Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kat te pakken gehad

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Kat te pakken gehad

Ongelezen bericht door Budkes »

nana schreef:Deze wet is ook niet voor het dier maar voor de eigenaar dat je hond niet een ander dier mag verwonden bijvoorbeeld. Iemand die niet uitkijkt bij het oversteken mag je ook niet zo doodrijden.
Maar Lydia, laat ik het dan nog één keer vragen; Welke wet is dat dan. Zet hem hier dan eens neer. Ik denk niet dat je dat gaat lukken hoor, want die wet bestaat niet. Dat kun je wel willen, dat die wet er is voor de eigenaar van een dier, maar hij is er niet.
Als je me nu hier het artikel neerzet bied ik je mijn nederige excuses aan, dan heb ik hem al die jaren gemist. Maar ik ben zeer benieuwd waar je die wet vandaan gaat toveren.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

malinois schreef:
Jinx schreef:
Dat zou toch krom zijn of ben ik nu gek? Je doet er als eigenaar van bijtende hond dan al genoeg aan om je hond bij je te houden lijkt me..
ja zo legde de agent het ook uit. Jij hebt je hond aangelijnd, dat is ook verplicht. De ander heeft zijn hond los, wat verboden is. Vervolgens heeft hij ook zijn hond niet onder controle wat ten alle tijde verplicht is als je je hond los laat (vandaar het stukje losloopgebied wat hij erbij haalde).

Ik heb het hier over een normale beet trouwens, dus hond is nog springlevend maar wel wat gaatjes. Hoe het met een dode hond zit weet ik niet.
Dat is ook wel een beetje waar van uit gegaan wordt, als de eigenaar van de loslopende hond deze vast/onder controle had gehad dan was er immers niets gebeurd.
Kijk het wordt een ander verhaal als jouw aangelijnde hond elke week een loslopende hond doodbijt, dan komen ze wel voor een ander soort gesprek bij je aan de deur.
Gr. Aniek

Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Het lijkt mij dat je hier helemaal niks aan kon doen en ik zou mijn honden er ook niet om gaan muilkorven hoor.
Een béétje verantwoordelijkheidsgevoel van de eventuele kattenbezitter mag je toch ook wel verwachten? :denken:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ceseman schreef:
Maeve schreef:
nana schreef:voor de topic starter ik denk dat je niet meer kan doen dit was een ongeluk...
maar de reactie's verbazen me wel....als dit nou een loslopende hond was die ff kwam buurten???
Dan waren de reactie's heel anders geweest... deze kat verdiend dit toch ook niet.
Maar als dit een loslopende hond was geweest, kon zij er toch ook niets aan doen? Dat is nou eenmaal zo. En ik denk dat veel mensen zich ook gewoon te veel ergeren aan loslopende katten om zich hier druk om te maken. Ik wel in ieder geval.
En als je nou zelf katten hebt die ook buiten loslopen en in een zelfde situatie terecht zouden kunnen komen? Reageer je dan ook zo?
Ik heb loslopende katten: wel elf stuks.
Een groot deel van die katten kunnen niet eens binnen/ aan de lijn gehouden worden.
(Andermans dump geval compleet met trauma)
Ze lopen dus buiten, voor het grootste deel in onze eigen (2.000 vierkante meter) tuin.
En op straat -waar overigens ook de katten van de buren lopen-
Maar de keerzijde is dus wel dat mijn kat onder een auto kan lopen of gepakt kan worden door een hond.
Als dat een ongeluk is neem ik het niemand kwalijk.
Als je je hond ophitst om mijn katten te pakken, of als je -zoals een stel voormalige buurjongetjes- met je luchtbuks op mijn kat gaat schieten heb je ruzie. :devil:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ennath schreef:
Ik heb loslopende katten: wel elf stuks.
Een groot deel van die katten kunnen niet eens binnen/ aan de lijn gehouden worden.
(Andermans dump geval compleet met trauma)
Ze lopen dus buiten, voor het grootste deel in onze eigen (2.000 vierkante meter) tuin.
En op straat -waar overigens ook de katten van de buren lopen-
Maar de keerzijde is dus wel dat mijn kat onder een auto kan lopen of gepakt kan worden door een hond.
Als dat een ongeluk is neem ik het niemand kwalijk.
Als je je hond ophitst om mijn katten te pakken, of als je -zoals een stel voormalige buurjongetjes- met je luchtbuks op mijn kat gaat schieten heb je ruzie. :devil:
Hier ook een loslopende kat. Het is een risico wat je neemt ja. Als dit mijn kat was geweest had ik het heel erg gevonden maar absoluut er geen probleem van gemaakt. Honden zaten aangelijnd enzo.
Het is een risico wat je neemt als katteneigenaar vind ik.

En zoals Ennath zegt, express ophitsen, vuurwerk gooien, schieten en weet ik het wat, ja dan heb je ook ruzie met mij. :wink:
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

Het stikte hier vroeger van de katten in onze tuin, als Itoewa er een pakt denk ik niet dat we er kwaad om zullen zijn.
De meeste katten mijden onze tuin nu wel.
Al ben ik er zeker van dat Itoewa vroeg of laat een kat te pakken krijgt.

Ze heeft net nog een muis gepakt int veld (ze was aan de leiband). Ik stapte rustig op een veldweg, Itoewa springt de kant in, en wat gepiep later heeft ze een muis in haar mond.
Ze heeft die dan voor de helft opgegeten....niet echt een mooi zicht.

Haar palmares bestaat voort moment uit 3 duiven, 2 fazanten, 1 eend (ik vermoed dat die al dood was, maar ik weet het niet zeker) en een heleboel muizen.
We hadden hier een kolonie woelmuizen vroeger, itoewa heeft die allemaal zitten uitgraven.
-----------------------

vraagje,
stel dat een hond een kat doodt in eigen tuin...
wat zouden jullie daar van vinden?
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Sandor schreef:vraagje,
Ik zou dat heel erg vinden! Maar ook dat vind ik wel een gevalletje van "dikke pech". Je kan moeilijk je hond maar niet in je eigen tuin laten omdat daar katten komen toch? Ikzelf heb geen tuin trouwens.
Afbeelding
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

Onze tuin neemt hier zowat al de grond in, zodat onze buren een heel klein tuintje hebben.
Dat houdt ook in dat hun katten enkel via onze tuin naar het bos kunnen.
Dat kan niet anders dan slecht aflopen.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Sandor schreef:
vraagje,
Dat is bij ons dus gebeurd, we hebben de kat gezien na de aanval en die heeft het echt niet overleefd. Ik vond het afgrijselijk, ik heb er echt om gehuild. Maar ik heb daarin geen schuld, zo voel ik dat niet. Wel gaan we in onze volgende tuin stroomdraad op de schutting spannen. Ik vind dat eigenlijk niet eens mijn verantwoording maar ik wil niet het risico lopen dat ik nog eens zoiets moet zien, voor mezelf.
Afbeelding
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

Budkes schreef:
nana schreef:Deze wet is ook niet voor het dier maar voor de eigenaar dat je hond niet een ander dier mag verwonden bijvoorbeeld. Iemand die niet uitkijkt bij het oversteken mag je ook niet zo doodrijden.
Maar Lydia, laat ik het dan nog één keer vragen; Welke wet is dat dan. Zet hem hier dan eens neer. Ik denk niet dat je dat gaat lukken hoor, want die wet bestaat niet. Dat kun je wel willen, dat die wet er is voor de eigenaar van een dier, maar hij is er niet.
Als je me nu hier het artikel neerzet bied ik je mijn nederige excuses aan, dan heb ik hem al die jaren gemist. Maar ik ben zeer benieuwd waar je die wet vandaan gaat toveren.

Flora- en faunawet (artikel 16 lid 3): 'Eenieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.'
Voor buiten een veld (dit kan zijn bos,weiland,duin enzo) binnen de bebouwde grond is de APV.
Budkes het is niet zo dat ik graag wil dat er dit soort wetten zijn voor de eigenaar van een dier, maar ik snap het ff niet.
Wat is het verschil tussen een hond die aan de lijn een loslopende kat bijt of een andere loslopende hond bijt?
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Saarah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische Herder

Ongelezen bericht door Saarah »

Ik heb zelf een kat die buiten loopt, maar ik vind ook dat TS er niets aan kan doen. Natuurlijk heel erg voor die kat, maar TS had haar honden aangelijnd, dus meer kan ze m.i. niet doen...

Het zou in mijn ogen anders zijn als de honden losliepen en dan de kat aanvielen, maar TS had haar hond netjes bij zich. Erg jammer, maar dat zijn inderdaad de risico's als je je kat buiten laat...
Ik neem die risico's erbij omdat ik mijn kat het (in mijn ogen) beste leventje mogelijk wil gunnen, en het zou gewoon niet te doen zijn om haar binnen te houden. Wij wonen hier wel ideaal: omringd door velden en in een héél rustige straat, maar zelfs dan zijn er nog altijd risico's natuurlijk.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

nana schreef:
Budkes schreef:

Flora- en faunawet (artikel 16 lid 3): 'Eenieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.'
Voor buiten een veld (dit kan zijn bos,weiland,duin enzo) binnen de bebouwde grond is de APV.
Budkes het is niet zo dat ik graag wil dat er dit soort wetten zijn voor de eigenaar van een dier, maar ik snap het ff niet.
Wat is het verschil tussen een hond die aan de lijn een loslopende kat bijt of een andere loslopende hond bijt?
Dit stuk slaat op loslopende honden bijv. Een hond die aangelijnd is, is verhindert namelijk :wink: Even plat gezien dan he.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Een katte-eigenaer kan ook niet belemmeren dat hun kat een muis of vogel grijpt. Ik denk niet dat deze wet zo zwart-wit moet worden genomen.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Heb even mijn stuk aangevuld maar tijdens wegzenden ging er wat fout dus dan maar apart :mrgreen:

Dit stuk slaat op loslopende honden bijv. Een hond die aangelijnd is, is verhindert namelijk :wink: Even plat gezien dan he.
Even aanvullen want ik gaf wel erg kort antwoord.
Stel ik loop op de veluwe en laat bewust mijn honden een hert opsporen, dwars door de bossen dus buiten de wandelpaden. Een boswachter mag mij daar voor bekeuren want ik ben bezig met een onderdeel van de jacht oftewel dit valt onder stropen want ik heb daar geen vergunning voor. Loop ik daar met mijn aangelijnde hond en stuit ik op een hert die het pad opspringt en mijn hond zou het hert verwonden en ik regel dit zoals het hoort, dus boswachter verwittigen, uitleggen wat er gebeurd is plus de plaats dan heb ik alles gedaan wat er binnen mijn macht ligt op dat moment en zoals ik begrepen heb kan ik niet aansprakelijk gesteld worden.

Als antwoord op jouw vraag (al heet ik geen budkes)
Wettelijk gezien is er geen verschil tussen een hond en een kat, het is afhankelijk van de situatie, plaats enz enz.
Loop ik in de straat en bijt mijn hond een kat dood kan ik net zoveel narigheid krijgen als dat het een hond was, beide zijn dingen. Is het in een buitengebied buiten 200 meter rond een woonerf is de kat vogelvrij en een hond niet.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Budkes
Zeer actief

nana schreef:
Budkes schreef:

Excuses van mij idd de Flora en Faunawet. Dus wat dat betreft heb je gelijk. Tenzij het beest ook daar mijn hond "in de bek springt" dan heb ik toch echt wel aan mijn plicht tot verhinderen voldaan.
Binnen de bebouwde kom of buiten het veld gaat die echter niet op en de APV voorziet daar ook niet in.
Dus binnen de bebouwde kom is er wat dat betreft niets geregeld.

En voor wat betreft jouw laatste zin/vraag, daar zit geen verschil tussen, wie zegt dat dan ?
Gr. Aniek

Afbeelding
nana
Zeer actief

Wat is nu het verschil als je aangelijnde hond een loslopende hond bijt of kat bijt?

Snapte sommige reactie's niet daarom deze vraag.
Voor mij is het hetzelfde, ik doe altijd mijn best dat 1 van mijn honden een andere hond of kat niet kunnen verwonden.
1 van mijn grootste frustratie's is dat ik in aanlijngebieden toch nog loslopende honden tegenkom die komen buurten ik kan dan ook niet zeggen dat dit het probleem is van diegene die zijn hond loslaat.

Voor alle duidelijkheid ik vind ik dat de topicstarter al het mogelijke heeft gedaan, maar ik vind het ook sneu voor de kat en zijn eigenaar.

lydia
Saarah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische Herder

Ongelezen bericht door Saarah »

nana schreef: Voor alle duidelijkheid ik vind ik dat de topicstarter al het mogelijke heeft gedaan, maar ik vind het ook sneu voor de kat en zijn eigenaar.
Ik vind het zeer zeker ook heel erg voor de kat en de eigenaar hoor!!
Ik zou het zelf verschrikkelijk vinden als zoiets met mijn kat zou gebeuren... Maar uiteindelijk kan je TS in dit geval niets verwijten, want ze heeft idd al het mogelijke gedaan.
Afbeelding
nana
Zeer actief

http://www.lawandroar.nl/index.php?id=4 ... 43cd40177e" onclick="window.open(this.href);return false;

Eigenaar altijd de gebeten hond
Categorie: Gezondheid dier, Gezelschapsdieren, Nederland, Jurisprudentie, Nummer 17, Annotaties

Door: Just de Wit

De Hondenbescherming hoort met enige regelmaat over ernstige bijtincidenten tussen honden, waarbij honden gewond raken en soms zelfs gedood worden. Met groot leed en enorme schade als gevolg. Meestal draait de eigenaar van de bijtende hond voor de schade op. Dat illustreren deze twee zaken uit de juridische praktijk.
Waar er twee vechten… eigenaar gebeten hond medeschuldig
In het bos huppelt een loslopende Teckelpup vrolijk op een al wat op leeftijd zijnde Rottweiler af. De Rottweiler is niet gediend van deze toenadering, wat hij in niet mis te verstane (‘hondse’) bewoordingen duidelijk maakt. Vanwege het verschil in grootte en kracht komt de pup er niet zonder kleerscheuren vanaf. Hij moet voor behandeling van zijn verwondingen naar de dierenarts. De eigenaar van de Rottweiler is niet van plan om de schade te vergoeden. Zijn hond is blind, oud en ziek, en kan daardoor weinig hebben. De Rottweiler staat in de buurt niet echt bekend als hondvriendelijk, doordat hij al meerdere malen kleinere honden heeft gebeten. Desondanks liep hij onaangelijnd in een wandelgebied.

De zaak wordt voorgelegd aan mr. Frank Visser van het tv-programma ‘De Vakantierechter’. Een gecompliceerde zaak, want de Teckelpup verblijft op het moment van het incident bij een oppas, die het hondje niet meer op tijd bij zich kon roepen om het onheil te voorkomen. De rechter beslist dat de eigenaar van de Rottweiler voor 90% aansprakelijk is voor de schade en de eigenaar van de pup voor 10% (bindend advies gedaan op 23 augustus 2004). De aansprakelijkheid van de eigenaar van de Rottweiler is gebaseerd op het feit dat hij de eigenaar is van de hond die de schade heeft veroorzaakt (dieraansprakelijkheid).[1] Opmerkelijk in deze zaak is dat de eigenaar van de pup voor 10% aansprakelijk wordt gesteld, omdat er hier sprake is van een zekere mate van eigen schuld aan de kant van de oppas. Die wist namelijk dat de Rottweiler agressief kon reageren en had de pup onvoldoende onder appèl.

Ook aansprakelijk voor hoge dierenartskosten
In de tweede zaak (Rechtbank Zwolle, Sector kanton, 8 februari 2005) bijt een Staffordshire Bull Terriër een kat met zo’n kracht dat deze een voorpoot moet missen. De eigenaar van de kat stelt de eigenaar van de hond aansprakelijk voor de dierenartskosten van ruim € 1000,-. De eigenaar van de hond erkent geen aansprakelijkheid, omdat de hond was aangelijnd en de kat zich begaf in een cirkel die de hond aangelijnd bestreek. De hond reageerde volgens hem alleen op het gedrag van de kat en gedroeg zich dus niet onberekenbaar, waardoor de zogeheten dieraansprakelijkheid niet van toepassing is.

De rechter is het daar niet mee eens. Uit het feit dat de hond aangelijnd was en de eigenaar de riem heeft aangehaald om een confrontatie te voorkomen, blijkt dat het uiteindelijke gevecht juist voortvloeide uit de onberekenbaarheid van het gedrag van de hond. Ook met het verweer van de hondeneigenaar dat de aansprakelijkheid niet meer kan bedragen dan de ‘dagwaarde’ van de kat, maakt de rechter korte metten. Hij stelt: ‘Algemeen bekend mag worden verondersteld dat huisdieren als honden en katten deel plegen uit te maken van een huishouding/gezin, waarbinnen zij een zekere affectieve/emotionele rol vervullen. Gelet op die functie kan niet iedere andere kat als gelijkwaardig worden beschouwd en is het dan ook alleszins te billijken dat de eigenaar van de kat haar kat niet aan haar lot overliet, doch onmiddellijk na de verwonding onder diergeneeskundige hulp liet stellen. Dat redelijkerwijs was te voorzien dat de kosten daarvan de dagwaarde van een kat zouden overstijgen, wat verder ook van zo’n stelling zij, maakt zo’n onder behandelingstelling en de daarmee redelijkerwijs gemoeide kosten niet minder verantwoord.’ De rechter stelt de eigenaar van de hond aansprakelijk en deze dient daarom de dierenartskosten te vergoeden.

Tenslotte
Bij bijtincidenten kan de schade aanzienlijk zijn. Agressief gedrag moet daarom zoveel mogelijk worden voorkomen. Eigenaren van grote, krachtige en sterke honden hebben hierin een extra verantwoordelijkheid. Maar zoals blijkt uit de eerste zaak, moeten ook eigenaren van kleinere honden er op toezien dat hun hond niet onaangelijnd op een grote en als agressief bekend staande hond afstapt.

(Dit artikel is ook verschenen in het blad ‘Hond’, uitgegeven door de Hondenbescherming, voor meer informatie over de Hondenbescherming zie: http://www.hondenbescherming.nl" onclick="window.open(this.href);return false;).

--------------------------------------------------------------------------------

[1] Artikel 6:179 BW: ‘De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling (onrechtmatige daad, algemene bepalingen, red.) zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad’.

--------------------------------------------------------------------------------

nieuwslijst

lydia
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

marian* schreef:Het lijkt mij dat je hier helemaal niks aan kon doen en ik zou mijn honden er ook niet om gaan muilkorven hoor.
Een béétje verantwoordelijkheidsgevoel van de eventuele kattenbezitter mag je toch ook wel verwachten? :denken:
Alleen is dat laatste meestal ver te zoeken ;)
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

De rechter is het daar niet mee eens. Uit het feit dat de hond aangelijnd was en de eigenaar de riem heeft aangehaald om een confrontatie te voorkomen, blijkt dat het uiteindelijke gevecht juist voortvloeide uit de onberekenbaarheid van het gedrag van de hond.
WTF.

Dit is toch de omgekeerde wereld?
Echt té belachelijk voor woorden.

Hoe dúrft die katteneigenaar de schade te verhalen op de hondeneigenaar?
Die klotekatten lopen toch gvd los overal!?

:tong: :tong: :tong: :tong: :tong:
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Hayley84 schreef:
De rechter is het daar niet mee eens. Uit het feit dat de hond aangelijnd was en de eigenaar de riem heeft aangehaald om een confrontatie te voorkomen, blijkt dat het uiteindelijke gevecht juist voortvloeide uit de onberekenbaarheid van het gedrag van de hond.
WTF.

Dit is toch de omgekeerde wereld?
Echt té belachelijk voor woorden.

Hoe dúrft die katteneigenaar de schade te verhalen op de hondeneigenaar?
Die klotekatten lopen toch gvd los overal!?

:tong: :tong: :tong: :tong: :tong:
Mja, als een aangelijnde hond een loslopend hondje grijpt zijn de kosten en nasleep ellende ook vaak voor de aangelijnde hond.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Hayley84
Zeer actief

Tja.. als het een aanlijngebied betreft ben ik het daar ook niet mee eens.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Blijkbaar ben je dan dus afhankelijk van de rechter en niet van het recht :19: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Budkes
Zeer actief

Liesbeth schreef:Blijkbaar ben je dan dus afhankelijk van de rechter en niet van het recht :19: .
Dat blijkt idd. :klaar:
Gr. Aniek

Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

nana schreef:http://www.lawandroar.nl/index.php?id=4 ... 43cd40177e

Eigenaar altijd de gebeten hond
Categorie: Gezondheid dier, Gezelschapsdieren, Nederland, Jurisprudentie, Nummer 17, Annotaties

Door: Just de Wit

De Hondenbescherming hoort met enige regelmaat over ernstige bijtincidenten tussen honden, waarbij honden gewond raken en soms zelfs gedood worden. Met groot leed en enorme schade als gevolg. Meestal draait de eigenaar van de bijtende hond voor de schade op. Dat illustreren deze twee zaken uit de juridische praktijk.
Waar er twee vechten… eigenaar gebeten hond medeschuldig
In het bos huppelt een loslopende Teckelpup vrolijk op een al wat op leeftijd zijnde Rottweiler af. De Rottweiler is niet gediend van deze toenadering, wat hij in niet mis te verstane (‘hondse’) bewoordingen duidelijk maakt. Vanwege het verschil in grootte en kracht komt de pup er niet zonder kleerscheuren vanaf. Hij moet voor behandeling van zijn verwondingen naar de dierenarts. De eigenaar van de Rottweiler is niet van plan om de schade te vergoeden. Zijn hond is blind, oud en ziek, en kan daardoor weinig hebben. De Rottweiler staat in de buurt niet echt bekend als hondvriendelijk, doordat hij al meerdere malen kleinere honden heeft gebeten. Desondanks liep hij onaangelijnd in een wandelgebied.

De zaak wordt voorgelegd aan mr. Frank Visser van het tv-programma ‘De Vakantierechter’. Een gecompliceerde zaak, want de Teckelpup verblijft op het moment van het incident bij een oppas, die het hondje niet meer op tijd bij zich kon roepen om het onheil te voorkomen. De rechter beslist dat de eigenaar van de Rottweiler voor 90% aansprakelijk is voor de schade en de eigenaar van de pup voor 10% (bindend advies gedaan op 23 augustus 2004). De aansprakelijkheid van de eigenaar van de Rottweiler is gebaseerd op het feit dat hij de eigenaar is van de hond die de schade heeft veroorzaakt (dieraansprakelijkheid).[1] Opmerkelijk in deze zaak is dat de eigenaar van de pup voor 10% aansprakelijk wordt gesteld, omdat er hier sprake is van een zekere mate van eigen schuld aan de kant van de oppas. Die wist namelijk dat de Rottweiler agressief kon reageren en had de pup onvoldoende onder appèl.

Ook aansprakelijk voor hoge dierenartskosten
In de tweede zaak (Rechtbank Zwolle, Sector kanton, 8 februari 2005) bijt een Staffordshire Bull Terriër een kat met zo’n kracht dat deze een voorpoot moet missen. De eigenaar van de kat stelt de eigenaar van de hond aansprakelijk voor de dierenartskosten van ruim € 1000,-. De eigenaar van de hond erkent geen aansprakelijkheid, omdat de hond was aangelijnd en de kat zich begaf in een cirkel die de hond aangelijnd bestreek. De hond reageerde volgens hem alleen op het gedrag van de kat en gedroeg zich dus niet onberekenbaar, waardoor de zogeheten dieraansprakelijkheid niet van toepassing is.

De rechter is het daar niet mee eens. Uit het feit dat de hond aangelijnd was en de eigenaar de riem heeft aangehaald om een confrontatie te voorkomen, blijkt dat het uiteindelijke gevecht juist voortvloeide uit de onberekenbaarheid van het gedrag van de hond. Ook met het verweer van de hondeneigenaar dat de aansprakelijkheid niet meer kan bedragen dan de ‘dagwaarde’ van de kat, maakt de rechter korte metten. Hij stelt: ‘Algemeen bekend mag worden verondersteld dat huisdieren als honden en katten deel plegen uit te maken van een huishouding/gezin, waarbinnen zij een zekere affectieve/emotionele rol vervullen. Gelet op die functie kan niet iedere andere kat als gelijkwaardig worden beschouwd en is het dan ook alleszins te billijken dat de eigenaar van de kat haar kat niet aan haar lot overliet, doch onmiddellijk na de verwonding onder diergeneeskundige hulp liet stellen. Dat redelijkerwijs was te voorzien dat de kosten daarvan de dagwaarde van een kat zouden overstijgen, wat verder ook van zo’n stelling zij, maakt zo’n onder behandelingstelling en de daarmee redelijkerwijs gemoeide kosten niet minder verantwoord.’ De rechter stelt de eigenaar van de hond aansprakelijk en deze dient daarom de dierenartskosten te vergoeden.

Tenslotte
Bij bijtincidenten kan de schade aanzienlijk zijn. Agressief gedrag moet daarom zoveel mogelijk worden voorkomen. Eigenaren van grote, krachtige en sterke honden hebben hierin een extra verantwoordelijkheid. Maar zoals blijkt uit de eerste zaak, moeten ook eigenaren van kleinere honden er op toezien dat hun hond niet onaangelijnd op een grote en als agressief bekend staande hond afstapt.

(Dit artikel is ook verschenen in het blad ‘Hond’, uitgegeven door de Hondenbescherming, voor meer informatie over de Hondenbescherming zie: http://www.hondenbescherming.nl" onclick="window.open(this.href);return false;).

[1] Artikel 6:179 BW: ‘De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling (onrechtmatige daad, algemene bepalingen, red.) zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad’.

nieuwslijst

Maar dit is een héél ander iets dan het verhaal van ts :19:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Budkes
Zeer actief

Want de rechter kan namelijk in het geval van artikel 6.179 van het Wetboek van Strafrecht ook nog weer een verdeelsleutel toepassen, volgens artikel 6.101 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek:

" Het komt erop neer dat moet worden bepaald in hoeverre de aan ieder toe te rekenen omstandigheden aan de schade hebben bijgedragen, hetgeen vervolgens behoort te leiden tot het verdelen van de schade volgens een op basis daarvan vast te stellen “verdeelsleutel”. De rechter moet daarbij wèl zijn gezonde verstand blijven gebruiken. Als deze verdeelsleutel vanwege de uiteenlopende ernst van gemaakte fouten of anderszins bijzonder onbillijk uitpakt, dan kan en moet hij een zogenaamde billijkheidscorrectie toepassen. "

Dus idd ben je grotendeels afhankelijk van de rechter én vooral van een goede advocaat.............
Gr. Aniek

Afbeelding
nana
Zeer actief

Ik vind dat er heel veel onduidelijkheid is. Heb ook echt het gevoel dat het afhankelijk is van welke agent of burgemeester of rechter je tegenkomt. Kennelijk is het niet zwart/wit en worden de situatie's apart bekeken ik kan de logica er niet in ontdekken.

lydia
Budkes
Zeer actief

nana schreef:Ik vind dat er heel veel onduidelijkheid is. Heb ook echt het gevoel dat het afhankelijk is van welke agent of burgemeester of rechter je tegenkomt. Kennelijk is het niet zwart/wit en worden de situatie's apart bekeken ik kan de logica er niet in ontdekken.
Wat op zich eigenlijk wel weer logisch en toch ook wel een beetje wenselijk is want elke situatie is immers anders.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Maar ben het wel met je eens dat een identieke situatie in elke willekeurige plaats hetzelfde beoordeelt zou moeten worden, maar ja dat is natuurlijk puur theoretisch bekeken.
Gr. Aniek

Afbeelding
Hayley84
Zeer actief

marian* schreef:
Maar dit is een héél ander iets dan het verhaal van ts :19:
"De eigenaar van de hond erkent geen aansprakelijkheid, omdat de hond was aangelijnd en de kat zich begaf in een cirkel die de hond aangelijnd bestreek."

Vind het er anders wel op lijken :klaar:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”