christo schreef:
Eerlijk gezegd verwacht ik dat ook van de andere hondenbazen bij de hondenvijver. Want negen van de tien keer lopen honden die zichzelf maar moeten vermaken zich te vervelen en gaan lopen klieren met andermans honden. Daar krijg je dan weer zo'n naar sfeertje van bij de vijver. Op elkaar duiken bij wijze van spel, pesten, treiteren, kleinere honden opjagen. Dat hele concept van 'ik ga bij de vijver zitten zodat mijn hond zichzelf kan vermaken' snap ik totaal niet. Als het leuk spelen is, allà, maar dan nog hoor je als baasje daar een oogje bij in het zeil te houden en tussenbeide te komen als het voor één van beide partijen niet leuk meer is. Gebeurt dat niet, en/of heeft het baasje in kwestie een roze bril danwel oogkleppen op, dan krijg je conflicten tussen honden onderling en daar is echt geen bal voor nodig.

Het zou bij mij ook niet bij me opkomen om met drie honden die samen een roedel vormen bij de hondenvijver rond te gaan hangen midden in een groep vreemde honden waarvan er 's zomers minstens één aan het klieren is en mijn honden 'zichzelf te laten vermaken'. Als het ruzie wordt, dan moet ik wel drie honden van één hond af plukken en niet maar één. Ik beschouw het dan ook als mijn verantwoording nemen door mijn honden bezig te houden en op mij gericht te houden als ik met hen bij een drukke hondenvijver ben. En dat doe ik dus met ballen.
Nou heb ik toevallig een hond die je dus wel gewoon lekker met honden kan laten spelen bij zo'n vijver zonder dat er problemen van komen. En dat vind ik dan ook weleens leuk i.p.v altijd maar te moeten apporteren met d'r

Als je hond loopt te kwallen snap ik dat concept van "lekker spelen" ook niet natuurlijk. Maar als je een hond hebt die dat leuk vindt, en waarmee dat goed gaat, kan dat juist ook 1 van de dingen zijn die leuk zijn bij zo'n hondenwatertje.
Ik denk dat als honden opgegroeid zouden zijn het fenomeen dat andere honden lekker eten krijgen in hun bijzijn dat nog aardig mee zou vallen. Honden snappen mijn en dijn, daarbij kun je hen leren dat vrouwtje ook lekker eten bij zich heeft en dat je daarvoor bij vrouwtje terecht kunt. Het zijn de mensen die niet de moeite willen nemen om een bal mee te nemen en hun hond daarmee te vermaken die het in de hand werken dat een hond zo naar andere ballende honden toetrekt. Ik ben het op dat punt dus echt niet met je eens, ik denk ook dat je heel goed in staat zou zijn om het Vera te verbieden om zich te bemoeien met het spel van een andere hond. Dat je dat niet wilt, is een tweede.
Waar lees je dat ik dat niet wil? Ik heb nou al een paar keer gezegd dat ik dan dus zelf wel met Vera ga ballen, ik kan haar prima weghouden bij ballende honden. Maar ja, dan moet ik dus wel zelf ook iets met haar gaan doen ja. Ik kan niet zeggen dat ze daar niet heen mag, en dan haar weer lekker met dat hondenvriendje laten spelen. En dat vind ik dan juist soms weer zo leuk, omdat ze dus al zo enorm gefocussed is op die bal.
Moos schreef:
Hoezo is haar plezier weg? Kennelijk vind ze apporteren het einde. Chris houdt niet van leuk spelen met andere honden, die houdt alleen van leuk spelen met Aidan en Durga. Dat laatste doet hij op weg naar de hondenvijver en het uitje naar de hondenvijver is bedoeld om lekker te gaan zwemmen achter een bal aan. Als hij dat niet kan doen is het hoogtepunt van zijn wandeling weg. En echt, van een beetje leuk meedoen van een andere hond is Chris niet onder de indruk, zolang hij zijn bal maar uit het water kan halen. Maar als een andere hond op zijn bal afzwemt durft Chris er niet meer achteraan en dat bederft het plezier. Je kunt ook een labrador leren dat een bal gegooid door iemand anders dan het baasje niet haar bal is en dat ze er niet achteraan mag. Ik heb al zo vaak gehad dat een 'Nee, niet jouw bal' voldoende was om de hond in kwestie daarvan te weerhouden en vond dat heel erg prettig. Het kan een hond dus wel degelijk aangeleerd worden.
Ja, maar ik wil dus soms juist even niet apporteren met d'r, omdat ze al zo'n apporteerfreak is. Ik kan er bij haar juist zo van genieten als ze zichzelf vermaakt met snorkelen in het water, graven, en spelen met andere honden. En als ik dan dus weeeer moet gaan apporteren omdat er 2 meter naast me iemand met een werpstok is gaan staan dan vind ik dat irritant. En ja, dat is eigenlijk mijn probleem natuurlijk, maar dan kan ik het nog wel irritant vinden
Moos schreef:
Ik ben flexibel genoeg wat dat betreft en al helemaal geen 'laag' roeper. Maar ik vind het wel onbeschoft hondengedrag als een hond tegen me op gaat lopen springen als ik de zwieper in de aanslag hou. Het is afdwingen en het is onopgevoed gedrag.
Nou, als jij opeens achter mij opduikt met zo'n zwieper, dan moet ik wel even de tijd hebben om Vera bij me te roepen. En ja, dan kan ze eerst naar jou toe komen stuiteren, maar dan roep ik haar ook al wel weer terug. Ik vind het pas onopgevoed worden als de baas zit te doen alsof er niks aan de hand is