Grappig, want in jouw eerdere reactie (teveel en te vaak belonen) herkende ik mezelf ook wel. Misschien zit de overeenkomst tussen ons ook wel in het type hond. Ik hoef bij Belle ook niet aan te komen met alweer dezelfde stomme oefeningInge O schreef:laat hieruit 'clicker' en 'elke dag' weg en je hebt mij zo ongeveerBelle schreef:Ik neem me al tijden voor systematisch te zijn met trainen, maar dat wil maar niet lukken. Elke dag train ik wel een of meer keer met de honden, maar vaak sta ik al klaar met clicker en voer en moet dan nog even bedenken waar ik aan zal gaan werken of wat ik voor nieuws zal leren. Ik zou dat dus eigenlijk willen bijhouden. Verder maak ik oefeningen niet af, maar ben geneigd steeds wat nieuws te bedenken, waardoor Belle heel veel dingen kan, maar bijna niets perfect. Ach, heel erg vind ik het ook weer niet (anders zou ik er wel wat aan doen), want trainen is voor ons (baas en hond) meer bezigheidstherapie dan dat ik perse iets wil bereiken.
.

Met Isa heb ik dat excuus niet meer, zij wil wel, dus dan kan ik mijn eigen tekortkomingen niet meer op de hond afschuiven