Ik denk ook niet dat het zin heeft om iedere dag je hond fysiek te corrigeren. Dan gaat er namelijk toch al iets fout. Eigenlijk moet 1 flinke fysieke correctie (als je dat dan al doet) dan gelijk genoeg zijn. Gaat het gedrag daarna door en door dan corrigeer je niet goed genoeg. Als je dus, voor de goede orde, fysiek wilt corrigeren.Rami schreef:Maar, maar! Ik schreef al eerder in dit topic dat ik eens naar een herplaatser ben gaan kijken die nogal ehm... pittig en vooral volhardend was op sommig gebied (te hard 'speels' bijten, rijden etc..) De mensen waar hij in huis was corrigeerden hem fysiek maar het hielp dus echt geen klap. Wat moet je dan, steeds harder gaan corrigeren? Omdat je denkt, hoopt, door te dringen? Ik geloof daar niet in. Er zijn andere manieren. Creatievere, slimmere manieren. Nou ja, dat denk ik.Nanna schreef:Ik wil graag een Azawakh. En ik weet nú al dat ik daarbij ook niet met een hollewipper aan hoef te komen
Er zijn zoveel honden waarbij je dat niet moet doen. Hele zachte gevoelige honden, getraumatiseerde honden, honden die ook prima op een stemcorrectie reageren.
Maar sommige dominante botte boeren kunnen best wat hebben hoorNiet als gewoonte, mind you, maar om te onderstrepen dat je dit gedrag dus écht écht écht niet wilt.
Had het eigenlijk best graag uit willen proberen bij deze hond, maar goed, proberen is geen optie als het gaat om herplaatsers. Dan moet je zeker zijn van je zaak en dat was ik - jammer genoeg - ook weer niet.
Wij hebben een hond uit het asiel gehaald jaren geleden. Was agressief, had al 3 baasjes gehad en zat bij de laatste baas opgesloten in een schuur omdat iedereen bang voor hem was. Deze hond had geleerd dat hij met grommen e.d. zijn zin kreeg. We namen hem mee en bespeurden toen geen enkele agressie bij hem, het was een sul in onze ogen.
totdat we thuis waren en ik hem een bak voer gaf en een paar tellen later op een paar meter afstand van hem langs wilde lopen van de woonkamer naar de keuken. Toen zou hij mij dus even aanvliegen. Op dat moment heb ik hem fysiek flink gecorrigeerd, ik moest ook wat hoor want anders was ik de sigaar geweest.
Hij heeft daarna nooit weer agressie laten zien. Iedereen kon bij hem komen, ook met eten. Het was echt de goedsul die we in het asiel ook hadden gezien.
Daarbij ligt het ook wel aan de hond die je voor je hebt. Cash laat zich niet fysiek corrigeren. Dan ga je dus een gevecht aan met een hond van ruim 40kilo. Niet dat ik bang ben en op mijn tenen loop, absoluut niet maar bij hem zijn er andere manieren die veel beter werken.
Cash begon met een aantal maanden oud ook voernijd te ontwikkelen, ik was daar snel bij omdat ik hem zag veranderen als hij aan het eten was. Had ik er ook voor kunnen kiezen om hem fysiek te corrigeren maar dit kon ook anders en hij toont nu ook geen enkel spoortje meer van agressie bij eten.
Ik kan ook nooit zeggen 'ik zou zus en zo reageren als een hond dit of dat doet'.... ik reageer op het moment dat er iets gebeurd. De ene keer is dat met een fysieke correctie en de andere keer doe ik dat anders.
In de situatie van de asielhond hierboven had ik niet eerst 5 minuten na kunnen denken wat ik zou gaan doen. Het was hij of ik.