Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zoveelste ENTEN topic. Ik snap er niks meer van

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Re: zoveelste ENTEN topic. Ik snap er niks meer van

Ongelezen bericht door Joera »

Dat heb ik nu niet gedaan met mijn net 1 jarige teefje :ugh:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Joera schreef:Dat heb ik nu niet gedaan met mijn net 1 jarige teefje :ugh:
Het moet ook niet. Ik geef alleen aan wat het huidige advies is. Als baasje van je hond mag je daar natuurlijk best van afwijken :wink: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

:wink: Je kunt beter laten titeren. Als je hond op 3 maanden de DHP heeft gehad, is de kans heel erg groot dat er nog meer dan voldoende titers voor de drie viralen uit het vaccin zijn. Op het moment dat de titers voldoende zijn, heeft het geen zin om te vaccineren en kan wel vaccineren terwijl je hond nog beschermd is tot vaccinatieschade leiden. Titeren is zinvoller.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

En wat kan ik dan het beste doen met mijn bijna 1 jarige?

Op 26-09-2009 geent met vanguard pup DA2Pi en CPV
Vervolgens op 15-10-2009 geent met vanguard CPV-lepto.
Op 4-11-2009 geent met Nobivac Lepto, Nobivac DHPPi en Nobivac KC.

Volgens de DA moet hij 1-8-2010 weer een volledige cocktail. Omdat hij dan 1 jaar is...
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

SandraH schreef: :wink: Je kunt beter laten titeren. Als je hond op 3 maanden de DHP heeft gehad, is de kans heel erg groot dat er nog meer dan voldoende titers voor de drie viralen uit het vaccin zijn. Op het moment dat de titers voldoende zijn, heeft het geen zin om te vaccineren en kan wel vaccineren terwijl je hond nog beschermd is tot vaccinatieschade leiden. Titeren is zinvoller.
:ok: :ok:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Machie schreef:En wat kan ik dan het beste doen met mijn bijna 1 jarige?

Op 26-09-2009 geent met vanguard pup DA2Pi en CPV
Vervolgens op 15-10-2009 geent met vanguard CPV-lepto.
Op 4-11-2009 geent met Nobivac Lepto, Nobivac DHPPi en Nobivac KC.

Volgens de DA moet hij 1-8-2010 weer een volledige cocktail. Omdat hij dan 1 jaar is...
ook titeren :ok:

waar kon je je ook alweer melden voor die provisie?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Ah tnx! Dan laat ik dat doen :) Eens kijken of dat gewoon kan hier en wat daar de kosten van zijn :)
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

mylo is van het voorjaar ook alleen voor weil (van nobivac) geent, de dierenarts deed er helemaal niet moeilijk over :ok:
Afbeelding
tootjeko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese Podengo medio en Jack Hussel

Ongelezen bericht door tootjeko »

Bedankt voor de adviezen, ga eens uitzoeken of mijn da wil titeren.
Afbeelding
Joera
Zeer actief

Liesbeth schreef:
Het moet ook niet. Ik geef alleen aan wat het huidige advies is. Als baasje van je hond mag je daar natuurlijk best van afwijken :wink: .
Weet ik, maar ik hecht wel waarde aan je advies want ik geloof dat je er zeker verstand van hebt. :ok:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Joera schreef:
Liesbeth schreef:
Weet ik, maar ik hecht wel waarde aan je advies want ik geloof dat je er zeker verstand van hebt. :ok:
Nou, verstand :N: . Ik kan aardig goed zoeken op het internet :F: .

chant
Zeer actief

Ongelezen bericht door chant »

Tommy en Dex moeten eind deze maand weer geent. Ik heb zojuist de dierenarts gebeld om te vragen of ze alleen de Nobivac Lepto enten. Dit doen ze wel, maar het ging niet echt makkelijk. Ook was het evenduur als de grote cocktail, wat mij toch wat vreemd leek.
Ik heb nog wat andere dierenartsen gebeld waarvan er een was die dit gewoon zonder problemen of gezeur ent. De andere vijf bleven hameren dat de Pi er ook bij moet. Heb ik het nu verkeerd begrepen? Beide honden hebben vorig jaar de Nobivac DHPPi en Lepto gehad. dan is alleen de Nobivac Lepto dit jaar toch genoeg?
Liesbeth
Zeer actief

chant schreef:Tommy en Dex moeten eind deze maand weer geent. Ik heb zojuist de dierenarts gebeld om te vragen of ze alleen de Nobivac Lepto enten. Dit doen ze wel, maar het ging niet echt makkelijk. Ook was het evenduur als de grote cocktail, wat mij toch wat vreemd leek.
Ik heb nog wat andere dierenartsen gebeld waarvan er een was die dit gewoon zonder problemen of gezeur ent. De andere vijf bleven hameren dat de Pi er ook bij moet. Heb ik het nu verkeerd begrepen? Beide honden hebben vorig jaar de Nobivac DHPPi en Lepto gehad. dan is alleen de Nobivac Lepto dit jaar toch genoeg?
De Pi is ook hooguit 1 jaar werkzaam (de meningen verschillen geloof ik wat over de werkingsduur :wink: ), dus dat is idd een optie.
Ik laat niet niet meer enten tegen kennelhoest dus ook geen Pi. Wil je zelf wel laten enten tegen kennelhoest dan zou ik eerder de neusenting aanraden. Lepto en de neusenting (daar zit de Pi al in).

Joera
Zeer actief

Ik heb ook de rekening gehad en betaal voor 2 x lepto totaal €100 euro :ugh:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Joera schreef:Ik heb ook de rekening gehad en betaal voor 2 x lepto totaal €100 euro :ugh:
:eek: ik heb 3 honden laten enten en dat was totaal iets van 80 euro
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Joera
Zeer actief

malinois schreef:
Joera schreef:Ik heb ook de rekening gehad en betaal voor 2 x lepto totaal €100 euro :ugh:
:eek: ik heb 3 honden laten enten en dat was totaal iets van 80 euro
Ja bizar toch? Kan aan de woonplaats liggen natuurlijk. Maar zoals hier ergens boven ook al gezegd werd, de lepto enting is even duur als een volledige cocktail...
Afbeelding
chant
Zeer actief

Liesbeth schreef:
chant schreef:Tommy en Dex moeten eind deze maand weer geent. Ik heb zojuist de dierenarts gebeld om te vragen of ze alleen de Nobivac Lepto enten. Dit doen ze wel, maar het ging niet echt makkelijk. Ook was het evenduur als de grote cocktail, wat mij toch wat vreemd leek.
De Pi is ook hooguit 1 jaar werkzaam (de meningen verschillen geloof ik wat over de werkingsduur :wink: ), dus dat is idd een optie.
Ik laat niet niet meer enten tegen kennelhoest dus ook geen Pi. Wil je zelf wel laten enten tegen kennelhoest dan zou ik eerder de neusenting aanraden. Lepto en de neusenting (daar zit de Pi al in).
Dank je wel! de Pi is dan kennelhoest of is dat de parainfluenza die ook in de cocktail zit?

Ik stond wel verbaasd over de prijsverschillen tussen de verschillende dierenartsen hier in de buurt. Voor 2 honden zou ik bij de een 45euro en bij de ander 95euro kwijt zijn. daar stond ik ook wel even te kijken!
Liesbeth
Zeer actief

chant schreef:Dank je wel! de Pi is dan kennelhoest of is dat de parainfluenza die ook in de cocktail zit?
De Pi is de Para-influenza, samen met de Bordetella vormen zij de componenten tegen kennelhoest.
Oftewel de (volledige) kennelhoestenting bestaat uit Para-influenza (Pi) en Bordetella.
In de 'gangbare' cocktails zit alleen Pi en "moet" Bordetella er bij worden gegeven.

Zoals ik al vertelde laat ik niet tegen kennelhoest enten, dus geen Bordetella én ook geen Para-influenza (Pi).

Nobivac heeft ook een cocktail zonder Pi. Die kan je dus laten geven en daarnaast de Nobivac KC tegen kennelhoest.
Nobivac KC (Kennel Cough), de neusenting, bevat zowel Pi als Bordetella.
Als je de "normale" cocktail (die mét de Pi) laat zetten én ook nog de neusenting, wordt je hond dubbel gevaccineerd met Pi. Dat lijkt me nou niet erg verstandig.

chant
Zeer actief

Liesbeth schreef:
chant schreef:Dank je wel! de Pi is dan kennelhoest of is dat de parainfluenza die ook in de cocktail zit?
De Pi is de Para-influenza, samen met de Bordetella vormen zij de componenten tegen kennelhoest.
Oftewel de (volledige) kennelhoestenting bestaat uit Para-influenza (Pi) en Bordetella.
In de 'gangbare' cocktails zit alleen Pi en "moet" Bordetella er bij worden gegeven.

Zoals ik al vertelde laat ik niet tegen kennelhoest enten, dus geen Bordetella én ook geen Para-influenza (Pi).

Nobivac heeft ook een cocktail zonder Pi. Die kan je dus laten geven en daarnaast de Nobivac KC tegen kennelhoest.
Nobivac KC (Kennel Cough), de neusenting, bevat zowel Pi als Bordetella.
Als je de "normale" cocktail (die mét de Pi) laat zetten én ook nog de neusenting, wordt je hond dubbel gevaccineerd met Pi. Dat lijkt me nou niet erg verstandig.
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik snap het nu. Ik wil ze ook niet tegen kennelhoest laten enten, dus daar hoef ik dan gelukkig geen rekening mee te houden.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik twijfel momenteel een beetje over Romeo.
Hij is nu negen jaar oud.
Volgend jaar November (dan is hij ruim tien jaar) zou hij de grote cocktail weer moeten (deze laat ik altijd zonder Lepto zetten ivm eventuele problemen).
Maar ik twijfel, zal ik gewoon stoppen met enten?
Hij heeft heel zijn leven al genoeg in zijn lichaam gekregen, en hij wordt dan toch een dagje ouder.
Hoe ouder, hoe meer risico's de entingen opleveren.
Ik denk er sterk over om gewoon helemaal te stoppen met enten als hij tien jaar is.
:zweep:
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Heb niet het hele topic nagelezen maar het een en ander opgezocht in de DMV ( dictionaire médicaments vétérinaires) en het is officiëel als volgt als het NOBIVAC entingen betreft.

Nobivac CHP eerste enting gegeven na 12 weken na 1 jaar herhalen en daarna elke 3 jaar. Als eerste enting op 8 weken wordt gegeven dan moet deze na een maand herhaalt worden om een optimale bescherming te geven.

Nobivac CHPPI is hetzelfde als boven genoemde maar beschermd alleen 3 jaar voor Carré (hondenziekte) hépatitis, parvo en adénovirus (aandoening aan de luchtwegen) maar beschermd maar 6 maanden voor parainfluenza. Weil moet sowieso jaarlijks worden om zeker te zijn van een optimale bescherming.

Dus je moet in elk geval de 2 jaar tussen de grote cocktail voor parainfluenza en weil enten.
Sandra
Afbeelding
Joke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shih-Tzu

Ongelezen bericht door Joke »

Hier in de buurt, honden die kennelhoest hadden/hebben.
En die honden zitten niet op cursus of zo, ook niet naar een hondenpension geweest.
"Gewoon" gekeregen dus.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Vind het helemaal niets dat herhaaldelijk enten. Zou het beter vinden om twee keer te enten tegen een virus en daarna periodiek de titer te laten bepalen. Zie in het boekje van Badu - nog geen 4 jaar oud - dat ze al 5 keer is ingespoten met Parvo levend (verzwakt). Lijkt mij meer dan genoeg voor de komende jaren...

Badu is net geënt tegen Rabiës omdat we de grens over gaan. Land waar we moeten zijn stelt de enting verplicht... :U:
Er zit al ruim twee weken een dikke bult op de plaats waar het vaccin is ingespoten :hmmm: En dan heeft de DA maar de helft van de capsule ingespoten... Fijn spul :neenee:

Vorige hondje heb ik na zijn 9e niet meer laten enten. Hij had een hartruisje en was wat epileptisch. Risico vond ik te groot. Hij is zonder verdere mankementen 17 jaar geworden... :ok:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Liesbeth
Zeer actief

Joke schreef:Hier in de buurt, honden die kennelhoest hadden/hebben.
En die honden zitten niet op cursus of zo, ook niet naar een hondenpension geweest.
"Gewoon" gekeregen dus.
Net zo als jij ook "gewoon" verkouden kan worden of griep kan krijgen :19: .

Wat wil je nou precies met je opmerking zeggen?? :denken: Dat je aanraadt dat iemand zijn/haar hond laat enten tegen kennelhoest OF dat je wilt zeggen dat het niks uitmaakt of je wel of niet ent?

Joke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shih-Tzu

Ongelezen bericht door Joke »

Dat je wèl laat inenten tegen kennelhoest natuurlijk.
De hond van een vriendin, was er werkelijk dood- en doodziek van.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Joke schreef:Dat je wèl laat inenten tegen kennelhoest natuurlijk.

Dat is een uitzondering, de meeste honden worden er lang niet zo ziek van.
Wij laten Romeo nooit enten tegen kennelhoest, want hij krijgt het juist door de enting.

Overigens hebben allebei onze honden dus kennelhoest gehad, ook Julia terwijl zij er ook gewoon tegen geënt is.
Er zijn zoveel virussen die voor kennelhoest kunnen zorgen, net als een verkoudheid of griep bij de mens.

Gewoon hoestdrank aan je hond geven, en wat rust geven, en als het echt erg wordt is antibiotica ook nog een optie.

Omdat er nou toevallig één hond echt goed ziek van is geworden hoeft niet meteen iedereen de hond te laten enten tegen deze ziekte.
Overigens denk ik dat het veel met de weerstand van de hond zelf te maken heeft hoe ziek hij erdoor wordt, en dit heeft dan ook weer te maken met de voeding en beweging en mate van stress in het leven een hond etc.
:zweep:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Joke schreef:Dat je wèl laat inenten tegen kennelhoest natuurlijk.
Is die hond dan een bewijs van alle honden?
Hier zijn ze niet geent en geen kennelhoest... ooit eens eentje met kennelhoest gehad, amper last beetje snotneus...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”