik vind het bovenstaande stukje wel lachwekkend en ook nog eens absoluut geen concrete informatie over wat er met een pup zou gebeuren wanneer deze rauw gevoerd zou worden of gespeend op rauw."

Het artikel stelt dat aan BARF gevaarlijke kanten zitten, in het algemeen voor honden. Dus geldt het ook voor puppies.

"Allereerst zou ik mij als dierenarts waarbij mensen moeten vertrouwen op kunde en intelligentie diep schamen voor een artikel in die schrijfstijl, zonder bronnen "

Er worden verschillende bronnen genoemd, dus hoe jij kan beweren dat het artikel zonder bronnen is, is me een raadsel.

"Ons stukje vlees komt ook niet gebakken en al uit de lucht zetten, dus zie ik ook niet waarom rauw vlees bestemd voor de hond erger zou zijn dan rauw vlees bestemd voor ons?"

Mensen eten normaal gesproken geen rauw vlees.
En ja, filet americain laat ik staan, niet goed doorbakken biefstuk ook.

"Hier wordt geïmpliceerd dat Dr. Billinghurst een site met commercieel oogmerk heeft, terwijl ik dat er niet in terug zie."

Oh nee? Dan kijk maar eens hier: http://www.drianbillinghurst.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Of dacht je dat zoiets geen geld in het laatje brengt?

"En iemand publiekelijk zo aanvallen, op internet speuren naar onzin en op ieder flintertje 'informatie' happen? Ik zie maar één fanatiekeling "

Het is véél meer dan een flinetrtje info, BARF en kvv zijn lang niet zo veilig als evel mensen doen voorkomen.
Wie "viel ik publiekelijk aan" ? Mwillow? Hij was het toch die eerst ging googlen? Ik heb zijn voorbeeld slechts gevolgd.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”