Nou, wie het precies zijn weet ik nietGos schreef: Ik denk dat je er niet aan kunt ontkomen om concessies te doen. Aan beide kanten bedoel ik dan he. Omdat je doel wezenlijk anders is. En dan heb ik het niet over de extremen aan beide kanten. Maar om een doel en een doelgroep die anders is. Als ik een werkhonden wil fokken, dan zal ik de aanwezige driften in een hond van heel hoog belang achten. Zonder die driften gaat hij nl. nooit dat werk doen, zal hij niet dat beetje extra hebben om net wat langer door te gaan en bepaalde dingen zelfstandig te gaan doen. Daarmee ben je er natuurlijk nog niet, want je kunt aan elke hond nog een hoop verkloten, maar bepaalde dingen moeten er gewoon inzitten, anders kun je het er ook niet uithalen. Dus op die driften wil je niet graag concessies doen. Nou is de mechelse herder al geen single-purpose hond hoor, ze worden voor diverse takken van werk ingezet, maar die drive is onontbeerlijk. En zo zijn er nog wel meer dingen. Omgekeerd hebben die driften natuurlijk ook hun andere kant, en is het misschien in een gemiddeld gezin ook iets teveel van het goede. Fok je daarvoor, dan wil je dat misschien juist wat minder (ook heel begrijpelijk). En daar ga je al.....
Wie zegt trouwens dat werkhonden tegenwoordig niet multi-purpose zijn/kunnen zijn?

Want hoe 'multi-purpose' een werkhond ook is, dat ene deeltje (het werken, maakt me niet uit hoe dat verder ingvuld wordt) moet je hem misschien toch beter niet onthouden. Ik heb geen idee hoor (ik heb 'gemiddelde' huishonden) maar ik kan me voorstellen dat een werkhond niet genoeg heeft aan struinen/fietsen door de polder, beetje zwemmen, wat zoek- en speurspelletje en wat waaktaken rond huis en erf.