Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

......

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Re: ......

Ongelezen bericht door smoekie »

malinois schreef:Ik straf niet fysiek op het veld, hooguit met een prikker of TT.
Ook een sporthond moet gecorrigeerd worden, zeker omdat hij wel mensen 'bijt'. Hij moet dus zeer goed onder controle blijven. Een IPO pakwerker heeft geen beschermend pak, alleen de mouw is beschermd. Dus als een hond ergens anders dan daar bijt, heeft hij gewoon een bijtwond.
En om aan het stuk van Charles te refereren en wat ik zelf ook al eerder genoemd heb, een TT is een hulpmiddel.

Kheb het ook niet specifiek over jou Mal. Ik heb het er simpelweg over dat het soms niet anders kan dan dergelijke honden (10 vd 10 x herder) op een dergelijke manier te trainen. Een herder moet met alle mogelijk situaties in aanraking komen en daar moet op getraind worden. En hoe zielig ook, dat kan soms met een gummy zijn, dat kan met een balk zijn, dat kan met van alles zijn. (daar ben ik zelf 1 malig getuigen van geweest)

Hobby matig heb ik persoonlijk zoiets dat het niet nodig is, dat je een hond zelf onder de "duim" moet krijgen zonder fysieke correcties e.d.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

smoekie schreef:
malinois schreef:Ik straf niet fysiek op het veld, hooguit met een prikker of TT.
Ook een sporthond moet gecorrigeerd worden, zeker omdat hij wel mensen 'bijt'. Hij moet dus zeer goed onder controle blijven. Een IPO pakwerker heeft geen beschermend pak, alleen de mouw is beschermd. Dus als een hond ergens anders dan daar bijt, heeft hij gewoon een bijtwond.
En om aan het stuk van Charles te refereren en wat ik zelf ook al eerder genoemd heb, een TT is een hulpmiddel.

Kheb het ook niet specifiek over jou Mal. Ik heb het er simpelweg over dat het soms niet anders kan dan dergelijke honden (10 vd 10 x herder) op een dergelijke manier te trainen. Een herder moet met alle mogelijk situaties in aanraking komen en daar moet op getraind worden. En hoe zielig ook, dat kan soms met een gummy zijn, dat kan met een balk zijn, dat kan met van alles zijn. (daar ben ik zelf 1 malig getuigen van geweest)

Hobby matig heb ik persoonlijk zoiets dat het niet nodig is, dat je een hond zelf onder de "duim" moet krijgen zonder fysieke correcties e.d.
huh dit snap ik niet helemaal :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

malinois schreef:
smoekie schreef:

huh dit snap ik niet helemaal :denken:

Als jij met je hond "sport" (algemeen gesproken) of gewoon voor de "leuk" een cursus weet ik veel wat doet, en je hond niet wordt ingezet voor dergelijk "werk" (en waarvan het ook niet de bedoeling is) ben ik van mening dat bovenstaande "correcties/voorbeelden" niet nodig zijn.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:

Als jij met je hond "sport" (algemeen gesproken) of gewoon voor de "leuk" een cursus weet ik veel wat doet, en je hond niet wordt ingezet voor dergelijk "werk" (en waarvan het ook niet de bedoeling is) ben ik van mening dat bovenstaande "correcties/voorbeelden" niet nodig zijn.
heb je het nu over de stokslagen uit het programma of gebruik van prikker, slip, TT etc. dan?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Jip schreef:Zo wordt ook de driften, zelfzekerheid en belastbaarheid beoordeeld. In het verleden heette dat moed en vechtlust, maar de tem DZB lag politiek toch even wat vriendelijker. Neemt niet weg dat DZB een gebruikswaarde vertegenwoordigd die in de fok nog steeds hoog worden gewaardeerd.
DZB kan over de 3 onderdelen worden beoordeeld maar pas na het pakwerk wordt het uiteindelijke oordeel gegeven. De zelfzekerheid en belastbaarheid worden voornamelijk getest bij de dreiging en de stokslagen.

Is dat dan juist niet de reden dat deze honden niet snel onder de indruk zijn van een correctie en dus TT of prikband nodig zijn?

Het is inderdaad EEN reden dat deze honden niet snel onder de indruk zijn, maar of je dan een TT of prikband nodig hebt ??
Een timeout kan ook prima werken of het weghalen van de beloning (het mogen bijten in de mouw)
Je zal in dat soort gevallen steeds goed moeten nadenken en moeten puzzelen. Welke positieve of negatieve correcties pas ik toe, welke positieve of negatieve bekrachtigers ga ik gebruiken.
Een TT op een heel lage stand kan zorgen voor bereikbaarheid bij de hond waarna een positieve of negatieve correctie kan worden toegepast, maar vaak is dat niet eens nodig.
Een heel simpel voorbeeld: de hond moet naast je blijven zitten terwijl de pakwerker roepend en dreigend op je in komt lopen. Breekt de hond uit dan kan je een correctie met een TT geven (positieve correctie), maar je kan ook een negatieve correctie inzetten (negatieve correctie = de kans op het uitvoeren van het gedrag in de toekomst neemt af door het wegnemen of verwijderen van een, voor het dier aangename prikkel). De negatieve correctie is in dit geval dat de pakwerker de mouw laat vallen en dat het spelletje niet doorgaat.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik gebruik (af en toe) een prikband bij Biène, maar dat maakt nog niet dat ik onterecht corrigeer of te hard. Ik gebruik het als hulpmiddel voor een negatieve prikkel, net zoals ik andere hulpmiddelen gebruik voor een positieve prikkel (stem, voer, aaien/braafkloppen, clicker).

Marc zei ergens dat hij nog nooit had meegemaakt dat het over honden ging bij een groep africhters :wink: , gelukkig worden er bij ons heel wat discussies gevoerd over honden en manieren van trainen. Wij zijn met enkele "jongere" leden die op een andere manier trainen als een groep "oude rotten" doet/deed. Wat ik merk (zowel binnen de club als daarbuiten) is dat veel mensen juist van mening zijn dat in de huidige maatschappij het africhten zoals van oudsher gedaan werd niet meer kan. Men wil dat graag veranderen al weet men nog niet altijd hoe dat dan moet. :wink:
Bij ons zitten we vaak tot laat op de avond te praten over dingen die men tegenkomt in de africhting en hoe dat eventueel aangepakt zou kunnen komen. Afhankelijk van het type hond kan het advies anders zijn. Wij hebben honden die zo snel in drift raken dat eeen koekje of balletje niet meer helpt en er soms gegrepen moet worden naar andere (hardere) methodes maar dat is nooit de manier waarop vanaf het begin met een hond getraind wordt.
Het boek van Dick Staal over het africhten van pup af aan ( http://www.dickstaal.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ) circuleert nu binnen onze vereniging. Ook mensen die normaal niet zo lezerig zijn willen dit boek lezen, denken erover na, kijken in welke vorm zij bepaalde methodes die hij beschrijft zouden kunnen gebruiken bij hun hond etc.
Ik ben zelf met een ander lid van de club naar een seminar geweest waar ook Dick Staal een lezing en een demonstratie gaf, dingen die wij daar gezien en gehoord hebben komen regelmatig terug in gesprekken die wij hebben na de training. En men wordt geprikkeld.
Er is dus zeker een positievere tendens, maar tegelijkertijd moet niet uit het oog verloren worden dat de africhting op onze club in principe voor de praktijk is. Honden worden na de certificering doorgaans verkocht in de praktijk, moeten dus ook dreiging en fysieke "pijn" aankunnen. Een hond die dat niet aan kan is simpelweg niet geschikt in de praktijk.

Biène wordt niet getraind voor de praktijk, is daar mijns insziens ook niet geschikt voor. Ik zie Biène vooral als een hond waarvan en waarmee ik enorm veel leer. Juist bij haar moet ik heel creatief zijn, moet ik een goede balans vinden in hoe ik haar iets duidelijk probeer te maken.
Bij de ene oefening is dat met een clicker, in een andere oefening moet ik wat meer met correcties werken omdat ze daar zelf meer de grenzen op gaat zoeken in wat wel en niet mag door de drift die daar bij komt (met name dus bijtwerk, oefeningen waarbij een helper betrokken is).

Ik ben best fanatiek, maar niet ten koste van alles. Voor mij staat het plezier voorop, zowel van mijn hond als van mij.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Charles vd B schreef: Een heel simpel voorbeeld: de hond moet naast je blijven zitten terwijl de pakwerker roepend en dreigend op je in komt lopen. Breekt de hond uit dan kan je een correctie met een TT geven (positieve correctie), maar je kan ook een negatieve correctie inzetten (negatieve correctie = de kans op het uitvoeren van het gedrag in de toekomst neemt af door het wegnemen of verwijderen van een, voor het dier aangename prikkel). De negatieve correctie is in dit geval dat de pakwerker de mouw laat vallen en dat het spelletje niet doorgaat.
In je voorbeeld vind ik de TT nou juist geen positieve correctie. Het wegnemen van de pakwerker als correctie vind ik dan wel weer positief.
Ik heb dat gezien op een seminar. Een hond beet constant in bij het inkomen van het verstek.
Hond werd gestuurd en zodra hond inpitte werd de mouw direct afgedaan en moest de hond af. Einde oefening dus.
Dit hoefde maar een aantal keren herhaald te worden en de hond had direct door dat hij dus beter niet in kon pitten want dan mocht hij verder 'spelen'.
Ik vond dat een hele nette manier, geen enkele vorm van geweld en de hond die na een paar minuten precies door had wat de bedoeling was.
Op de negatieve manier hadden ze dit tot dna toe niet kunnen bereiken.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Cash schreef: In je voorbeeld vind ik de TT nou juist geen positieve correctie. Het wegnemen van de pakwerker als correctie vind ik dan wel weer positief.
Ik heb dat gezien op een seminar. Een hond beet constant in bij het inkomen van het verstek.
Hond werd gestuurd en zodra hond inpitte werd de mouw direct afgedaan en moest de hond af. Einde oefening dus.
Dit hoefde maar een aantal keren herhaald te worden en de hond had direct door dat hij dus beter niet in kon pitten want dan mocht hij verder 'spelen'.
Ik vond dat een hele nette manier, geen enkele vorm van geweld en de hond die na een paar minuten precies door had wat de bedoeling was.
Dit is dus nu net iets wat voor verschillende reacties en meningen zorgt.
Bij de negatieve correctie haal je iets weg wat leuk is voor de hond. Bij de positieve correctie voeg je iets toe wat onaangenaam is.
In de operante conditionering zijn negatief en positief dus bedoeld als wegnemen of toevoegen en staan de begrippen positief of negatief los van je eigen gevoel.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

malinois schreef:
Charles vd B schreef: ....uitleg....
een heel net en duidelijk stuk :ok:
Nou, inderdaad :ok:

smoekie schreef:Zal ongetwijfeld wel weer verkeerd vallen. En waarschijnlijk moet ik me ook gewoon uit deze "discussie" houden.

Maar toch kan ik het niet laten.

Als iemand voor de "hobby - sport" dergelijke" correcties toe past (laat passen) vind ik dat heel anders dan wanneer dat gebeurt als het "werk" honden betreft.

Ik kan me wel degelijk voorstellen dat een hond een klap met een knuppel bij tijd en wijle moet hebben om het maar ff bot te zeggen. Want die honden worden bijv. in een achtervolging niet voor niets ingezet. Zou wel heel knullig zijn als een hond in wordt gezet om iemand te pakken, en diegene pakt en slaat met de stok en de hond laat het afweten. Vanuit dat opzicht vind ik het niet meer dan begrijpelijk dat men de hond op die manier "traint". De hond moet dan overal op voorbereid zijn en niet met de staart tussen de benen wegkruipen. (zielig vanuit mijn oogpunt? ja) Maar nodig? Ook ja. Die kennis waar ik het eerder over had, trainde de honden echt met stokken en daar lag ik echt wakker van. Maar het hoe en waarom kon ik wel begrijpen. Dat gebeurt (kan gebeuren) als de honden worden ingezet. En dan moeten ze daar niet van terug schrikken.

Doe je alleen voor de "leuk" met je hond het een of ander vind ik het persoonlijk gewoon walgelijk en totaal niet nodig. Maar dat is mijn mening. :W:
Van mij mag je je er mee bemoeien hoor. Voor deze ene keer :pffff:
Maar heb je het nu over de stokslagen of over correcties met tt e.d.?
De stokslagen kun je vergelijken met een 'pats' geven.
Dat doe ik ook wel eens, met mijn vlakke hand op zijn kont of flanken als we samen spelen.
Doet dus geen pijn, zie foto's van eerdere pagina's (softstick).
Charles vd B schreef: maar je kan ook een negatieve correctie inzetten (negatieve correctie = de kans op het uitvoeren van het gedrag in de toekomst neemt af door het wegnemen of verwijderen van een, voor het dier aangename prikkel). De negatieve correctie is in dit geval dat de pakwerker de mouw laat vallen en dat het spelletje niet doorgaat.
Zo werkt het bij mijn hond heel goed inderdaad.
Als hij tegen de pakwerker opspringt in het verstek, krijgt hij de mouw gewoon niet.
Als hij blaft wanneer hij stille bewaking moet doen ook niet etc.
Want inbijten (ook wanneer het niet mag) is altijd zelfbelonend voor hem.
Het is heel leuk, want je ziet hem soms echt nadenken 'wat moet ik ook alweer doen om die mouw te krijgen'
en dan keert de rust terug en maakt hij zelf de keuze om naar de geleider te luisteren.
Hij is na pakwerk niet alleen lichamelijk moe, maar vooral geestelijk enorm moe :mrgreen:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Danoontje powerrr schreef: Want inbijten (ook wanneer het niet mag) is altijd zelfbelonend voor hem.
Ik denk ook dat dat zelfbelonende effect het ook zo lastig maakt, niet alleen bij het trainen maar ook in het begrip van sommige mensen t.o.v. het bijtwerk, lossen e.d. Dat zelfbelonende effect is vaak heel erg sterk aanwezig. En ergens wil je dat zelfbelonende effect ook, want je wilt niet dat de hond straks gaat lossen als het niet de bedoeling is (bij commando's van de pakwerker, dreiging, etc). Als je een jonge hond/pup hebt die graag bijt, maar gemakkkelijk tot lossen aan te zetten is, dan kun je hem dat spelletje gemakkelijker leren (na los mag je weer vast, totdat ik zeg dat we klaar zijn). Geleidelijk kun je dan de drift en de druk opbouwen, zodat de hond er sterker in wordt. Daarvoor heeft de hond natuurlijk ook wel een zekere rijpheid/leeftijd nodig, en dat kan ook nogal verschillen per hond. Er zit ook een keerzijde aan en dat is dat zo'n hond het uiteindelijk gewenste niveau misschien niet kan halen, of dat de geleider "schrikt" van het gemakkelijk lossen en denkt dat de hond wel "niks waard" zal zijn op termijn. Daartussen zitten natuurlijk nog heel veel verschillende tinten grijs :wink: Aan de andere kant zijn er ook puppen/jonge honden die met het bijten meteen met veel meer hevigheid erop duiken en niet eenvoudig over te halen zijn tot lossen. Of die goed leren bijten en lossen op een mouw, grote bijtrol e.d., dat spelletje begrijpen en dan eenmaal op een pakwerker zoals in de knpv toch weer helemaal anders reageren en echt niet willen lossen. Blijkbaar roept dat toch weer een ander effect op. En dan is een mouw zoals in de IPO natuurlijk wel wat handiger dan een pakwerker in het pak....
Danoontje powerrr schreef:Het is heel leuk, want je ziet hem soms echt nadenken 'wat moet ik ook alweer doen om die mouw te krijgen'
en dan keert de rust terug en maakt hij zelf de keuze om naar de geleider te luisteren.
Dat is natuurlijk ook in de KNPV je streven, al heb je daar die handige mouw niet. Maar daarbij heb je toch tenminste wel een lange lijn nodig zodat je kunt voorkomen dat hij de pakwerker bijt. En ook tegenhouden aan een lijn is een correctie :wink: Wat je nog wel eens ziet is dat iemand een bepaald onderdeel nog niet goed aangeleerd heeft en het dan al wel wil combineren met een ander onderdeeltje. Dat gaat dan geheid fout omdat de duidelijkheid voor de hond weg is, dat geeft onrust/hectiek/verzet bij de hond en dat willen sommigen dan weer corrigeren, terwijl ze eigenlijk zichzelf zouden moeten corrigeren. Op dat soort dingen worden mensen ook wel aangesproken op trainingen, en daar wordt ook over nagepraat zoals bijvoorbeeld Inge al aangaf.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Gos schreef: Ik denk ook dat dat zelfbelonende effect het ook zo lastig maakt, niet alleen bij het trainen maar ook in het begrip van sommige mensen t.o.v. het bijtwerk, lossen e.d.
Dat weet ik wel zeker.
Gos schreef: Wat je nog wel eens ziet is dat iemand een bepaald onderdeel nog niet goed aangeleerd heeft en het dan al wel wil combineren met een ander onderdeeltje.
Ja, dat zie ik ook in de ipo vaak inderdaad. Ik begrijp het wel,want het is natuurlijk leuker voor jezelf om niet elke keer hetzelfde te doen.
Maar je bereikt er vaak mee (wat ik ervan zie dan), dat je minder snel vooruit gaat dan dat je onderdeel voor onderdeel traint.
Dat zie ik trouwens ook bij appèl en speuren, honden met nog net geen groot vraagteken boven hun kop :wink:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
Daisy@ schreef:En ja, bij ons ook spijkerbanden en TT. Maar niet zomaar te pas en te onpas.
De TS doet het ook niet te pas en te onpas. De hond wil niet lossen. Dat is de reden voor de spijkerband.
daar zou ik dan liever de TT voor gebruiken :19:
Eerder een stroom mouw om elke associatie naar jezelf toe te vermijden.
Cash
Zeer actief

Dianavdberkt schreef: Eerder een stroom mouw om elke associatie naar jezelf toe te vermijden.
zodat die hond zijn bek onder de stroom komt te staan?
Ik snap echt niet dat men dit normaal vind hoor.
AfbeeldingAfbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Cash schreef:
Dianavdberkt schreef: Eerder een stroom mouw om elke associatie naar jezelf toe te vermijden.
:eek:

Spijkerbanden èn stroommouwen. Daar had ik liever niets over geweten. :ugh:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dianavdberkt schreef:
Eerder een stroom mouw om elke associatie naar jezelf toe te vermijden.
nee, ik zou geen onrustig bijtende hond willen krijgen...
stroommouw ben ik absoluut niet voor.
Afbeelding
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Cash schreef:
Charles vd B schreef: Een heel simpel voorbeeld: de hond moet naast je blijven zitten terwijl de pakwerker roepend en dreigend op je in komt lopen. Breekt de hond uit dan kan je een correctie met een TT geven (positieve correctie), maar je kan ook een negatieve correctie inzetten (negatieve correctie = de kans op het uitvoeren van het gedrag in de toekomst neemt af door het wegnemen of verwijderen van een, voor het dier aangename prikkel). De negatieve correctie is in dit geval dat de pakwerker de mouw laat vallen en dat het spelletje niet doorgaat.
In je voorbeeld vind ik de TT nou juist geen positieve correctie. Het wegnemen van de pakwerker als correctie vind ik dan wel weer positief.
Wat wij een nette manier vinden, daar kan de hond wel eens heel anders over denken.... Ik ken honden die totaal doordraaien van een time out, dit is absoluut niet voor elk type hond geschikt. Punt is de hond door en door kennen, zijn gedrag tot in de puntjes kunnen lezen en daar je beloningen of correcties op aanpassen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Danoontje powerrr schreef:
malinois schreef: brrr weet je jij klinkt nu net als iemand waartegen ik net een petitie heb getekend...
Daar willen ze de complete hondensport gaan verbieden
Meen je dat? Dat vind ik nou ook wel weer een tikje overdreven.
Mensen die de hondensport misbruiken, zullen thuis ook niet al te lief met hun hond omgaan vermoed ik.
Ik ken een hond, die op trainingsdagen niet eens meer de auto in wilde. De eigenaar snapte er niks van. :roll:
Ik denk niet dat het verbieden van hondensport voorkomt dat mensen een dier afranselen.
Yep zodra ik thuiskom zal ik de link kopieren, heb hem hier niet bij de hand.

*edit: jan heeft hem al geplaatst zie ik :ok:
de NL versie:

http://www.hondenforum.nl/plaza/post386 ... l#p3860991" onclick="window.open(this.href);return false;

en de film van die muts :piew: :piew: :piew:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Diana heeft dit antwoord ook mede gegeven om aan te geven dat er wel heel veel dingen gebeuren - goed of fout
Dat was dus ook de reden dat de projectgroep verboden middelen tot de keuze van een opleiding kwam zodat er veel meer begrip komt voor de leerprincipes en er dienovereenkomstig getraind wordt.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Cash schreef:
bek of nek? wat is het verschil?

(ik heb een stroommouw gevoeld trouwens. Niet in mijn mond, maar de mouw zelf wel nat gemaakt)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

duitse herder schreef:Afbeelding
Hier zie je de stok van wat dichterbij
ehm Wendy, dit is t klapzweepje ipv de softstick, hier wordt de hond NIET mee geslagen

en @Gos, aan de lijn weghouden van het pak om bijten te voorkomen bouwt ook spanning op waardoor je weer in het onbereikbare kan komen
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:
Cash schreef:

(ik heb een stroommouw gevoeld trouwens. Niet in mijn mond, maar de mouw zelf wel nat gemaakt)
snap wel wat Fenella bedoeld, een stroommouw kan voor een onrustige beet zorgen, zou er ook niet snel voor kiezen.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

crutz schreef: en @Gos, aan de lijn weghouden van het pak om bijten te voorkomen bouwt ook spanning op waardoor je weer in het onbereikbare kan komen
Klopt, daarom zeg ik ook dat het niet allemaal zo simpel is als het soms lijkt. Je moet het per hond per situatie bekijken en blijven evalueren.
Cash
Zeer actief

maart schreef:
Cash schreef:

Nou, je nek of je bek. Lijkt mij nog wel een verschil. Ik weet niet hoor, maar mijn mond is een stuk gevoeliger als mijn nek. Lijkt mij bij een hond niet anders.
AfbeeldingAfbeelding
Cash
Zeer actief

Charles vd B schreef:Diana heeft dit antwoord ook mede gegeven om aan te geven dat er wel heel veel dingen gebeuren - goed of fout
Dat was dus ook de reden dat de projectgroep verboden middelen tot de keuze van een opleiding kwam zodat er veel meer begrip komt voor de leerprincipes en er dienovereenkomstig getraind wordt.
Ik denk dat dat sowieso geen kwaad kan.
Is die opleiding er ook dan?
AfbeeldingAfbeelding
Cash
Zeer actief

Charles vd B schreef:
Cash schreef: In je voorbeeld vind ik de TT nou juist geen positieve correctie. Het wegnemen van de pakwerker als correctie vind ik dan wel weer positief.
Dit is dus nu net iets wat voor verschillende reacties en meningen zorgt.
Bij de negatieve correctie haal je iets weg wat leuk is voor de hond. Bij de positieve correctie voeg je iets toe wat onaangenaam is.
In de operante conditionering zijn negatief en positief dus bedoeld als wegnemen of toevoegen en staan de begrippen positief of negatief los van je eigen gevoel.
Ik vind dit toch lastig hoor, hoe die begrippen hier gebruikt worden.
Positief trainen is voor mij zonder geweld richting de hond dus zonder gebruik maken van TT's, prikkers etc.
In die zin zie ik niet hoe een correctie met een TT/prikker/weet ik wat positief kan zijn.
Bij het wegnemen van de mouw moet de hond zelf gaan nadenken, er gebeurd hem niks behalve dat het spelletje over en uit is.
Ik ben natuurlijk geen hond maar ik geloof dat ik als hond zijnde daar liever voor zou kiezen dan een stroomstoot door mijn flikker of een stel prikkers in mijn nek.
AfbeeldingAfbeelding
Cash
Zeer actief

Chiki schreef:Wat wij een nette manier vinden, daar kan de hond wel eens heel anders over denken.... Ik ken honden die totaal doordraaien van een time out, dit is absoluut niet voor elk type hond geschikt. Punt is de hond door en door kennen, zijn gedrag tot in de puntjes kunnen lezen en daar je beloningen of correcties op aanpassen.
Er is natuurlijk meer als alleen een time out kunnen geven.
Ook hierbij moet je naar de hond kijken.
Mijn eigen hond heeft ook heel veel duidelijkheid nodig, kan ook in no time zo hoog in driften zitten dat ze onbereikbaar wordt.
In veel gevallen leg ik haar weg, even de rust terug in de kop en daarna proberen we het weer.
Ga ik haar op zo'n moment corrigeren wordt ze alleen maar drukker en kwader en leert ze dus totaal niks meer.
AfbeeldingAfbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Cash schreef:In die zin zie ik niet hoe een correctie met een TT/prikker/weet ik wat positief kan zijn.
Het is gewoon de theorie. Bij de negatieve haal je iets weg, bij de positieve voeg je iets toe. Een stroomstoot is iets toevoegen om het gedrag van een hond te stoppen/doen afnemen. Dus een positieve correctie.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Cash schreef:In die zin zie ik niet hoe een correctie met een TT/prikker/weet ik wat positief kan zijn.
Het is gewoon de theorie. Bij de negatieve haal je iets weg, bij de positieve voeg je iets toe. Een stroomstoot is iets toevoegen om het gedrag van een hond te stoppen/doen afnemen. Dus een positieve correctie.

Helemaal juist :ok:
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Cash schreef:
Charles vd B schreef:Diana heeft dit antwoord ook mede gegeven om aan te geven dat er wel heel veel dingen gebeuren - goed of fout

Ja die opleiding is er al een paar jaar.
Je hebt eerst de ABA opleding (Algemene Basiskennis Africhting) en daarna de opleding Kynologisch Instructeur (KI). Beiden worden ze verzorgd door Tinley. Verder is er ook zoiets al een permanente educatie in de vorm van terugkom dagen.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Charles vd B schreef:
Cash schreef:

Ja die opleiding is er al een paar jaar.
Je hebt eerst de ABA opleding (Algemene Basiskennis Africhting) en daarna de opleding Kynologisch Instructeur (KI). Beiden worden ze verzorgd door Tinley. Verder is er ook zoiets al een permanente educatie in de vorm van terugkom dagen.
ik heb die opleiding ook gedaan

Jan
Jan
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”