Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vriendinnetje van Bauke had kanker.. .wat doen jullie ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Ik heb genoeg wijsheid en bewijs hierover, maar ja, een ieder doet wat tie zelf wil doen, dat is mij heel best..t'zijn mijn honden niet..maar om nou uitgemaakt te worden als leugenaar..sorry, dat gaat me net iets te ver.. maar dan koester ik me in de waarde, dat ik het liever van Martijn hoor, dan van iemand met zijn volle verstand.. :wink: :pffff: ..
Maar goed, ik denk dat als je een moderator bent, je een beetje neutraal op stelt toch?? Of zie ik dat ook helemaal verkeerd..
:denken:
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Er zijn genoeg bewijzen dat je vele dingen wel kan voorkomen..
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Martijn, omdat jij nou zoveel uitlegt, wil nog niet zeggen dat jij ALLES weet..
Zo slim ben je nou ook weer niet, ik ook niet, maar ik ben ook geen medisch iemand. en jij ook niet..
Als iemand tegen mij zegt, dat ik lieg, is dat uitgemaakt worden voor leugenaar.
Hoe of wat dan ook.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik ben niet voor snijden in een gezond dier,maar kan begrijpen als mensen artikels lezen als hieronder,dat ze in de veronderstelling zijn dat ze goed bezig zijn :wink:
http://www.e-gezondheid.be/nl/tijdschri ... 90-art.htm
Afbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

bedankt voor deze link..dat waardeer ik echt. :ok:
Ja ik ben voor steraliseren/castreren..MAAR alleen als je een hond hebt die niet gebruikt wordt om te fokken.
Als men sex wil hebben maar geen kinderen ga je aan de pil..of je wordt als man dus even "geholpen" en soms als vrouw de eileiders afgebonden..

In mijn ogen is dat het zelfde..geen oepies dus..( en die gebeuren erna ook wel sporadisch natuurlijk..

Hoe denken jullie dan over abortus m.b.t zwangere teven maar je wilt geen nestje?
Ook een leker discussie punt..( ik heb het dus niet over erkende fokkers..)
Pepie
Zeer actief

Dutchie63 schreef:bedankt voor deze link..dat waardeer ik echt. :ok:
Ja ik ben voor steraliseren/castreren..MAAR alleen als je een hond hebt die niet gebruikt wordt om te fokken.
Als men sex wil hebben maar geen kinderen ga je aan de pil..of je wordt als man dus even "geholpen" en soms als vrouw de eileiders afgebonden..

In mijn ogen is dat het zelfde..geen oepies dus..( en die gebeuren erna ook wel sporadisch natuurlijk..

Hoe denken jullie dan over abortus m.b.t zwangere teven maar je wilt geen nestje?
Even helder zijn........ik ben daar niet voor,maar kan mij bedenken als je zulke informatie op internet leest,dat je dan in de veronderstelling bent dat je er goed aan doet..........Dat doe je natuurlijk niet, :pffff:
Afbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Wij kregen een shihtzu van een broodfokker, eigenaar was in een ongeluk..dood, honden moesten onder gebracht worden..2 waren er zwanger en was het 8ste nestje..ja..8 ste..
Naar de DA om te kijken hoe ver ze was, en gelukkig was het vroeg genoeg om dat nestje te aborteren, we hebben dat gelijk gedaan, met overleg met de DA, en ze is gelijk gesteraliseert..Ik vind het fijn dat het op zo'n moment wel kan..
Zoals ik zei, ik heb het niet over erkende fokkers die alle testen hebben gedaan en die het beste voor hebben met hun honden..
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Inge schreef:Volgens mij is het niet eens duidelijk dat het bij deze hond om baarmoederhalskanker ging
Pak-de-bal schreef:Was dit nu baarmoederkanker?
Castreren van een teef is géén simpele operatie, het is toch een buikoperatie. Ik vind dus ook niet dat je daar te licht over moet denken.
8,5 jaar geleden heb ik Nika wél preventief laten castreren. Ik wilde niet met haar fokken en mijn ouders, die vaste oppas waren, hadden een intacte boxerreu. Ik heb dus niet eens zozeer preventief laten castreren om baarmoederhalskanker te voorkomen (hoewel boxers wel gevoelig zijn voor bepaalde vormen van kanker zoals mammatumoren) maar vooral om een zwangerschap te voorkomen. Ik kon er namelijk niet klakkeloos vanuit gaan dat mijn ouders in staat zouden zijn een dekking ten alle tijden te voorkomen.
Marouck is 2 jaar geleden gecastreerd. Niet preventief maar omdat zij behoorlijk last had van haar loopsheden en de schijnzwangerschappen daarna. Medische reden dus. :wink:
Biène wordt niet gecastreerd zonder medische reden. Ze is nu 2x loops geweest en heeft er tot nu toe geen last van ondervonden, dus ik ga haar geen buikoperatie laten ondergaan.

Niet alles valt te voorkomen en daarbij vind ik kwaliteit van leven belangrijker dan kwantiteit. Zoals ik het lees heeft de Border collie een leuk leven gehad en ze is 11 jaar oud geworden, een mooie leeftijd toch?
Mijn boxer heeft HD en artrose en eigenlijk zou ze weinig meer mogen om haar poten te ontzien. Daar doe ik haar echter geen plezier mee, ze wil rennen, bokkesprongen maken en met haar balletje spelen. Ik laat haar...dan maar een wat korter leven maar wel een fijn leven. :wink:
Hier dus precies hetzelfde verhaal met de boxer hier. En nee, ik weiger hem rustig te houden enz. Eigenlijk kan ik ontzettend kwaad worden als ik bijv. bij een asielhond ergens lees dat hij HD heeft en dus:
1. speciaal voer moet
2. niet te lang mee gewandeld mag worden
3. niet mag spelen
4. altijd aangelijnd moet zijn
enz.
:devil: Weg met al die regels. Een hond met HD heeft het meeste baat bij hele dagen bewegen, veel spieren hebben, eventueel juiste medicatie en goede voeding. Dit hoeft geen speciale voeding te zijn als het maar goed voer is. Vele HD honden hebben geeneens medicatie nodig als ze veel bewegen en goed in hun spieren zitten.
Ik ga dus 100% met je mee wegens lekker laten bewegen enz. (uiteraard af en toe wel vaker en eerder rustig houden dan gezonde honden, maar dat is iets heel anders dan altijd vasthouden aan de lijn).

Heb van een DA zelfs het advies gekregen om Boris ookniet meer los in de tuin te laten, maar ook daar vast te zetten aan de lijn en waarom? Onze tuin is zo groot dat hij er gemakkelijk een sprintje in kan trekken en dat was enorm gevaarlijk :roll:

En dat vind ik met het steriliseren en castreren van honden precies hetzelfde. Laat ze gewoon zijn wat ze zijn tenzij het medisch noodzakelijk is. Die hond had misschien i.p.v. 11 jaar wel bijna 12 geworden of de week erna werd ze misschien wel doodgereden. Er zijn namelijk 1000en doodsoorzaken en niet alleen baarmoederkanker en teelbalkanker :wink:
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Pepie schreef:Ik ben niet voor snijden in een gezond dier,maar kan begrijpen als mensen artikels lezen als hieronder,dat ze in de veronderstelling zijn dat ze goed bezig zijn :wink:
Dat is een artikel dat heel erg duidelijk een Amerikaanse invloed heeft.
Ik ben blij dat ik weet dat niet álle Amerikaanse DA'en er zo over denken. Er zijn er die castreren vanwege de problemen met zwerfhonden etc, maar er, medisch gezien, niet echt achter staan.
Dát heeft mij gestaafd in mijn huidige gevoel mbt tot castreren. Ik zou het NIET zomaar meer doen dus, het gooit de hele hormoonhuishouding overhoop.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Liesbeth
Zeer actief

Dutchie63 schreef:bedankt voor deze link..dat waardeer ik echt. :ok:

Dit kan je echt niet vergelijken met mensen. Castratie is heeeeel iets anders dan sterilisatie.
Ik heb mij na de geboorte van onze jongste laten steriliseren omdat ik geen pil/hormonen meer wilde slikken. Mijn hormoonhuishouding was door het slikken van de pil nou niet bepaald natuurlijk meer. Sterilisatie doet NIKS met die huishouding en dáár ging het mij om. Ik wilde weer een natuurlijke hormoonhuishouding, één die bij mijn lichaam hoort.

Castratie daarentegen gooit die hele hormoonhuishouding overhoop. Ik vind het dan ook niet gewenst om een hond te laten castreren en al zeker niet voordat die uitgegroeid is.
Kanker komt gewoon voor, ziek worden kan altijd. Het enige dat idd "helpt" is amputeren, maar dan is het eind zoek.
Laat de natuur zo veel mogelijk de natuur en grijp pas in als het nodig is. Oftewel wanneer de hond meer nadeel ondervindt van het intakt zijn dan voordeel.

Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

ja..ik denk maar zo..wat niet weet wat niet deert..M
Ik ben blij dat ik een opinie hier over heb, en dat ga ik voor geen ander veranderen..net zo min dat jullie dat doen..en dat is best..je moet elkaar het respect gunnen..dat je het nooit overal mee eens wordt/bent.. :wink:
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Pepie schreef:Ik ben niet voor snijden in een gezond dier,maar kan begrijpen als mensen artikels lezen als hieronder,dat ze in de veronderstelling zijn dat ze goed bezig zijn :wink:
Ik zet daar even wat andere artikelen tegenover:

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=290 en deze: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=84 .

Dit zijn artikelen van mijn dierenarts en die zegt: "Je moet geen onderdelen gaan slopen voordat ze kapot zijn" en daar ben ik het helemaal mee eens :pffff: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

er staat zelfs dat er ook sommige Nederlandse dierenartsen zijn die een voorstander zijn van deze vroege ingrepen.. :cheer: :cheer: :cheer:
Pepie
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Ik zet daar even wat andere artikelen tegenover:

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=290 en deze: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=84 .

Dit zijn artikelen van mijn dierenarts en die zegt: "Je moet geen onderdelen gaan slopen voordat ze kapot zijn" en daar ben ik het helemaal mee eens :pffff: .

Ik ook :pffff: .........
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Dutchie63 schreef:er staat zelfs dat er ook sommige Nederlandse dierenartsen zijn die een voorstander zijn van deze vroege ingrepen.. :cheer: :cheer: :cheer:
Het zou prettig zijn als je ook de rest leest en dat je niet zo selectief bent in hetgeen wat je wilt lezen. Dat komt nogal kinderachtig over, alsof je persé je gelijk wilt behalen.
Er staan namelijk meer nadelen dan voordelen in de door mij genoemde artikelen en daar hoor ik je niet over.
Eén van die nadelen komt zelfs overgewaaid uit jouw continent: botkanker. Wat heb je daar over te zeggen? Of laat je de botjes ook uit preventief oogpunt verwijderen?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

De reden waarom ik sta te juichen, is omdat ik steeds hoor hoe raar men is in de V.S en in Canada en dat het dus abnormaal is in Nederland..
dus toch niet dan.
Het zijn ook artikelen die je niet zo even 123 leest, daar moet men voor gaan zitten, en gaan lezen..dus dat ga ik doen..
Botkanker..interessant, ik hoor hier van een andere kant, van honden die niet geholpen zijn.. en ja, als mijn hond kanker aan bv. een poot zou hebben, zou ik inderdaad de poot amputeren..om haar leven te redden..
Voor het geval dat er iets anders wordt gezegd, mijn andere vriendin heeft een cocker spaniel met epilepsie, en is niet geopereerd..vanwege de epilepsie..dus we snijen NIET zo maar in elke hond..
Liesbeth
Zeer actief

Dutchie63 schreef:ja..ik denk maar zo..wat niet weet wat niet deert..M
Ik ben blij dat ik een opinie hier over heb, en dat ga ik voor geen ander veranderen..net zo min dat jullie dat doen..en dat is best..je moet elkaar het respect gunnen..dat je het nooit overal mee eens wordt/bent.. :wink:
Tja de hond zelf heeft er geen weet van dat zij/hij gecastreerd is, maar je moet nou niet gaan doen alsof castratie geen invloed heeft op het wezen hond en op zijn/haar lichaam. Er zijn een aantal positieve zaken die met castratie gepaard gaan, maar minstens, zo niet meer negatieve. Daar kan je wel je kop voor in het zand gaan steken, maar dan doe je jezelf EN je hond tekort.
Dat jij vanuit jouw Canadese- en rescue- achtergrond zo reageert kan ik me wel een beetje voorstellen, maar dat komt nmm alleen dáár vandaan. Medisch gezien is het (on)behoorlijk veel bullshit.

MoniqueDM
Zeer actief

Dutchie63 schreef: De reden waarom ik sta te juichen, is omdat ik steeds hoor hoe raar men is in de V.S en in Canada en dat het dus abnormaal is in Nederland..
dus toch niet dan.
Dus toch wel dan!
Er staat letterlijk dat er dierenartsen in Nederland enthousiast zijn over deze ingreep op vroege leeftijd. Hiermee worden niet alle dierenartsen in één vat gegoten en daarom is het van belang dat je het hele artikel leest en er niet zo maar één kreet uithaalt die bij jou toevallig in je straatje past.
Daarbij komt dat castratie in de US een heel ander doel heeft dan in Nederland. Misschien ook iets om je in te verdiepen.
Dutchie63 schreef:Het zijn ook artikelen die je niet zo even 123 leest, daar moet men voor gaan zitten, en gaan lezen..dus dat ga ik doen..
Botkanker..interessant, ik hoor hier van een andere kant, van honden die niet geholpen zijn.. en ja, als mijn hond kanker aan bv. een poot zou hebben, zou ik inderdaad de poot amputeren..om haar leven te redden..
Voor het geval dat er iets anders wordt gezegd, mijn andere vriendin heeft een cocker spaniel met epilepsie, en is niet geopereerd..vanwege de epilepsie..dus we snijen NIET zo maar in elke hond..
Praat me niet over epilepsie, want ik heb vorig jaar mijn hond op een leeftijd van net vier jaar in moeten laten slapen als gevolg van epilepsie.
En zij was, vanwege medische redenen, wel gecastreerd!
Het is juist zeer verstandig om een hond met epilepsie wel te laten castreren, omdat hormonen een grote trigger kunnen zijn bij epilepsie.

En botkanker bij gecastreerde honden..., in principe is het heel logisch hoor! Honden groeien langer door vanwege het gemis aan geslachtshormonen, de botten worden langer en brozer en de structuur verandert. Lees de artikelen maar eens goed door en probeer eens objectief te reageren i.p.v. persé je gelijk te willen behalen.
Afbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Deze hond van mijn vriendin is al 9 en heeft al 7 jaar epilepsie..en daar wordt geen castratie meeedaan, vanwege het feit dat een narcose gevaarlijk kan zijn voor een hond met epilepsie..nu heeft ze pilletjes en het gaat heel goed.

Er staat letterlijk dat er dierenartsen in Nederland enthousiast zijn over deze ingreep op vroege leeftijd. Daarbij komt dat castratie in de US een heel ander doel heeft dan in Nederland. Misschien ook iets om je in te verdiepen.

Je vergeet het woordje SOMMIGE er bij te schrijven.

Sorry, ik krijg dat quote ding niet te werk.. :denken:
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

dat heb ik dan geleerd van jou Martijn of niet dan..
:blah:
Liesbeth
Zeer actief

Dutchie63 schreef:er staat zelfs dat er ook sommige Nederlandse dierenartsen zijn die een voorstander zijn van deze vroege ingrepen.. :cheer: :cheer: :cheer:
Waarschijnlijk heb ik even gemist waar dat staat, kan :19: .

Maar ik ken ook Amerikaanse DA'en die GEEN voorstander van vroege castratie zijn, JUIST vanwege de medische consequenties :cheer: :cheer: :cheer: .
En dan niet van een artikel, zoals het stuk dat Pepie van een Belgische DA gelinkt heeft.
Laatst gewijzigd door Liesbeth op 02 mei 2008 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Werkt exact hetzelfde als de vet en de cursief.[/quote]

Bedankt
MoniqueDM
Zeer actief

Dutchie63 schreef:Deze hond van mijn vriendin is al 9 en heeft al 7 jaar epilepsie..en daar wordt geen castratie meeedaan, vanwege het feit dat een narcose gevaarlijk kan zijn voor een hond met epilepsie..nu heeft ze pilletjes en het gaat heel goed.
Bepaalde narcosemiddelen kunnen inderdaad gevaarlijk zijn, maar er zijn genoeg relatief veilige narcosemiddelen voor honden met epilepsie.
Narcosemiddelen die gevaarlijk zijn, zijn o.a. Vetranquil, Ketamine, tiletamine, xylazine of aanverwante stoffen en ook zeker acepromazine worden afgeraden.
Domitor en daarna een gasnarcose (Isofluraan) zijn redelijk veilig.
Er zijn zelfs honden die door middel van een narcose uit een status epilepticus moeten worden gehaald, dus narcosemiddelen worden wel degelijk gebruikt bij honden met epilepsie.
Dutchie63 schreef:Er staat letterlijk dat er dierenartsen in Nederland enthousiast zijn over deze ingreep op vroege leeftijd. Daarbij komt dat castratie in de US een heel ander doel heeft dan in Nederland. Misschien ook iets om je in te verdiepen.

Je vergeet het woordje SOMMIGE er bij te schrijven.

Sorry, ik krijg dat quote ding niet te werk.. :denken:
Waarom vergeet ik dat? Het woordje "sommige" staat niet in het artikel hoor! Maar de rest van het artikel spreekt voor zich.
Ik ken ook een dierenziekenhuis in Dordrecht die helemaal pro-castratie zijn. Aan mij zullen ze geen enkele euro verdienen en ik rij wel 150 kilometer om bij een dierenarts terecht te komen die eerlijk is en niet alleen aan z'n portemonnee denkt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dutchie63 schreef: Maar goed, ik denk dat als je een moderator bent, je een beetje neutraal op stelt toch?? Of zie ik dat ook helemaal verkeerd..
:denken:
dus mag ik niet zeggen dat ik tegen onnodig snijden ben in gezonde honden? :denken:

dit is een link van een goede DA... daar hecht ik idd. heel veel waarde aan:

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=290
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dutchie63 schreef:Martijn, omdat jij nou zoveel uitlegt, wil nog niet zeggen dat jij ALLES weet..
Zo slim ben je nou ook weer niet, ik ook niet, maar ik ben ook geen medisch iemand. en jij ook niet..
Als iemand tegen mij zegt, dat ik lieg, is dat uitgemaakt worden voor leugenaar.
Hoe of wat dan ook.
dit is wel van medische mensen:

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=290

:19: die hebben het dus helemaal bij het verkeerde eind als ik jou begrijp
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Weet je, ik had een heel verhaal weer geschreven, maar ik heb er gewoon geen zin..
Bij mij gaat het niet om gelijk te hebben/krijgen..helemaal niet, ik heb gewoon een opinie, en het is een persoonlijke mening..en dat mag ik uiten net als een ander..
Maar om nou bv. voor leugenaar aangesproken te worden, dan gaat het me iets te ver..
Maar goed, to each its own..
Ik ga dozen in pakken..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ja en??? :19: Er zijn ook seriemoordenaars die denken dat ze met moorden mensen helpen :roll:
Afbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ja dat is waar wat je zegt..maar gelukkig zitten de meesten lekker vast in een mooie saaie gevangenis :cheer:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dutchie63 schreef:Weet je, ik had een heel verhaal weer geschreven, maar ik heb er gewoon geen zin..
Bij mij gaat het niet om gelijk te hebben/krijgen..helemaal niet, ik heb gewoon een opinie, en het is een persoonlijke mening..en dat mag ik uiten net als een ander..
Maar om nou bv. voor leugenaar aangesproken te worden, dan gaat het me iets te ver..
Maar goed, to each its own..
Ik ga dozen in pakken..
nee jij zegt letterlijk dat bijv. Martijn geen medische achtergrond heeft dus dat het niet klopt. Dan worden hier artikelen met wel medische achtergrond neergelegd en dan is het een mening... :19:
Natuurlijk mag je een mening hebben, prima... maar dat het dus feiten zijn die Martijn zegt, kloppen dus... dat is geen mening, dat is aangetoont dus een feit.. in tegestelling tot jouw, zijn en mijn mening. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dutchie63 schreef:Ja dat is waar wat je zegt..maar gelukkig zitten de meesten lekker vast in een mooie saaie gevangenis :cheer:
dus...... :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”