Je meent hetInge O schreef:je zal het niet geloven, maar ik ben malinois nietranetje schreef:Ik heb hier even over na zitten denkenMalinois schreef:het is allemaal erg makkelijk oordelen zonder het te kennen etc.
Ik weet wat deze methode is, ik denk dat het veel van de methode van Bart Bellon weg heeft.. maar dat wil zeggen dat de negatieve prikkel heel laag is... misschien standje 1 dus voor mensen niet eens voelbaar... vandaar dat de hond ook vrolijk blijft.
Dit is bij een van mijn honden ook gebruikt bij een oefening en werkt fantastisch ALS JE WEET HOE JE ER MEE MET OMGAAN. Ik heb het dus niet zelf gedaan maar laten doen door mn trainer die er verstand van heeft.![]()
Ik probeer het te vergelijken met wat ik twee maanden geleden heb gezien.
Op een demo over bitloos rijden met paarden wat iemand die liet zien hoe je een paard zonder stress de hoeven kon kappen (het paard was zeer angstig voor aanraking, zeker aan de hoeven).
Terwijl degene die de hoeven wilde bekijken bezig was om steeds dichter bij het been van het paard te komen (en uiteindelijk bij de hoef) zei hij voortdurend yes,yes, yes zolang het paard de aanraking tolereerde.
Er stond ook iemand bij het hoofd en die gaf op een nadrukkelijk yes iets lekkers aan het paard.
Binnen een kwartier kon de hoef van het paard bekeken en beklopt worden.
Zou je standje 1 in dit geval kunnen zien als een soort van "yes" om de hond te stimuleren om door te gaan?
![]()
De vraag is of het dan een negatieve prikkel genoemd kan worden........![]()
Kan je je daar een voorstelling bij maken @Malinois?.
maar, nettie, is dat dan niet net het omgekeerde? want door die stroomprikkel is het de bedoeling dat de hond iets láát en is de prikkel vervelend, terwijl het bij de yes juist de bedoeling is om het paard in zijn goede gedrag te houden en is de prikkel zelf ook belonend?

Ik denk ook dat de stroomprikkel in de uitleg bedoeld is als prikkel om iets te laten.
Ik vraag me af of de hond het ook zo ziet?
Het is de allerlaagste stand (daar ga ik even van uit

Dus het blijven prikkelen kan "warm............warm.............warm.........." betekenen en het stoppen van de prikkel "ja gevonden"
Zeg ik het zo begrijpelijk?

Ik vergelijk het eigenlijk met het positief gebruiken van de stroomband (laag standje dus