scooby doo schreef:
hond ligt in zijn mand , komt eruit en begint bijvoorbeeld aan de pc kabel te knagen .
ik geef nu maar even een voorbeeld maar zulke dingen begrijp ik niet echt goed hoe ik dat dan moet aanpakken .
ik wil me er goed op voorbereiden want als de pup in huis zit is het veel te laat om dan mij nog te bevragen en alles te gaan uitzoeken
Zulke dingen (snoertjes en achter de kat aan) heb ik op afstand gestraft met een plantenspuit, een soort teletakt avant la lettre.
Daar kun je niet voor clickeren om gewenst gedrag aan te leren, dan zou je de combi clicker en fisherdiscs moeten gebruiken. Ook als je clickert hebben de meeste honden wel eens een enkele keer correctie (foei, nee, plantenspuit of fisherdiscs) nodig voor het dagelijks gebruik.
Grofweg klik je elke keer dat je normaal gesproken "braaf" of "goedzo" zou zeggen en doet er dan wat lekkers in in de aanleerfase.
Later ga je intervalbelonen en zorg je voor af en toe een "jackpot" zodat het spannend voor de hond blijft of hij wat krijgt en wat. Maar met zo'n pup zou ik me eerst concentreren op een leuke band opbouwen, je hoeft niet vanaf dag een de clicker te gebruiken.
Probeer het gewoon met "kijk naar mij" om te beginnen. Elke keer dat hij oogcontact maakt, click je en doet er wat lekkers in. Op het baasje letten is braaf, daar krijgt hij wat voor. Maar als je die boekjes leest wordt het ook duidelijk.
Het duurt toch nog minstens twee maanden eer de pup in huis is? Alle tijd dus om je in te lezen. Het principe is klikken en belonen als de hond bij toeval het gewenste gedrag laat zien. De hond zal het gedrag vaker gaan vertonen, dan is het tijd er een commando aan te koppelen. Als hij gaat zitten "zit", click en beloning.
Maar veel mensen laten dat "bij toeval laten zien" weg. Dan leer je de hond zitten op de gewone manier met een voertje boven zijn hoofd en klikt op het moment dat hij zit. Je zal zien dat het veel gemakkelijker is dan om op het goede moment te klikken dan op het goede moment het voertje te geven en die "zit" zit er veel sneller en keuriger in mestal dan op de "normale" manier.
Ik weet niet of jij dat doet normaal, maar je moet van de hond afblijven verder. Dus niks konten drukken of aan de riem rukken om pup te laten zitten bijvoorbeeld. Helaas zie je dat nog veel te veel.
Anne