Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De baas in huis

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Ik vind 't prima als mijn bezoek de hond erop attent maakt dat hij z'n neus niet in 't gebak op tafel mag drukken of hem duidelijk maakt dat er nu níet geknuffeld gaat worden als ik even in de keuken sta ofzo en ik 't niet kan zien. Als ik erbij ben dan zeg ik dat natuurlijk gewoon zelf.

Echt commando's geven als 'zit, af, poot' werkt lang niet altijd bij andere mensen. Vooral buiten vindt hij de aandacht veel te mooi om dingen te 'moeten'. Binnen of bij andere mensen thuis werkt 't meestal alleen als er wat lekkers te halen valt, anders negeert hij het vaak. Als hij 'uit logeren' is en wij er niet bij zijn dan luistert hij prima naar de oppas. Als hij ons weer ziet is dat echter weer enigszins verdwenen en is alle aandacht voor ons :mrgreen: . Ik vind 't wel prima, het is onze hond en als we erbij zijn heeft hij te luisteren naar ons en hoeft dat niet naar andere mensen (hangt er dus wel vanaf wat, correctie is wel luisteren, commando niet persé), als we er niet bij zijn dan heeft de oppas de leiding. Hij is niet zo eenkennig dus dat werkt prima.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Hutsje schreef:
Frenk schreef:Ik moet er niet aan denken dat er hier iemand zou komen en die zou Frenk aan de kant sturen en Frenk zou daar zelfs maar in lichte mate agressief op reageren.
en wat als hij dat wel zou doen?
Dat schreef ik toch al. Dat zou hier niet geaccepteerd worden.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:
Frenk schreef:Ik moet er niet aan denken dat er hier iemand zou komen en die zou Frenk aan de kant sturen en Frenk zou daar zelfs maar in lichte mate agressief op reageren.
Niet agressief, maar felix gaat over het algemeen gewoon wat dom voor zich uit staan te kiekeloeren als iemand anders wil dat hij iets doet. En ik geef hem daarin gelijk :wink:
Hij begrijpt dat gewoon niet, want hij heeft niks met een ander te maken.
Ik wel daarentegen.
Tja, de honden die ik ken niet. Die gaan gewoon aan de kant als iemand, wie dan ook, "aan de kant" zegt. En dat zijn toch allemaal uiteenlopende rassen, dus daar zal het ook niet aan liggen. :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

En daarom heb jij Frenk. Dat het bij mij anders gaat, maakt niet dat mijn honden 'fout' zijn. Zo komt het een beetje bij me over. Ik mag aannemen dat je best weet dat niet elke hond gediend is van jan en alleman. En zo moeilijk is het allemaal niet hoor. Mijn visite heeft geen last van mijn honden en verlaten het pand met al hun vingers er nog aan :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

renee-uk schreef:Mijn honden worden nooit door iemand anders uitgelaten dus dat is al niet van toepassing.
Mijn huis is ook niet zo groot dat ik niet binnen gehoorafstand ben, dus ook als ik er niet bij zit of sta kan ik aangesproken worden.
Daar komt bij dat mijn honden al sowieso de visite niet zullen lastigvallen, Jan heeft gewoon helemaal niks met andere mensen en die gaat waar ik ga (ook in huis) en Gina prefereert haar mand boven de voeten of de nabijheid van de visite.
Duidelijk een ander type hond dus :wink:
Nee klopt, je hebt het niet over opvoeden, dus zal ik daar commanderen van maken hoewel dat niet de lading dekt in mijn ogen.
Mijn visite hoeft zich gewoon niet met mijn honden te bemoeien.
Het is geen 'bemoeien' :19:
Nogmaals, het is niet eens iets waar ik ooit een vraagteken bij heb gezet. Het gaat gewoon zo. Zou een kind in de weg staan, dan zou iemand ook gewoon zeggen "ga even aan de kant", zonder dat daar raar van op gekeken zou worden :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:Die gaan gewoon aan de kant als iemand, wie dan ook, "aan de kant" zegt. En dat zijn toch allemaal uiteenlopende rassen, dus daar zal het ook niet aan liggen. :19:
Mijn honden weten niet eens wat 'aan de kant' betekent :mrgreen: :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Frenk schreef:
Hutsje schreef:
maar wat als het "niet accepteren" (whatever je daarmee bedoelt) niet helpt?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Dat het bij mij anders gaat, maakt niet dat mijn honden 'fout' zijn. Zo komt het een beetje bij me over.
Ik zeg helemaal niet dat het 'fout' is. Maar het is net zo min 'fout' als mensen zich wel met een aanwezige hond bemoeien. :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Hutsje schreef:maar wat als het "niet accepteren" (whatever je daarmee bedoelt) niet helpt?
Geen idee, want dat heb ik nog nooit meegemaakt. Maar ik kan me niet voorstellen dat het ooit zover zou komen. Als er hier een hond in de weg staat, of dat nou voor de tv is of in een gangpad ofzo, dan is het gewoon zonder omhaal of poespas "hop, aan de kant" :19:
Ik kan me niet voorstellen dat dat al tot een probleem zou leiden, echt niet :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:
Zoek stok! schreef:Dat het bij mij anders gaat, maakt niet dat mijn honden 'fout' zijn. Zo komt het een beetje bij me over.
Ik zeg helemaal niet dat het 'fout' is. Maar het is net zo min 'fout' als mensen zich wel met een aanwezige hond bemoeien. :wink:
Ze bemoeien zich maar een stuk weg met jouw hond, maar niet met de mijne :wink: Ik heb het overigens ook nog nooit meegemaakt. Bram heeft bijv. totaal geen behoefte om in iemands looppad te gaan staan. Er zou eens iemand op hem gaan staan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Hutsje schreef:
Frenk schreef:
Hutsje schreef:
maar wat als het "niet accepteren" (whatever je daarmee bedoelt) niet helpt?
Oh en een agressieve reactie bij Frenk, dus dat ik hem hoor brommen of grommen als iemand hem aan de kant zou sturen? Dan zou ik waarschijnlijk op de "ben je nou helemaal belatafeld, hop aan de kant" manier reageren. Puur instinctief van "even normaal doen" :19:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Frenk schreef:
renee-uk schreef:Mijn honden worden nooit door iemand anders uitgelaten dus dat is al niet van toepassing.
Mijn huis is ook niet zo groot dat ik niet binnen gehoorafstand ben, dus ook als ik er niet bij zit of sta kan ik aangesproken worden.
Daar komt bij dat mijn honden al sowieso de visite niet zullen lastigvallen, Jan heeft gewoon helemaal niks met andere mensen en die gaat waar ik ga (ook in huis) en Gina prefereert haar mand boven de voeten of de nabijheid van de visite.
Duidelijk een ander type hond dus :wink:
Nee klopt, je hebt het niet over opvoeden, dus zal ik daar commanderen van maken hoewel dat niet de lading dekt in mijn ogen.
Mijn visite hoeft zich gewoon niet met mijn honden te bemoeien.
Het is geen 'bemoeien' :19:
Nogmaals, het is niet eens iets waar ik ooit een vraagteken bij heb gezet. Het gaat gewoon zo. Zou een kind in de weg staan, dan zou iemand ook gewoon zeggen "ga even aan de kant", zonder dat daar raar van op gekeken zou worden :19:
Ja idd een heel ander type hond.....

Noem het zoals je wil; zo gauw mensen vinden dat ze -op welke manier dan ook- met mijn honden bezig moeten gaan zie ik dat als bemoeien!
Maar ik heb helemaal geen zin om over woorden te gaan strijden en al zeker niet als ik denk dat jij prima begrijpt wat ik bedoel :wink:

Een kind in dit geval met een hond vergelijken vind ik trouwens niet kloppen, dat is in mijn ogen appels met peren vergelijken.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Frenk schreef:
toch bemoeien???????????
:mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ze bemoeien zich maar een stuk weg met jouw hond, maar niet met de mijne :wink: Ik heb het overigens ook nog nooit meegemaakt. Bram heeft bijv. totaal geen behoefte om in iemands looppad te gaan staan. Er zou eens iemand op hem gaan staan.
Maar zo is het dus (zoals met veel dingen, zie referentiekaders topic) een kwestie van nuances en wat je gewend bent. :19:
Als Frenk zou grommen naar een vreemde die hem op een rustige manier aan de kant stuurt, dan zou ik echt zo staan :80:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

renee-uk schreef:
Frenk schreef:
toch bemoeien???????????
:mrgreen: :mrgreen:
:smile: Hahaha je hebt gelijk :ok:
Maar ik bedoel dus niet bemoeien in de zin van "bemoeizuchtig" bemoeien. :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Frenk schreef:Maar zo is het dus (zoals met veel dingen, zie referentiekaders topic) een kwestie van nuances en wat je gewend bent. :19:
Als Frenk zou grommen naar een vreemde die hem op een rustige manier aan de kant stuurt, dan zou ik echt zo staan :80:
Als Jan of Gina dat zouden doen zou ik ook hoogst verbaasd zijn, die gaan namelijk gewoon niet aan de kant als iemand anders ze dat opdraagt en that's it.
Van anderen niet tolereren dat ze zich met jouw honden bemoeien, wil toch niet zeggen accepteren dat je honden daar grommend op reageren?
Afbeelding

Frenk
Zeer actief

renee-uk schreef:Noem het zoals je wil; zo gauw mensen vinden dat ze -op welke manier dan ook- met mijn honden bezig moeten gaan zie ik dat als bemoeien!
Maar het is geen bewust ding, geen bewuste actie. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen... :19:
Stel ik ben ergens en ik wil door een deuropening waar een hond in staat, dan loop ik gewoon er op af en terwijl ik loop zeg ik "hey jochie, even aan de kant" en ik loop door. Dat is voor mij niet "bezig gaan" met een hond :19: Snap je wat ik bedoel?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Frenk schreef:
renee-uk schreef:Noem het zoals je wil; zo gauw mensen vinden dat ze -op welke manier dan ook- met mijn honden bezig moeten gaan zie ik dat als bemoeien!
Maar het is geen bewust ding, geen bewuste actie. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen... :19:
Stel ik ben ergens en ik wil door een deuropening waar een hond in staat, dan loop ik gewoon er op af en terwijl ik loop zeg ik "hey jochie, even aan de kant" en ik loop door. Dat is voor mij niet "bezig gaan" met een hond :19: Snap je wat ik bedoel?
Ja dat snap ik wel en daar kan ik ook wel in meegaan, al ligt het er aan wat voor hond er in die deuropening staat en met welke reden.
Maar ik vind dat van een andere orde dan iemand die mijn hond probeert weg te sturen omdat ie het uitzicht op de tv belemmert.
Snap jij dan ook wat ik bedoel?
Afbeelding

Frenk
Zeer actief

renee-uk schreef:Als Jan of Gina dat zouden doen zou ik ook hoogst verbaasd zijn, die gaan namelijk gewoon niet aan de kant als iemand anders ze dat opdraagt en that's it.
Maar ze zouden ook niet in de weg blijven staan of dat wel? In mijn woonkamer is er een opening tussen de trap en de eettafel, daar kan een hond in de weg staan, als hij zou willen. En als hij dan niet aan de kant zou gaan, dan kan niemand er meer door. Ik kan me voorstellen dat er ook honden zijn die gewoon niet in de positie komen dat ze in de weg staan en dus ook niet aan de kant gestuurd hoeven te worden. :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

renee-uk schreef:Maar ik vind dat van een andere orde dan iemand die mijn hond probeert weg te sturen omdat ie het uitzicht op de tv belemmert.
Ehm, ik denk dat ik gedachteloos tegen de hond in kwestie zou zeggen "hup ga eens aan de kant" en dat zou dan voor mij helemaal geen "bezig gaan met" lading of bedoeling hebben :19:
De eerlijkheid gebied me dus te zeggen dat ik je niet helemaal snap :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:Ik kan me voorstellen dat er ook honden zijn die gewoon niet in de positie komen dat ze in de weg staan en dus ook niet aan de kant gestuurd hoeven te worden. :19:
Daarom kan ik heel weinig met dat in de weg staan inderdaad. Bram staat gewoon nooit in de weg. Ja behalve als hij iemand wil beletten om het huis in te komen, maar daar grijp ik op in :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
renee-uk
Zeer actief

Frenk schreef:
renee-uk schreef:Als Jan of Gina dat zouden doen zou ik ook hoogst verbaasd zijn, die gaan namelijk gewoon niet aan de kant als iemand anders ze dat opdraagt en that's it.
Maar ze zouden ook niet in de weg blijven staan of dat wel? In mijn woonkamer is er een opening tussen de trap en de eettafel, daar kan een hond in de weg staan, als hij zou willen. En als hij dan niet aan de kant zou gaan, dan kan niemand er meer door. Ik kan me voorstellen dat er ook honden zijn die gewoon niet in de positie komen dat ze in de weg staan en dus ook niet aan de kant gestuurd hoeven te worden. :19:
Ik heb gewoon wat moeite me dit soort situaties voor te stellen eerlijk gezegd, gewoon omdat ze hier niet voorkomen want de mijne staan daar dus gewoon niet.

Zou het wel voorkomen -zeg nooit nooit :wink: - denk ik dat ik ze daar zelf al weg zou roepen. Ik heb maar kleine doorgangen hier en Jan en Gina zijn natuurlijk wel wat groter dan Frenk.
Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Daarom kan ik heel weinig met dat in de weg staan inderdaad. Bram staat gewoon nooit in de weg. Ja behalve als hij iemand wil beletten om het huis in te komen, maar daar grijp ik op in :wink:
Maar ik denk dat ik dat ook meteen wel zou herkennen als iets heel anders dan gewoon suffig in de weg staan of liggen. En ik denk dat je daar dan instinctief ook heel anders mee omgaat :19:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Frenk schreef:
renee-uk schreef:Maar ik vind dat van een andere orde dan iemand die mijn hond probeert weg te sturen omdat ie het uitzicht op de tv belemmert.
Ehm, ik denk dat ik gedachteloos tegen de hond in kwestie zou zeggen "hup ga eens aan de kant" en dat zou dan voor mij helemaal geen "bezig gaan met" lading of bedoeling hebben :19:
De eerlijkheid gebied me dus te zeggen dat ik je niet helemaal snap :mrgreen:
en wat dan als de hond in kwestie er niet op reageert?
want dat zou dus met mijn honden gebeuren, denk dat die niet eens in de gaten hebben dat die opmerking tegen hen gericht is.
Afbeelding

Frenk
Zeer actief

renee-uk schreef:want dat zou dus met mijn honden gebeuren, denk dat die niet eens in de gaten hebben dat die opmerking tegen hen gericht is.
:denken:
Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar bij honden die ik goed ken zou ik waarschijnlijk het commando iets duidelijker/strenger herhalen :mrgreen: "joehoe <naam> ik zei aan de kant" En bij honden die ik niet goed ken zou ik het denk ik tegen de baas zeggen. :19:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Frenk schreef:
Als kind logeerde ik eens bij mijn oom en tante. Mijn tante was boven en ik wilde even de keuken in lopen. De bouvier van mijn oom en tante ging echter in de deuropening staan en ging geen stap aan de kant.
Een paar minuten later kwam mijn tante beneden en de bouvier stapte direct uit de deuropening en ik kon de keuken in.
Die bouvier had niemand door gelaten terwijl mijn tante boven was en commando's zouden geen zin hebben gehad.

Onze honden luisteren niet naar vreemden en bezoek. Als iemand zegt dat ze aan de kant moeten, dan blijven ze gewoon staan. Ze reageren gewoon niet. Wij laten de honden nooit alleen met bezoek. Wij kunnen dus altijd zelf de commando's geven. :wink:
Hutsje
Zeer actief

Frenk schreef:
Jaap* schreef:
Niet agressief, maar felix gaat over het algemeen gewoon wat dom voor zich uit staan te kiekeloeren als iemand anders wil dat hij iets doet. En ik geef hem daarin gelijk :wink:
Hij begrijpt dat gewoon niet, want hij heeft niks met een ander te maken.
Ik wel daarentegen.
Tja, de honden die ik ken niet. Die gaan gewoon aan de kant als iemand, wie dan ook, "aan de kant" zegt. En dat zijn toch allemaal uiteenlopende rassen, dus daar zal het ook niet aan liggen. :19:
waar denk je dan dat het aan ligt?

en ik ben nog steeds benieuwd naar wat jij doet als jijzelf zo'n hond hebt. die je als pupje hebt gekregen en geen commando's (meer) aanneemt van vreemden op een gegeven moment. jij accepteert dat niet, dat schreef je maar dat maakt hondlief dus geen bal uit. wat doe je dan? is het dan das pech hondje weg want zo'n hond oast niet in jouw leven?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Hutsje schreef:waar denk je dan dat het aan ligt?
Ik heb geen idee. Maar zoals ik al schreef ken ik alleen maar honden in mijn directe omgeving die zich gewoon aan de kant zouden laten sturen. :19:
Ik heb een kruising rottweiler/stabij, labrador, middenslag schnauzer, teckel en kruising herder/windhond in mijn directe familie en vriendenkring. En dat zijn stuk voor stuk honden die ik zonder problemen aan de kant kan sturen. De enige waarbij ik twijfel of ze mee zou gaan wandelen is de kruising rottweiler/stabij, maar ik denk het uiteindelijk wel. En Frenk zou met al deze 'baasjes' rustig aan de wandel gaan. En met de meesten zou hij ook luisteren naar 'echte' commando's als zit, af, dat soort dingen. Zelfs naar mijn schoonfamilie (die nog nooit een hond gehad hebben) zou hij luisteren.

Als wij een feestje geven, dan zijn er naast Frenk van de bovenstaande honden minstens twee ook aanwezig. Ook als ik dik 60 man over de vloer heb. En die honden stekkeren daar rustig tussendoor, zonder zich ook maar een seconde druk te maken. Iedereen kan ze benaderen en iedereen kan ze ook aan de kant sturen als ze in de weg staan of wegsturen als ze om aandacht (of een hapje) komen bedelen. En ik heb er nooit bij stil gestaan dat dat niet vanzelfsprekend zou zijn.
en ik ben nog steeds benieuwd naar wat jij doet als jijzelf zo'n hond hebt. die je als pupje hebt gekregen en geen commando's (meer) aanneemt van vreemden op een gegeven moment. jij accepteert dat niet, dat schreef je maar dat maakt hondlief dus geen bal uit. wat doe je dan? is het dan das pech hondje weg want zo'n hond oast niet in jouw leven
Ik heb geen idee wat ervoor zorgt dat een hond dit niet zou accepteren. Als het rasgebonden is, dan is de kans zeer klein dat zo'n hond bij mij terecht komt, want daar kies ik niet voor. En wat voor andere reden zou het verder kunnen hebben?
Als het bij Frenk ooit de kop op had gestoken, dan had ik vanaf het allereerste moment gereageerd met "ophouden en even lekker normaal doen". Geen gemopper en geen gedoe, het hoort er gewoon bij.
Misschien dat die vanzelfsprekendheid en het feit dat het al vanaf jongs af aan met grote regelmaat voorkomt dat andere mensen dan wij tweeën iets tegen Frenk zeggen ervoor zorgt dat hij het normaal vindt? :19:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Och, in een deuropening gaat hij wel aan de kant als je doorloopt denk ik. Maar als hij voor de tv gaat staan als die aanstaat doet hij dat met opzet, en dan gaat hij echt niet weg omdat bijvoorbeeld de buurman dat graag wil :mrgreen:
Die gaat hij dan wat onnozel aan staan kijken op een "waar heb je het over" manier.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Hutsje
Zeer actief

Hutsje schreef:waar denk je dan dat het aan ligt?
Frenk schreef: Ik heb geen idee. Maar zoals ik al schreef ken ik alleen maar honden in mijn directe omgeving die zich gewoon aan de kant zouden laten sturen. :19:?
nee, jij zegt dit:
DUS ligt het aan de baas, want aan de honden/rassen ligt het niet :19: . hoe kun je dat nou zeggen? dat dat bij deze honden toevallig niet zo is wil toch niet zeggen dat het bij andere honden wel zo is?
Hutsje schreef:en ik ben nog steeds benieuwd naar wat jij doet als jijzelf zo'n hond hebt. die je als pupje hebt gekregen en geen commando's (meer) aanneemt van vreemden op een gegeven moment. jij accepteert dat niet, dat schreef je maar dat maakt hondlief dus geen bal uit. wat doe je dan? is het dan das pech hondje weg want zo'n hond oast niet in jouw leven
Frenk schreef:Ik heb geen idee wat ervoor zorgt dat een hond dit niet zou accepteren. Als het rasgebonden is, dan is de kans zeer klein dat zo'n hond bij mij terecht komt, want daar kies ik niet voor. En wat voor andere reden zou het verder kunnen hebben??
dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag (zucht....)
Als het bij Frenk ooit de kop op had gestoken, dan had ik vanaf het allereerste moment gereageerd met "ophouden en even lekker normaal doen". Geen gemopper en geen gedoe, het hoort er gewoon bij.
Misschien dat die vanzelfsprekendheid en het feit dat het al vanaf jongs af aan met grote regelmaat voorkomt dat andere mensen dan wij tweeën iets tegen Frenk zeggen ervoor zorgt dat hij het normaal vindt? :19:
nee hoor. dat hoeft niet. de ene hond hier accepteert het wel en de ander niet. en ze zijn allemaal hetzelfde opgevoed, en zelfs bij de zelfde rassen verschilt het nog onderling. gek he????
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”