Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainings methoden/halsbanden,stroom enz..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Re: Trainings methoden/halsbanden,stroom enz..

Ongelezen bericht door corason del perro »

Mijn honden hebben een halsband en riem dat was het. Oja koekjes in me zak haha. Ik kan wel indenken dat er zeker situaties zijn waarbij zwaaien met een koekje of speeltje niet helpt. Denk aan zelfbelonend gedrag als schapen jaen/bijten achter wild aan enzenz. En dan moet je iets anders. Ik leerde op school de clicker methode, mijn lerares en de vrouw waarvan ik jola heb werkte ook met schapen en die zeiden dan altijd ik gebruik de ticker methode. Een beetje als grapje maar ook serieus. Ze stonden heus niet iedere keer hun honden te slaan maar als een hond ineens niet meer berijkbaar is door zijn "plezier" om een schaap op te gaan jagen. Zul je hem er toch echt uit moeten halen, dan helpt blij doen weglopen met koekjes zwaaien enz echt niet en dan krijgen ze dus wel een lichamelijke correctie. Ik ken ook niemand die bij de schapen met een TT werkt maar en word wel eens een tik uitgedeelt met stok of hand.
Ik heb jola eens in haar leven een enorme schop onder haar kont verkocht in een soort gelijke situatie. Ze besloot van het een op het andere moment over een hek te springen de schapen wei in (waar we dagelijks los zonder problemen langs fietste) totaal geen reactie meer op mij en uiteindelijk een schaap afzonderen. Ik heb daar dus als een kip zonder kop achter aan gerent en toen ze eenmaal binnen berijk was heb ik haar dus geschopt. Nu kan ik gewoon weer los langs een schapen wei. :19: Ik ben dus zeker voor positief opvoeden en trainen, maar soms ontkom je er niet aan om je hond echt af te straffen.

Wat ik niet snap is dat sommige mensen een TT echt als trainings middel gebruiken. Zo had ik eens een gesprek met een collegatje die vrijwillig in het pak liep bij "politie" honden training sorry weet echt niet of het Ipo was of die ander (zoals je merkt ik ben er helemaal niet in thuis) En we hadden het dus over trainingsmethode en dat ik het niet zo had op slipkettingen,prikbanden en TTs. Hij snapte mn punt maar zat toch met een vraag. En die was: "hoe train ik dan een hond dat hij niet meer met zijn poten de bovenkant van de schutting (ofzo haha waar ie dus heel hoog overheen springt) anraakt. Hiervoor gebruikte ze daar dus standaard de TT :N: Toen heb ik hem dus uitgelegd dat het net zo gemakkelijk gaat met een clicker. Tja dat soort dingen vind ik gewoon sneu. en onnodig
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

corason del perro schreef:
Wat ik niet snap is dat sommige mensen een TT echt als trainings middel gebruiken. Zo had ik eens een gesprek met een collegatje die vrijwillig in het pak liep bij "politie" honden training sorry weet echt niet of het Ipo was of die ander (zoals je merkt ik ben er helemaal niet in thuis) En we hadden het dus over trainingsmethode en dat ik het niet zo had op slipkettingen,prikbanden en TTs. Hij snapte mn punt maar zat toch met een vraag. En die was: "hoe train ik dan een hond dat hij niet meer met zijn poten de bovenkant van de schutting (ofzo haha waar ie dus heel hoog overheen springt) anraakt. Hiervoor gebruikte ze daar dus standaard de TT :N: Toen heb ik hem dus uitgelegd dat het net zo gemakkelijk gaat met een clicker. Tja dat soort dingen vind ik gewoon sneu. en onnodig
Helemaal mee eens. Ik ga het gebruiken van een TT voor training ook nooit begrijpen. Ook niet als het je op geen enkele andere manier zou lukken om bijvoorbeeld de hond helemaal nooit meer met zijn poten de bovenkant van de schutting te laten raken. Jammer dan, daarin 'schiet je dan als baas tekort' en voor zaken als training die hoe dan ook, zeker voor niet professionels, een spelletje blijven is dat dan dikke vette pech. Dat je dan een hond een TT om gaat hangen snap ik niet, en ga ik nooit snappen.

Anders vind ik het als het om zaken gaat waardoor de hond zelf anders enorm beperkt zou worden. Dus bijvoorbeeld nooit meer los zou kunnen. Of zaken die andere honden/mensen in gevaar brengen, als je die alleen kan voorkomen met een TT, oke, wat moet dat moet.
Maar voor training? Dat is alleen voor jouw ego, niet voor de hond.
Dan krijgen we nu vast weer dan een TT voelt alsof de hond een kleine aanraking krijgt :mrgreen: Maar het lijkt mij dat hoe je het ook went of keert, de hond het als een hele onaangename prikkel ervaart. Anders kan je het namelijk ook wel af met een "nee!".
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Hutsje schreef:
overigens heb ik hem aangeschaft omdat hij mijn paarden op begon te jagen, hij sprong zo over de omheining. binnen houden of in een kennel was en is geen optie en er moest snel en afdoende iets gebeuren. daar heeft het wel heel goed voor geholpen.
Oh, dat wist ik niet. Tenminste, ik wist wel dat hij ontsnapte maar niet dat hij ook op de paarden joeg.

En net als jij bij Lijf of Kiefer niet voor een TT zou kiezen, zou ik dat ook niet voor mijn honden doen. Als bij Silka het afleren van het op eigen houtje hetzen niet was gelukt, dan zou ik haar in gebieden met veel wild aan de lange lijn hebben gehouden. Niet leuk, want ik zie graag een loslopende hond maar een TT zou bij haar echt geen optie zijn.
Het rammelende voorwerp wat ik gebruikte bij de training (naast de positieve bekrachtigingen) was voor haar al erg genoeg. :oeps:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef:
corason del perro schreef:
Helemaal mee eens. Ik ga het gebruiken van een TT voor training ook nooit begrijpen. Ook niet als het je op geen enkele andere manier zou lukken om bijvoorbeeld de hond helemaal nooit meer met zijn poten de bovenkant van de schutting te laten raken. Jammer dan, daarin 'schiet je dan als baas tekort' en voor zaken als training die hoe dan ook, zeker voor niet professionels, een spelletje blijven is dat dan dikke vette pech. Dat je dan een hond een TT om gaat hangen snap ik niet, en ga ik nooit snappen.

Anders vind ik het als het om zaken gaat waardoor de hond zelf anders enorm beperkt zou worden. Dus bijvoorbeeld nooit meer los zou kunnen. Of zaken die andere honden/mensen in gevaar brengen, als je die alleen kan voorkomen met een TT, oke, wat moet dat moet.
Maar voor training? Dat is alleen voor jouw ego, niet voor de hond.
Dan krijgen we nu vast weer dan een TT voelt alsof de hond een kleine aanraking krijgt :mrgreen: Maar het lijkt mij dat hoe je het ook went of keert, de hond het als een hele onaangename prikkel ervaart. Anders kan je het namelijk ook wel af met een "nee!".
Het getuigt ook van weinig creativiteit en daar verdenk ik behoorlijk wat TT gebruikers van. Je kunt een hond een correctie geven als hij een raakvlak niet heeft. Je kunt ook van jongs af aan leren onderaan stil te staan op het raakvlak. En dan niet met dwang, maar zodat de hond het geweldig leuk vindt om daar te staan. Maar ja, dan moet je wel goed weten hoe je dat moet doen specifiek voor jouw hond. Dat vraagt meer creativiteit dan een TT omdoen en op een knopje drukken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:mocht je het over de herders hebben kan ik je teleurstellen, die worden daar niet (meer) op gefokt omdat het draait om de hele kleine puntjes... en die krijg je niet door hele scherpe honden te fokken.
Mocht je het daar niet over hebben, heb ik niks gezegd.
Ik doelde nu specifiek op de jacht.
oke duidelijk :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

corason del perro schreef: En die was: "hoe train ik dan een hond dat hij niet meer met zijn poten de bovenkant van de schutting (ofzo haha waar ie dus heel hoog overheen springt) anraakt. Hiervoor gebruikte ze daar dus standaard de TT :N:
hoe je dat met TT zou moeten doen :denken: :19: Wel weet ik dat er stroombalken gebruikt worden, maar daar moet het wel de hond voor zijn. Ik ken ook een hond die daarna nooit meer gesprongen heeft dus je moet ook daarbij weten wat je doet. Ik heb dit nog nooit hoeven te gebruiken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef: Dan krijgen we nu vast weer dan een TT voelt alsof de hond een kleine aanraking krijgt :mrgreen: Maar het lijkt mij dat hoe je het ook went of keert, de hond het als een hele onaangename prikkel ervaart. Anders kan je het namelijk ook wel af met een "nee!".
omdat dit een correctie op afstand is, zonder dat de baas in de buurt is... daar is een TT ook voor in principe.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Het getuigt ook van weinig creativiteit en daar verdenk ik behoorlijk wat TT gebruikers van. Je kunt een hond een correctie geven als hij een raakvlak niet heeft. Je kunt ook van jongs af aan leren onderaan stil te staan op het raakvlak. En dan niet met dwang, maar zodat de hond het geweldig leuk vindt om daar te staan. Maar ja, dan moet je wel goed weten hoe je dat moet doen specifiek voor jouw hond. Dat vraagt meer creativiteit dan een TT omdoen en op een knopje drukken.
En ik denk soms ook van weinig geduld. Zeker in het voorbeeld wat corason del perro gaf.
Maar het zal vast ook veel zijn wat als 'normaal' gezien wordt? Als ik Saar of Vera een TT om zou hangen (zeker om bijvoorbeeld Vera kauwen op een apport af te leren ofzo) zou iedereen waar ik mee om ga vragen waar ik in godsnaam mee bezig ben.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
Moos schreef: Dan krijgen we nu vast weer dan een TT voelt alsof de hond een kleine aanraking krijgt :mrgreen: Maar het lijkt mij dat hoe je het ook went of keert, de hond het als een hele onaangename prikkel ervaart. Anders kan je het namelijk ook wel af met een "nee!".
omdat dit een correctie op afstand is, zonder dat de baas in de buurt is... daar is een TT ook voor in principe.
Als je traint met je hond is je hond steeds zo ver van je vandaan dat hij je niet meer kan horen of zien? Lijkt me ook niet handig. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Er wordt ook niet maar zo wat gefrommeld hoor met een TT, daar zit altijd een duidelijke reden achter.
Tenminste zo worden mijn honden altijd getraint. Er wordt NIETS met een TT aangeleerd, alleen als ze de oefening beheersen en dan iets doen of niet doen... dan kunnen ze er mee gecorrigeerd worden en nee niet op standje 127
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
malinois schreef:
Als je traint met je hond is je hond steeds zo ver van je vandaan dat hij je niet meer kan horen of zien? Lijkt me ook niet handig. :wink:
vooruit sturen sta je niet naast bijv., daar sta je op een metertje of 30, Afstandstellen sta je niet naast... sta je op een metertje of 50 etc. etc. etc.
Daarnaast is er een commando dus af bijv. bij vooruit sturen, wordt dit niet opgevolgd is er geen 2e commando maar een correctie.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

malinois schreef: vooruit sturen sta je niet naast bijv., daar sta je op een metertje of 30, Afstandstellen sta je niet naast... sta je op een metertje of 50 etc. etc. etc.
Daarnaast is er een commando dus af bijv. bij vooruit sturen, wordt dit niet opgevolgd is er geen 2e commando maar een correctie.
Maar je hebt in het dagelijks leven toch ook gewoon nog appel op je hond als hij niet naast je staat? Dat is toch geen enorm logische reden waarom een TT dan per se gebruikt moet worden? Dan zou iedereen die zijn hond los laat rennen een mega probleem hebben als dat appel opeens verdwijnt na 30 meter, dusdanig dat er stoom op gezet moet worden.
Jee zeg, zelfs Vera kan AF op 30-40 meter afstand. Heb je nog prima contact met je hond toch? :denken:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
malinois schreef: vooruit sturen sta je niet naast bijv., daar sta je op een metertje of 30, Afstandstellen sta je niet naast... sta je op een metertje of 50 etc. etc. etc.
Maar je hebt in het dagelijks leven toch ook gewoon nog appel op je hond als hij niet naast je staat? Dat is toch geen enorm logische reden waarom een TT dan per se gebruikt moet worden? Dan zou iedereen die zijn hond los laat rennen een mega probleem hebben als dat appel opeens verdwijnt na 30 meter, dusdanig dat er stoom op gezet moet worden.
Jee zeg, zelfs Vera kan AF op 30-40 meter afstand. Heb je nog prima contact met je hond toch? :denken:
dat is wel een enorm logische reden als je wedstrijden wilt draaien... dan heb je niks aan een hond die gaat zoeken naar een balletje in de struiken bijvoorbeeld...
Mijn honden hoeven thuis niet strak onder appel te staan, dat moeten ze alleen op het veld. Thuis moeten ze hierkomen en that's it.
Ik roep ze weleens af als dat makkelijker of beter is, maar ik ken genoeg mensen die dit thuis niet doen omdat ze het nooit gebruiken.
Maar ik ben bang dat ik dit tot sint juttemes uit kan leggen maar iemand die negatief tov een TT met trainen staat zal dit nooit snappen... :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
dat is wel een enorm logische reden als je wedstrijden wilt draaien... dan heb je niks aan een hond die gaat zoeken naar een balletje in de struiken bijvoorbeeld...
Die snap ik niet helemaal?
Mijn honden hoeven thuis niet strak onder appel te staan, dat moeten ze alleen op het veld. Thuis moeten ze hierkomen en that's it.
Ik roep ze weleens af als dat makkelijker of beter is, maar ik ken genoeg mensen die dit thuis niet doen omdat ze het nooit gebruiken.
Maar ik ben bang dat ik dit tot sint juttemes uit kan leggen maar iemand die negatief tov een TT met trainen staat zal dit nooit snappen... :wink:
Maar dat is toch helemaal cru? Dan verwachten mensen in het dagelijks leven niks. Oefenen thuis schijnbaar niet eens bijvoorbeeld die AF op afstand, en dan tijdens training doet de hond het niet altijd goed (vind je het gek?) en dan wordt er stroom op gezet.

En nee, ik denk inderdaad niet dat ik dat ooit zal snappen. Jij mijn visie ook niet denk ik :mrgreen: :wink:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:
corason del perro schreef: En die was: "hoe train ik dan een hond dat hij niet meer met zijn poten de bovenkant van de schutting (ofzo haha waar ie dus heel hoog overheen springt) anraakt. Hiervoor gebruikte ze daar dus standaard de TT :N:
hoe je dat met TT zou moeten doen :denken: :19: Wel weet ik dat er stroombalken gebruikt worden, maar daar moet het wel de hond voor zijn. Ik ken ook een hond die daarna nooit meer gesprongen heeft dus je moet ook daarbij weten wat je doet. Ik heb dit nog nooit hoeven te gebruiken.
maar dat kan je toch allemaal niet goed gaan praten? Dat zijn toch geen normale manieren meer?
Ik heb zo ook wel punaises op de haag gezien of omgekeerde dopjes van flesjes fristie/chocomelk. Of een heel dun draadje spannen zodat de hond zowat zijn nek breekt.

Met Hera ben ik ook op een punt belandt dat men vond dat er een TT om moest. Op dat moment hield het voor mij echt op hoor. Ik heb voor haar in het begin een prikker gebruikt omdat ze onbereikbaar was op bepaalde momenten, zowel op straat als in training maar dat vond ik al erg genoeg en ik ga dat niet nog eens op die manier doen. Heb ondertussen weer heel wat meer ervaring opgedaan met lastig tot erg moeilijk gedrag (Chica de staart draaister) en weet dus dat het anders kan.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:dat is wel een enorm logische reden als je wedstrijden wilt draaien... dan heb je niks aan een hond die gaat zoeken naar een balletje in de struiken bijvoorbeeld...
.:
Dan hoor je toch niet op die wedstrijd thuis? Als je hond schijnbaar niet af kan liggen?
Sorry maar dat vind ik echt een kul reden hoor.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

malinois schreef:
Moos schreef:
Ik blijf het toch raar vinden, dat je voor een wedstrijd, dus imo hobby/sport een stroomband aan je hond hangt.
We hebben het dan toch niet over een levensbedreigende situatie dat het echt niet anders kan, om te voorkomen dat je hond bv overreden wordt (hetzen tijdens jacht) of iets dergelijks.

edit Ik heb Suus geleerd af/zit te gaan , met behulp van de bal.
Die gaat als een blok, ook op grote afstand.
Oke er moet niet een lekker luchtje in haar neus waaien, want dat wordt dan eerst gecheckt :wink: , maar daar werken we nog aan.
En ik heb er alle vertrouwen in dat, dat helemaal goed komt.
Ik snap echt niet dat je dat alleen zou kunnen leren met stroom.
Laatst gewijzigd door Renee1966 op 23 nov 2009 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
vooruitsturen wordt met een balletje aangeleerd... of in ieder geval wordt er later vaak een balletje gebruikt voor de snelheid... als het balletje er dan niet ligt heb je kans dat de hond gaat zoeken ipv op het commando af gaat...
Op dat moment heb je niets meer om te corrigeren, je staat op 30 meter.

Maar dat is toch helemaal cru? Dan verwachten mensen in het dagelijks leven niks. Oefenen thuis schijnbaar niet eens bijvoorbeeld die AF op afstand, en dan tijdens training doet de hond het niet altijd goed (vind je het gek?) en dan wordt er stroom op gezet.

En nee, ik denk inderdaad niet dat ik dat ooit zal snappen. Jij mijn visie ook niet denk ik :mrgreen: :wink:
Ik scheid in principe altijd trainen en thuis... hier hoeven ze dus niet veel... ze hoeven niet te volgen zolang ik maar niet als een veertje achter de lijn loop, ze moeten alleen hier komen op commando. Nogmaals ik roep ze dus wel af indien nodig maar dat is de enige oefening die ik buiten het veld ook doe. De honden weten gewoon heel goed wat er op dat veld moet gebeuren en dat het daar moet gebeuren...
Ik doe nooit een zit oefening in het bos, of een af of sta oefening... ik zie daar het nut niet van in ... ik loop altijd met meerdere honden dus dan werkt het sowieso al niet.
Als ik ergens oefen met een hond is dat op een veld en daar weten ze wat er van ze verwacht wordt.
Pakwerk kun je ook niet maar zo even in het bos trainen bijv.
Nogmaals ik ga er vanuit dat de hond het altijd wel heel goed is aangeleerd dus ik heb het niet over de aanleerfase.
Daar wordt hij dan ook nooit gebruikt.

Ik snap je wel hoor, ik vond het zelf vroeger ook een laatste redmiddel tot ik zag dat hij heel anders gebruikt kon worden. Maar dat is iets van de laatste jaren hoor, dat is nog niet zo lang dat men niet alleen standje 127 gebruikt maar juist de hele lichte prikkels.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
vooruitsturen wordt met een balletje aangeleerd... of in ieder geval wordt er later vaak een balletje gebruikt voor de snelheid... als het balletje er dan niet ligt heb je kans dat de hond gaat zoeken ipv op het commando af gaat...
Op dat moment heb je niets meer om te corrigeren, je staat op 30 meter
Maar dat vooruit sturen zit toch in veel meer hondensporten? Die trainen dat toch ook niet met stroom? En als het probleem is dat de hond gaat zoeken i.p.v af te gaan dan moet je missschien gewoon de manier, of het tempo, van oefenen aanpassen. Denk ik dan.
En je kan met je stem toch wel over 30 meter corrigeren? Horen ze heus wel dacht ik zo :mrgreen:

Nogmaals ik ga er vanuit dat de hond het altijd wel heel goed is aangeleerd dus ik heb het niet over de aanleerfase.
En toch. Als een hond bijvoorbeeld naar het balletje wil gaan zoeken i.p.v af te gaan, dan beheerst de hond het dus nog niet correct. Schuld van de baas, niet van de hond :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 23 nov 2009 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

malinois schreef:
Moos schreef:
Op dat moment heb je niets meer om te corrigeren, je staat op 30 meter.

Dan moet je het toch anders aanleren?
Bakje, paaltje.

Ik scheid in principe altijd trainen en thuis... hier hoeven ze dus niet veel... ze hoeven niet te volgen zolang ik maar niet als een veertje achter de lijn loop, ze moeten alleen hier komen op commando. Nogmaals ik roep ze dus wel af indien nodig maar dat is de enige oefening die ik buiten het veld ook doe. De honden weten gewoon heel goed wat er op dat veld moet gebeuren en dat het daar moet gebeuren...
Ik doe nooit een zit oefening in het bos, of een af of sta oefening... ik zie daar het nut niet van in ... ik loop altijd met meerdere honden dus dan werkt het sowieso al niet.
Als ik ergens oefen met een hond is dat op een veld en daar weten ze wat er van ze verwacht wordt.
Pakwerk kun je ook niet maar zo even in het bos trainen bijv.

Ik snap je wel hoor, ik vond het zelf vroeger ook een laatste redmiddel tot ik zag dat hij heel anders gebruikt kon worden. Maar dat is iets van de laatste jaren hoor, dat is nog niet zo lang dat men niet alleen standje 127 gebruikt maar juist de hele lichte prikkels.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
malinois schreef:
maar dat kan je toch allemaal niet goed gaan praten? Dat zijn toch geen normale manieren meer?
Ik heb zo ook wel punaises op de haag gezien of omgekeerde dopjes van flesjes fristie/chocomelk. Of een heel dun draadje spannen zodat de hond zowat zijn nek breekt.

Met Hera ben ik ook op een punt belandt dat men vond dat er een TT om moest. Op dat moment hield het voor mij echt op hoor. Ik heb voor haar in het begin een prikker gebruikt omdat ze onbereikbaar was op bepaalde momenten, zowel op straat als in training maar dat vond ik al erg genoeg en ik ga dat niet nog eens op die manier doen. Heb ondertussen weer heel wat meer ervaring opgedaan met lastig tot erg moeilijk gedrag (Chica de staart draaister) en weet dus dat het anders kan.
dopjes?? :denken: wat moet daarmee gebeuren dan? Punaises en dat soort onzin ken ik niet en hoef ik ook niet te kennen...
Stroombalk tja, ik zou hem niet snel gebruiken, heb er teveel ellende van gezien.
Wel ken ik een lijntje met belletjes, als ie het lijntje raakt rammelen de belletjes en dat vind ie meestal niet zo geslaagd... vind ik niet zo'n vreselijke manier, zou ik indien nodig ook wel gebruiken misschien.

Maar daar hield het voor jou op, dat is prima. Voor mij houdt het niet op als ik een TT moet gebruiken omdat ik een TT dus niet als laatste iets zie maar als hulpmiddel net als een clicker, slipketting of halti...
Ik heb geen honden die in elkaar duiken als ze een tikje krijgen, honden die totaal van slag zijn of gillend over het veld rennen... Maar ik ga hem ook niet onnodig gebruiken, nogmaals Xena heeft hem nooit nodig gehad met trainen, wel een prikker. Terwijl ik bij mn jongste reu dus absoluut geen prikker hoef te gebruiken maar wel een TT.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
malinois schreef:dat is wel een enorm logische reden als je wedstrijden wilt draaien... dan heb je niks aan een hond die gaat zoeken naar een balletje in de struiken bijvoorbeeld...
.:
Dan hoor je toch niet op die wedstrijd thuis? Als je hond schijnbaar niet af kan liggen?
oh dus jij kent ze niet honden die ineens bij het af-commando na het vooruitsturen op staan en gaan zoeken, of direct doorlopen om te zoeken. Zelfs op wedstrijden kom je dat regelmatig tegen... :denken: Ook bij de toppers.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
estelle schreef:
.:
oh dus jij kent ze niet honden die ineens bij het af-commando na het vooruitsturen op staan en gaan zoeken, of direct doorlopen om te zoeken. Zelfs op wedstrijden kom je dat regelmatig tegen... :denken: Ook bij de toppers.
Dus die TT werkt ook nog niet eens goed (inkoppertje) :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Renee1966 schreef:Ik blijf het toch raar vinden, dat je voor een wedstrijd, dus imo hobby/sport een stroomband aan je hond hangt.
We hebben het dan toch niet over een levensbedreigende situatie dat het echt niet anders kan, om te voorkomen dat je hond bv overreden wordt (hetzen tijdens jacht) of iets dergelijks.
maar daar heb je het weer, jij ziet het als laatste redmiddel, ik niet... ik zie het als gewoon hulpmiddel, net als clicker, slipketting of wat dan ook...

Oke er moet niet een lekker luchtje in haar neus waaien, want dat wordt dan eerst gecheckt :wink: , maar daar werken we nog aan.
hier wordt ALLES met beloning AANGELEERD. Het gaat om de uitvoering op langere termijn.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik begrijp best dat jij Fenella een TT gebruikt. Je kijkt er anders naar en mensen waarmee jij traint kennen en gebruiken de TT. Dan ben je er zelf nog eens bij om je hond te beschermen dus ik begrijp het echt heel goed. Ik keur het ook niet af van jou, ik keur het voor mezelf af en ik keur het principe ook af. Daarbij geef ik wel onmiddelijk toe dat ik het zelf ook nooit geprobeerd heb. Nu heb ik denk ik hele gevoelige honden want Eva heeft 1 keer in de schrikdraad gezeten en ik dacht dat ze stierf :80: Gillend rondjes rennen en in haar eigen achterkant happen waar de stroom kwam. Ik denk dat die met een TT in zichzelf zal happen of het veld af vliegt in de blinde paniek.

Voor mij zit de uitdaging dus vooral in niet corrigeren. Wel corrigeren maar niet echt corrigeren met een pijnprikkel. Jij kiest ervoor je hond te straffen als hij iets fout doet. Ik probeer een ander principe te hanteren. Voor mij ook natuurlijker want ik kan en wel mijn honden niet corrigeren. Nu reageren mijn honden ook heel erg slecht op correcties. Cleo wordt autistisch dus daar kan je niks meer mee. Kijkt je niet meer aan en weigert verder elke medewerking door op haar rug te gaan liggen "sterven". Totaal zinloos om die hond te straffen. Eva haat pijn. Als je Eva pijn doet heb je kans dat ze het nooit meer zal doen. Dus als je die 1 keer een tik geeft is de kans groot dat de situatie beladen blijft en ze er nooit meer lol aan kan hebben. Dus het zou haar juist slechter maken in behendigheid. Van een prikker weet ik vrijwel zeker dat ze Xantos wordt dus dat zal ik al helemaal nooit gebruiken zoals je wel begrijpt denk ik. :mrgreen:

Ik zal tegen jou ook niet zeiken over een TT omdat ik vind dat ik niet mag denken dat ik meer weet van jouw honden in combinatie met de training die jij vol passie en al jaren doet. Voor mij wel een reden om geen IPO te gaan doen zoals je weet. Ik kon er niet tegen. Bij die club werden zoals jij ook weet honden wel degelijk tot plassende gillende hoopjes geschokt. Letterlijk en daar werd ik zwaar agressief van naar de eigenaars :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Dus die TT werkt ook nog niet eens goed (inkoppertje) :wink:
als je gaat intrainen op een vreemd veld leg je daar een balletje neer dus dat weet die hond...
dan gebruik je dus geen TT want je wil je hond (snel) vooruit hebben op een vreemd veld.

Ik stuur hem meestal (ook op 'thuis' trainingen) meerdere malen vooruit, eerste keer zonder bal, volgende keer eerste keer met bal, dan terugroepen van alles wat... dit lijkt goed te werken iig.
Afbeelding
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

malinois schreef:
estelle schreef:
.:
Daar kan toch gewoon op getraind worden? Het is een hond toch wel aan te leren dat als hij eerst heel hard vooruit rent en dan af gaat er een favoriete beloning volgt?
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

malinois schreef:
hier wordt ALLES met beloning AANGELEERD. Het gaat om de uitvoering op langere termijn.
Ik denk dat het tijd wordt dat bepaalde mensen in de africhting eens gaan kijken bij mensen die zich gespecialiseerd hebben in trainen van honden zonder straf. :wink: Die mensen zijn nl ook getraind in correct en perfect belonen, perfecte timing, juiste langdurige stimulerende beloningen en werken met time out en onthouding van beloning. Je kan nl als je echt weet wat je doet je hond tot in het einde der dagen boeien als je van pup af aan een bepaalde insteek kiest.

Want als ik op sommige plaatsen zie hoe mensen aan het clicken zijn op een clicker om vervolgens te roepen dat het niet werkt dan begrijp ik dat ook. Natuurlijk werkt dat zo niet. Natuurlijk is alleen een bal of goed zo niet genoeg voor 2 jaar dezelfde oefening. Zoals een TT door een deskundige gebruikt moet worden is het andersom net zo goed dat een positieve training uiterst deskundig uitgevoerd moet worden. Mensen op IPO kunnen dat niet omdat ze het niet goed genoeg kennen. Je hebt er minstens flink wat ervaring voor nodig en zomaar overstappen door 1 theorie te lezen werkt nooit. :ok:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

malinois schreef:
Renee1966 schreef:Ik blijf het toch raar vinden, dat je voor een wedstrijd, dus imo hobby/sport een stroomband aan je hond hangt.
maar daar heb je het weer, jij ziet het als laatste redmiddel, ik niet... ik zie het als gewoon hulpmiddel, net als clicker, slipketting of wat dan ook...

Dat snap ik.
Maar die uitvoering op langere termijn kun je dan toch ook met de bal blijven belonen ipv straffen als het mis gaat?
Als Suus niet op mijn AF/ZIT direct reageert, krijgt ze de bal niet, gemiste kans :19:
Dat kwartje begint nu echt te vallen bij haar.
Je ziet haar echt kijken van F*ck, geen bal, vervolgens mag ze het later nog eens proberen, dan gaat ze als een blok.

Zelfde met vooruit sturen.
Ik stuur vooruit, wijkt ze af van de lijn, komt er geen zitfluit en de bal, maar is het NEE en wordt ze teruggefloten.
Volgende keer dat ik inzet, gaat ze kaarsrecht en net zo hard en diep :19:
En krijgt ze wel de beloning.
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
Maar een hond die niet AF gaat maar gaat zoeken naar de bal, die heeft het toch gewoon nog niet goed genoeg aangeleerd? Die verwacht een bal die er niet is, en daar kan die hond niks aan doen.
Als je dan dus een TT in gaat zetten, zet je die naar mijn idee ook in voor het (beter) aanleren.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”