Schud maar in mijn petmalinois schreef:Inuline komt voor in de wortels van planten die groeien in koud-gematigde gebieden (bijvoorbeeld alant (Inula), cichorei, aardpeer, dahlia[1], paardenbloem, schorseneer en artisjok[2]). Het wordt opgeslagen in de vacuole van de plantencellen en is net als zetmeel een reservestof voor de plant. Het werkt ook als cryoprotectant. Dit wil zeggen dat het de plant beschermt tegen bevriezing.Nanna schreef:Ik koop weleens zo'n klein groen zakje bij de Lidl (Orlando) voor als ik vergeet vlees uit de vriezer te halen. Mèt Inulin, Joost mag weten wat het is ;-)Dan kan ik toch wat geven.stefanie schreef:Ik heb toevallig nu nog wat brokken van de Lidl in huis. Had ze een paar weken geleden gekocht om even de kosten te drukken want ze zijn idd heel goedkoop. Maar de halve zak die ik nog over heb, gebruik ik alleen nog maar in geval van nood. Ontzettende hopen, slappe, poep produceerden de honden. De jongste spande de kroon: die poepte in gewicht nog meer dan ze aan brokken kreeg.
Ze eten het met smaak en niemand poept er raar of veel van. De brokken zien er ook normaal uit, geen rare kleurtjes of vormpjes.
Inuline bestaat uit een keten van 10 tot enkele honderden fructosemoleculen met aan het eind van de keten een glucosemolecule en is dus een polysacharide. Inuline heeft geen zoete smaak (inuline-preparaten bevatten vaak afbraakproducten (fructo-oligosachariden) met een zoete smaak, waardoor het preparaat toch vaak zoetig smaakt), een witte kleur en is vrij goed in water oplosbaar.
Inuline wordt niet door de dunne darm opgenomen, omdat bij de mens het nodige enzym niet aanwezig is om de beta-bindingen af te breken die tussen de verschillende fructose-eenheden zitten. In de dikke darm wordt inuline door bacteriën afgebroken tot verschillende afbraakstoffen die biologisch actief zijn. Een voorbeeld hiervan is boterzuur. Dit zuur zorgt er onder andere voor dat kankercellen weer sterfelijk worden[bron?]. Verschillende proeven hebben aangetoond dat tumorgroei vermindert bij ratten die inuline in hun voeding krijgen[3][4]. Andere afbraakproducten zijn waterstof, kooldioxide, melkzuur en azijnzuur.
Inhoud [verbergen]
1 Eigenschappen
2 Gebruik
2.1 Nierfunctie
3 Bronnen
[bewerken]Eigenschappen
Van inuline worden de volgende eigenschappen geclaimd, die echter niet alle zijn bewezen:
darmfunctie
cholesterol in het bloed
mineraalopname
antikanker
[bewerken]Gebruik
Inuline kan door hydrolyse verwerkt worden tot fructose. Ook kan inuline gebruikt worden als vet- en als vezelvervanger en zo overgewicht tegengaan.
Inuline wordt als glucosevervanger gebruikt bij de behandeling van suikerziekte (Diabetes mellitus). Inuline wordt ook gebruikt door mensen met het prikkelbaredarmsyndroom, bij obstipatie en diarree. Er zijn een aantal producten op de markt, de zgn. bulkvormers.
[bewerken]Nierfunctie
Inuline wordt in de nier volledig gefiltreerd, niet geresorbeerd, gesecreerd of gemetaboliseerd en de stof komt niet van nature in het lichaam voor. Deze factoren maken inuline (naast kreatinine) een instrument om de nierfunctie te meten. De inulineklaring is dan ook een maat voor de glomerulaire filtratiesnelheid. [5]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inuline" onclick="window.open(this.href);return false;
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondenbrokken vergelijk site
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Hondenbrokken vergelijk site

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Inuline zit in vrij veel hondenvoeders. Het is simpel gewoon een prebiotica.
Inuline (fructo-oligosacchariden)
Als stimulans voor de darmen bevat Fokker inuline. Dit is een zgn. fructo-oligo saccharide (FOS). De bijzonder eigenschap van dit ingrediënt is dat het een goede darmflora stimuleert en verteringsstoornissen helpt voorkomen. Inuline ondersteunt de positieve melkzuur- en bifidobacteriën in de darmen, terwijl ziekteverwekkende kiemen worden afgeremd.
Inuline (fructo-oligosacchariden)
Als stimulans voor de darmen bevat Fokker inuline. Dit is een zgn. fructo-oligo saccharide (FOS). De bijzonder eigenschap van dit ingrediënt is dat het een goede darmflora stimuleert en verteringsstoornissen helpt voorkomen. Inuline ondersteunt de positieve melkzuur- en bifidobacteriën in de darmen, terwijl ziekteverwekkende kiemen worden afgeremd.

- stefanie
- Zeer actief
Ik heb die andere brokken, die zakken van 10 kilo. Zal misschien ook wel schelen qua kwaliteit.Nanna schreef:Ik koop weleens zo'n klein groen zakje bij de Lidl (Orlando) voor als ik vergeet vlees uit de vriezer te halen. Mèt Inulin, Joost mag weten wat het is ;-)Dan kan ik toch wat geven.stefanie schreef:Ik heb toevallig nu nog wat brokken van de Lidl in huis. Had ze een paar weken geleden gekocht om even de kosten te drukken want ze zijn idd heel goedkoop. Maar de halve zak die ik nog over heb, gebruik ik alleen nog maar in geval van nood. Ontzettende hopen, slappe, poep produceerden de honden. De jongste spande de kroon: die poepte in gewicht nog meer dan ze aan brokken kreeg.
Ze eten het met smaak en niemand poept er raar of veel van. De brokken zien er ook normaal uit, geen rare kleurtjes of vormpjes.
Ik zal ze wel opmaken als ik idd vergeten ben vlees te ontdooien of als beloningsbrokjes.
Ik dacht toch echt te lezen InSuline. Snapte al niet waarom dat erin zat.
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En heb je gezien hoeveel % vlees en hoeveel % granen????marian* schreef:Oftewel worstkoeienMartijn schreef:
En farmfood, de sponsor van dit forum, wordt van ouwe koeien gemaakt!![]()
![]()
![]()
Waar denk je dat rundersaucijzen van gemaakt worden?Vast niet van het vlees van superkoeien.
Geef mijn honden maar wat anders
Bedankt voor de lijst Meike, top!
- Meike
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
- Aantal honden: 2
Thanks 
Heeft iemand misschien informatie voor mij over Lidl- of Aldibrokken? De naam van de brok en contactgegevens,en als 't even kan de ingrediënten en analyse.
Ik ga dit weekend voor 2 weken op vakantie, dus dan liggen de brokvergelijk-ontwikkelingen even stil.
Heeft iemand misschien informatie voor mij over Lidl- of Aldibrokken? De naam van de brok en contactgegevens,en als 't even kan de ingrediënten en analyse.
Ik ga dit weekend voor 2 weken op vakantie, dus dan liggen de brokvergelijk-ontwikkelingen even stil.
- stefanie
- Zeer actief
Heb toevallig gister de zak weggegooid.Meike schreef:Thanks
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
ik moet toch zo naar de Aldi dan ga ik ff kijken 

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja maar ik weet de naam van de Aldi brok niet en daar was ik wel benieuwd naar qua inhoud 

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
de Aldi brok is Lucky Dog

- Meike
- Zeer actief
Ai, zowel van Orlando als Lucky Dog kan ik niks op internet vinden. Ik denk dat dit een lastige gaat worden. Om informatie te krijgen zal ik zakken moeten kopen en ik ben bang dat het informatienummer naar een Duitse fabrikant zal zijn...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
die kennis van me heeft de zak wel denk ik.... wat moet je weten?Meike schreef:Ai, zowel van Orlando als Lucky Dog kan ik niks op internet vinden. Ik denk dat dit een lastige gaat worden. Om informatie te krijgen zal ik zakken moeten kopen en ik ben bang dat het informatienummer naar een Duitse fabrikant zal zijn...

- Meike
- Zeer actief
Oh! Ik wil weten:malinois schreef:die kennis van me heeft de zak wel denk ik.... wat moet je weten?
- de ingrediënten, inclusief de eventuele vermelding ".. bevat EG toegestane... "
- de analyse
- aanbevolen hoeveelheid voor een hond van 10 kg
- contactgegevens, waar ik informatie kan krijgen
- en percentages als die erop staan
Eigenlijk alles dus. Wel veel werk! Alvast bedankt
Als je toevallig in Friesland of Utrecht woont, kan ik het misschien ook wel komen ophalen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb ze je gepb't... 

- Meike
- Zeer actief
En ik heb het ontvangen
De kwaliteit is niet om blij van te worden. De contactgegevens zijn een Frans postadres, dus als hier nog iemand met een Frans talent is... Mij gaat het niet lukken om alles te achterhalen, maar ik kan het schema wel deels invullen met de informatie die ik nu heb.
- Ody
- Zeer actief
Wellicht in het engels proberen? 
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Until you meet again one day......
-
Mojuan
- Zeer actief
De brokken die een vrij goede samenstelling hebben zijn wel enorm duur zeg.
Zoveel geld ben ik lang niet kwijt met zelf samenstellen, en dan heb ik alle ingrediënten nog in verse vorm ook!
En als ik al die verschillen zie in de samenstelling, ga ik het steeds meer onzin vinden dat dierenarsten denken dat zelf samenstellen voor tekorten zorgt.
Geen enkel merk brok is het zelfde, de samenstellingen lopen zelfs zo ver uiteen dat de brokken zowat voor verschillende diersoorten bestemd zouden kunnen zijn.
Mijn complimenten trouwens voor het werk dat hierin zit.
Erg handig voor mensen die niet weten wat voor keuze ze moeten maken.
Zoveel geld ben ik lang niet kwijt met zelf samenstellen, en dan heb ik alle ingrediënten nog in verse vorm ook!
En als ik al die verschillen zie in de samenstelling, ga ik het steeds meer onzin vinden dat dierenarsten denken dat zelf samenstellen voor tekorten zorgt.
Geen enkel merk brok is het zelfde, de samenstellingen lopen zelfs zo ver uiteen dat de brokken zowat voor verschillende diersoorten bestemd zouden kunnen zijn.
Mijn complimenten trouwens voor het werk dat hierin zit.
Erg handig voor mensen die niet weten wat voor keuze ze moeten maken.

-
Joke
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Shih-Tzu
Wat belachelijk dat Royal Canin niet mee wilde werken en de gegevens niet wilde meedelen wat de samenstelling van het voer.....vlees/granen gehalte.
Nou dat belooft niet veel goeds zeg, Royal Canin zo'n gerenommeerd merk vertelt niet hoeveel procent vlees en graan er in het voer zit.
Echt stom
Nou dat belooft niet veel goeds zeg, Royal Canin zo'n gerenommeerd merk vertelt niet hoeveel procent vlees en graan er in het voer zit.
Echt stom
-
S@ndr@
- Zeer actief
Royal Canin heeft natuurlijk heel veel geld uitgegeven aan onderzoek, dat gaan ze niet zomaar op het internet klappen
als ik een uitvinding doe, waar ik rijk van kan worden dan vraag ik ook eerst patent aan voor ik het bekent maak en de rest hou ik geheim om duplicatie tegen te gaan
, lijkt me logica er is nogal wat concurrentie op de markt
als ik een uitvinding doe, waar ik rijk van kan worden dan vraag ik ook eerst patent aan voor ik het bekent maak en de rest hou ik geheim om duplicatie tegen te gaan
-
Joke
- Vaste gebruiker
Royal Canin kan in ieder geval de verhoudingen vleesgehalte en graangehalte doorgeven.
Dat ze dat niet willen doorgeven, geeft mij te denken........zéér zeker over deze gehaltes.
Dat ze dat niet willen doorgeven, geeft mij te denken........zéér zeker over deze gehaltes.
Laatst gewijzigd door Joke op 15 jul 2010 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
De Aldibrokken worden gemaakt door Saturn Dogfood.
http://www.saturn-petfood.com/nl/homepage.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saturn-petfood.com/nl/homepage.html" onclick="window.open(this.href);return false;

-
Joke
- Vaste gebruiker
Die uitslagen van die Duitse tests, zijn goed!
Maar wat er precies in het hondenvoer zit, staat niet op de site, (samenstelling, gehaltes) kan ik nergens vinden jammer genoeg.
Maar wat er precies in het hondenvoer zit, staat niet op de site, (samenstelling, gehaltes) kan ik nergens vinden jammer genoeg.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee hoor dit staat op de verpakking:marian* schreef:De Aldibrokken worden gemaakt door Saturn Dogfood.
Petfoodplus
10 rue jacques coeur - bp 22
03401 Yzeure cedex
france

-
S@ndr@
- Zeer actief
maar dat staat toch gewoon op de verpakkingJoke schreef:Royal Canin kan in ieder geval de verhoudingen vleesgehalte en graangehalte doorgeven.
de percentages ongeveer.
wat ik van RC weet eten honden het gewoon heel graag en de meeste die het eten doen het er heel goed op,( lees zien er goed uit, glanzen mooi)
aan de andere kant zijn er dus ook honden die er bergen van schijten
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
malinois schreef:nee hoor dit staat op de verpakking:marian* schreef:De Aldibrokken worden gemaakt door Saturn Dogfood.
Petfoodplus
10 rue jacques coeur - bp 22
03401 Yzeure cedex
france
Ik heb afgelopen week ook een zak bij de Aldi gekocht(geen Lucky Dog maar die andere) en daar staat Saturn als fabrikant op
Blijkbaar hebben ze dan brokken van minstens 2 fabrikanten.

-
angelseye2000
- Actief
De bestesfutter site vermeld leuk 80% vlees en o.a. 22% eiwitten (meestal afkomstig van vlees) en ook ik vroeg mij af of dit wel klopt of überhaupt mogelijk is (80% vlees > 22% eiwit?). Het lijkt me dat je met bijv. 80% vlees (rundvlees en/of een combinatie met kip of lam) uitkomt tussen de 30-40% eiwit!?Meike schreef:Fenrier is te bestellen via de website van Bestes Futter, via deze pagina: http://www.bestesfutter.de/hunde_erwach ... nrier.html ........Job schreef:jee die bovenste spreekt me erg aan.
Als er geen granen in zitten maar wel aardappelen
dan vind ik dat weinig verschil uitmaken.
Maar die bovenste is ws nergens in Nederland te verkrijgen?
Ik bedoel dus Bestes Futter – Fenrier
Op een duits forum vond ik de volgende informatie die logisch klinkt:
"Bei einer Verwendung von 80% Frischfleisch und einem Rohproteinwert von 22% kann fast ausnahmlios und nur wertloseste Abfallprodukte an Fleisch verwendet werden. Wenn man derart hohe Fleischanteile haben möchte mit ordentlichem und wertigem Fleisch, dann kommt man auf Rohproteinwerte iTr von rund 35- 40%. Ein Blick auf die Zusammensetzung unterstreicht diese These
Zitat: Fleisch (Ente, Truthahn, Lachs, Wildbret, Kaninchen), Banane, Rübenmus, Karotte, Apfel, Ei, Geflügelleber, Alfala, Lachsöl, Yuccaextrakt, Sonnen- blumenöl,
Truthahn = KEIN TruthahnFLEISCH. Vielmehr alles was es vom Truthahn so gibt, wie Schnäble, Federn, Häute und sonstige Schlachtabfälle. Dasselbe gilt für die Ente usw..Die Deklaration müsste lauten Truthahnfleisch und noch richtiger, da es sich ja um ein Trockenfutter handelt, Truthahnhfleischmehl. Würde hochwertiges Fleisch verwendet werden, dann hätte man bei einem Frischfleischanteil von 40-50% bereits einen Rohproteinwert iTr von rund 25%.
Fazit: Absolut schlechte Zusammensetzung mit superschlechten Proteinwquellen. Bindegwebsreiche Schlachtabfälle, purinreiche Nebenprodukte. Alles was Niere und Stiffwechsel über Jahre überfordert.. Ich würde jedes Futter, das einen niedrigeren Fleischanteil und eine diesbezüglich seriöse Deklaration vorweist, vorziehen (Beispiel TRUTHAHNFLEISCHMEHL ENTENFLEISCHMEHL).
Ob Bananen als dauerhafter Energieträger für den HUnd so gesund sind daran habe ich meine Zweifel. Als Leckerlie und Beigäbele sicher ein schönes high light und auch gut. Als Grundlage zur Kohlenhydratversorgung sehe ich das nicht. Für Affen würde ich das anders beurteilen."
Belangrijk is dus de samenstelling, de herkomst en kwaliteit van de grondstoffen = prijs.
Er zijn 2 soorten voer: goed voer en slecht voer.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Weet je ook iets over Lupo?
Voeren inmiddels een tiental kennissen van mij en die zijn er erg tevreden over, ken het zelf niet dus kan er niet over oordelen.
http://www.lupo-nature-petfood.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voeren inmiddels een tiental kennissen van mij en die zijn er erg tevreden over, ken het zelf niet dus kan er niet over oordelen.
http://www.lupo-nature-petfood.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

-
yvonne1961
- Actief
Ik vermoed dat die 80% vlees gebaseerd is op de natte vorm.
Na droging blijft ca. een derde over en dan is het nog een ruime 26%.
Dan verschilt het dus opeens niet meer zoveel van de andere genoemde voeders.
Bij een vergelijking tussen droogvoeders is het daarom zeer belangrijk te weten of de genoemde procenten gaan over vers vlees dan wel vleesmeel.
Als deze begrippen door elkaar gebruikt worden krijg je een vertekende vergelijking.
Bij een vergelijking tussen droogvoeders is het daarom zeer belangrijk te weten of de genoemde procenten gaan over vers vlees dan wel vleesmeel.
Als deze begrippen door elkaar gebruikt worden krijg je een vertekende vergelijking.
- Meike
- Zeer actief
Klopt, het gaat hier om vers vlees, daarom heb ik bij de 1e 5 ingredienten ook versvlees gezet. Ze zeggen zelf (per email) dat het percentage na de bereiding is:"der fleischanteil bezieht sich auf das fertige futter" en dat ze spiervlees gebruiken:"wir verwendem frisches Muskelfleisch in unseren Futter" Over banaan hebben ze ook een wat geschreven op hun website.yvonne1961 schreef:Ik vermoed dat die 80% vlees gebaseerd is op de natte vorm.
Echter kan het vleespercentage niet kloppen, ik ga in de volgende mail vragen wat het vleespercentage van de droge massa is, dan hoop ik een duidelijker antwoord te krijgen.
Ik ben ook een beetje teleurgesteld dat sommige fabrikanten geen percentages willen doorgeven. Het toppunt vond ik Prins Petfoods, zij willen niet eens vertellen welke diersoorten ze gebruiken!
Wat vaag dat Lucky Dog twee fabrikanten lijkt te hebben, dat zal ik ook nog eens uitzoeken. Later, want ik vier nu nog even vakantie
- Meike
- Zeer actief
Ik overweeg ook om een kolom toe te voegen met het percentage vlees in de droge massa. Maar daarvoor moet ik wel eerst alle fabrikanten nogmaals mailen en bellen, dus dat kan nog wel even duren. Nu moet je goed kijken in wat voor vorm(en) het vlees is toegevoegd, vers of gedroogd.yvonne1961 schreef:Ik vermoed dat die 80% vlees gebaseerd is op de natte vorm.
-
yvonne1961
- Actief
Ik denk dat het heel goed is Meike om dat apart te vermelden.
Nu wordt iedereen enthousiast bij het zien van 80% vlees maar ontloopt het elkaar in feite niet zoveel als je het in droge vorm vergelijkt.
Nu wordt iedereen enthousiast bij het zien van 80% vlees maar ontloopt het elkaar in feite niet zoveel als je het in droge vorm vergelijkt.