Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hondje oppakken of niet

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: hondje oppakken of niet

Ongelezen bericht door MJ »

renee-uk schreef:nou het zal mij een zorg zijn wat de rest van de wereld ervan denkt, als ik een bang hondje had in tilbaar formaat ging ie lekker op de arm en draaiden we weg van het 'gevaar'.
Een hond die bang is kan sowieso al niks leren, er is geen plaats in dat koppie voor angst en leren samen dus hem die ellende laten ondergaan als ie bang is schiet helemaal niet op.

Ik zou er aan werken met vertrouwde honden en no way dat een vreemde hond de kans kreeg mijn kleine hondje op te vreten!
En de hond die tegen mij op springt als ik mijn eigen hondje op mn arm heb kan een knietje krijgen of een rotschop als dat knietje niet helpt!
eens.
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

StormenRoxy schreef:ook een onvriendelijke hond heeft het recht om los te lopen..
maar ga dan niet het drukke gebied in.. en doe hem een muilkorf aan..
zo voorkom je problemen..
en met een lange lijn kan ie ook al veel beleven... storm loopt aan een lijn van 8 meter en daar kan ie ook lekker aan rennen...
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

StormenRoxy schreef:ook een onvriendelijke hond heeft het recht om los te lopen..
tja die muilkorf ben ik dan weer niet zo voor, zou ik dus nooit doen, ga liever midden in de nacht mijn bed uit om mijn hond los te laten dan hem muilkorven :Q: , tja ieder zijn ding he :wink:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

MJ schreef:
renee-uk schreef:nou het zal mij een zorg zijn wat de rest van de wereld ervan denkt, als ik een bang hondje had in tilbaar formaat ging ie lekker op de arm en draaiden we weg van het 'gevaar'.
Een hond die bang is kan sowieso al niks leren, er is geen plaats in dat koppie voor angst en leren samen dus hem die ellende laten ondergaan als ie bang is schiet helemaal niet op.

Ik zou er aan werken met vertrouwde honden en no way dat een vreemde hond de kans kreeg mijn kleine hondje op te vreten!
En de hond die tegen mij op springt als ik mijn eigen hondje op mn arm heb kan een knietje krijgen of een rotschop als dat knietje niet helpt!
eens.
Ook eens.
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

S@ndr@ schreef:
tja die muilkorf ben ik dan weer niet zo voor, zou ik dus nooit doen, ga liever midden in de nacht mijn bed uit om mijn hond los te laten dan hem muilkorven :Q: , tja ieder zijn ding he :wink:
dat is zo.. storm heeft er geen last van is het inmiddels gewend...

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Neeltje schreef:
Natuurlijk moeten die ook los kunnen lopen, maar niet als er tig andere honden lopen.
daar heb je gelijk in.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

druk gebied helemaal eens, muilkorf nee nooit...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

StormenRoxy schreef:
en met een lange lijn kan ie ook al veel beleven... storm loopt aan een lijn van 8 meter en daar kan ie ook lekker aan rennen...
nee daar zouden mijn honden al niet eens genoeg aan hebben dus dat zou ik nooit doen
Afbeelding
herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

ik snap zowie zo niet waarom baasjes met moeilijke honden in een losloopgebied komen
onder het mom, maar ze moeten ook lekker kunnen rennen
ook al is het op een belachelijke vroege tijd, er is altijd risico dat er andere honden zijn
of je houd zon hond altijd aan de lijn

ik gooi me 4 rottweilers ook niet lekker los in het bos, al is het 3 uur snachts, ze hoeven niet met andere te spelen, en al zeker geen kleine hondjes,
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

malinois schreef:
StormenRoxy schreef:
nee daar zouden mijn honden al niet eens genoeg aan hebben dus dat zou ik nooit doen
middags gaat storm hier nooit los.. dan loopt ie altijd aan de lange lijn...
en kan ie ook lekker rennen..
maar avonds en ochtens.. gaat ie op de korte wandeling (het veld in) los (hier loopt niemand met de hond op die plek)

en als ik denk dat ie niet genoeg beweging heeft gehad ga ik nog een stukje fietsen met hem..

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

herejede schreef:ik snap zowie zo niet waarom baasjes met moeilijke honden in een losloopgebied komen
onder het mom, maar ze moeten ook lekker kunnen rennen
ook al is het op een belachelijke vroege tijd, er is altijd risico dat er andere honden zijn
of je houd zon hond altijd aan de lijn

ik gooi me 4 rottweilers ook niet lekker los in het bos, al is het 3 uur snachts, ze hoeven niet met andere te spelen, en al zeker geen kleine hondjes,
nee de mijne ook niet, helemaal niet zelfs... maar toch moeten ze ook ergens lopen. Ik loop nu op een industrieterrein en had gister alweer mot met mensen met een kudde weimeraners die alle kanten op vlogen. Waarbij zij vonden dat die dat mochten want het was een losloopgebied, niet dus, het is notabene eigen terrein dus verboden toegang...
(ook voor mij hoor, maar het wordt gedoogd omdat dit ook wel makkelijk en fijn is qua bewaking, die polen en roemenen zijn niet zo weg van die enge hedders nl.) Van mij mag iedereen daar lopen maar hou wel je hond bij je. Er zitten daar vogels te broeden, konijnen etc. Ik heb mijn hond met een TT lopen omdat hij niet mag jagen en die honden jagen al het wild op. Van de 8 jonge zwaantjes is er nu nog maar 1 over... triest... heel triest. En dat komt voornl door honden die totaal niet onder controle zijn. Je kunt dus wachten op het moment dat niemand daar meer mag lopen en ben je dus gedwongen WEL in een losloopgebied te gaan lopen.
Dus dan kun je dus gewoon NERGENS lopen en dat is dan jammer voor iedereen dat doe ik dus wel... mijn honden mogen lekker los waar ik denk dat het kan en gaan daar ook los.
Afbeelding
herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

ik gooi ze ook los waar ik denk dat het kan, maar dat is niet een losloopveld of bos
nou woon ik gelukkig in een dorp waar paar plekken zijn waar gewoon nagenoeg niemand komt
en als er iemand komt en ze zien ons keren ze terug en vice versa
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moest vanmiddag opeens aan dit topic denken :mrgreen: Er kwam van afstand een gemuilkorfde rottweiler op Saar afsluipen. Heel gek, dan denk ik toch niet "ach, zal haar maar laten staan" :engel: Baasjes waren overigens heel vriendelijk en begrepen prima dat ik Saar op de arm had genomen. Ze waren wel rij-ke-lijk laat met vragen of het teefjes waren (toen stond die hond al tegen mij aan te schurken om bij Saar te komen), maar oke :F:
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik heb Ted, 5 kilo Dwergteckel, ook weleens opgetild als ik het niet vertrouwde. Helemaal toen ik haar nog maar kort had. Ik tilde haar wel altijd op voordat ze de andere hond zelf zag en vice versa. En dan liep ik onder het mom van 'eeeeenven je pootjes/buikje of weet-ik-wat bestuderen' even een eindje uit de richting tot de hond in kwestie gepasseerd was. Ted heeft nooit doorgehad dat ze daarom werd opgetild en de andere honden in kwestie hebben nooit doorgehad dat er een hondje werd opgetild. Ik zou niet zo heel snel mijn hond voor de voeten van een aanstormend talent de lucht in takelen, want dan heb je inderdaad dikke kans dat het eindigt in een leuke springpartij.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

ik heb Cash ook een keer opgetild toen er een sharpei reu met een nogal stijve houding op hem af liep.
Ghaya werd als pup 2x flink gegrepen en heeft daar de rest van dr leven last van gehad..... dat ging met Cash dus mooi niet weer gebeuren.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Priscill@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Priscill@ »

malinois schreef:
Neeltje schreef: en niet zo veel van dat volk dat maar persé vindt dat zijn niet zo'n vriendelijke hond ook los moet lopen.
tja ook die moeten uit he en ook los... nogal makkelijk om te zeggen laat die maar lekker stikken, die mogen aan een meterlijntje lopen... :roll:

Ik ben ook van mening dat het op zn zachts gezegd erg onverstandig is om met zo'n miniscuul hondje naar een losloopgebied te gaan... Ik ga al naar hele stille gebieden maar als ik een pup heb helemaal... ik kies zelf de honden uit waar ze mee mogen spelen als pup, de honden die ik ken en waarvan ik weet dat het goed gaat. Laat staan met zo'n miniscuul hondje...
Al heeft een hond niets slechts in het zin, kan die onderuit geschoffeld worden, een reden waarom Xena bijv. niet met kleine hondjes mag spelen.
Je kunt het recht wel hebben maar je hebt er zo weinig aan als je hond dood is.
Hetzelfde als voorrang nemen als fietser omdat je het hebt, je hebt alleen zo weinig kans tegen een auto of vrachtwagen... dan heb je je recht wel, maar je bent wel dood.
helemaal mee eens daarom loop ik ook in een aanlijn gebied, alleen lopen er hier overal veel losse honden. Ik ga af en toe door de wijk en zelfs dan zie ik nog honden los (meestal wel honden die rustig naast hun baas lopen maar ook wel eens honden die drukker zijn).
Groetjes Priscilla en pootjes van Bailey, Breezer, Brandy, Bourbon en Bacardi

Afbeelding
Priscill@
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Priscill@ »

Bedankt voor jullie berichtjes. Ik ben nu in ieder geval wat zekerder als ik ze oppak en wegloop. Ik ben nu een paar dagen verder en zie echt al een beetje resultaat :cheer: :cheer: .
Ik hoop natuurlijk dat ik ze steeds minder hoef op te pakken, maar doe het nu dan ook alleen als ik het niet vertrouw.
Verder zijn we nog steeds aan het oefenen met honden waarvan we weten dat het goed gaat.
Groetjes Priscilla en pootjes van Bailey, Breezer, Brandy, Bourbon en Bacardi

Afbeelding
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Hier heb ik het ook erg vaak over gehad, en het blijft toch en lastig geval.

Mijn hondje weegt 1,5 kg en je loopt er dus ook zo overheen.
Omdat ik grote honden gewend was vond ik altijd dat ze maar "mee moest doen met de rest". Dus niet piepen maar lopen.

Totdat ze zo vaak door grote/lompe honden ondersteboven is gelopen dat ze bang werd van andere honden. En als het even kon hem peerde naar huis. Of als ze aan de lijn zat zichzelf ophing.

Maar, mij werd ook gezegd, absoluut niet optillen want dan worden ze nog banger.

Ik heb dit even achterwegen gelaten en gezorgd dat ze vertrouwen kreeg in mij en in andere honden. Dit heb ik gedaan door, door mijn knieen te gaan en haar steun te bieden.
En als het echt "gevaarlijk" werd in mijn ogen tilde ik haar gewoon op.

Ze heeft nou eenmaal niet veel tegen te zetten, tegen grote lompe honden.

*Het opspringen van andere honden als ik haar optil vind ik meer iets voor de bazen van de andere hond!
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Priscill@ schreef:Bedankt voor jullie berichtjes. Ik ben nu in ieder geval wat zekerder als ik ze oppak en wegloop. Ik ben nu een paar dagen verder en zie echt al een beetje resultaat :cheer: :cheer: .
Ik hoop natuurlijk dat ik ze steeds minder hoef op te pakken, maar doe het nu dan ook alleen als ik het niet vertrouw.
Verder zijn we nog steeds aan het oefenen met honden waarvan we weten dat het goed gaat.
Klinkt helemaal goed,gewoon op jezelf vertrouwen :ok: , dan kan je hondje dat ook
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik zou dat ook doen hoor met hondjes van dat formaat. Lopen, andere hond? Hop, onder de arm en weer neerzetten als alles weg is. Net zo makkelijk :wink: Kan me sowieso al voorstellen dat het voor zo'n echte mini nogal intimiderend is als er een leonberger op af komt gesloft. Kwade bedoelingen of niet :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
viola
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door viola »

Ik til ze hier ook regelmatig op hoor als er grotere loslopende honden aankomen. Ik pak ze op en loop gewoon door, niks aan de hand. Kijk het wel een beetje aan hoe lomp ze zijn, maar zeker bij de bruine labradors en wat andere lompe honden hier in de omgeving gaan ze echt de lucht is. Ik ben zelf eens ongeloofelijk hard op het asfalt terecht gekomen omdat een labrador even niet uit keek dat ik echt niet wil weten wat er met mijn 5 kilo wegende hondje gebeurt als die daar tegen aan loopt.
Bij wat minder lompe honden (voor zover ik ze ken of op afstand kan inschatten) blijft ze op de grond en roep haar evt bij me en lijn haar aan zodat ze niet kan gaan rennen. Ze gaat namelijk graag rondjes rennen met andere honden, maar als een grotere hond dan mee gaat doen is het opeens niet leuk meer en dan gaat het leuke rennen over in angstig rennen. Als ik zorg dat ze niet gaat rennen is er vaak niks aan de hand.
Groetjes Viola.
*http://www.visitlavie.tk
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Baily&Luna schreef:hoe komt het dat er 2 zo bang zijn van andere honden?
Ik vind sowieso dat optillen absoluut geen optie is, want dan bevestig je, je eigen honden dat ze terecht bang zijn en hun dus helpt.
op het moment dat een hond bang is (terwijl er echt niets aan de hand is) moet je ze nooit aaien, geruststellen etc, dus ook niet optillen :wink:
gewoon laten lopen, laten merken dat er niets is om bang voor te zijn etc.
Dit blijft een verhaaltje waar veel mensen in geloven. Het is echter helemaal niet waar.

Een hond die bang is, leert niets. Je moet eerst zorgen dat de angst weg is dan pas kun je wat gaan leren. De angst haal je weg door op te tillen en te laten zien dat jij als baas de situatie onder controle hebt. Een goed voorbeeld hiervan is Saar, doordat ze opgetild werd bij bedreigende situaties, heeft ze nu vertrouwen in haar baas en loopt ze naar haar baasje toe ipv te vluchten.

De hond wordt meer zelfzeker door deze houding van de baas, want je steunt haar in haar angst en je bevestigt haar angst niet. De lijn tussen bevestigen en steunen is heel dun en je ziet gauw genoeg wanneer het niet nodig is. Zodra de hond grauwend en bijtend op je arm zit, bevestig je de angst en krijg je een verwend mormel wat denkt alles aan te mogen vallen van de baas.
Zolang de hond probeert in je te kruipen, steun je haar en heeft ze het hard nodig.

Honden buiten hebben geen rangorde tov elkaar, ze hebben wel een bepaalde status. Bij ieder plasje kunnen ze elkaars status aflezen en zien de hoe de hond in hun eigen roedel staat. Daardoor weten honden welke honden makkelijk aan te vallen zijn en zullen juist de zwakkeren vaker gepakt worden om hun eigen ego op te krikken. Het lijkt of ze 'zo uit het niets aangevallen worden' maar dat is dus niet zo, ze kennen elkaar al door en door.

De mensen die nu zo hard roepen dat optillen geen optie is, roepen die dat nog steeds als er een mastin van 90 kg op hun honden af komt stormen met niet al te beste bedoelingen?
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Lotus gaat ook de lucht in als ik het nodig vind. Het is 'jammer' dat Lola zo groot is anders zou ik het bij haar ook doen, zou een hoop rot ervaringen hebben gescheeld. :wink:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik geloof niets van dat verhaal van die rangorde en als ik een kleine kwetsbare hond had zou ik die ook optillen, kan me totaal niet schelen wat de boekjes daarover zeggen. Ik heb een keer de fout gemaakt dergelijke verhalen te geloven en daar heb ik nog dagelijks spijt van.
Ik ga het liefst af op mijn eigen gevoel en gezond verstand.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

nance schreef:
Baily&Luna schreef:hoe komt het dat er 2 zo bang zijn van andere honden?
Ik vind sowieso dat optillen absoluut geen optie is, want dan bevestig je, je eigen honden dat ze terecht bang zijn en hun dus helpt.
op het moment dat een hond bang is (terwijl er echt niets aan de hand is) moet je ze nooit aaien, geruststellen etc, dus ook niet optillen :wink:
gewoon laten lopen, laten merken dat er niets is om bang voor te zijn etc.
Dit blijft een verhaaltje waar veel mensen in geloven. Het is echter helemaal niet waar.

Een hond die bang is, leert niets. Je moet eerst zorgen dat de angst weg is dan pas kun je wat gaan leren. De angst haal je weg door op te tillen en te laten zien dat jij als baas de situatie onder controle hebt. Een goed voorbeeld hiervan is Saar, doordat ze opgetild werd bij bedreigende situaties, heeft ze nu vertrouwen in haar baas en loopt ze naar haar baasje toe ipv te vluchten.
:ok:
Als je 'de baas' wilt zijn hoort daarbij dat je je discipelen uit de wind houdt. Net doen alsof er niks aan de hand is en er met de handen in de zakken bij gaan staan past niet bij die rol. De hond verwácht iets van je als de basisrelatie in orde is.
De hond in de kou laten staan is funest voor het vertrouwen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

S@ndr@ schreef:als jij en je hondjes dat prettig vinden dan zou ik het gewoon doen, jammer wat de rest van de wereld ervan vind :wink:
je gaat ze natuurlijk niet laten bulldozeren door grote honden :blauwoog:
Vroeger was ik nogal anti-oppakken, beetje vergelijkbaar met de eerste reactie op je post (dus niet de hierboven gequote). Maar inmiddels ben ik daar 180 graden in gedraaid. Als ik er niet 100% van op aan kan dat ik te maken heb met uiterst verdraagzame honden, dan pak ik een bange kleine hond ook op. En bij een pup doe ik exact hetzelfde. Ik wil best desnoods op mn knieën zodat er voorzichtig (!) gesnuffeld kan worden, maar teveel honden heb geen rem en dat is hartstikke leuk en aardig, maar grote honden en kleine pups zijn gewoon geen match.

Bulldozeren is trouwens wel een goede omschrijving van wat er vaak gebeurt, het heeft vaak niet eens met kwade opzet van de vreemde hond te maken, maar alles met te lomp en te hard. Oftewel ik ben het heel erg met S@ndr@ eens!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Kimsjen
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Een tijd geleden kwamen we ook in een dergelijke situatie waar 2 grote honden afgestorm kwamen op ons hondje. We hebben haar opgetild. De honden waren om ons heen aan het draaien en ik probeerde ze weg te jagen. Ze gingen gelukkig redelijk snel weg, terug naar hun baasje, omdat die ze ook riep. Toen we voorbij kwamen gelopen lachte die ons zowat uit (omdat we onze hond opgetild hadden) :ugh:
loeki
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door loeki »

Ik dacht heel vroeger ook zo, niet optillen, nooit optillen want dat was slecht enz. Het heeft me wel een hond gekost en het verdriet zit er nog. Rug gebroken door een foute stap van een verder heel lieve golden, die wat onbehouwen was.
Lizzy word dus met haar 6 kilo opgetild als ik stuiterballen en andere honden aan zie komen die ik niet helemaal vertrouw, ze heeft geleerd dan heel stil te blijven zitten en haar snuit te houden, ze zit er gewoon even heel stil te zijn en kijkt weg van alles wat hond is daar beneden , veilig op mijn arm. Dat deed ik met mijn York ook

Mijn cockers vinden dit volkomen normaal en ik ben nog nooit een hond tegen gekomen die op ging springen tegen me, ik blijf wel gewoon lopen en loop dus weg van dit gebeuren. Daarna zet ik haar weer neer en gaan we verder waar we mee bezig zijn. Liz is helemaal geen angstig hondje en houd zich prima staande in een groep vertrouwde honden.

Ik ben dus ook een oppakker van kleine honden als ik het niet vertrouw, ik neem daar geen risico's meer mee. 1 keer een hond verliezen door zo iets is voor mij de beste leerschool geweest
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Kimsjen schreef:Een tijd geleden kwamen we ook in een dergelijke situatie waar 2 grote honden afgestorm kwamen op ons hondje. We hebben haar opgetild. De honden waren om ons heen aan het draaien en ik probeerde ze weg te jagen. Ze gingen gelukkig redelijk snel weg, terug naar hun baasje, omdat die ze ook riep. Toen we voorbij kwamen gelopen lachte die ons zowat uit (omdat we onze hond opgetild hadden) :ugh:
Lekker laten lachen.. twee grote honden uit 1 huishouden op een kleinere vreemde hond laten rennen vind ik al zowiezo not done ook al zijn je honden nog zo lief.... je weet niet hoe die kleinere hond reageert en wat daarop de reactie is van je eigen honden.
En andersom vind ik het overigens ook nooit zo fijn als ze honden (klein of groot op die van mij af laten komen..
Ik vind het aan mensen zelf om te bepalen of ze de hond optillen of niet, de manier waarop het gebeurd is vaak juist de clue vind ik.. mensen die in paniek een hond op gaan tillen (ook als er bijvoorbeeld niets gebeurd.. e.g. ik loop met herders aan de lijn en de kleine hond loopt ook aan de lijn.. ik zorg nl gewoon voor voldoende ruimte om te passeren en zal die van mij niet naar die hond laten gaan..) dan denk ik wel eens.. ja je geeft nu echt het beeld dat die honden doodeng zijn..
Mijn buuf pakt gewoon haar hondje (tsji tzu kruising) alleen op als ze zelf de hond niet vertrouwd of als andere eigenaren aangeven dat de honden niet goed met kleintjes/puppies gaan.. en die van haar is voor de duvel niet bang en stapt zo op klein en groot af :mrgreen:
In dat geval trekt ze de aandacht op een vrolijke manier.. beestje krijgt een knuffel en ziet waarschijnlijk de andere honden niet en legt niet eens de link met waarom ze opgepakt wordt.. vervolgens wordt ze weer neergezet en zal er ongetwijfeld een volgende hond komen waar ze wel leuk mee kan kennismaken.. :mrgreen:
Gijsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): chihuahua-shih tzu kruising en een jack russell

Ongelezen bericht door Gijsje »

Ik heb niet alles gelezen, maar wat ik nu wel geleerd heb, is dat ik op mijn eigen gevoel af ga.
Ik dacht vroeger ook; honden regelen het zelf, laat ze het zelf uitzoeken en dan komt het goed. Nou, daar hebben we ervaring mee dat dat niet zo werkt.
Als ik het niet vertrouw, als het voor mij niet goed voelt, dan pak ik Robbie op.
We hebben wel eens in het bos gelopen, komt er een jogger aan met een loslopende grote hond. Manlief pakte Robbie op, ik ging met Gijs aan de kant. Die jogger hupste vrolijk door, maar zei wel dat we toch stom bezig waren om onze hond op te tillen. Wat weet zij nou van mijn hond?
Plus ik ken haar hond niet, maar die van mij wel.
Robbie heeft wel eens gesnauwd en hing vervolgens in de bek van de desbetreffende hond. Dus ik ken de andere hond niet, maar mijn eigen wel.
Ook al roepen alle baasjes dan; maar die van mij doet niks! Nee, maar die van mij dus wel.

Ik heb Robbie wel eens een flinke zwieper aan de lijn laten maken toen er een woestelijke stafford op ons afkwam. Ik trok hem omhoog en ving hem met mijn andere arm op. (Eigenlijk heel kunstig). Had ik het niet gedaan, dan had ik nu geen Robbie meer.

En als je je hond optilt, dan zegt men; daarmee bevestig je de angst van de hond. Maar aan de andere kant; als een kind bang is, zeg je dan keihard dat ie zich niet moet aanstellen en laat je het alleen staan, of realiseer je je dat datgene op dat moment eng is voor je kind en probeer je het te steunen. Zo zie ik het met mijn honden eigenlijk ook.
'Liebe ist für alle da'
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”