Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

meedenken.??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Muk

Re: meedenken.??

Ongelezen bericht door Muk »

Valerie schreef:
Tamara. schreef:Ik zet ook mijn vraagtekens bij de hoeveelheid nesten die worden geproduceerd met poedels, bouviers, kruisingen van bouviers x poedels, met en zonder stamboom :19: en nee, ik heb niets tegen kruisingen of een nestje kruisingen maar alles bij elkaar opgeteld, daar krijg ik een nare bijsmaak van in mijn mond. Mensen hier op het forum zijn voor veel minder gelyncht hier op het forum maar nu het iemand is die hier veel komt mag je opeens niet meer een andere mening of gedachte ergens over hebben :denken:
:ok:
Dat dus. En zo open en eerlijk vind ik BP op dit forum ook niet. Ja, hij heeft vertelt hoeveel rashondennesten hij afgelopen jaar heeft gefokt. Maar hij heeft niet genoemd dat hij ook nestjes kruisingen heeft gefokt.

Ik heb niks tegen een kruising, maar achter deze topicvraag van BP zit in mijn ogen niet echt een serieuze gedachtengang. Zeg dan gewoon dat je voor de leuk weer eens een nieuwe kruising wilt maken met een ander ras.

Maar omdat het BP is mag je blijkbaar niet kritisch daarnaar kijken en doorvragen. Als het een newbie is, dan was dat geen probleem geweest, maar nu dus niet. En zeker niet van de mensen die zelf allemaal een poedel hebben gekocht van BP.

En voordat ik weer uitgemaakt wordt voor rotte vis door BP omdat ik te lastige vragen stel, dat maakt geen indruk.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Machie schreef:Wat is trouwens het probleem van honden fokken voor het geld? Zolang je er maar goed voor zorgt toch? Geef die pups de goede start en prima toch?
Iemand die fokt voor het geld is een broodfokker, want die verdient er zijn / haar brood mee. Dat maakt niet direct dat je slecht voor de dieren zorgt, al gebeurt dat bij de VBK fokkers meestal dan weer wel.
Gajes

Ongelezen bericht door Gajes »

Elke fokker fokt ook voor het geld, althans om er ook wat aan over te houden.
anders bereken je alleen de testen en ed door in het bedrag x het aantal pups .
Dus stel dat bv alle testen op ongeveer 300 euro komen, en voeding ed ook op 300 euro.
Dus dan is het 600 euro je hebt een nest van 5 pups , dus danb wordt het 600 euro gedeeld door 5 = 120 euro pp en dan de kosten voor een stamboom er nog bij.
Nou dat scheelt voor de meeste rassen zo'n 600 euro.
Oke dan koste de ene x een pup duurder of goedkoper maar dan doe je het niet voor het geld.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gajes schreef:Elke fokker fokt ook voor het geld, althans om er ook wat aan over te houden.
anders bereken je alleen de testen en ed door in het bedrag x het aantal pups .
Dus stel dat bv alle testen op ongeveer 300 euro komen, en voeding ed ook op 300 euro.
Dus dan is het 600 euro je hebt een nest van 5 pups , dus danb wordt het 600 euro gedeeld door 5 = 120 euro pp en dan de kosten voor een stamboom er nog bij.
Nou dat scheelt voor de meeste rassen zo'n 600 euro.
Oke dan koste de ene x een pup duurder of goedkoper maar dan doe je het niet voor het geld.
Jouw hormonen slaan weer toe of je legt het te vaag uit, want ik snap het niet :LOL:

Nouja, hoe dan ook: je hebt bij een nest testen van de ouders en testen van de pups, dekgeld, voedsel en dierenartskosten en stambomen.
En wat dat kost scheelt per ras uiteraard.

Want het ene ras test niks en het andere veel en de testen verschillen ook qua kosten, en dat geldt ook voor de dekgelden en noem maar op.
En dan scheelt het nog waar je woont wat een dierenarts kost.

Niet dat het me verder wat uitmaakt, maar als je het vertelt moet je wel compleet blijven ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gajes

Ongelezen bericht door Gajes »

Ik zal het wel krom uitleggen.

Maar wat ik bedoel (probeer het nog een x haha)
Is dat je per nest kijkt wat je kwijt ben aan kosten en dat deelt door de aantal pups die er geboren zijn.
Dus je bent voor een heel nest 100 euro aan alle kosten kwijt en je hebt 10 pups, kost een pup maar 10 euro ;)
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Muk schreef:
Valerie schreef:
Tamara. schreef:Ik zet ook mijn vraagtekens bij de hoeveelheid nesten die worden geproduceerd met poedels, bouviers, kruisingen van bouviers x poedels, met en zonder stamboom :19: en nee, ik heb niets tegen kruisingen of een nestje kruisingen maar alles bij elkaar opgeteld, daar krijg ik een nare bijsmaak van in mijn mond. Mensen hier op het forum zijn voor veel minder gelyncht hier op het forum maar nu het iemand is die hier veel komt mag je opeens niet meer een andere mening of gedachte ergens over hebben :denken:
Dat dus. En zo open en eerlijk vind ik BP op dit forum ook niet. Ja, hij heeft vertelt hoeveel rashondennesten hij afgelopen jaar heeft gefokt. Maar hij heeft niet genoemd dat hij ook nestjes kruisingen heeft gefokt.

Ik heb niks tegen een kruising, maar achter deze topicvraag van BP zit in mijn ogen niet echt een serieuze gedachtengang. Zeg dan gewoon dat je voor de leuk weer eens een nieuwe kruising wilt maken met een ander ras.

Maar omdat het BP is mag je blijkbaar niet kritisch daarnaar kijken en doorvragen. Als het een newbie is, dan was dat geen probleem geweest, maar nu dus niet. En zeker niet van de mensen die zelf allemaal een poedel hebben gekocht van BP.

En voordat ik weer uitgemaakt wordt voor rotte vis door BP omdat ik te lastige vragen stel, dat maakt geen indruk.
Alles is terug te lezen op dit forum ,zelf hoeveel xsing nesten ik heb gehad en ook nog met het jaartal er bij.
Daarnaast zijn verschillende leden hier op bezoek geweest ,Panna/Lars/Mit/Judith/Miezemuis/Bobe/Nanna/Karin/Feslou/Denise en haar vader en nog een flink aantal en hebben alles kunnnen zien wat er hier losloopt en wat er in huis ligt aan puppen.

Maar Muk als je het gewoon vraagt dan kun je antwoord krijgen ,maar eerst aannames maken en je eigen plaatje daarbij maken zonder goed te lezen en dan later pas vragen hoe of wat met een uitgestreken smoelwerk komt een beetje vals over en achterbaks .
Zo werkt dat bij anderen maar bij mij ook ,plaatje heb je toch al gemaakt ondanks dat alles te lezen is hier op het forum dus waarom zou ik jou verantwoording af moeten leggen.
Want dat is de strekking dat je verantwoordelijkheid eist net als meer leden hier en niet iets gewoon kan vragen.
Betaal jij mijn rekeningen of deel je een bed met mij.??
Als je je zo had gedragen hier bij mij thuis had ik je gelijk al de deur uitgeflikkert en had je gewoon op een redelijke manier gevraagd dan had je zelfs nog mijn bankafschriften mogen zien en had je een bakkie koffie gehad met wat lekkers..

Ik zal je nu ook nog even de prognose geven voor dit jaar aangezien je daar nog geen negatief plaatje aan vast hebt geplakt , dat dit jaar ik van plan ben om misschien 3 nesten te gaan fokken .
2 poedelnesten en 1 bouvier nest maar misschien ook een nest bij mijn Laekense alhoewel dat niet door zal gaan omdat er geen vraag naar Laekense zijn..
Alhoewel als broodfokker zijnde had ik beter een ander ras kunnen kiesen want die puppen brengen ook geen flikker op.
Wat is het Zusanne een 500 euro voor een pup.??
Ik geloof dat ik het ras van Silvester maar ga fokken want wat brengen die op ,een 1200 á 1500 euro per pup.
Daar is vraag naar en hij als goede fokker verkoopt ze en geeft ze niet weg want dat doen broofdfokkers volgens hem en echte fokkers die vragen geld want dan werk je uit liefde voor het ras..
Met zijn 2 nesten per jaar verdiend hij dus ongeveer evenveel als mij met 4 nesten waar ik er ook nog van weg geef .
Ik ben een broodfokker van lik mijn vestje begrijp ik nu want geld verdienen kun je met andere rassen veel beter ,dus dit jaar luister ik naar Silvester en gooi mijn pupprijs over de kop en dan ben ik ook net zo'n goede fokker als hem.

En ja ik heb even geen inkomen uit baan of uitkering en de rekeningen moeten toch betaald worden en mijn hondjes moeten ook vreten dus dan word er gewoon een nest extra gefokt omdat mijn spaarpotje ook een beetje leeg raakt.
Met 10 honden gaat dat snel namelijk vooral als de 9 teven daarvan niet jaarlijks een nest krijgen.
En als iemand daar gewetens bezwaren mee heeft mag gerust een vrijwillige donatie doen of mijn rekeningen betalen hoor zodat ik geen nestje extra zal fokken .

Zo nu even waar eigenlijk dit topic over ging.
Als ik een nest xsingen zou willen fokken zou ik dat gewoon doen hoor net zo goed als dat ik een nest poedels of bouviers zou fokken daar heb ik geen exuus voor nodig. :wink:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Gajes schreef:Ik zal het wel krom uitleggen.

Is dat je per nest kijkt wat je kwijt ben aan kosten en dat deelt door de aantal pups die er geboren zijn.
Dus je bent voor een heel nest 100 euro aan alle kosten kwijt en je hebt 10 pups, kost een pup maar 10 euro ;)
En omgekeerd wil je dat dan ook doen? Bijv. Lumi kwam uit een nest van 2 pups, dus volledig dekgeld, vervolgens had de teef een keizersnede etcetera. Een nest met hoge onkosten, de tijd van de fokker, die veel verlof opneemt, kun je die ook bij onkosten rekenen? Ik denk dat ze dan zeker €2000-€3000 had moeten kosten voordat de fokker uit de onkosten kwam :wink:. Zelf had ik gerust meer willen betalen voor mijn pup als het nodig was, maar denk je dat veel fokkers hun pup kwijt raken wanneer deze ineens mogelijk vier keer zo veel zouden kosten dan bij een andere fokker? En bij een €2000,- voor een kooikerpup, hoe graag ik ook van een bepaalde fokker een pup zou willen, zou ik toch wel een extra keer nadenken.
bouvierpoedel
Zeer actief

Renske schreef:
Gajes schreef:Ik zal het wel krom uitleggen.

En omgekeerd wil je dat dan ook doen? Bijv. Lumi kwam uit een nest van 2 pups, dus volledig dekgeld, vervolgens had de teef een keizersnede etcetera. Een nest met hoge onkosten, de tijd van de fokker, die veel verlof opneemt, kun je die ook bij onkosten rekenen? Ik denk dat ze dan zeker €2000-€3000 had moeten kosten voordat de fokker uit de onkosten kwam :wink:. Zelf had ik gerust meer willen betalen voor mijn pup als het nodig was, maar denk je dat veel fokkers hun pup kwijt raken wanneer deze ineens mogelijk vier keer zo veel zouden kosten dan bij een andere fokker? En bij een €2000,- voor een kooikerpup, hoe graag ik ook van een bepaalde fokker een pup zou willen, zou ik toch wel een extra keer nadenken.
Dat zijn over de regel toch echt uitzonderingen keizersnede en maar 1 of 2 pups.
Overdrijf je niet een beetje dat die 2 tot 3000 euro per stuk hadden moetenn kosten.??
Weet niet wat een Kooier kost ,maar 2 stambomen /dekgeld /keizersnee /2 entingen/wormenkuur en wat voer + wat kleine kosten zoals schoonmaak middel ed daar kom je toch echt niet over dat bedrag heen hoor.
Kan best wel een keer fout gaan ,maar over het algemeen gaat het toch best wel goed en dan houd je er een zakcentje aan over waar helemaal niets mis mee is.
En dat zal bij het ene ras iets meer zijn dan bij het andere .
Een Smausje kost een 225 euro met stamboom is kostprijs dus . :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Nou Kees, je ziet wat aan de lage kant met je pupprijs voor de Laekense hoor, mijn pups zijn vorig jaar weggegaan voor 700 euro en ik was de goedkoopste, de andere nesten waar ik van weet zijn vorig jaar voor tussen de 750 en 750 euro verkocht. :wink:
In 2012 zijn er minstens 11 nesten in binnen- en buitenland gepland, waarvan de eerste 2 in Nederland al onderweg zijn. Zelf sla ik dit jaar bewust over, onder andere vanwege het behoorlijk grote aanbod (vorig jaar was dat ook al het geval).
bouvierpoedel
Zeer actief

LongFields schreef:Nou Kees, je ziet wat aan de lage kant met je pupprijs voor de Laekense hoor, mijn pups zijn vorig jaar weggegaan voor 700 euro en ik was de goedkoopste, de andere nesten waar ik van weet zijn vorig jaar voor tussen de 750 en 750 euro verkocht. :wink:
In 2012 zijn er minstens 11 nesten in binnen- en buitenland gepland, waarvan de eerste 2 in Nederland al onderweg zijn. Zelf sla ik dit jaar bewust over, onder andere vanwege het behoorlijk grote aanbod (vorig jaar was dat ook al het geval).
Oh das nieuw voor mij.
Ging er van uit wat mijn Laekense vroeger koste en Pien was 500.
Ach ook niet zo belangrijk ,zou graag een keer een nestje willen met haar ,maar het is geen noodzaak. :wink:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

silvester schreef:
Nakisha schreef: Silvester, schaam je je niet kapot met dit soort posts? Enige idee hoe je de fokkerij van je vriendin hiermee kan schaden? Het is nu voor iedereen die een béétje moeite doet al bekend om welke fokster het draait. Pupkopers lezen dit soort dingen ook...
Nee, ik schaam mij niet, en mijn vriendin ook niet, en er zijn er nog veel meer die het eens goed vinden dat iemand gewoon eens de waarheid op tafel legt. Tevens fokken wij op een verantwoorde manier, ons laatste nestje was van 2010 en ons volgende nestje (als alles goed gaat) pas op zijn vroegst 2014.
Ehm Silvestertje :denken: Je bedoeld natuurlijk jullie ( lees Melanies) 1e nestje na eerst te zijn leeggebleven van Dolina in 2010 waarbij jullie (Melanie dan) Dolina tijdens de keizersnede direct hebben moeten laten castreren (vanwege 3 vergane pups) met het het directe gevolg heeft dat jullie met haar dus niet meer "konden" fokken en pas "op zijn vroegst" in 2014 weer een nestje kunnen fokken omdat Wanda dan pas "oud" (lees volwassen) genoeg is om een nestje mee te fokken. :ok:

Echt, je maakt jezelf (en het fokgebeuren van je/jullie) behalve belachelijk veel interessanter dan je (het) in werkelijkheid bent(is) alsof het een "bewust en doordachte" keuze is om "pas weer" op zijn vroegst in 2014 een nestje te fokken :roll:

Jeetje zeg, 1 Nestje nog maar meegemaakt van vriendin die niet helemaal als "gepland/gewenst" is verlopen en nu al de bek over alsware je (jullie) de goeiste fokker met al tientallen nestjes en ervaring op zijn naam :LOL:

Overigens, over verantwoord fokken gesproken. Als ik fokker zou zijn, zou ik persoonlijk met een hond met een dusdanig ziekelijke voorgeschiedenis en die zwaar letsel aan de ruggewervels heeft gehad incl. gebroken borstbeen sowieso niet zijn gaan fokken. Maar he, ik ben geen fukker dus misschien, héél misschien dat ik daar anders over zou hebben gedacht als ik wel fukker zou zijn geweest :wink:
silvester schreef: @smoekie:
Mijn vriendin ( en ik, zoiets doe je namelijk samen) fokken en hebben namelijk echte honden die voor hun ontbijt net zulke stoeprandeneukertjes als dat jij bezit krijgen. :cheer: :mrgreen:
:cheer: :cheer: :cheer: een simpel zieltje die zich enigzins iets van "status" denkt te kunnen ontlenen vanwege zijn (nou ja, die van Melanie74 dan) "echte" (tatra) honden :cheer: :cheer: :cheer: waar "jullie" (nou ja, zij dan weer) mee fokken :cheer: :cheer: :cheer:

Ik ben blij met mijn stoeprandenneukertje :cool2:
silvester schreef:
Judith-Diesel schreef:Maar wat wil je?
Iedereen weet dat Kees geen broodfokker is, dus waarom zou je ons waarschuwen?
Geen broodfokker? Heb je ze wel allemaal nog op een rijdje?
Maar waarom dan? (tis trouwens rijtje ipv rijdje) Een broodfokker is voor mij iemand die nest na nest met 1 en dezelfde teef heeft, deze volledig "uitmergeld" in een afgelegen schuurtje of waar dan ook waar er geen "last" van is, totaal geen oog heeft voor de gezondheid van deze teef en de nakomeling en diezelfde nakomelingen liefst met 6 wkn alweer de deur uit doet zonder maar om te kijken of de pups wel "gezond" genoeg zijn om te vertrekken.

Mwoah, nee, dan zie ik Kees niet echt als broodfokker hoor. Dat een broodfokker ook iemand is die fokt en daarmee in zijn onderhoud voorziet, ja dat zou kunnen ja. Maar is dat per direct slecht dan??? Tatra geeft doorgaans meen ik een stuk of 8-10 pups (niet uitzonderlijk) x gemiddeld 1250-1500 als ik het goed heb is toch een dikke 12000 euro (uitgaande van 8 pups) als er maar met 1 teef gefokt wordt. Vaak wordt er met meerdere teven gefokt (die van jullie zijn nu nog niet zover) en worden er misschien 2 nesten per jaar geboren, nou ja, dan heb je het toch over een dikke 24000 euro waar na aftrek (en laat ik eens grof zijn) toch een dikke 15000 euro van overblijft :ok: leuk extra'tja toch :cool2:

Heb zo'n optelsommetje nog niet zolang geleden er ook wel eens uitgegooid hoor. En dan kun je lullen over de belastingdienst, maarre tis niets wat "aangegeven" hoort te worden, dus vooralsnog belastingvrij "meegenomen" (al zou dat laatste wat mij betreft best onder de inkomstenbelasting mogen vallen trouwens)

Pepie schreef:Zo raar vind ik het allemaal niet hoor wat hij zegt,en normaal gesproken als een ander zoiets zegt dan is het hele forum in rep en roer,van mij mag bp hoor,ik vind een kruising leuk,maar ik zit ook wel met verbazing te lezen hoe positief er gereageerd word,er zijn er vele voor minder afgebrand en toen was het geen laster.
Heb je ook gelijk in hoor. Maar dat is toch met bijna alles zo? Ik heb ook wel eens bij iemand mijn vraagtekens geplaatst, maar omdat dat dan een zogenoemd "vooraanstaand" fokker zou zijn werd alles "weggepoetst/rechtgepraat" :wink:
Moet zeggen dat ik mijn buik inmiddels wel een beetje vol heb van al die "goeie" fokkers die zogenaamd fokken onder het mom van "rasverbetering" hoor :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Wat is dit topic ontaard in een bijzonder nare discussie. :ugh:

Waarom zou iemand hier op het hondenforum financiële verantwoording moeten afleggen aan anderen? Ik ken Kees verder niet, maar ik heb de indruk gekregen dat hij op een verantwoordelijke manier fokt. D.w.z. dat hij goed voor zijn honden zorgt, niet elke loopsheid laat dekken en goed voor de pups zorgt.

Dat een fokker, om het even welke fokker, een leuk centje over houdt van een nest is toch prima? Ik ben redelijk naïef, maar je maakt mij niet wijs dat een doorsnee fokker bij elk nest duizenden euro's erop toelegt onder het mom 'een hobby kost nu eenmaal geld'. :roll:
Bij het ene nest zullen ze wat meer overhouden dan bij het andere nest, maar ik ben er van overtuigd dat het gros van de rashondenfokkers een leuk centje verdienen aan hun pups. En wat is daar in 's hemelsnaam mis mee?

Zullen we een apart topic openen waar iedere uitkeringsgerechtigde én fokker in het vervolg een maandelijks overzicht van hun financiën plaatsen? Kunnen we met z'n allen controleren of het wel in orde is. :ok:
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

bouvierpoedel schreef:Ach ook niet zo belangrijk ,zou graag een keer een nestje willen met haar ,maar het is geen noodzaak. :wink:
Mocht je uiteindelijk uitkomen op de kruising laekense poedel, dan zou je natuurlijk ook Pien door een poedel kunen laten dekken.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Toch heb ik wel begrip voor Kees zijn denkwijze. Veel van zijn poedels zijn hulphonden en dan -ik filosofeer even verder- praat je met trainers. Trainers die veel pluspunten van zijn poedels met hem bespreken, maar ook de minpunten. Je spreekt met hun nieuwe baasjes en ook daar hoor je de voor- en nadelen van 'n (of zijn) hulphond.

Dan ga je nadenken, hoe je 'n hulphond net dat beetje extra bagage mee kan geven zodat die hond nog meer geschikt is voor zijn werk. In die fase is Kees aangekomen en opent eerlijk een topic voor meedenkers. Hij wil dus niet in die poedel-poedel genenpoel blijven hangen omdat hij vindt dat dan die toevoeging niet aanwezig zal zijn, welke hij wel wenst. Kees wil misschien iets meer werkwillendheid in zijn hulphonden fokken. Of een Poedel-Bouvier mix de juiste mix zal zijn, daar kom je op maar 1 manier achter?

Even over hulphonden want ik ken er een paar en dat zijn labradors. Allemaal gefokt voor dat ene doel, mocht er een hond tussen zitten die geen hulphond kon worden dan werd het een prima gezinshond. Een aantal jaren geleden werden kleinere hulphonden gefokt. Dat zou handig zijn bij het in- en uitrijden van de tram-bus-metro en trein. Hond had meer plaats in 'n invalideauto. Past beter in de liften en loopt prettiger over de wandelpaden welke alsmaar smaller werden aangelegd. Vergeet vooral de smalle paden van 'n winkel niet. Daarnaast heeft het minder voer per dag nodig en dat zou voor de eigenaar van die hulphond prima uitkomen, zijn maandsalaris is een uitkering, niet bij alle!

Een keer per jaar komt iemand van de stichting langs om te vragen hoe het met de hulphond gaat? "Nou, zei 'n eigenaar van 'n hulphond, ik ervaar wel wat kleine probleempjes." De man van die stichting was benieuwd, want dé perfect hulphond was toch gefokt? "Mijn hulphond is wat klein." Zei de eigenaar van de hulphond. "Ja, dat weten we daar zijn ze voor gefokt." Waarop hulphond-eigenaar aangaf dat de hond niet in de la kon om het pakje medicatie eruit te halen waarvoor het wel getraind is. De la openen met het touwtje lukt prima, maar de hond kon niet in die la! De deur niet openen omdat de aansluiting te hoog was voor de hond, net als het lichtknopje. De meneer van de stichting had wel een oplossing. "Dan zaagt u toch de poten van uw meubelen een stukje korter"!

Kortom, als iemand denkt dat dé perfecte hulphond al gefokt is, die heeft het mis. Net als bij je eigen ras, er zijn altijd verbeterpuntjes. :ok:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

renee-uk schreef:ik vind het een ontwikkeling met een bijsmaak
ja er moet iets gebeuren bij heel veel rassen dat is duidelijk, maar of de oplossing van de bestaande problemen ligt in de wildfok van kruisingen daar geloof ik persoonlijk niet in.
en voor mij gaat dit niet specifiek over wat BP hier nu aankaart, maar ik voorzie in de toekomst toch zeker problemen als er zoals bij een soort russische roulette in het wilde weg met de ogen dicht gefokt gaat worden.
kruisingen hoeven natuurlijk niet probleemvrij te zijn, ligt er maar net aan wat je waarmee kruist en hoe de ouderdieren zijn.
maar enige controle is er dan ook niet meer, dus waarom zou het dan beter gaan dan het tot nu toe in de rashondenfokkerij gegaan is?
Wat mij betreft zijn er twee verschillende issues.
1. er moet iets gedaan worden aan de veel te krappe genenpoel van heel veel hondenrassen.
Dat is op twee manieren aan te pakken:
- Gecontroleerd inkruisen van een ander ras ter verbreding van het beschikbare genenpoel en de verbetering van acute problemen (zoals bijvoorbeeld de te kleine Cavalier hoofden).
En dat is iets waar vooral de RV zich mee bezig zou moeten houden.
- Aankeuren en opnemen in stamboek (via hulpboeken) van niet rashonden.
Bij voorkeur niet via 2x ZG van een keurmeester die als enige pre heeft dat hij uit hetzelfde land komt als waar de hond opgenomen moet worden (zoals in België). Maar het liefst via een aankeuring door een team van rasspecialisten op een open aankeuringsdag (een beetje zoals de fokaankeuring van de Border Collie)

2. daarnaast is er plaats voor gebruikshondenkruisingen.
En dat is dus iets anders als het inkruisen van een ander ras ter verversing van de genenpoel.
Gebruikskruisingen zijn overal in de dierenhouderij gewoon.
De kippen die onze eieren leggen, de kippen die wij eten, de varkens die we mesten, de koeien die wij melken.
Zelfs de sportpaarden waar we op rijden, bij allemaal is een gebruikskruising heel normaal.
Zelfs bij honden komen gebruikskruisingen voor: een Lurcher bijvoorbeeld is niets anders dan een kruising tussen een windhond en een terriër en wordt iedere keer opnieuw gemaakt.
Hier lokaal worden regelmatig nestjes gefokt van snelle slimme Agility honden: vaak Windhond x BC.

En toch valt driekwart van (ras)honden houdend Nederland over de eigen voeten heen als er gesuggereerd wordt dat iemand wel eens bewust een kruising zou kunnen maken.

Persoonlijk heb ik een grote voorkeur voor gebruikskruisingen: mits goed uitgevoerd - en dat betekent dus dat je het zwakke punt van het ene ras probeert te compenseren met het sterke punt van het andere ras, en óók dat je geen kruising maakt van twee zeer nauw verwante rassen -
Het fokken van gebruikskruisingen kan zeker goed naast de fokkerij van een rasdier bestaan ze is er complementair aan en afhankelijk van. En ze is zeker zo voorspelbaar als het fokken van een rasdier.
bouvierpoedel
Zeer actief

Wilm@ schreef:Toch heb ik wel begrip voor Kees zijn denkwijze. Veel van zijn poedels zijn hulphonden en dan -ik filosofeer even verder- praat je met trainers. Trainers die veel pluspunten van zijn poedels met hem bespreken, maar ook de minpunten. Je spreekt met hun nieuwe baasjes en ook daar hoor je de voor- en nadelen van 'n (of zijn) hulphond.

Dan ga je nadenken, hoe je 'n hulphond net dat beetje extra bagage mee kan geven zodat die hond nog meer geschikt is voor zijn werk. In die fase is Kees aangekomen en opent eerlijk een topic voor meedenkers. Hij wil dus niet in die poedel-poedel genenpoel blijven hangen omdat hij vindt dat dan die toevoeging niet aanwezig zal zijn, welke hij wel wenst. Kees wil misschien iets meer werkwillendheid in zijn hulphonden fokken. Of een Poedel-Bouvier mix de juiste mix zal zijn, daar kom je op maar 1 manier achter?

Even over hulphonden want ik ken er een paar en dat zijn labradors. Allemaal gefokt voor dat ene doel, mocht er een hond tussen zitten die geen hulphond kon worden dan werd het een prima gezinshond. Een aantal jaren geleden werden kleinere hulphonden gefokt. Dat zou handig zijn bij het in- en uitrijden van de tram-bus-metro en trein. Hond had meer plaats in 'n invalideauto. Past beter in de liften en loopt prettiger over de wandelpaden welke alsmaar smaller werden aangelegd. Vergeet vooral de smalle paden van 'n winkel niet. Daarnaast heeft het minder voer per dag nodig en dat zou voor de eigenaar van die hulphond prima uitkomen, zijn maandsalaris is een uitkering, niet bij alle!

Een keer per jaar komt iemand van de stichting langs om te vragen hoe het met de hulphond gaat? "Nou, zei 'n eigenaar van 'n hulphond, ik ervaar wel wat kleine probleempjes." De man van die stichting was benieuwd, want dé perfect hulphond was toch gefokt? "Mijn hulphond is wat klein." Zei de eigenaar van de hulphond. "Ja, dat weten we daar zijn ze voor gefokt." Waarop hulphond-eigenaar aangaf dat de hond niet in de la kon om het pakje medicatie eruit te halen waarvoor het wel getraind is. De la openen met het touwtje lukt prima, maar de hond kon niet in die la! De deur niet openen omdat de aansluiting te hoog was voor de hond, net als het lichtknopje. De meneer van de stichting had wel een oplossing. "Dan zaagt u toch de poten van uw meubelen een stukje korter"!

Kortom, als iemand denkt dat dé perfecte hulphond al gefokt is, die heeft het mis. Net als bij je eigen ras, er zijn altijd verbeterpuntjes. :ok:
Ja Wilma heb contacten met trainers van hulphondenscholen en zitten regelmatig te bomen over de foon of aan keukentafel over rassen die elkaar mooi aan kunnen vullen maar ook de minpunten daar weer van.
Heb ook contact met een hulphondenschool die een eerste pup van mij hebben en die heeft een aantal reuen lopen waaronder Amerikaanse collie's en nog een stoot van een Abrikoos poedel die ik misschien zou kunnen gebruiken .
En hun willen daar wel pups van hebben om op te leiden.
Dus daar gaan we ook eens even verder mee bomen.

.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Ja Wilma heb contacten met trainers van hulphondenscholen en zitten regelmatig te bomen over de foon of aan keukentafel over rassen die elkaar mooi aan kunnen vullen maar ook de minpunten daar weer van.
Heb ook contact met een hulphondenschool die een eerste pup van mij hebben en die heeft een aantal reuen lopen waaronder Amerikaanse collie's en nog een stoot van een Abrikoos poedel die ik misschien zou kunnen gebruiken .
Zo'n combinatie zou ik heel interessant vinden, Kees. Als uit die gesprekken iets concreets komt, zou ik dat heel graag willen weten. Evt. per pb om verdere nare discussies te vermijden. :mrgreen:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Tamara. schreef:Er zijn echt mensen die dat doen met hun krusingnest, helaas niet de meerderheid maar dat geldt ook voor een deel van de rashondenfokkers :wink:
:19: Weet niet waar jij zoekt, maar volgens mij mag dat gerust een zeldzaamheid heten bij een pretnest.
Het is een zeldzaamheid en één van de redenen is dat je als rashondenfokker afgebrand wordt als je bewust een nestje netjes gefokte kruisingen op de wereld wilt zetten.
Wat héét .... zelfs hier hoor je de kreet van reuen eigenaren: dáár doe ik niet aan mee, dáár leen ik mijn reu niet voor (alsof die er iets aan overhoudt dat hij een keer buiten zijn ras dekt).
Wat overblijft zijn de oeps/onverschillig/verkoopt zo lekker/kan me allemaal niet bommen nestjes.
En de lolbroeken die vanwege leuke kleurtjes of extra imponeringsvermogen de onverstandigste combinaties maken.
bouvierpoedel
Zeer actief

Ennath schreef:
renee-uk schreef:ik vind het een ontwikkeling met een bijsmaak
ja er moet iets gebeuren bij heel veel rassen dat is duidelijk, maar of de oplossing van de bestaande problemen ligt in de wildfok van kruisingen daar geloof ik persoonlijk niet in.
en voor mij gaat dit niet specifiek over wat BP hier nu aankaart, maar ik voorzie in de toekomst toch zeker problemen als er zoals bij een soort russische roulette in het wilde weg met de ogen dicht gefokt gaat worden.
kruisingen hoeven natuurlijk niet probleemvrij te zijn, ligt er maar net aan wat je waarmee kruist en hoe de ouderdieren zijn.
maar enige controle is er dan ook niet meer, dus waarom zou het dan beter gaan dan het tot nu toe in de rashondenfokkerij gegaan is?
Wat mij betreft zijn er twee verschillende issues.
1. er moet iets gedaan worden aan de veel te krappe genenpoel van heel veel hondenrassen.
Dat is op twee manieren aan te pakken:
- Gecontroleerd inkruisen van een ander ras ter verbreding van het beschikbare genenpoel en de verbetering van acute problemen (zoals bijvoorbeeld de te kleine Cavalier hoofden).
En dat is iets waar vooral de RV zich mee bezig zou moeten houden.
- Aankeuren en opnemen in stamboek (via hulpboeken) van niet rashonden.
Bij voorkeur niet via 2x ZG van een keurmeester die als enige pre heeft dat hij uit hetzelfde land komt als waar de hond opgenomen moet worden (zoals in België). Maar het liefst via een aankeuring door een team van rasspecialisten op een open aankeuringsdag (een beetje zoals de fokaankeuring van de Border Collie)

2. daarnaast is er plaats voor gebruikshondenkruisingen.
En dat is dus iets anders als het inkruisen van een ander ras ter verversing van de genenpoel.
Gebruikskruisingen zijn overal in de dierenhouderij gewoon.
De kippen die onze eieren leggen, de kippen die wij eten, de varkens die we mesten, de koeien die wij melken.
Zelfs de sportpaarden waar we op rijden, bij allemaal is een gebruikskruising heel normaal.
Zelfs bij honden komen gebruikskruisingen voor: een Lurcher bijvoorbeeld is niets anders dan een kruising tussen een windhond en een terriër en wordt iedere keer opnieuw gemaakt.
Hier lokaal worden regelmatig nestjes gefokt van snelle slimme Agility honden: vaak Windhond x BC.

En toch valt driekwart van (ras)honden houdend Nederland over de eigen voeten heen als er gesuggereerd wordt dat iemand wel eens bewust een kruising zou kunnen maken.

Persoonlijk heb ik een grote voorkeur voor gebruikskruisingen: mits goed uitgevoerd - en dat betekent dus dat je het zwakke punt van het ene ras probeert te compenseren met het sterke punt van het andere ras, en óók dat je geen kruising maakt van twee zeer nauw verwante rassen -
Het fokken van gebruikskruisingen kan zeker goed naast de fokkerij van een rasdier bestaan ze is er complementair aan en afhankelijk van. En ze is zeker zo voorspelbaar als het fokken van een rasdier.
Juist.
De Cavelier zou je kunnnen zien als een voorbode wat vele rassen te wachten staat.
Gelukkig is het voor veel rassen nog ver weg ,maar uiteindelijk wel op dezelfde doodlopende weg.
Gebruiks xsingen worden al heel lang gedaan en vrij ingeburgerd bij de werkhonden in de africhting en dat is wat meer bekend en niemand doet daar moeilijk over .
Maar Lurchers en nog wat xsingen voor andere doeleinden zijn nog wat minder zichtbaar dus dan word er gelijk met schrik gereageert als of je een dood zonde begaat.
Want je mag wel andere rassen inxsen om een bepaald ras te verbeteren qua genenpoel ,maar diezelfde combi maken als gebruiksras is taboe.
Schiet mij maar lek want dat begrijp ik dus niet.
bouvierpoedel
Zeer actief

lieke schreef:
bouvierpoedel schreef:Ja Wilma heb contacten met trainers van hulphondenscholen en zitten regelmatig te bomen over de foon of aan keukentafel over rassen die elkaar mooi aan kunnen vullen maar ook de minpunten daar weer van.
Zo'n combinatie zou ik heel interessant vinden, Kees. Als uit die gesprekken iets concreets komt, zou ik dat heel graag willen weten. Evt. per pb om verdere nare discussies te vermijden. :mrgreen:
Ga je zekers op de hoogte houden en misschien ook je hulp inroepen omdat ik niet genoeg kennis heb van de collie . :ok:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

bouvierpoedel schreef:Want je mag wel andere rassen inxsen om een bepaald ras te verbeteren qua genenpoel
Uhu, de gemiddelde rashondenfokker staat ook niet te springen om een ander ras in te fokken. Deden ze dat wel, dan was de schade aan veel rashonden lang niet zo groot. Volgensmij is alleen de wetterhoun er momenteel mee bezig. En ook daar gaat het niet heel soepeltjes heb ik het idee. Men is ook daar al een jaar (?) verder en er is nog niks gebeurt in de zin van een daadwerkelijke dekking voor zover ik weet.

Ennath, helder verhaal waar ik me helemaal in kan vinden. Een gebruikershond, mits doordacht gefokt, is zeker geen schande.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
lieke schreef:
Ga je zekers op de hoogte houden en misschien ook je hulp inroepen omdat ik niet genoeg kennis heb van de collie . :ok:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Want je mag wel andere rassen inxsen om een bepaald ras te verbeteren qua genenpoel ,maar diezelfde combi maken als gebruiksras is taboe.
Nou het zijn natuurlijk wel twee verschillende dingen: ik zou zeker niet zomaar spontaan een vreemde reu in mijn ras ingekruisd willen hebben. Ik denk dat de weldoordachte manier waarop de Wetter het doet een goed voorbeeld is van hoe je wel vreemd bloed in je ras haalt.
Dat is toch wat anders dan gewoon sheltie x poedel doen.
Dat kan een leuke gebruikshond worden: maar is niet direct een toevoeging op één van beide rassen.
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

Ennath schreef:Persoonlijk heb ik een grote voorkeur voor gebruikskruisingen: mits goed uitgevoerd - en dat betekent dus dat je het zwakke punt van het ene ras probeert te compenseren met het sterke punt van het andere ras, en óók dat je geen kruising maakt van twee zeer nauw verwante rassen -
Je hele bericht :ok:

Waar ik nog aan wil toevoegen dat, naar mijn mening, die gebruikskruising niet altijd een heel nobel doel hoeft te hebben. Nobel in de zin van hulphond o.i.d.
Zoals de Golden x Poedel. Ik snap best dat die kruising gekozen is. Heel grote kans dat dat vriendelijke, baasgerichte, intelligente (maar niet zo hyperintelligent en uitgekookt als de Poedel), goedgebouwde en ja, ook aantrekkelijke huishonden oplevert.
Het is alleen zo jammer dat er zo'n achterlijke marketingcampagne aan vast hangt :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief

Ennath schreef:
dagmar88 schreef:
Tamara. schreef:Er zijn echt mensen die dat doen met hun krusingnest, helaas niet de meerderheid maar dat geldt ook voor een deel van de rashondenfokkers :wink:
:19: Weet niet waar jij zoekt, maar volgens mij mag dat gerust een zeldzaamheid heten bij een pretnest.
Het is een zeldzaamheid en één van de redenen is dat je als rashondenfokker afgebrand wordt als je bewust een nestje netjes gefokte kruisingen op de wereld wilt zetten.
Wat héét .... zelfs hier hoor je de kreet van reuen eigenaren: dáár doe ik niet aan mee, dáár leen ik mijn reu niet voor (alsof die er iets aan overhoudt dat hij een keer buiten zijn ras dekt).
Wat overblijft zijn de oeps/onverschillig/verkoopt zo lekker/kan me allemaal niet bommen nestjes.
En de lolbroeken die vanwege leuke kleurtjes of extra imponeringsvermogen de onverstandigste combinaties maken.
Paar jaar geleden werd ik gevraagd om een xsing te doen Poedel x Golden en die hulphondenschool zou er dan een aantal van willen hebben.
Zij wist ook een mooie reu bij een fokker waar zij puppen [ echte Goldens ] van had gezien die een mooi karakter hadden.
Die fokker wilde haar reu wel ter beschikking stellen maar niemand mocht dat weten dat hij een poedel zou dekken.
Dekking heb ik afgeblazen ,maar pas geleden hing zij aan de mail of ik misschien een leuke poedelreu had voor haar Golden. :80: :LOL:
Wat poedelfokkers hebben ook hun reu ter dekking gesteld voor Labjes of doodles maar dat mocht ook niemand weten anders werden zij afgebrand.
En weet ook van andere rassen dat reuen graag mogen dekken en of dat nu een teef met/zonder stamboom is of wel/niet getest of een broodfokteefje als het dekgeld maar gevangen word .
En daar zitten ook vooraanstaande fokkers bij.
Of reuen van bepaalde rassen die zich een hartverzakking dekken en in iedere stamboom en bij iedere fokker wel nageslacht van loopt.
De hele wereld draaidt om geld en binnen het fokken ook alleen niemand zegt het hardop maar het is wel een publiek geheim.
Net als heel wat fokkers gelijk beginnen te stuiteren en zich gaan verdedigen als het over wat centen overhouden aan een nest ,want geld is vies in dezelfde zin als hondjes.
.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

bouvierpoedel schreef:
Ennath schreef:
dagmar88 schreef:
Paar jaar geleden werd ik gevraagd om een xsing te doen Poedel x Golden en die hulphondenschool zou er dan een aantal van willen hebben.
Zij wist ook een mooie reu bij een fokker waar zij puppen [ echte Goldens ] van had gezien die een mooi karakter hadden.
Die fokker wilde haar reu wel ter beschikking stellen maar niemand mocht dat weten dat hij een poedel zou dekken.
Dekking heb ik afgeblazen ,maar pas geleden hing zij aan de mail of ik misschien een leuke poedelreu had voor haar Golden. :80: :LOL:
Wat poedelfokkers hebben ook hun reu ter dekking gesteld voor Labjes of doodles maar dat mocht ook niemand weten anders werden zij afgebrand.
En weet ook van andere rassen dat reuen graag mogen dekken en of dat nu een teef met/zonder stamboom is of wel/niet getest of een broodfokteefje als het dekgeld maar gevangen word .
En daar zitten ook vooraanstaande fokkers bij.
Of reuen van bepaalde rassen die zich een hartverzakking dekken en in iedere stamboom en bij iedere fokker wel nageslacht van loopt.
De hele wereld draaidt om geld en binnen het fokken ook alleen niemand zegt het hardop maar het is wel een publiek geheim.
Net als heel wat fokkers gelijk beginnen te stuiteren en zich gaan verdedigen als het over wat centen overhouden aan een nest ,want geld is vies in dezelfde zin als hondjes.
.
Er worden ook vaak genoeg boomloze honden gebruikt voor de kruisingen. Als mensen hun stamboomteef laten dekken door een ander ras dan denk ik meteen dat doen ze om meer nesten te kunnen fokken :19:
bouvierpoedel
Zeer actief

Ennath schreef:
bouvierpoedel schreef: Want je mag wel andere rassen inxsen om een bepaald ras te verbeteren qua genenpoel ,maar diezelfde combi maken als gebruiksras is taboe.
Nou het zijn natuurlijk wel twee verschillende dingen: ik zou zeker niet zomaar spontaan een vreemde reu in mijn ras ingekruisd willen hebben. Ik denk dat de weldoordachte manier waarop de Wetter het doet een goed voorbeeld is van hoe je wel vreemd bloed in je ras haalt.
Dat is toch wat anders dan gewoon sheltie x poedel doen.
Dat kan een leuke gebruikshond worden: maar is niet direct een toevoeging op één van beide rassen.
Daar heb je gelijk in ,maar het basis principe is het zelfde ,in eerste instantie fok je bastaarden.
Het 1 met het doel om je ras te verbeteren ,maar nog zat bijprodukt oplevert en het andere ook met een doel maar wat blijft bij de eerste generatie en wat ook bijprodukt oplevert.
Dient alle 2 een doel.
Bijprodukt = wat niet voldoet maar wel leuke huishonden zijn.

.
bouvierpoedel
Zeer actief

Panna schreef:
Ennath schreef:Persoonlijk heb ik een grote voorkeur voor gebruikskruisingen: mits goed uitgevoerd - en dat betekent dus dat je het zwakke punt van het ene ras probeert te compenseren met het sterke punt van het andere ras, en óók dat je geen kruising maakt van twee zeer nauw verwante rassen -
Je hele bericht :ok:

Waar ik nog aan wil toevoegen dat, naar mijn mening, die gebruikskruising niet altijd een heel nobel doel hoeft te hebben. Nobel in de zin van hulphond o.i.d.
Zoals de Golden x Poedel. Ik snap best dat die kruising gekozen is. Heel grote kans dat dat vriendelijke, baasgerichte, intelligente (maar niet zo hyperintelligent en uitgekookt als de Poedel), goedgebouwde en ja, ook aantrekkelijke huishonden oplevert.
Het is alleen zo jammer dat er zo'n achterlijke marketingcampagne aan vast hangt :mrgreen:
Ben ik met je eens dat het geen nobel doel hoeft te hebbben.
Stel dat ik een combi maak om er hulphonden uit te halen zal er misschien ook een gedeelte niet voldoen en verkocht worden als huishond.
Maak je een leuke combi om daar leuke huishonden uit te fokken ook prima.
Kan je allemaal doen met even grote liefde en drive als met een ras/stamboomhond nest ,je vraagt tenslotte uit alle 2 de combi's geld voor de puppen.

Golden x poedel begint meer op te komen en daar zit gelukkig nog nniet zo'n marketing en verkooppraatje achter als bij de Labradoodle wat voor mij ook totaal is doorgeslagen en zou alleen daarom al niet dat soort honden willen fokken ook al brengen ze aardig wat op.
.. .
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

bouvierpoedel schreef: Ja Wilma heb contacten met trainers van hulphondenscholen en zitten regelmatig te bomen over de foon of aan keukentafel over rassen die elkaar mooi aan kunnen vullen maar ook de minpunten daar weer van.

.
Dat dacht ik al! :ok: Voordat zo'n nest geboren wordt gaat daar héél wat aan vooraf. In feite meer dan als je twee honden van hetzelfde ras met stamboom op elkaar plaatst. Het voorbeeld wat ik benoem is dus echt waar. Men wenste een + in het ras Lab. want een Lab. staat erom bekend dat het heel snel dik wordt. Niet alle Labjes, voordat ik het halve forum over mij heen krijg! Toch zat hier een probleem, want een persoon in een invalidewagen kun je niet elke dag door wind, regen, hagel en storm naar buiten sturen om die hulphond te laten voorzien van de dagelijkse beweging, zodat het niet te dik wordt. Het pakte anders uit. Het werd een mini Labje mét de neiging tot dik zijn. Shofthoogte zal dus van die + afkomstig zijn. Ik denk dat de bedoeling andersom lag. Wel het vriendelijke, rustige karakter + schofthoogte van de gefokte Lab als hulphond, maar niet de aanleg om dik te worden. Het karakter is prima! Daar is absoluut niets mis mee. Het hondje is ook echt heel erg zwart, intenser dan bij een volle stamboom Lab. Maar..... te klein en een enorme neiging tot dik worden!

Neem een electrische invalidewagen, geschikt voor terrein rijden, met 4 kleine wielen. Dan komt de kop van het hondje net, maar dan ook net, boven de zitting uit. Dus niet boven de armleuningen! Als hij dus zijn hond wil loskoppelen dan kan hij inderdaad makkelijk over de kop van zijn hond de riem losmaken. De hond zelf loopt keurig naast de invalidewagen. Als ik hem voorbij zie lopen dan zie ik de hond, welke rechts (dus de binnenkant) naast hem loopt, dus niet! Snap je dat dit gevaarlijk is in het verkeer? Wat ik al niet kan zien als ik passeer met mijn hond, hoe moet een fietser of automobilist dit dan doen? Om over een brommer nog maar te zwijgen!

Hij rijdt ruim, omdat zijn hond aan de binnenkant loopt, op het fietspad. Als een fietser of brommer binnendoor wenst te passeren, dan is daar ineens die hulphond. Ik zie overigens steeds minder Labjes als hulphond. Dit kan toeval zijn of misschien niet?

Bovendien ben ik van mening dat ziektes of iets dergelijks ook bij stamboomhonden kan voorkomen. Zomaar een asielhondje gebruiken als hulphond is het domste wat je kunt doen. Hulphonden worden gefokt op hun vermogen om hulp te bieden aan de eigenaar. Daarnaast is hun karakter enorm belangrijk.
bouvierpoedel
Zeer actief

Machie schreef:
bouvierpoedel schreef:Want je mag wel andere rassen inxsen om een bepaald ras te verbeteren qua genenpoel
Uhu, de gemiddelde rashondenfokker staat ook niet te springen om een ander ras in te fokken. Deden ze dat wel, dan was de schade aan veel rashonden lang niet zo groot. Volgensmij is alleen de wetterhoun er momenteel mee bezig. En ook daar gaat het niet heel soepeltjes heb ik het idee. Men is ook daar al een jaar (?) verder en er is nog niks gebeurt in de zin van een daadwerkelijke dekking voor zover ik weet.

Ennath, helder verhaal waar ik me helemaal in kan vinden. Een gebruikershond, mits doordacht gefokt, is zeker geen schande.
Weet ik dat er niet veel op zitten te wachten .
Maar algemeen genomen staan fokkers daar meer voor open dan het fokken van een xsing Aras x Bras.
Want dan red je wat ook al pleur je even grrof gezegt een flink aantal xsingen op de markt die je nniet verder kan gebruiiken .
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”