Inge O schreef:Chris* schreef: maar als ik een pup neemt, wordt ze echt onrustig.
dat hebben die van mij ook allemaal maar dat vind ik nog wat anders dan zo beschermend zijn over het nest dat je er amper bij kan zonder de teef in de stress te brengen.
Na de bevalling is het geen stress, maar bewakings/verzorgingsdrift. Ik moet teven ook echt paaien om haar nest heel even te verlaten om uit te gaan, en soms echt zwaar appél.
Ik kan er wel bij komen, even, waar zij bij is, maar als ik dat te vaak doe loop ik de kans dat ze door onrustigheid op de pups zal springen, of pups verplaatsen naar een plek waar ik niet wil, omdat zij haar nest als niet veilig genoeg ervaart voor haar pups.
Dat is het me allemaal niet waard, juist omdat het hele goede natuurlijke moeders zijn, moet ik me er zo min mogelijk mee bemoeien iig de eerste 10 dagen-2 wken.
Daarna wordt het gedrag minder en is ze alleen oplettend wat je met haar pups uitspookt. Als het haar dan te lang duurt, wordt je ook vriendelijk verzocht op te rotten.