Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

buiten overdag + sneeuw

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

Sonnie1983 schreef:Denk dat Miko bedoeld te zeggen dat een huishond met binnennvacht toch wel kou aan kan ivm het zwemmen in ijskoud water etc.
juist.
een huishond die in ijskoud water kan kan ook tegen stil staan/liggen/zitten in sneeuw, de mijne wel in ieder geval, dus zou niet weten waarom een andere huishond met ondervacht dat ook niet zou kunnen.
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

miko schreef:
Hutsje schreef:
miko schreef:
Hutsje schreef:deze schaar ik in de categorie: ik weet ook niet wat ik zeg en waar het op slaat maar dan heb ik in ieder geval wat gezegd :ok: .
gelukkig weten we wie het in een categorie schaart :blah: schaar die ook maar ergens waar de zon niet schijnt :wink:

ik reageerde op iemand die beweerd dat een binnenhond niet buiten kan en dat het het 1 of het ander is, ik beweer dus dat het makkelijk kan omdat ik een huishond heb met een huishondenvachtje die zwemt bij een buitentemp. van - 8 of kouder.
ik geloof dat die persoon er ook bij zei dat haar hond nu ook buiten lekker door de sneeuw ragt? je huishond uitlaten (en laten zwemmen) heeft dus niets te maken met je hond de hele dag buiten laten. of denk jij wel? (ik ben bang van wel :N: :mrgreen: ).
door de sneeuw raggen is wat anders dan in ijskoud water duiken.
Ik kan nu ook in m'n onderbroek een flinke tijd in de sneeuw raggen, maar als ik nu in openwater ga of stil ga staan in de tuin dan ben ik in een minuutje minimaal onderkoeld.
Mijn boomertje kan ook lang in de sneeuw raggen maar kan absoluut niet buiten in water, in de tuin of stilstaan in de kou omdat ie geen ondervacht heeft, die andere dus wel en doet buiten wat ie binnen ook doet, of dat nou op zijn gemak liggen is op zijn kussen of op een bevroren ondergrond zal hem een biet zijn.
Een hond met een gezonder onder- en dekvacht kan binnen en buiten, zonder gewenning.
Ja dat heeft Diego een ondervacht, beetje pluizig ziet dat eruit.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik geef het weer op..............
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

miko schreef:Een hond met een gezonder onder- en dekvacht kan binnen en buiten, zonder gewenning.
Niet mee eens. Buiten is het onder nul binnen is het een graad of 19. De onderwol van mijn duitse herder is aan het loslaten omdat ze veel binnen is. En dat heeft niks te maken met gezond of niet, het zijn gewoon de onnatuurlijke omstandigheden.
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Hutsje schreef:ik geef het weer op..............
Ik begin er geen eens aan :mrgreen:
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

nance schreef:
Ik begin er geen eens aan :mrgreen:
en gelijk hebben jullie :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

miko schreef:Een hond met een gezonder onder- en dekvacht kan binnen en buiten, zonder gewenning.
Dan ontken je dus dat een vacht zich aanpast aan de situatie? Een hond die in de Sahara woont heeft dezelfde vacht als een hond op de Noordpool?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

miko schreef: juist.
een huishond die in ijskoud water kan kan ook tegen stil staan/liggen/zitten in sneeuw, de mijne wel in ieder geval, dus zou niet weten waarom een andere huishond met ondervacht dat ook niet zou kunnen.
Toller Caja zwemt nu ook, maar een hele nacht in een hok buiten zou ik toch echt niet doen. Dus als zij het niet kan, kan geen een hond het niet. Dat is jouw redenatie toch?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

miko schreef:
Sonnie1983 schreef:Denk dat Miko bedoeld te zeggen dat een huishond met binnennvacht toch wel kou aan kan ivm het zwemmen in ijskoud water etc.
juist.
Tuurlijk :ok: Maar niet uren en uren :neenee: . Mijn Jack Russell, binnenhond, kan prima buiten lopen, raggen, spelen en snuffelen, geen enkel probleem. Laat ik hem echter na het uitlaten, lekker achter thuis zitten met de huidige temperaturen dan gaat het goed mis met hem.
Mijn herders zitten buiten, 1 in de kennel, 1 los achter thuis met zijn eigen bungalow :wink: . Die kunnen de hele dag én nacht buiten zitten, maar kunnen nu absoluut niet naar binnen, daar worden ze namelijk gek van de warmte met hun dikke vachten. Ze hebben beide een lekker dikke strolaag in hun hok, de mechel gaat er niet eens in die ligt lekker buiten in zijn mandje ook 's nachts met -15 :roll: . Dat kan dus prima, alleen hij kan nu niet naar binnen, het verschil is veel en veel te groot.
Sterker nog, als ik met hem aan het werk ben zit ik zelf te vernikkelen in de auto omdat ik de airco op low heb staan en de ramen open anders is het voor hem veel te warm in de auto. Tegen de tijd dat de verwarming thuis weer uit kan, kan mijn Duitser weer vrij in en uit lopen, dat vind ie dan ook heerlijk en dan is er geen probleem.
Maar nu....... Voor het welzijn van de hond moet je nu een keus maken, of er in, of eruit. Het verschil is te groot en dient absoluut niet het welzijn van de hond.
Gr. Aniek

Afbeelding
miko
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Dan ontken je dus dat een vacht zich aanpast aan de situatie? Een hond die in de Sahara woont heeft dezelfde vacht als een hond op de Noordpool?
nee dat ontken ik niet, maar nu kom je aan met een temp. verschil van 80 graden C.

Maar zolang je je verwarming niet op 50 gr. hebt staan en het buiten geen - 30 is....

als zoals vorige week de zon schijnt en het overdag - 5 is ofzo ligt m'n draadhaar op zijn rug in het zonnentje op een deken van sneeuw in de achtertuin, zo blijft ie gerust een uur liggen of gaat gewoon liggen kluiven in de sneeuw. Dat is een hond die alleen buiten in de tuin komt als ik vrij ben en verder altijd binnen is, dag en nacht.

nou kap ik ermee, moet de hond nog ontdooien anders poept ie niet om 13.00 uur :zwaai
miko
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
miko schreef: juist.
Toller Caja zwemt nu ook, maar een hele nacht in een hok buiten zou ik toch echt niet doen. Dus als zij het niet kan, kan geen een hond het niet. Dat is jouw redenatie toch?
ligt eraan wat voor hok, een GOED geisoleerd hok met windscherm is alleen al door de lichaamswarmte van je hond voldoende om op temp. fatsoenlijk in te verblijven.
Verder weet je niet of ze het wel of niet kan, JIJ ziet het niet zitten, da's heel wat anders.
Sonnie1983
Zeer actief

voor de duidelijkheid Diego ligt NOOIT snachts buiten. Die is altijd overdag buiten geweest en snachts altijd binnen. Snachts is het binnen 15 graden (staat de thermostaat dan op).
En hij geeft zelf aan savonds of ie nog even naar buiten w il omdat het te warm is of niet binnen.

Vandaag issie dus gewoon nog binnen krijgt ie nog een kans. Maar verder willen we hem gewoon buiten laten alleen als het een keer beter is ivm vuurwerk ofzo of we moeten in het weekend naar een feest dan leek het ons handig/beter als ie binnen bleef alleen.
Alles is ook weggelegd hij kan nergens bij, en hij krijgt dus extra dingen smiddags wat je hier boven wel ergens kan lezen.

Diego heeft buiten een geisoleerd nachthok en 1 bij 2 meter waar hij onder overkapping bij de poort kan liggen 3 kanten dicht. Nachthok staat in de tuin waar d eminste wind altijd is. MAar zoveel wind is er niet vaak in de tuin. Maar toch kiest hij ervoor om op tafel in de sneeuw te gaan liggen. Als dat echt zo koud was voor hem zal ie toch wel zelf ergens anders gaan liggen lijkt me.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Sonnie1983 schreef:
estelle schreef:
miko schreef:als ik dat zo lees doe je meer met je hond qua opleiding/cursus/beweging dan veel mensen in 30 jaar doen.
of je hond nou in een gemeubileerd huis ligt waar verder niemand is of in de tuin met goede beschutting zal de hond een zorg zijn,
als je maar zorgt dat ie droog en vocht/tochtvrij ligt en bij vorst beschikking heeft over een verblijfplaats waar ie wel wat warmte heeft, goed geisoleerd hok met windscherm ofzo.
Een hond die overdag buiten ligt en s'avonds binnen loopt vanzelf hijgend naar de achterdeur als de kamertemp. te warm is, dan laat je hem gewoon buiten.
Talloze werkende jachthonden worden overdag buiten gehouden om hun neus te ontwikkelen en verwaaiing van geuren tijdens de jacht beter op te kunnen pikken, die liggen s'avonds bij de openhaard en als ze het te warm vinden geven ze aan dat ze naar buiten willen.
Je hond moet wat uurtjes alleen zijn want jij en je vriend hebben ook nog een leven, prima, je hond is geen suikerpopje.

Honden in NL hebben het doorgaans 1000 x beter dan honderdduizenden kinderen over de hele wereld, daar horen jou en mijn honden ook bij.
Je zorgt meer dan goed voor hem, klaar.
:roll:
Het gaat er ook helemaal niet om dat die hond buiten moet liggen. Het gaat er om dat die hond de ene keer binnen bij de kachel mag liggen en de andere keer moet ie buiten in de vrieskou.
Ik vind dat niet kunnen, een vacht moet wel de mogelijkheid krijgen om zic hte kunnen ontwikkelen tot een goede wintervacht.
In mijn ogen moet zo'n hond dan dus na de zomer naar buiten en niet meer binnen komen (in ieder geval niet voor uren achter elkaar binnen) zodat de hond/vacht kan reageren op de temperaturen die steeds iets dalen.

En laten we vooral kinderen in derdewereld landen niet gaan vergelijken met een hondje hier in Nederland.
Diego heeft wel een wintervacht opgebouwd. Tot 1,5 week voor kerst is hij hele dagen buiten geweest (vanaf mei 2008( en 1,5 week voor kerst halve dagen alleen 30 + 31 dec, 2 t/m 8 januari hele dag binnen.
En voor kerst heeft het ook gevroren.

En ook al is hij hele dag buiten dan kiest hij er nog zelf voor om in de sneeuw te liggen. Wilden nl. nog een 3e plek maken voor hem waar hij kon liggen als het vroor maar meneer ligt liever op de tafel in de sneeuw dan op de 2 plekken waar hij niet in de sneeuw kan liggen en uit de wind.
hele dagen dan hebben we het dus over dag en nacht....
Dat bedoelt estellen en ik dus.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

miko schreef:
estelle schreef:
miko schreef:als ik dat zo lees doe je meer met je hond qua opleiding/cursus/beweging dan veel mensen in 30 jaar doen.
of je hond nou in een gemeubileerd huis ligt waar verder niemand is of in de tuin met goede beschutting zal de hond een zorg zijn,
als je maar zorgt dat ie droog en vocht/tochtvrij ligt en bij vorst beschikking heeft over een verblijfplaats waar ie wel wat warmte heeft, goed geisoleerd hok met windscherm ofzo.
Een hond die overdag buiten ligt en s'avonds binnen loopt vanzelf hijgend naar de achterdeur als de kamertemp. te warm is, dan laat je hem gewoon buiten.
Talloze werkende jachthonden worden overdag buiten gehouden om hun neus te ontwikkelen en verwaaiing van geuren tijdens de jacht beter op te kunnen pikken, die liggen s'avonds bij de openhaard en als ze het te warm vinden geven ze aan dat ze naar buiten willen.
Je hond moet wat uurtjes alleen zijn want jij en je vriend hebben ook nog een leven, prima, je hond is geen suikerpopje.

Honden in NL hebben het doorgaans 1000 x beter dan honderdduizenden kinderen over de hele wereld, daar horen jou en mijn honden ook bij.
Je zorgt meer dan goed voor hem, klaar.
:roll:
Het gaat er ook helemaal niet om dat die hond buiten moet liggen. Het gaat er om dat die hond de ene keer binnen bij de kachel mag liggen en de andere keer moet ie buiten in de vrieskou.
Ik vind dat niet kunnen, een vacht moet wel de mogelijkheid krijgen om zic hte kunnen ontwikkelen tot een goede wintervacht.
In mijn ogen moet zo'n hond dan dus na de zomer naar buiten en niet meer binnen komen (in ieder geval niet voor uren achter elkaar binnen) zodat de hond/vacht kan reageren op de temperaturen die steeds iets dalen.

En laten we vooral kinderen in derdewereld landen niet gaan vergelijken met een hondje hier in Nederland.
mijn huishond van nog geen 8 maanden gaat nu nog tot zijn nek in openwater, vind ie heerlijk, als ie eruit komt gaat ie sneeuwschuiven met zijn kop of languit in de sneeuw liggen bijten op zijn lege kong met de ijspegels letterlijk aan zijn baard.
wat heeft dat met buitenvacht te maken? :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

miko schreef:
Hutsje schreef:deze schaar ik in de categorie: ik weet ook niet wat ik zeg en waar het op slaat maar dan heb ik in ieder geval wat gezegd :ok: .
gelukkig weten we wie het in een categorie schaart :blah: schaar die ook maar ergens waar de zon niet schijnt :wink:

ik reageerde op iemand die beweerd dat een binnenhond niet buiten kan en dat het het 1 of het ander is, ik beweer dus dat het makkelijk kan omdat ik een huishond heb met een huishondenvachtje die zwemt bij een buitentemp. van - 8 of kouder, als ie dat kan kan ie ook buiten, droog en in een geisoleerd hondenhok als dat zou moeten.
nou dan denk ik dat jij idd. niet weet waar jij over praat
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maar een binnehond heeft die enorme ondervacht dus niet... dus het kan niet.. en wisselen is heel slecht voor een vacht met zulke temperatuursverschillen als nu...maar als jij een zieke hond wil, be my guest... en dan geen zielig verhaaltje schrijven hier he... eigen schuld.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ik ook.... en straks een zielige topic... oh mijn hondje is zo ziek....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:voor de duidelijkheid Diego ligt NOOIT snachts buiten. Die is altijd overdag buiten geweest en snachts altijd binnen. .
dus is het niet wat estelle al schreef dus is hij niet gewend vanaf de zomer constant aan het langzaam kouder wordende weer....

de hond van mn tante is vorige maand overleden en altijd last van zn gezondheid gehad, een van de oorzaken van zn slechte weerstand was ook volgens de da het elke dag naar binnen halen van een buitenhond... hij kon geen fatsoenlijke weerstand opbouwen, zeker in de winter niet.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Sonnie1983 schreef:
Met uitlaten word er met balletje gespeeld en hij gaat altijd op zoek naar takken, achter de vogels en konijnen aan en met andere honden spelen. dus ook in de 3 kwartier tussen de middag en hij komt dan echt bek af thuis weer terug.
.
Als hij werkelijk bek-af terugkomt van 45 min wandelen en spelen dan is er iets mis met hem volgens mij hoor. Hij is dus ook niet bek af want hij sloopt.
Ik heb hier een Golden retriever van 10 maanden die na 45 min wandelen en spelen denkt dat we net begonnen zijn, die is daarna ook gewoon nog een aantal uren wakker in huis hoor. Saartje van 4 jaar (en zeker geen type werkhond) gaat na 45 min wandelen en spelen binnen ook nog eens met Vera spelen en dan een beetje om zich heen liggen kijken. Bek af? Verre van hoor.

Als ik Vera hier in de ochtend 4 uur alleen zou laten, met Saar dus niet eens helemaal alleen, en dan na 45 min wandelen/spelen weer zo'n tijd in de middag breekt ze denk ik mijn huis af. En terecht.
Afbeelding
miko
Zeer actief

malinois schreef:
miko schreef:

ik reageerde op iemand die beweerd dat een binnenhond niet buiten kan en dat het het 1 of het ander is, ik beweer dus dat het makkelijk kan omdat ik een huishond heb met een huishondenvachtje die zwemt bij een buitentemp. van - 8 of kouder, als ie dat kan kan ie ook buiten, droog en in een geisoleerd hondenhok als dat zou moeten.
dat denk ik zo vaak van jou als ik her en der jou reacties lees, maar omdat nou iedere keer terug te koppelen...
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ik begin een beetje moe van dit topic te worden, volgens mij zijn alle antwoorden al gegeven hier en in een voririg topic... :denken:
Afbeelding
miko
Zeer actief

de hond van mn tante is vorige maand overleden en altijd last van zn gezondheid gehad, een van de oorzaken van zn slechte weerstand was ook volgens de da het elke dag naar binnen halen van een buitenhond... hij kon geen fatsoenlijke weerstand opbouwen, zeker in de winter niet.
broer van m'n zwager zijn duitse staande korthaar is 16 jaar geworden, van s'ochtends tot begin van de avond buiten, s'nachts binnen, kerngezond geweest, kwam volgens de dierenarts door zijn leven in de buitenlucht.[/quote]
Sonnie1983
Zeer actief

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:voor de duidelijkheid Diego ligt NOOIT snachts buiten. Die is altijd overdag buiten geweest en snachts altijd binnen. .
dus is het niet wat estelle al schreef dus is hij niet gewend vanaf de zomer constant aan het langzaam kouder wordende weer....

Nou waar ik woon is het overdag ook steeds kouder geworden....
Hier is het niet constant over dag 20 graden en snachts tussen -15 en +20 ofzo. Hier overdag word het ook steeds kouder als het herst en daarna winter word net zoals het in de lente naar zomer toe steeds weer iets warmer word.

En Diego heef tal vorige keer met sneeuw gewoon buiten alleen geweest en voor dat het nu vroor heeft het ook al gevroren. Vandaag is het hier ook tussen de -3 en +2 dat heeft ie al meegemaakt een aantal keren.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

miko schreef:
malinois schreef:
miko schreef:

dat denk ik zo vaak van jou als ik her en der jou reacties lees, maar omdat nou iedere keer terug te koppelen...
da's fijn voor je.... gelukkig zijn er hier meerdere mensen het met me eens... dus ben ik in ieder geval niet de enige.... het is appels met peren vergelijken wat jij doet nl.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

miko schreef:
broer van m'n zwager zijn duitse staande korthaar is 16 jaar geworden, van s'ochtends tot begin van de avond buiten, s'nachts binnen, kerngezond geweest, kwam volgens de dierenarts door zijn leven in de buitenlucht.
[/quote]

... mooi voor die hond... helaas is het vaak anders.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:

Hier is het niet constant over dag 20 graden en snachts tussen -15 en +20 ofzo. Hier overdag word het ook steeds kouder als het herst en daarna winter word net zoals het in de lente naar zomer toe steeds weer iets warmer word.

En Diego heef tal vorige keer met sneeuw gewoon buiten alleen geweest en voor dat het nu vroor heeft het ook al gevroren. Vandaag is het hier ook tussen de -3 en +2 dat heeft ie al meegemaakt een aantal keren.
jeetje ik dacht altijd dat Marjolein een plaat had.. maar dit is er ook 1 hoor...alleen maar uitvluchten verzinnen..... familie van toevallig?

weet je....lekker buiten gooien joh... doen! :ok:
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:

jeetje ik dacht altijd dat Marjolein een plaat had.. maar dit is er ook 1 hoor...alleen maar uitvluchten verzinnen.....

Ik snap niet waarom het anders is dat ie eerder -3 bijv. heeft meegamaakt en dat het dat nu weer is. Hij hoeft helemaal niet aan -15 te wennen want hij is snachts nooit buiten. En -3 heeft ie al vaker gehad.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
malinois schreef: dus is het niet wat estelle al schreef dus is hij niet gewend vanaf de zomer constant aan het langzaam kouder wordende weer....

jeetje ik dacht altijd dat Marjolein een plaat had.. maar dit is er ook 1 hoor...alleen maar uitvluchten verzinnen.....

Ik snap niet waarom het anders is dat ie eerder -3 bijv. heeft meegamaakt en dat het dat nu weer is. Hij hoeft helemaal niet aan -15 te wennen want hij is snachts nooit buiten. En -3 heeft ie al vaker gehad.
ja joh... buiten gooien die hap! :ok:
Afbeelding
miko
Zeer actief

malinois schreef:
miko schreef:
malinois schreef:
miko schreef: gelukkig weten we wie het in een categorie schaart :blah: schaar die ook maar ergens waar de zon niet schijnt :wink:

da's fijn voor je.... gelukkig zijn er hier meerdere mensen het met me eens... dus ben ik in ieder geval niet de enige.... het is appels met peren vergelijken wat jij doet nl.
gelukkig voor je, stel je voor dat je in je uppie je mening zou moeten verdedigen. Als ik zelf voorbeelden heb dat het wel kan heb ik niemand nodig die mijn mening deelt, jammer dat mensen zoals jou er niet tegen kunnen dat een ander iets anders heeft ervaren dan wat o.a. jij beweert.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

miko schreef:
malinois schreef:
miko schreef:
malinois schreef: nou dan denk ik dat jij idd. niet weet waar jij over praat
gelukkig voor je, stel je voor dat je in je uppie je mening zou moeten verdedigen. Als ik zelf voorbeelden heb dat het wel kan heb ik niemand nodig die mijn mening deelt, jammer dat mensen zoals jou er niet tegen kunnen dat een ander iets anders heeft ervaren dan wat o.a. jij beweert.
ik heb dat niet gezegd dus ff beter quoten svp
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”