Buitenlandse honden broodfok? Voor wie? Want waar is de fokker en sinds wanneer krijgt die geld voor de pup of hond? Zo'n hond kost je 250 euro gemiddeld. Geent, ontwormd, gecastreerd, vervoerd naar Nederland, intake-gesprekken, een achterban voor opvang als het niet meer gaat en bij een goede stichting wordt ook contact gehouden en staan die mensen altijd open voor vragen. Broodfok is fokken voor geld en geen enkele Spanjaard of Griek of wat dan ook krijgt geld voor een weg-gedumpte hond. De honden die gehaald worden zouden anders ingeslapen worden. Dus het probleem in stand houden doen ze zelf al. Wil je een pup dan kan je die overal ophalen, wil je er vanaf dan heeft de gemeente daar een dodingsstation voor. Als er al iemand een keer wat over kan houden aan die honden dan zijn het wel de mensen die ze ophalen. Alleen die opereren ook verminkte honden, verzorgen ze tijdelijk en vangen ze vaak op indien nodig.
De uitspraak dat alle honden uit het buitenland broodfok zijn is wel heel erg dom. Immers, niemand die de honden daar fokt verdient er wat aan.

Dus geen van die honden is geboren om de fokker rijk te maken.
Deze honden worden meestal geboren omdat de mensen daar niet zo van castreren zijn en niet zo van het op hun honden letten. Dus de teef zit in een tuin met een laag hekje of aan een ketting. Makkelijk bereikbaar voor de reuen die achter lage hekjes zitten of loslopen. Dan vinden de eigenaars dus op een dag een nest. Dat nest wordt groot en die pups worden uitgedeeld of weggegeven aan dierenwinkels, mensen die ze kennen en anders ergens gedumpt. Broodfok? Ik zie gen enkele link daarmee. Er zal daar ook wel broodfok zijn hoor. Net als hier en overal. Maar als je een hondje haalt bij een Stichting heeft dat niks met de broodfok te maken in de meeste gevallen. Net zoals dat is met de hondjes uit de Nederlandse asielen. Of die broodfok zijn of niet doet er ook niet toe.
Broodfok is het fokken van honden op commerciële wijze. Dus maximale winst. Dat betekent zo min mogelijk kosten. Dus huisvesting, voedsel en verzorging is minimaal. De fok is maximaal dus zoveel mogelijk pups uit elke teef. Dat betekent in de praktijk dat slecht gehuisveste dieren elke loopsheid pups krijgen. Zodra de productieve jaren over zijn is de commerciële waarde van de hond 0. Dus dan vliegt de hond eruit. Wat dat in hemelsnaam met buitenlandse honden te maken heeft mag Joost weten.
Ik vraag me sowieso altijd af waarom mensen zoveel te miepen hebben over honden uit het buitenland. Wat is precies het probleem? Dat er een hond in Nederland niet verkocht wordt of uit het asiel komt? Wil niet lullig doen maar in de Nederlandse asielen zitten me ook wel honden hoor. Als je geen herder, geen Jack Russel of kangal en ook geen stafford of bulldogkruising wil dan moet je al hard gaan zoeken. Dan kom je uit op bijtende chihuahua's en soms op een hele leuke hond en dan heb je geluk. Als je een leuk klein kruisinkje zoekt en je kijkt op MP naar advertenties van buitenlandse stichtingen dan kun je kiezen uit 100 perfect leuke hondjes, van pup tot 10 jaar bij wijze van. En als mens kies je wat je wil. De kans dat jouw perfecte hondje ooit in Spanje of Griekenland is geboren is dus wel heel erg groot.
Wat verder een voordeel is aan een hond uit het buitenland is dat er geen debiel 6 maanden Cesar Milan heeft zitten toepassen op je hond. De hondjes uit het buitenland zijn vaak veel meer blanco. Hier in Nederland neigen we toch naar opvoeden en regelen. Te vroeg alleen laten, weinig spelen met andere honden en noem maar op. In het buitenland lopen de hondjes gewoon rond. Niemand zit ze in hun zij te porren met uitgestoken vingers en niemand heeft er een slipketting op kapot staan rukken. Dus voor mij vaak veel interessantere honden omdat ik liever niet met de erfenis van een debiel opgescheept zit. Ik heb fantastische honden gehad aan Nederlandse herplaatsers. Wel altijd met een heftig verleden en hevige reacties daarop. De buitenlandse hond die ik had was uitermate makkelijk. Dat zie ik ook om mij heen. Een sociale hond die alleen geen opvoeding heeft gehad. Heerlijke dieren om mee te beginnen. Wat ik niet zeg is dat je aan een Nederlandse asielhond geen heerlijke hond kan hebben voor de duidelijkheid. Alleen zijn die wel vaak "verpest" ipv niet opgevoed.
Natuurlijk zijn er zat buitenlandse honden met grote problemen en hele makkelijke asielhonden uit Nederland. Maar gemiddeld genomen is de buitenlandse hond echt meer blanco en minder verpest. Hooguit heeft hij wat gemist. Maar dat kan je goedmaken. Een verknalt leven als pup met een veel te strenge baas die hem met de neus door de poep gewreven heeft, de nek kaal gerukt heeft met een slipketting en hem vervolgens heeft laten molestreren door de pitbull des huizes is vaak veel lastiger op de rails te krijgen en om te vormen tot de hond die jij wil dat het is. Een onbezorgd en lief wezen.