Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Havanezer en overige bichonachtigen.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik ben wel benieuwd hoe Sancho zich ontwikkelt als hij volwassen wordt. Voorlopig is zijn belangstelling voor andere honden nog matig en blaffen doet hij bijna nooit.Het kan nog alle kanten op. Hoe waren jullie honden als pup, terughoudend of ook al haantje-de-voorste? Blaften ze toen al veel? ZIjn zusje bv blaft best graag.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nee, Fien is niet zo blafferig hoor, maar ze heeft wel een enorme drang de groep te beschermen. Ze is stiekem een enge heddur denk ik :smile:

Ze valt nooit aan maar is wel onsterfelijk nieuwsgierig.
Als pup is ze eens letterlijk ondersteboven gelopen door een labrador en sindsdien houdt ze afstand. Komen de andere honden naderbij, dan gaat ze achter mijn benen staan. ze is niet bang maar wel voorzichtig.

Met Chipper, de nogal grote flatcoated van een vriendin, is ze vrienden tegenwoordig, maar dat is een van de zeer weinigen waar ze echt contact mee zoekt.
Ze is vriendelijk maar - uit lijfsbehoud - voorzichtig. Spelen doet ze zeker wel, veel zelfs, maar alleen met Willemijn en RR.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Frenk is geen blaffer. Nooit geweest ook. Hij pakt al van kleins af aan iets in z'n bek als hij opgewonden is. Dan gaat hij daar doorheen lopen grommelen ipv blaffen. :I:
Hij was dus eerst heel erg aanhankelijk, maar toen opeens ontdekte hij de wijde wereld en sindsdien is hij op verkenning :smile:
Hij is heel open en was dat als pup ook al. Herstelde snel van nieuwe ervaringen, was nooit ergens lang van onder de indruk. Kon hem overal mee naartoe nemen.
Vroeger speelde hij veel, dat heeft hij niet of nauwelijks meer. Wel met echt bekende honden, maar niet meer met vreemden. Maar nog steeds willen veel honden met hem spelen. Zelfs honden die nooit reageren, reageren wel op hem. Zo hoor ik dan. :19:
Als hij speelt, dan is hij een doordrammer. In de zin dat ook als de andere hond niet meteen zin heeft, hij doorgaat. Dan gaat 'ie zitten maaien met een voorpoot of hij zwiept zijn billen in de snufferd van de ander. En meestal krijgt 'ie z'n zin :mrgreen:
Hij is 0 agressief. Echt niks, noppes, nada. Heeft ook 0 jachtinstinct trouwens. Oog in oog met 3 fazanten begon hij blij te kwispelen :Q: En dat terwijl hij toch een aantal keren is aangevallen uit het niks. Maar daar heeft hij niets aan over gehouden.
Wel kan hij willen rijden op gecastreerde reutjes. Maar dat zie ik meteen aan hem en tegenwoordig laat hij zich steeds gemakkelijker terugfluiten. Ik heb echt het idee dat hij het afgelopen jaar met sprongen gemakkelijker is geworden.
Alleen blijven vond en vindt hij stom. Hij gaat liever mee om ergens 2 uur aan mijn voeten onder tafel te liggen, dan 2 uur alleen thuis te moeten zijn. Hij is echt een 100% gezelschapshond.
In de auto blijven vindt hij helemaal prima. Al vanaf kleins af aan is een auto voor hem een veilige plek. Hij gaat rustig liggen maffen en is ook heel rustig als ik weer terugkom. Thuis draait hij zijn staart er zowat af, in de auto wordt hij pas wakker als ik de sleutel in het slot steek :19:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Leuk om te lezen hoe elk hondje zich ontwikkelt.
Ik zie heel veel overeenkomsten bij zowel Laika, Fien als Frenk.
Sancho is eigenlijk nog steeds supermakkelijk, schikt zich overal in, alleen thuisblijven lijkt hij vooralsnog niet erg te vinden misschien omdat Tomas er ook nog is maar ik merk nooit ergens aan dat hij daar moeite mee heeft. Als ik echter 's avonds een uurtje in bad ga ligt hij altijd tegen de glazen haldeur gedrukt te wachten tot ik terugkom, zo vast dat ik dus echt een platgedrukt hondje door het glas zie :mrgreen:
In de auto gaat hij meteen liggen maar hij wordt af en toe nog wagenziek dus echt fijn vindt hij het niet, hij blijft toch het liefst gewoon thuis. Eenmaal in het bos is het echter weer feest.Als hij mee het stadje in gaat is hij niet gecharmeerd van motorrijders ( ik ook niet) maar voor de rest vindt hij het allemaal wel best.
Hij gaat af en toe al wat verder het bos in achter Tomas aan maar zijn pootjes zijn te kort en zijn vacht te lang dus hij draait dan weer snel om.Aan ons om de takken van de bramen weer uit de vacht te trekken.
Ik ben blij dat ik nu een hond heb die niet per se naar elke vreemde hond toetrekt dus ik moedig dat ook niet aan, spelen mag als ik het vertrouw, bv op een forumwandeling.
Ik stimuleer dus nu eigenlijk zijn voorzichtige kant en Tomas helpt me daarbij.
Zijn enorme eetlust is ook weg maar hij groeit gewoon goed en mooi geleidelijk dus ik maak me gen zorgen als hij eens een dag bijna niets eet.
Het enige minpuntje vind ik het feit dat hij nog steeds niet echt zindelijk is.
Gisteravond had hij een grote plas om het hoekje gedaan, niet gezien dus, en 's nachts gaat het ook nog geregeld fout.
Het opruimen vind ik niet erg, ik hoop alleen dat hij niet te makkelijk is wat het binnen poepen en plassen betreft.
Oh ja en het drama van het nageltjes knippen en buik borstelen. Hij móet er aan wennen maar dan moet ik echt een engelengeduld hebben of hem knock-out slaan :mrgreen:
Frenk
Zeer actief

Plassen kan ik je niet bij helpen. Frenk was echt superzindelijk. Ik had toen een klein plaatsje achter huis en dat vond hij al niet eens prettig. Alleen bij hele hoge nood (ziekte/diarree) deed hij iets daar, maar nooit van harte. Ik leer hem nu dat binnen de grenzen van onze aanstaande tuin niet geplast mag worden en ook dat pikt hij razend snel op.

Frenk is altijd een klevertje geweest. Als ik ga plassen of in bad ga, wil hij het liefste mee. Gewoon naast het bad liggen is al voldoende. Als hij maar mee mag. De sufferd :love:
Dat is trouwens als hij verder alleen is. Zijn er andere mensen of honden in huis, dan zit hij er stukken minder mee.

Ik heb Frenk van pup af aan op z'n rug op tafel gelegd om zijn buik, oksels en poten goed te kunnen kammen en dat ondergaat hij. Niet van harte, ik bedoel, het is z'n hobby niet, maar hij accepteert het wel.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Als ik alle verhalen lees lijkt onze Laika veel op Fien. Een voorzichtige durf al die hoewel ze blaft als ze een hond ziet stil is als ze hem ziet en voorzichtig toenadering zoekt. Een hond die te snel op haar af komt wordt op zijn nummer gezet. Gespeeld wordt er alleen naar een zeer grondige kennismaking zo iets doe je niet zomaar :pffff:

Spikey was vanaf het begin al anders. Hij was angstig en terug getrokken. In huis 's avonds bang voor schaduwen enz. Wij hebben speciaal een tweede hondje genomen om hem te steunen zeg maar. Dit is goed gelukt. Hij zal nooit als eerste contact maken met mensen, dat laat hij aan Laika over. Hij is voor nieuwe dingen eerst erg bang. Gaat dan grommen en boos blaffen. Kennis laten maken helpt dan. Laika snapt nooit waar hij zich druk om maakt die gaat dan even kijken haalt haar schouders op en doet verder haar ding.

Een heel groot min puntje is er wel. Als Laika wel angst toont richting een hond klapt Spikey er vol op. Zijn angst is dan helemaal weg en kan het hem niets meer schelen. Bij het naderen van honden in het losloopgebied gaat Spikey dus vast en blijft Laika los. Vindt Laika het goed dan kan vaak Spikey ook los. (behalve als het een reu is die Laika te leuk vindt :mrgreen: )

Maar het zijn heerlijke hondjes. Ze luisteren goed , vooral Laika, Spikey is wat eigenwijser. En het zijn GEEN kleine hondjes.
Echt niet.
Afbeelding
gevni havanezers
blacky
Zeer actief

Ja daarin lijkt Sancho wel op Laika, die was met 9 maand pas echt zindelijk.
Hoewel toen had ik pas door hoe ze het aangaf. Spikey ging voor de deur zitten piepen en dan wist ik dat hij plassen moest.
Laika ging bleek later voor me zitten, tikte met haar pootje op mijn voet. Liep dan weg en ging een plas doen.

Of ging alleen maar even voor me zitten keek me aan en liep dan weg.

Toen ik dit patroon door had (en ja ik weet het dit had ik misschien ook eerder kunnen zien) was ze gauw zindelijk.
Afbeelding
gevni havanezers
Marie-Josée
Erelid

blacky schreef:Laika ging bleek later voor me zitten, tikte met haar pootje op mijn voet. Liep dan weg en ging een plas doen.

Toen ik dit patroon door had (en ja ik weet het dit had ik misschien ook eerder kunnen zien) was ze gauw zindelijk.
Goed idee eigenlijk, daar zal ik ook eens wat alerter op worden.Sancho is ook zo'n aantikkertje, vooral met zijn neusje.
blacky
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
blacky schreef:Laika ging bleek later voor me zitten, tikte met haar pootje op mijn voet. Liep dan weg en ging een plas doen.

Goed idee eigenlijk, daar zal ik ook eens wat alerter op worden.Sancho is ook zo'n aantikkertje, vooral met zijn neusje.
dat aantikken met haar neusje doet ze als ze achter me loopt en opgewonden is. Vooral 's morgens als ik net beneden kom en mijn schoenen ga aantrekken. Dan hebben we eerst een knuffel sessie.
Afbeelding
gevni havanezers
Frenk
Zeer actief

Toen Frenk een pupje was kefte hij bij de deur. Op een gegeven moment stopte dat, maar vond ik ook een paar keer weer een plasje binnen. Wat bleek: hij stond zwijgend bij de deur (ook als hij alleen beneden was, lekker handig :piew: ) en als er dan niemand hem buiten deed, dan plaste hij binnen. Toen ben ik weer op gezette tijden met hem naar buiten gegaan en toen ging het vanzelf weer goed.

Frenk heeft trouwens een superblaas. Die zou als het moet van 's avonds 11 tot 's ochtends 11 binnen kunnen blijven. En dan gaat 'ie ook niet draaien of zeuren. Hij wacht gewoon tot ik 'm meeneem :19:
Hij is ook geen hond die bij de eerste beweging in huis meteen uit moet. Gelukkig :engel:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Dat doet Sancho dus ook, stil bij de deur gaan staan, of er met een pootje tegen krabben. Aangezien hij die deur liefst dag en nacht open heeft, let niet iedereen meer altijd op dat gekrab want dan hoef je niet eens meer te gaan zitten.En toch moet hij een op de tien keer een plas doen.
Ik schat dat het na de zomer wel beter gaat, deur kan vaker openblijven en zijn blaas is hopelijk wat gegroeid :mrgreen:
Vanancht is het trouwens weer goed gegaan.
Ik moet altijd lachen als hij gaat grommen, net of er iets gaat rollen :lol1:
Als Tomas serieus tegen hem gromt omdat hij uit de buurt moet blijven gaat hij precies hetzelfde terug liggen grommen, kop op de voorpootjes en het geluid immiteren :smile: Hij maakt er dan gewoon een spelletje van en dan hoor je het gegrom van Tomas langzaam wegsterven op een manier die ik ook niet van hem ken.Net of hij al grommend denkt; waar ben ik nu helemaal mee bezig....de hele overtuiging is eruit.
blacky
Zeer actief

Onze Laika kan een motor geluid na doen. Het lijkt in niets op grommen. Klinkt hel hard en de eerste keer dat ik het hoorde schrok ik me rot.

Ze doet dit als ze wil spelen. :lol:
Afbeelding
gevni havanezers
Marie-Josée
Erelid

blacky schreef:Onze Laika kan een motor geluid na doen. Het lijkt in niets op grommen. Klinkt hel hard en de eerste keer dat ik het hoorde schrok ik me rot.

Ze doet dit als ze wil spelen. :lol:
Ja dat bedoel ik, een heel apart geluid, net of hij een motortje start :mrgreen:
Hij doet dat ook als hij onze tenen aan gaat vallen.Dan moet je lachen, of je wil of niet.
Marie-Josée
Erelid

Het valt me op dat ik de laatste weken vaak te horen krijg dat het zo'n rustig pupje is,en inderdaad, hij is erg rustig.Ik schreef het toe aan het wisselen maar toen ik hem gisteren maar eens gewassen had omdat er viezigheid in zijn vachtje zat klaarde hij werkelijk helemaal op, het leek wel of hij de energie van een hele week in moest halen :O: Hij vlóóg letterlijk rond en was weer helemaal happy :cheer:
Goed, dat doen veel honden als ze nat geworden zijn maar ik vond dit zo'n opmerkelijk verschil dat ik me afvraag of hij last heeft gehad van de warmte. Ik vind dat niet bij het ras passen maar het is natuurlijk nog een pup.
Als het warm is loopt hij ook meteen met zijn tong uit zijn bekje.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fien reageert ook zo als ze nat is.
Fien gaat graag het water in en daarna wordt ze helemaal :piew:
Gaat ze als een idioot rondjes racen op niks af (op die momenten maak ik die race-foto's).
Liefst op een stukje weiland of zo en alsmaar hetzelfde rondje, met grote sprongen en wifwifwif tijdens het rennen :smile: :smile:
Ook na alleen natte voetjes trouwens, maar vooral als ze tot haar schouders door het water heeft gerommeld.

Ik weet niet of ze het nou echt snel warm heeft, ze gaat vaak plat en languit liggen om af te koelen, maar na spelen doet ze dat ook en in de sneeuw ook :19:
Ik denk dat het gewoon haar manier is om af te koelen als ze gespeeld of gerend heeft, maar hijgen doet ze lang niet altijd.
En mijn redenatie is dat een hond die warmte kwijt moet toch echt ook hijgt.
Dat doet ze soms wel maar nooit zo dat ik het idee heb dat ze er last van heeft.

Fien is wel heel zindelijk en kan het lang ophouden, maar als ze moet dan moet ze. Daar is ze poepsimpel in. :mrgreen:
Wij hebben in de bijkeuken een vetbed liggen omdat de honden daar graag liggen, kunnen ze naar buiten kijken (die deur staat veel open) en RR eet daar haar kluifjes.
Dat vetbed gebruikt Fien dus om te plassen als ze moet. 's Nachts is de deur dicht, nouja, dan pakt ze dus dat vetbed maar :19:
Ik herken haar gedribbel als ze moet (ze mogen hier wel in de tuin plassen) maar 's nachts zie ik dat natuurlijk niet.

Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Frenk wordt ook helemaal compleet gaga :piew: als hij nat is. Dan gaat 'ie racen en vliegen en stuitert door de hele kamer. Frenk's vacht is geen echte hava vacht, maar vooral op zijn achterhand heel wollig en ik merk bij hem dus wel verschil als ik zijn buik en oksels kaal scheer en zijn vacht korter hou in de zomer. Hij hijgt ook snel trouwens. Wat hij ook veel doet is graven en dan met z'n buik op het koude zand liggen.
Afbeelding
blacky
Zeer actief

Hier doen ze dat ook als ze nat zijn. Maar ook als ze een grote open ruimte zien van zand. Gras is niet leuk maar mul zand wel en dan is het rennen tikkertje spelen enz. Lopen ze aan de lijn dan kun je maar beter zorgen dat je ze los maakt. :mrgreen:
Afbeelding
gevni havanezers
Marie-Josée
Erelid

Al onze honden werden waus als ze nat waren :mrgreen: maar Sancho klaarde er gewoon helemaal van op, hij bleef de rest van de dag en avond vrolijk en levendig.
Ik zal toch maar een zwembadje kopen voor onze Cubaan :roll:
blacky
Zeer actief

Als hij net zo is als die van ons dan wil het NIET in een badje. Dat is nep en zul me met hem moeten gaan zemmen in een leuk meertje in de buurt. Vol drek en vieze rotzooi :pffff:
Afbeelding
gevni havanezers
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

blacky schreef:Als hij net zo is als die van ons dan wil het NIET in een badje. Dat is nep en zul me met hem moeten gaan zemmen in een leuk meertje in de buurt. Vol drek en vieze rotzooi :pffff:
haha dat is herkenbaar, dat wil mijn hodn ook niet. No way dat ze in zo'n badje gaat, kijkt je net aan of je helemaal getikt bent. En de eerste de beste prutsloot is feest. En dan met zo'n kop van: EINNNDELIJK mag ik weer eens nat worden!
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik ga meelezen :engel:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Hmmm.....dat slootje ziet hij nog even niet zitten, ondanks het voorbeeld van een Tomas.
Misschien is het slootje te schoon of stroomt het te hard?
En ik zal hem maar niet verder op ideeën brengen
Mit schreef:Ik ga meelezen :engel:
Enige al dan niet nuttige bijdragen zijn anders ook welkom :mann:
Mit
Zeer actief

Haha, ik kan nog niet echt nuttige bijdragen leveren :mrgreen:
Nieuwe foto's van Sancho zijn wellicht wel weer eens broodnodig :mann:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb nog niet geprobeerd of Fien in het badje wil eigenlijk.
Willemijn wel, maar die spoort toch al niet ;)

Fien gaat graag het water in, maar ze wil er wel in kunnen lopen.
Vieze prutpaden met plassen zijn ook top, vindt ze.
En inderdaad gaat ze van grote grasvelden uit haar dak :mrgreen:
Strand en zo vindt ze ook leuk maar dat hebben we hier niet, dus dat ziet ze maar heel weinig.
Maar van de winter op Schier ging ze compleet uit haar stekkertje! :smile:

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Even ter illustratie hoe dat gaat.
En dit duurt dan gewoon een half uur minimaal, voor de beeldvorming ;)

Eerst met z'n drietjes
Afbeelding

Maar Fien scheidt zich al snel af, die kan ze niet bijhouden, dus gaat ze egotrippen :mrgreen:
Dit vindt ze het leukste van alles: een beetje doelloos racen ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marie-Josée
Erelid

Marjolein, wat een lol hebben ze daar :ok: Fine is net een kat met die donkere snuit :wink:
Mit schreef:Haha, ik kan nog niet echt nuttige bijdragen leveren :mrgreen:
Nieuwe foto's van Sancho zijn wellicht wel weer eens broodnodig :mann:
Nog.....????? Was je iets van plan....? :mrgreen:
De laatste foto's van Sancho stonden onder Gravanezer.
Helaas is mijn oude cameraatje te traag voor actiefoto's....of Sancho te snel :cheer:
blacky
Zeer actief

Marjoleine schreef:Even ter illustratie hoe dat gaat.
En dit duurt dan gewoon een half uur minimaal, voor de beeldvorming ;)

Eerst met z'n drietjes
Afbeelding

Maar Fien scheidt zich al snel af, die kan ze niet bijhouden, dus gaat ze egotrippen :mrgreen:
Dit vindt ze het leukste van alles: een beetje doelloos racen ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is zoooo herkenbaar. Hier doen ze het alleen wel samen ze zijn natuurlijk ook even groot. Als we een open veld in zicht krijgen wordt er al vol spanning in Spikey gebeten. Als ze dan los gaan van de lijn dan is het 1 streep. Rennen, beuken elkaar opwachten en keihard tegen elkaar aan botsen. Er is niets leukers. Met zwemmen moet het wel langzaam aflopen overigens. Wordt het plotseling diep dan is er bij Spikey geen haar op zijn hoofd die er aan denkt om erin te gaan. Laika wel hoor maar dan moet er wel eerst een balletje in die ze keurig ophaald. Hoe smeriger de modderplas of sloot hoe fijner. In het bos zijn die er genoeg van die kleine greppeltjes die soms "droog" staan.

Voor Fien is er maar een oplossing. Een even groot speelmaatje :mrgreen: kan ze ook botsen en racen.
Afbeelding
gevni havanezers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef: Voor Fien is er maar een oplossing. Een even groot speelmaatje :mrgreen: kan ze ook botsen en racen.
dat kan ze vast wel waarderen ja ;)

Ze is er trouwens wel makkelijk mee hoor, ze speelt met Willemijn en als die te woest wordt met RR gaat ze gewoon alleen spelen. Daar is ze best simpel in ;)

Afbeelding

Mit
Zeer actief

Dat rennen van Fien :smile:
Lijkt me een genot om naar te kijken!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mit schreef:Dat rennen van Fien :smile:
Lijkt me een genot om naar te kijken!
En om te horen.
Ze rent terwijl ze tegelijk een soort wifwifwif produceert en soms kreunt en steunt ze er ook nog bij :smile:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”