prima, ze weten de wegtekkel schreef:Jij klaagde over mijn reactie, dwz je vroeg je af wat mijn reactie met werkhonden te maken had. Nou, nix natuurlijk, want ik reageerde ook niet op 'werkhonden'.malinois schreef:ik doe niks, als er iets gebeurd is dat een 'wij' verhaal.
Als je klachten hebt stuur je het maar naar het modteam, ik klaagde niet, jij begint over een totaal ander onderwerp en over bans waarvan je weet dat wij dit nooit met leden bespreken.
Ik bespreek met jou ook helemaal geen bans, ik maakte gewoon een opmerkingOver iets wat mij opviel. En wel meer mensen trouwens
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer vind je een hond een werkhond?
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Wanneer vind je een hond een werkhond?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
chrico
- Zeer actief
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
arch, net de laatste pagina's van het topic doorgelezen...
soms hebben mensen hier echt te veel last van hoor:

soms hebben mensen hier echt te veel last van hoor:

Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
De enigste werkhond in huis ben ik.!!
Ik dweil sop en schrob mij de tering met dit kutweer.
Ik sleep bakken en zakken met voer aan.
Kam en borstel mij een RSI en CTS.
Loop stront te ruimen op het honden veld.
En nergens waar ik mijn certificaatje kan halen.
Dus ik voel mij vreselijk ondergewaardeerd als niet erkende werkhond.
Ik dweil sop en schrob mij de tering met dit kutweer.
Ik sleep bakken en zakken met voer aan.
Kam en borstel mij een RSI en CTS.
Loop stront te ruimen op het honden veld.
En nergens waar ik mijn certificaatje kan halen.
Dus ik voel mij vreselijk ondergewaardeerd als niet erkende werkhond.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
chrico
- Zeer actief
Ik ga het toch zeggen en het zal vast het 1 en ander aan gesnark opleveren maar so be it.
Ik heb het "het spijt me" bericht een paar keer doorgelezen, het gelaten en vanmorgen maar weer gelezen zo van, ik lees het in de strijd dus heb er een verkeerd beeld bij. Maar goed, vanmorgen dus weer gelezen en sorry dat ik het zeg, maar ik vind de woorden het spijt me echt kant nog wal slaan gezien het eerste stuk van het bericht en dat is dus precies wat "wij" oa bedoelen met de berichten over honden.
Ik hoop echt dat Linda dit anders leest dan Ik maar ik heb na het lezen zoiets van okee, hij heeft zijn gram weer kunnen halen, ouwe koeien erbij, hakken en dan sorry zeggen over voorgaande berichten want dat is wel zo netjes. Geen waarde dus en het straald niet echt uit dat het een gemeend excuus is maar nogmaals dat kan aan mij liggen. En als dat zo is, bij voorbaat excuus.
En voor als ik niet had mogen reageren, had het dan via pb verstuurd
Ik heb het "het spijt me" bericht een paar keer doorgelezen, het gelaten en vanmorgen maar weer gelezen zo van, ik lees het in de strijd dus heb er een verkeerd beeld bij. Maar goed, vanmorgen dus weer gelezen en sorry dat ik het zeg, maar ik vind de woorden het spijt me echt kant nog wal slaan gezien het eerste stuk van het bericht en dat is dus precies wat "wij" oa bedoelen met de berichten over honden.
Ik hoop echt dat Linda dit anders leest dan Ik maar ik heb na het lezen zoiets van okee, hij heeft zijn gram weer kunnen halen, ouwe koeien erbij, hakken en dan sorry zeggen over voorgaande berichten want dat is wel zo netjes. Geen waarde dus en het straald niet echt uit dat het een gemeend excuus is maar nogmaals dat kan aan mij liggen. En als dat zo is, bij voorbaat excuus.
En voor als ik niet had mogen reageren, had het dan via pb verstuurd
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- tobyke
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Boxer
Australian cattledog
Groenendaeler - Locatie: Brouwhuis
- Contacteer:
Ik vind honden 'werkhonden' als ze niet geschikt zijn om alleen als huishond gehouden te worden. Als je er niks mee doet worden ze redelijk onhandelbaar.
Je kunt lekker sporten, trainen, wandelen enz enz met je hond en als dat een keer een paar weken niet kan merk je dat je hond wat ongeduriger wordt, maar ach, het gaat wel.
Je kunt sporten, trainen, wandelen enz met je hond en als dat een paar kéér niet kan wordt je hond echt oervervelend. Druk, dingen slopen, veel blaffen. teveel energie om met een uurtje boswandeling te ontladen. Maakt niet uit wat voor ras. Meestal zijn dat wel de rassen die oorspronkelijk ook voor werk gefokt zijn. Herdershonden, jachthonden, waak-verdedigingshonden. Geen doetjes.
Ik vergelijk honden wel eens met auto's. Een gezellige huis-Golden Retriever met een Opel Astra en een pittige (nu ja, 'kep er zelf een) Australian Cattledog met een Ferrari. Daar zit gewoon meer power in. Zonder andere rassen te willen afkammen. Maar zo'n Energy-bom is als huishond toch wel wat lastiger te houden dan die brave Golden. Je móet zo'n hond wel geestelijk en lichamelijk meer prikkelen voordat ie tevreden in zijn mandje gaat liggen maffen. Zijn lijf en koppie moeten gewoon meer werk verstouwen voordat ze een keer moe zijn. Dat noem ik dan werkhonden. Ook meer werk voor de baas, want die komt niet weg met een paar uurkes door het bos struinen per dag.
Je kunt lekker sporten, trainen, wandelen enz enz met je hond en als dat een keer een paar weken niet kan merk je dat je hond wat ongeduriger wordt, maar ach, het gaat wel.
Je kunt sporten, trainen, wandelen enz met je hond en als dat een paar kéér niet kan wordt je hond echt oervervelend. Druk, dingen slopen, veel blaffen. teveel energie om met een uurtje boswandeling te ontladen. Maakt niet uit wat voor ras. Meestal zijn dat wel de rassen die oorspronkelijk ook voor werk gefokt zijn. Herdershonden, jachthonden, waak-verdedigingshonden. Geen doetjes.
Ik vergelijk honden wel eens met auto's. Een gezellige huis-Golden Retriever met een Opel Astra en een pittige (nu ja, 'kep er zelf een) Australian Cattledog met een Ferrari. Daar zit gewoon meer power in. Zonder andere rassen te willen afkammen. Maar zo'n Energy-bom is als huishond toch wel wat lastiger te houden dan die brave Golden. Je móet zo'n hond wel geestelijk en lichamelijk meer prikkelen voordat ie tevreden in zijn mandje gaat liggen maffen. Zijn lijf en koppie moeten gewoon meer werk verstouwen voordat ze een keer moe zijn. Dat noem ik dan werkhonden. Ook meer werk voor de baas, want die komt niet weg met een paar uurkes door het bos struinen per dag.
- yuki
- Zeer actief
Dus zo'n "brave Golden" die zijn werk als lawinehond doet, is dan geen werkhond bijvoorbeeld?tobyke schreef:Ik vind honden 'werkhonden' als ze niet geschikt zijn om alleen als huishond gehouden te worden. Als je er niks mee doet worden ze redelijk onhandelbaar.
Laatst gewijzigd door yuki op 18 feb 2010 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
Esther
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Ik snap wel wat je bedoeld, maar als zo'n hond nou gewoon niks kan qua practische inzetbaarheid, is het dan nog steeds een werkhond?tobyke schreef:Ik vind honden 'werkhonden' als ze niet geschikt zijn om alleen als huishond gehouden te worden. Als je er niks mee doet worden ze redelijk onhandelbaar.
Of als je er niks mee kunt, bijvoorbeeld omdat hij zich niet kan concentreren op z'n taken?
Als je er niet betrouwbaar mee kunt werken kan het toch nooit een werkhond zijn?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
Ik heb me al die tijd bewust uit het topic gehouden omdat ik me gewoon kostelijk zat te vermaken hoe jullie elkander allemaal de ene na de ander verwijten maakte en zelf totaal niet in de gaten hebben dat wat men hier de ander verwijt men daar zelf zich ook constant schuldig aan maakt, maar strek mijn vingers toch maar even hoor.
etc etc etc
zo, en ga nu maar weer lekker verder met elkaar af te branden.
Oh en on topic is een werkhond voor mij een hond die datgene doet/kan wat je van hem/haar kan en mag verwachten. Dus schaapsherder die schapen drijft,speurhond die datgene vind waar jij hem voor getraind hebt (lijken-coke etc) een jachthond waarmee jagen een plezier is, en ja ook een yorkie die je getraind hebt om je erf te bewakenMARC_S schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben behoorlijk gekwetst door dit topic en de reacties van een aantal mensen. Er is heel erg bewust over zaken heen gelezen die ik duidelijk gesteld heb.
Het verwijt dat jij hier nu maakt, daar maak jij jezelf vaak genoeg aan schuldig. Ik zal het alleen ff op mezelf betrekken, maar denk dat wel duidelijk is dat het niet alleen maar mij betreft, maar uitleg daarover is wel het makkelijkste.
Er wordt altijd bewust over dingen heen gelezen, al stel je ze nog zo duidelijk. Er worden alleen maar dingen uitgepikt als het “interessant” is om op te reageren (lees kwetsen-rellen-denigreren). Dat gebeurt hier nu bij jou (en Martijn) maar daar maken jullie zowel jij als Martijn zich zelf ook vaak genoeg schuldig aan, dus ik snap niet zo goed wat je een ander nu precies verwijt.
Fout. Dat heb ik uitgelegd. Zinloos.
Erg he om iets uit te willen leggen terwijl andere hun “mening” (al dan niet correct) hebben vastgesteld.
Daarna was er eigenlijk al niet meer te praten want omdat mij in de mond is gelegd dat ik alleen herders een werkhond vind vond ik andere honden ineens inferieur. Staat nergens, ik zei slechts dat ik denk dat sommige rassen geen werkhond genoemd mogen worden omdat ik dat geen werken vind.
Los van het onderwerp is bovenstaande ook iets waar jullie je telkens weer schuldig aan maken. Je onthoud 1 ding en blijft daarmee terug komen. Je legt andere dingen in de mond die ze misschien wel zo geschreven hebben maar anders uitgelegd worden.
Daarna komen er mensen als Nanna die helemaal fanatiek worden. Nanna die ik non stop betrap op het inferieur maken van andermans honden. Dus letterlijk inferieur maken. Ik vind dat jouw hond een trap in zijn bek verdient. Dergelijke honden moeten een roze spuit. Mijn honden zijn ubersociaal en al die debiele vechthonden horen hier niet thuis. Hoe kun je van zo'n hond houden. Herders waakhonden? Gillende lafbekken die ik met een boze blik al bij de hek kan wegkijken etc etc.
Tja, ik ben ook niet altijd favoriet van uitspraken van Nanna als er weer een onderwerp geopend wordt en men weer kan lezen dat er weer stomme eigenaren zijn geweest waarbij er weer ongelukken met een dergelijke “vechthond” zijn gebeurt. Maar iedereen heeft wat dat betreft recht op zijn of haar eigen voorkeur. Dat zij een “hekel” aan dat soort honden heeft, so be it. Dat weet je inmiddels, dat soort uitspraken kun je beter ene oor in laten gaan en andere oor weer uit laten gaan, en als je dat soort ‘uispraken” niet wenst, zou je een begin bij jezelf kunnen maken en zelf ook dergelijke opmerkingen over andermans honden (ras) achterwege kunnen laten![]()
Ik ben gisteravond uit de topic gegaan en ik weet niet eens of ik nog wel zin heb om iets te posten op dit forum. Het zal allemaal wel aan mij liggen maar ik zie een stel mensen die dolgraag in de slachtofferrol kruipt en vanuit daar eigenlijk alleen maar geniet van het terugtrappen op iemand. In die slachtofferrol kruipen jullie zelf. Want deze zin van Tineke klopt als een bus. Hoe kan je in hemelsnaam aangevallen worden door mij als ik enorm enthousiast over mijn hond schrijf. Ik lees zelfs dat ik best nog over mijn hond mag schrijven hoor. Ja jongen, het mag wel van ons. Doe effe normaal zeg.
Bovenstaande staat natuurlijk haaks op wat jezelf bovenin schrijft. Jij plaatst jezelf nu toch ook in een slachtofferrol door te zeggen dat je behoorlijk gekwetst bent door dit topic en de reacties van een aantal mensen. Hoe vaak denk je dat jij (jullie) andere kwetsen met opmerkingen. Ik snap werkelijk waar niet hoe sommige andere van iets kunnen en durven te betichten terwijl ze zich daar meer dan eens zelfs schuldig aan maken.
Ik krijg van een aantal mensen bijna het idee dat ze jaloers zijn.Eva was met 10 weken al een mikpunt en werd door "een groepje" zelfs spottend het "uberhondje" genoemd want wij schreven veel te enthousiast. Dat ben ik nooit vergeten.
Je deelt na jaren hier schrijven vol passie verhalen over je nieuwe hondje en dat levert haar de stempel uberhondje op om mij te kwetsen.
Als je hier een nieuwe pup krijgt dan grijpen bepaalde mensen die jou niet moeten als persoon dat aan om tegen je te kunnen zeiken. Ik ben zeer enthousiast over mijn hond. Maargoed, dat is dan precies een punt om mij op te pakken blijkbaar.
Kan me niet indenken dat er hier ook maar 1 is die jaloers op jullie en of jullie hond zouden zijn. Jullie hebben Eva zelf als een soort “uberhond” neergezet. Als het zo’n “uberhond” is, is het eigenlijk jammer dat jullie daar de eigenaar van zijn.
En is het niet van alle tijden dat als de 1 de ander niet moet diegene te pas en onpas gepakt wordt op een “punt” (hoe klein soms ook)
Wat mij het aller aller meest stoort is dat mensen met een stalen gezicht woorden in mijn mond gaan leggen om kolen op het vuur te gooien. De helft van wat hier aan verwijten staat komt niet eens uit mijn mond maar zijn vrije vertalingen van mensen die dol op deze topics zijn. Die dolgraag kolen op een vuur gooien omdat ze mij willen zien branden. Ongeacht of dat op basis van waarheden of verdraaiingen plaats vind want branden zal ik als ik ooit iets verkeerd tegen je gezegd heb in al die jaren.
Wat mij aan jouw hele reactie hier stoort is hoe jij hier met een “stalen gezicht” andere verwijten durft te maken waaraan jij je zoals ik net al eerder schreef bijna dagelijks schuldig aan maakt. Vrije vertalingen, kolen op het vuur gooien omdat ze jou (mij) graan zien branden ongeacht of dat gebaseerd is op waarheden is jullie toch echt niet onbekend hoor.
Op dit moment walg ik van een aantal mensen hier en dit zal ik niet snel vergetenIk vond het hartstikke leuk op dit moment op het forum maar na deze zielige vertoning ben ik er achter dat bepaalde mensen nooit zullen veranderen, leven op basis van wrok, nijd en jaloezie en al is het nog zo gezellig, een mes in je rug kan je krijgen zodra je je omdraait of 1 woord verkeerd zegt.
Denk dat er meer dan genoeg mensen van jou (en of Martijn) walgen. (net als van mij hoor daar niet van) Maar dat krijg je nu eenmaal op een forum en zeker als je iemand bent die niet geheel “onzichtbaar” is. Ik verbaas me er dagelijks over hoe vaak men ineens op mij springt als ik een reactie plaats en men daarin direct een woord of een zin uithaalt die een ander ook maakt maar dan in andere bewoordingen. Mensen die zitten te wachten tot ze zich weer op je kunnen werpen en het weer op een reltopic uitdraait om vervolgens wel met de vinger naar de ander te wijzen. Maar ja, aangezien het altijd dezelfde mensen zijn en die zich in het verleden al dusdanig hebben laten gaan tegen andere op het forum heb ik maar het idee dat dat gewoon hun “karakter” is en zij daar ook niets aan kunnen doen. Overigens, gebied de waarheid me te zeggen dat dat bij jou en Martijn voor waar het mij betreft nog wel meevalt.
Wat is er leuk aan om met een hele groep iemand proberen te raken? Iemand proberen de lol van het forummen te ontnemen? Dat alleen omdat ik trots en blij met mijn hond ben en enthousiast over het ras. Je moet verdorie eens zien wie dat nog meer zijn en doen.
Nou en op bovenstaande vraag ben ikzelf ook eigenlijk wel reuze benieuwd. Ik vraag me ook al lang genoeg af wat er zo leuk is om met een hele groep op iemand in te haken. Mijn lol wordt er niet mee door ontnomen omdat ik die personen zelf door hun eigen geschiedenis van voor mijn tijd in zijn geheel al niet serieus neem, maar vraag me dan wel direct af hoe je dat kunt rijmen aangezien jij en Martijn jezelf daar vaak genoeg schuldig aan maken.![]()
Zo weinig als het iemand zou moeten schelen dat ik een herder een hele gave hond vind, zo weinig moet het mij schelen wat een stel zure haatdragende mensen doet om mij op de brandstapel te krijgen![]()
Maar toch vind je het niet leuk. Misschien is dit een mooi moment om jezelf bewust te worden van het feit dat je je misschien ook anders naar andere kunt vertalen![]()
Succes ermee en probeer iets te doen aan het feit dat enthousiasme van een ander al afbreuk kan doen aan hoe je je eigen hond ziet. Er kan altijd iemand langskomen die zeer vol is over zijn eigen hond en als dat de waarde van jouw hond omlaag kan halen heb je wel een probleem in mijn ogen.Ik zag liever dat iedereen zo blij was als ik met zijn of haar hond.
Nou, en als je bovenstaande dan ook in de praktijk brengt samen met Martijn denk ik dat de reacties in de toekomst ook heel anders zouden zijn![]()
Zo, dat lucht op en ik ben er weer vanaf.![]()
Succes met stukjes uit mijn tekst knippen, die verdraaien en dan proberen mij weer uit de tent te lokken.
Geen knip en plakwerk en of verdraaiwerk. Kheb 1 stukje er bewust uitgelaten omdat die over de honden ging.
Maar goed, ben het met je eens dat het oplucht in ieder geval![]()
zo, en ga nu maar weer lekker verder met elkaar af te branden.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Smoekie, ik zie geen dingen in je bericht die niet al genoemd zijn en bovendien zeer off topic zijn.
ik wil je vragen on topic te blijven zoals al eerder in dit topic gevraagd is.

- tobyke
- Vaste gebruiker
Australian cattledog
- Contacteer:
Huis-Golden staat er. Ik heb nog nooit een lawine Golden gezien trouwens. Wel cool. Lijken me dan ook geen honden die lekker relaxed blijven als ze wekenlang niks te doen hebben.Een Golden is oorspronkelijk gefokt voor de jacht, dus ook geen haardkleedje. Hoewel je die tegenwoordig wel veel in haardkleed-model ziet (leuke honden, maar verder zit er niet veel 'power' meer in en 3 keer per dag een blokje om is genoeg voor zo'n type)yuki schreef:Dus zo'n "brave Golden" die zijn werk als lawinehond doet, is dan geen werkhond bijvoorbeeld?tobyke schreef:Ik vind honden 'werkhonden' als ze niet geschikt zijn om alleen als huishond gehouden te worden. Als je er niks mee doet worden ze redelijk onhandelbaar.
Ik vergelijk honden wel eens met auto's. Een gezellige huis-Golden Retriever met een Opel Astra en een pittige (nu ja, 'kep er zelf een) Australian Cattledog met een Ferrari. Daar zit gewoon meer power in. Zonder andere rassen te willen afkammen. Maar zo'n Energy-bom is als huishond toch wel wat lastiger te houden dan die brave Golden. Je móet zo'n hond wel geestelijk en lichamelijk meer prikkelen voordat ie tevreden in zijn mandje gaat liggen maffen. Zijn lijf en koppie moeten gewoon meer werk verstouwen voordat ze een keer moe zijn. Dat noem ik dan werkhonden. Ook meer werk voor de baas, want die komt niet weg met een paar uurkes door het bos struinen per dag.Is toch best hard werken hoor!
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
massam schreef:Smoekie, ik zie geen dingen in je bericht die niet al genoemd zijn en bovendien zeer off topic zijn.
Sorry Mas, ik wist niet dat er een max tijdstip ingesteld was dat je ergens op een reactie mocht reageren. Zal er voortaan om denken.
Overigens heb ik aan het eind geheel ontopic duidelijk vermeld wat mijn inzicht van een "werkhond" is en daarbij vermeld dat men maar weer verder mag gaan met elkaar af te branden. Waarmee ik eigenlijk bedoelde te zeggen, maar dat kwam misschien niet zo duidelijk over, dat ik me weer verder uit deze ehm ja eh interessante discussie ontrek
Edit: en ik heb er trouwens overheen gelezen dat er gevraagd werd ontopic te blijven. Mijn excuses.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik ken iemand die met haar Goldens menig lawinehondentrainingsweek heeft gedaan. Dus het kan gerust hoor (waarom niet?)tobyke schreef: Ik heb nog nooit een lawine Golden gezien trouwens. Wel cool.
-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
wij hebben in groep een golden die haar inzet diploma puin heeftLongFields schreef:Ik ken iemand die met haar Goldens menig lawinehondentrainingsweek heeft gedaan. Dus het kan gerust hoor (waarom niet?)tobyke schreef: Ik heb nog nooit een lawine Golden gezien trouwens. Wel cool.
Jan

- yuki
- Zeer actief
LongFields schreef:Ik ken iemand die met haar Goldens menig lawinehondentrainingsweek heeft gedaan. Dus het kan gerust hoor (waarom niet?)tobyke schreef: Ik heb nog nooit een lawine Golden gezien trouwens. Wel cool.
Een vriend van mij werkt en traint met Lawinenhonden. Zelf gebruikt hij labradors momenteel. Maar ook de duitse herder, belgische herder, rieschenschnauzer, golden, flatcoat en boardercollie worden gebruikt.
In principe kun je met jouw hond naar keuze, de (vrij pittige) opleidingen doen en als je (hond) slaagt heb je een werkhond, lijkt me?
Esther
Esther
- tobyke
- Vaste gebruiker
Australian cattledog
- Contacteer:
[quote="Jaap]Ik snap wel wat je bedoeld, maar als zo'n hond nou gewoon niks kan qua practische inzetbaarheid, is het dan nog steeds een werkhond?
Of als je er niks mee kunt, bijvoorbeeld omdat hij zich niet kan concentreren op z'n taken?
Als je er niet betrouwbaar mee kunt werken kan het toch nooit een werkhond zijn?[/quote]
Hmm, tuurlijk. Alleen gaat het dan om de definitie. Je ziet het werk in werkhond dan als dat wat voor zijn baas nut kan hebben. Mijn cattle is ook 'nergens' nuttig voor eigenlijk, omdat zijn vorige baas hem helaas verpest heeft. Maar de oorspronkelijke eigenschappen zitten er wel gewoon in. Dat maakt helaas dat ie heel erg moeilijk is en ik heb gelukkig wel manieren gevonden om hem dat te kunnen bieden wat hij nodig heeft, op een hondenschool met alle begrip voor zijn achtergrond.
Was mij dat niet gelukt, dan was ie allang dood geweest, omdat ie zonder die uitdagingen amper hanteerbaar is. Alleen maar omdat hij die eigenschappen heeft voor het werk waar hij ooit voor gefokt is. Als je alleen naar werk kijkt in de zin van 'hoe nuttig kan zo'n hond zijn voor ons', dan kun je heel erg veel honden afschrijven. Honden die gefokt zijn voor politiehondenwerk, maar te zacht blijken, te gevoelig, of wat dan ook, zijn daar niet geschikt voor...maar al die eigenschappen die er verder in zitten maken het wel dat zij niet verder kunnen als leuke huishond die blaft als de bel gaat. Daar zal een baas toch stevig voor in zijn schoenen moeten staan. Heel veel gedragsproblemen ontstaan door onbegrip voor dat wat nu eenmaal in de hond gefokt zit. Een Beagle is geen knuffeldier dat er heel schattig uitziet. Ze zijn uiteindelijk misschien zo gefokt, maar oorspronkelijk gaan ze graag hun eigen gang, omdat dát juist zo gewaardeerd werd in dat ras. En dan zit daar die baas die zijn hond niet los kan laten omdat ie dan zijn neus achterna gaat en uren weg kan blijven. Hij ergert zich juist daar rot aan, terwijl dat nu zo bij het ras hoort. Als je echt naar alleen werk kijkt in de zin van nuttig per hond, dan houd je niet veel over. Politiehonden, reddingshonden, blindegeleidehonden en jachthonden die ook echt mee gaan op jacht. En als je met sledehonden je boterham kunt verdienen: Sledehonden. De rest is fun.
Oke, ook nuttig: Honden die goed zijn in agility, GG, Obedience, Windhondenrennen, IPO, KNPV enz. Maar als je die sporten dan niet beoefent, of je hond is er niet geschikt fvoor, dan is het ook geen werkhond.
Hmm, ach, wat maakt het ook uit. Zoveel mensen, zoveel meningen. Als we maar van onze hondjes houden he.
Als je er niet betrouwbaar mee kunt werken kan het toch nooit een werkhond zijn?[/quote]
Hmm, tuurlijk. Alleen gaat het dan om de definitie. Je ziet het werk in werkhond dan als dat wat voor zijn baas nut kan hebben. Mijn cattle is ook 'nergens' nuttig voor eigenlijk, omdat zijn vorige baas hem helaas verpest heeft. Maar de oorspronkelijke eigenschappen zitten er wel gewoon in. Dat maakt helaas dat ie heel erg moeilijk is en ik heb gelukkig wel manieren gevonden om hem dat te kunnen bieden wat hij nodig heeft, op een hondenschool met alle begrip voor zijn achtergrond.
Was mij dat niet gelukt, dan was ie allang dood geweest, omdat ie zonder die uitdagingen amper hanteerbaar is. Alleen maar omdat hij die eigenschappen heeft voor het werk waar hij ooit voor gefokt is. Als je alleen naar werk kijkt in de zin van 'hoe nuttig kan zo'n hond zijn voor ons', dan kun je heel erg veel honden afschrijven. Honden die gefokt zijn voor politiehondenwerk, maar te zacht blijken, te gevoelig, of wat dan ook, zijn daar niet geschikt voor...maar al die eigenschappen die er verder in zitten maken het wel dat zij niet verder kunnen als leuke huishond die blaft als de bel gaat. Daar zal een baas toch stevig voor in zijn schoenen moeten staan. Heel veel gedragsproblemen ontstaan door onbegrip voor dat wat nu eenmaal in de hond gefokt zit. Een Beagle is geen knuffeldier dat er heel schattig uitziet. Ze zijn uiteindelijk misschien zo gefokt, maar oorspronkelijk gaan ze graag hun eigen gang, omdat dát juist zo gewaardeerd werd in dat ras. En dan zit daar die baas die zijn hond niet los kan laten omdat ie dan zijn neus achterna gaat en uren weg kan blijven. Hij ergert zich juist daar rot aan, terwijl dat nu zo bij het ras hoort. Als je echt naar alleen werk kijkt in de zin van nuttig per hond, dan houd je niet veel over. Politiehonden, reddingshonden, blindegeleidehonden en jachthonden die ook echt mee gaan op jacht. En als je met sledehonden je boterham kunt verdienen: Sledehonden. De rest is fun.
Oke, ook nuttig: Honden die goed zijn in agility, GG, Obedience, Windhondenrennen, IPO, KNPV enz. Maar als je die sporten dan niet beoefent, of je hond is er niet geschikt fvoor, dan is het ook geen werkhond.
Hmm, ach, wat maakt het ook uit. Zoveel mensen, zoveel meningen. Als we maar van onze hondjes houden he.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Maar dat is de vraag ook volgens mijtobyke schreef:Hmm, tuurlijk. Alleen gaat het dan om de definitie.
Ik ben van mening dat elke hond, ongeacht afkomst, een werkhond kan zijn als hij in staat is om binnen een bepaald kader practische taken en opdrachten uit te voeren zonder zich daarvan af te laten leiden.
Ik zie totaal niet wat de rassenkwestie met de definitie te maken heeft. Hoewel bepaalde raseigenschappen de hond natuurlijk een behoorlijke voorsprong geven voor specifiek werk.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Vind ik inderdaad ook, daarom lijkt mij dat de definitie "een werkhond is een hond die in staat is te doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt is" niet volledig ismalinois schreef:een kruising MH X HH is toch ook een werkhond? (tenminste in mijn definitie dan).Carma schreef:Aangezien het een erg lang topic is geworden en ik verzuimd heb álles door te lezen, ben ik wel benieuwd of er al wat gezegd is over kruisingen? Er komt nu veel naar voren dat een werkhond een hond is die in staat is te doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt is. Houdt dit dan in dat een kruising nooit een werkhond kan zijn?
Hij is er voor gefokt...uit werklijnen...

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik heb geen 21 pagina's doorgeworsteld, maar toch een reactie. Een werkhond staat voor mij voor een hond die gefokt is om zijn oorspronkelijke taken/werk goed uit te voeren, wat hem tegelijkertijd minder geschikt maakt als puur gezinshond.
Zo kan een herder bv te scherp zijn voor puur gezinshond, een terrier te fel en een bordercollie kan een neurotisch gedrocht worden als hij niet voldoende aan het werk mag.
Kortom, voor mij is een werkhond een hond met pure eigenschappen waaraan je tegemoet moet komen omdat je anders een ongelukkige hond krijgt met mogelijk probleemgedrag.
Een echte werkhond is daardoor in mijn ogen per definitie niet bij uitstek geschikt voor gezinshond.
Zo kan een herder bv te scherp zijn voor puur gezinshond, een terrier te fel en een bordercollie kan een neurotisch gedrocht worden als hij niet voldoende aan het werk mag.
Kortom, voor mij is een werkhond een hond met pure eigenschappen waaraan je tegemoet moet komen omdat je anders een ongelukkige hond krijgt met mogelijk probleemgedrag.
Een echte werkhond is daardoor in mijn ogen per definitie niet bij uitstek geschikt voor gezinshond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ik snap even niet waarom een goede werkhond niet een stabiel rustige huishond kan zijn .
Heel vaak van die neurotische pingpongende zenuwlijers waarvan het baasje zegt dat het een echte werkhond is.
.
Heel vaak van die neurotische pingpongende zenuwlijers waarvan het baasje zegt dat het een echte werkhond is.
.

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ik zie het als een andere benadering, meer een taalkundige kwestie eigenlijk.Nanna schreef:Dat is geen uitleg, dat is een excuusbouvierpoedel schreef:Ik snap even niet waarom een goede werkhond niet een stabiel rustige huishond kan zijn .
Voor mij is de definitie van Jaap nog een steeds een goeie. Ik citeer 'm nog even:
"Elke hond, ongeacht afkomst, kan een werkhond zijn als hij in staat is om binnen een bepaald kader practische taken en opdrachten uit te voeren zonder zich daarvan af te laten leiden.
En dat zo'n hond daarnaast ook 'gewoon' huishond is, kan - in mijn ogen - best.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Dat bedoel ik.Nanna schreef:Ik kijk weleens naar dat douaneprogramma, dat vliegveld in Melbourne.Rami schreef: "Elke hond, ongeacht afkomst, kan een werkhond zijn als hij in staat is om binnen een bepaald kader practische taken en opdrachten uit te voeren zonder zich daarvan af te laten leiden.
Daar werken ze met Beagles en Labradors. Leuke, vrolijk kwispelende honden die hun taak graag en prima uitvoeren. Je maakt mij niet wijs dat dat in hun vrije tijd kwijlende neuroten zijn die tegen het behang opkruipen.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik denk zelfs dat het inzetten van op het oog vriendelijke honden op een vliegveld alleen maar goed is! Ik denk dat veel mensen minder moeite hebben met zo'n vrlijk kwispeled ding dat met een herder die gewoon een totaal andere uitstraling hebbenNanna schreef: Ik kijk weleens naar dat douaneprogramma, dat vliegveld in Melbourne.
Daar werken ze met Beagles en Labradors. Leuke, vrolijk kwispelende honden die hun taak graag en prima uitvoeren. Je maakt mij niet wijs dat dat in hun vrije tijd kwijlende neuroten zijn die tegen het behang opkruipen.
- yuki
- Zeer actief
Kan hij dan in zijn vrije tijd bij de baas op de bank liggen?Rami schreef:Dat bedoel ik.Nanna schreef:Ik kijk weleens naar dat douaneprogramma, dat vliegveld in Melbourne.Rami schreef: "Elke hond, ongeacht afkomst, kan een werkhond zijn als hij in staat is om binnen een bepaald kader practische taken en opdrachten uit te voeren zonder zich daarvan af te laten leiden.
Esther
Esther
-
Gos
- Zeer actief
In dit geval wel jaNanna schreef:Dat is geen uitleg, dat is een excuusbouvierpoedel schreef:Ik snap even niet waarom een goede werkhond niet een stabiel rustige huishond kan zijn .
Ik snap daarentegen wel waarom een goede werkhond in bepaalde gevallen inderdaad niet een stabiel rustige huishond kan zijn. En dan heb ik het nu even in het kader van mijn persoonlijke definitie van werkhond dus over een daadwerkelijk in de praktijk werkende hond. Een specifiek voorbeeld: een hond die in verschillende disciplines van de knpv is afgericht. Terwijl hij nog in training was en nog niet in de politiepraktijk had gewerkt, konden de vrouw en de dochter van de geleider deze hond heel normaal hanteren, ermee gaan wandelen etc. Naast zijn (sport-)activiteiten kon de hond in principe gewoon als huishond functioneren. maar toen ging hij de praktijk in. Na enige tijd bemerkten geleider en huisgenoten een verandering in het gedrag van de hond, waarbij het duidelijk werd dat het praktijkbijtwerk wel degelijk een uitwerking had op de houding van de hond t.o.v. andere mensen dan zijn geleider. Er werd een bepaalde dominantie in de hond aangesproken die botste met het "gezellig" functioneren thuis. Nu is dat in hun situatie wel hanteerbaar, maar zo'n hond zou je nu niet meer bij een "gewoon" gezin gaan zetten.
Bij een hond die nooit "in het echt" heeft gewerkt, hangt het maar net van het totaalplaatje af of zo'n hond een stabiele, rustige huishond zou kunnen zijn. Sommige typen honden gaan zelf dingen verzinnen als ze niet genoeg uitdaging krijgen, maar goed, dat telt voor zoveel honden..... Andere honden hebben de neiging snel zelf het heft in handen te nemen als ze niet genoeg leiding krijgen en dat kan ook problemen veroorzaken. Veel hangt ook af van de baas en de manier van omgang in die thuissituatie. Daarom vind ik het moeilijk te generaliseren, er zijn ook genoeg gevallen van (sorry
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Laatst gewijzigd door mercedes2803 op 18 feb 2010 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Mijn visie is dat een werkhond puurder is dan een niet werkhond. Dat pure maakt dat hij niet zo even kan funktioneren als normale stabiele gezinshond als hij niet aan zijn driften tegemoet kan komen. Iedere hond kan dingen leren en is in de basis geschikt voor bepaalde werkzaamheden. Dat maakt hem in mijn ogen nog geen werkhond. Een werkhond is wat anders dan een hond met werk. Een therapiehond waar bejaarden mee mogen knuffelen is in mijn ogen geen werkhond. Ook een hulphond vind ik dus geen werkhond. Dat is een hond met werk, die ook prima gelukkig kan zijn zonder werk in een gezin.bouvierpoedel schreef:Ik snap even niet waarom een goede werkhond niet een stabiel rustige huishond kan zijn .
.
Als je kijkt naar bv een patterdale terreir is dat in mijn ogen geen huishond, maar een werkhond. Als je zo'n hond in een leuk gezinnetje plaatst kun je wachten op problemen. De hond is te veel hond om blij te kunnen invoegen in een gezin waar niet wordt gewerkt met zijn driften. Dat geldt dus ook voor een deel van de herders en bv bordercollie's.
Werkhonden zijn honden voor liefhebbers, die zich willen aanpassen op de driften van de hond. Dit in tegenstelling tot "gewone" honden, die zich ook binnen de redelijkheid kunnen aanpassen naar de wensen van de baas.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Nou Gos.
Ik vind een hond die halverwege of aan het eind van zijn trainig/opleiding niet meer te hanteren is als huishond toch een beetje vreemd.
Want in mijn ogen is hij dan niet evenwichtig of niet goed afgetraint of gewoon te.
Heb vaker van die asociale krengen gezien die overal in hingen en als exuus werd gezegt dat het een goede afgerichte werkhond was.
Voor mij is een goede werkhond ook 1 die het werk op het werk kan laten.
Ik vind een hond die halverwege of aan het eind van zijn trainig/opleiding niet meer te hanteren is als huishond toch een beetje vreemd.
Want in mijn ogen is hij dan niet evenwichtig of niet goed afgetraint of gewoon te.
Heb vaker van die asociale krengen gezien die overal in hingen en als exuus werd gezegt dat het een goede afgerichte werkhond was.
Voor mij is een goede werkhond ook 1 die het werk op het werk kan laten.

- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Die honden WERKEN toch ook? Die krijgen toch ook meer dan genoeg geestelijke stimulans zodat ze dus eenmaal thuis lekker rustig op de bank kunnen liggen?Nanna schreef:Ik kijk weleens naar dat douaneprogramma, dat vliegveld in Melbourne.Rami schreef: "Elke hond, ongeacht afkomst, kan een werkhond zijn als hij in staat is om binnen een bepaald kader practische taken en opdrachten uit te voeren zonder zich daarvan af te laten leiden.
Het gaat er toch om wat er gebeurd als zo'n hond niets te doen krijgt? zich moet vermaken met 3x per dag een blokje rond in het park? DAN gaat zo'n hond ongewenst gedrag laten zien, denk aan wat Inge zei; een bordercollie die kinderen gaat drijven, of een herder die helemaal doordraait.
Tuurlijk springt een hond die genoeg doet niet tegen de muren aan omhoog.

Cash v Heiligental en Flow.
-
Gos
- Zeer actief
In dit concrete geval gaat het om een hond die die veranderingen pas liet zien nadat hij enige tijd in de praktijk had gewerkt (als je goed gelezen had, wist je al dat dat niet tijdens z'n opleiding was). Z'n africhter is ook niet de eerste de beste trouwens, en al helemaal niet iemand die z'n "asociale kreng" zou vergoelijken met zo'n uitspraak als jij hierboven doet. Ik denk ook niet dat de term "asociaal kreng die overal inhangt" van toepassing is op die hond. Verder ben ik het trouwens grotendeels eens met wat Eline hierboven zegt.bouvierpoedel schreef:Nou Gos.
Heb vaker van die asociale krengen gezien die overal in hingen en als excuus werd gezegt dat het een goede afgerichte werkhond was.