Ik ben er nog niet helemaal uit, merk ik

Moderator: moderatorteam
Oefffff. Wil je hiermee zeggen dat iemand die het dode lichaam van zijn hond ter beschikking stelt, er niét respectvol mee omgaat?Maylala schreef:Hoe erg en egoïstisch ik dat ook van mezelf vind, trouwens. Maar toch doe ik het niet.Een dood lichaam is geen leeg omhulsel voor mij, het is het lichaam van een dier dat ik liefheb. En daar ga ik net zo respectvol mee om als met een levend lichaam.
Nee, absoluut niet. Het staat er misschien wat lullig maar dat bedoel ik echt niet. Ik probeer te zeggen dat het voor mij persoonlijk niet respectvol voelt om het dode lichaam van mijn liefie mee te geven aan iemand die hem niet gekend heeft, en die hem levend ook niet meegekregen zou hebben. En ik zou geen respect voor mijzelf hebben als ik het wel deed, omdat ik er hoogstwaarschijnlijk spijt van zou krijgen. Omdat ik voor me zie hoe er een stel studenten in mijn mannetje staan te snijden, dan begraaf ik hem liever zelf onder zijn geliefde boom in de tuin ofzo.Marion. schreef:Oefffff. Wil je hiermee zeggen dat iemand die het dode lichaam van zijn hond ter beschikking stelt, er niét respectvol mee omgaat?Maylala schreef:Hoe erg en egoïstisch ik dat ook van mezelf vind, trouwens. Maar toch doe ik het niet.Een dood lichaam is geen leeg omhulsel voor mij, het is het lichaam van een dier dat ik liefheb. En daar ga ik net zo respectvol mee om als met een levend lichaam.
Respect voor jezelf krijgen en spijt hebben kan ik niet helemaal rijmen in dit geval....Maylala schreef:Nee, absoluut niet. Het staat er misschien wat lullig maar dat bedoel ik echt niet. Ik probeer te zeggen dat het voor mij persoonlijk niet respectvol voelt om het dode lichaam van mijn liefie mee te geven aan iemand die hem niet gekend heeft, en die hem levend ook niet meegekregen zou hebben. En ik zou geen respect voor mijzelf hebben als ik het wel deed, omdat ik er hoogstwaarschijnlijk spijt van zou krijgen.
Ik snap het echt niet. Ik ben méga-sentimenteel. En ik vind dat ook prima, ik mag dat van mezelf, maar dat heeft weinig met respect te maken. Erg weinig zelfs. Maar "respect" kan ik sowieso al niet linken aan iets van mezelf, dus we hebben een andere interpretatie van dat woord denk ik.Maylala schreef:Mijn lief kan zelf weloverwogen die keuze maken en heeft dus mijn zegen als hij dat wil. Mijn dieren kunnen die keuze niet maken voor zover ik weet. Of moet ik soms gaan pendelen of Sjon begraven of bestudeerd wil worden na zijn dood? Ik kies voor hem, en dan kies ik nee. Mijn lief kan (en mag dus) zelf over zijn eigen lichaam beschikken, dat lijkt me logisch.
Ik bedoel overigens dat ik respect voor mijn emoties moet hebben en niet puur met gezond verstand mijn hond moet meegeven als studieobject. Ook al wéét ik dat het "the right thing to do" is, ik ga er spijt van krijgen. Dus nee, ik ben sentimenteel en vind dat ook prima.
Dat denk ik ook.Marion. schreef: Ik snap het echt niet. Ik ben méga-sentimenteel. En ik vind dat ook prima, ik mag dat van mezelf, maar dat heeft weinig met respect te maken. Erg weinig zelfs. Maar "respect" kan ik sowieso al niet linken aan iets van mezelf, dus we hebben een andere interpretatie van dat woord denk ik.
Daar hoef jij ook niets van te snappen omdat het over de emoties en levensbeschouwing van een ander gaat.Marion. schreef:Ik snap het echt niet. Ik ben méga-sentimenteel. En ik vind dat ook prima, ik mag dat van mezelf, maar dat heeft weinig met respect te maken. Erg weinig zelfs. Maar "respect" kan ik sowieso al niet linken aan iets van mezelf, dus we hebben een andere interpretatie van dat woord denk ik.Maylala schreef:Mijn lief kan zelf weloverwogen die keuze maken en heeft dus mijn zegen als hij dat wil. Mijn dieren kunnen die keuze niet maken voor zover ik weet. Of moet ik soms gaan pendelen of Sjon begraven of bestudeerd wil worden na zijn dood? Ik kies voor hem, en dan kies ik nee. Mijn lief kan (en mag dus) zelf over zijn eigen lichaam beschikken, dat lijkt me logisch.
Ik bedoel overigens dat ik respect voor mijn emoties moet hebben en niet puur met gezond verstand mijn hond moet meegeven als studieobject. Ook al wéét ik dat het "the right thing to do" is, ik ga er spijt van krijgen. Dus nee, ik ben sentimenteel en vind dat ook prima.
Net zoals het woord fabuleus waarschijnlijk.
Grotendeels mijn idee op het bij de DA achter laten gedeelte na. Kliko, begraven of cremeren komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Het lichaam is niet meer wat het was en na een bepaalde tijd is het vergaan.renee-uk schreef:Ik vind dat een beslissing als deze niet afgedwongen kan worden, iedereen heeft een andere manier van omgaan met emoties en een andere kijk op het dode lichaam van hun dieren.
Voor mij is het vrij makkelijk, ik heb helemaal niks meer met het lichaam van mijn hond als ie dood is, dat is mijn hond niet meer.
Dat wat mijn hond was zit in mijn hoofd, in mijn hart, straalt af van foto's maar zit niet een een levenloos lijfje.
En toch zal ik mijn beesten niet achterlaten bij de DA omdat ik het idee niet kan verkroppen dat ie daar in een soort kliko gaat alsof hij afval is.
Heel tegenstrijdig dus en dat zie ik ook heus wel in, alleen mijn gevoel verandert daar niet door.
Maar mijn hond laten gebruiken voor studenten stuit me niet tegen de borst, juist omdat ik het fijn vind als er goede DA's zijn en die zullen toch ergens op moeten oefenen voordat ze zo'n goede DA kunnen worden.
Dat er dan minder hondjes gefokt hoeven worden met als enig doel dood te gaan en als lesmateriaal te dienen vind ik een hele prettige bijkomstigheid.
Als ik mijn hond laat cremeren strooi ik zn as ergens uit en dat was het dan.... ik heb liever dat zijn lijf -dat mijn hond toch al niet meer is- gebruikt wordt voor de wetenschap juist omdat zijn as na het uitstrooien toch ook 'weg' is.
*typo's
jazeker wel, dat mag je zelfs zelf doen als je wil.bouvierpoedel schreef: Je weet ook niet of je hond met respect in de oven word "geflikkerd"
+1dagmar88 schreef:
Daar hoef jij ook niets van te snappen omdat het over de emoties en levensbeschouwing van een ander gaat.
Onze dieren worden gecremeerd, wij worden in hetzelfde graf begraven en wanneer de laatste van ons onder de grond gaat, gaan alle dieren die we hebben gehad mee.
Van ons is geregistreerd dat we geen donor willen zijn en wij willen dan ook uiteraard geen organen aannemen.
Zal voor sommige mensen ook wel heel moeilijk te snappen zijn; maar dit is nu eenmaal hoe wij het willen.