Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zo! nog meer gegadigden?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: zo! nog meer gegadigden?

Ongelezen bericht door Biet »

ranetje schreef:
Biet schreef:Waar dan weer patronen en gewoontes uit ontstaan, wat weer maakt dat er in normale, dagelijkse dingen niet meer gestuurd hoeft te worden
Hmmmmmmmmm
De passie om te jagen is zodanig dat ik er op gespitst moet blijven anders kan je alleen aan de riemen om mijn nek zien dat er honden bij me horen :wink:
Op zich is ook dat alert blijven wel weer een gewoonte geworden.
Honden die echt geregeld mee gaan in de praktijk komen wel wat dichter in de buurt van bovenstaande quote, als het baas/hond contact deugt.
Denk ik................
(dus kleine wijziging in mijn eerdere opmerking)

Er zijn anderen die daar meer over kunnen vertellen.
Ik vind dat allert blijven ook wel normaal eigenlijk.
Wat je door opvoeding, training, samenwerken bereikt i.m.o., is dat je de passie kan controleren.
En ook kan beslissen dat het nu niet is.
En als je de beslissende rol hier in hebt, betekent dat ook dat je de situaties altijd moet overzien, allert moet blijven.
En met de opmerking dat patronen en gewoontes in het dagelijkse maken dat er minder gestuurd hoefde had ik eerste instantie gewone dingen voor ogen, niet werkgerelateerd, al weet ik wel zeker dat het daar ook zo werkt, als het tenminste over echt werk gaat, waarbij het vooral over het resultaat gaat. Denk dat honden dat wel snappen.
Wiel
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Biet schreef:
ranetje schreef:
Biet schreef:Waar dan weer patronen en gewoontes uit ontstaan, wat weer maakt dat er in normale, dagelijkse dingen niet meer gestuurd hoeft te worden
Hmmmmmmmmm
De passie om te jagen is zodanig dat ik er op gespitst moet blijven anders kan je alleen aan de riemen om mijn nek zien dat er honden bij me horen :wink:
Op zich is ook dat alert blijven wel weer een gewoonte geworden.
Honden die echt geregeld mee gaan in de praktijk komen wel wat dichter in de buurt van bovenstaande quote, als het baas/hond contact deugt.
Denk ik................
(dus kleine wijziging in mijn eerdere opmerking)

Er zijn anderen die daar meer over kunnen vertellen.
Ik vind dat allert blijven ook wel normaal eigenlijk.
Wat je door opvoeding, training, samenwerken bereikt i.m.o., is dat je de passie kan controleren.
En ook kan beslissen dat het nu niet is.
En als je de beslissende rol hier in hebt, betekent dat ook dat je de situaties altijd moet overzien, allert moet blijven.
En met de opmerking dat patronen en gewoontes in het dagelijkse maken dat er minder gestuurd hoefde had ik eerste instantie gewone dingen voor ogen, niet werkgerelateerd, al weet ik wel zeker dat het daar ook zo werkt, als het tenminste over echt werk gaat, waarbij het vooral over het resultaat gaat. Denk dat honden dat wel snappen.
Ik snap wat je bedoelt :ok:
Maar mijn honden "werken" eigenlijk altijd, ook als ze niet werken :wink:
Overal zijn wel fazanten, hazen en konijnen.
Een gewoon gedreutel is er niet bij.
Zelfs niet in het parkje om de hoek.
Want daar zijn duiven :8):
En dan..........krijg je dit:

Afbeelding

:mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Biet
Zeer actief

Haha, zo gaat dat ja.
Ach, scherpe honden houden jezelf ook scherp.
Je ziet veel meer van je omgeving dan de hondeneigenaar die druk bezig met z'n iphone de honden uitlaat...
Wiel
ranetje
Zeer actief

Biet schreef:Haha, zo gaat dat ja.
Ach, scherpe honden houden jezelf ook scherp.
Je ziet veel meer van je omgeving dan de hondeneigenaar die druk bezig met z'n iphone de honden uitlaat...
Absoluut :ok:

Ik heb meestal niet eens een foon bij me, in ieder geval staat ie uit.
Ik wil niet gestoord worden :wink:
Dit is veel mooier om naar te kijken en mee bezig te zijn. :D
En me daar op richten is nodig ook, anders krijg ik ruzie met de wandelaars in het park (arme duif :jank: ) of met de boswachter (ongeoorloofd hetzen).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Nou weet ikvnog steeds niet wat jullie precies met scherpe honden bedoelen.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:voor mij is een scherpe hond er eentje die makkelijk te prikkelen is, daarbij zeer reactief is en daarbij ook sneller dan gemiddeld agressie zal inzetten.
Voor mij ook. :ok:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Inge O schreef:voor mij is een scherpe hond er eentje die makkelijk te prikkelen is, daarbij zeer reactief is en daarbij ook sneller dan gemiddeld agressie zal inzetten.
Wat bedoel je met agressie? Van donder en geweld, maar zonder gaten te maken, of bedoel je écht knokken/bijten?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dit vind ik een heel korte en bondige omschrijving, kan me hier helemaal in vinden.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

ranetje schreef: Afbeelding

:mrgreen:
Barney staat er ook wel eens zo bij als hij een kat of duif oid ziet. Ik heb alleen de mazzel dat hij er met een zachte 'Barn, dat doen we niet he' eruit te halen is :E:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Nanna schreef:
Miranda schreef:
Wat bedoel je met agressie? Van donder en geweld, maar zonder gaten te maken, of bedoel je écht knokken/bijten?
Scherpte houdt bij mij ook redelijk veel moed in (waarom weet ik niet :tongue: ). Een hond die dus met veel kabaal onmiddellijk uit/aanvalt maar geen gaten maakt is voor mij alleen maar een angsthaas.
Dat vind ik in tegenspraak met 'gemakkelijk te prikkelen' en 'zeer reactief'.
And few will ever climb
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Maar is die agressie dan mensgericht?
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Nanna schreef: Ik ken honden die, zodra ze de mijne maar ménen te zien, al beginnen met krijsen en uitvallen. Dat is toch wel reactief en makkelijk te prikkelen. :engel: Maar in mijn boekje is dat niet scherp.
Ah. Ja, ik ken het type.
Die zou ik idd ook niet als scherp omschrijven.
Meer veel geschreeuw, weinig wol.
And few will ever climb
Biet
Zeer actief

Suske schreef:Maar is die agressie dan mensgericht?
Kan, maar is geen voorwaarde voor de definitie.
Vind die zin van @IngeO wel een goede:
"voor mij is een scherpe hond er eentje die makkelijk te prikkelen is, daarbij zeer reactief is en daarbij ook sneller dan gemiddeld agressie zal inzetten".
En dan inderdaad vanuit een stabiel, zelfverzekerd (moedig) karakter.
Niet als reactie op onzekerheid/angst.
Wiel
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Toch, hè...klopt die definitie volgens mij niet helemaal.
Als ik Skadi als voorbeeld neem:
1. eentje die makkelijk te prikkelen is
Tjek :tongue:

2. daarbij zeer reactief is
Tjek :lol1:

3. daarbij ook sneller dan gemiddeld agressie zal inzetten
Tjek :hmmm:

4. moedig karakter
Dubbeltjek :schrik:

Maar ik vind haar geen echt scherpe hond, zoals bijvoorbeeld sommige mechelaars kunnen zijn. Daarvoor is ze te...*zoekt naar het juiste woord* goedmoedig. Er zit echt geen kwaad botje in.
Teveel een clown ook. Als ze bijvoorbeeld een vreemde aanblaft, dan stáát ze er echt. Volle diepe waakblaf (niet zo'n onzekere tweetonige blaf), alle aandacht récht op de vreemde gericht. Dat ziet er uit als een hond waar je niet mee moet spotten.
En toch vóél je dat ze niet zal doorzetten. Haar correcties naar andere honden ook, dat gaat fel en overdonderend. Maar ze maakt geen gaten (nou ja, laatst per ongeluk een winkelhaak bij Cayuga, omdat hij tegen een hoektand opliep) en ze lost bij voorkeur zaken met humor op.

Of zit ik verkeerd met mijn beeld van een scherpe hond?
And few will ever climb
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nou alles doorgeworsteld en gevonden :Q:
Scherpte is moeilijk te omschrijven, misschien het beste als de alertheid en aktiebereidheid van de hond... daaraan kunnen 3 dingen ten grondslag liggen: onzekerheid, lijfsbehoud of moed.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

malinois schreef:Nou alles doorgeworsteld en gevonden :Q:
Scherpte is moeilijk te omschrijven, misschien het beste als de alertheid en aktiebereidheid van de hond... daaraan kunnen 3 dingen ten grondslag liggen: onzekerheid, lijfsbehoud of moed.
Als je onzekerheid er uit haalt, ben ik het er helemaal mee eens :ok:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Maar waarom kan een onzekere hond niet scherp zijn dan eigenlijk?

Tessa is absoluut niet scherp, bij scherp denk ik idd aan alertheid en aktiebereidheid. Dat heeft ze wel, maar in lichte mate, tot het op andere honden aankomt. Maar dat is dan weer onzekerheid. Eigenlijk is het een softie en een dromer.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:Maar waarom kan een onzekere hond niet scherp zijn dan eigenlijk?

Tessa is absoluut niet scherp, bij scherp denk ik idd aan alertheid en aktiebereidheid. Dat heeft ze wel, maar in lichte mate, tot het op andere honden aankomt. Maar dat is dan weer onzekerheid. Eigenlijk is het een softie en een dromer.
Dat staat er niet, dat kan wel degelijk...
Zaterdagnacht liep ik met Xavi hier door de wijk voor het laatste rondje. Vaak alleen in het weekend kom ik daar een vrouw tegen met een langharige DH die compleet uit zn plaatje gaat... uitvallen, grommen (en zij vind het stiekem wel stoer) blijft dan even staan aan het andere eind van de lijn van... kijk mij eens...
Zaterdag precies zo.. loopt ze voor me en steeds langzamer lopen.. op een gegeven moment loop ik op een meter of 3 achter haar met Xavi die het er absoluut niet mee eens is dat hij zich moet gedragen maar het dan maar doet omdat het moet...
Plots schiet die duitser uit zijn halsband al grommend en grauwend om zich vervolgens, op de sec. dat hij doorheeft dat hij niet meer de steun van de lijn heeft, gillend op zijn rug op de grond te werpen...
Dat is ook scherpte wat hij liet zien, uit pure onzekerheid... want de moed onbrak hem op het moment dat hij geen steun meer had om zn gram te gaan halen bij Xavi.
Tja daar sta je dan met een zogenaamd stoere hond...

Verkeerde scherpte in wat ik wil zien in een hond iig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

luna2906 schreef:
malinois schreef:Nou alles doorgeworsteld en gevonden :Q:
Als je onzekerheid er uit haalt, ben ik het er helemaal mee eens :ok:
Je hebt wel degelijk scherpte uit onzekerheid hoor... :wink: En ik denk dat je dat zelfs altijd wel een beetje nodig hebt. Want een hond met alleen maar moed zal niet scherp zijn...
Die vind het wel gescheten...
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Jij wel, Malinois, maar er kwam een paar keer voorbij dat dat niet kon. Of kon, dat dat niet als scherp gezien werd. :)

Op die manier heeft Tessa dan ook scherpte, maar dat is idd geen fijne/goede scherpte.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

rita zou die da niet vanuit moed gebeten hebben hoor, dat was pure angst, maar gebeten had ze als we haar geen korf hadden omgedaan :schrik:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

malinois schreef:[

Je hebt wel degelijk scherpte uit onzekerheid hoor... :wink: En ik denk dat je dat zelfs altijd wel een beetje nodig hebt. Want een hond met alleen maar moed zal niet scherp zijn...
ik zeg ook niet dat je het niet hebt, maar voor mij past het niet bij het beeld van een scherpe hond. Een scherpe hond is voor mij altijd alert, altijd klaar voor wat het ook is dat er gaat/kan gebeuren. Onzekerheid vertroebelt voor mij (en dat kan voor een ander weer anders zijn) de alertheid van een hond in die zin dat de blik vernauwt. Onzekerheid zorgt voor minder controle, minder grip op een situatie en een scherpe hond is voor mij een hond die met de alertheid en het startklaar zijn toch een vorm van grip heeft op een situatie. Geen twijfel maar gaan, dat idee. En voor mij gaat dat minder goed samen met onzekerheid.

Kan het niet zo goed onder woorden brengen, maar heb in ieder geval een poging gedaan :tongue:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

luna2906 schreef:

ik zeg ook niet dat je het niet hebt, maar voor mij past het niet bij het beeld van een scherpe hond. Een scherpe hond is voor mij altijd alert, altijd klaar voor wat het ook is dat er gaat/kan gebeuren. Onzekerheid vertroebelt voor mij (en dat kan voor een ander weer anders zijn) de alertheid van een hond in die zin dat de blik vernauwt. Onzekerheid zorgt voor minder controle, minder grip op een situatie en een scherpe hond is voor mij een hond die met de alertheid en het startklaar zijn toch een vorm van grip heeft op een situatie. Geen twijfel maar gaan, dat idee. En voor mij gaat dat minder goed samen met onzekerheid.

Kan het niet zo goed onder woorden brengen, maar heb in ieder geval een poging gedaan :tongue:
Dat idee heb ik ook. Een hond die scherp staat is voor mij altijd bij de les en heeft eigenlijk niets met agressie te maken. Dat is voor totaal iets anders.
TessaThomas
Zeer actief

Het klinkt wel logisch inderdaad. Leerzaam zo! :D
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Inge O schreef:
luna2906 schreef:

daar ben ik het wel mee eens, ik ben ook niet geneigd om een onzekere hond 'scherp' te noemen.
ligt eraan, 'scherp' waarop :engel: een overwogen beslissing zal deze hond niet nemen (kan zichzelf hierdoor juist in de nesten werken).. een zelfverzekerde hond wel, die heeft daar meer rust en dus tijd voor om de situatie in te schatten (en aan te voelen) en voor hem/haar een juiste beslissing te nemen..
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
luna2906 schreef:

daar ben ik het wel mee eens, ik ben ook niet geneigd om een onzekere hond 'scherp' te noemen.
Ik kijk natuurlijk ook vanuit de sport achtergrond en daar heb je dus goede scherpte en verkeerde ... de laatste kun je verjagen en is dus gebaseert op teveel onzekerheid tov moed. Ook die hond zal bijten hoor maar t is geen zeker beeld. Er hoeft iets te gwbeuren wat niet in t plaatje past ....
Afbeelding
SimoneV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door SimoneV »

Scherpte is in mijn ogen de bereidheid om te bijten, een scherpe hond zal eerder bijten dan een minder scherpe hond. Meer of minder moed zal bepalen of het dan een angstbijter is of een zelfverzekerde bijter.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Mal, nou ben ik heel benieuwd, zou jij Skadi adhv mijn omschrijving als (een goede) scherp(e hond) betitelen?
En Inge?
(Het gaat me niet zozeer om die witte, maar om wat nou precies een scherpe hond is. Ik herken het als het er staat, maar omschrijven vind ik echt lastig).
And few will ever climb
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

SimoneV schreef:Scherpte is in mijn ogen de bereidheid om te bijten, een scherpe hond zal eerder bijten dan een minder scherpe hond. Meer of minder moed zal bepalen of het dan een angstbijter is of een zelfverzekerde bijter.
zo zie ik het ook geloof ik
best lastig nog om er een definitie van te geven die bij je gevoel past :scratch:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:SCHERPTE is de eigenschap op schijnbare of werkelijke bedreigende omgevingsprikkels, vijandig en dus agressief te reageren. Hierbij toch nog enkele verduidelijkingen uit het boek "Wesengrundlagen und Wesenprüfung des Hundes" van prof. Eugen Seiferle en Emil Leonhardt. Zij maken onderscheid tussen twee grondig verschillende soorten scherpte.

Definiëren we eerst de gewenste of NATUURLIJKE SCHERPTE, die met zijn vijandig agressief gedrag op een duidelijke gelding -en kampdrift gebaseerd is, gecombineerd met onverschrokkenheid en een aangeboren prikkelbare vijandige stemming.

Daar tegenover staat de tot nu toe genaamde SCHIJNSCHERPTE, die als angstscherpte of ongewenste scherpte aangeduid wordt. Honden van deze wezensoort, wiens scherpte wortelt in onzekerheid en angst, die enkel dient tot zelfverdediging aan te duiden als bijzonder geschikte dienst -en verdedigingshonden, is een totaal verkeerde duiding van het begrip scherpte. Immers, deze door VLUCHTDRIFT beheerste dieren plegen in ernstige gevallen te verzaken.

Nog een woordje over MOED, wat in kynologische kringen zeer gebruikelijk is. Wat moet men daaronder verstaan? Laat een hond zich door niets afschrikken, is hij niet bevreesd voor een gevaarlijke tegenstander en verdedigt hij zijn meester tegen gelijk welke aanvaller, ook als deze gewapend is, dan kan men zeggen dat hij moedig is. Net zoals men een mens met gelijkaardig gedrag zou bestempelen. Met dit onderscheid, dat het dier van het voor hem bedreigd gevaar geen enkele voorkennis heeft. Daarom zou men in de dierenpsychologie de term ONVERSCHROKKEN in plaats van moed moeten gebruiken. In geen geval mag dit met scherpte verwisselt worden, er bestaan namelijk vele onverschrokken honden zonder scherpte.

bron
Ik heb het nu 3x gelezen maar snap nog steds niet wat ik gelezen heb.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”