Sorry???Martijn schreef:Voorlopig zijn jullie in dit topic degenen die contextloze bloeddorst en gebrek aan sociale vaardigheden ten toon spreiden.
En waarom voel jij je zo enorm persoonlijk aangesproken?
Moderator: moderatorteam
Ten dele met je eens.Martijn schreef:Het kan mij niet schelen door welk ras ik gebeten wordt.
Door een verziekte teckel gebeten worden is allang ver, ver over de grens. Over het kaliber hond hoef je helemaal niet te praten.
Het gaat om de kwaliteit van de eigenaar, niet om het karakter van de hond.

Dat klinkt goed! En betekent dat dan ook dat Lola met andere honden kan?massam schreef:ben ik het mee eens nanna.
zoals mijn sam is gewoon niet ok. ik vind dat dat echt niet kan. ligt trouwens niet aan zijn fokker, daar ben ik van overtuigd, alleen al omdat ik een deel van de 20 broers en zussen van sam ken en die stuk voor stuk gezond en redelijk relaxed zijn.
helaas is het voor sommigen wel de standaard waar ze mee fokken en die moeten ze aan de hoogste boom hangen.
over lola's fokker kan ik heeeeel veel negatiefs zeggen, maar met lola en wat andere honden van die fokker die ik ken zit het wel goed met het karakter.
lola wordt giftig en gaat sneppen als honden haar irriteren, en dat mag ze van mij omdat ik weet dat ze eerlijk is. wind ze zich op over dingen die ik niet het corrigeren waard vind (honden die blaffen langs de flyballbaan vindt ze hoogst irritant) dan zeg ik doe eens kalm en dan is het ook ok. bijna altijd.
zo is een pittig hondje leuk en makkelijk te handelen met toch het karakter wat een staff moet hebben

en wie zegt dat daar niet naar gekeken wordt?Frenk schreef:
Waarom daar niet voor gekozen wordt lijkt me een legitieme vraag

redelijk. heeft een wentijd nodig maar zij loopt gewoon mee behendigheid, drinkt als ze gefocust op haar werk is uit een drinkbak met 4 andere honden maar gaat lopen etteren als ze zich verveeld of als ze haar irriteren.Frenk schreef:Dat klinkt goed! En betekent dat dan ook dat Lola met andere honden kan?massam schreef:ben ik het mee eens nanna.
zoals mijn sam is gewoon niet ok. ik vind dat dat echt niet kan. ligt trouwens niet aan zijn fokker, daar ben ik van overtuigd, alleen al omdat ik een deel van de 20 broers en zussen van sam ken en die stuk voor stuk gezond en redelijk relaxed zijn.
helaas is het voor sommigen wel de standaard waar ze mee fokken en die moeten ze aan de hoogste boom hangen.
over lola's fokker kan ik heeeeel veel negatiefs zeggen, maar met lola en wat andere honden van die fokker die ik ken zit het wel goed met het karakter.
lola wordt giftig en gaat sneppen als honden haar irriteren, en dat mag ze van mij omdat ik weet dat ze eerlijk is. wind ze zich op over dingen die ik niet het corrigeren waard vind (honden die blaffen langs de flyballbaan vindt ze hoogst irritant) dan zeg ik doe eens kalm en dan is het ook ok. bijna altijd.
zo is een pittig hondje leuk en makkelijk te handelen met toch het karakter wat een staff moet hebben

Dan ben jij, je eigen definitie volgend, zelf dus een snob, gelet op je "ik bepaal zelf wel wat de regels zijn en de maatschappij heb ik niet om gevraagd"-attitude....Martijn schreef:Precies het soort logica wat bij snobs hoort. Als ik het leuk vindt mag het alles, als ik het niets vindt mag het niets.

Dan lijkt Lola qua instelling dus op de honden van mijn neef. Super honden! Dat vind ik alleen maar geweldig leuke exemplaren!massam schreef:redelijk. heeft een wentijd nodig maar zij loopt gewoon mee behendigheid, drinkt als ze gefocust op haar werk is uit een drinkbak met 4 andere honden maar gaat lopen etteren als ze zich verveeld of als ze haar irriteren.Frenk schreef:Dat klinkt goed! En betekent dat dan ook dat Lola met andere honden kan?massam schreef:ben ik het mee eens nanna.
lola is dus geen zondagmiddag in het park zoek het maar uit hondje. die heeft wel haar richtpunt nodig.
sommige hondjes gaan wel goed en die kunnen dan ook heerlijk spelen.

nee vriend..Frenk schreef:Dan ben jij, je eigen definitie volgend, zelf dus een snob, gelet op je "ik bepaal zelf wel wat de regels zijn en de maatschappij heb ik niet om gevraagd"-attitude....Martijn schreef:Precies het soort logica wat bij snobs hoort. Als ik het leuk vindt mag het alles, als ik het niets vindt mag het niets.![]()
En verder, druk 's een paar keer op voorbeeld en lees eens rustig... Wacht bijv. even een paar minuten voor je op verzenden drukt

Jij schrijft alsof je stampvoet en pruilt, maar dat is mijn interpretatie hoor. En dan kom je ook nog met van die Iederwijs-achtige kreten als "ik veroorzaak geen overlast" (maar jij bepaalt wat overlast is of niet) en "de maatschappij waar ik me niet voor opgegeven heb..."Martijn schreef:Nou, misschien omdat je me terloops even een egocentrische asociaal noemt?Frenk schreef:Sorry???Martijn schreef:Voorlopig zijn jullie in dit topic degenen die contextloze bloeddorst en gebrek aan sociale vaardigheden ten toon spreiden.
En waarom voel jij je zo enorm persoonlijk aangesproken?

Volgens mij beweert niemand datmassam schreef:nee vriend..Frenk schreef:Dan ben jij, je eigen definitie volgend, zelf dus een snob, gelet op je "ik bepaal zelf wel wat de regels zijn en de maatschappij heb ik niet om gevraagd"-attitude....Martijn schreef:Precies het soort logica wat bij snobs hoort. Als ik het leuk vindt mag het alles, als ik het niets vindt mag het niets.![]()
En verder, druk 's een paar keer op voorbeeld en lees eens rustig... Wacht bijv. even een paar minuten voor je op verzenden drukt
martijn zegt dat hij bepaald wat hij doet en zorgt dat niemand er last van heeft.
hij roept niet dat een compleet ras ergens in een hoek geflikkerd moet worden omdat er mensen zijn die overlast veroorzaken.
een enorm groot verschil....

en dat is hoe ik vind hoe het moet en hoe het volgens mij zou moeten zijn.Frenk schreef:Dan lijkt Lola qua instelling dus op de honden van mijn neef. Super honden! Dat vind ik alleen maar geweldig leuke exemplaren!massam schreef:redelijk. heeft een wentijd nodig maar zij loopt gewoon mee behendigheid, drinkt als ze gefocust op haar werk is uit een drinkbak met 4 andere honden maar gaat lopen etteren als ze zich verveeld of als ze haar irriteren.Frenk schreef:Dat klinkt goed! En betekent dat dan ook dat Lola met andere honden kan?massam schreef:ben ik het mee eens nanna.
lola is dus geen zondagmiddag in het park zoek het maar uit hondje. die heeft wel haar richtpunt nodig.
sommige hondjes gaan wel goed en die kunnen dan ook heerlijk spelen.

De agressie van de Pitt/Staff etc is er ingefokt door mensen en kan er dan ook weer uitMartijn schreef:Dat doet er totaal niet toe.Frenk schreef: Ten dele met je eens.
1. Het kaliber van de hond speelt wel degelijk een rol als het gaat om de mate van schade die aangericht kan worden.
Het gaat om grenzen en een bijtende teckel gaat over dezelfde grens als een bijtende stafford.
Daarnaast is de schade na een teckelbeet ook weleens groter dan die van een staffordhap. Hoe wil je daar mee om gaan dan?
En als derde gaat het helemaal niet om kaliber want die alabai uit het andere topic mag gewoon wel en een pit bull (ongeveer 30% van het alabaikaliber) niet.
Verder stellen we in nederland de mens boven het dier.
Dan is de agressie van de hondagressieve stafford dus vele malen minder ongewensd dan de mensgerichte agressie van de bijtende teckel.
Nee. Dat kan niet.2. Karakter ofwel genetische aanleg zijn zaken waar je als fokkers wel degelijk een rol in kunt spelen. Je zou dus ervoor kunnen kiezen om de scherpe kanten eruit te fokken.
Je kunt uit een beperkte genenpoel niet zomaar iets creëren.
Net zoals je de jachjtpassie niet uit een whippet kunt fokken kun je de geslachtsgebonden hondgerichte agressie (iets wat trouwens een heel natuurlijk fenomeen is) uit de stafford fokken.
Net zoals je geen poedels zonder krullen kunt fokken.
Gelukkig dat je zelf zo helder aangeeft geen flauw idee te hebben waar je over praat.

Dan hoop ik dat jij je niet aangsproken voelt als ik kritiek heb op Staff/Pitt-eigenaren en/of fokkers die er niet zo over denken als jij.massam schreef:en dat is hoe ik vind hoe het moet en hoe het volgens mij zou moeten zijn.

Ook meteen even antwoord aan Martijn.Nanna schreef:Het is wel natuurlijk, maar niet in de mate waarin de Staff het soms laat zien.Frenk schreef:
En geslachtsgebonden hondgerichte agressie is trouwens een verre van natuurlijk fenomeen
Veel reuen motten elkaar gewoon niet, draaien wat stijfjes om elkaar heen, grommen wat, heffen het been en dat was dat. Of vechten het uit.
Het ongewenste ligt er wat mij betreft in dat er meteen, of de tegenstander nou wel of niet dominant gedrag vertoont (of zelfs angstig is) er in gehangen moet gaan worden OMDAT het een reu is.
Of teef, al naar gelang.

Ja maar wat beschouw jij als contextloze agressie, en kan je iemand en zijn hond daar echt om veroordelen als de eigenaar dat in goede banen leidt?Frenk schreef:Dan hoop ik dat jij je niet aangsproken voelt als ik kritiek heb op Staff/Pitt-eigenaren en/of fokkers die er niet zo over denken als jij.massam schreef:en dat is hoe ik vind hoe het moet en hoe het volgens mij zou moeten zijn.
Ik wil absoluut geen ras kapot maken of wat dan ook. Ik zie alleen het nut niet van "contextloze agressie" (in geen enkel ras overigens. Niet bij Chi's, Teckels, Whippets, Swiffers of Alabai's).
Ik zou dus willen dat alle mensen die die mogelijkheid hebben er zo verantwoordelijk mee om zouden gaan als jij!
Qua gedrag in de openbare ruitme
Qua keuzes voor honden
Qua fokbeleid
Als iedere hondenbaas en fokker zih zo zou opstellen hoeft niemand meer ergens bang voor te zijn (de negatieve spelingen der natuur daargelaten natuurlijk)
(En dit is niet van BV de bruine arm, dit meen ik oprecht zo)
Dan zou het idd contextloze agressie zijn. Hoewel ik dus niet zeker weet of het blaffen echt agressie is of uitdagen. Omdat we hem er niet bij laten komen. Bovendien kan hij wel aan honden wennen, de Pitbull van de achterburen dat was eerst ook gillen en blaffen, nu kan Lars gewoon met de achterburen praten zonder dat die honden op elkaar reageren. Dan gaat ie gewoon liggenNanna schreef:Dat je je best doet om hem die andere hond niet te laten grijpen lijkt me niet meer dan normaal.Jinx schreef: Zoals bekend, onze hond blaft en gilt, en ik heb geeeeen idee wat hij doet als het object van zijn felheid dichtbij zou komen. Is dat contextloze agressie, en is het dan niet voldoende dat wij ervoor zorgen dat hij nooit bij zo'n hond kan komen, net als Massam met Sam doet??![]()
Verder hangt er er helemaal van af. Staat die andere hond uit te dagen, te fixeren, te blaffen? Of loopt ie gewoon sloom voorbij zonder jullie schreeuwerd ook maar óp te merken? In dat laatste geval vind ik het contextloze agressie.
De hond is er en afmaken is geen optie (tenminste niet voor dit gedrag)Jinx schreef:Ja maar wat beschouw jij als contextloze agressie, en kan je iemand en zijn hond daar echt om veroordelen als de eigenaar dat in goede banen leidt?Frenk schreef:Dan hoop ik dat jij je niet aangsproken voelt als ik kritiek heb op Staff/Pitt-eigenaren en/of fokkers die er niet zo over denken als jij.massam schreef:en dat is hoe ik vind hoe het moet en hoe het volgens mij zou moeten zijn.
Ik wil absoluut geen ras kapot maken of wat dan ook. Ik zie alleen het nut niet van "contextloze agressie" (in geen enkel ras overigens. Niet bij Chi's, Teckels, Whippets, Swiffers of Alabai's).
Ik zou dus willen dat alle mensen die die mogelijkheid hebben er zo verantwoordelijk mee om zouden gaan als jij!
Qua keuzes voor honden
Qua fokbeleid
Als iedere hondenbaas en fokker zih zo zou opstellen hoeft niemand meer ergens bang voor te zijn (de negatieve spelingen der natuur daargelaten natuurlijk)
Zoals bekend, onze hond blaft en gilt, en ik heb geeeeen idee wat hij doet als het object van zijn felheid dichtbij zou komen. Is dat contextloze agressie, en is het dan niet voldoende dat wij ervoor zorgen dat hij nooit bij zo'n hond kan komen, net als Massam met Sam doet??

Kom op Martijn, mijn bron is (zoals zo vaak bij jou het geval is) eigen ervaring en inzicht in gedrag.Martijn schreef:Als de enige natuurwet energiebesparing was dan was de evolutuie gestopt bij wat algachtige rommel.Frenk schreef: Ook meteen even antwoord aan Martijn.
Als er geen reden (of zo je wilt context) is voor agressie, dan is het alleen maar een nutteloze verspilling van kostbare energie.
Dat gaat toch tegen alle natuurwetten in?
Concurrentie om voedsel/sociale positie/voortplanting zijn ook nogal belangrijk factoren.
Maar goed, het is duidelijk. Je hebt geen bron.

Dat hangt af van de verwachtingen.Frenk schreef:De hond is er en afmaken is geen optie (tenminste niet voor dit gedrag)Jinx schreef:Ja maar wat beschouw jij als contextloze agressie, en kan je iemand en zijn hond daar echt om veroordelen als de eigenaar dat in goede banen leidt?Frenk schreef:Dan hoop ik dat jij je niet aangsproken voelt als ik kritiek heb op Staff/Pitt-eigenaren en/of fokkers die er niet zo over denken als jij.massam schreef:en dat is hoe ik vind hoe het moet en hoe het volgens mij zou moeten zijn.
Qua keuzes voor honden
Qua fokbeleid
Zoals bekend, onze hond blaft en gilt, en ik heb geeeeen idee wat hij doet als het object van zijn felheid dichtbij zou komen. Is dat contextloze agressie, en is het dan niet voldoende dat wij ervoor zorgen dat hij nooit bij zo'n hond kan komen, net als Massam met Sam doet??
De vraag si alleen wel of je hem dan in zou moeten zetten voor de fok of dat je die agressie eruit selecteert?
Wat is er op tegen om te streven naar allemaal Lola-tjes en niet naar Sammies? (Om die maar even als voorbeeld te blijven gebruiken..)Martijn schreef:Er wordt allang geselecteerd op prettige karakters en de reguliere staff van vandaag is ook veel minder agressief dan de oorspronkelijke versie. Show whippets inderdaad, dat zijn amstaffen sowieso al. De show variant van de Pit Bull dus.Nanna schreef: Je kunt de jachtpassie over de gehele linie verminderen door steeds die honden uit te kiezen die dat gedrag het minst vertonen.
Maar dat wil niet zeggen dat álle pups dan ook die mindere jachtpassie zullen laten zien. Je zult moeten blijven selecteren.
Maar weg krijg je het niet. Je kunt een eigenschap niet zomaar laten verdwijnen nadat je diezelfde eigenschap eerst homozygoot aanwezig hebt gefokt.

Maybe so, toch kon ik b.v. wat ierse setters die nu niet bepaald schattig tegen mensen deden. Deerhounds ken ik niet persoonlijk.Nanna schreef:Niet helemaal waar. Geef een randdebiel een Setter of een Deerhound, en hij zal NOOIT een hond hebben die grommend voor hem staat, klaar om aan te vallen. Integendeel, deze rassen gaan kapot als je ze ophitst en het worden angstige karikaturen van zichzelf.Chione schreef:
Randdebielen kunnen 'altijd' kwaad doen met een hond, tenzij ze een ienimini hondje of hondje van de Bart Smit hebben.

da's waar.Jinx schreef:Ik ben het ook wel eens met Marc.
Ik weet weinig van Staffies, maar als je uit "mijn" ras het dominante, de enorm hoge pijngrens, het sterke en het nooit opgeven eruit fokt dan heb je dus geen Dogo meer. Hoewel het naar mijn idee geen ideale raseigenschappen zijn is dat juist wat de Dogo maakt (naast andere dingen natuurlijk) en waarom bijvoorbeeld mijn vriend alleen een Dogo wilde en verder niks.

ja cool als mijn hardstikke dure Gsus jeans dan versleten is laat ik er een hussel een gat in bijten en krijg ik een nieuwe!!Chione schreef:We have a winner. Het is eigenlijk zo simpel.Martijn schreef:Stel mensen persoonlijk aansprakelijk voor wat hun verplicht geregistreerde hond uitvreet. Dan ben je klaar.