Ik ga zeker kijken, eens zien wat ze allemaal te zeggen hebben.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond
Moderator: moderatorteam
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Aantal honden: 2
Re: Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond
- CKS
- Zeer actief
Wat een verrassing.De Raad van Beheer verbaast zich over dit ongenuanceerde standpunt.
Percentages graag? Of roept de RvB maar gewoon wat. Verder ben ik erg benieuwd naar de definitie van gezond. Als we de definitie van de WHO nemen: Gezondheid is een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere lichamelijk gebreken. dan denk ik niet dat de meeste rashonden gezond zijn. En zelfs als we gezondheid definieren als de afwezigheid van ziekte en lichamelijke gebreken dan nog zijn er rassen waarvan alle, ja letterlijk alle leden ongezond zijn (Engelse bulldog op 1, dan Mopshond, en dan nog een hele zwik rassen).De dierenbescherming baseert zich op de documentaire “Pedigree Exposed” In deze documentaire worden verschrikkelijke voorbeelden getoond van ongezonde rashonden. De Raad van Beheer ontkent niet dat dit voorkomt. De voorbeelden bewijzen echter niet dat alle rashonden aan deze aandoeningen lijden. Integendeel, de meeste rashonden zijn gezonde honden.
Daarnaast gaat de dierenbescherming voorbij aan de situatie bij niet-rashonden. Niet rashonden worden niet als zodanig geregistreerd en er bestaan geen statistische gezondheidsgegevens over niet-rashonden.
Gelul natuurlijk. Bij alle academische dierenklinieken worden wel degelijk de gegevens van niet-rashonden bijgehouden. Dat niet-rashonden minder vaak in de lijstjes nare ziekten voorkomen komt doordat ze ten eerste niet lijden aan de door de kennelclubs ingebouwde misvormingen en ten tweede omdat ze meestal een veel bredere genetische basis hebben, wat de gezondheid ook zeer ten goede komt.
Laat mij dan eens 1 enkele gezonde Engelse Bulldog zien?De dierenbescherming gaat uit van een paar voorbeelden en trekt daaruit een voorbarige conclusie.
Hilarische redenering. Eerst pomp je miljoenen in reclamecampagnes voor rashonden, je liegt dat het gedrukt staat (de meeste rashonden zijn gezond, rasloze honden zijn net zo ongezond) je houdt je mond stijf dicht over alle gigantische nadelen en vervolgens is het allemaal de schuld van de argeloze pupkoper die in je praatje gestonken is.Bijna de helft van de honden die in Nederland verkocht worden zijn rashonden. Hondenkopers maken in de meeste van deze een bewuste keuze voor de rashond. We zullen allen moeten accepteren dat er een vraag blijft bestaan naar “rashonden”.
Raad van Beheer: hoeveel Boxers zouden er daadwerkelijk nog verkocht worden als iedere pupkoper voor aanschaf te horen zou krijgen dat de hond een goede kans heeft om voor het 8ste jaar aan kanker dood te gaan?
De Raad van Beheer heeft nog helemaal nooit ook maar enige interesse getoond in de gezondheid. Dus erger dan nu zal het niet worden.Als er nu gestopt zou worden met het fokken van rashonden dan zal deze fokkerij en handel buiten de regels en het zicht van de Raad van Beheer plaats gaan vinden.
Wat let ze in hemelsnaam? Als de RvB zelf haar verantwoordelijkheid genomen zou hebben zou dit hele topic niet bestaan.Het standpunt van de dierenbescherming is daarom onverstandig. De dierenbescherming kan beter samenwerken en op een overdachte manier meewerken aan de verbetering van het welzijn en de gezondheid van zowel ras- als niet rashonden.
Dat verbergen ze dan verdomd goed. Het enige wat ik zie is dat ze zich nog steeds alleen druk maken om het uiterlijk. Bij de Hollandse herder bijvoorbeeld zijn nog steeds geen HD of ED fotos verplicht. Aan het steeds beroerdere karakter hoeft ook niets gedaan te worden maar vanaf binnenkort moet je hond wel eerst een voldoende resultaat gehaald hebben op een show, wil je stamboompjes voor de pups.In de TV uitzending van “Het Gesprek” is aangegeven dat de situatie in Nederland beter is dan die in Engeland. De Raad van Beheer is in toenemende mate bezig met de verbetering van het welzijn en de gezondheid van rashonden.
Goed idee. laten wij maar niets doen zolang het buitenland niets doet.Hondenfokkerij is een internationale aangelegenheid. Wij kunnen de situatie niet alleen vanuit Nederland veranderen.
Daarom heeft de Raad van Beheer er internationaal op aangedrongen dat er actie ondernomen moet worden.
Zolang er nog Engelse bulldoggen op shows verschijnen is dit dus gewoon onzin. Klinkt leuk maar zolang we nog steeds accpeteren dat er honden zijn die hun hele leven lang naar adem moeten happen en deze honden nog steeds shows winnen is het duidelijk dat de RvB zich geen lor aantrekt van de gezondheid van hun slachtoffers.In overleg met het Ministerie van LNV schrijft de Raad van Beheer een Plan van Aanpak voor de rashondenfokkerij.
Voor de Nederlandse Keurmeesters op tentoonstellingen is een gedragscode opgesteld die moet voorkomen dat schadelijke overtypering op wordt beloond. Overtreding van deze regels wordt gestraft.
Nou, die tafelzitting zal spannend zijnAl enige tijd werkt de Raad van Beheer samen met de dierenbescherming. Er is intensief contact bij het opstellen van concept-normen voor landelijke certificering, er is samenwerking met de Landelijke Inspectie Dienst en er is een afspraak om in januari gezamenlijk aan tafel te gaan zitten op directie en bestuursniveau. Het verbaast de Raad van Beheer dat de Dierenbescherming op deze wijze de publiciteit zoekt.
Geloof ik ook meteen hoor. Zeker van een fokker van deze arme misbakseltjes.Daarnaast hoorde ik een hondenfokker roepen dat de Cavalierclub in Nederland de syringomyelia 'er al bijna uit gefokt heeft'
Kees
-
Fin
- Zeer actief
Volgens mij werp je zo op uitmuntende en onnavolgbare wijze de knuppel in het hoenderhok.Frenk schreef:Ik hoorde vanochtend op radio 1 een meneer van de DB over deze kwestie en ik vond ze nogal doorslaan. Ze willen hondenshows verbieden en hij zei letterlijk dat mensen geen rashond meer moeten kopen. Maar wat ze dan wel voor hond moeten kopen zei hij vervolgens er niet bij... Volgens mij drijf je mensen op deze manier recht in de armen van malafide fokkers...
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
De Jack's die nogal uit de ellebogen staan zijn zeker geen stamboomhonden maar product van de broodfok, die zo welig heeft getierd dat men soms een 'echte' Jack Russell niet eens herkend zonder de kromme pootjes.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Er eentje die ik mis.....
- Maylala
- Zeer actief
Die Cavaliertjes!
Zelfs Manlief liep met tranen in de ogen weg bij de tv. 
- Maylala
- Zeer actief
Ed Gubbels en die dierenarts hebben trouwens wel erg nuttige bijdragen aan de discussie.
- Maylala
- Zeer actief
Aaargh die Britse keurmeester!
Ik heb echt zin om die man z'n knieschijven kapot te schoppen, en dan te zeggen; "Oooh, wat ben je mooi nu! Je voldoet preciés aan de standaard die ik voor je opgesteld heb. Bééldschoon. Kom, ererondje!
"

Ik heb echt zin om die man z'n knieschijven kapot te schoppen, en dan te zeggen; "Oooh, wat ben je mooi nu! Je voldoet preciés aan de standaard die ik voor je opgesteld heb. Bééldschoon. Kom, ererondje!
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
En de fokkers die er wel aan willen, kunnen niet veel beginnen. Als er nieuw bloed toegevoegd wordt moet men een andere naam aan het ras geven, omdat ze niet "raszuiver" meer zijn. Het is niet voor niets dat er zoveel "nieuwe" rassen ontstaan zoals bijvoorbeeld de Old English Bulldog, de Oudduitse herder en de Shiloh Shepherd.Marjoleine schreef:Dat is geen jaar na dato, in Scandinavië zijn ze er al een jaar of wat mee bezig, en de keurmeesters (internationaal) ook.Magic schreef:Laat staan handhavenMarjoleine schreef: je kan als DB of als RvB niet even de wet veranderen..
Maar ik vind het wel goed dat het bewustzijn nu in elk geval komt.
Een jaar na dato
Het bewustzijn is er wel.
Maar heel veel fokkers willen er niet aan.![]()
Bovendien: iets dat in 100 jaar gegroeid is kun je niet in een jaar veranderen.
Wat mij betreft mogen ze gezondheid voorop stellen, na alle ellende die ik mijn mijn vorige honden heb meegemaakt is dat voor mij het belangrijkste samen met karakter. Een leuk uiterlijk is mooi meegenomen natuurlijk
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
EINDELIJK!!!
Ik ben het helemaal met de dierenbescherming eens. De genetische basis van de meeste hondenrassen is gewoon te klein geworden. Daarnaast zijn er teveel rastypische ziektes... Het moet NU veranderen, anders hebben we over twintig jaar sowieso geen rashond meer over die niet uit elkaar dondert van pure ellende... Ik heb sowieso zelf al een voorkeur voor ''asbakkies'' gekregen...
Hebben honden soms geen recht op een GEZOND leven?
Laat die rigide standaard van het uiterlijk eens los. Laat karakter en gezondheid de rasstandaard bepalen... En begin opnieuw.
Ik ben het helemaal met de dierenbescherming eens. De genetische basis van de meeste hondenrassen is gewoon te klein geworden. Daarnaast zijn er teveel rastypische ziektes... Het moet NU veranderen, anders hebben we over twintig jaar sowieso geen rashond meer over die niet uit elkaar dondert van pure ellende... Ik heb sowieso zelf al een voorkeur voor ''asbakkies'' gekregen...
Hebben honden soms geen recht op een GEZOND leven?
Laat die rigide standaard van het uiterlijk eens los. Laat karakter en gezondheid de rasstandaard bepalen... En begin opnieuw.

- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Pfft, heftige uitzending.
Ik vind wel dat ze volkomen voorbij gegaan zijn aan de voordelen van een rashond, maar er werdem heftige dingen naar voren gebracht.
Ik vind wel dat ze volkomen voorbij gegaan zijn aan de voordelen van een rashond, maar er werdem heftige dingen naar voren gebracht.

Iedere dag feest!
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- Contacteer:
Ik had die docu nog nooit gezien en heb m dus even opgezocht en bekeken.
http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... d=44215931
Die Cavaliers........
Dat Cavaliertje wat later in de film ook die schedelaandoening bleek te hebben, had ook nog eens gewonnen.... 
Er op shows idd alleen maar op uiterlijk beoordeeld, maar ik denk niet dat door het verbieden van hondenshows er niet meer op uiterlijk gefokt gaat worden....
En wat een arme, arme DH in die docu......Kan wel janken als ik dat zie. De werklijnen zijn zoveel malen mooier en zien er ook veel meer uit als de DH in de vroegere gezonde jaren.
Nee, de DH (showlijn) is er behoorlijk op voorruit gegaan.....

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... d=44215931
Die Cavaliers........
Er op shows idd alleen maar op uiterlijk beoordeeld, maar ik denk niet dat door het verbieden van hondenshows er niet meer op uiterlijk gefokt gaat worden....
En wat een arme, arme DH in die docu......Kan wel janken als ik dat zie. De werklijnen zijn zoveel malen mooier en zien er ook veel meer uit als de DH in de vroegere gezonde jaren.
Nee, de DH (showlijn) is er behoorlijk op voorruit gegaan.....

http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Je moet de boel niet door elkaar gaan halen. De Raad maakt die regels niet. Dat doet de rasvereniging.Casey schreef:Dat verbergen ze dan verdomd goed. Het enige wat ik zie is dat ze zich nog steeds alleen druk maken om het uiterlijk. Bij de Hollandse herder bijvoorbeeld zijn nog steeds geen HD of ED fotos verplicht. Aan het steeds beroerdere karakter hoeft ook niets gedaan te worden maar vanaf binnenkort moet je hond wel eerst een voldoende resultaat gehaald hebben op een show, wil je stamboompjes voor de pups.
En als je dergelijke regels zou willen verplichten (en het is maar de vraag hoe verstandig dat is) zou je de wet moeten veranderen.
Dus als je schopt, dan wel tegen de goede graag.
Dat zeggen ze nergens. Ze zijn al bezig.Goed idee. laten wij maar niets doen zolang het buitenland niets doet.Hondenfokkerij is een internationale aangelegenheid. Wij kunnen de situatie niet alleen vanuit Nederland veranderen.
Daarom heeft de Raad van Beheer er internationaal op aangedrongen dat er actie ondernomen moet worden.
Waarom is dat onzin?In overleg met het Ministerie van LNV schrijft de Raad van Beheer een Plan van Aanpak voor de rashondenfokkerij.
Voor de Nederlandse Keurmeesters op tentoonstellingen is een gedragscode opgesteld die moet voorkomen dat schadelijke overtypering op wordt beloond. Overtreding van deze regels wordt gestraft.
Keurmeesters zijn alleen gevoelig voor maatregelen op hun eigen terrein.
Je moet ergens beginnen.
En zo rigoreus als jij wilt, daar geloof ik dan weer niet in.
Niet de Raad aanvallen, die hebben hier geen zeggenschap in namelijk.Zolang er nog Engelse bulldoggen op shows verschijnen is dit dus gewoon onzin. Klinkt leuk maar zolang we nog steeds accpeteren dat er honden zijn die hun hele leven lang naar adem moeten happen en deze honden nog steeds shows winnen is het duidelijk dat de RvB zich geen lor aantrekt van de gezondheid van hun slachtoffers.
Maar voor zover ze dat kunnen zijn ze daar wel degelijk mee bezig.
Standaards moeten worden aangepast in het land van oorsprong van een ras.
Dus ga maar schoppen in Engeland alsjeblieft.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Wel apart dat iemand dat zegt die een ODH "beter" schijnt te vinden, terwijl er talloze show duitse herders met lange haren ook in de ODH worden ingezet....Mireillevdw schreef: En wat een arme, arme DH in die docu......Kan wel janken als ik dat zie. De werklijnen zijn zoveel malen mooier en zien er ook veel meer uit als de DH in de vroegere gezonde jaren.
Nee, de DH (showlijn) is er behoorlijk op voorruit gegaan.....![]()
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Het probleem zit denk ik ook in het feit dat waarschijnlijk niemand zich aangesproken voelt. Ik denk dat niemand zichzelf herkend.
'Beroepsblind'. En dat is heel erg triest.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Magic
- Zeer actief
Wat zou er volgens jou gebeuren als de RvB besluit om honden die niet volgens het fokreglement van de rasvereniging gefokt zijn, geen stambomen meer te geven?Marjoleine schreef: Je moet de boel niet door elkaar gaan halen. De Raad maakt die regels niet. Dat doet de rasvereniging.
En als je dergelijke regels zou willen verplichten (en het is maar de vraag hoe verstandig dat is) zou je de wet moeten veranderen.

Iedere dag feest!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat kunnen ze niet besluiten.Magic schreef:Wat zou er volgens jou gebeuren als de RvB besluit om honden die niet volgens het fokreglement van de rasvereniging gefokt zijn, geen stambomen meer te geven?Marjoleine schreef: Je moet de boel niet door elkaar gaan halen. De Raad maakt die regels niet. Dat doet de rasvereniging.
En mochten ze het toch doen dan hebben ze meteen processen aan hun broek, want dat mogen ze niet.
En buiten dat: lang niet alle rv's hebben regels.
Lang niet alle fokkers zijn lid van een rv.
Er mag meer dan één rv zijn, en als ze dan verschillende regels hebben, wat dan?
Nee, zo simpel is dat niet.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat je daar een punt hebt, ja.Jaap* schreef:Het probleem zit denk ik ook in het feit dat waarschijnlijk niemand zich aangesproken voelt. Ik denk dat niemand zichzelf herkend.
- Magic
- Zeer actief
Waarom mogen ze dat niet? Wie bepaalt dat? Even voor mijn beeldvorming.Marjoleine schreef:Dat kunnen ze niet besluiten.
En mochten ze het toch doen dan hebben ze meteen processen aan hun broek, want dat mogen ze niet.
En buiten dat: lang niet alle rv's hebben regels.
Lang niet alle fokkers zijn lid van een rv.
Er mag meer dan één rv zijn, en als ze dan verschillende regels hebben, wat dan?
Nee, zo simpel is dat niet.

Iedere dag feest!
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
De schapendoes stamt van iets meer honden af, maar inderdaad is de basis klein. Met de oogafwijkingen valt het mee, het komt voor, maar niet explosief. En zeker wordt er in het fokbeleid rekening mee gehouden. Voor PRA is er een gentest en we zien verder een enkele keer cataract of distichiasis.nanna schreef:Of gewoon andere rassen/honden
Een vriendin van me fokt Schapendoezen en het ras schijnt maar van 3 of 4 stamouders af te stammen. Ze zitten nu behoorlijk in de oogproblemen. Ik zei toen: smijt er dan een PON of iets gelijkends doorheen, natuurlijk op voorwaarde dat daar die oogziekten niet voorkomen.
HEILIGSCHENNIS, zeg ik u.
Ik vind het best hoor, dan fok je dat ras toch naar de gallemiezen...
Ik denk dat een schapendoes nog een heel gezond ras is.
Een ander ras in in gooien wordt door de meeste fokkers niet met open armen ontvangen, ik denk ook niet dat jij snel een leuk terriertje op je teckel zet
Maar ook binnen de schapendoesfokkers wordt nagedacht en ook daar is het niet voor alle fokkers HEILIGSCHENNIS om te denken over het openen van het stamboek.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Dat heeft Engeland naar aanleiding van deze film vorig jaar toch gedaan.Marjoleine schreef:Niet de Raad aanvallen, die hebben hier geen zeggenschap in namelijk.Zolang er nog Engelse bulldoggen op shows verschijnen is dit dus gewoon onzin. Klinkt leuk maar zolang we nog steeds accpeteren dat er honden zijn die hun hele leven lang naar adem moeten happen en deze honden nog steeds shows winnen is het duidelijk dat de RvB zich geen lor aantrekt van de gezondheid van hun slachtoffers.
Maar voor zover ze dat kunnen zijn ze daar wel degelijk mee bezig.
Standaards moeten worden aangepast in het land van oorsprong van een ras.
Dus ga maar schoppen in Engeland alsjeblieft.
-
jveen
- Actief
ja ze hebben de "massive heads" vervangen door "large heads"
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Tja, boter op hun hoofd he
-
Neeltje
Laat ik zo zeggen, de franse bulldog waarmee ik ben opgegroeid in de jaren 60/70 zag er niet uit zoals de bulldog nu en had nergens geen problemen mee. Die is rustig in de zomer 2 weken mee naar Scheveningen geweest, hup de hele dag mee op het strand liggen en nergens geen last van. Ook niet om rustig de hele dag mee naar de dierentuin te gaan of wat dan ook. Dat hoef je met het gros van de franse bulldog nu niet te doen.Nanna schreef:Je maakt mij in ieder geval al niet wijs dat zo'n platgedrukte snuit de gezondheid bevórdert. Ik denk zeker dat het fokken van een langere neus op de kortsnuiten hen verlichting zal geven.duitse herder schreef: Maar is het wel zo simpel? Zijn ze met langere neus meteen gezonder? want daar geloof ik niet. Kijk eens bij mijn ras... een rechtere rug en ze zijn spontaan gezonder? een teckel met wat langere poten idem dito?
Teckels zijn nu in de FCI landen een relatief gezond en zeer oud wordend ras, maar ook daar is het oppassen geblazen. In Engeland, Amerika en vooral Australië zijn ze erg doorgeslagen met dit ras en hebben er extreem korte pootjes en zeer lange ruggen op gefokt. Dat mag van mij ook per direct verboden worden.
De kromme ruggen die je in jouw ras soms ziet vind ik alleen maar puur lelijk, of dat ook ongezond is, weet ik niet. Dat zou, als dat niet het geval is, voor mij dan ook niet veranderd hoeven te worden.
En inderdaad als de keurmeesters anders gaan keuren, lopen de fokkers er zo achter aan. Als ze in 30 jaar het ras zo kunnen verknoeien, kunnen ze het ook weer terugfokken, lijkt me niet zo moeilijk.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Makkelijk lijkt me dat ook niet eerlijk gezegd.Neeltje schreef:Laat ik zo zeggen, de franse bulldog waarmee ik ben opgegroeid in de jaren 60/70 zag er niet uit zoals de bulldog nu en had nergens geen problemen mee. Die is rustig in de zomer 2 weken mee naar Scheveningen geweest, hup de hele dag mee op het strand liggen en nergens geen last van. Ook niet om rustig de hele dag mee naar de dierentuin te gaan of wat dan ook. Dat hoef je met het gros van de franse bulldog nu niet te doen.
En inderdaad als de keurmeesters anders gaan keuren, lopen de fokkers er zo achter aan. Als ze in 30 jaar het ras zo kunnen verknoeien, kunnen ze het ook weer terugfokken, lijkt me niet zo moeilijk.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
- Aantal honden: 1
Ik heb het gesprek vooraf en de documentaire gezien.
Wat een verschrikkelijk beeld van de King Charles Cavelier. Ik heb er wakker van gelegen. Een luid krijsend over de grond rollend hondje omdat de schedel te klein is voor de hersenen. Echt een vreselijk beeld.
De dame fokker die not amused was omdat verslaggever het vreemd vond dat een zieke hond Crufts wint en dit vraagt op moment supreme, die mag van mij enkele jaren de cel in en een megahoge boete krijgen wegens zeer zeer ernstige dierenmishandeling. Die beestjes lijden ontzettend en honden zijn helaas erg stoicijns als het om pijn en klachten gaat.
Het domme doorgefok is echt misdadig. Er wordt enorm geleden door de honden en de shows zijn dan misschien leuk voor de mensen zeker niet voor de dieren.
En dan het argument dat men gaat fokken zonder zich aan te sluiten bij de Raad van Beheer: wetgeving. Tja. Het zou gewoon niet zomaar moeten mogen. Maar ja, particuliere nestjes zijn vaak heel okay.
Ik ken heel goede fokkers die gelukkig niet meegaan in deze trend of rassen fokken die niet dergelijke ellende hebben, maar ik werd echt akelig van de beelden.
Ik hoop dat ik het beeld van de King Charles van mijn netvlies krijg. Kan beter het koninginnedagdebacle bekijken. Wel tien keer, geen last van. Van dit: hele nacht last van.
Wat een verschrikkelijk beeld van de King Charles Cavelier. Ik heb er wakker van gelegen. Een luid krijsend over de grond rollend hondje omdat de schedel te klein is voor de hersenen. Echt een vreselijk beeld.
De dame fokker die not amused was omdat verslaggever het vreemd vond dat een zieke hond Crufts wint en dit vraagt op moment supreme, die mag van mij enkele jaren de cel in en een megahoge boete krijgen wegens zeer zeer ernstige dierenmishandeling. Die beestjes lijden ontzettend en honden zijn helaas erg stoicijns als het om pijn en klachten gaat.
Het domme doorgefok is echt misdadig. Er wordt enorm geleden door de honden en de shows zijn dan misschien leuk voor de mensen zeker niet voor de dieren.
En dan het argument dat men gaat fokken zonder zich aan te sluiten bij de Raad van Beheer: wetgeving. Tja. Het zou gewoon niet zomaar moeten mogen. Maar ja, particuliere nestjes zijn vaak heel okay.
Ik ken heel goede fokkers die gelukkig niet meegaan in deze trend of rassen fokken die niet dergelijke ellende hebben, maar ik werd echt akelig van de beelden.
Ik hoop dat ik het beeld van de King Charles van mijn netvlies krijg. Kan beter het koninginnedagdebacle bekijken. Wel tien keer, geen last van. Van dit: hele nacht last van.
-
Felix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
En die duitse Herder dan !? Los van het feit, dat in die docu dat caveliertje er heel erg eraan toe was. Vondt ik die duitse herder er nou ook niet direct jofel eruit zien 
Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
-
Gos
- Zeer actief
Een "ras", van wat dan soort dan ook als HEILIG beschouwen lijkt mij zowiezo ongezond en weinig realistischnanna schreef:Of gewoon andere rassen/honden
Een vriendin van me fokt Schapendoezen en het ras schijnt maar van 3 of 4 stamouders af te stammen. Ze zitten nu behoorlijk in de oogproblemen. Ik zei toen: smijt er dan een PON of iets gelijkends doorheen, natuurlijk op voorwaarde dat daar die oogziekten niet voorkomen.
HEILIGSCHENNIS, zeg ik u.
Ik vind het best hoor, dan fok je dat ras toch naar de gallemiezen...
Laatst gewijzigd door Gos op 21 dec 2009 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het zijn volgens mij de shows die die misstanden veroorzaken. Wat mij betreft mag dat hele showgebeuren opgedoekt worden. Allereerst vind ik het verschrikkelijk dat voor 2 minuutjes draven en dan bepoteld worden door een wildvreemde de honden uuuuuuuren in een bench moet zitten of onder de campingstoel van de baas moeten ligen. Daar komt nog bij dat het beslist niet altijd de "mooiste "hond wint, maar die met een behoorlijke ringtraining en met een goed uitziende baas. Het is toch idioot dat bijv. een teckel op de ene show bob haalt en op een andere show weinig punten krijgt omdat ie te vrolijk is en de staart wat te hoog houdt. En in hoeverre zou iemand die gekleed in een sjofele spijkerbroek, peenhaar en een dikke pukkel op de neus die een prachthond showt ook die punten zou krijgen als iemand die strak in het pak loopt.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik heb niet alles doorgelezen van dit topic, maar ik merk dat ik me toch boos maak op de wijze waarop de dierenbescherming het zich permiteert zich ongenuanceerd maar over van alles uit te laten. De dierenbescherming is een organisatie met toch enig aanzien bij de gemiddelde nederlander. Als hun iets uitdragen zal het wel zo zijn.
Hoe langer hoe meer word het mij ieder geval duidelijk dat de dierenbescherming soms echt maar wat roept om de publieke opinie te sturen, zonder dat er enige nuance zichtbaar is in hun mening. Ja, er zijn in mijn ogen honden die wat gezondheid betreft zo matig zijn dat je er niet mee moet fokken. En het is goed daar eens de discussie over te openen met mensen die daar invloed op hebben. Maar om de gemiddelde leek nou te vertellen dat de kruising beter is dan de rashond is nou weer jammerlijk.
Hoe langer hoe meer word het mij ieder geval duidelijk dat de dierenbescherming soms echt maar wat roept om de publieke opinie te sturen, zonder dat er enige nuance zichtbaar is in hun mening. Ja, er zijn in mijn ogen honden die wat gezondheid betreft zo matig zijn dat je er niet mee moet fokken. En het is goed daar eens de discussie over te openen met mensen die daar invloed op hebben. Maar om de gemiddelde leek nou te vertellen dat de kruising beter is dan de rashond is nou weer jammerlijk.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Dat had je al een keer gezegd maar hoe bedoel je dat?Marjoleine schreef:Je moet de boel niet door elkaar gaan halen. De Raad maakt die regels niet. Dat doet de rasvereniging.Casey schreef:Dat verbergen ze dan verdomd goed. Het enige wat ik zie is dat ze zich nog steeds alleen druk maken om het uiterlijk. Bij de Hollandse herder bijvoorbeeld zijn nog steeds geen HD of ED fotos verplicht. Aan het steeds beroerdere karakter hoeft ook niets gedaan te worden maar vanaf binnenkort moet je hond wel eerst een voldoende resultaat gehaald hebben op een show, wil je stamboompjes voor de pups.
Er zijn toch geen wettelijke regels voor het fokken van honden (behalve de minimale met betrekking tot huisvesting).
Er is toch geen regel in het Nederlandse wetboek -of zelfs maar in Europa- die de RvB verbiedt om bindende regels te maken.
Het is wel gewoonte dat de RV die maakt en dat we ons aan de standaard vanuit oorsprongsland houden -en daar schijnen óók nog de nodige uitzonderingen op de regel van te zijn-.
Maar dat is toch geen wet?
Of weet jij iets wat ik niet weet