Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lol heben met je honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

hondenvriend
Actief
Mijn ras(sen): bullterrier

Re: lol heben met je honden

Ongelezen bericht door hondenvriend »

Valerie schreef: Een hond heeft niets aan volkoren voedsel :wink: Het is een hond geen mens.
ik weet niet wie jou dat verteld heeft ? maar dat is complete onzin.
hondenvriend
Actief

Budkes schreef:Perry is gek op mandarijnen en op aardbeien.
Maar voor de rest ben ik het wel met mijn voorgangster eens. Het is geen mens, dus de grote gezondheid van groent fruit en volkorenbrood zie ik niet zo.
Ze krijgen het allemaal wel, want ze vinden sommige dingen erg lekker, maar of het nou zo hun gezondheid stimuleert, dat waag ik te betwijfelen.
nou probeer het maar uit. elke dag of om de dag wat vers fruit en groenten een paar sneejes
grof volkore. zal je zien hoe gezonde hond je krijgt. natuurlijk ook wel genoeg lichaamsbeweging en weinig stres. dat zijnook grote gezondheids factoren.

het is de voedselindustrie waar die praatjes/leugens vandaan komen, dat fruit groenten en grof volkoren niet gezond zou zijn voor honden. en dat is nou juist waarom er zoveel honden ziek zijn.
hondenvriend
Actief

saskia en siem schreef:
hondenvriend schreef:koop een meloen en ga die op je schoot in stukjes snijden met de honden om je heen. en ga ze 1 voor 1 stukjes meloen geven. gegarendeerd veel plezier en gezond. en dat is precies wat honden nodig hebben.
kijk dat heb ik als ik zelf een vockingworst koop.
dan heb je ieder geval lol.
hondenvriend
Actief

kloesje schreef: Maar ik heb eigenlijk altijd 'geleerd' dat je het beste je hond een hoogwaardig hondenvoer kunt voeren, deze is volledig gebalanceerd en afgestemd op de hond zijn behoeftes, dus ik begrijp eigenlijk niet zo goed, waarom je nu ook fruit, groente en volkoren ernaast moet voeren. Kijk als traktatie is het heerlijk, maar als echte aanvulling.. kweet niet
ja natuurlijk roepen die hondenvoerverkopers dat. maar denk je nou echt dat dat tegen verse vitamine,s op kan ? nee echt niet. bij lange na niet. er zal best wel hele goeie voeding zijn. maar die is waarschijnlijk dan ook peper duur.

verse groenten en fruit is ziekte genezend. veel vlees en weinig verse vitamine is ziek makend.
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

Taiga luste nooit fruit. Maar Bram wel...en hij eet echt al het fruit wat je hem maar voorschotelt. Als is hij diep in slaap en je pelt een banaan of een sinasappel, dan zit meneer ineens klaarwakker naast je. :F:

En omdat Bram wel fruit lust en dus ook krijgt, ja dan eet Taiga het ook. Want dat kan natuurlijk niet, dat het kleine mormel wel iets krijgt en zij niet :pffff:
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
hondenvriend
Actief

Hetty2501 schreef:Waarom zou je volkoren brood geven???? Dit is helemaal geen natuurlijke voeding voor een hond.
dat zie jij fout hoor. een hond komt van een wolf af. en die eten dieren die alleen maar volkoren,of andere planten eten. en die eten 9 van de 10 keer eerst de maag op van zo,n dier. en zo komt een wolf gedeeltelijk aan z,n vitamines, minerale en volkoren.
hondenvriend
Actief

Kristina schreef: Maar Bram wel...en hij eet echt al het fruit wat je hem maar voorschotelt. Als is hij diep in slaap en je pelt een banaan of een sinasappel, dan zit meneer ineens klaarwakker naast je. :F:
hahaha, ik heb hier precies hetzelfde
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

hondenvriend schreef:
kloesje schreef: Maar ik heb eigenlijk altijd 'geleerd' dat je het beste je hond een hoogwaardig hondenvoer kunt voeren, deze is volledig gebalanceerd en afgestemd op de hond zijn behoeftes, dus ik begrijp eigenlijk niet zo goed, waarom je nu ook fruit, groente en volkoren ernaast moet voeren. Kijk als traktatie is het heerlijk, maar als echte aanvulling.. kweet niet
ja natuurlijk roepen die hondenvoerverkopers dat. maar denk je nou echt dat dat tegen verse vitamine,s op kan ? nee echt niet. bij lange na niet. er zal best wel hele goeie voeding zijn. maar die is waarschijnlijk dan ook peper duur.

verse groenten en fruit is ziekte genezend. veel vlees en weinig verse vitamine is ziek makend.
Ik heb een opleiding gedaan oa. richting diervoeding, dus het is niet zo dat ik vertel wat ik van hondenvoerverkopers heb gehoord. Belangrijk bij de commerciele voeders is op te letten op het vleesgehalte in het voer en waar dit vleesgehalte dan uit bestaat, echt vlees is natuurlijk altijd beter dan vleesmeel.

Vitamines zijn natuurlijk altijd goed voor een hond, maar de hond moet het wel kunnen opnemen. Een hond kan niets met granen, want zijn maag-darm stelsel is er niet op gebouwd om deze te verteren, de vraag is ook in hoeverre zijn vitaminen en andere voedingsstoffen kunnen opnemen uit verse (dus niet gekookte) groenten en fruit.

Altijd is het leuk om je hond iets te voeren, wat wij mensen eten, maar zeker kan een hond daar ook verkeerd op reageren.

Ik denk ook niet dat het slecht is, maar zie ook nog geen meerwaarde erin, behalve het speelse effect ervan. Dan zal eerst de verteerdbaarheid van de groenten en fruit uitgelicht moeten worden en hoe dit dan voornamelijk bij een hond werkt.

De reden dat de hond/wolf begint bij de maag van een dier, is omdat hier inderdaad de meeste voedingstoffen inzitten, maar deze groenten/grassen zijn al voorverteerd door de grazer, die heeft daar wel een goed aangepast maag-darm stelsel voor. Van deze voorverteerde groenten kan de hond/wolf wel de voedingsstoffen opnemen, omdat dan het membraam dat om de voedingscellen in de groenten ligt al verteerd is, dit kan de hond niet zelf verteren met zijn maag en darmstelsel.

Zoals een mede forummer als zei: Een hond is geen mensen.
En inderdaad al helemaal niet met zijn ingewanden, een hond is een carnivoor en wij zijn omnivoren :)
Afbeelding
Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Joepie »

Joep is ook dol op fruit vooral op banaan.
Ik liep laatst op een hondenshow rustig kraampjes te kijken zie ik ineens dat zijn kraan in zijn bek opengezet werd wat bleek er stond iemand een banaan te eten :lol1:
Ik heb alleen weleens gehoord dat het klokhuis in een appel niet goed is dus die krijgt hij dan niet.
Afbeelding
hondenvriend
Actief

kloesje schreef: Een hond kan niets met granen, want zijn maag-darm stelsel is er niet op gebouwd om deze te verteren
dus dan zouden die granen onverteerd weer uit gepoepd worden ? nou dat dacht ik niet.
hondenvriend
Actief

kloesje schreef: Ik denk ook niet dat het slecht is, maar zie ook nog geen meerwaarde erin, behalve het speelse effect ervan. Dan zal eerst de verteerdbaarheid van de groenten en fruit uitgelicht moeten worden en hoe dit dan voornamelijk bij een hond werkt.
hier zeg je dus eigelijk dat je het ook niet weet. nou goeie opleiding was dat dan ?

natuurlijk moet je opppassen wat je een hond geeft. maar de gropentes en fruit die uik opgenoemd heb zijn heel goed. en ziekten genezend.

maar verder ga ik hier geen welles nietes spelletje spelen. mensen geloof wat je wilt geloven. maar volg de natuur en je hart.
Laatst gewijzigd door hondenvriend op 27 aug 2010 09:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

hondenvriend schreef:
kloesje schreef: Een hond kan niets met granen, want zijn maag-darm stelsel is er niet op gebouwd om deze te verteren
dus dan zouden die granen onverteerd weer uit gepoepd worden ? nou dat dacht ik niet.
Honden kunnen niets met granen. Veel honden zijn er ook nog eens allergies voor.

Volgens mij worden granen in hondenvoer voornamelijk als vulmiddel gebruikt.
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
kloesje
Zeer actief

hondenvriend schreef:
Dacht het wel.. Kijk maar eens als je een hond van die frolic dingen voert, zitten ook graanstukjes in. En als je dan de ontlasting bekijkt, zie je die pitjes gewoon terug in de ontlasting.

Granen in hondenvoeders zijn vaak wel voorbewerkt, honden kunnen daar wel meer mee, maar inderdaad is het meer een vulmiddel dan van een goede voedingswaarde.
Afbeelding
Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Joepie »

hondenvriend schreef:
Jawel hoor granen worden er zo weer uitgepoept.
Afbeelding
hondenvriend
Actief

ja hele granen. maar fijn gemalen niet. dat is ook voorbewerkt.
kloesje
Zeer actief

hondenvriend schreef:
kloesje schreef: Ik denk ook niet dat het slecht is, maar zie ook nog geen meerwaarde erin, behalve het speelse effect ervan. Dan zal eerst de verteerdbaarheid van de groenten en fruit uitgelicht moeten worden en hoe dit dan voornamelijk bij een hond werkt.
hier zeg je dus eigelijk dat je het ook niet weet. nou goeie opleiding was dat dan ?

natuurlijk moet je opppassen wat je een hond geeft. maar de gropentes en fruit die uik opgenoemd heb zijn heel goed. en ziekten genezend.

maar verder ga ik hier geen welles nietes spelletje spelen. mensen geloof wat je wilt geloven. maar volg de natuur en je hart.
Wel vreemd dat je je bericht 3 maal aanpast. Eerst schrijf je dat wat ik zeg, ronduit gevaarlijk is. Dit heb je nu weggehaald.. Ik vond de opmerking dan ook zwaar overtrokken, omdat ik zeg dat er geen meerwaarde aan groenten voeren zit.
Tot nu toe is bewezen dat honden geen tot weinig voedingswaarden uit groenten kunnen halen, wanneer deze rauw zijn.
Ik bedoelde er mee te zeggen, dat ik dat van fruit niet weet. En dat staat los van de opleiding, gezien het voeren van fruit uberhaupt nooit aan de orde is geweest.

Tevens meldt ik niet dat het slecht is.

Ik zal mijn reacties niet achteraf wijzigen, gezien ik goed nadenk voordat ik iets post.
Afbeelding
kloesje
Zeer actief

hondenvriend schreef:ja hele granen. maar fijn gemalen niet. dat is ook voorbewerkt.
Grof volkoren brood, bevat hele granen en zijn nauwelijks voorbewerkt. Deze hele granen zullen niet of nauwelijks verteren en heel weer uitpoepen :)
Afbeelding
hondenvriend
Actief

kloesje schreef:
hondenvriend schreef:ja hele granen. maar fijn gemalen niet. dat is ook voorbewerkt.
Grof volkoren brood, bevat hele granen en zijn nauwelijks voorbewerkt. Deze hele granen zullen niet of nauwelijks verteren en heel weer uitpoepen :)
ja doeiiiiiiii. een gedeelte mischien. maar de rest is fijn zat. maar als je denkt dat dat zo is
geef je je hond toch gewoon volkore ?
hondenvriend
Actief

kloesje schreef:
Wel vreemd dat je je bericht 3 maal aanpast. Eerst schrijf je dat wat ik zeg, ronduit gevaarlijk is. Dit heb je nu weggehaald.. Ik vond de opmerking dan ook zwaar overtrokken, omdat ik zeg dat er geen meerwaarde aan groenten voeren zit.
.
dat is niet vreemd. ik had te snel gelezen. dat is inderdaad een beetje dom. gelukkig zag ik het gelijk.
en het gaat er niet om wat ik te snel zei en niet goed zei. het gaat er om wat ik erna zei.
hondenvriend
Actief

kloesje schreef: Ik vond de opmerking dan ook zwaar overtrokken, omdat ik zeg dat er geen meerwaarde aan groenten voeren zit.
dat is heel onverstandig om dat de mensen wijs te maken.
kloesje
Zeer actief

hondenvriend schreef:
kloesje schreef: Ik vond de opmerking dan ook zwaar overtrokken, omdat ik zeg dat er geen meerwaarde aan groenten voeren zit.
dat is heel onverstandig om dat de mensen wijs te maken.
Ieder zijn opvatting, jij legt hier iedereen jouw mening op dat groenten en granen goed zijn voor een hond en ik onderbouw dat dit niet zo is.

Dus ja, als ik dan onverstandig ben om dat te zeggen, hoe onverstandig is het dan om het tegendeel te beweren.
Afbeelding
hondenvriend
Actief

kloesje schreef: Tot nu toe is bewezen dat honden geen tot weinig voedingswaarden uit groenten kunnen halen, wanneer deze rauw zijn.
nou kom jij dan maar eens met die bewijzen. wel graag van onafhankelijk onderzoeken. en niet van 1 of andere voedings producent.
ik ben heel benieuwd
hondenvriend
Actief

kloesje schreef: jij legt hier iedereen jouw mening op dat groenten en granen goed zijn voor een hond en ik onderbouw dat dit niet zo is.
.
je onderbouwd helemaal niks. doe dat maar eens. zie mijn vorige vraag
hondenvriend
Actief

kloesje schreef: Ik zal mijn reacties niet achteraf wijzigen, gezien ik goed nadenk voordat ik iets post.
ik reageerde te snel na iets wat ik beter had moeten lezen. dat is wat anders als wat jij nu zegt.
en dat maakt jou echt niet beter dan mij
hondenvriend
Actief

hondenvriend schreef:
kloesje schreef: Ik zal mijn reacties niet achteraf wijzigen, gezien ik goed nadenk voordat ik iets post.
ik reageerde te snel na iets wat ik beter had moeten lezen. dat is wat anders als wat jij nu zegt.
p.s: jij stond toch ook met een onderwerp in de medische sectie ? vraag je eigen maar eens af hoe dat komt ?
want volgens mij krijgen jou honden genoeg beweging en hebben ze weinig stres. en roken of alcohol drinken doen ze denk ik ook niet. dus waar zouden die gezondheids problemen dan vandaan komen ?
Laatst gewijzigd door hondenvriend op 27 aug 2010 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

hondenvriend schreef:echt niet ? heb je alle verschillende soorten fruit al geprobeerd ? mischien zit er toch 1 tussen die die wel lekker vind. vaak moeten ze ook even aan fruit of groeten wennen. maar als ze eenmaal weten wat het is, zijn ze er niet bij vandaan te houden.
Hou op schei uit, ik hoop echt dat zijn smaak nog gaat veranderen wat dat betreft. Ik heb altijd honden gehad die heel veel lekker vonden en een moord deden voor voer maar De Keizer mot nog niet eens vlees :19:
Hij eet wel een stukje meloen hoor, maar het is niet zo dat hij daar helemaal vrolijk en blij van wordt, maar hij reageert ook zo met koekjes enz. Hij wordt maar van 1 ding echt vrolijk en dat is achter iets aan jagen :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
kloesje
Zeer actief

hondenvriend schreef:
kloesje schreef: jij legt hier iedereen jouw mening op dat groenten en granen goed zijn voor een hond en ik onderbouw dat dit niet zo is.
.
je onderbouwd helemaal niks. doe dat maar eens. zie mijn vorige vraag
Kom jij ook met jouw bewijzen dan en niet dat jouw honden gezond zijn omdat ze groenten en fruit krijgen?

Heel vervelend als iemand niet dezelfde mening deelt en dan zo in de verdeging schiet..

Ik heb het onderbouwd door aan te geven:
1. Honden zijn carnivoren en mensen omnivoren
2. Omnivoren en carnivoren hebben een heel ander maag darm stelsel en een andere manier van verteren.
3. Herbivoren kunnen grassen verteren, daarom eet een hond/wolf ook de maag/darmen als eerste van een herbivoor op. Zodat zij de voorverteerde grassen/groenten kunnen opnemen en voedingstoffen kunnen opnemen.
4. Het celmembraam van de groenten is vele malen steviger dan die van dierlijke cellen, dierlijke cellen zijn makkelijker af te breken en daardoor zijn de voedingsstoffen makkelijker op te nemen.
Herbivoren hebben een langer maag en darm stelsel, zodat deze langer de tijd hebben om de celmembramen af te breken en de voedingstoffen op te nemen. Een hond heeft dit niet (carnivoor) en zal hierdoor niet of nauwelijks voedingsstoffen kunnen halen uit niet voorbewerkte groenten. (nogmaals ik weet niet hoe dit met fruit zit)

Dit was mijn onderbouwing. Ik laat het hier maar bij. Als jij je onderbouwing er bij vermeld, kan iedereen zijn eigen conclusie trekken en zijn of haar keus maken :)

Daarentegen ben ik niet tegen fruit geven aan honden en (voorbewerkte) groenten, ik betwijfel enkel de meerwaarde om dit aan een dieet van de hond toe te voegen. Voor het speelse effect en de afwisseling is het leuk! :D
Ik betwijfel het, ik keur niets af. (nooit beweerd overigens)
Afbeelding
hondenvriend
Actief

cloris schreef: Hou op schei uit, ik hoop echt dat zijn smaak nog gaat veranderen wat dat betreft.
ik hoop met je mee
hondenvriend
Actief

kloesje schreef:Heel vervelend als iemand niet dezelfde mening deelt en dan zo in de verdeging schiet..
helemaal niet vervelend hoor. het is pas vervelend wat jij mensen wijs probeerd te maken.
kloesje
Zeer actief

hondenvriend schreef:
hondenvriend schreef:
p.s: jij stond toch ook met een onderwerp in de medische sectie ? vraag je eigen maar eens af hoe dat komt ?
want volgens mij krijgen jou honden genoeg beweging en hebben ze weinig stres. en roken of alcohol drinken doen ze denk ik ook niet. dus waar zouden die gezondheids problemen dan vandaan komen ?
Ik heb geen onderwerp in de medische sectie... :s
Ik had je een pb gestuurd over hoe jouw werk ging en of het mogelijk ook helpt tegen de slechte verdraagzaamheid van melk bij mijn hond. Ik voer hem geen melk, hoeft hij ook niet, enkel wordt hij er ziek van als hij er iets van binnen krijgt.
Ik heb ook helemaal niets tegen de olie die je aanbiedt, lijkt me zelfs erg interessant.
We hebben het nu over het geven van fruit en groenten als aanvulling of vervanging van voer.
Misschien is het beter de discussie te sluiten, aangezien dit topic over lol met honden gaat en niet over gezonde voeding, waar het gesprek nu naar omgeturnd is :)
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Algemeen”