Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hetzelfde ras

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Hetzelfde ras

Ongelezen bericht door Rami »

Gos schreef: Ik denk dat je er niet aan kunt ontkomen om concessies te doen. Aan beide kanten bedoel ik dan he. Omdat je doel wezenlijk anders is. En dan heb ik het niet over de extremen aan beide kanten. Maar om een doel en een doelgroep die anders is. Als ik een werkhonden wil fokken, dan zal ik de aanwezige driften in een hond van heel hoog belang achten. Zonder die driften gaat hij nl. nooit dat werk doen, zal hij niet dat beetje extra hebben om net wat langer door te gaan en bepaalde dingen zelfstandig te gaan doen. Daarmee ben je er natuurlijk nog niet, want je kunt aan elke hond nog een hoop verkloten, maar bepaalde dingen moeten er gewoon inzitten, anders kun je het er ook niet uithalen. Dus op die driften wil je niet graag concessies doen. Nou is de mechelse herder al geen single-purpose hond hoor, ze worden voor diverse takken van werk ingezet, maar die drive is onontbeerlijk. En zo zijn er nog wel meer dingen. Omgekeerd hebben die driften natuurlijk ook hun andere kant, en is het misschien in een gemiddeld gezin ook iets teveel van het goede. Fok je daarvoor, dan wil je dat misschien juist wat minder (ook heel begrijpelijk). En daar ga je al.....

Wie zegt trouwens dat werkhonden tegenwoordig niet multi-purpose zijn/kunnen zijn?
Nou, wie het precies zijn weet ik niet :mrgreen: maar je hoort en leest toch regelmatig dat je als 'gemiddelde' hondenliefhebber beter niet kunt kiezen voor een werkhond pur sang (zonder dat je die hond werk biedt, zeg maar).
Want hoe 'multi-purpose' een werkhond ook is, dat ene deeltje (het werken, maakt me niet uit hoe dat verder ingvuld wordt) moet je hem misschien toch beter niet onthouden. Ik heb geen idee hoor (ik heb 'gemiddelde' huishonden) maar ik kan me voorstellen dat een werkhond niet genoeg heeft aan struinen/fietsen door de polder, beetje zwemmen, wat zoek- en speurspelletje en wat waaktaken rond huis en erf.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

estelle schreef:
Daarom zeg ik ook dat er ook bij de werklijnherders aardig wat mis is. Honden met veels te hoge driften, agressie e.d.
Ik zeg alleen dat ik de karakters van de werklijnen over het algemeen stukken beter vind dan die van de kynologen.
Een echte duitseherder is voor mij een herder die zijn werk erg goed kan doen en daarnaast buiten het veld ook een fijne stabiele hond is.
Maar goed, ik weet ook dat veel africhters een hond een echte vinden als deze alleen maar zo hard mogelijk kan bijten, of zo hard mogelijk inkomt bij de afstand.
Maar een duitse herder is toch nooit gefokt om te bijten? Ze moeten sociaal tussen de schapen kunnen lopen, gehoorzaam zijn en de kudde beschermen. Waarom ooit het bijten erbij gekomen is vraag ik mij nog steeds af, vooral ook waarom die africhters beweren dat een echte een harde steller is.

Wat versta jij eigenlijk onder werk bij een herder? (zie vetgedrukte)
Perry en Noah

Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Rami schreef:
Gos schreef: Wie zegt trouwens dat werkhonden tegenwoordig niet multi-purpose zijn/kunnen zijn?
Nou, wie het precies zijn weet ik niet :mrgreen: maar je hoort en leest toch regelmatig dat je als 'gemiddelde' hondenliefhebber beter niet kunt kiezen voor een werkhond pur sang (zonder dat je die hond werk biedt, zeg maar).
Want hoe 'multi-purpose' een werkhond ook is, dat ene deeltje (het werken, maakt me niet uit hoe dat verder ingvuld wordt) moet je hem misschien toch beter niet onthouden. Ik heb geen idee hoor (ik heb 'gemiddelde' huishonden) maar ik kan me voorstellen dat een werkhond niet genoeg heeft aan struinen/fietsen door de polder, beetje zwemmen, wat zoek- en speurspelletje en wat waaktaken rond huis en erf.
Ok, bedoel je het zo, ik zag het als multi-purpopse als in "en-en", niet als "of-of". Aan onze eigen werkgefokte honden merk ik gewoon dat ze lekkerder in hun vel steken als ze lichamelijk en geestelijk vaak wat te doen krijgen, wat ook een uitdaging voor ze is. En dan is de rust er in de rest van de dag ook wel hoor. Vooral Laika kan thuis echt gruwelijk lamballen, maar heeft ze een week helemaal niet getraind, dan wordt ze wel wat vervelender. Maar ik kan me zo voorstellen dat een weekje vakantie in een nieuwe omgeving zoals waar m'n zusje onlangs in Oostenrijk is geweest, daar ook wel voldoende voor zou zijn.
Gos
Zeer actief

duitse herder schreef: Maar een duitse herder is toch nooit gefokt om te bijten? Ze moeten sociaal tussen de schapen kunnen lopen, gehoorzaam zijn en de kudde beschermen. Waarom ooit het bijten erbij gekomen is vraag ik mij nog steeds af, vooral ook waarom die africhters beweren dat een echte een harde steller is.
"Vroeger" werden ze ook niet gefokt als gezelschapshond.......

Traditioneel werk verschuift, verandert, wordt vervangen, omgebogen tot andere dingen die als werk gezien kunnen worden.

Maar wat dat sociaal zijn betreft, ik heb een herder wel eens horen zeggen n.a.v. de schaapshoed-geschiktheidstest bij de belgische herders, dat hij helemaal niks kan met een hond die alleen maar sociaal is naar de schapen. Dat werkt blijkbaar ook niet :wink: Hij moet er wel wat mee willen doen..... en dat stuur je dan.
Rami
Zeer actief

Gos schreef: Ok, bedoel je het zo, ik zag het als multi-purpopse als in "en-en", niet als "of-of". Aan onze eigen werkgefokte honden merk ik gewoon dat ze lekkerder in hun vel steken als ze lichamelijk en geestelijk vaak wat te doen krijgen, wat ook een uitdaging voor ze is. En dan is de rust er in de rest van de dag ook wel hoor. Vooral Laika kan thuis echt gruwelijk lamballen, maar heeft ze een week helemaal niet getraind, dan wordt ze wel wat vervelender. Maar ik kan me zo voorstellen dat een weekje vakantie in een nieuwe omgeving zoals waar m'n zusje onlangs in Oostenrijk is geweest, daar ook wel voldoende voor zou zijn.
Ja! :D Nou ja, ik bedoel natuurlijk ook wel 'en-en' want én werken én aangename huisgenoot zijn.

Overigens merk ik hier wel dat wandelen, struinen, zwemmen, spelen, nou ja, dingen doen altijd heel erg gewaardeerd wordt, maar als het - door omstandigheden - eens een dag wat minder is, leggen ze zich daar best makkelijk bij neer. Ze worden niet vervelend. Langere tijd minder doen zal wel minder goed bevallen, denk ik. Maar dat geldt ongetwijfeld voor elke gezonde, fit tot redelijke fitte hond. :wink:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

En dan denk ik vooral aan honden waar pas later in de geschiedenis van hun bestaan een show- en of werklijn is ontstaan, de Schotse collie bijvoorbeeld.
Ik denk dat de schotse herdershond zo'n beetje het slechtste voorbeeld is van showlijn vs. werklijn. Tenminste de langhaar. Want die is al sinds zo'n beetje eind 19e eeuw al geen werkhond meer. Niet meer sinds koningin Victoria ermee ging lopen en prompt iedereen zo'n hond wilde.
De korthaar werd geen mode dus die is nog wel heel lang als werkhond gebruikt. Maar de gemiddelde langhaar zou niet eens wéten wat ze met een schaap aanmoeten :mrgreen: .

Maar ik vraag me af of het geen nutteloze discussie is. Werkhonden zijn praktisch niet meer nodig, enkele uitzonderingen (politie, reddingshonden, etc.). Alle andere honden, in ieder geval in Nederland, worden toch uitsluitend voor het plezier gehouden? Dat er met sommigen wordt 'gewerkt' is gewoon een hobby van de liefhebber. De hond is dus allang niet meer nuttig voor de mens, en dient uitsluitend nog als kameraad.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

lieke schreef: Alle andere honden, in ieder geval in Nederland, worden toch uitsluitend voor het plezier gehouden? Dat er met sommigen wordt 'gewerkt' is gewoon een hobby van de liefhebber. De hond is dus allang niet meer nuttig voor de mens, en dient uitsluitend nog als kameraad.
Nederland is niet kenmerkend voor de rest van de wereld, en rassen beperken zich niet tot ons landje :wink:
Rami
Zeer actief

lieke schreef:
En dan denk ik vooral aan honden waar pas later in de geschiedenis van hun bestaan een show- en of werklijn is ontstaan, de Schotse collie bijvoorbeeld.
Ik denk dat de schotse herdershond zo'n beetje het slechtste voorbeeld is van showlijn vs. werklijn. Tenminste de langhaar. Want die is al sinds zo'n beetje eind 19e eeuw al geen werkhond meer. Niet meer sinds koningin Victoria ermee ging lopen en prompt iedereen zo'n hond wilde.
Maar dat zeg ik toch ook? :denken: Of ik begrijp niet wat je bedoelt, kan ook. :o
lieke schreef: Maar ik vraag me af of het geen nutteloze discussie is. Werkhonden zijn praktisch niet meer nodig, enkele uitzonderingen (politie, reddingshonden, etc.). Alle andere honden, in ieder geval in Nederland, worden toch uitsluitend voor het plezier gehouden? Dat er met sommigen wordt 'gewerkt' is gewoon een hobby van de liefhebber. De hond is dus allang niet meer nuttig voor de mens, en dient uitsluitend nog als kameraad.
Maar binnen die kameraadschap kan een hond zich natuurlijk wel nuttig maken. Dat vinden honden ook prettig, denk ik. Daarom wil ik wel graag een hond die er van houdt om er op uit te trekken, die ik op een klusje uit kan sturen (iets voor me halen, iets oprapen, iets zoeken, van die kleine taken waar ze lol uit halen), die mee helpt op te 'opletten' enz..
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

duitse herder schreef:
estelle schreef:
duitse herder schreef: Dan kan je wel zeggen dat de werkhonden beter zijn omdat zij kunnen werken, maar kunnen zij nog langs de schapen lopen? Want DAT is oorspronkelijke taak, niet de africhting. :denken:
Dat weet je toch ook niet als niemand dat meer doet met zijn herder?

Mij zul je niet horen zeggen dat de werklijnherders zoveel beter zijn dan de kynologen hoor. Wel dat de werklijnherders qua karakter voor mij een stuk dichter in de buurt komen bij hoe een herder bedoeld is als de kynologen.
En dan bedoel ik dus zelfverzekerd zijn, onbevangen, goedaardig, moed en hardheid e.d.
Tja ik zie bij zowel werk als show honden dat het bij sommige daaraan ontbreekt.
Maar waarom wordt er zo vaak gezegd dat een werk dh een "echte" is? Terwijl die allang niet meer bij kuddes rondlopen maar wel in een mouw hangen :mrgreen: Wat maakt het voor de africhting nou uit als ze schapen kunnen hoeden? Het zal een worst zijn, ze hoeven niet eens sociaal te zijn, immers maakt het weinig uit tijdens de africhting

Het is ook een waak en verdedigings hond hoor, niet alleen een schaapdrijver. Mijn antwoord op dit topic is ook een hardgrondige NEE. de show en werklijnen hoeven wat mij betreft niet meer samen te komen. de showlijnen zijn niet meer zo onbevangen als dat ze geweest zijn. De werklijnen zijn niet meer zo sociaal als ze geweest zijn. Ik persoonlijk zou deze twee "lijnen" niet WILLEN combineren. Het duurt bij combinatiefok eeuwen voor er weer een juiste herdershond is, onbevangen, goedaardig, moedig met de juiste hardheid en moed. Buiten dat kan het niet omdat de de meeste kynologen fokkers niet willen dat de honden verbeteren in hun werk. zij vinden alleen de bouw belangrijk. Wij africhters sorry dat ik het allemaal zo neerzet willen dat de hond wel qua bouw verbeterd wordt en doen daar ook alles aan maar wij willen absoluut geen karakterverlies. binnen de VDH zie je steeds meer fokkers van africhtingshonden reuen kiezen die de juiste ranke maar goede bouw hebben. Die zware jongens van 45 kilo en 68 centimeter hebben geen enkele grondsnelheid meer.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Zou het niet gewoon goed genoeg zijn als we afspreken dat een showhond geen eigenschappen mag hebben die hem in de uitvoering van zijn oorspronkelijke taak hinderen.
Dus bij een Basset mag de buik niet over de grond schuiven want de hond moet op tempo door ruig terrein kunnen lopen.
Een Husky mag niet kortharig zijn want de vacht moet bescherming kunnen bieden tegen de poolkou.
etc. etc.

En bij de werkhond moet de hond herkenbaar zijn als hond van het aangegeven ras.
Zeg maar: de hond zou een G-tje moeten kunnen halen op een keuring.

:19: :19: :19: :19: :19:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Ennath schreef:Zou het niet gewoon goed genoeg zijn als we afspreken dat een showhond geen eigenschappen mag hebben die hem in de uitvoering van zijn oorspronkelijke taak hinderen.
Dus bij een Basset mag de buik niet over de grond schuiven want de hond moet op tempo door ruig terrein kunnen lopen.
Een Husky mag niet kortharig zijn want de vacht moet bescherming kunnen bieden tegen de poolkou.
etc. etc.

En bij de werkhond moet de hond herkenbaar zijn als hond van het aangegeven ras.

en wat nou als het type wat het werk uit kan voeren op show uitgelachen wordt? :engel:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

massam schreef:
Ennath schreef:Zou het niet gewoon goed genoeg zijn als we afspreken dat een showhond geen eigenschappen mag hebben die hem in de uitvoering van zijn oorspronkelijke taak hinderen.
etc. etc.

en wat nou als het type wat het werk uit kan voeren op show uitgelachen wordt? :engel:
Dat geeft niet: een G-tje krijgen valt echt onder de "uitlach modus".
Maar met een G ben je nog wel een SBT en geen poedel (om maar een dwarsstraat te noemen).

En als je SBT werkelijk meer op een poedel lijkt.....
Of je Husky op een windhond .....
Dan ben je blijkbaar te ver van het ras afgedwaald.
En dan heb je wel een vriendelijke familiehond gefokt....
Of een snelle trekker ....
Maar geen SBT of Husky :engel:
M@scha
Zeer actief

ah zo!

jep, dan heb je gelijk misschien.

lola had een G op de clubmatch :klaar: :engel:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

massam schreef:ah zo!

Vonden ze d'r vast niet "overdreven" genoeg :engel:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Tsss. Je moet ze als pup ook een spreidbroekje aandoen :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Rami schreef: Nou, wie het precies zijn weet ik niet :mrgreen: maar je hoort en leest toch regelmatig dat je als 'gemiddelde' hondenliefhebber beter niet kunt kiezen voor een werkhond pur sang (zonder dat je die hond werk biedt, zeg maar).
naar mijn idee wordt dat toch al fel overdreven hoor :wink: . er zijn zeker individuen die meer willen dan wat huis-, tuin- en keukenlol, maar de doorsnee hond zie ik het daar heel goed op doen :wink: .
Dat geeft hoop. Voor mijn vriend! Die is gek op collie-achtigen. Maar is bang te weinig te bieden te hebben, vandaar dat hij wil wachten tot we een 'gedoetje' hebben (flink erf, stukje grond, een tractor! :mrgreen: ).
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Ennath schreef:

terrier type teef
lange tenen
lang in de rug
lange spieren
tanden, hoofd, oren etc waren wel goed.

wel komisch, want dingen die als minpuntjes aangemerkt zijn wordt ik heel gelukkig van zoals die "lange" rug :mrgreen:

ach kon mij het schelen, ik wist toen al dat ik er een reu op zou gooien :pffff:

nee da's lullig. ik ben 2.5 jaar met de voorbereidingen van dat nest bezig geweest... die G had ik nodig om in aanmerking te komen voor de pupbemiddeling. maar daar heb ik uiteindelijk geen gebruik van gemaakt.

lola is voor keurmeesters te klein, te iel en te fijntjes. ik blijf dat cool vinden. ik zal nooit zeggen dat lola perfect is maarrrrr als lola te iel en klein is... zij is 38.5 cm bij 14.5 kilo ongeveer... de standaard geeft maximaal 40cm bij 15 kilo (ik vergeet achter de komma steeds, maar zoiets) dus lola is qua hoogte/gewicht z'n beetje maximum rasstandaard.. wat is ze klein en iel he :mrgreen:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

duitse herder schreef:
estelle schreef:
Daarom zeg ik ook dat er ook bij de werklijnherders aardig wat mis is. Honden met veels te hoge driften, agressie e.d.
Ik zeg alleen dat ik de karakters van de werklijnen over het algemeen stukken beter vind dan die van de kynologen.
Een echte duitseherder is voor mij een herder die zijn werk erg goed kan doen en daarnaast buiten het veld ook een fijne stabiele hond is.
Maar goed, ik weet ook dat veel africhters een hond een echte vinden als deze alleen maar zo hard mogelijk kan bijten, of zo hard mogelijk inkomt bij de afstand.
Maar een duitse herder is toch nooit gefokt om te bijten? Ze moeten sociaal tussen de schapen kunnen lopen, gehoorzaam zijn en de kudde beschermen. Waarom ooit het bijten erbij gekomen is vraag ik mij nog steeds af, vooral ook waarom die africhters beweren dat een echte een harde steller is.

Wat versta jij eigenlijk onder werk bij een herder? (zie vetgedrukte)
Ik zeg ook niet dat een duitseherder voor mij perse goed moet kunnen bijten.
Een herder moet een allrounder zijn en dat wil ik dus graag zien in mijn herder, hij moet breed inzetbaar zijn.
En dan versta ik onder werken net zo goed op hoog niveau mee kunnen doen bij de behendigheid, bij de GG, reddingswerk etc etc. En dus ook IPO als ik dat graag wil.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

massam schreef:lola is voor keurmeesters te klein, te iel en te fijntjes. ik blijf dat cool vinden. ik zal nooit zeggen dat lola perfect is maarrrrr als lola te iel en klein is... zij is 38.5 cm bij 14.5 kilo ongeveer... de standaard geeft maximaal 40cm bij 15 kilo (ik vergeet achter de komma steeds, maar zoiets) dus lola is qua hoogte/gewicht z'n beetje maximum rasstandaard.. wat is ze klein en iel he :mrgreen:
ach dat zei "men" ook altijd van mijn basenji-teven en dat terwijl Kalusha 39 cm is thirza 39.5 en Lio 40, ideaalmaat voor een teef is 40 cm...... ik kan er niets aan doen dat de meeste veel te groot gefokt worden waardoor die van mij zo klein lijken :U: ze zouden er een meetlat bij moeten pakken, tegenwoordig is 43 en groter heel normaal bij een teef, reuen nog groter en reuen behoren 43 te zijn....
Laatst gewijzigd door Podenji op 10 sep 2009 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Ennath
Zeer actief

massam schreef:
Ennath schreef:

terrier type teef
lange tenen
lang in de rug
lange spieren
tanden, hoofd, oren etc waren wel goed.

wel komisch, want dingen die als minpuntjes aangemerkt zijn wordt ik heel gelukkig van zoals die "lange" rug :mrgreen:

ach kon mij het schelen, ik wist toen al dat ik er een reu op zou gooien :pffff:

nee da's lullig. ik ben 2.5 jaar met de voorbereidingen van dat nest bezig geweest... die G had ik nodig om in aanmerking te komen voor de pupbemiddeling. maar daar heb ik uiteindelijk geen gebruik van gemaakt.

lola is voor keurmeesters te klein, te iel en te fijntjes. ik blijf dat cool vinden. ik zal nooit zeggen dat lola perfect is maarrrrr als lola te iel en klein is... zij is 38.5 cm bij 14.5 kilo ongeveer... de standaard geeft maximaal 40cm bij 15 kilo (ik vergeet achter de komma steeds, maar zoiets) dus lola is qua hoogte/gewicht z'n beetje maximum rasstandaard.. wat is ze klein en iel he :mrgreen:
Precies, en als je meedoet met het fokken op showkwaliteiten raak je steeds verder van de standaard af.
Dan kom je uiteindelijk bij een Bully type die haast niet meer kan lopen uit :boos:
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
nee, zonder tractor moet je natuurlijk niet aan een collie beginnen :pffff: :smile: .
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nou ja, daar zit natuurlijk een verhaal aan vast. In Frankrijk huurden we eens het verbouwde koetshuis van een een geweldig rommelige kasteelboerderij. De heer des huizes trok er elke dag op uit samen met zijn border collie. En als de hond moe was van 't mee lopen of rennen, zat 'ie lekker naast de boer op de tractor. Vandaar... :8):
Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

[quote="estelle"]Een echte duitseherder is voor mij een herder die zijn werk erg goed kan doen en daarnaast buiten het veld ook een fijne stabiele hond is. /quote]

En met een mooi doch functioneel uiterlijk, dus geen extreem aflopende ruglijn :ok:
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Toch vind ik het dat showlijn soms door kan slaan.
Zie bij de border collies soms borders waar totaal geen drive en snelheid meer in zit mede door de bouw van de hond.
Zelf zie ik liever de werklijn. Uiterlijk als werklust. Kies juist voor dit ras omdat ik het zo ontzettend mooi vind om te kunnen doen waarvoor het ras bedoeld was. Heb met Toya ook bewust gekozen voor de werklijn.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

fleurie schreef:
estelle schreef:Een echte duitseherder is voor mij een herder die zijn werk erg goed kan doen en daarnaast buiten het veld ook een fijne stabiele hond is.

En met een mooi doch functioneel uiterlijk, dus geen extreem aflopende ruglijn :ok:
En toch he, buiten of die rug wel of niet mooi is, kunnen ze gewoon alles doen en laten net als honden met een rechte rug. Ik heb 2 showhonden (gehad) waarvan eentje 13 jaar en 4 maanden is geworden en Nanni wordt deze maand 13,5 jaar oud. Tuana is aangekeurd en gaat behendigheid doen, Noah heb ik een soortemet van GG gedaan en doe ik nu zowel flyball als behendigheid mee. Ik denk niet dat een "gehandicapte" hond (wat ik dus wel eens hier lees) die dingen kan doen, of wel soms?
Perry en Noah

Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

duitse herder schreef:En toch he, buiten of die rug wel of niet mooi is, kunnen ze gewoon alles doen en laten net als honden met een rechte rug. Ik heb 2 showhonden (gehad) waarvan eentje 13 jaar en 4 maanden is geworden en Nanni wordt deze maand 13,5 jaar oud. Tuana is aangekeurd en gaat behendigheid doen, Noah heb ik een soortemet van GG gedaan en doe ik nu zowel flyball als behendigheid mee. Ik denk niet dat een "gehandicapte" hond (wat ik dus wel eens hier lees) die dingen kan doen, of wel soms?
Nee gehandicapt wil ik ze absoluut niet noemen, en als je de showhonden door de ring ziet draven, nee hoor daar is niets mis mee, maar ik ken wel extreme gevallen, als je achter zo'n hond loopt ziet dat er schrikbarend uit, hoe ze de achterpoten neerzetten, maar dat geldt zeker niet voor alle herders uit showlijn. Persoonlijk vind ik het alleen niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

duitse herder schreef:
fleurie schreef:
estelle schreef:Een echte duitseherder is voor mij een herder die zijn werk erg goed kan doen en daarnaast buiten het veld ook een fijne stabiele hond is.

En toch he, buiten of die rug wel of niet mooi is, kunnen ze gewoon alles doen en laten net als honden met een rechte rug. Ik heb 2 showhonden (gehad) waarvan eentje 13 jaar en 4 maanden is geworden en Nanni wordt deze maand 13,5 jaar oud. Tuana is aangekeurd en gaat behendigheid doen, Noah heb ik een soortemet van GG gedaan en doe ik nu zowel flyball als behendigheid mee. Ik denk niet dat een "gehandicapte" hond (wat ik dus wel eens hier lees) die dingen kan doen, of wel soms?
Je moet wel even goed quoten hoor want dat laatste zinnetje heb ik niet gezegd. :wink:

Super dat jouw honden schijnbaar normaal kunnen lopen hoor maar Chello kon dat dus niet.
Ja draven, dat kon hij wel maar galopperen zag er niet uit, die poten zwaaiden alle kanten op en zijn kont hing zowat op de grond.
Hij kon niet half zo mooi lopen als Hera dat kan of als Kimba dat deed.
En zo zie ik dus hier in de omgeving heel veel kynologen die beroerd lopen.

Maar goed, zo kun je natuurlijk wel door blijven gaan. Ik geef ook echt wel toe dat er bij de werklijnen ook genoeg fout zit.
Ik zeg alleen dat de werklijnherders stukken beter aansluiten bij wat ik voor ogen heb bij een herder als een kynoloog.
M@scha
Zeer actief

Podenji schreef:
massam schreef:lola is voor keurmeesters te klein, te iel en te fijntjes. ik blijf dat cool vinden. ik zal nooit zeggen dat lola perfect is maarrrrr als lola te iel en klein is... zij is 38.5 cm bij 14.5 kilo ongeveer... de standaard geeft maximaal 40cm bij 15 kilo (ik vergeet achter de komma steeds, maar zoiets) dus lola is qua hoogte/gewicht z'n beetje maximum rasstandaard.. wat is ze klein en iel he :mrgreen:
ach dat zei "men" ook altijd van mijn basenji-teven en dat terwijl Kalusha 39 cm is thirza 39.5 en Lio 40, ideaalmaat voor een teef is 40 cm...... ik kan er niets aan doen dat de meeste veel te groot gefokt worden waardoor die van mij zo klein lijken :U: ze zouden er een meetlat bij moeten pakken, tegenwoordig is 43 en groter heel normaal bij een teef, reuen nog groter en reuen behoren 43 te zijn....

inderdaad. ik weet ook wel dat lengte en gewicht niet het ras maken maar als dát al niet klopt bij 90%.... ik bedoel, als spinnetje lola aan de max zit, waar zitten die anderen dan :U:
Afbeelding
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Podenji schreef:
Afgelopen zaterdag jubelde de keurmeester over het formaat van de 2 meiden die ik bij me had. :U: Deze 2 vallen prima binnen de rasstandaard zonder mini te zijn. (3,5 kg is het minimum, beide dames zitten nu rond de 4 a 4,5kg) Als we in de ring staan naast andere griffonnetjes zijn de anderen echt reuzen. Bij de Franse Bull worden het ook steeds vaker reuzen in de ring. :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

De DH is de controlleerbare allrounder, niet meer, niet minder. Lief, sociaal, waaks, een kameraad die je rustig bij de andere dieren en kinderen moet kunnen laten lopen, waar je rustig mee op de doe-dag kan lopen en waar je mee kan werken. De eisen die de sport nu stelt horen niet bij dit ras. DH die daarop gefokt worden zijn extreemfok en dat gaat zwaar ten koste van het goede karakter. Puur op uiterlijk fokken ook. De honden die mijn oma had 60 jaar geleden leken totaal niet op werktype van nu. Ook niet op showhonden. Ik ken echter npg wel heerlijke DH waar ik best een pup uit zou willen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

estelle schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind die verdeling overigens niet per definitie verkeerd. Het zijn eigenlijk bijna twee verschillende rassen geworden, show en werklijn. En ze zitten dan ook bij heel verschillende eigenaren. Wil je de werklijn Aus op de showlijn laten lijken, dan moet je inboeten op snelheid gezien de forse bouw van showlijnen. Andersom denk ik dat showlijn mensen niet gelukkig worden met een werklijn karakter. Voor ieder wat wils lijkt me.
Zo is het met de duitseherder natuurlijk ook.
Mensen die een leuke huishond herder zoeken kiezen over het algemeen voor de kynologische lijnen en willen graag een herder ala commissaris Rex. Mensen die een hond willen om te werken kiezen voor een werklijnherder.
Tsja eerlijk is eerlijk ik vind het prima hoor. Er zijn fokkers die aan combinatiefok doen maar die honden misschien gewoon net de scherpte, net de driften e.d. om goed te werken en op show kunnen ze dan vaak ook niet mee omdat ze daar dan weer niet mooi genoeg voor zijn. Afentoe lukt er eens eentje.

Ik denk dat je die 2 ook nooit weer samen gaat krijgen. Fokkers van werklijnen gaan steeds meer fokken op hardere honden, nog meer driften e.d. Wat van mij trouwens ook niet hoeft, zou voor mij wel weer wat minder mogen zijn.
En de showfokkers fokken steeds belachelijkere honden die amper meer fatsoenlijk kunnen galopperen e.d.
Dus waar die 2 dan ooit samen moeten komen is mij een raadsel.
Ik vind die verdeling ook wel prima, voor ieder wat wils.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”