Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zou jij doen in dit geval?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Saarah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saarah »

Ik zou betalen.
Ten eerste mocht die kat daar los zijn, jouw hond mocht niet loslopen.

Ten tweede vind ik dat sommige mensen nogal makkelijk doen over het feit dat die hond die kat achterna zat. Je moet je hond toch ten allen tijde onder controle hebben?
Stel dat je in een losloopgebied loopt en er komt daar een lastige hond aan die jouw hond niet meer gerustlaat en tegen zijn zin heel de tijd achter jouw hond hangt, zo lang dat jouw hond echt bang wordt. Vind je dat normaal, nee toch? Waarom is het dan wel normaal dat een hond een bange kat achternazit? :denken:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

gizmo schreef:Ik heb twee katten die gewoon naar buiten mogen
Mijn idee is dat een kat dat gewoon geweldig vind
Een hond vindt het óók leuk om buiten los te lopen. Maar dat vind je kennelijk minder belangrijk.
gizmo schreef: Onze Floris kwam donderdag nacht rond 3.30 met een jonge eend binnen van een week oud
Het eendje was gelukkig helemaal nog gaaf
Dus ik met mijn slapend hoofd aan de scharrel dat ik eenden zie
Heb ze gespot zet die kleine in het water zwemt hij net de andere kant op
Hoor ik heb piepen dat gaat mij dan door merg en been
Zodra ik wakker was ben ik er gelijk naar toe gelopen
Er zwommen een paar eenden met jongen
Ik hoop maar dat het kleine ding daar ook tussen zat
Hier in de straat zijn katten die dat niet mogen maar ontsnappen wel vaak als er een slaapkamer raam open staat
Lopen heel voorzichtig over de vensterbank en gaan er op uit
Maar komen ook op de zelfde manier weer naar binnen
Ik heb het idee dat de baasjes dat helemaal niet door hebben
En blijven spreken mijn katten komen niet buiten :mrgreen:
Katten benadelen hele ecosystemen door in de natuur weidevogels af te struinen, en eendjes te vangen. Maar owee als er eens een hond losloopt...
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Saarah
Zeer actief

iones schreef:Maar owee als er eens een hond losloopt...
Van mij mogen alle honden loslopen, zolang ze maar onder controle staan.
Vind je dat ook niet?

Vind je het dan normaal dat een hond een bange kat achterna zit?
Dat vind ik absoluut niet kunnen, net zoals ik niet vind kunnen dat een hond een andere hond lastigvalt of achterna zit.

En mijn kat vangt absoluut geen eenden hoor, hoewel er hier veel zitten. Ze brengt haar prooien altijd mee naar huis, om trots te laten zien, en het enige wat ze al meegebracht heeft zijn muizen (en één keer een rat, en één keer heeft ze een lastige mol uit onze tuin gevangen, waar we haar heel dankbaar voor waren :cheer: ).
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

de wet is de wet.

maar daar ben ik het niet mee eens.

waarom zou je wel appel op je hond moeten hebben terwijl de katteneigenaren geen appel op hun kat hebben?

jouw huisdier, jouw verantwoording.
ik vind het zo ie zo erg ouderwets dat katten gewoon loslopen en vuilniszakken vernielen, in je tuin schijten, je tuin omwoelen, in je planten rollen. en idd je hond op stang jagen ja.

terwijl hondeneigenaren erg veel regels moeten naleven.
ik weet het niet hoor, maar er zijn ook kinderen die gekrabd worden in hun eigen tuin door andermans katten.

ik vind het ook leuk om katten te zien rondlopen. ik houdt (met uitzondering van sommige insecten)erg van dieren.

maar waarom zou een hondeneigenaar zich aan tig regels moeten houden en de katteneigenaar altijd vrijuit gaan?

katten halen ook je vis uit je vijver. en dan kun je als vissenhouder allerlei voorzorgmaatregelen gaan treffen terwijl het jou tuin is en die katten daar eigenlijk niet horen. maar ze lopen er wel!

dus ik vind niet dat katten maar buiten moeten omdat ze daar gelukkiger zijn. mijn hond ligt liever ook de hele dag buiten. maar ik mag (en zal) hem nooit los laten lopen.

ooh,ja in de zomer lopen sommige katten gewoon bij mij binnen om op mijn vogels te jagen. en dat moet allemaal maar kunnen :denken:
iones
Zeer actief

Saarah schreef:
Vind je dat ook niet?

Dat vind ik absoluut niet kunnen, net zoals ik niet vind kunnen dat een hond een andere hond lastigvalt of achterna zit.

En mijn kat vangt absoluut geen eenden hoor, hoewel er hier veel zitten. Ze brengt haar prooien altijd mee naar huis, om trots te laten zien, en het enige wat ze al meegebracht heeft zijn muizen (en één keer een rat, en één keer heeft ze een lastige mol uit onze tuin gevangen, waar we haar heel dankbaar voor waren :cheer: ).
Katten staan óók niet onder controle en richten schade aan. Of in de natuur, of bij anderen in de tuin, of zelfs bij anderen in huis!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Saarah
Zeer actief

iones schreef:
Saarah schreef:
Vind je dat ook niet?

Katten staan óók niet onder controle en richten schade aan. Of in de natuur, of bij anderen in de tuin, of zelfs bij anderen in huis!
Een kat is dan ook een vrij dier, net zoals een duif, die hoeven niet onder controle te staan. Dat is dan ook praktisch onmogelijk.

Honden kunnen veel grotere schade aanrichten. Denk aan bijtincidenten, zelfs tegenover mensen . Een kat zal niet uit zichzelf honden of mensen aanvallen (toch niet de katten die ik ken).
En mijn kat richt geen schade aan bij andere mensen thuis, dat durf ik gerust zeggen. Alle mensen in de buurt weten dat "die rosse" mijn kat is en ik heb nog nooit klachten gekregen. :wink:
Ze blijft ook grotendeels in de tuin, of gaat in de weides achter en naast onze tuin.

Maar je ontwijkt mijn vragen. Vind je niet dat honden ten allen tijde (zeker als ze los lopen) onder controle moeten staan?
Vind je het normaal dat een hond een bange kat achterna zit?
Zo ja, vind je het dan ook normaal dat een hond een andere bange hond achterna zit? :denken:

*Nog een editje*
Ik ben het er volkomen mee eens dat je bepaalde risico's neemt als je je katten vrij laat loslopen. Mijn vorige kat is aangereden door een auto en daar heb ik heel erg van afgezien, maar ik bekijk de bestuurder van die auto daar echt niet scheef voor, en ik troost mezelf met de gedachte dat ze toch een uitdagend en vrij leven heeft gehad.

Maar dat wil niet zeggen dat ik zomaar moet accepteren dat bepaalde hondeneigenaars er blijkbaar geen problemen in zien als hun hond mijn bange kat achternazit! :evil:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Saarah schreef: Een kat is dan ook een vrij dier, net zoals een duif, die hoeven niet onder controle te staan. Dat is dan ook praktisch onmogelijk.
Ik ben het niet met je eens. Een kat is geen vrij dier. Het is het dier van iemand. Ook duiven mogen niet iemand z'n was volscheiten. Als je duiven wilt houden, moet je dat ook niet doen in de bouw. Ook je kat mag je geen andere mensen mee opzadelen. Iedereen heeft zijn eigen stukje buiten in zijn tuin, waar hij zijn eigen ding wil doen. Daar hoort een kat niet bij te kunnen komen. Je kunt best een cattery bouwen, of je tuin afrasteren met bovenaan een stroomdraadje om je kat op je eigen gebied te houden.
Saarah schreef: Honden kunnen veel grotere schade aanrichten. Denk aan bijtincidenten, zelfs tegenover mensen . Een kat zal niet uit zichzelf honden of mensen aanvallen (toch niet de katten die ik ken).
Ik dus wel. Mijn zus liep met haar hond aangelijnd en die werd aangevallen door een kat waardoor ze naar de dierenarts moest. De eigenaar van de kat was uiteraard nergens te bekennen en dat kwam denk ik ook wel goed uit.
Saarah schreef: En mijn kat richt geen schade aan bij andere mensen thuis, dat durf ik gerust zeggen. Alle mensen in de buurt weten dat "die rosse" mijn kat is en ik heb nog nooit klachten gekregen. :wink:
Ze blijft ook grotendeels in de tuin, of gaat in de weides achter en naast onze tuin.
JIj kan je alleen verantwoorden voor jouw kat, maar er zijn veel mensen die dat niet doen voor hun kat. En veel mensen ervaren overlast van andermans katten. Dat lees je ook hier in het topic. Ik vind dat echt niet kunnen.
Saarah schreef: Maar je ontwijkt mijn vragen. Vind je niet dat honden ten allen tijde (zeker als ze los lopen) onder controle moeten staan?
Ik weet niet of dit haalbaar is. En of dit een redelijke eis is.
Saarah schreef: Vind je het normaal dat een hond een bange kat achterna zit?
Zo ja, vind je het dan ook normaal dat een hond een andere bange hond achterna zit? :denken:
Ik vind niet dat mensen toe moeten staan dat hun dier andere dieren opjaagt. Dit geldt voor honden, maar ook voor katten. Jouw lieve katje belaagt misschien wel de duiven van de duivenmelker verderop.
Saarah schreef: Maar dat wil niet zeggen dat ik zomaar moet accepteren dat bepaalde hondeneigenaars er blijkbaar geen problemen in zien als hun hond mijn bange kat achternazit! :evil:
Ach, zolang het in een veilige situatie is, de kat voldoende voorsprong heeft of een boom bij de hand vind ik het niet zo erg. Het gaat mij erom dat geen van de dieren onder een auto kan komen, en het gaat me er ook om dat de kat niet in het bereik van de hond ligt.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

de hond was in dit geval ook fout.

zo is de wet nu eenmaal.

en in dit geval had ik de dierenartskosten ook gedeeld.

maar het feit dat loslopende katten maar alles kunnen doen, en honden veel regels hebben dat stoort me wel eens !
Saarah
Zeer actief

iones schreef: Ik ben het niet met je eens. Een kat is geen vrij dier. Het is het dier van iemand. Ook duiven mogen niet iemand z'n was volscheiten. Als je duiven wilt houden, moet je dat ook niet doen in de bouw. Ook je kat mag je geen andere mensen mee opzadelen. Iedereen heeft zijn eigen stukje buiten in zijn tuin, waar hij zijn eigen ding wil doen. Daar hoort een kat niet bij te kunnen komen. Je kunt best een cattery bouwen, of je tuin afrasteren met bovenaan een stroomdraadje om je kat op je eigen gebied te houden.
Het gaat niet eens over eens zijn. Het is gewoon wettelijk zo.
Even snel ge-googled en de eerste de beste site staat dit op:
Een kat is een vrij dier en heeft wettelijk het recht om zich te verplaatsen waar hij of zij wil.
Bron: http://www.poezenweide.nl/nieuws/1697.html
En als je me niet gelooft, mag je gerust eens gaan informeren bij jouw gemeente ofzo. :wink:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Als het aan mij ligt, zal dit niet altijd zo blijven. Ik denk dat de katteneigenaars er zelf ook wel voor zullen zorgen dat dit niet zo blijft. :wink:
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Het houden van honden wordt ontmoedigd tot en met, het houden van katten totaal niet.

Neem bijvoorbeeld de honden belasting, voor katten is dat er niet. Honden belasting is om overlast te voorkomen en om losloop stroken aan te leggen. Ik kan je garanderen dat mijn hond never nooit in de tuin van een ander zal poepen. De katten van de buurt doen het allemaal lekker hier in de tuin.

Honden moeten aangelijnt, want het is oooh zo zielig dat mijn hond eendjes opjaagt. Ten eerste beslis ik wanneer mijn hond het water in mag en kan (en daar luisterd hij prima naar), ten tweede laat ik (als dat dus zo moet) mijn hond gewoon aangelijnt zwemmen. Hij komt echt niet op plekken in het water waar eenden broeden, als ze er zwemmen gaan ze wel ergens anders heen. De katten uit de buurt halen lekker de eendjes en de eitjes uit de nesten, maarja, dat geeft immers niks...

Kat aangereden? Automobilist strafbaar. Hond aangereden? Baas van hond strafbaar. Hoezo krom? Tja de baas van die hond moet hem aanlijnen misschien (hier in het dorp helemaal niet), maar de kat kan er niks aan doen?? Geloof me. Als ik hier met 80 over de rondweg rijdt, en er rijden auto's achter mij, twijfel ik niet of ik op de rem moet trappen hoor. Heel jammer voor de kat als het verkeerd gaat, maar ik ga mezelf niet in de vernieling laten rijden. Daarnaast ben je vaak toch al te laat, het is een moment van enkele milliseconden dat je de tijd hebt.

Gelukkig wonen we hier in een normale gemeente, honden mogen echt overal los (ook in het bos mits je op de paden (of net erbuiten) blijft. Buurtgemeentes hebben wel een aanlijn gebod in de bossen helaas (de katten lopen daar wel los).

Wat ik me altijd afvraag is waarom mensen een kat hebben? 'S morgens om 7 uur uit bed, kat de deur uit en als hij 's avonds weer honger heeft komt ie terug om vervolgens lekker in zn paal te gaan slapen, waarom heb je dan een kat?
iones
Zeer actief

Volgens mij wordt de automobilist niet aansprakelijk gehouden hoor, als hij een dier aanrijdt. Alleen bij kinderen is dat zo.
Saarah
Zeer actief

iones schreef:Volgens mij wordt de automobilist niet aansprakelijk gehouden hoor, als hij een dier aanrijdt.
Dat denk ik idd ook niet hoor, dat zou ik ook niet juist vinden.

En iones, je zegt dat katteneigenaars er zelf wel voor zullen zorgen dat het zo niet blijft. Het is nochtans al héél lang zo, dus ik zie niet in waarom het opeens zou veranderen.

Wat ik me altijd afvraag is waarom mensen een kat hebben? 'S morgens om 7 uur uit bed, kat de deur uit en als hij 's avonds weer honger heeft komt ie terug om vervolgens lekker in zn paal te gaan slapen, waarom heb je dan een kat?
Mijn kat zit minstens evenveel binnen als buiten, dus wat je zegt gaat (voor mij in elk geval) niet op hoor.

En nog een leuke anekdote: mijn buurman (heeft zelf geen kat, wel een hond) heeft me zelfs eens gezegd dat hij het heel goed vond dat wij een kat hebben, want dat die kat ook in zijn tuin muizen vangt. Daar was hij heel tevreden mee. :mrgreen:
Hier zitten dan ook heel veel muizen, aangezien er achter en naast onze tuinen weides liggen, met pony's en stallen en stro enzo.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Het is wel duidelijk wie er geen katten hebben ;-)
Er zijn misschien wel mensen die de kat s'ochtends de deur uitschoppen, maar sjonge jonge, hoe bedoelu over 1 kam scheren/generaliseren :denken:

Moeten we hier nu allemaal onze positie gaan verdedigen? Ik heb ook al gezegd dat IK verantwoordelijkheid neem voor mijn katten en hun gedrag. Ik vraag regelmatig of iemand last van ze heeft (en hoop op positief antwoord). Maar dat doet niet ter zake. Ik kan niet goed discussieren met mensen die mij en mijn katten op één hoop gooien met de tokkies. Dat is net zo onzinnig als roepen dat alle mensen met vechthonden en molossers aso zijn en hun hond niet aankunnen of als pikverlenging gebruiken. Tja, Daar kan ik niks mee.

Het is een soort crusade tegen katten, waarschijnlijk omdat je last van ze hebt. Je vind ze stom? Poepen ze in je tuin ofzo? Scheer alsjeblieft niet alle kattenliefhebbers over 1 kam. En roep geen dingen die je niet weet wil je. Ik ken héél veel mensen met katten en ik ken niemand die ze zomaar naar buiten pleurt. Ken er voldoende overigens bij wie ze nooit buiten komen.
En katten onder appel. Tja. Ik vraag toch ook niet om iemand die zn duiven onder appel heeft. Een kat is geen hond en valt nauwelijks te trainen. In de tuin houden kan inderdaad prima. Maar dingen verwachten die niet kunnen....ik zou zeggen, lees eens een leuk boek over katten.

Ik vrees dat er veel meer honden een inpandig geestdodend leven leiden dan dat er fijn dagelijks lang wandelen gaan. Of sporten. Dat vinden wij hier allemaal niks, maar zou het niet een beetje raar zijn als iemand ging roepen dat al die hondenbezitters maar wat deden en dat ze hun hond nooit uitlaten (dat zie je hier wel vaak he, op het forum "mijn buren laten de hond nooit uit" , maar niet zien dat ze met de auto naar het bos gaan....).

Wat de boer niet kent....

Tolerantie mensen, tolerantie.

"En de katteneigenaars was natuurlijk nergens te bekennen" . Nee, natuurlijk niet, maar ipv zeuren zou je ook je best kunnen doen een katteneigenaar op te sporen, en een gesprekje aan te gaan. En misschien ben ik wel 1 van de weinigen die wél verantwoordelijkheid nemen wil. Misschien leef ík wel in een droomwereld.

Maar zolang de wet niet veranderd geef ik mijn katten het leven dat ze verdienen. Vrij en buiten, áls ze dat willen. Het hoeft niet. De ligplekjes voor de kachel liggen uitnodigend klaar.

Laat eerst de rest ook maar verantwoordelijkheid nemen. Zachter rijden. Hondje aan de lijn of onder appel. Poep oprapen. Boekje lezen over opvoeden en gedrag (misschien ook een boekje over katten). En communiceren. Spreek mij rustig aan over mijn katten. Ik bijt niet!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Inge O schreef:
maar daar neem ik dan inderdaad ook de consequentie bij dat hen iets kan overkomen en dat dat dan mijn verantwoordelijkheid is en niet van degene (mens, dier of voorwerp) die het ongeluk veroorzaakt :wink: .
Dat zou ik ook als katteneigenaar doen hoor. En ik zou ook geen meebetalen verwachten van de baas van de hond, als het mijn kat was.

Alleen als mijn hond ergens losloopt langs een drukke weg waar het niet mag, en een kat een stuk blaffend achterna zit en de weg opjaagt, zou ik als hondeneigenaar ook wel een bepaalde schuld voelen over mijn aandeel in het geheel, en meebetalen :wink:

Beetje dubbel dus eigenlijk :mrgreen:
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik zou niet betalen, geen denken aan. Boete voor loslopen zou ik wel betalen als ik daarvoor beboet zou worden.
(maar dan zou ik graag ook een boete willen voor loslopende katten en graag willen dat katteneigenaars die vieze kattendrollen ook eens komen oprapen :roll: )
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Inge O schreef:
Madelief schreef:Het is wel duidelijk wie er geen katten hebben ;-)
Er zijn misschien wel mensen die de kat s'ochtends de deur uitschoppen, maar sjonge jonge, hoe bedoelu over 1 kam scheren/generaliseren :denken:
mijn reactie was iig niet tegen jouw betoog gericht hoor :wink: . en ik heb natuurlijk wel katten, 2 zelfs en ja, die lopen buiten :mrgreen: .

maar daar neem ik dan inderdaad ook de consequentie bij dat hen iets kan overkomen en dat dat dan mijn verantwoordelijkheid is en niet van degene (mens, dier of voorwerp) die het ongeluk veroorzaakt :wink: .
Het mijne ook niet tegen jou ;-). Ik reageerde op een stel dat wel héél negatief over katten en hun eigenaars is. Ik zelf zou ook niet in mijn hoofd halen op de hondeneigenaar kosten te verhalen, maar dat had ik al een paar keer gezegd, haha, ik val in herhaling. Ik zou er wel van balen en waarschijnlijk ook schreeuwen dat hij zn %$*hond vast moest houden als hij niet onder appel was :ok: (en dat later ietwat afzwakken waarschijnlijk...soms is het gewoon een ongelukje.....jaagt de hond al maanden niet meer, kan al ik weet niet hoe lang los, en daar gáát ie weer).
Andersom wel denk ik...schuldgevoel is mijn best ontwikkelde kant zo'n beetje :roll:
Maargoed, mijn mening is wellicht wel duidelijk nu. Het is ook maar de mijne, en ik kan niet voor andere spreken :idea:
Laatst gewijzigd door Madelief op 05 mei 2009 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Saarah
Zeer actief

Ik ben het ook eens met Moos en Madelief.

Over de kosten van de DA zou ik me zelfs niet druk maken, dat zou wel het laatste zijn waar ik aan zou denken, ik zou veel te ongerust zijn over mijn kat. :wink:

En als het echt zo is dat een hond mijn kat had opgejaagd, dan zou ik wel kwaad zijn ja, gewoon omdat ik het niet vind kunnen dat een hond een bang dier (maakt al niet uit welk dier) achterna zit. Als eigenaar moet je toch wel de controle over je hond hebben hé.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

had het gister gelezen...
en mijn eerste reactie was dat ik het raar vond dat diegene met de hond die erachteraan ging wegging zonder van zich te laten horen of om te vragen hoe het met de kat was...
Ik zou hond hebben aangelijnt en toch wachten..
Verder zou ik idd meedelen in kosten...
en aan de andere kant bedenk ik me nu.. mijn katten lopen ook buiten, en een heel hondrijke buurt... wie weet wat ze allemaal niet meemaken als ik er niet bij ben... en joe kat is ook ooit eens aangereden.. hoe en waarom zal ik nooit weten...
toeval dus dat jij als eigenaar van kat het zag gebeuren...
Ik kan me voorstellen dat je je te pleuris schrikt.. maar ik denk nu genuanceerder omdat mijn eigen kat dus ook ooit aangereden thuis kwam-- en die kosten heb ik ook zelf betaald..
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Saarah schreef: Een kat is dan ook een vrij dier, net zoals een duif, die hoeven niet onder controle te staan. Dat is dan ook praktisch onmogelijk.

Een kat mag dan wel een vrij dier zijn (duiven worden ook in een duiventil gehouden, dus deze vergelijking van jou loopt spaak), maar dat wil nog niet zeggen dat een ander last van jouw kat moet hebben.

Honden kunnen veel grotere schade aanrichten. Denk aan bijtincidenten, zelfs tegenover mensen . Een kat zal niet uit zichzelf honden of mensen aanvallen (toch niet de katten die ik ken).

Een hond ook niet, er gaat altijd iets aan vooraf, een hond zal dus nooit zomaar aanvallen. Tenzij die gestoord is, maar dat komt bij katten net zo goed voor.

En mijn kat richt geen schade aan bij andere mensen thuis, dat durf ik gerust zeggen. Alle mensen in de buurt weten dat "die rosse" mijn kat is en ik heb nog nooit klachten gekregen. :wink:

Ook lulkoek. Je kat is een jager, die jaagt. En reken maar dat die al heel wat jonge vogels, eenden, muisjes heeft gedood. En ook vechten met andere katten komt regelmatig voor. Of het opjagen van tamme konijnen of de duiven van iemand, dat komt maar al te vaak voor. Daarnaast klagen overige mensen niet zo snel over kattendrollen (en ja, dat is toch echt overlast) in de tuin.

Maar je ontwijkt mijn vragen. Vind je niet dat honden ten allen tijde (zeker als ze los lopen) onder controle moeten staan?

Honden moeten inderdaad onder appèl staan, maar katten ook! En nu zeg jij dat dat niet kan. Dan hoor je je kat ook bij je te houden. Een ander hoeft geen last te hebben van je kat.

*Nog een editje*
Ik ben het er volkomen mee eens dat je bepaalde risico's neemt als je je katten vrij laat loslopen. Mijn vorige kat is aangereden door een auto en daar heb ik heel erg van afgezien, maar ik bekijk de bestuurder van die auto daar echt niet scheef voor, en ik troost mezelf met de gedachte dat ze toch een uitdagend en vrij leven heeft gehad.

Heb je wel eens aan de bestuurder gedacht, hoe die zich voelde toen die JOUW loslopende kat doodreed. Ik kan je verzekeren dat dit echt niet fijn is als je dat overkomt. Maar daar sta je niet bij stil.

Maar dat wil niet zeggen dat ik zomaar moet accepteren dat bepaalde hondeneigenaars er blijkbaar geen problemen in zien als hun hond mijn bange kat achternazit! :evil:

Net zoals ik niet zal accepteren dat ik overlast heb van andermans katten! Mijn hond mag in mijn tuin de katten opjagen.
Blijkbaar vinden kattenbezitters het heel normaal dat hun kat in andermans tuin schijt en overlast bezorgd (katten zijn de grootste moordenaars van het ecosysteem). Maar owee als ik mijn hond in een tuin van een kattenbezitter laat poepen. Dat doe ik niet, maar dat is in mijn ogen precies hetzelfde.

Muk

sjaak-k schreef:Het houden van honden wordt ontmoedigd tot en met, het houden van katten totaal niet.

Neem bijvoorbeeld de honden belasting, voor katten is dat er niet. Honden belasting is om overlast te voorkomen en om losloop stroken aan te leggen. Ik kan je garanderen dat mijn hond never nooit in de tuin van een ander zal poepen. De katten van de buurt doen het allemaal lekker hier in de tuin.

Honden moeten aangelijnt, want het is oooh zo zielig dat mijn hond eendjes opjaagt. Ten eerste beslis ik wanneer mijn hond het water in mag en kan (en daar luisterd hij prima naar), ten tweede laat ik (als dat dus zo moet) mijn hond gewoon aangelijnt zwemmen. Hij komt echt niet op plekken in het water waar eenden broeden, als ze er zwemmen gaan ze wel ergens anders heen. De katten uit de buurt halen lekker de eendjes en de eitjes uit de nesten, maarja, dat geeft immers niks...

Kat aangereden? Automobilist strafbaar. Hond aangereden? Baas van hond strafbaar. Hoezo krom? Tja de baas van die hond moet hem aanlijnen misschien (hier in het dorp helemaal niet), maar de kat kan er niks aan doen?? Geloof me. Als ik hier met 80 over de rondweg rijdt, en er rijden auto's achter mij, twijfel ik niet of ik op de rem moet trappen hoor. Heel jammer voor de kat als het verkeerd gaat, maar ik ga mezelf niet in de vernieling laten rijden. Daarnaast ben je vaak toch al te laat, het is een moment van enkele milliseconden dat je de tijd hebt.

Gelukkig wonen we hier in een normale gemeente, honden mogen echt overal los (ook in het bos mits je op de paden (of net erbuiten) blijft. Buurtgemeentes hebben wel een aanlijn gebod in de bossen helaas (de katten lopen daar wel los).

Helemaal mee eens.
Wat mij betreft mag er dan ook snel kattenbelasting worden ingevoerd. Het zou nog mooier zijn als katten ook geen overlast (lees poepen in andermans tuin, eenden en vogels doden, konijnen of duiven van een ander opjagen / doden) veroorzaken. Dat kan alleen als katten ook aangelijnd buiten lopen. Want ja, onder appèl kan een kat blijkbaar toch niet staan. Dus dan moet het maar zo.
Saarah
Zeer actief

Muk schreef:

Een kat mag dan wel een vrij dier zijn (duiven worden ook in een duiventil gehouden, dus deze vergelijking van jou loopt spaak), maar dat wil nog niet zeggen dat een ander last van jouw kat moet hebben.
Daar ben ik het helemaal mee eens! Als een ander last heeft van mijn kat, mogen ze dat gerust komen zeggen en zal ik daar zeker en vast een oplossing voor zoeken. Maar dat is nog niet gebeurd, hoewel toch de hele buurt weet welke kat van mij is.

Een hond ook niet, er gaat altijd iets aan vooraf, een hond zal dus nooit zomaar aanvallen. Tenzij die gestoord is, maar dat komt bij katten net zo goed voor.
Soms kan een hond al aanvallen omwille van heel kleine signalen, die voor mensen onduidelijk of zelfs totaal onzichtbaar zijn. Maar dat vind ik geen excuus om je hond maar te laten aanvallen (of om je hond een ander dier te laten achterna zitten)...
En waar het mij vooral om ging: de schade die door een hond kan aangericht worden, is veel groter. Een kat kan echt geen mens doodbijten hoor!

Ook lulkoek. Je kat is een jager, die jaagt. En reken maar dat die al heel wat jonge vogels, eenden, muisjes heeft gedood. En ook vechten met andere katten komt regelmatig voor. Of het opjagen van tamme konijnen of de duiven van iemand, dat komt maar al te vaak voor. Daarnaast klagen overige mensen niet zo snel over kattendrollen (en ja, dat is toch echt overlast) in de tuin.
Als de mensen echt last hebben van kattendrollen in de tuin, mogen ze gerust komen klagen. Ik kan er niets aan doen als ze er niets van zeggen hé. Ik zie mijn kat altijd in onze tuin k*kken trouwens (in de aarde waar ook planten instaan, ze maakt dan een putje, k*kt, en graaft dat putje terug toe), dus ik dénk niet dat ze in andermans tuinen k*kt.

Muizen heeft mijn kat al veel gedood idd, en daar ben ik blij mee, want dankzij de pony's van mijn buren (en de stront die maar in de wei blijft liggen, net achter onze tuin, heel fris!) zitten er hier enorm veel. Maar omdat mijn kat haar prooien mee naar huis brengt, weet ik wat ze doodt. En eenden, daar gaat mijn kat echt niet achter, da's te groot voor haar. Niemand in mijn buurt heeft duiven, dus daar kan ik niet over meepraten.

Honden moeten inderdaad onder appèl staan, maar katten ook! En nu zeg jij dat dat niet kan. Dan hoor je je kat ook bij je te houden. Een ander hoeft geen last te hebben van je kat.
Nee, een kat kan idd niet onder appèl staan. Volgens mij is daarom net die wet van "vrij dier" uitgevonden, omdat iedereen weet dat je geen controle hebt over een kat.
En zoals ik zei: een ander hoort idd geen last te hebben van mijn kat, en dat gebeurt ook niet.

*Nog een editje*

Heb je wel eens aan de bestuurder gedacht, hoe die zich voelde toen die JOUW loslopende kat doodreed. Ik kan je verzekeren dat dit echt niet fijn is als je dat overkomt. Maar daar sta je niet bij stil.
Ik zeg toch net dat ik de bestuurders absoluut niet kwalijk neem? En ik zou me idd ook heel rot voelen als ik een kat zou aanrijden, dat kan ik heel goed begrijpen.

Net zoals ik niet zal accepteren dat ik overlast heb van andermans katten! Mijn hond mag in mijn tuin de katten opjagen.
Blijkbaar vinden kattenbezitters het heel normaal dat hun kat in andermans tuin schijt en overlast bezorgd (katten zijn de grootste moordenaars van het ecosysteem). Maar owee als ik mijn hond in een tuin van een kattenbezitter laat poepen. Dat doe ik niet, maar dat is in mijn ogen precies hetzelfde.

Als mijn kat in jouw tuin zit, en jouw hond jaagt mijn kat op, daar heb ik geen problemen mee. Maar NIET gewoon op straat, waar mijn kat wél vrij mag rondlopen en jouw hond aangelijnd moet zijn als we het heel cru bekijken!
Zoals ik al twee keer hierboven zei: als iemand anders last heeft van mijn kat, mag die dat gerust komen zeggen, en zal ik daar een oplossing voor zoeken. Maar dat is nu eenmaal niet zo blijkbaar!
Een beetje tolerantie mag wel hé. Ik heb eigenlijk ook last van de pony's die in de wei achter/naast onze tuin staan, en vooral van hun mest die daar maar blijft liggen en die ook in onze tuin stinkt, en van de vliegen die op die mest afkomen, en van de vele muizen die in het stalletje zitten en bijgevolg ook in onze tuin... Maar daar kan ik wel mee leven.

Een kat is een heel ander dier dan een hond hé. Ik heb beide dieren en ze zijn absoluut niet te vergelijken...

[/b]
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Muk schreef: Helemaal mee eens.
Wat mij betreft mag er dan ook snel kattenbelasting worden ingevoerd. Het zou nog mooier zijn als katten ook geen overlast (lees poepen in andermans tuin, eenden en vogels doden, konijnen of duiven van een ander opjagen / doden) veroorzaken. Dat kan alleen als katten ook aangelijnd buiten lopen. Want ja, onder appèl kan een kat blijkbaar toch niet staan. Dus dan moet het maar zo.
Dat is dus één van de grote verschillen tussen kat en hond. Mijn kat zou er absoluut geen plezier aan beleven om aangelijnd op stap te gaan, en al zeker niet als ik haar zou meenemen naar een onbekend wandelgebied, ze zou meteen beginnen stressen.
Afbeelding
Muk

Saarah schreef: *Nog een editje*

Ik zeg toch net dat ik de bestuurders absoluut niet kwalijk neem? En ik zou me idd ook heel rot voelen als ik een kat zou aanrijden, dat kan ik heel goed begrijpen.
Ik denk dat je mij hier niet begrijpt. De bestuurder die een kat aanrijdt (of een ander dier, maar hier gaat het even om een kat) heeft daar last van. Zo leuk is dat namelijk niet. Als de kat niet los had gelopen, was dit niet gebeurd en had je de bestuurder dus ook geen last gehad van het feit dat die onopzettelijk een kat doodrijdt.
Dus doordat een kat losloopt neem je dus als katteneigenaar bewust een risico dat een bestuurder jouw kat kan aanrijden én daarvan veel last heeft. Daar sta je niet bij stil.
Dat je de bestuurder niks aanrekent heeft daar niets mee te maken. Al zou het cru zijn als je dat wel zou doen, want jouw kat loopt immers los.
Muk

Saarah schreef:
Dat is dus één van de grote verschillen tussen kat en hond. Mijn kat zou er absoluut geen plezier aan beleven om aangelijnd op stap te gaan, en al zeker niet als ik haar zou meenemen naar een onbekend wandelgebied, ze zou meteen beginnen stressen.
Een hond doe je ook geen plezier door die aangelijnd te laten lopen. Die loopt ook het liefste los. :wink:
Saarah
Zeer actief

Muk schreef:

Ik denk dat je mij hier niet begrijpt. De bestuurder die een kat aanrijdt (of een ander dier, maar hier gaat het even om een kat) heeft daar last van. Zo leuk is dat namelijk niet. Als de kat niet los had gelopen, was dit niet gebeurd en had je de bestuurder dus ook geen last gehad van het feit dat die onopzettelijk een kat doodrijdt.
Dus doordat een kat losloopt neem je dus als katteneigenaar bewust een risico dat een bestuurder jouw kat kan aanrijden én daarvan veel last heeft. Daar sta je niet bij stil.
Dat je de bestuurder niks aanrekent heeft daar niets mee te maken. Al zou het cru zijn als je dat wel zou doen, want jouw kat loopt immers los.
Ik zou het ook heel erg vinden voor diegene die mijn kat aanrijdt en daar last van heeft hoor.
Maar dat is dan het risico van autorijden zeker...? Er lopen kinderen rond, katten lopen vrij rond, honden lopen naast de baan (soms zelfs los), dus ja, je hebt altijd het risico dat je ongewild iemand of een dier aanrijdt, hoe erg dat ook is.
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Muk schreef:
Saarah schreef:
Een hond doe je ook geen plezier door die aangelijnd te laten lopen. Die loopt ook het liefste los. :wink:
Als er speciale "katten-losloop-gebieden" zouden bestaan en ik liet mijn kat daar los, zou ze ineengekrompen van de schrik naast mij blijven zitten.
Terwijl mijn hond dat wél leuk vindt.
Weer een verschil, dus. :wink:
Afbeelding
Muk

Saarah schreef:
Muk schreef:

Ik zou het ook heel erg vinden voor diegene die mijn kat aanrijdt en daar last van heeft hoor.
Maar dat is dan het risico van autorijden zeker...? Er lopen kinderen rond, katten lopen vrij rond, honden lopen naast de baan (soms zelfs los), dus ja, je hebt altijd het risico dat je ongewild iemand of een dier aanrijdt, hoe erg dat ook is.
Sorry, dat vind ik iets te gemakkelijk gedacht. Als je autorijdt, dan zijn er altijd risico's. Maar een kat aanrijden is te voorkomen door een kattenbezitter. Heel simpel zelfs. Dat je een wild dier (eend, konijn, vogel, hert) aanrijdt kan gebeuren, die lopen los en hebben geen verstand van verkeer. Een kat heeft dat ook niet, maar die heeft wel een baas die dat voor de kat zou moeten bedenken.
Een aanrijding met een losgebroken hond kan ook gebeuren, maar de hondeneigenaar gaat over het algemeen wel wat zorgvuldiger om met zijn hond dan een kattenbezitter met zijn kat om dit te voorkomen. :wink:
Saarah
Zeer actief

Muk schreef:
Saarah schreef:
Muk schreef:

Sorry, dat vind ik iets te gemakkelijk gedacht. Als je autorijdt, dan zijn er altijd risico's. Maar een kat aanrijden is te voorkomen door een kattenbezitter. Heel simpel zelfs. Dat je een wild dier (eend, konijn, vogel, hert) aanrijdt kan gebeuren, die lopen los en hebben geen verstand van verkeer. Een kat heeft dat ook niet, maar die heeft wel een baas die dat voor de kat zou moeten bedenken.
Een aanrijding met een losgebroken hond kan ook gebeuren, maar de hondeneigenaar gaat over het algemeen wel wat zorgvuldiger om met zijn hond dan een kattenbezitter met zijn kat om dit te voorkomen. :wink:
Feit: katten zijn vrije dieren en MOGEN dus wettelijk overal loslopen.
Als je als auto-rijder dat feit bekijkt, weet je dat er een risico is dat je een kat aanrijdt. Als je dat risico niet wil lopen, moet je niet auto-rijden.

Er worden jaarlijks toch ook heel wat kinderen aangereden, die op straat spelen of met de fiets rijden. Dan kan je ook zeggen: "gemakkelijk te voorkomen, dan moeten alle ouders hun kinderen maar in huis houden of niet alleen buiten laten!".
Afbeelding
Muk

Inge O schreef:
Muk schreef:
Saarah schreef:
ik vrees dat je toch echt niks van een kat snapt als je denkt dat dit ook maar in de verste verte met elkaar te vergelijken is. de doorsnee kat haat het immers om aangelijnd te lopen, al helemaal als je dat op onbekende plekken zou doen. daarvoor zijn katten veel en veel te onafhankelijk en te bangig - hang ze vast aan een lijntje en de paniek slaat toe (en ja hoor, nu komen vast alle voorbeelden van katten die wel braaf aan een lijntje lopen :N: ).
Hoho, dat beweer ik ook niet. Maar een hond loopt ook liever los dan een kat. En als hondeneigenaar zorg ik er ook voor dat ik geen overlast veroorzaak met mijn hond. En dat zie ik zelden bij mensen met katten. Het lijkt mensen met katten niks te interesseren of die overlast bezorgen bij anderen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”