Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Saar op de foto..... gerustgesteld!... bloed ook goed

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hutsje schreef:
Marion. schreef:
Hutsje schreef:Is vasten niet wat? Daarmee krijg en hou ik Huts (die slechts 1 % van haar lichaamsgewicht krigjt, dat is dus meestal maar 400 gram per dag met haar 45 kilo) perfect op gewicht.
Doe ik al heel vaak hoor (een vastendag), en Saar krijgt iets van 300/400 gram per dag. En gisteren was ze 45,20 kilo :jank:
:80: Kolere zeg!
45,2 kilo!!! allemachtig. Mijn DH reu die toch echt 2 maten groter is als Saar, weegt dat nog niet.

Krijgt Saar veel tussendoortjes misschien?

Wel fijn dat ze weer lekker haar gang mag gaan!!
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

estelle schreef:45,2 kilo!!! allemachtig. Mijn DH reu die toch echt 2 maten groter is als Saar, weegt dat nog niet.

Krijgt Saar veel tussendoortjes misschien?

Wel fijn dat ze weer lekker haar gang mag gaan!!
Nee Estelle. Ja natuurlijk krijgt ze tussendoortjes. Maar dat zijn geen hele boterhammen of van die gore vette varkensoren. Dat zijn 2 frolicjes met z'n tweeën per wandeling, waarvan Miep er 15/8 krijgt en Saar 1/8. En ieder een hapje van onze boterham ofzo. En ze mogen ieder een bord met ons avondeten oplikken (en nee, ook daar zit geen hele aardappel of een bodem vette jus op).

En ik gok dat Saar's kop ook ongeveer 2x zo zwaar is dan de kop van jouw DH reu, dus wat zijn gewicht er mee te maken heeft snap ik niet :19:
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Je heb ook mensen die van een hap extra lucht twee kilo aankomen, dus waarom zou dat bij honden niet zo zijn?

Als ik 't zo 's heb gelezen, krijgt Saar geen overmatig eten, niet verschrikkelijk veel tussendoortjes, dus :19:

Gewoon echt simpelweg aanleg dus. Kan.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Tja, wat ik mij van Saar herinner is dat het een robuuste teef is maar te dik? Nee, zo haal ik haar niet voor de geest.
Moet zeggen dat ik wat dat betreft ook wel verbaasd ben over haar gewicht. Want onze mannen waren ook niet echt lichtgewichten, maar wel stukken lichter dan Saar.
Maar Marion, jouw kennende komt het goed. Als ze weer lekker kan bewegen zal ze vanzelf weer het voor haar juiste postuur krijgen. En sommigen krijgen inderdaad sneller wat extra gewicht. Bij Jari moesten we ook op blijven letten.
Afbeelding
Marion.

Branka schreef:Tja, wat ik mij van Saar herinner is dat het een robuuste teef is maar te dik? Nee, zo haal ik haar niet voor de geest.
Moet zeggen dat ik wat dat betreft ook wel verbaasd ben over haar gewicht. Want onze mannen waren ook niet echt lichtgewichten, maar wel stukken lichter dan Saar.
Dierenarts gokte gisteren op "toch wel een kilo of 37, 38"... :roll:

Ze is niet zo dat haar buik over de grond schuift, ze heeft energie zat. En ze heeft toch ook wel heel veel spiermassa, wat ook weegt.

Op deze foto at ze hooguit een koffiekopje brok per dag. Hier was ze 37 kilo:
Afbeelding
estelle

Marion. schreef:
Branka schreef:Tja, wat ik mij van Saar herinner is dat het een robuuste teef is maar te dik? Nee, zo haal ik haar niet voor de geest.
Dierenarts gokte gisteren op "toch wel een kilo of 37, 38"... :roll:

Ze is niet zo dat haar buik over de grond schuift, ze heeft energie zat. En ze heeft toch ook wel heel veel spiermassa, wat ook weegt.

Op deze foto at ze hooguit een koffiekopje brok per dag. Hier was ze 37 kilo:
Afbeelding
Op die foto ziet ze er toch goed uit?? Misschien dat er een kilootje af ozu kunnen maar verder??

Ik heb Saar op de forummeeting gezien en dat was geen hoge/grote hond dus vandaar dat ik 45 kilo echt heel erg veel vindt.
Marion.

estelle schreef:Op die foto ziet ze er toch goed uit?? Misschien dat er een kilootje af ozu kunnen maar verder??

Ik heb Saar op de forummeeting gezien en dat was geen hoge/grote hond dus vandaar dat ik 45 kilo echt heel erg veel vindt.
Op de foto is ze 2. Staat ze op de brok. Of ehhhhh, welke brok? Niets eet ze, helemaal niets. We mogen blij zijn als er een koffiekopje brok per dag ingaat.
Hoezo, kilootje lichter? Waarvan? Door dat koffiekopje dan maar niet te geven? Gewoon maar niets dan?

Ze is 59 cm schoft.
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

In ieder geval fijn dat er niets ernstigs aan de hand is!
Een natte hond op de weegschaal zal echt wel een kilo meer wegen dan een droge hond.
Dat weet ik want ik heb mezelf toen ik heel lang haar had wel eens gewogen met droog haar en met nat haar. Dat scheelde bij mij al een kilo.
En verder moet je gewoon naar de hond kijken en voelen of ze te dik is. Als ik de foto zo zie, lijkt mij dat ze niet echt te zwaar is. Maar dat kan je zelf het beste voelen.
Het is trouwens winter en mijn ervaring is dat mens én dier dan altijd een kilootje meer weegt. Die kilo gaat er heus wel weer vanaf.
Afbeelding
estelle

Marion. schreef:
estelle schreef:Op die foto ziet ze er toch goed uit?? Misschien dat er een kilootje af ozu kunnen maar verder??

Op de foto is ze 2. Staat ze op de brok. Of ehhhhh, welke brok? Niets eet ze, helemaal niets. We mogen blij zijn als er een koffiekopje brok per dag ingaat.
Hoezo, kilootje lichter? Waarvan? Door dat koffiekopje dan maar niet te geven? Gewoon maar niets dan?

Ze is 59 cm schoft.
Joh laat maar, het ligt geloof ik errug gevoelig bij je.
Branka
moderator

Marion. schreef:

Ze is 59 cm schoft.
Saar is dus gewoon een hele grote teef. En ik snap ook niet waarom die kilo eraf zou moeten ik zie n.l. een opgetrokken buiklijn die ik liever minder dan meer opgetrokken zou zien.
Marion, gewoon de resulaten van de onderzoeken afwachten en als ze weer lekker kan en mag bewegen zal ze vanzelf op het voor haar goede gewicht komen en als dat buiten het gemiddelde valt.. So what? :wink:
Afbeelding
Branka
moderator

Inge O schreef:
Branka schreef: Saar is dus gewoon een hele grote teef. En ik snap ook niet waarom die kilo eraf zou moeten ik zie n.l. een opgetrokken buiklijn die ik liever minder dan meer opgetrokken zou zien.

ik ga me verder niet mengen in de discussie dik versus dun, maar deze opmerking schrik ik toch wel van :19: . bij een goldenteef van 37 kg zou jij haar buiklijn nog wat willen laten zakken door middel van buikvet :denken: ?
Nee, ik heb het niet over buikvet om een buiklijn minder opgetrokken te laten zijn. Ik heb het erover dat ik liever niet zo'n opgetrokken buiklijn zie en dat als je een hond met dat postuur zou laten afvallen dat mogelijk nog erger wordt.
Ik zie dus liever niet zo'n opgetrokken buiklijn, iets oplopend hoort bij het ras. Opgetrokken niet.
Verder ben ik ook van mening dat 37 kg bij een schofthoogte van 59 cm bij een Golden niet extreem is. Zeker niet als ze goed in hun spiermassa zitten. Voor een teef is het wel redelijk extreem, maar onze honden waren 58 en 59 cm hoog en wogen allebei rond de 36 kg. Nooit een d.a. die iets aan te merken had op hun gewicht. Gewicht is 1 ding, maar dat moet wel in verhouding staan tot de hoogte en het postuur van een hond.
Niet klakkeloos naar kilo's kijken.
Afbeelding
Branka
moderator

Hoho Inge! Ik heb het over een iets oplopende buiklijn en niet over een horizontale buiklijn! Want dat is absoluut niet de bedoeling. Het kan bij de Golden er soms zo uitzien door hun vacht maar ze horen geen horizontale buiklijn te hebben.
Maar aan de andere kant zijn het geen honden die de bouw van een windhond hebben waar die sterker opgetrokken builijn wel hoort.
Afbeelding
Marion.

estelle schreef:
Marion. schreef:

Ze is 59 cm schoft.
Gek hè?

Geef nou eens antwoord op mijn vraag. Hoe dat kilootje lichter op die foto als ze amper een koffiekopje per dag at?
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Op de foto waar Saar 2 jaar is zie ik geen dikke hond. Nou is de Golden ook niet een ras waar ik veel kijk op heb, maar Saar daar is zeker niet te vergelijken met de Golden teefjes die ik hier wel eens zie lopen. Met in verhouding iele poten en smal hoofd.

Ik zou er niet voor kiezen Marion om Saar nu extreem te laten vasten (waar het dieet met speciebonen op neer komt volgens jou). Ik zou gewoon het bewegen weer opbouwen (wat jullie ook zeker weer gaan doen) en het verder maar laten rusten.

Ik gok op een zware bouw, en een trage stofwisseling en aan beide dingen kun je volgens mij als eigenaar niets doen. :wink: Ik zou het dus laten rusten en gewoon doorgaan zoals je al deed, volgens mij was daar niets mis mee.
:pop:
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Branka schreef:Voor een teef is het wel redelijk extreem
Valt wel mee hoor Branka.
Mijn teven zitten op een schofhoogte van ongeveer 58 cm. en schommelen qua gewicht ook altijd tussen de 35 en 38 kilo (hangt een beetje van het seizoen af).
Het is net wat je schrijft: de verhoudingen moeten kloppen en die lijstjes waar teven max. 26 kilo mogen wegen moeten we maar snel vergeten......, da's al een poosje achterhaald.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

pooh schreef:Op de foto waar Saar 2 jaar is zie ik geen dikke hond. Nou is de Golden ook niet een ras waar ik veel kijk op heb, maar Saar daar is zeker niet te vergelijken met de Golden teefjes die ik hier wel eens zie lopen. Met in verhouding iele poten en smal hoofd.

Ik zou er niet voor kiezen Marion om Saar nu extreem te laten vasten (waar het dieet met speciebonen op neer komt volgens jou). Ik zou gewoon het bewegen weer opbouwen (wat jullie ook zeker weer gaan doen) en het verder maar laten rusten.

Ik gok op een zware bouw, en een trage stofwisseling en aan beide dingen kun je volgens mij als eigenaar niets doen. :wink: Ik zou het dus laten rusten en gewoon doorgaan zoals je al deed, volgens mij was daar niets mis mee.

Kaya is geniepig na haar sterilisatie toch ineens dikker geworden :oeps:
Na de operatie ben ik al direct 1/4 minder voer gaan geven, maar zo ongemerkt kwam ze toch aan. Omdat ik haar uiteraard iedere dag zie, viel het niet meteen zo op, totdat het dus té was (geen echte 'taille' meer).
Sindsdien ben ik gewoon weer 1/4 minder voer gaan geven en nu na een paar maanden begin ik resultaat te zien.
Op deze manier duurt het wel langer het afvallen, maar uiteindelijk zijn er toch wat kilo's af en scheurt de hond ook niet van de honger.

Kaya krijgt nu ook maar 200 á 225 gram FF per dag en 200 gram versvlees. Is ook niet veel voor een hond van bijna 40 kg. Maar door die sterilisatie is er toch iets veranderd blijkbaar, want daarvoor bleef ze mooi slank op meer voer.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Tja, overgewicht in combinatie met een beweeglijke hond is met het oog op blessure's niet ideaal, da's met mensen niet anders.
Maar als er geen medische oorzaak bekend is, de hond niet wordt vetgemest :wink: , normaal eet en vooral, ...blij is, zie ik geen probleem.
Het is toch niet zo dat Saar alleen per vorkheftruck verplaatst kan worden :19:
Over sommige dingen kun je je ook té druk maken misschien, ik ken genoeg blije en gelukkige mensen die eigenlijk een tikje te zwaar zijn, daar zijn ook hele ouwe rolatorloze bij :mrgreen:
Om die stevige oudjes nou alleen zo nu en dan een spercieboon te geven, .....kweenie.....zelf zou ik het, met inachtneming van een bovengrens en daarop voeren, gewoon accepteren geloof ik.
Wekelijks wegen en een soort balans zien te vinden?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Inge O schreef:
vreemd genoeg kan het blijkbaar ook andersom :19: : dropje is na haar castratie vermagerd, en ik zou behoorlijk veel meer moeten voeren om haar weer op hetzelfde gewicht te krijgen (haar ideale gewicht is zo'n 33 - 34 kg, en daar zit ze nu onder). ze krijgt al een grotere portie dan vroeger, en toch komt ze niet bij :U: (en attackje heeft ook zo'n periode gehad, maar is nu weer wel op haar ideale gewicht).
pbtje is ook afgevallen na haar castratie , en krijgt nu meer voer dan daarvoor , en ik vind haar nog steeds te mager.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
estelle

Marion. schreef:
estelle schreef:
Marion. schreef:

Ze is 59 cm schoft.
Gek hè?

Geef nou eens antwoord op mijn vraag. Hoe dat kilootje lichter op die foto als ze amper een koffiekopje per dag at?
Mijn reactie was helemaal niet zo bedoeld als dat jij hem nu opvat.
Ik dacht dat je zelf niet tevreden was over die foto vandaar mijn reactie van een kilootje lichter.
Ik zeg toch ook niet voor jan lul dat ik Saar er op die foto goed uit vindt zien? :roll:

Had beter mn mond kunnen houden want de discussie over dikke honden hadden we al gehad en wat ik daarvan vindt.
Excuse me.
Marion.

Jaap* schreef:Tja, overgewicht in combinatie met een beweeglijke hond is met het oog op blessure's niet ideaal, da's met mensen niet anders.
Maar als er geen medische oorzaak bekend is, de hond niet wordt vetgemest :wink: , normaal eet en vooral, ...blij is, zie ik geen probleem.
Het is toch niet zo dat Saar alleen per vorkheftruck verplaatst kan worden :19:
Over sommige dingen kun je je ook té druk maken misschien, ik ken genoeg blije en gelukkige mensen die eigenlijk een tikje te zwaar zijn, daar zijn ook hele ouwe rolatorloze bij :mrgreen:
Om die stevige oudjes nou alleen zo nu en dan een spercieboon te geven, .....kweenie.....zelf zou ik het, met inachtneming van een bovengrens en daarop voeren, gewoon accepteren geloof ik.
Wekelijks wegen en een soort balans zien te vinden?
Die balans hadden we dus. Ze was zwaar, maar liep (en loopt) jou en mij eruit. Het wekelijks wegen hebben we 5 jaar geleden geband, ik werd er helemaal neurotisch van.

Het is gewoon erg jammer dat ze nu door die manke poot en de mindere beweging zoveel is aangekomen. Gaat ons heel veel tijd kosten om dat eraf te krijgen, denk ik. En lukt dat niet, dan is het jammer. Zolang ik nog een blije hond heb, die staat te springen als we 20 km gaan lopen... vind ik het wel goed.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Nogmaals, fietsen?
Gr. Marijke
Afbeelding
Marion.

Moon schreef:Nogmaals, fietsen?
Vind ik zelf vreselijk. En Saar vind dat ook niet leuk denk ik. Ze haalt echt normaal die beweging in de "normale" wandelingen wel. Ik denk echt dat ze méér beweging krijgt dan de gemiddelde hond hier op het forum. Ook al wordt er mee gefietst :19:
Moon
Zeer actief

Marion. schreef:
Moon schreef:Nogmaals, fietsen?
Vind ik zelf vreselijk. En Saar vind dat ook niet leuk denk ik. Ze haalt echt normaal die beweging in de "normale" wandelingen wel. Ik denk echt dat ze méér beweging krijgt dan de gemiddelde hond hier op het forum. Ook al wordt er mee gefietst :19:
Nou ik bedoelde het ook niet direct als nieuwe hobby, maar meer als 'energievreter', maar geen optie dus :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
vinkje
Zeer actief
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Toevallig heb ik Beau vorige maand laten wegen bij de DA, ik moest er toch zijn voor Beau zijn jaarlijkse prik. Beau heeft 44 kilo gewogen en weegt nu nog 39.9. Volgens de DA mag er nog wel 'n kilo of vijf af.
Ik ben blij te lezen dat er met Saar niets ernstigs is. En marion ik denk dat jij mans genoeg bent om te weten hoe je met Saar om moet gaan wat haar eten en beweging betreft. Ik ontzeg Beau ook niet alles, want hij krijgt echt wel wat lekkere tussendoortjes maar wel tussendoortjes die voor honden gemaakt zijn, en niet zoals ik het eerst deed, eigenlijk ongezonde tussendoortjes. Ik wens je heel veel succes bij het laten afvallen van jou mooie Saar. Knuffel voor Saar en Miep. :knuffel: :knuffel:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Fijn dat het niets ernstigs is en wat betreft het aankomen/afvallen pffff. Tank stond altijd in topconditie en woog in die tijd dat ik met hem werkte/showde tussen de 37 en 38.5 kilo. Na zijn castratie schoot hij omhoog naar 48 kilo :N:

Hij heeft in de tijd een tijdje bij mijn ouders gezeten die nogal van de verwennerij zijn :mrgreen: Nu is hij al een tijdje thuis en krijgt veel beweging en eet nu Duck 's morgens 3 plakken en 's avonds 4 en met pijn en moeite weegt hij nu 46 kilo :jank: Ik vind het sneu om nog minder te gaan geven omdat ik best wel wat met hem doe maar ik krijg het er maar niet af. Naar de 37/38 hoeft hij echt niet meer terug maar zo'n 40 kilo wil ik wel heen met hem.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ter illustratie :mrgreen:

Afbeelding

37-38 kilo

Afbeelding

Waar we wweer heen willen, 40 kilo

Afbeelding

48 kilo :N:
Moon
Zeer actief

Hoe gaat het nu met het lopen van Saar?
Gr. Marijke
Afbeelding
Marion.

Moon schreef:Hoe gaat het nu met het lopen van Saar?
Nu weer redelijk. Woensdag/donderdag was het weer slecht. Ik heb haar toen een paar dagen 3 ipv 2 pillen gegeven, en nu gaat het weer goed.

Ik moet straks als ik de bloeduitslagen krijgen, wel even heel duidelijk vragen waar hij nu denkt dat die mankheid vandaan komt. Van dat beetje artrose, of toch iets pezigs/spierigs. In principe was er geen beperking meer op het wandelen, maar dat blijkt dus toch in de praktijk wel zo te zijn.
We doen het weer even kalm aan, in elk geval :19:
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Inge O schreef:
Marion. schreef: Geef nou eens antwoord op mijn vraag. Hoe dat kilootje lichter op die foto als ze amper een koffiekopje per dag at?
ik wenste juist dat mijn honden wat meer van saar's metabolisme hadden, hier vreten ze me juist de oren (en euro's :mrgreen: ) van het lijf en ik krijg ze maar niet dikker :jank: :mrgreen: .
dat probleem heb ik dus ook en de fokker en de DA maar zeggen ze moeten echt meer eten hoor.
nog meer denk ik dan wat ik ook geef het komt er maar niet aan :jank:
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Moon
Zeer actief

Waardeloos dat ze nog steeds mank loopt :(: .

Ik las net je beginbericht nog een keer en kon niet vinden of er ook een foto van de wervelkolom is genomen? Bij Dante waren ook alle gewrichten prachtig, maar pas bij de (eerste :roll: ) orthopeed werd een foto van de rug gemaakt en hij bleek spondylose te hebben (op één plek onderaan). Als daar toen adequaat mee omgegaan was (volgens de tweede orthopeed) zou er een hoop ellende zijn voorkomen bij ons.....

Nu wil ik absoluut niet zeggen dat bij Saar dus hetzelfde aan de hand moet zijn!! Maar ik vind altijd maar 'meten is weten' :wink: . Dan kan in ieder geval uitgesloten worden dat dáár iets aan de hand is :19: .

Sterkte!!
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”