Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Positieve training voor elke hond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Positieve training voor elke hond?

Ongelezen bericht door ranetje »

gyanty schreef:Het is natuurlijk niet alleen de hond die de trainingmethode bepaald. Net zo veel aandeel heeft de baas. Met mijn terrier vroeger begonnen met de slipketting (dat was toen nog gewoon zo), maar later overgegaan op positievere training. Daar reageerde hij beter op, maar ik denk dat de slipketting daarvoor toch ook al veel werk verricht heeft.

Soms ben ik er van overtuigd dan positief trainen voor bepaalde baas hond combinaties niet voldoende is. Dat kan zeer uiteenlopende redenen hebben, maar soms werkt een slip dan ineens wel. Zo ook beide hondenscholen waar ik mee bekend ben. De basis is positief trainen, maar in uitzonderlijk gevallen krijgen baas en hond combinanties begeleiding in correctiesmiddelen voor de hond. De basis zou daarin ook nog steeds positief moeten blijven, maar soms zijn toch extra middelen nodig.
Ik denk dat de baas voor het overgrote deel bepaalt hoe er wordt getraind.
Ik heb een of twee keer met een slip helpen trainen in een noodgeval.
Met veel succes in dat geval.

Maar ik ga liever uit van een andere manier.
Ik heb vroeger altijd met de slip moeten trainen, dat was gewoon.
Toen liep ik na een les al met een gewone leren halsband om de nek van de hond.
Mijn toenmalige hond verzette geen stap als hij een slipketting om had :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja een baas bepaalt in de meeste gevallen de manier van training. Maar een hond die in paniek schiet van een slipketting zal niet getraind kunnen worden met een slipketting. Evenals een hond die overenthousiast op normale beloning zal reageren (of misschien wel helemaal niet reageerd op beloning, geen voer aanneemt, niet wil spelen en niet warm loopt voor lieve woordjes), daar zal de baas zich moeten aanpassen k aan de hond. Gelukkig zijn veel honden veelzijdig en enkele baasjes ook
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Maeve schreef:Ook wel een beetje naar aanleiding van een ander topic :wink:

Vaak zie je eigenaren van Herders en Retrievers fanatiek trainen met koekjes, clicker en speeltjes. Maar bij andere rassen zie ik dat dan weer nauwelijks. Nouja, nooit eigenlijk. Mollosers bijvoorbeeld, of Terriers. Nou ken ik niet echt mensen die echt veel van dit soort honden weet, maar de gemiddelde hondenbaas die ik hier zo tegen kom met dat soort rassen hebben het er alleen maar over dat ze dominanter moeten zijn tegen de hond. En dat doen ze dan door te dreigen met riem slaan, schreeuwen en de hond op zn rug leggen.

Dan vraag ik me wel weer af: is het echt zo dat deze honden niet open staan voor clickertraining en beloningen? Zijn ze dan echt zo dat ze je uitlachen als je ze zo behandelt? Even voor de duidelijkheid: dit topic is niet naar aanleiding van mensen hier op het forum, maar gezien een aantal reacties in het topic van Bunker vroeg ik me dit af. Helemaal door wat ik dus om me heen zie aan opvoeding van bepaalde hondenrassen.
wij zijn begonnen met snoeptriaining maar op den duur luisteren ze zo dat ze de beloning niet meer nodig hebben..
en dan alleen met stem... en af en toe beloning
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

ranetje schreef:Ik denk dat de baas voor het overgrote deel bepaalt hoe er wordt getraind.
Voor de ene hond kan het werken om met een slipketting te trainen, voor de andere niet. Vaak zie je dat een hond zijn verdere leven slijt met een slipketting om, dus op zo'n manier schiet het zijn doel behoorlijk voorbij. En, op den duur zullen ze niet meer gaan reageren op die slipketting ..
Maar ik ga liever uit van een andere manier.
Ik heb vroeger altijd met de slip moeten trainen, dat was gewoon.
Toen liep ik na een les al met een gewone leren halsband om de nek van de hond.
Mijn toenmalige hond verzette geen stap als hij een slipketting om had :mrgreen:
Een aantal jaren geleden was het inderdaad mode om op die hondentrainingsveldjes maar zo hardt mogelijk aan die slipketting te sjorre om je hond in het gareel te krijgen ;)

Gelukkig zijn de meeste hondenscholen dat stadia alweer voorbij, en gebeurt het nog lauter met een positieve benadering! :ok:
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Vaak zie je eigenaren van Herders en Retrievers fanatiek trainen met koekjes, clicker en speeltjes. Maar bij andere rassen zie ik dat dan weer nauwelijks. Nouja, nooit eigenlijk. Mollosers bijvoorbeeld, of Terriers.
Kom ze op een regelmatige basis tegen, honden van verschillende rassen, die met een positieve benadering getraint worden ;)
Nou ken ik niet echt mensen die echt veel van dit soort honden weet, maar de gemiddelde hondenbaas die ik hier zo tegen kom met dat soort rassen hebben het er alleen maar over dat ze dominanter moeten zijn tegen de hond. En dat doen ze dan door te dreigen met riem slaan, schreeuwen en de hond op zn rug leggen.
Het is zowat een feit, dat mensen graag een snel resultaat willen behalen in de gehoorzaamheid van hun hond, kan of wil het niet linksom, dan maar rechtsom. En, het is voor de meeste mensen makkelijker om te straffen, dan te belonen ;)
Dan vraag ik me wel weer af: is het echt zo dat deze honden niet open staan voor clickertraining en beloningen? Zijn ze dan echt zo dat ze je uitlachen als je ze zo behandelt? Even voor de duidelijkheid: dit topic is niet naar aanleiding van mensen hier op het forum, maar gezien een aantal reacties in het topic van Bunker vroeg ik me dit af. Helemaal door wat ik dus om me heen zie aan opvoeding van bepaalde hondenrassen.
Als je je een beetje verdiept in hoe honden in elkaar steken, dan zul je tot de conclusie komen, dat iedere hond ongeacht het ras, op dezelfde manier dingen aanleert. Echter, net zoals bij mensen, heb je ook onder honden die sneller en of langzamer leren, ook dat laatste heeft totaal niets met ras te maken ;)

En vaak wordt b.v. met de clicker ook wel eens vergeten dat het een trainingsmiddel is, en geen afstandsbediening voor de hond o.i.d. :D
Felix
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Tja een baas bepaalt in de meeste gevallen de manier van training. Maar een hond die in paniek schiet van een slipketting zal niet getraind kunnen worden met een slipketting. Evenals een hond die overenthousiast op normale beloning zal reageren (of misschien wel helemaal niet reageerd op beloning, geen voer aanneemt, niet wil spelen en niet warm loopt voor lieve woordjes), daar zal de baas zich moeten aanpassen k aan de hond. Gelukkig zijn veel honden veelzijdig en enkele baasjes ook
Vaak ligt het ook eraan, hoe de hondenbaas zich opstelt en de beloning aanbiedt aan de hond, als jij b.v. iets goed doet op je werk, en je baas zegt als een droogkloot: "Hier, een bosje blomme, leuk zo, ga door!" .. Dan is dat ook niet echt motiverend ;)

Wordt het zelfde gezegd, alsof je de hoofdprijs uit de loterij gewonnen hebt, dan komt het in ene al compleet anders over ;)

En dat is met honden niet veel anders hoor ;)

Op de hondenschool hadden we een ruwharige teckel, het beest was ook niet tot spelen te krijgen. Tot ik op m'n knieen lag, en maar lekker gek met het beest in de weer ging. Nu is het bij die teckel zo, dat het spreekwoordelijke hek van de dam is qua spelen! :D
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Felix schreef:Echter, net zoals bij mensen, heb je ook onder honden die sneller en of langzamer leren, ook dat laatste heeft totaal niets met ras te maken ;)
er zit toch wel degelijk verschil in rassen, de mechelaars zijn veel en veel sneller volwassen dan de dobers die ik had bijv. en leren dus ook langzamer is mijn ervaring. Zijn nog heel lang pup in hun kop (en moet je ook zo behandelen) dit itt de herders.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Felix
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Felix schreef:Echter, net zoals bij mensen, heb je ook onder honden die sneller en of langzamer leren, ook dat laatste heeft totaal niets met ras te maken ;)
er zit toch wel degelijk verschil in rassen, de mechelaars zijn veel en veel sneller volwassen dan de dobers die ik had bijv. en leren dus ook langzamer is mijn ervaring. Zijn nog heel lang pup in hun kop (en moet je ook zo behandelen) dit itt de herders.
Er is geloof ik ooit eens een onderzoek gedaan naar het 'leer vermogen' bij honden. Daar waar b.v. de Herder-achtigen dingen veel sneller op pikken, hebben b.v. de retriever-achtigen het weer meer van de herhaling nodig ;)

Op zich hebben zulke dingen wel met het ras te maken, maar in de grote lijnen leert iedere hond opdezelfde manier, al zijn er natuurlijk altijd nuance verschillen te vinden ;)
ranetje
Zeer actief

Felix schreef:
ranetje schreef:Ik denk dat de baas voor het overgrote deel bepaalt hoe er wordt getraind.
Voor de ene hond kan het werken om met een slipketting te trainen, voor de andere niet. Vaak zie je dat een hond zijn verdere leven slijt met een slipketting om, dus op zo'n manier schiet het zijn doel behoorlijk voorbij. En, op den duur zullen ze niet meer gaan reageren op die slipketting ..
Dan is het niet goed gebruikt in de training.
Op den duur heb je die ketting helemaal niet meer nodig.
Dat is tenminste mijn insteek (als het al een keer wordt gebruikt). :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ikke1980
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke1980 »

Ik ben van mening dat je met behulp van clickertraining net zo snel/goed resultaat kan bereiken als met slipketting, zo niet sneller/beter zelfs.
Niet dat ik denk dat slipketting niet kan werken voor bepaalde honden. Ik denk van wel, mits goed gebruikt, maar dat is meteen het probleem. Er zijn maar weinig mensen die een slipketting juist weten te hanteren (inclusief ikke), met als gevolg nerveuze gefrustreerde honden die angstig proberen 'verkeerd' gedrag te ontwijken, maar eigenlijk niet zo goed weten wat ze verkeerd doen.
Als een hond eenmaal het gebruik van de clicker snapt, zie je dat ze er echt plezier in beleven vanalles te proberen om maar die click/beloning te krijgen en ik denk dat dat voor elke hond kan gelden.
Vroeger werd er bij ons ook getraind met slipketting en als ik dat vergelijk met nu, nu wij met clicker trainen, dan zie ik nu veeeeel sneller resultaat. Natuurlijk komt dat omdat wij vroeger 'maar wat deden met die slipketting', maar het probleem is dat dat bij veel mensen het geval is en mensen vroeger maar zo'n slip gebruikte 'omdat dat nu eenmaal zo hoorde' en niet in wisten om daadwerkelijk juist te corrigeren. Een clicker is voor bijna iedereen veel makkelijker te hanteren dan de slip. Dus ik ben voor de clicker :E: of in elk geval voor positieve training.
En ik denk dat je die voor elke hond kan gebruiken, mits je erachter komt waar de hond warm voor loopt (voer, spel, knuffels).
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Dan is het niet goed gebruikt in de training.
Dat is het probleem ook een beetje bij een cursus denk ik.
Het is niet iets om in groepsverband eens even lekker mee aan de gang te gaan in mijn optiek. Ik vind het sowieso niks trouwens, hoewel ik het potentiele effect ervan niet zal ontkennen :wink:

Ik zal nooit die slipketting 'getrainde' duitse staande korthaar vergeten. Wat een zielig hoopje hond was dat. Maar ze kon wél volgen :roll:
Toen ben ik eigenlijk pas echt tot de conclusie gekomen dat mensen beslist een hond kunnen kiezen die totaal niet bij ze past :(
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ikke1980
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke1980 »

ranetje schreef:
Dan is het niet goed gebruikt in de training.
Het is niet iets om in groepsverband eens even lekker mee aan de gang te gaan in mijn optiek. Ik vind het sowieso niks trouwens, hoewel ik het potentiele effect ervan niet zal ontkennen
Precies! Helemaal mee eens dus :E:
gyanty
Zeer actief

Felix schreef:
gyanty schreef: Vaak ligt het ook eraan, hoe de hondenbaas zich opstelt en de beloning aanbiedt aan de hond, als jij b.v. iets goed doet op je werk, en je baas zegt als een droogkloot: "Hier, een bosje blomme, leuk zo, ga door!" .. Dan is dat ook niet echt motiverend ;)

Wordt het zelfde gezegd, alsof je de hoofdprijs uit de loterij gewonnen hebt, dan komt het in ene al compleet anders over ;)

En dat is met honden niet veel anders hoor ;)

Op de hondenschool hadden we een ruwharige teckel, het beest was ook niet tot spelen te krijgen. Tot ik op m'n knieen lag, en maar lekker gek met het beest in de weer ging. Nu is het bij die teckel zo, dat het spreekwoordelijke hek van de dam is qua spelen! :D
Natuurlijk ligt het vaak aan hoe het baasje het aanbied. Er zijn maar weinig honden die niet van eten houden of niet van spelen houden en al helemaal weinig honden die niet van beide houden. Zo zie ik vaak de honden die bij mijn cursisten geen beloning aannemen, ofwel net gegeten hebben ofwel de hele dag voer hebben. Ik denk dat in de meeste gevallen het probleem oplost. Maar zo de hond van mijn zus. Is al een hel met eten. Was altijd te mager, maar eten ho maar. Die nam dus geen beloning aan. Mijn vorige hond: een terrier, wilde alleen van de hondenchocolaatjes aannemen, maar er echt harder voor werken mwah nee daarvoor was voer niet leuk genoeg. Spelen vond hij wel leuk, maar alleen als het hem uitkwam en zeker niet als beloning. Tja toch was hij prima trainbaar hoor. Heb ook tijdelijk een kruizing border collie opgevangen die totaal niet van spelen hield en het ook absoluut niet kon (brokjes ging wel aardig) Maar goed er bestaan dus honden die je niet op die manieren kunt belonen, puur vanwege onvoldoende interesse. Hoe je als baas ook je best doet. Zo ook nog een cursist met een sharpei, neemt bijna geen voertjes aan (zowel dan eet hij ze echt zonder al te veel smaak op en niet te motiveren is voor een spelletje, eigenlijk zijn dat nog best veel honden in mijn omgeving die moeilijk te belonen zijn, in de zin van de hond is er echt gek van en doet een moortd voor de beloning!)
Afbeelding
Rhiannon
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rhiannon »

Ik train Belle ook met koekjes en stem, heb dat ook met mijn rottweiler gedaan werkte prima :D
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Dan is het niet goed gebruikt in de training.
Het is niet iets om in groepsverband eens even lekker mee aan de gang te gaan in mijn optiek. Ik vind het sowieso niks trouwens, hoewel ik het potentiele effect ervan niet zal ontkennen :wink:
Ik had het over training :8): niet over een hond een slip omdoen in een groep honden van het klasje.
Dat is geen training. :wink:
Ik zal nooit die slipketting 'getrainde' duitse staande korthaar vergeten. Wat een zielig hoopje hond was dat. Maar ze kon wél volgen :roll:
Toen ben ik eigenlijk pas echt tot de conclusie gekomen dat mensen beslist een hond kunnen kiezen die totaal niet bij ze past :(
Diep treurig. :(
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Ik had het over training :8):
Daarom dacht ik, ik zet er even een streepje onder :W: :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Ik had het over training :8):
Daarom dacht ik, ik zet er even een streepje onder :W: :mrgreen:
:lol1: :ok:
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Ikke1980 schreef:Ik ben van mening dat je met behulp van clickertraining net zo snel/goed resultaat kan bereiken als met slipketting, zo niet sneller/beter zelfs.
De clicker v.s. de slipketting, twee verschillende werelden, wel beiden een trainingsmethode, de één negatief en de ander positief. Dan kies ik persoonlijk de positieve benadering, al heb ik het ook wel eens geadviseerd voor een slipketting. Vindt, dat je zulke dingen per individuele hond moet bekijken van wat er het beste kán werken :)

Niet dat ik denk dat slipketting niet kan werken voor bepaalde honden. Ik denk van wel, mits goed gebruikt, maar dat is meteen het probleem. Er zijn maar weinig mensen die een slipketting juist weten te hanteren (inclusief ikke), met als gevolg nerveuze gefrustreerde honden die angstig proberen 'verkeerd' gedrag te ontwijken, maar eigenlijk niet zo goed weten wat ze verkeerd doen.
Vaak worden die slipkettingen als hét EI van Comlumbus aangeprezen in dierenwinkels e.d. Dat het trainingsmiddel dan geheel verkeerd aangeleerd wordt, dat mogen de hondentrainers e.d. dan weer gaan recht gaan zitten te breien op de weekelijkse cursus ;)
Als een hond eenmaal het gebruik van de clicker snapt, zie je dat ze er echt plezier in beleven vanalles te proberen om maar die click/beloning te krijgen en ik denk dat dat voor elke hond kan gelden.
Vroeger werd er bij ons ook getraind met slipketting en als ik dat vergelijk met nu, nu wij met clicker trainen, dan zie ik nu veeeeel sneller resultaat. Natuurlijk komt dat omdat wij vroeger 'maar wat deden met die slipketting', maar het probleem is dat dat bij veel mensen het geval is en mensen vroeger maar zo'n slip gebruikte 'omdat dat nu eenmaal zo hoorde' en niet in wisten om daadwerkelijk juist te corrigeren. Een clicker is voor bijna iedereen veel makkelijker te hanteren dan de slip. Dus ik ben voor de clicker :E: of in elk geval voor positieve training.
En ik denk dat je die voor elke hond kan gebruiken, mits je erachter komt waar de hond warm voor loopt (voer, spel, knuffels).
Of je een hond tot op zekere hoogte natuurlijk zijn eigen grijze massa in werking laat stellen d.m.v. de clicker, of je geeft een ruk aan metalen ketting om zijn, omdat hij of zij iets verkeerd doet .. Doe mij het eerste dan maar! ;)
Felix
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Natuurlijk ligt het vaak aan hoe het baasje het aanbied. Er zijn maar weinig honden die niet van eten houden of niet van spelen houden en al helemaal weinig honden die niet van beide houden. Zo zie ik vaak de honden die bij mijn cursisten geen beloning aannemen, ofwel net gegeten hebben ofwel de hele dag voer hebben. Ik denk dat in de meeste gevallen het probleem oplost. Maar zo de hond van mijn zus. Is al een hel met eten. Was altijd te mager, maar eten ho maar. Die nam dus geen beloning aan. Mijn vorige hond: een terrier, wilde alleen van de hondenchocolaatjes aannemen, maar er echt harder voor werken mwah nee daarvoor was voer niet leuk genoeg. Spelen vond hij wel leuk, maar alleen als het hem uitkwam en zeker niet als beloning. Tja toch was hij prima trainbaar hoor. Heb ook tijdelijk een kruizing border collie opgevangen die totaal niet van spelen hield en het ook absoluut niet kon (brokjes ging wel aardig) Maar goed er bestaan dus honden die je niet op die manieren kunt belonen, puur vanwege onvoldoende interesse. Hoe je als baas ook je best doet. Zo ook nog een cursist met een sharpei, neemt bijna geen voertjes aan (zowel dan eet hij ze echt zonder al te veel smaak op en niet te motiveren is voor een spelletje, eigenlijk zijn dat nog best veel honden in mijn omgeving die moeilijk te belonen zijn, in de zin van de hond is er echt gek van en doet een moortd voor de beloning!)
Een hond is net een radio, je moet alleen eventjes intunen op de juiste frequentie. Oftwel, je moet datgene waar hij of zij warm voor loopt. Bij de ene hond is dat een voertje, terwijl dat bij een andere hond juist eventjes lekker gek doen is, of mischien bij een ander weer een leuk spelletje o.i.d. Maar iedere hond heeft wel wat, kan met het ook niet voorstellen dat ze niet iets hebben waar ze warm voor lopen. Of het beste beest moet compleet hersendood zijn ofzo :engel:
gyanty
Zeer actief

Felix schreef:
gyanty schreef:Natuurlijk ligt het vaak aan hoe het baasje het aanbied. Er zijn maar weinig honden die niet van eten houden of niet van spelen houden en al helemaal weinig honden die niet van beide houden. Zo zie ik vaak de honden die bij mijn cursisten geen beloning aannemen, ofwel net gegeten hebben ofwel de hele dag voer hebben. Ik denk dat in de meeste gevallen het probleem oplost. Maar zo de hond van mijn zus. Is al een hel met eten. Was altijd te mager, maar eten ho maar. Die nam dus geen beloning aan. Mijn vorige hond: een terrier, wilde alleen van de hondenchocolaatjes aannemen, maar er echt harder voor werken mwah nee daarvoor was voer niet leuk genoeg. Spelen vond hij wel leuk, maar alleen als het hem uitkwam en zeker niet als beloning. Tja toch was hij prima trainbaar hoor. Heb ook tijdelijk een kruizing border collie opgevangen die totaal niet van spelen hield en het ook absoluut niet kon (brokjes ging wel aardig) Maar goed er bestaan dus honden die je niet op die manieren kunt belonen, puur vanwege onvoldoende interesse. Hoe je als baas ook je best doet. Zo ook nog een cursist met een sharpei, neemt bijna geen voertjes aan (zowel dan eet hij ze echt zonder al te veel smaak op en niet te motiveren is voor een spelletje, eigenlijk zijn dat nog best veel honden in mijn omgeving die moeilijk te belonen zijn, in de zin van de hond is er echt gek van en doet een moortd voor de beloning!)
Een hond is net een radio, je moet alleen eventjes intunen op de juiste frequentie. Oftwel, je moet datgene waar hij of zij warm voor loopt. Bij de ene hond is dat een voertje, terwijl dat bij een andere hond juist eventjes lekker gek doen is, of mischien bij een ander weer een leuk spelletje o.i.d. Maar iedere hond heeft wel wat, kan met het ook niet voorstellen dat ze niet iets hebben waar ze warm voor lopen. Of het beste beest moet compleet hersendood zijn ofzo :engel:
Ook mijn instelling hoor. Maar je zou maar net zo'n hersendood hondje treffen, lijkt me toch een uitzonderlijk moeilijk
uitdaging hoor. Gelukkig zijn ze de uitzondering die de regel bevestigen.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Wat ik om heen zie lopen:
hondjes die een baasje voortslepen aan een prikband.
Hondjes, die met de riem afgeranseld worden.
Hondjes die kruipend naar de baas gaan.

Ik denk, dat positief trainen heel belangrijk is. Ik heb veel te vaak meegemaakt, dat als de hond "in de fout gaat"hij een rotschop of in elk geval pijn wordt gedaan.

Wij hebben de regel hier, dat als er beslist wordt dat de hond lichaamlijk gestraft wordt, mijn vrouw en ik dat zijn. Bij mij dus geen jankende hond door correcties.

Soms komt er visite, die het nodig vindt mijn hond te laten janken. Die kan dan van mij een correctie verwachten en niet zuinig ook. Als die visite weer voor de deur staat, komt die mens er niet in. Ik laat mijn hond niet vernielen door iemand anders.
Felix
Zeer actief
Contacteer:

nyckle schreef:Wat ik om heen zie lopen:
hondjes die een baasje voortslepen aan een prikband.
Hondjes, die met de riem afgeranseld worden.
Hondjes die kruipend naar de baas gaan.

Ik denk, dat positief trainen heel belangrijk is. Ik heb veel te vaak meegemaakt, dat als de hond "in de fout gaat"hij een rotschop of in elk geval pijn wordt gedaan.

Wij hebben de regel hier, dat als er beslist wordt dat de hond lichaamlijk gestraft wordt, mijn vrouw en ik dat zijn. Bij mij dus geen jankende hond door correcties.

Soms komt er visite, die het nodig vindt mijn hond te laten janken. Die kan dan van mij een correctie verwachten en niet zuinig ook. Als die visite weer voor de deur staat, komt die mens er niet in. Ik laat mijn hond niet vernielen door iemand anders.

Zoals jij de diverse hondjes omschrijft, dat zijn dus de hondjes die weinig tot geen opvoeding (training!) gehad hebben, en waar heel veel van verwacht wordt. Een hond komt niet gelevert met een GG3 certificaat, daar zul je als hondenbaas tijd en energie in moeten gaan steken, om zover te komen ;)

En .. Al komt er 100 man visite hier over de vloer, mijn hond luistert maar naar 1 persoon, en dat ben ikke .. Schikt de visite zich eigen daar niet in, dan weten ze het gat van de deur heel erg rap te vinden! :D
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Felix schreef:En.. Al komt er 100 man visite hier over de vloer, mijn hond luistert maar naar 1 persoon, en dat ben ikke .. Schikt de visite zich eigen daar niet in, dan weten ze het gat van de deur heel erg rap te vinden! :D
Ik wilde dat ik zo dapper was..
Als ik tegen 1 prsoon zeg van doe maar niet, ik voed mn eigen hond op, zegt ie, ach.. die ene keer dat ik wat vraag kan toch geen kwaad?
Maar daar ging het niet over :D

Ik blijf erbij, positieve training kan voor elke hond, maar in sommige gevallen kan het wel zijn dat negatieve training een sneller effect heeft...
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
Felix schreef:En.. Al komt er 100 man visite hier over de vloer, mijn hond luistert maar naar 1 persoon, en dat ben ikke .. Schikt de visite zich eigen daar niet in, dan weten ze het gat van de deur heel erg rap te vinden! :D
Ik wilde dat ik zo dapper was..
Als ik tegen 1 prsoon zeg van doe maar niet, ik voed mn eigen hond op, zegt ie, ach.. die ene keer dat ik wat vraag kan toch geen kwaad?
Maar daar ging het niet over :D

Ik blijf erbij, positieve training kan voor elke hond, maar in sommige gevallen kan het wel zijn dat negatieve training een sneller effect heeft...
Ander voordeeltje hiero, ze luistert écht alleen maar naar mij .. En niemand anders, zelfs als jij b.v. aan haar zou vragen om te gaan zitten, dan doet ze dat niet ;)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn uppebeest is helaas wel zo braaf ook naar anderen te luisteren...
Gevolg: anderen geven andere commando's, hond snapt er helemaal niks meer van en gaat maar poten geven... :N:
Uitleggen dat we andere commando's gebruiken heeft geen effect! Ik wilde dat Luca ook alleen maar naar mij luisterde..
ranetje
Zeer actief

nyckle schreef:Soms komt er visite, die het nodig vindt mijn hond te laten janken. Die kan dan van mij een correctie verwachten en niet zuinig ook. Als die visite weer voor de deur staat, komt die mens er niet in. Ik laat mijn hond niet vernielen door iemand anders.
:80:
Wat een vreemde visite :?
Ik heb dat nog nooit meegemaakt, maar zulke mensen zouden er bij mij ook niet meer in komen.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ranetje schreef:
nyckle schreef:Soms komt er visite, die het nodig vindt mijn hond te laten janken. Die kan dan van mij een correctie verwachten en niet zuinig ook. Als die visite weer voor de deur staat, komt die mens er niet in. Ik laat mijn hond niet vernielen door iemand anders.
Ik heb dat nog nooit meegemaakt, maar zulke mensen zouden er bij mij ook niet meer in komen.
nou, wat bizar zeg. :ugh:
Ik heb wel meegemaakt dat iemand Hera in ons huis een klap voor haar kop gaf (nog hard ook) toen ze Rosalie kwam bekijken (was toen net geboren) en Hera ook even wilde snuffelen bij Rosalie. Pats, op dr kop. Hera had er weinig van hoor maar ze keek wel met een zielige blik 'wat doe ik nou verkeerd vrouwtje?'. Ik stond op dat moment perplex maar Frank heeft wel gesist dat ze dat maar beter niet weer kon doen. :devil:
Felix
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
ranetje schreef:
nou, wat bizar zeg. :ugh:
Ik heb wel meegemaakt dat iemand Hera in ons huis een klap voor haar kop gaf (nog hard ook) toen ze Rosalie kwam bekijken (was toen net geboren) en Hera ook even wilde snuffelen bij Rosalie. Pats, op dr kop. Hera had er weinig van hoor maar ze keek wel met een zielige blik 'wat doe ik nou verkeerd vrouwtje?'. Ik stond op dat moment perplex maar Frank heeft wel gesist dat ze dat maar beter niet weer kon doen. :devil:
Dat is al helemaal een no-go-area .. Mijn hond slaan, staat gelijk aan voor degene die het doet om 6 weken sonde voeding toegediend te gaan krijgen :mep:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

nyckle schreef:
Soms komt er visite, die het nodig vindt mijn hond te laten janken.
die visite stond hier binnen 1 minuut weer buiten met de mededeling niet meer terug te komen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

malinois schreef:
nyckle schreef:
Soms komt er visite, die het nodig vindt mijn hond te laten janken.
die visite stond hier binnen 1 minuut weer buiten met de mededeling niet meer terug te komen.
Beetje moeilijk.. Het gaat om stiefzoon...Hij komt hier eens in de week. Ik reageerde behoorlijk heftig toen ik Lobke hoorde piepen! Hij meteen kwaad.Wat hij in de toekomst doet met zijn Rothweiler, moet hij weten. Maar hoe dan ook, mijn hond gaat hij niet verknallen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”