langehond1 schreef:Jammer genoeg is de jacht met windhonden in NL verboden maar als je fokt voor "de renbaan" is dat nog een acceptabel alternatief in mijn ogen. Selecteren op zo goed mogelijk lopen is een redelijke garantie voor de gezondheid van de hond. En je kan niet voorkomen dat je honden per ongeluk wild vangen en als je een echte liefhebber bent kan je met je honden naar het buitenland om te jagen. Voor 500 euro vliegt je hond retour naar New Mexico of je gaat met de auto naar Spanje of Hongarije.
Ik zou geen hond willen waar ik niks mee kan doen.
L
toch moet je daarmee oppassen, een mooi voorbeeld daarvan is de renbaan afghaan, ja kan perfect lopen maar heeft verder weinig meer met de oorspronkelijke afghaan te maken.
het zou mooi zijn als elke fokker een hond conform de rasstandaard zou fokken die tegelijkertijd zijn oorspronkelijke taak zou kúnnen uitvoeren zoals hij voor je staat.
dat zou een hoop rashondenleed schelen, zoals extreme diepe borsten, vachten, platte neuzen, korte poten, overdadige rimpels etc.
een showgreyhound zou best nog wel wíllen rennen, maar hij kan het niet meer omdat zijn borst te diep geworden is, zodra hij op gang is komt zijn borst op de grond en slaat over de kop....
een omgekeerd voorbeeld is de renbaanafghaan, rennen kunnen ze dat wel maar die hondjes zijn zo iel en zonder vacht geworden dat ze eigenlijk niet meer op een afghaan lijken, en in afghanistan niets meer zouden presteren tijdens de jacht. Geen stevig bone en grote voeten meer, geen vacht om hun te beschermen tegen het woestijnklimaat.....
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.