Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vetrandje

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Vetrandje

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Rami schreef:
Ik denk dat de jachtlabradors ook een 'tonronde' ribbenkast hebben alleen niet zo overdreven zoals de show-labs. Je ziet sowieso dat bepaalde uiterlijke eigenschappen bij de show-varianten overdreven, benadrukt worden. (En dat vind ik vaak niet zo mooi... :oeps: ).
Ik kan me op zich wel voorstellen dat een flinke, ronde ribbenkast veel ruimte geeft aan de longen. :wink:

Op zich klinkt het ook niet raar, maar waarom hebben de greyhounds etc. juist helemaal geen ton-vormige ribbenkast vraag ik me dan af? Die moeten toch ook gigantische afstanden kunnen rennen, daar moet je ook een flinke longcapaciteit voor nodig. Ik vind overigens ook echt niet alle jacht-labradors en goldens mooi, maar ze zien er gezonder uit en beter gebouwd toch vaak. Overigens is Ben maar voor 75% jachtlijn labrador :N:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Aimee schreef:Op zich klinkt het ook niet raar, maar waarom hebben de greyhounds etc. juist helemaal geen ton-vormige ribbenkast vraag ik me dan af? Die moeten toch ook gigantische afstanden kunnen rennen, daar moet je ook een flinke longcapaciteit voor nodig. Ik vind overigens ook echt niet alle jacht-labradors en goldens mooi, maar ze zien er gezonder uit en beter gebouwd toch vaak. Overigens is Ben maar voor 75% jachtlijn labrador :N:
Verschil in rassen? Zo hebben we ze gemaakt. En hoe gezond of beter gebouwd ze eruit zien zegt toch ook niks? Als ze mij zien (rokend en drinkend) denkt iedereen me er finaal uit te kunnen lopen. Nah, echt niet. Zo is het dus ook met Saar (maar dan de andere kant op). Die ziet er log en lomp uit, maar die loopt iedereen eruit. Heeft een uithoudingsvermogen waar je U tegen zegt.
(uiteraard op een heel andere manier dan een Greyhound, die het van korte snelle sprints moet hebben).

Nou ja, goed. Ik ga ook niet verder. Ik maak me er alleen maar boos om. Ik heb gewoon een prachtige Saar en een prachtige Miep, en wij lopen fijn lange wandelingen met onze sukkels die niet aan de rasstandaard voldoen, en alleen maar showhondjes zijn.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Marion. schreef:
Aimee schreef:Op zich klinkt het ook niet raar, maar waarom hebben de greyhounds etc. juist helemaal geen ton-vormige ribbenkast vraag ik me dan af? Die moeten toch ook gigantische afstanden kunnen rennen, daar moet je ook een flinke longcapaciteit voor nodig. Ik vind overigens ook echt niet alle jacht-labradors en goldens mooi, maar ze zien er gezonder uit en beter gebouwd toch vaak. Overigens is Ben maar voor 75% jachtlijn labrador :N:
Verschil in rassen? Zo hebben we ze gemaakt. En hoe gezond of beter gebouwd ze eruit zien zegt toch ook niks? Als ze mij zien (rokend en drinkend) denkt iedereen me er finaal uit te kunnen lopen. Nah, echt niet. Zo is het dus ook met Saar (maar dan de andere kant op). Die ziet er log en lomp uit, maar die loopt iedereen eruit. Heeft een uithoudingsvermogen waar je U tegen zegt.
(uiteraard op een heel andere manier dan een Greyhound, die het van korte snelle sprints moet hebben).

Nou ja, goed. Ik ga ook niet verder. Ik maak me er alleen maar boos om. Ik heb gewoon een prachtige Saar en een prachtige Miep, en wij lopen fijn lange wandelingen met onze sukkels die niet aan de rasstandaard voldoen, en alleen maar showhondjes zijn.
Ehm... waarom maak je je boos dan?
Als het om mijn opmerking gaat: ik houd gewoon niet van overdrijving, zeker niet als honden er ook nog eens 'last' van hebben (denk aan zulke korte snuiten dat het ademen moeilijk wordt, of zulke lange ruggen dat er rugklachten ontstaan, of zulke grote koppen dat honden niet meer normaal ter wereld kunnen komen).
En verder interesseert het mij geen biet of je hond een show, jacht, bastaard, kruising of wat voor hond dan ook is. (Dat zou je van mij toch moeten weten :wink: ) zolang je maar lol hebt met je honden en zij met jou.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Goed gerond is niet tonrond.
Dus een GR moet gewoon goed geronde ribben hebben, en dat kun je dus niet (of nauwelijks) zien op die bovenaanzichtfoto van de bruine lab.
Die heeft normaal geronde ribben en zo te zien ook een normale lengte in borstkas en borstbeen.

Wie iets weet van natuurkunde en aanverwanten, weet ook dat de vorm niet per se iets zegt over de inhoud.
Dus rond kan evenveel inhoud hebben als vlak geribd, zoals een windhond, want die borstkas is wel véél dieper namelijk!

Een windhond heeft trouwens niet zo heel veel uithoudingsvermogen, zijn bouw is op de korte sprint gericht, en groep 7-8 zijn dravers, die gaan voor het uithoudingsvermogen.
Dat heeft veel meer met bouw te maken en minder met dingen als long-inhoud.
Wel iets natuurlijk, want met weinig inhoud wordt het lastig, maar niet zoveel als vaak gedacht wordt.
En bovendien zegt een ruime borstkas helemaal niet per definitie dat de longen veel inhoud hebben natuurlijk ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Rami schreef:Ik kan me op zich wel voorstellen dat een flinke, ronde ribbenkast veel ruimte geeft aan de longen. :wink:
waarbij het nog maar zeer de vraag is of er een relatie is tussen de bouw van de ribbenkast en de longinhoud :wink: .
Vast niet (concludeer ik dan! :mrgreen: )
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
Inge O schreef:
Rami schreef:Ik kan me op zich wel voorstellen dat een flinke, ronde ribbenkast veel ruimte geeft aan de longen. :wink:
waarbij het nog maar zeer de vraag is of er een relatie is tussen de bouw van de ribbenkast en de longinhoud :wink: .
Vast niet (concludeer ik dan! :mrgreen: )
Wel tussen de ruimte voor die ribben, maar niet voor de inhoud.
Net als dat er in een ruime kamer een grote bank past. Maar dat die kamer groot is, zegt niet dat die bank erin staat ;)

Afbeelding

Marion.

Rami schreef:Ehm... waarom maak je je boos dan?
Als het om mijn opmerking gaat....
Nee, zeker niet om jouw opmerking (zou je inmiddels toch ook moeten weten ;) )

Maar meer om alle algemene opmerkingen hier op het forum. "Die witten zijn toch niet de echten meer. Haardkleedjes zijn het. Vetkleppen zijn het. Waar is de èchte jachtlijn gebleven?"

Ik moet me er verder ook niets van aantrekken, maar ik doe het toch. Soms lijkt het me makkelijker (fijner) om gewoon kruisingen te hebben, dan kan niemand er een oordeel over hebben ook niet.
Rami
Zeer actief

Marjoleine schreef:Wel tussen de ruimte voor die ribben, maar niet voor de inhoud.
Net als dat er in een ruime kamer een grote bank past. Maar dat die kamer groot is, zegt niet dat die bank erin staat ;)
Da's waar. En ik ken een klassiek zangeres met een enorme longinhoud, toch is het maar een frèle dame. :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Ik moet me er verder ook niets van aantrekken, maar ik doe het toch. Soms lijkt het me makkelijker (fijner) om gewoon kruisingen te hebben, dan kan niemand er een oordeel over hebben ook niet.
Dat hebben mensen toch wel: net een bladiebla, maar dan wel een rare... Of: je weet niet wat er in zit he, dat maakt zo'n bastaard zo onvoorstelbaar.
Offe... die hebben alle ziektes van de rassen die erin zitten.

Smaken verschillen gewoon, en ook de smaken van keurmeesters.
Mijn ras is een GR niet, exact om de reden dat het wel jouw ras is.
Ik durf te wedden dat jij geen stabij wilt, exact om de reden dat ik ze leuk vind. ;)
Wat jou aanspreekt, doet dat een ander niet.

Het zou anders een saaie boel worden ;)

Afbeelding

Rami
Zeer actief

Marion. schreef:
Da's waar. Touché! :mrgreen:
Marion. schreef: Maar meer om alle algemene opmerkingen hier op het forum. "Die witten zijn toch niet de echten meer. Haardkleedjes zijn het. Vetkleppen zijn het. Waar is de èchte jachtlijn gebleven?"

Ik moet me er verder ook niets van aantrekken, maar ik doe het toch. Soms lijkt het me makkelijker (fijner) om gewoon kruisingen te hebben, dan kan niemand er een oordeel over hebben ook niet.
Inderdaad, niets van aantrekken, al is dat soms moeilijk want als 'ze' aan je honden komen... :S: (Begrijp ik heel goed hoor).
En heb je kruisingen dan is er ook altijd wel wat te zeuren. Waar mensen zijn wordt gezeurd... :wink:
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Ach die van ons voldoen ook niet echt aan de rasstandaard so what. :U: Ivan is maar 28 kg en Odin is 32. Ik heb vaak genoeg te horen gekregen van de " echte" labrador mensen dat ze veel te mager waren.
Ik vind de labradors ook veel te dik zoals ze geshowd worden. Nou kan Odin daar haast mee doen met de show want die is door de jarenlange prednison wel gegroeid en hij is natuurlijk al dik 8, speelt ook wel een beetje mee.
Ivan is nog steeds slank, die heeft ook een hele andere bouw.
Ik maak me er niet druk om wat mensen van onze honden zeggen en vinden. Het zijn geweldige honden voor ons en daar gaat het om.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Rami
Zeer actief

Inge O schreef: dat bedoel ik dus.

voor hetzelfde geld zitten er in die kathedraal van een borstkas ienemienie longetjes en een ienemienie hartje :mrgreen: .
Maar... mochten er reuze-longen en een knoeperd van een hart in moeten kunnen passen, dan kan dat. :pffff:
(Overigens zegt het formaat van longen en hart ook weer niet alles over de capaciteit. Soms eerder integendeel... :oeps: ).
Laatst gewijzigd door Rami op 23 aug 2009 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Marion. schreef:

Maar meer om alle algemene opmerkingen hier op het forum. "Die witten zijn toch niet de echten meer. Haardkleedjes zijn het. Vetkleppen zijn het. Waar is de èchte jachtlijn gebleven?"

Ik heb er geen problemen mee als iemand kiest voor een showhond, werkelijk niet. Er
zou hier nu een duitse herder teef uit showlijn in huis rondhobbelen.
Dan kan je als baas ook nog weinig doen aan de vacht en aan de bouw, ik vind het alleen kwalijk als mensen
hun hond in combinatie met die zware bouw, ook nog eens permanent te dik houden.
Waar ik wel problemen mee heb is dat dus de kijk op hoe iets mooi gevonden word, door de fokkers en keurmeesters
zo scheef lijkt. In zekere zin word dat natuurlijk ook in stand gehouden door de kopers, maar
ik snap niet dat men het niet lijkt te zien dat echt 9 van de 10 labradors waar mee gefokt word,
te zwaar tot zelfs veel te zwaar zijn, omdat dus dat hele principe van ribben in ieder geval kunnen voelen, niet lijkt
te worden gehanteerd bij sommige rassen.
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Rami schreef:
Inge O schreef: dat bedoel ik dus.

voor hetzelfde geld zitten er in die kathedraal van een borstkas ienemienie longetjes en een ienemienie hartje :mrgreen: .
Maar... mochten er reuze-longen en een knoeperd van een hart in moeten kunnen passen, dan kan dat. :pffff:
ja hoor :cheer: :mrgreen: !
(Overigens zegt het formaat van longen en hart ook weer niet alles over de cappaciteit. Soms eerder integendeel... :oeps: ).
nee, daarom spreek ik ook over longinhoud en niet over de grootte van de longen :wink: .
Oké, dan zijn we rond! :mrgreen:

(En ik weet heus wel dat capaciteit maar met ene P is, maar mijn toets bleef hangen... :Q: :wink: ).
Afbeelding
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Marion. schreef:

Ja maar Marion, is dat niet exact wat je zelf ook heel vaak bij anderen doet en ook regelmatig richting mijn honden? Hoe vaak je zelf wel iets niet aanhaalt over kortneuzen of wat dan ook. Ja en dan, denk ik dan? Het zijn mijn honden en ik geniet van ze, dat een ander ze niet leuk vind is immers niet mijn probleem, mensen hoeven ze niet leuk, schattig of prachtig te vinden. Ze liggen op mijn bank, niet op die van een ander. Als ik ze maar leuk,schattig of prachtig vind. Je weet zelf de slechte punten van je honden, je weet de goede punten van je honden. Zolang je die punten zelf accepteert en met ze leeft zoals ze zijn, moet je je er geen bal van aantrekken wat een ander van jouw honden vind.
Afbeelding
Marion.

ladybird schreef:Ja maar Marion, is dat niet exact wat je zelf ook heel vaak bij anderen doet en ook regelmatig richting mijn honden? Hoe vaak je zelf wel iets niet aanhaalt over kortneuzen of wat dan ook. Ja en dan, denk ik dan? Het zijn mijn honden en ik geniet van ze, dat een ander ze niet leuk vind is immers niet mijn probleem, mensen hoeven ze niet leuk, schattig of prachtig te vinden. Ze liggen op mijn bank, niet op die van een ander. Als ik ze maar leuk,schattig of prachtig vind. Je weet zelf de slechte punten van je honden, je weet de goede punten van je honden. Zolang je die punten zelf accepteert en met ze leeft zoals ze zijn, moet je je er geen bal van aantrekken wat een ander van jouw honden vind.
Heb je ook helemaal gelijk in. En ik zeg ook vaak genoeg dat ik nog nooit zo'n lillijk ding heb gezien (volgens mij trouwens niet bij jouw honden, maar goed ik snap je punt wel).

En als mensen qua uiterlijk mijn honden niet mooi vinden, vind ik ook niet erg. Ik vind het wel erg als ze ze zielig gaan vinden. Als ze gaan zeggen van 'guttttt, die willen ook niet echt meer he?'. Het is gewoon zover van de waarheid, alleen niemand ziet ons dagelijks in het bos struinen (en de honden rennen en spelen).
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

Ja en dan? Jij zelf weet toch beter, lekker boeiend wat een ander van jouw honden vind. Hoe vaak ik wel niet hoor: zijn ze tegen de stoeprand aangelopen of o o wat een ongezonde honden heb jij. Mijn honden zullen vast gezonder zijn dan de hond van de overkant die 3 x per dag 5 min een blokje om mag lopen, de onze lopen gemiddeld 2 a 3 uur per dag. En dat besef ik me goed, moet jij ook eens gaan leren Marion. Dat geeft je rust, hier heb je geen ene reet aan.

En ja je haalt het regelmatig aan dat je mijn honden niet mooi vind. Maar I don't care :mrgreen:
Afbeelding
Marion.

ladybird schreef:En dat besef ik me goed, moet jij ook eens gaan leren Marion. Dat geeft je rust, hier heb je geen ene reet aan.
Nee, weet ik ook. Maar kom je aan mijn meisjes, dan kom je aan mij. Zeg dan gewoon dat ik er zelf zo ongezond uitzie, maar dat zegt niemand :19:
ladybird schreef:En ja je haalt het regelmatig aan dat je mijn honden niet mooi vind. Maar I don't care :mrgreen:
Ik vind ze niet mooi inderdaad, maar dat is uiterlijk. Want ik denk te weten dat jouw honden het héél goed hebben bij jullie. Dat het niet mijn type hond is, is geen reden om steeds maar weer een topic te openen over de gedrochten van bulletjes (want dat gebeurt wel bij de Golden en de Lab - voor het gemak maar samennemend - toch?)
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
ladybird schreef:En dat besef ik me goed, moet jij ook eens gaan leren Marion. Dat geeft je rust, hier heb je geen ene reet aan.
Nee, weet ik ook. Maar kom je aan mijn meisjes, dan kom je aan mij. Zeg dan gewoon dat ik er zelf zo ongezond uitzie, maar dat zegt niemand :19:
ladybird schreef:En ja je haalt het regelmatig aan dat je mijn honden niet mooi vind. Maar I don't care :mrgreen:
Ik vind ze niet mooi inderdaad, maar dat is uiterlijk. Want ik denk te weten dat jouw honden het héél goed hebben bij jullie. Dat het niet mijn type hond is, is geen reden om steeds maar weer een topic te openen over de gedrochten van bulletjes (want dat gebeurt wel bij de Golden en de Lab - voor het gemak maar samennemend - toch?)
Nou ja, dan wil ik het wel zeggen hoor :mrgreen: Marion, je moet beter voor jezelf zorgen, je eetpatroon is baggerlijk slecht. Zo. :pffff:

Ga eens zoeken wat er globaal gezegd word over bulletjes? :wink: Is echt nog erger dan wat er over labjes en Gr gezegd wordt. :wink: Alleen omdat het je niet raakt, valt het je ook niet op.
Afbeelding
Marion.

ladybird schreef:Nou ja, dan wil ik het wel zeggen hoor :mrgreen: Marion, je moet beter voor jezelf zorgen, je eetpatroon is baggerlijk slecht.
Halloooooooooooooo. Ik was natuurlijk vergeten dat mijn ouders uit en te na bezorgd zijn om wat ik eet (mijn moeder was aangenaam verrast toen ze hier een paar weken geleden spontaan te eten kwam, dat we zo gezond aten :mrgreen: )
ladybird schreef:Ga eens zoeken wat er globaal gezegd word over bulletjes? :wink: Is echt nog erger dan wat er over labjes en Gr gezegd wordt. :wink: Alleen omdat het je niet raakt, valt het je ook niet op.
Ja, da's ook weer waar denk ik. Wat kan het mij ook schelen dat ze mijn honden onder hypere stuiterballen scharen, ik weet zelf toch dat het niet zo is?
(en ik weet het ook, maar ik blijf me toch aangesproken voelen)
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik ken het wel hoor.
Julia wordt bijna door iedereen aangezien voor Engelse Stafford, en dat is ze niet!
En dan nog op een manier kijken alsof ze zeggen willen dat ik lieg als ik vertel dat ze een raszuivere Amstaff is.
Ook moet ik vaak aanhoren dat Julia te mager is, en dat is ze niet!
Ze is prachtig slank, er steken nergens botten uit, je ziet alleen haar laatste paar ribben een beetje, maar dat vind ik mooi.
Trouwens, zelfs al zou ik willen, ik krijg haar niet dikker dan ze is.

En zo hebben mensen altijd wel wat te zeuren.
Ik zelf ook hoor, dus ik neem het mensen niet kwalijk.
Als ik een hond te dik vind (en dat vind ik al snel) dan kan het ook best zijn dat ik daar iets over zeg.
En tja, ik vind nu eenmaal dat Engelse Bulldoggen, Mopshondjes etc. een dusdanig ongezonde bouw hebben, dat ik ze zielig vind, en dat ik het belachelijk vind dat mensen dieren zo mismaakt willen fokken.
En ja, het kan zijn dat ik mensen daarmee kwets, het zij zo.
Het is een mening die bij mij heel diep zit, en daar ben ik niet van af te brengen.
Te veel narigheid gezien bij dat soort honden.

Neemt niet weg dat ik kan begrijpen dat mensen dol zijn op het karakter van die rassen, en dat mensen ze er schattig uit vinden zien.
:zweep:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

nou eerlijk gezegd word ik ook wel eens een beetje schijtziek van weer het volgende topic of de volgende opmerking over de glijbaan dh's.
En dan vooral de opmerking dat ze allemaal HD hebben en dat dat daardoor komt.
Mensen met vaak de minste kennis van zaken doen zich voor als de grootste experts.

Wat ik niet zo goed begrijp is waarom bepaalde rassen zo vaak afgekraakt moeten worden.
Er zijn zat rassen die ik afschuwelijk vind, maar waarom zou ik dat zeggen en iemand die zo'n hondje heeft tegen de schenen schoppen?
Ik neem niet zo'n hond dus wat is dan het nut van mijn negatieve mening en bovendien, denken die mensen met hun mond voorop nou werkelijk dat de eigenaren niet op de hoogte zijn van de zwakke punten van hun ras?

Ik vind het heel wat anders als dit gebeurt in een topic over de gezondheid bij de verschillende rassen of bij een specifiek ras, maar te pas en te onpas de glijbaanruggen, korte snuiten, kleine kopjes en wat dies meer zij erbij te slepen schiet mij regelmatig in het verkeerde keelgat.
Ik heb dan ook een bloedhekel aan topics als 'de mooiste en de lelijkste hond' en 'welke hond zou jij nooit nemen' en dergelijke.
Er zitten mensen met zoveel verschillende rassen op dit forum dat je er donder op kunt zeggen iemand te bezeren met antwoorden in zulke topics.
We houden immers allemaal van onze hondjes, hoe afschuwelijk die ook in de ogen van iemand anders mogen zijn.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Marion. schreef:

Ik snap heel goed wat je bedoelt...ik doe niet mee met de mode (husky's die meer op windhonden lijken kopen) en krijg dan zoooooo vaak naar me hoofd dat mijn hussen geen hussen meer zijn.....uhhh sorry....DAT zijn nou juist WEL hussen :oohja:
Mojuan
Zeer actief

Renee-uk,

Ik snap wat je bedoelt.
Het is behoorlijk onbeschoft om tegen iedereen die met een bepaalde hond loopt een reactie te geven die negatief is.
Gelukkig ben ik nou ook weer niet zo erg!
Ik vind de platsnuitjes vaak enorm leuke hondjes, met een geweldig kakakter, en ik begrijp dat ook goed dat mensen voor zo'n hondje vallen.
Maar ik merk toch vaak dat veel van die mensen uiteindelijk op hun raskeuze terug komen als de hond dus idd vele klachten ontwikkelt die te maken hebben met de lichaamsbouw en platte snuit.
En dat zou niet nodig moeten zijn.
Nu zijn er natuurlijk veel meer rassen waar allerlei problemen in voor komen, die je van de buitenkant vaak niet eens ziet.
Neem bijvoorbeeld de Berner Sennen.
Wat ik daar allemaal niet over lees en hoor... ik vind het ronduit triest.

Op een forum kan je gewoon verwachten dat mensen iets makkelijker die dingen zeggen die ze in het dagelijks leven niet zomaar tegen iedereen uitspreken.
Mensen hebben toch het gevoel een beetje anoniem hun mening te kunnen geven.
En echt rechtstreeks heel persoonlijk kwetsen is niet aan de orde, want je kent elkaar tenslotte niet, en je kijkt elkaar niet in de ogen.
Mensen vinden het fijn om op een forum dingen uit te kunnen spreken, en zullen dat dus ook blijven doen.
Dit kan idd persoonlijk worden opgevat, en kwetsend zijn.
Daar kan ik volledig in komen, ik begrijp dat dus echt wel.

Maar zo is dat niet bedoeld.
Als ik trouwnes hier om me heen kijk word ik ook zeer verdrietig van de meeste DH's die hier rondlopen.
Ze zwabberen alle kanten op, kunnen alleen nog maar heel langzaam lopen en hebben moeite om rechtop te blijven staan.
Maar dat wil niet zeggen dat alle DH's zo gefokt zijn, en gelukkig loopt er hier ook iemand met een DH uit werklijnen die een prachtig rechte rug heeft en heel stevig in elkaar zit.

Het is ook niet dat mensen anderen willen kwetsen met hun keuze, maar ze worden verdrietig van al het leed dat bij rashonden komt kijken, en dat willen ze delen.

Ik zou zelf bijvoorbeeld nooit voor een platsnuitje kiezen, ik wil die fok ook niet steunen.
Maar zou er nu een geweldig Frans Bulldogje in het asiel zitten, dan zou ik die wel in huis nemen.
En ja, dan kan ik de opmerkingen en meningen van anderen ook incasseren, maar goed, ik ben het er zelf dan ook volledig mee eens.
Dat neemt niet weg dat zo'n hondje ook een goed thuis verdient, en ik helemaal weg ben van Franse Bulletjes.
renee-uk
Zeer actief

Ik snap ook wel wat jij bedoelt Paula, maar ik zie gewoon niet in waarom het nodig is om te pas en te onpas ongevraagd je negatieve mening te geven over een bepaald ras. (je als in algemeen)
Waarom moet dat?
Geeft dat iemand een fijn gevoel van 'ik-heb-lekker-niet-zo'n-hond-en-ik-vind-het-lelijke-beesten-dus-ga-ik-ze-lekker-even-de-grond-in-stampen?

Ik vind het ook wel grappig als het niet zo triest was, dat ál die experts nu opeens ontzettend veel dh's zien zwalken. Typisch dat ik dat toen in nog in Nederland woonde helemaal niet zoveel gezien heb en ik kwam er toch een heleboel tegen op mijn cluppie, shows, clubmatches en africhtingswedstrijden en gewoon op straat natuurlijk.

Ben ook op de duitse herder Kampioens Clubmatch geweest een week of wat geleden, als het werkelijk zo slecht gesteld was met ál die glijbaanrug dh's zouden er er toch heel wat moeite gehad moeten hebben met het draven in de ring bij die bovenmatige temperaturen...
En nee, dat draven gaat niet over één of twee rondjes in een hal, maar goed dat hoef ik natuurlijk alle experts niet te vertellen, die weten hoe lang een dh moet draven op een Clubmatch, dat alle Clubmatches op de Kerst CM na -die in een manege gehouden wordt- altijd buiten zijn en hoe groot de ring is .....

Fijn dat jij een rechte rug werklijn mooi vind, ik hou meer van de showlijn (kyno) types en van die soort heb ik er ook 2.
Een mét en een zónder hd en verdere gezondheidsproblemen, maar wel allebei met een aflopende rug.
Overigens zit er op het forum ook een prachtige dh met rechte rug uit werklijnen die problemen heeft met het bewegingsapparaat....maar misschien wist je dat niet?
HD komt bij de werklijnen net zoveel voor als bij de kynologisch gefokte honden (zo heet dat nou eenmaal bij de dh's), de showlijnen dus, maar misschien wist je dat ook niet?

Ik besef heus wel dat het met de gezondheid van de dh niet allemaal rozengeur en manenschijn is, net zo goed als mensen met andere rassen met gezondheidsproblemen dat weten maar die wetenschap is gebaseerd op kennis van het ras en komt niet van een plaatje of een dieptrieste video die engelse honden laat zien.
Ik zeg niet dat er op het vaste land niet zulke honden rondlopen, ik zeg wel dat er in Engeland een andere rasstandaard gehanteerd wordt (geen FCI) en op een andere manier gefokt wordt.

In elk geval, bedankt voor je uitleg, ik begrijp best dat je het niet kwaad bedoelt, maar ik vind het nog steeds niet nodig en ook ongepast en nodeloos kwetsend dat mensen ongevraagd hun negatieve mening over welk ras dan ook geven.
Ik ga er, als dat gebeurt en het betreft de dh, vaak niet eens meer op in en dat hou ik ook zo, wilde alleen in deze topic toch even mijn -en dus de andere- kant van de zaak laten zien.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Mojuan
Zeer actief

Ik geloof absoluut dat de aflopende rug niets met hd te maken heeft.
Zelf heb ik het nooit gekoppeld aan hd, maar wel aan moeilijk lopen.
Ik spreek alleen maar over wat ik zelf zie en tegenkom op straat.
Ik ken één werk Duitser, die prima loopt.
En ik zie ontzettend veel Duitsers lopen in mijn omgeving met aflopende ruggen, die serieus moeite hebben met lopen, alleen ik koppel daar dus GEEN hd aan, zoals vele anderen schijnbaar wel doen.
Ik koppel dat aan de bouw.

Misschien zijn er best wel ook veel Duitsers met aflopende rug die prima lopen, maar die kom ik zelf dus vrij weinig tegen.
Ja, er loopt er hier wel één, dat is een langharige, die heeft geen rechte rug, en die heb ik nooit moeilijk zien lopen.

Mensen hebben gewoon een mening.
Net zoals veel mensen mijn honden vechthonden vinden, en ze gevaarlijk vinden etc.
Dat het van nature vechthonden zijn zal ik nooit ontkennen, maar dat ze gevaarlijk zijn vind ik onzin.
Meestal reageer ik ook niet meer als ik iemand iets zie schrijven over mijn ras.
Ik begrijp het wel, de media voedt mensen, en zo zijn er nog meer dingen waardoor mensen een mening vormen.

En zo zijn er mensen zoals ik, die welzijn van dieren hoog in het vaandel hebben staan, en het dus belangrijk vinden dat dieren niet extreem gefokt worden vanwege vele gezondheidsklachten die daarbij gepaard gaan.
Hoe erg dat binnen de DH is weet ik niet, ik weet alleen maar wat ik hier op straat zie lopen.
En ik denk dat je best kunt begrijpen dat ik daar intens verdrietig van word.

Een bekende van ons heeft voor een Berner Sennenpup gekozen.
Zo'n keuze zou ik nooit maken, maar ik ga hem daar niet over veroordelen.
Ik vertel hem alleen maar dat ik het zelf niet zou aandurven.
Hij is bij wel 20 fokkers geweest, tot hij uitiendelijk een fokker vond die hem beviel mbt testen op heupen enz.

Ach, maak van je eigen rug gewoon een glijbaan, alles dat mensen zeggen gewoon eraf laten glijden en achter je laten liggen, niets van aantrekken.
Als jij gelukkig bent met je honden, dan moet je jezelf daar gewoon aan vasthouden.
Lekker boeiend wat een ander daarvan vindt.

En als ik een hond niet mooi vind, dan heeft dat puur met smaak te maken.
Er zijn ook mensen die mijn honden gewoon echt lelijk vinden, nou en, ik vind ze prachtig, en ik ben trots op ze.
Maar er is voor mij wel een groot verschil tussen gewoon niet mooi vinden, of uiterlijke kenmerken die voor problemen zorgen.
En dat ik daar verdrietig van word, daar kan ik niets aan veranderen.

Maar dan is het nog niet nodig om mensen dat op een kwetsende manier te laten weten, dus wat dat betreft geef ik je gelijk.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:Wat ik niet zo goed begrijp is waarom bepaalde rassen zo vaak afgekraakt moeten worden.
Er zijn zat rassen die ik afschuwelijk vind, maar waarom zou ik dat zeggen en iemand die zo'n hondje heeft tegen de schenen schoppen?
Ik neem niet zo'n hond dus wat is dan het nut van mijn negatieve mening en bovendien, denken die mensen met hun mond voorop nou werkelijk dat de eigenaren niet op de hoogte zijn van de zwakke punten van hun ras?
Te veel zijn niet op de hoogte :mann:
renee-uk schreef:Ik vind het heel wat anders als dit gebeurt in een topic over de gezondheid bij de verschillende rassen of bij een specifiek ras, maar te pas en te onpas de glijbaanruggen, korte snuiten, kleine kopjes en wat dies meer zij erbij te slepen schiet mij regelmatig in het verkeerde keelgat.
Ik heb dan ook een bloedhekel aan topics als 'de mooiste en de lelijkste hond' en 'welke hond zou jij nooit nemen' en dergelijke.
Er zitten mensen met zoveel verschillende rassen op dit forum dat je er donder op kunt zeggen iemand te bezeren met antwoorden in zulke topics.
We houden immers allemaal van onze hondjes, hoe afschuwelijk die ook in de ogen van iemand anders mogen zijn?.
Dat ben ik met je eens :ok:
Een bespreking van zwakke punten in de gezondheid van bepaalde rassen vind ik best goed.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Brindlecardi
Zeer actief

renee-uk schreef:nou eerlijk gezegd word ik ook wel eens een beetje schijtziek van weer het volgende topic of de volgende opmerking over de glijbaan dh's.
En dan vooral de opmerking dat ze allemaal HD hebben en dat dat daardoor komt.
Mensen met vaak de minste kennis van zaken doen zich voor als de grootste experts.

Wat ik niet zo goed begrijp is waarom bepaalde rassen zo vaak afgekraakt moeten worden.

Ik vind het heel wat anders als dit gebeurt in een topic over de gezondheid bij de verschillende rassen of bij een specifiek ras, maar te pas en te onpas de glijbaanruggen, korte snuiten, kleine kopjes en wat dies meer zij erbij te slepen schiet mij regelmatig in het verkeerde keelgat.
We houden immers allemaal van onze hondjes, hoe afschuwelijk die ook in de ogen van iemand anders mogen zijn.
Ik weet niet in welk topic jij zit, maar ik heb het over mensen die hun dier te dik laten worden, omdat
het bij een bepaald ras maatschappelijk geaccepteerd is, en doodnormaal is dat de hele ribben-voel-regel niet word toegepast. Ja ik heb het over dat ze zwaarder en logger gebouwd worden, maar als ze dan gewoon droog/normaal gehouden worden, en er niet bij lopen als een zoutzak als ze 5 zijn, dan hoor je mij niet klagen.
renee-uk
Zeer actief

Ik zit gewoon in jouw topic over de vetrandjes en liet me even door wat andere off topic opmerkingen meeslepen...
Maar geen paniek, ik ben al klaar en zal jouw topic niet verder vervuilen!
Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief

renee-uk schreef:Ik zit gewoon in jouw topic over de vetrandjes en liet me even door wat andere off topic opmerkingen meeslepen...
Maar geen paniek, ik ben al klaar en zal jouw topic niet verder vervuilen!
Nou dat is het verder niet zo zeer, maar veel van dit soort topics draaien hier op uit, en ook
ik heb zo mijn frustraties daarover hoor, inclusief het gezeik over DH's dat soms te ver gaat, maar
dat was juist niet mijn bedoeling van dit topic, om het te gaan hebben
over fokproducten die in de bouw slecht (zouden) zijn. Meer de kronkel van sommige labradorfokkers
over die dikkigheid.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”