Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'De vechthond verdient geen leven'

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: 'De vechthond verdient geen leven'

Ongelezen bericht door malinois »

maitestar schreef:
mijke schreef:Hoe zou die internetverkoop aan banden moeten worden gelegd dan? Op wat voor manieren moeten mensen dan in vredesnaam nog aan een hond komen? Alle stichtingen, asiels en fokkers verkopen ook gewoon op internet. Als je online niet te vinden bent als verkoper besta je niet tegenwoordig. Dat ga je echt niet zomaar veranderen.

Overigens ben ik er helemaal niet zo van overtuigd dat het alleen de kruisingen en stamboomlozen zijn die het probleem geven, maar dat terzijde.
Via internet bedoel ik de adverteerpagina's voor particulieren zoals Marktplaats, Speurders en de Facebookgroepen.
De stichtingen en asiels kunnen toch gewoon hun websites gebruiken? Ik neem aan dat je bij hun nog steeds langs moet komen en dus koop je niet via internet zoals het nu bij een hoop particulieren wel gebeurd.
Nu vind je bij de meesten een advertentie van pups, je belt ze en je kunt ze vandaag nog halen.
Tja ook bij fokkers met boom krijg je soms zo honden mee. Niet alle boom fokkers zijn goede fokkers. Soms zijn boomloze fokkers nog stukken beter (en dan heb ik t niet alleen over klapkaakfokkers maar in t algemeen) . Ik zie ook niks in t verbieden op internet. Verbied de rasypes maar en toon maar aan bij aanhouding middels dna dat t geen klapkaakkruising is. Veel makkelijker.
Al t huidige korf en aanlijnen en verbod per (ik noem maar wat 1 maart) op dat type. Vanaf die dag loop je t risico op in beslagname van alles wat na die datum geboren is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

maitestar schreef:
mijke schreef:Hoe zou die internetverkoop aan banden moeten worden gelegd dan? Op wat voor manieren moeten mensen dan in vredesnaam nog aan een hond komen? Alle stichtingen, asiels en fokkers verkopen ook gewoon op internet. Als je online niet te vinden bent als verkoper besta je niet tegenwoordig. Dat ga je echt niet zomaar veranderen.

Overigens ben ik er helemaal niet zo van overtuigd dat het alleen de kruisingen en stamboomlozen zijn die het probleem geven, maar dat terzijde.
Via internet bedoel ik de adverteerpagina's voor particulieren zoals Marktplaats, Speurders en de Facebookgroepen.
De stichtingen en asiels kunnen toch gewoon hun websites gebruiken? Ik neem aan dat je bij hun nog steeds langs moet komen en dus koop je niet via internet zoals het nu bij een hoop particulieren wel gebeurd.
Nu vind je bij de meesten een advertentie van pups, je belt ze en je kunt ze vandaag nog halen.
En als ik een leuk nestje fok voor een keer, voor de leuk, hoe raak ik mn puppies dan kwijt?
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

malinois schreef: Tja ook bij fokkers met boom krijg je soms zo honden mee. Niet alle boom fokkers zijn goede fokkers. Soms zijn boomloze fokkers nog stukken beter (en dan heb ik t niet alleen over klapkaakfokkers maar in t algemeen) . Ik zie ook niks in t verbieden op internet. Verbied de rasypes maar en toon maar aan bij aanhouding middels dna dat t geen klapkaakkruising is. Veel makkelijker.
Het vervelende is dat je het probleem dan verschuift. Zoals bijv de kruising die ik noemde, die viel niet onder de RAD en zal het dan ook niet gaan vallen en toch zou ik die niet graag tegenkomen bij iemand zonder enige vorm van kennis.
En ik bedoel geen geheel verbod via internet, de meeste fokkers hebben zo hun sites waarop ze hun honden voorstellen en nesten aankondigen. Dit is prima toch.
Als je je honden niet meer makkelijk kwijt kunt via Marktplaats zullen ook al gauw de minder serieuze fokkers en broodfokkers afvallen. Het wordt ze nu gewoon veel te makkelijk gemaakt.
Groetjes,
Wendy
Suusz27
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Suusz27 »

http://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/en ... handelaren

Misschien zou zoiets alvast een goed begin zijn, voor alle rassen.

SPA gerelateerd lijkt mij een aanlijn (en eventueel muilkorf binnen de bebouwde kom) plicht geen slecht idee, houderschapsbewijs en belasting omhoog. Denk dat je dan al een hoop rotte appels eruit hebt. Hoge boetes bij incidenten, goede registratie van incidenten.

En het valt prima te handhaven als er meer budget voor vrijgemaakt wordt, wat een onzin dat handhavers en politie zich gek laten maken door SPA eigenaren.
Heb je de normale burger ook wel eens horen schelden op een handhaver omdat ze een boete kregen voor een drol, is ook niet zo netjes weet ik uit ervaring.

Alles nu maar zomaar gaan afspuiten, hoe komt het in je kop. Te idioot voor woorden.
Mocht het zo ver komen, heb ik voor Muis al een herplaatsadres achter de hand waar ik zelf in t weekend naar toe kan, maar het zou te gek zijn voor woorden.
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

mijke schreef: En als ik een leuk nestje fok voor een keer, voor de leuk, hoe raak ik mn puppies dan kwijt?
In België hebben we dat als volgt opgelost:
http://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en-m ... n-weggeven

De occasionele fokker:
http://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en-m ... esten-jaar

Wat de aanpak van het probleem betreft: waarom niet met gele en rode kaarten werken?

Wanneen je als bezitter van een hoogrisicohond betrapt wordt met een loslopende hond zonder muilkorf -> gele kaart.
3 gele kaarten?
-> onteigening en hond naar het asiel.
Laatst gewijzigd door Cowboy_Bebop op 06 feb 2017 15:17, 2 keer totaal gewijzigd.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Cowboy_Bebop schreef:
mijke schreef: En als ik een leuk nestje fok voor een keer, voor de leuk, hoe raak ik mn puppies dan kwijt?

De occasionele fokker:

Wat de aanpak van het probleem betreft: waarom niet met gele en rode kaarten werken?

Wanneen je als bezitter van een hoogrisicohond betrapt wordt met een loslopende hond zonder muilkorf -> gele kaart.
3 gele kaarten?
-> onteigening en hond naar het asiel
En dan?
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Suusz27
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:
Cowboy_Bebop schreef:

De occasionele fokker:

3 gele kaarten?
-> onteigening en hond naar het asiel
En dan?
Ja dat schiet niet echt op inderdaad, het asiel zit nu al vol. En eerlijk is eerlijk, ik hoef ook geen SPA uit het asiel. Je weet totaal niet wat er in de lijnen zit, daarom moet wat mij betreft de wildfok eruit.
Cowboy_Bebop
Actief

Dees en Maylo schreef: En dan?
Daar maken ze dan verder uit of de hond herplaatsbaar is bij andere eigenaars of niet. Als blijkt dat de hond te aggressief is -> spuitje.
Eventueel kan er een categorie gemaakt worden van hondenbaasjes categorie 'plus' die de hond eventueel mogen adopteren op eigen risico.

En met categorie 'plus' bedoel ik: hondenbaasjes die een soort erkend 'brevet' hebben van opleiding voor opvoeding van honden dat getuigt van een verantwoorde omgang met agressieve hoogrisico honden.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Suusz27 schreef:
Ja dat schiet niet echt op inderdaad, het asiel zit nu al vol. En eerlijk is eerlijk, ik hoef ook geen SPA uit het asiel. Je weet totaal niet wat er in de lijnen zit, daarom moet wat mij betreft de wildfok eruit.
Dat met die gele en rode kaarten zal heus wel werken. Maar dan zal er toch een spuit in de hond moeten. En daar kan ik begrip voor opbrengen, dan was de eigenaar niet verantwoordelijk genoeg.
Dus een fokverbod(zowel ras als kruisingen) en dmv DNA aantonen dat er geen SPA in je hond zit. En de huidige baasjes mogen hun SPA houden tenzij dus die gele/rode kaart. En daar zal dan strengere controle en handhaving voor moeten komen in combinatie van het goed registreren van overtredingen. Zodat er niet oneindig waarschuwingen worden gegeven maar er echt een rode kaart volgt.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Neeltje schreef:Niet voor iedereen, maar wel heel veel mensen. Aanlijngebod heeft 0,0 zin aangezien dat toch niet wordt gecontroleerd. Gewoon weg, helemaal weg. Dit soort honden past niet in de hedendaagse wereld. En dat is maar duidelijk aan de dagelijkse toestanden die we krijgen voorgeschoteld met verscheurde honden EN mensen. En 'mijn hondje doet dat niet' zal wel, probeer dat dan maar bij een andere hond uit, niet de mijne. Gisteren ook maar weer een andere route door zo'n klapkaak die losloopt en die vent niet eens een lijn bij zich heeft.
Ja en dan worden ze verboden en wat gaan we dan doen met de talloze honden die er al zijn?
Dacht je dat al die mensen huppelend met hun hond naar de da gingen om ze in te laten slapen. Hoe zou je dat willen handhaven dan als handhaving een probleem is.
En als ze worden verboden te fokken maar er komt geen regelgeving voor de al aanwezige honden dan blijf je toch met talloze honden zitten pak hem weg de eerste 13/14 jaar totdat de laatste zijn adem heeft uitgeblazen. Dat schiet dan toch ook niet op.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Cowboy_Bebop schreef:
Dees en Maylo schreef: En dan?
Daar maken ze dan verder uit of de hond herplaatsbaar is bij andere eigenaars of niet. Als blijkt dat de hond te aggressief is -> spuitje.
Eventueel kan er een categorie gemaakt worden van hondenbaasjes categorie 'plus' die de hond eventueel mogen adopteren op eigen risico.

En met categorie 'plus' bedoel ik: hondenbaasjes die een soort erkend 'brevet' hebben van opleiding voor opvoeding van honden dat getuigt van een verantwoorde omgang met agressieve hoogrisico honden.
Ik denk dat weinig mensen zin hebben om een hond in huis te halen die fifi heeft vermoord omdat de vorige eigenaar er geen touwtje omheen deed waardoor killer de kans kreeg om te doen wat hij wilde doen. Ik in elk geval niet.

Dus dan blijven de SPA's een eeuwigheid in het asiel zitten en komen ze er mogelijk nog verstrooider uit dan ze al waren. Heel sneu maar ik denk dat die hondjes dan beter af zijn met een spuitje. Dan hebben ze al dat gedoe in elk geval niet en zijn ze ook geen risico meer.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Tineke
Zeer actief

Nanna schreef:
Tineke schreef:
Marjoleine schreef:
Maar enfin, jij hébt zo'n hond, dus jij ziet dat logischerwijs anders.
Ik heb zo'n hond :denken: ik weet dat je kennis over Fila's ontoereikend is maar het zijn beslist geen spa's nog vallen ze onder dezelfde rasgroep :19:
In sommige landen vallen ze onder de gevaarlijke honden. En als hier iets dergelijks komt dan gaat de Fila daar ook onder vallen. Niet omdat ze zoveel problemen veroorzaken maar omdat anders Jan Tok eens gaat rondkijken waar hij een ander gefaorlijke joekel vandaan kan halen. En een verkeerd gehouden en opgehitste Fila hoef ik ook niet in de straat. :schrik:
Dus het gaat helemaal niet om de spa's , het gaat erom om heel veel rassen verboden te krijgen.
Misschien kun je die lijst eens publiceren want het is nu nog maar steeds natte vingerwerk welk ras welk ras niet.
Een Fila mag niet meer maar wel vijf bouviers of vijf herders die verkeerd gehouden worden en opgehitst, dat weer wel.
Dat lijkt mij eerlijk gezegd ook geen pretje naast je en het zet geen zoden aan de dijk.
Mij lijkt regelgeving die dat wel doet handiger en meer opleveren.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

maitestar schreef:
malinois schreef: Tja ook bij fokkers met boom krijg je soms zo honden mee. Niet alle boom fokkers zijn goede fokkers. Soms zijn boomloze fokkers nog stukken beter (en dan heb ik t niet alleen over klapkaakfokkers maar in t algemeen) . Ik zie ook niks in t verbieden op internet. Verbied de rasypes maar en toon maar aan bij aanhouding middels dna dat t geen klapkaakkruising is. Veel makkelijker.
Het vervelende is dat je het probleem dan verschuift. Zoals bijv de kruising die ik noemde, die viel niet onder de RAD en zal het dan ook niet gaan vallen en toch zou ik die niet graag tegenkomen bij iemand zonder enige vorm van kennis.
En ik bedoel geen geheel verbod via internet, de meeste fokkers hebben zo hun sites waarop ze hun honden voorstellen en nesten aankondigen. Dit is prima toch.
Als je je honden niet meer makkelijk kwijt kunt via Marktplaats zullen ook al gauw de minder serieuze fokkers en broodfokkers afvallen. Het wordt ze nu gewoon veel te makkelijk gemaakt.
Dat denk ik ook , de lol van fokken is er snel af wanneer je met een stuk of zes pups blijft zitten. Ik denk dat bij de bron aanpakken het beste is en het meest oplevert.
Afbeelding

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Suusz27 schreef: En het valt prima te handhaven als er meer budget voor vrijgemaakt wordt, wat een onzin dat handhavers en politie zich gek laten maken door SPA eigenaren.
Heb je de normale burger ook wel eens horen schelden op een handhaver omdat ze een boete kregen voor een drol, is ook niet zo netjes weet ik uit ervaring.
.
Handhaven kan toch wel een probleem worden hoor. Qua problematiek wordt steeds meer op het
bordje vd politie geschoven waarbij het water ze ondertussen zo aan de lippen staat dat ze nagenoeg alleen de noodhulp nog kunnen garanderen. En voor wat betreft stadstoezicht/handhavers ; Een wethouder uit 1 vd 4 grote steden vroeg mij oprecht hoe ze haar handhavers gewapend met slechts een portofoon een wijk in moet sturen die geregeerd wordt door gangs met xxl Pittbulls als statussymbool. Ze zei er direct achteraan dat ze het een vorm van heel slecht werkgeverschap zou vinden als ze dat van hun zou eisen. Tsja ik kon haar niet echt ongelijk geven.

Groot voordeel van duidelijke wetgeving is dat het handvaten biedt ter voorkoming van gevaarlijke situaties. Misschien dat handhaving dan wel te wensen overlaat, maar mochten er meldingen zijn van situaties uit de buurt waar mensen zich op voorhand zorgen over maken dan kan men daar wel gericht op handhaven en dat is wel een enorme stap vooruit.
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

In de plomp worden ze nu ook al gemikt of t hele nest bij t asiel gedumpt. Lijkt me ook niet bevordelijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tineke
Zeer actief

Budkes schreef:
Suusz27 schreef: En het valt prima te handhaven als er meer budget voor vrijgemaakt wordt, wat een onzin dat handhavers en politie zich gek laten maken door SPA eigenaren.
.
Handhaven kan toch wel een probleem worden hoor. Qua problematiek wordt steeds meer op het
bordje vd politie geschoven waarbij het water ze ondertussen zo aan de lippen staat dat ze nagenoeg alleen de noodhulp nog kunnen garanderen. En voor wat betreft stadstoezicht/handhavers ; Een wethouder uit 1 vd 4 grote steden vroeg mij oprecht hoe ze haar handhavers gewapend met slechts een portofoon een wijk in moet sturen die geregeerd wordt door gangs met xxl Pittbulls als statussymbool. Ze zei er direct achteraan dat ze het een vorm van heel slecht werkgeverschap zou vinden als ze dat van hun zou eisen. Tsja ik kon haar niet echt ongelijk geven.

Groot voordeel van duidelijke wetgeving is dat het handvaten biedt ter voorkoming van gevaarlijke situaties. Misschien dat handhaving dan wel te wensen overlaat, maar mochten er meldingen zijn van situaties uit de buurt waar mensen zich op voorhand zorgen over maken dan kan men daar wel gericht op handhaven en dat is wel een enorme stap vooruit.
Nou dat kan je ook niet maken om in dat soort wijken boa's te sturen dat gaat toch ook niet werken dat is toch hartsikken angstaanjagend bovendien ook nog eens.
Maar dat is uiteraard wel de groep die je moet aanpakken maar dat is lijkt mij enkel een taak voor de politie.
Meer geld daarheen zodat er personeel kan worden aangetrokken want het lijkt me sowieso niet fijn wonen in wijken waar gangs de boel regeren.
Afbeelding

maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Tineke schreef: Dat denk ik ook , de lol van fokken is er snel af wanneer je met een stuk of zes pups blijft zitten. Ik denk dat bij de bron aanpakken het beste is en het meest oplevert.
De bron aanpakken is in deze het snelst en het makkelijkst te regelen zonder dat er veel geld vrij gemaakt hoeft te worden voor handhaving.
Groetjes,
Wendy
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Tineke schreef:
Budkes schreef:
.

Nou dat kan je ook niet maken om in dat soort wijken boa's te sturen dat gaat toch ook niet werken dat is toch hartsikken angstaanjagend bovendien ook nog eens.
Maar dat is uiteraard wel de groep die je moet aanpakken maar dat is lijkt mij enkel een taak voor de politie.
Meer geld daarheen zodat er personeel kan worden aangetrokken want het lijkt me sowieso niet fijn wonen in wijken waar gangs de boel regeren.
Dat is ook zo Tineke, dat zal dan ook zeker moeten, punt is dan natuurlijk weer of je een teamchef zo ver krijgt om mensen vrij te maken voor zo'n project. Maar als er maar genoeg incidenten plaatsvinden gaat dat wel lukken. De politie wordt momenteel toch geregeerd door de waan van de dag. De politietop dropt elke politiek populaire uitspraak rechtstreeks door naar beneden in 1 of ander op te leggen project, helaas zijn dat er enorm veel.

Wat ik al aangaf ik zou heel erg blij zijn met nieuwe wet en regelgeving die de politie en handhaving in staat stelt adequaat op te kunnen treden vóór dat er wat gebeurd. Dat zou al zo'n enorme stap voorwaarts zijn.
Gr. Aniek

Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Budkes schreef:
Tineke schreef:
Budkes schreef:
.

Dat is ook zo Tineke, dat zal dan ook zeker moeten, punt is dan natuurlijk weer of je een teamchef zo ver krijgt om mensen vrij te maken voor zo'n project. Maar als er maar genoeg incidenten plaatsvinden gaat dat wel lukken. De politie wordt momenteel toch geregeerd door de waan van de dag. De politietop dropt elke politiek populaire uitspraak rechtstreeks door naar beneden in 1 of ander op te leggen project, helaas zijn dat er enorm veel.

Wat ik al aangaf ik zou heel erg blij zijn met nieuwe wet en regelgeving die de politie en handhaving in staat stelt adequaat op te kunnen treden vóór dat er wat gebeurd. Dat zou al zo'n enorme stap voorwaarts zijn.
Nou dat zou inderdaad schelen als er op voorhand wanneer de teken duidelijk zijn dat het uit de hand gaat lopen kan worden ingegrepen,.
Afbeelding

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nanna schreef:
Tineke schreef:
Marjoleine schreef:
Ik heb zo'n hond :denken: ik weet dat je kennis over Fila's ontoereikend is maar het zijn beslist geen spa's nog vallen ze onder dezelfde rasgroep :19:
In sommige landen vallen ze onder de gevaarlijke honden. En als hier iets dergelijks komt dan gaat de Fila daar ook onder vallen. Niet omdat ze zoveel problemen veroorzaken maar omdat anders Jan Tok eens gaat rondkijken waar hij een ander gefaorlijke joekel vandaan kan halen. En een verkeerd gehouden en opgehitste Fila hoef ik ook niet in de straat. :schrik:
Maar dan kan je alle grote rassen wel onder die noemer laten vallen, want een verkeerd gehouden en opgehitste Lab reu is ook geen pretje,
net zoals een Herder, Boxer, Dalmatiër, tig duizend kruisingen en noem maar op.

Of je maakt een strengere regelgeving voor alle honden (bazen) die over de scheef gaan, gele en rode kaarten, maar dat lijkt me ook onbegonnen werk.
Je kan niet alles regelen in het leven en van al die regels, wordt iedereen knettergek (niet in het minst diegene die erop toe moeten zien).

Ik zeg, begin bij de fok: alleen stamboom fok voor SPA's (en ja, ik weet dat daar ook rotte appel tussen zitten). Je hebt meer overzicht en meer controle.
Aanlijn verplichting binnen de bebouwde kom en dan inderdaad met het idee dat je kan aangeven bij een bepaald (centraal?) meldpunt als mensen zich er niet aan houden.
Alle bestaande SPA's ook die aanlijn verplichting en bij in de fout gaan, direct een muilkorf plicht en giga hoge boete.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

in de deelstaat waar 1 van mijn pups naartoe is gegaan hebben ze wel hele goede regels,wat in nederland zeker uit te voeren zou zijn en makkelijk te handhaven:

voor het houden van rassen van een opgestelde gevaarlijke hondenlijst geldt:

- je moet een hondhoudersbewijs halen,dit bestaat uit een theoretisch en praktijk gedeelte,zelf betalen kost zo'n 200 euro bij elkaar.(geen bewijs---> hoge boetes)

- muilkorf en aanlijngebod ( bij overtreding---> hoge boetes)

-hoge hondenbelasting

Maar ,je kan een soort test doen met je hond ( heeft veel weg van de MAG test) en als deze daarvoor slaagt dan vervalt: hoge hondenbelasting + aanlijn en muilkorf gebod.

Dit zou naar mijn idee wel haalbaar en goed controleerbaar moeten zijn,daar voor beide gevallen ( hondhoudersbewijs+ evt test voor hond) altijd de papieren ter inzage gegeven moeten worden.

plus dat je daarmee toch een remming zal krijgen op het nemen van bepaalde hondenrassen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Op welke leeftijd haal je zo'n test dan? Want er zijn genoeg honden waarbij er tot 2jr niks aan de hand is en daarna...
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Budkes
Zeer actief

Caro. schreef:
Nanna schreef:
Tineke schreef:
Marjoleine schreef:
Maar dan kan je alle grote rassen wel onder die noemer laten vallen, want een verkeerd gehouden en opgehitste Lab reu is ook geen pretje,
net zoals een Herder, Boxer, Dalmatiër, tig duizend kruisingen en noem maar op.

Of je maakt een strengere regelgeving voor alle honden (bazen) die over de scheef gaan, gele en rode kaarten, maar dat lijkt me ook onbegonnen werk.
Je kan niet alles regelen in het leven en van al die regels, wordt iedereen knettergek (niet in het minst diegene die erop toe moeten zien).

Ik zeg, begin bij de fok: alleen stamboom fok voor SPA's (en ja, ik weet dat daar ook rotte appel tussen zitten). Je hebt meer overzicht en meer controle.
Aanlijn verplichting binnen de bebouwde kom en dan inderdaad met het idee dat je kan aangeven bij een bepaald (centraal?) meldpunt als mensen zich er niet aan houden.
Alle bestaande SPA's ook die aanlijn verplichting en bij in de fout gaan, direct een muilkorf plicht en giga hoge boete.
Je hebt veel minder controle en overzicht. Voor de gemiddelde controleur zit er geen enkel verschil. Ten tijde van de RAD snapte bijna niemand in de handhaving wat van het verschil Stamboom/paspoort/afstammingenbewijs.
En dan kun je natuurlijk roepen dat ze dat wel moeten weten, maar als ze mij bij wijze van spreken een tachograaf uit willen laten lezen heb ik geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Maar ik zou het op papier wel moeten kunnen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Suusz27
Zeer actief

Budkes schreef:
Tineke schreef:
Budkes schreef:
.

Ik denk dat dat wel mogelijk moet zijn, wellicht ook als taakaccent zodat er ook daadwerkelijk kennis en kunde bij komt kijken en dat collega's altijd naar die persoon(en) kunnen gaan.
Als er geld voor vrij gemaakt wordt zodat teams ook daadwerkelijk de capaciteit krijgen voor het handhaven.

Tuurlijk heb je er uitzonderingen tussen zitten maar het gros van het volk, kun je toch wel normaal aanspreken. Dan heb ik het niet over tokkie wijken maar dat is niet het overgrote deel van de SPA's.
Als er wetten en duidelijkheid is, kun je ook ergens op sturen... Op dit moment maakt de wet het ook erg lastig.
Cowboy_Bebop
Actief

Tineke schreef:
Neeltje schreef:Niet voor iedereen, maar wel heel veel mensen. Aanlijngebod heeft 0,0 zin aangezien dat toch niet wordt gecontroleerd. Gewoon weg, helemaal weg. Dit soort honden past niet in de hedendaagse wereld. En dat is maar duidelijk aan de dagelijkse toestanden die we krijgen voorgeschoteld met verscheurde honden EN mensen. En 'mijn hondje doet dat niet' zal wel, probeer dat dan maar bij een andere hond uit, niet de mijne. Gisteren ook maar weer een andere route door zo'n klapkaak die losloopt en die vent niet eens een lijn bij zich heeft.
Ja en dan worden ze verboden en wat gaan we dan doen met de talloze honden die er al zijn?
Dacht je dat al die mensen huppelend met hun hond naar de da gingen om ze in te laten slapen. Hoe zou je dat willen handhaven dan als handhaving een probleem is.
En als ze worden verboden te fokken maar er komt geen regelgeving voor de al aanwezige honden dan blijf je toch met talloze honden zitten pak hem weg de eerste 13/14 jaar totdat de laatste zijn adem heeft uitgeblazen. Dat schiet dan toch ook niet op.
Zoals ik al zei: een uitdoofverbod van gele en rode kaarten, al dan niet met boetes daaraan verbonden.

Zolang je je SPA gelijnd of met muilkorf uitlaat, is er geen probleem. Wel wanneer je hond je hond los laat rondzwerven.

Je moet verantwoord gebruik van hoogrisico honden bij de baasjes afdwingen adhv. sancties. De goede SPA baasjes, die hebben hier geen last van. Bij ons in de buurt kan je een boete krijgen wanneer je hond poept en je heb geen zakje bij. Waarom dan niet voor SPA's die risicovol loslopen?
Suusz27
Zeer actief

Kimmie schreef:in de deelstaat waar 1 van mijn pups naartoe is gegaan hebben ze wel hele goede regels,wat in nederland zeker uit te voeren zou zijn en makkelijk te handhaven:

voor het houden van rassen van een opgestelde gevaarlijke hondenlijst geldt:

- je moet een hondhoudersbewijs halen,dit bestaat uit een theoretisch en praktijk gedeelte,zelf betalen kost zo'n 200 euro bij elkaar.(geen bewijs---> hoge boetes)

- muilkorf en aanlijngebod ( bij overtreding---> hoge boetes)

-hoge hondenbelasting

Maar ,je kan een soort test doen met je hond ( heeft veel weg van de MAG test) en als deze daarvoor slaagt dan vervalt: hoge hondenbelasting + aanlijn en muilkorf gebod.

Dit zou naar mijn idee wel haalbaar en goed controleerbaar moeten zijn,daar voor beide gevallen ( hondhoudersbewijs+ evt test voor hond) altijd de papieren ter inzage gegeven moeten worden.

plus dat je daarmee toch een remming zal krijgen op het nemen van bepaalde hondenrassen.
Muilkorf eraf bij halen houderschapsbewijs, aanlijngebod houden en ik ben voor. :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tineke schreef:
Nanna schreef:
Tineke schreef:
Marjoleine schreef:Maar enfin, jij hébt zo'n hond, dus jij ziet dat logischerwijs anders.
Dus het gaat helemaal niet om de spa's , het gaat erom om heel veel rassen verboden te krijgen.
Misschien kun je die lijst eens publiceren want het is nu nog maar steeds natte vingerwerk welk ras welk ras niet.
Het gaat om de zgn vechthonden.
Het kan niet nieuw voor je zijn dat Fila's daar voor veel regelgevers onder vallen.

Tegenwoordig kunnen ze ook al vrijwel met geen enkele maatschappij meet gevlogen worden, dat kwam ik vanmorgen toevallig tegen.
Ik kwam dit tegen:
Transavia vervoert geen honden meer in de cabine of in het bagageruim die niet behoren tot een bepaald ras, maar qua bouw vergelijkbaar zijn met:
• Staffordshire Terrier of American Staffordshire Terriers (pitbulls) (met of zonder stamboom);
• Mastiffs (met of zonder stamboom);
• Tosas (met of zonder stamboom);
• Rottweiler (met of zonder stamboom).
Alle voorwaarden voor het vervoeren van je huisdier kun je op onze website nalezen. We vragen je alle informatie ruim voor vertrek goed door te lezen

Toen ik erop doorlas bleek dat maatschappij nummer zoveel te zijn.
Ze controleren dat door "te kijken". Wie gaat het verschil weten tussen een Tosa en een Fila daar?

Wat ik het meest onbegrijpelijk vind is trouwens dat mensen met dit soort rassen voortdurend roepen dat het aan die andere mensen ligt, die fukkers met bastaarden, maar zelf niet willen zien dat zij degenen zijn die wat moeten doen.
Want die fukkers gaan dat niet doen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

ik zal eens vragen aan die mensen vanaf welke leeftijd die test is,daar het hier niet zo is nl..

maar op de gevaarlijke honden lijst in die deelstaat staan dus niet alleen SPA's,ook vooral molossers ,berghonden en herders...
Suusz27
Zeer actief

Maar wat kunnen zij er nu aan doen? Naast hun verantwoordelijkheid nemen, mensen juist informeren over het ras en de onverantwoordelijke eigenaren aanspreken (waar vervolgens 9/10 x niet naar geluisterd word....)
Tineke
Zeer actief

sirene schreef:Op welke leeftijd haal je zo'n test dan? Want er zijn genoeg honden waarbij er tot 2jr niks aan de hand is en daarna...
Dan herhaal je die test om de twee jaar ,uiteraard ook tegen betaling, en dat in combinatie met een houderschap haal je heel wat kaf uit het koren gok ik maar zo.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”