Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jammer

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ascha schreef: En Amber?? Die liep als altijd en we zijn geen enkele kat tegen gekomen..
Dus wat dat betreft is de training nog niet compleet geweest zo he..
Ik ga dit een tijdje volhouden.. vooralsnog lijkt het resultaat op te leveren.. :ok:
Ik kwam vandaag met Buffy een wild springend wit dwergkonijn aan een tuigje tegen op het veldje achter ons huis :wat: Het liep met een meisje van vier jaar.

Dus zeg nooit dat je geen kat kan tegenkomen op het trainingsveld :mrgreen:

Anne (Buffy was zo verbaasd dat ze alleen maar heeft staan te kijken)
Laatst gewijzigd door starfleet op 26 aug 2005 05:55, 1 keer totaal gewijzigd.
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

starfleet schreef:
scooby doo schreef: alleen die clicker gebruiken als ik hem wat leer ?
of ook in huis gebruiken (wat me wat moeilijk lijkt )
Wat bedoel je met in huis gebruiken?

Anne
hond ligt in zijn mand , komt eruit en begint bijvoorbeeld aan de pc kabel te knagen .

ik geef nu maar even een voorbeeld maar zulke dingen begrijp ik niet echt goed hoe ik dat dan moet aanpakken .

ik wil me er goed op voorbereiden want als de pup in huis zit is het veel te laat om dan mij nog te bevragen en alles te gaan uitzoeken
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

scooby doo schreef:
Wil de hond schreef:Het boekje "Een hond en een dolfijn" van Karen Pryor is een eenvoudig te lezen en beknopt maar zeer verhelderend boekje over het gebruik van de klikker. Echt een boekje wat je gelezen moet hebben voor je een klikker gaat gebruiken.
bedankt :ok: ik zal er eens achter zoeken .
Het is nog goedkoop ook!

Kijk maar eens hier.
starfleet
Erelid

scooby doo schreef:
een schoendoos in huis , kijkt de hond ernaar clicker en snoepje
dat lijkt me zeer handig bij de 'vooruit' in de hondensport je kunt hem sturen naar de plek die je wil zonder een apportje een lange lijn nodig te hebben :wink: . krijgt de hond ook meer zelfvertrouwen
Ik denk dat je goed moet nadenken van te voren wat je doet. Bij zo'n pup zou ik me vooralsnog concentreren op de eenvoudige basis. De zit en de los de "kijk naar mij" etc. Eerst maar eens vertrouwd raken met die clicker op de eenvoudiger zaken.

Anne
scooby doo

Wil de hond schreef:
scooby doo schreef:
Wil de hond schreef:Het boekje "Een hond en een dolfijn" van Karen Pryor is een eenvoudig te lezen en beknopt maar zeer verhelderend boekje over het gebruik van de klikker. Echt een boekje wat je gelezen moet hebben voor je een klikker gaat gebruiken.
bedankt :ok: ik zal er eens achter zoeken .
Het is nog goedkoop ook!

Kijk maar eens hier.
maar 6euro daar kun je niet om aanmodderen :mrgreen:
starfleet
Erelid

scooby doo schreef: hond ligt in zijn mand , komt eruit en begint bijvoorbeeld aan de pc kabel te knagen .

ik geef nu maar even een voorbeeld maar zulke dingen begrijp ik niet echt goed hoe ik dat dan moet aanpakken .

ik wil me er goed op voorbereiden want als de pup in huis zit is het veel te laat om dan mij nog te bevragen en alles te gaan uitzoeken
Zulke dingen (snoertjes en achter de kat aan) heb ik op afstand gestraft met een plantenspuit, een soort teletakt avant la lettre.

Daar kun je niet voor clickeren om gewenst gedrag aan te leren, dan zou je de combi clicker en fisherdiscs moeten gebruiken. Ook als je clickert hebben de meeste honden wel eens een enkele keer correctie (foei, nee, plantenspuit of fisherdiscs) nodig voor het dagelijks gebruik.

Grofweg klik je elke keer dat je normaal gesproken "braaf" of "goedzo" zou zeggen en doet er dan wat lekkers in in de aanleerfase.

Later ga je intervalbelonen en zorg je voor af en toe een "jackpot" zodat het spannend voor de hond blijft of hij wat krijgt en wat. Maar met zo'n pup zou ik me eerst concentreren op een leuke band opbouwen, je hoeft niet vanaf dag een de clicker te gebruiken.

Probeer het gewoon met "kijk naar mij" om te beginnen. Elke keer dat hij oogcontact maakt, click je en doet er wat lekkers in. Op het baasje letten is braaf, daar krijgt hij wat voor. Maar als je die boekjes leest wordt het ook duidelijk.

Het duurt toch nog minstens twee maanden eer de pup in huis is? Alle tijd dus om je in te lezen. Het principe is klikken en belonen als de hond bij toeval het gewenste gedrag laat zien. De hond zal het gedrag vaker gaan vertonen, dan is het tijd er een commando aan te koppelen. Als hij gaat zitten "zit", click en beloning.

Maar veel mensen laten dat "bij toeval laten zien" weg. Dan leer je de hond zitten op de gewone manier met een voertje boven zijn hoofd en klikt op het moment dat hij zit. Je zal zien dat het veel gemakkelijker is dan om op het goede moment te klikken dan op het goede moment het voertje te geven en die "zit" zit er veel sneller en keuriger in mestal dan op de "normale" manier.

Ik weet niet of jij dat doet normaal, maar je moet van de hond afblijven verder. Dus niks konten drukken of aan de riem rukken om pup te laten zitten bijvoorbeeld. Helaas zie je dat nog veel te veel.

Anne
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

starfleet schreef:
Daar kun je niet voor clickeren om gewenst gedrag aan te leren, dan zou je de combi clicker en fisherdiscs moeten gebruiken.
Hmmm....dat heb ik gedaan, met als gevolg dat Marouck geen ijzer meer wilde apporteren :19: Was achteraf dus niet zo handig :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
starfleet
Erelid

Inge schreef: Hmmm....dat heb ik gedaan, met als gevolg dat Marouck geen ijzer meer wilde apporteren :19: Was achteraf dus niet zo handig :wink:
Ik zou zelf ook niet fisherdiscs kiezen omdat dat teveel op andere geluiden kan lijken.

Zo heb ik ook gehoord van iemand die een hondje had dat ze ferm aanpakte bij het van de straat eten, beestje wilde daarna niets opakken van de grond meer.

Anne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

starfleet schreef:
malinois schreef: hoe had je hem dan bedoeld? Zo staat het er toch echt, jij kan elke bouvier aan, ja toch? :roll:
Het ging over prikbanden en je hond kunnen houden. Ik kan alleen een lieve Bouvier aan die trekt aan de lijn, die trekt me niet omver, niks meer niks minder, dat heeft puur met fysiek tye maken, welke je genen je hebt meegekregen van je voorouders. Voor een gemene hol ik heeeeeel hard weg bij wijze van spreken :N: Ik weet dat ik dan moet blijven staan en bidden om hulp.

Jij trekt het uit zijn verband en doet voorkomen of ik a la macho's beweer dat ik elke grote, moeilijke hond wel even aankan, van "kijk mij nou". Dat heb ik niet beweerd, dat laat ik aan bepaalde soorten mensen in de KPNV over om daar over op te scheppen samen met hun moyenne qua kieren.

Anne
ik las, dat als jij de boef als pup gehad had, hij nooit getrokken had. Dat klopt toch of heb ik dat ook verkeerd gelezen? Nou dat dacht ik ook bij al m'n honden die ik hier als pup kreeg en helaas, niet het geval. Ze zijn allemaal gaan trekken. Nou vind ik dat niet zo;n drama zolang ik maar niet over straat gesleurd wordt. Maar dat wil niet zeggen dat elke hond maar klakkeloos een perfecte hond had als jij hem als pup gehad zou hebben. Ik denk dat je dat dus nooit kan zeggen omdat dat helemaal aan de hond ligt en aan de combinatie tussen jou en de hond. Misschien zou het wel helemaal niet klikken met die hond en jou en wilde hij niets voor je doen. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
scooby doo

starfleet schreef:
Maar veel mensen laten dat "bij toeval laten zien" weg. Dan leer je de hond zitten op de gewone manier met een voertje boven zijn hoofd en klikt op het moment dat hij zit. Je zal zien dat het veel gemakkelijker is dan om op het goede moment te klikken dan op het goede moment het voertje te geven en die "zit" zit er veel sneller en keuriger in mestal dan op de "normale" manier.

Ik weet niet of jij dat doet normaal, maar je moet van de hond afblijven verder. Dus niks konten drukken of aan de riem rukken om pup te laten zitten bijvoorbeeld. Helaas zie je dat nog veel te veel.

Anne
bij mijn vorige honden heb ik dat met het voertje gedaan .

nu is het de bedoeling bij die pup om totaal geen gehoorzaamheid in te lassen . de pup moet pup zijn en vrij opgroeien zodat hij zelfzeker en sterk word ( ik heb ondervonden bij mijn eerste hond dat gehoorzaamheid en te vroeg bijwerk problemen opleverd ) . de gehoorzaamheid daar ga ik bij +- 7maanden mee beginnen . speuren en bijtwerk iets vroeger .

hond gaat opgeleid worden voor de ring
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

starfleet schreef:
Inge schreef: Hmmm....dat heb ik gedaan, met als gevolg dat Marouck geen ijzer meer wilde apporteren :19: Was achteraf dus niet zo handig :wink:
Ik zou zelf ook niet fisherdiscs kiezen omdat dat teveel op andere geluiden kan lijken.

Zo heb ik ook gehoord van iemand die een hondje had dat ze ferm aanpakte bij het van de straat eten, beestje wilde daarna niets opakken van de grond meer.

Anne
Nu krijg ik het idee dat je mij bedoelt :wink:
Dat heb ik namelijk met Qyan gehad met speuren en volgens mij ook welees her en der geschreven.
Aan de andere kant, qyan eet nu wel voer van het spoor maar nog steeds niets van de grond als het niet met speuren te maken heeft.
Toch wel erg makkelijk en een stuk veiliger voor de hond :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

qyan schreef:Nu krijg ik het idee dat je mij bedoelt :wink:
Dat heb ik namelijk met Qyan gehad met speuren en volgens mij ook welees her en der geschreven.
Aan de andere kant, qyan eet nu wel voer van het spoor maar nog steeds niets van de grond als het niet met speuren te maken heeft.
als je hond dat verschil kent is het prima, maar dat is het risico dan ook altijd :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
starfleet
Erelid

qyan schreef: Nu krijg ik het idee dat je mij bedoelt :wink:
Nee, iemand met een Kooikertje.

Anne
scooby doo

qyan schreef:
starfleet schreef:

Anne
dat eten op straat heb ik ook verschrikkelijk afgestraft dat is zo het enige waar ik de hond echt voor straf . heb het eens gehad dat ik dringend naar de dierenarts moest rocco had zijn snuit beschadigd aan een stuk glas :jank: . sindsdien ben ik hard daarop gaan straffen .

aan qyan hoe bedoel je voer van het spoor eten :denken:

bij ons verstopt de helper zich gewoon en als de hond hem niet vind tikt hij even met de lat (stok) zodat de hond hem hoord
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

scooby doo schreef:

bij ons verstopt de helper zich gewoon en als de hond hem niet vind tikt hij even met de lat (stok) zodat de hond hem hoord
Bij de IPO staat er geen helper na het spoor :wink: maar de hond volgt een spoor door weilanden, akkers etc.
De meeste mensen gebruiken voer op het spoor om de hond gemotiveerd te houden door te blijven zoeken.
Ik niet trouwens, heb ik wel gedaan maar toen ik dat afbouwde wilde Marouck niet meer zoeken. Die zocht meer van voertje naar voertje dan dat ze echt het spoor volgde. :wink: Ben toen gaan slepen met pens over het spoor en dat heb ik rustig afgebouwd.
Ze speurt nu zonder extra lucht op het spoor en aan het einde verdient ze haar bal. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

starfleet schreef:
malinois schreef: hoe had je hem dan bedoeld? Zo staat het er toch echt, jij kan elke bouvier aan, ja toch? :roll:
Het ging over prikbanden en je hond kunnen houden. Ik kan alleen een lieve Bouvier aan die trekt aan de lijn, die trekt me niet omver, niks meer niks minder, dat heeft puur met fysiek tye maken, welke je genen je hebt meegekregen van je voorouders. Voor een gemene hol ik heeeeeel hard weg bij wijze van spreken :N: Ik weet dat ik dan moet blijven staan en bidden om hulp.

Jij trekt het uit zijn verband en doet voorkomen of ik a la macho's beweer dat ik elke grote, moeilijke hond wel even aankan, van "kijk mij nou". Dat heb ik niet beweerd, dat laat ik aan bepaalde soorten mensen in de KPNV over om daar over op te scheppen samen met hun moyenne qua kieren.

Anne
Een hond die reageert op een andere hond of iets anders en daarom trekt aand e lijn kan ook een lieve hond zijn hoor. En niet per definitie een gemene hond. Hij kan verder heel lief zijn.

Ik vind niet 1 hond eigenlijk gemeen, alleen vertonen ze wat minder gewenst gedrag.

Maar jij bedoelt waarschijnlijk een hond die makkelijker bij te sturen is. :wink:
starfleet
Erelid

Baily schreef: Maar jij bedoelt waarschijnlijk een hond die makkelijker bij te sturen is. :wink:
Ik bedoel een hond waar ik bang voor ben. Gemeen is een beetje kindertaal, eigenlijk om aan te geven dat het een vrij kinderlijke gedachtengang is van mij:-)

Van een hond die trekt aan de lijn ben ik niet bang, wel van een hele flinke hond van een bepaald ras die bijvoorbeeld wil grommen en snappen naar de baas. Zo'n hond zou ik zeker niet aankunnen omdat ik dan onzeker zou worden en oude angst naar boven zou komen.

Bij een enge hedder, een Boerboel of een Bull Mastiff bijvoorbeeld.

Anne
qyan

malinois schreef:
qyan schreef:Nu krijg ik het idee dat je mij bedoelt :wink:
als je hond dat verschil kent is het prima, maar dat is het risico dan ook altijd :wink:
Hij kent nu het verschil, maar toen ik net begon met speuren (toen was ie natuurlijk al bijna 8 maanden) snapte hij er geen hol van.
Was eigenlijk heel zielig, vooral als je hond je aan staat te kijken, ja maar baas....dit mag toch niet!
Maar wist ik veel, ik had in mijn opvoeding eigenlijk nooit aan het speuren gedacht en had er ook niet bij stil gestaan dat dat met speuren nog weleens een probleem kon worden.
qyan

scooby doo schreef:
qyan schreef:
starfleet schreef:

Anne
dat eten op straat heb ik ook verschrikkelijk afgestraft dat is zo het enige waar ik de hond echt voor straf . heb het eens gehad dat ik dringend naar de dierenarts moest rocco had zijn snuit beschadigd aan een stuk glas :jank: . sindsdien ben ik hard daarop gaan straffen .

Nou, ik heb niet verschrikkelijk hard afgestraft hoor.
Ik heb er gewoon vanaf dag 1 bovenop gestaan en het er uiteindelijk ook ingetraind :wink:
Qyan zal dus ook niets van de grond pakken, maar alleen datgene wat uit mijn handen komt en dat is altijd interessanter geweest dan eten op de grond.
Qyan zal ook niets aannemen van mensen als ik er niet bij ben.
Beloning is dus altijd 9interessanter geweest dan eten van de grond en toen hij ouder werd ben ik dat gaan trainen.

IPO speuren is heel anders :wink:
En in de IPO wordt over het algemeen gebruik gemaakt van voer op het spoor zodat de hond leert speuren, oftewel, uiteindelijk moet de hond de geur van plat getrapte grassprietjes gaan herkennen tegenover heel gelaten grassprietjes, met uiteindelijk voorweropen op het spoor die de hond moet gaan verwijzen.
Hele andere vorm van speuren dus :ok:
Speuren hefet bij ons niet met de pakwerker te maken.......gelukkig niet zeg......ik zie me al vliegen :eek: :mrgreen: :N:
qyan

starfleet schreef:
Nee, iemand met een Kooikertje.

Anne
Oh, het klonk namelijk zo bekend :mrgreen:
Had het geloof ik ook wel eens op het gedragsforum geschreven namelijk, dus vandaar :mrgreen:
qyan

starfleet schreef:
Baily schreef: Maar jij bedoelt waarschijnlijk een hond die makkelijker bij te sturen is. :wink:
Ik bedoel een hond waar ik bang voor ben. Gemeen is een beetje kindertaal, eigenlijk om aan te geven dat het een vrij kinderlijke gedachtengang is van mij:-)

Van een hond die trekt aan de lijn ben ik niet bang, wel van een hele flinke hond van een bepaald ras die bijvoorbeeld wil grommen en snappen naar de baas. Zo'n hond zou ik zeker niet aankunnen omdat ik dan onzeker zou worden en oude angst naar boven zou komen.

Bij een enge hedder, een Boerboel of een Bull Mastiff bijvoorbeeld.

Anne
Vergeet de enge gevaarlijke dobermann niet :N: :mrgreen:
starfleet
Erelid

qyan schreef:
Die zijn niet meer eng sinds ze flaporen en een kwispelstaart hebben :mrgreen:

Anne
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

qyan schreef:
scooby doo schreef:
qyan schreef:
starfleet schreef: Ik zou zelf ook niet fisherdiscs kiezen omdat dat teveel op andere geluiden kan lijken.

Anne

Ik heb er gewoon vanaf dag 1 bovenop gestaan en het er uiteindelijk ook ingetraind :wink:
Qyan zal dus ook niets van de grond pakken, maar alleen datgene wat uit mijn handen komt en dat is altijd interessanter geweest dan eten op de grond.
Beloning is dus altijd 9interessanter geweest dan eten van de grond en toen hij ouder werd ben ik dat gaan trainen.

En in de IPO wordt over het algemeen gebruik gemaakt van voer op het spoor zodat de hond leert speuren, oftewel, uiteindelijk moet de hond de geur van plat getrapte grassprietjes gaan herkennen tegenover heel gelaten grassprietjes, met uiteindelijk voorweropen op het spoor die de hond moet gaan verwijzen.

Niet helemaal correct , een hond moet gaan speuren op de geur van diegene die het spoor heeft uitgelopen , kijk maar is verder naar de sph sporen. Als een hond daar puur op bodembeschadiging zou speuren zou hij het nooit redden. Waarvoor anders zou je met IPO II en III een ander je spoor uit laten lopen ? Dat veel honden wel speuren op bodem beschadiging is een ander verhaal. Ik hoor trouwens wel veel voor en tegestanders van voer op het spoor . Ik heb zelf mijn honden ook zo leren speuren maar ik hoor ook wel is andere dingen. even off topic hoor
:mrgreen:
Afbeelding
qyan

starfleet schreef:
qyan schreef:
Die zijn niet meer eng sinds ze flaporen en een kwispelstaart hebben :mrgreen:

Anne
Ze zien er niet meer eng uit, maar de hond blijft verder hetzelfde hoor :pffff: :mrgreen:
qyan

Ragverp schreef:
qyan schreef:
scooby doo schreef:

Niet helemaal correct , een hond moet gaan speuren op de geur van diegene die het spoor heeft uitgelopen , kijk maar is verder naar de sph sporen. Als een hond daar puur op bodembeschadiging zou speuren zou hij het nooit redden. Waarvoor anders zou je met IPO II en III een ander je spoor uit laten lopen ? Dat veel honden wel speuren op bodem beschadiging is een ander verhaal. Ik hoor trouwens wel veel voor en tegestanders van voer op het spoor . Ik heb zelf mijn honden ook zo leren speuren maar ik hoor ook wel is andere dingen. even off topic hoor
:mrgreen:
Ja uh....dat is wat mij verteld is hoor :mrgreen:
Of ik heb het destijds niet helemaal begrepen, dat kan natuurlijk ook :wink:
Misschien hebben ze bedoeld dat je een jonge hond in het begin leert speuren op bodembeschadiging, zou dat kunnen???
Het heeft bij Qyan iig heel lang geduurd eer hij een spoor door iemand anders gelegd, kon volgen.
Zit wat in natuurlijk, met SPH red je het dan idd niet.
Wel of geen voer op het spoor.....dat wordt weer een hele andere dicussie natuurlijk he :mrgreen:
scooby doo

oh nu begrijp ik het :wink: van dat speuren
Ascha
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ascha »

IPO speuren is heel anders
Ik denk ook niet dat dat helemaal klopt..
Een hond leert zeker op geur te speuren..
Hoe kan het anders zijn dat het spoor verwaaid en dergelijke he..
Dan is de geur toch verlegd van de "platgetrapte" grassprietjes af..
Het zal een combinatie zijn denk ik..
Ik heb ook al wel vaker gewoon binnen ergens op plaatsen waar ik gewerkt heb een bal verstopt en haar daarnaar laten zoeken..
Die neus word dan goed gebruikt.. hahaha
en het is een leuk spelletje.. :wink:
Delete MIJ van dit FORUM aub..
qyan

Ascha schreef:
Ik heb ook al wel vaker gewoon binnen ergens op plaatsen waar ik gewerkt heb een bal verstopt en haar daarnaar laten zoeken..
Daarom schreef ik iets verder ook, dat dat is wat mij ooit verteld is, maar dat het heel goed kan zijn dat ik met een half oor geluisterd heb, of het gewoon niet goed heb begrepen :wink:
Ascha
Actief
Contacteer:

qyan schreef:
Ascha schreef:
Daarom schreef ik iets verder ook, dat dat is wat mij ooit verteld is, maar dat het heel goed kan zijn dat ik met een half oor geluisterd heb, of het gewoon niet goed heb begrepen :wink:
Ik vind het goed als hierover gesproken word want ik weet ook niet helemaal hoe het nou eigenlijk in elkaar zit hoor..
Was geen verwijt naar jou toe.. :wink:
Ascha
Actief
Contacteer:

Baai de weej..

Ik ben net gaan lopen met de honden..
En in twee tuinen waar we langskwamen zaten luie kattenbeesten..
Waarom lui?
Die gingen niet aan de kant..
Amber zag ze.. wilde er wel heen gaan maar reageerde goed op mijn stem.. niet doen..
Dus goed gebraafd erna en nog geen halve minuut later weer..
Ze hield zich goed rustig..
Shaggy wilde piepen, maar bedacht zich wel na een klein rukje..
Je zag hem denken.. Ohw ja.. Mag niet..
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”