Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

......

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: ......

Ongelezen bericht door malinois »

Renee1966 schreef:Sport is voor mij hobby, diensthond is werk.
Dat voor een diensthond zulke driften nodig zijn, begrijp ik, maar voor een sport, nou nee.
Het zou, wmb beter zijn, als het programma voor de sporthonden wat aangepast werd.
Ik bedoel, jullie spelen tenslotte maar dat je voor het echie bezig bent, dus een beetje minder kan dan toch ook wel.
Kunnen er wat minder heftige honden gebruikt worden, met leukere trainingsmethodes.
Maar goed, dit is een discussie waar wij niet uit zullen komen.
Daar komen wij idd. niet uit, het is een PRAKTIJKprogramma, het is nu al zoveel afgeweken als je het nog minder maakt hou je helemaal niks meer over.
Nogmaals het zijn geen heftige honden, die kun je helemaal niet gebruiken in de IPO omdat het om de hele kleine puntjes gaat. En aangezien het om die hele kleine puntjes gaat (scheef aan de voet, knagen op het blok, verbijten op de mouw, scheef op de mouw, afzakken op de mouw etc.) zul je altijd heel strak moeten trainen met de hond.

En zolang de hond er nog heel veel plezier in heeft zie ik toch geen probleem hoor...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cash schreef:

Van die stokslagen moet je idd niet meer maken dan het is.
Wat gezegd is; het gaat vooral om de dreiging; stem van de pakwerker, de arm die met een slaan beweging op de hond afkomt en dan het tikje van de stok.
Ik heb daar echt nog nooit een hond om horen piepen of gillen. Je moet niet denken dat de pakwerker met alle kracht die hij heeft aan het meppen is.
nou ik ken ze wel op wedstrijden hoor, kan je zo een aantal pakwerkers opnoemen, maar goed, de stok buigt door dus qua pijn valt het enorm mee.
Maar goed, mag het? De honden moeten er op getest worden :19:
Zolang het op de juiste plek gebeurd heb ik er geen probleem mee, anders wordt het als er bewust in de liezen geslagen wordt oid.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

malinois schreef:
Cash schreef:[quote="duitse herder.]
Van die stokslagen zullen ze niet heel veel merken. het is meer de dreiging erachter wat sommige eng vinden. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een hond heb zien pijnlijden bij de stokslagen, wel honden die de dreiging eng vonden
Wat gezegd is; het gaat vooral om de dreiging; stem van de pakwerker, de arm die met een slaan beweging op de hond afkomt en dan het tikje van de stok.
Ik heb daar echt nog nooit een hond om horen piepen of gillen. Je moet niet denken dat de pakwerker met alle kracht die hij heeft aan het meppen is.
[/quote]

nou ik ken ze wel op wedstrijden hoor, kan je zo een aantal pakwerkers opnoemen, maar goed, de stok buigt door dus qua pijn valt het enorm mee.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Ik heb ook nog nooit een hond gezien die er pijn van heeft.
Mijn vriend is zelf pakwerker en er wordt geslagen op de harde delen van de hond (flanken) en hij zegt, dat je het kan vergelijken met een tik tegen je kont (bij gebrek aan een betere omschrijving).
Het gaat inderdaad om de dreiging en niet om zo hard mogelijk meppen.
Maar of en hoe hard de softstick wordt gebruikt tijdens training, hangt van de hond zelf af.
Mijn vriend heeft hier ook les in gehad.

Hieronder twee foto's om te laten zien hoe de softstick eruit ziet.
Ik kon helaas geen foto vinden in actie op een hond.

AfbeeldingAfbeelding
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

malinois schreef:
Cash schreef:

nou ik ken ze wel op wedstrijden hoor, kan je zo een aantal pakwerkers opnoemen, maar goed, de stok buigt door dus qua pijn valt het enorm mee.
Zolang het op de juiste plek gebeurd heb ik er geen probleem mee, anders wordt het als er bewust in de liezen geslagen wordt oid.
nou, ieder zijn eigen hobby dan maar :roll:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Danoontje powerrr schreef: Mijn vriend is zelf pakwerker en er wordt geslagen op de harde delen van de hond (flanken) en hij zegt, dat je het kan vergelijken met een tik tegen je kont (bij gebrek aan een betere omschrijving).
En dat valt best mee, spreek uit ervaring :F:
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Afbeelding
Hier zie je de stok van wat dichterbij
Perry en Noah

Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief

duitse herder schreef:
Danoontje powerrr schreef: Mijn vriend is zelf pakwerker en er wordt geslagen op de harde delen van de hond (flanken) en hij zegt, dat je het kan vergelijken met een tik tegen je kont (bij gebrek aan een betere omschrijving).
Zeg, wat doen jullie allemaal op de dinsdagavond? :mann: :mann:

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Danoontje powerrr schreef:
duitse herder schreef:
Zeg, wat doen jullie allemaal op de dinsdagavond? :mann: :mann:
Trainen met de hond, what else :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

mariaa schreef:
malinois schreef:
Cash schreef:

nou, ieder zijn eigen hobby dan maar :roll:
Je wordt niet maar zo wedstrijdpakwerker hoor, daar moet je examen voor doen en die wordt best zwaar gekeurd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Net voor een stokslag

Afbeelding

dreiging
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief

Ah kijk, dat zijn de betere foto's :ok:

Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

malinois schreef:
Cash schreef:

ik ken ze ook hoor, die een hond uit willen testen. zo stoer.
Maar goed, daar snap ik dus ook echt de lol niet van in. Zo hard mogelijk slaan om te kijken of de hond misschien wel gillend van het veld rent.

Maar eigenlijk; dus omdat het een test is moet alles maar kunnen?
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cash schreef:
malinois schreef:
Cash schreef:

ik ken ze ook hoor, die een hond uit willen testen. zo stoer.
Maar goed, daar snap ik dus ook echt de lol niet van in. Zo hard mogelijk slaan om te kijken of de hond misschien wel gillend van het veld rent.

Als het op de goede plek is, vind ik het niet zo'n ramp... maar dat weet je vooruit, je weet welke pakwerkers er draaien op een wedstrijd dus als je dat niet wil hoef je niet mee te doen.
En ze zijn op 1 hand te tellen en draaien echt niet alle wedstrijden.
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief

Cash schreef: ik ken ze ook hoor, die een hond uit willen testen. zo stoer.

Ik hou ook niet van dat patserige gedoe van sommige pakwerkers.
De pakwerker moet er voor de hond staan en niet andersom.
In wedstrijden ben ik echter niet zo thuis.

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cash schreef: ik ken ze ook hoor, die een hond uit willen testen. zo stoer.

Ik hou ook niet van dat patserige gedoe van sommige pakwerkers.
De pakwerker moet er voor de hond staan en niet andersom.
In wedstrijden ben ik echter niet zo thuis.
mwa als je je inschrijft op een wedstrijd mag je er vanuit gaan dat je hond geschikt is om wedstrijden te draaien. Dan mag een pakwerker van mij best een hond testen. Trainingen en examens vind ik weer iets anders.
Vooral op een training staat een pakwerker er voor de hond.
Afbeelding
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Ik train liever met een helper. Die kan de hond op een eerlijke manier testen en helpen daar waar nodig is.
Een pakwerker kan iedereen zijn, die stop je in een pak en vertel hem wat hij/zij moet doen.
Dat kan iedere idioot, een helper heeft een goed gevoel mbt de honden en voelt de hond aan (zijn beet en aanval, stand van de ogen oren en ga zo maar door)
Si vis pacem, para bellum
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kyra- schreef:Ik train liever met een helper. Die kan de hond op een eerlijke manier testen en helpen daar waar nodig is.
Een pakwerker kan iedereen zijn, die stop je in een pak en vertel hem wat hij/zij moet doen.
Dat kan iedere idioot, een helper heeft een goed gevoel mbt de honden en voelt de hond aan (zijn beet en aanval, stand van de ogen oren en ga zo maar door)
Ik zie het verschil niet, weet alleen dat 'helper' gebruikt wordt in de KNPV, in de IPO is een pakwerker en pakwerker :19: Zowel wedstrijdpakwerkers als pakwerkers zonder diploma...
En je hebt hele goede clubpakwerkers die nooit de kwaliteit hebben om wedstrijdpakwerkers te hebben, die zijn imo minstens zo belangrijk als een wedstrijdpakwerker. Daar moet je je hond op laten opbouwen. Er zijn ook wedstrijdpakwerkers die geen jonge honden kunnen opbouwen.
Mijn jongste hond is opgebouwd op zowel wedstrijd als clubpakwerkers, ik had het geluk dat de zoon van mn trainer een hele goede wedstrijdpakwerker was en nog weleens kwam kijken en dan de mouw aantrok voor mijn hond.
Hij kon naast wedstrijdpakwerk ook heel goed jonge honden opbouwen. Voor de rest hebben we op dit moment 2 A-pakwerkers op de club en 2 clubpakwerkers.
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief

Kyra- schreef:Ik train liever met een helper. Die kan de hond op een eerlijke manier testen en helpen daar waar nodig is.
Nou, ik vind absoluut niet dat iedere idioot pakwerker kan worden hoor.
Je moet zowel fysiek als geestelijk in staat zijn om op de hond in te spelen.
Dus eigenlijk precies hetzelfde als wat jij zegt in je laatste zin.
Mijn vriend is nu anderhalf jaar pakwerker en leert elke keer nog bij.
Wat is een helper dan eigenlijk? Dacht dat dat een ander benaming was voor pakwerker.

Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Pakwerkers zijn er zowiezo niet veel, laat staan goeie... Ik merk dat er bij ons redelijk veel clubs zijn waar geen of vrij onervaren pakwerkers zijn.
Ik wil een pakwerker altijd eerst aan het werk hebben gezien, voordat ik mijn hond erop zet, ze kunnen je hond maken en breken en dat wordt nog wel eens vergeten...
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Mijn vriend loopt nu bijna een jaar mee op een ph1 club (en sinds eind vorig jaar ook zelf met een hondje aan de slag) en hij is rustig aan in het pak begonnen. Eerst met hond op je arm zetten. en zo werd dat steeds een beetje uitgebreid.
Ze deden wel altijd als mijn vriend het pak aan had dat ook een ervaren persoon het pak aan had. Omdat mijn vriend nog moet leren en de hond moet leren te helpen soms. Daarom mocht mijn vriend paar oefeningen doen en de rest deed de ervaren man.
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Nou, ik vind absoluut niet dat iedere idioot pakwerker kan worden hoor.
Je moet zowel fysiek als geestelijk in staat zijn om op de hond in te spelen.
Dus eigenlijk precies hetzelfde als wat jij zegt in je laatste zin.
Mijn vriend is nu anderhalf jaar pakwerker en leert elke keer nog bij.
Wat is een helper dan eigenlijk? Dacht dat dat een ander benaming was voor pakwerker.
In mijn ogen niet ;) en met mij velen die er zo over denken.

Een helper is zoals de naam al zegt een helper voor jou en je hond. Speelt met de hond tijdens het bijten als hij merkt dat de beet zwakker word, kan een hond door laten trekken als hij merk dat de hond tijdens een achtervolging in gaat houden en noem maar op welke problemen er aan het licht komen. Maar ook een hond "schoon maken" tijdens het revieren in een bebost gebied. Dus kort om gezegd een persoon die verstand heeft van honden en het karakter van de hond kan lezen en er op in springen.

Pakwerker is een persoon in een pak die niet bang is om gebeten te worden en verder (nog) geen idee heeft waar hij/zij mee bezig is.

Zoals Chaos al zei: een onervaren hond stuur je niet op een onervaren pakwerker (en sommige ervaren honden ook niet)
Si vis pacem, para bellum
Danoontje powerrr
Zeer actief

Kyra- schreef:
Een helper is zoals de naam al zegt een helper voor jou en je hond. Speelt met de hond tijdens het bijten als hij merkt dat de beet zwakker word, kan een hond door laten trekken als hij merk dat de hond tijdens een achtervolging in gaat houden en noem maar op welke problemen er aan het licht komen. Maar ook een hond "schoon maken" tijdens het revieren in een bebost gebied. Dus kort om gezegd een persoon die verstand heeft van honden en het karakter van de hond kan lezen en er op in springen.

Pakwerker is een persoon in een pak die niet bang is om gebeten te worden en verder (nog) geen idee heeft waar hij/zij mee bezig is.

Zoals Chaos al zei: een onervaren hond stuur je niet op een onervaren pakwerker (en sommige ervaren honden ook niet)
Dank je voor je uitleg.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar ik spreek gewoon van beginnend pakwerker en pakwerker :wink:

Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Zoek stok! schreef: Want dat er clubs zijn waar excessen voorkomen, hebben we in dit topic kunnen lezen. Wordt er actie ondernomen, staat het ter discussie? Of is het leven en laten leven?
ik weet één club. Die modderen maar wat aan, onlangs hadden ze wedstrijd, hadden ze alle soorten hoge pieten ingeschakeld om mails te sturen naar diverse clubs om inschrijvingen te hebben :roll:
Ze hadden 2 ingeschreven honden :E: :smile2: Westrijd uiteraard afgelast en dat was niet het eerste jaar...

Ik weet alleszinds één ding, als ik die pakwerker ooit tegenkom op wedstrijd, doe ik niet mee. En dan mag het nog een super belangrijke hét van hét wedstrijd zijn, mij zien ze daar niet.
(maar laat ik die kans nou niet bepaald hoog inschatten, dat ze die pakwerker vragen :wink: )
maart
Zeer actief

Jip schreef::
en omdat we geen TT spijkerband gebruiken..duurt het nu eenmaal wat langer.....dus word er nog een half jaar langer op een leuke zachte gezellige manier met hem verder getraind op een leuke club waar dat heel normaal is....... :wink:
Fax was 13 maand, kwam ook geen tt/prikband of eender wat aan te pas hoor. enkel veel balletjes enz :U:
maart
Zeer actief

Danoontje powerrr schreef: Ik kon helaas geen foto vinden in actie op een hond.
Afbeelding

Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Even terug naar het begin van deze topic.

Het gebruik van een brabandertje vind ik dus echt niet kunnen.
Dit is gewoon schijnheiligheid. Voor het gezicht van de buitenwereld een mooie platte leren band, maar wel met finke spijkers erin. Wees dan open en eerlijk en gebruik een prikband.
Het hondje in kwestie is is nog in een fase van verkennen en leren en daar past een dergelijk middel (zowel brabander als prikband) gewoon niet bij.
Er zijn genoeg andere methoden om eea aan te leren.

Verder hou ik me over het algemeen buiten dit soort onderwerpen. Er zijn gebruikers en er zijn tegenstanders en de kans dat die elkaar vinden is erg klein. Vaak zit men in de loopgraven en argumenten komen niet of zelden aan.

Toch wil ik nu wel even reageren.
Ergens op bladzijde 10 zegt Jan:
janinca2002 schreef:Ik ben nog steeds voor het oude voorstel van de werkgroep verboden middelen van de VDH: een TT is verboden,tenzij en dan met bovengenoemde wet. Als de voorstellen van AMVB dierenwelzijn wordt aangenomen is er ook een wettelijke basis om TT te verbieden.
Jan
In de tijd dat dit speelde (2002 - 2003) was ik zelf ook afgevaardigde in de Algemene Vergadering (AV) van de VDH.
De VDH kende een lijst met verboden middelen die al jaren oud was. Eén van de afgevaardigden stelde toen dat het eens tijd werd die lijst te evalueren en te actualiseren. Zoals hij het destijds stelde: jaren geleden (en ook nu nog) is hash en andere softdrugs verboden. Tegnwoordig kan je op iedere straathoek bijna van alles kopen en worden softdrugs getolereerd. M.a.w. de maatschappij veranderd en ook de techniek is aan verandering onderheving.
Dit leverde een behoorlijk discussie op en er is toen besloten tot het instellen van een projectgroep verboden middeln die de hele lijst moest onderzoeken en de AV moest adviseren. In de projctgroep hebben 5 afgevaardigden en 1 hoofdbestuurslid zitting gehad. Zelf was ik ook 1 van die 5 afgevraadigden.
Als projectgroep hebben we alle middelen op de lijst de revu laten passeren en alle relevante onderzoeken en alle wetgeving mbt die middelen.
Zo stond en staat op de lijst een zweep. In de tijd dat de lijst is opgesteld werd daar zo'n ouderwetse koetsierszweep me bedoeld, waar een fikse klap mee kon worden uitgedeeld. Bij het pakwerk was het gebruik van een zweepje inmiddels heel normaal geworden. Dat zweepje werd niet meer gebruikt om de hond te straffen, maar wel om de hond op de pakwerker te attenderen en gerichter te maken.
Het doel was dus inmiddels anders geworden maar wanneer je de zweep van de lijst afhaalt zet je de deur ook weer open voor de oude koetsierszweep.
Zo was het dus continu wikken en wegen en zo ook m.b.t. het gebruik van de TT.
Een TT is gewoon in de handel voor iedereen te koop. Vaak wordt er ook onoordeelkundig gebruik van gemaakt en ja ook de (on)controleerbaarheid en afdwingbaarheid speelt een grote rol. Een heel streng handhavingsbeleid zorgt er voor dat e.e.a. in de illegaliteit verdwijnt en dan heb je er helemaal geen grip meer op.
De enige manier om het gebruik uit te bannen en waar mogelijk te kanaliseren was zorgen dat de kennis over leerprincipes en -methoden op grotere schaal bekend werd. Waarom? Omdat vaak iemand instructie stond te geven die zelf wel wat had bereikt met zijn hond maar verder alleen volgens de door hem gehanteerde methode kon werken.
Dit was dus iets wat niet alleen bij de VDH speelde, maar ook in de NBG, KNPV, jacht, GG en noem maar op.
Uiteindelijk zou een punt bereikt moeten kunnen worden dat alleen nog maar gediplomeerde instructeurs voor een groep zouden mogen staan.
Of dat doel uiteindelijk bereikt wordt is niet zo belangrijk maar wel de weg er naar toe.
De weg er naar toe begint dan met een cursusaanbod en opleiding. Een opleiding die ook nog eens door het ministerie van Onderwijs wordt erkend en die status heeft. Jammer genoeg is het ministerie nog steeds niet overgegaan tot erkenning van de opleiding en het kost nog steeds een behoorlijke smak met geld.
Natuurlijk waren er al een aantal mensen die volgens de leerprincipes werkten en ook al het nodige hadden bereikt. Deze mensen kregen een verkorte opleiding en werden daarna ingezet als stage-begeleider voor degenen die de opleiding gingen volgen. Dan moet je dus denken aan mensen zoals de instructeur van Malinois (Dave). Deze mensen weten waar ze het over hebben en kunnen de leerprincipes toe passen.

Verspreid over alle bladzjden ben ik argumenten (voor en tegen) tegengekomen die destijd ook in de projectgroep aan de orde zijn geweest.

Tegenwoordig is de situatie zo dat steeds meer verenigingen volgens de leerprincipes aan het werk zijn, zelfs binnen de KNPV wordt de clicker en een balletje steeds meer gebruikt en worden de leerprincipes steeds meer toegepast. Het gebruik van de TT hoeft per definitie niet slecht te zijn, het is inderdaad een hulpmiddel en van het grootste belang is dan ook hoe dat middel gebruikt wordt. Bij verkeerd gebruik is een halti ook gevaarlijk en kan zelfs een clicker geestelijke schade aanrichten.
Het is ook een heel Hollandse traditie om alleen naar de negatieve dingen te kijken. Een glas is half leeg en zelden halfvol.
De excessen springen natuurlijk altijd in het oog en blijven ook op het netvlies branden. Wanneer mensen een middel op de goede manier gebruiken dan valt dat niet op en zal je er niemand over horen.
Neemt niet weg dat je die excessen wel bespreekbaar moet maken en de dader zal moeten wijzen op leerprincipes en andere methoden.

Dan nog even over IPO en de dreiging en het geven van stokslagen.
IPO is een puntenspelletje. Degene die zijn hond tot in de hoogste perfectie heeft getraind in de winnaar. IPO gaat over 3 onderdelen die allemaal verschillende aangeboren of aangeleerde driften aanspreken. Hoewel het een puntenspelletje is blijft het in de kern een gebruikshondenprogramma.
Zo wordt ook de driften, zelfzekerheid en belastbaarheid beoordeeld. In het verleden heette dat moed en vechtlust, maar de tem DZB lag politiek toch even wat vriendelijker. Neemt niet weg dat DZB een gebruikswaarde vertegenwoordigd die in de fok nog steeds hoog worden gewaardeerd.
DZB kan over de 3 onderdelen worden beoordeeld maar pas na het pakwerk wordt het uiteindelijke oordeel gegeven. De zelfzekerheid en belastbaarheid worden voornamelijk getest bij de dreiging en de stokslagen.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Zal ongetwijfeld wel weer verkeerd vallen. En waarschijnlijk moet ik me ook gewoon uit deze "discussie" houden.

Maar toch kan ik het niet laten.

Als iemand voor de "hobby - sport" dergelijke" correcties toe past (laat passen) vind ik dat heel anders dan wanneer dat gebeurt als het "werk" honden betreft.

Ik kan me wel degelijk voorstellen dat een hond een klap met een knuppel bij tijd en wijle moet hebben om het maar ff bot te zeggen. Want die honden worden bijv. in een achtervolging niet voor niets ingezet. Zou wel heel knullig zijn als een hond in wordt gezet om iemand te pakken, en diegene pakt en slaat met de stok en de hond laat het afweten. Vanuit dat opzicht vind ik het niet meer dan begrijpelijk dat men de hond op die manier "traint". De hond moet dan overal op voorbereid zijn en niet met de staart tussen de benen wegkruipen. (zielig vanuit mijn oogpunt? ja) Maar nodig? Ook ja. Die kennis waar ik het eerder over had, trainde de honden echt met stokken en daar lag ik echt wakker van. Maar het hoe en waarom kon ik wel begrijpen. Dat gebeurt (kan gebeuren) als de honden worden ingezet. En dan moeten ze daar niet van terug schrikken.

Doe je alleen voor de "leuk" met je hond het een of ander vind ik het persoonlijk gewoon walgelijk en totaal niet nodig. Maar dat is mijn mening. :W:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Charles vd B schreef:Even terug naar het begin van deze topic.

Het gebruik van een brabandertje vind ik dus echt niet kunnen.
Dit is gewoon schijnheiligheid. Voor het gezicht van de buitenwereld een mooie platte leren band, maar wel met finke spijkers erin. Wees dan open en eerlijk en gebruik een prikband.
Het hondje in kwestie is is nog in een fase van verkennen en leren en daar past een dergelijk middel (zowel brabander als prikband) gewoon niet bij.
Er zijn genoeg andere methoden om eea aan te leren.

Verder hou ik me over het algemeen buiten dit soort onderwerpen. Er zijn gebruikers en er zijn tegenstanders en de kans dat die elkaar vinden is erg klein. Vaak zit men in de loopgraven en argumenten komen niet of zelden aan.

Toch wil ik nu wel even reageren.
Ergens op bladzijde 10 zegt Jan:
janinca2002 schreef:Ik ben nog steeds voor het oude voorstel van de werkgroep verboden middelen van de VDH: een TT is verboden,tenzij en dan met bovengenoemde wet. Als de voorstellen van AMVB dierenwelzijn wordt aangenomen is er ook een wettelijke basis om TT te verbieden.
Jan
In de tijd dat dit speelde (2002 - 2003) was ik zelf ook afgevaardigde in de Algemene Vergadering (AV) van de VDH.
De VDH kende een lijst met verboden middelen die al jaren oud was. Eén van de afgevaardigden stelde toen dat het eens tijd werd die lijst te evalueren en te actualiseren. Zoals hij het destijds stelde: jaren geleden (en ook nu nog) is hash en andere softdrugs verboden. Tegnwoordig kan je op iedere straathoek bijna van alles kopen en worden softdrugs getolereerd. M.a.w. de maatschappij veranderd en ook de techniek is aan verandering onderheving.
Dit leverde een behoorlijk discussie op en er is toen besloten tot het instellen van een projectgroep verboden middeln die de hele lijst moest onderzoeken en de AV moest adviseren. In de projctgroep hebben 5 afgevaardigden en 1 hoofdbestuurslid zitting gehad. Zelf was ik ook 1 van die 5 afgevraadigden.
Als projectgroep hebben we alle middelen op de lijst de revu laten passeren en alle relevante onderzoeken en alle wetgeving mbt die middelen.
Zo stond en staat op de lijst een zweep. In de tijd dat de lijst is opgesteld werd daar zo'n ouderwetse koetsierszweep me bedoeld, waar een fikse klap mee kon worden uitgedeeld. Bij het pakwerk was het gebruik van een zweepje inmiddels heel normaal geworden. Dat zweepje werd niet meer gebruikt om de hond te straffen, maar wel om de hond op de pakwerker te attenderen en gerichter te maken.
Het doel was dus inmiddels anders geworden maar wanneer je de zweep van de lijst afhaalt zet je de deur ook weer open voor de oude koetsierszweep.
Zo was het dus continu wikken en wegen en zo ook m.b.t. het gebruik van de TT.
Een TT is gewoon in de handel voor iedereen te koop. Vaak wordt er ook onoordeelkundig gebruik van gemaakt en ja ook de (on)controleerbaarheid en afdwingbaarheid speelt een grote rol. Een heel streng handhavingsbeleid zorgt er voor dat e.e.a. in de illegaliteit verdwijnt en dan heb je er helemaal geen grip meer op.
De enige manier om het gebruik uit te bannen en waar mogelijk te kanaliseren was zorgen dat de kennis over leerprincipes en -methoden op grotere schaal bekend werd. Waarom? Omdat vaak iemand instructie stond te geven die zelf wel wat had bereikt met zijn hond maar verder alleen volgens de door hem gehanteerde methode kon werken.
Dit was dus iets wat niet alleen bij de VDH speelde, maar ook in de NBG, KNPV, jacht, GG en noem maar op.
Uiteindelijk zou een punt bereikt moeten kunnen worden dat alleen nog maar gediplomeerde instructeurs voor een groep zouden mogen staan.
Of dat doel uiteindelijk bereikt wordt is niet zo belangrijk maar wel de weg er naar toe.
De weg er naar toe begint dan met een cursusaanbod en opleiding. Een opleiding die ook nog eens door het ministerie van Onderwijs wordt erkend en die status heeft. Jammer genoeg is het ministerie nog steeds niet overgegaan tot erkenning van de opleiding en het kost nog steeds een behoorlijke smak met geld.
Natuurlijk waren er al een aantal mensen die volgens de leerprincipes werkten en ook al het nodige hadden bereikt. Deze mensen kregen een verkorte opleiding en werden daarna ingezet als stage-begeleider voor degenen die de opleiding gingen volgen. Dan moet je dus denken aan mensen zoals de instructeur van Malinois (Dave). Deze mensen weten waar ze het over hebben en kunnen de leerprincipes toe passen.

Verspreid over alle bladzjden ben ik argumenten (voor en tegen) tegengekomen die destijd ook in de projectgroep aan de orde zijn geweest.

Tegenwoordig is de situatie zo dat steeds meer verenigingen volgens de leerprincipes aan het werk zijn, zelfs binnen de KNPV wordt de clicker en een balletje steeds meer gebruikt en worden de leerprincipes steeds meer toegepast. Het gebruik van de TT hoeft per definitie niet slecht te zijn, het is inderdaad een hulpmiddel en van het grootste belang is dan ook hoe dat middel gebruikt wordt. Bij verkeerd gebruik is een halti ook gevaarlijk en kan zelfs een clicker geestelijke schade aanrichten.
Het is ook een heel Hollandse traditie om alleen naar de negatieve dingen te kijken. Een glas is half leeg en zelden halfvol.
De excessen springen natuurlijk altijd in het oog en blijven ook op het netvlies branden. Wanneer mensen een middel op de goede manier gebruiken dan valt dat niet op en zal je er niemand over horen.
Neemt niet weg dat je die excessen wel bespreekbaar moet maken en de dader zal moeten wijzen op leerprincipes en andere methoden.

Dan nog even over IPO en de dreiging en het geven van stokslagen.
IPO is een puntenspelletje. Degene die zijn hond tot in de hoogste perfectie heeft getraind in de winnaar. IPO gaat over 3 onderdelen die allemaal verschillende aangeboren of aangeleerde driften aanspreken. Hoewel het een puntenspelletje is blijft het in de kern een gebruikshondenprogramma.
Zo wordt ook de driften, zelfzekerheid en belastbaarheid beoordeeld. In het verleden heette dat moed en vechtlust, maar de tem DZB lag politiek toch even wat vriendelijker. Neemt niet weg dat DZB een gebruikswaarde vertegenwoordigd die in de fok nog steeds hoog worden gewaardeerd.
DZB kan over de 3 onderdelen worden beoordeeld maar pas na het pakwerk wordt het uiteindelijke oordeel gegeven. De zelfzekerheid en belastbaarheid worden voornamelijk getest bij de dreiging en de stokslagen.
een heel net en duidelijk stuk :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:Zal ongetwijfeld wel weer verkeerd vallen. En waarschijnlijk moet ik me ook gewoon uit deze "discussie" houden.

Maar toch kan ik het niet laten.

Als iemand voor de "hobby - sport" dergelijke" correcties toe past (laat passen) vind ik dat heel anders dan wanneer dat gebeurt als het "werk" honden betreft.

Ik kan me wel degelijk voorstellen dat een hond een klap met een knuppel bij tijd en wijle moet hebben om het maar ff bot te zeggen. Want die honden worden bijv. in een achtervolging niet voor niets ingezet. Zou wel heel knullig zijn als een hond in wordt gezet om iemand te pakken, en diegene pakt en slaat met de stok en de hond laat het afweten. Vanuit dat opzicht vind ik het niet meer dan begrijpelijk dat men de hond op die manier "traint". De hond moet dan overal op voorbereid zijn en niet met de staart tussen de benen wegkruipen. (zielig vanuit mijn oogpunt? ja) Maar nodig? Ook ja. Die kennis waar ik het eerder over had, trainde de honden echt met stokken en daar lag ik echt wakker van. Maar het hoe en waarom kon ik wel begrijpen. Dat gebeurt (kan gebeuren) als de honden worden ingezet. En dan moeten ze daar niet van terug schrikken.

Doe je alleen voor de "leuk" met je hond het een of ander vind ik het persoonlijk gewoon walgelijk en totaal niet nodig. Maar dat is mijn mening. :W:
Ik straf niet fysiek op het veld, hooguit met een prikker of TT.
Ook een sporthond moet gecorrigeerd worden, zeker omdat hij wel mensen 'bijt'. Hij moet dus zeer goed onder controle blijven. Een IPO pakwerker heeft geen beschermend pak, alleen de mouw is beschermd. Dus als een hond ergens anders dan daar bijt, heeft hij gewoon een bijtwond.
En om aan het stuk van Charles te refereren en wat ik zelf ook al eerder genoemd heb, een TT is een hulpmiddel.
Afbeelding
maart
Zeer actief

walgelijk? voor de hond is het idem hoor :19:

alsof die weet wanneer het training is en wanneer het werk betreft.

Verder zit iedereen hier nu te denken dat ze maar afgerost worden; dat is dus niet zo. Het aantal stokslagen is vastgelegd, tijdens het drijven wordt er gedreigd, dat wel, maar er mogen maar 2 stokslagen gegeven worden.

En nog eens, de hond voelt daar praktisch niets van als dat aankomt, die zit zo danig in drift :19:

er gebeuren veel meer dingen die walgelijk te noemen zijn in het gewone huiselijk leven, dan die tikjes in het IPO hoor :denken:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”