Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan Takkie zonder tong goed leven > We gaan het ontdekken!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

tibetaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 tibetaanse spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: (je kunt niet alle honden van de wereld redden maar je kunt wel de wereld van 1 hond redden!!)

Re: Kan Takkie zonder tong goed leven > We gaan het ontdekke

Ongelezen bericht door tibetaantje »

mijn respect heb je ook en hoop inderdaad dat :I: takkie :I: op ze minst 17 word hahaha
groetjes van monique en mijn vriendje voor het leven... Tibo.

Tara .....29~12~2001 19~9~2015
Misty ....08~04~2003 13~07~2003
:I: Allway's in my heart :I:

Afbeelding
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Super hoe het allemaal gaat hoor.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Wat goed dat hij dit zo snel door heeft allemaal! Dus eigenlijk kan hij verder gewoon normaal leven alleen moet je het voeren dan wel zelf doen. Maar dit gaat boven verwachting goed. Na alles wat jullie hebben meegemaakt moet hij minstens een heel oud mannetje worden. Heeft hij niet een heel vies snuitje nu hij dit niet met zijn tong kan schoonmaken of valt dat ook wel mee? Dapper hondje is Takkie. Veel succes nog met hem.
Afbeelding
Takkie de Teckel
Actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Takkie de Teckel »

Na afloop van elke voerbeurt moet ik wel even zijn snuitje afvegen ja, maar verder blijft het allemaal vrij schoon. Er lekt met het nieuwe gelbenderde blikvoer ook veel minder langs. Hij vindt het zo lekker dat hij gulzig echt alles binnen houdt.

Het verder nu wel nog steeds super! Bij wijze van experiment nu een paar keer echt veel tegelijk gegeven: 5 x 40 ml in 1 beurt, achter elkaar, lijkt het maximum te zijn. Geef ik meer dan wordt hij wat misselijk. Maar dat kan ik me voorstellen. 200ml In 1 beurt is al heel goed, en maakt het voeren makkelijker in de dag te passen. In dat tempo blijft alles goed binnen en heeft hij er trek in. Hij begint al te kwispelen en blaffen als ik de blender pak!

Op advies van het zkh ga ik hem naast het blik van 400 gram nog een kuipje van 150 gram geven. De blikken raden aan 425 gram voor n hond van 5 kg. Takkie is nu bijna 6 en moet naar 8 kg dus er moet dan nog wat bij. Voor zijn soort Teckel staat een normaal gewicht van ongeveer 9 kilo, hij is altijd ongeveer 8 geweest. Qua water krijgt hij inderdaad ook volgens het zkh nu ruim genoeg binnen. Ze hebben het even helemaal voor me nagerekend en vergeleken.

Het gaat dus nog super!! Hij is nu een maand tongloos, en na de eerste moeilijke periode en de ondervoeding is hij nu geweldig hersteld en op zijn gewicht na weer helemaal zijn energieke zelf.

Nu ook eens even wat leuke filmpjes!! Ik was vanmiddag even in het grote park hier in de buurt...

- Takkie inspecteerd de molshopen op het grasveld

- Takkie vindt iets ondergronds en laat zijn jachtinstinct spreken

- Takkie is nog onverminderd geinteresseerd in de dames :D

We zijn goed op weg! Het eten is al bijna een routine. Het is wel de bedoeling dat hij het weer zelf gaat leren, maar we hebben de tijd. Voor nu eerst maar goed door blijven aansterken en op gewicht komen!
Laatst gewijzigd door Takkie de Teckel op 22 okt 2015 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Hij ziet er goed uit! Ik kan me niet voorstellen dat er nog 2 kilo bij moet op zo'n klein hondje.
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Wat moet jij lopen te genieten als je hem weer zo hond ziet zijn !! Echt ongelooflijk zeg. !!! :cheer:
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

:E: :E: :E: :E: :E: :E: :E:
Takkie de Teckel
Actief
Contacteer:

Ja echt, superblij! Het wandelen is nu weer genieten geworden. Soms ben ik zo trots op hem dat ik het wil uitschreeuwen en iedereen vertellen.
Gollum schreef:Hij ziet er goed uit! Ik kan me niet voorstellen dat er nog 2 kilo bij moet op zo'n klein hondje.
Ja veel mensen vinden hem er goed uitzien! en dat is ook wel zo, maar voor zijn soort staat een normaal gewicht van rond de 9 kilo. Hij is altijd ongeveer 8 geweest, dus daar wil ik hem ook weer naartoe hebben. Je voelt nu nog aan zijn ribbetjes en rug dat er nog wat bij moet. Maar het is al minder duidelijk en er komt langzaam wat bij.

Nog twee filmpjes van vanmiddag dan :D :D

- Takkie is niet bang voor grotere honden, maar wel voorzichtig bij ze.

- Lekker aan de wandel en snuffel in het park
Afbeelding

Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Leuke filmpjes. Energie heeft hij genoeg :E:

Filmpje met de Labrador kun je wel zien dat hij nog een beetje dikker mag worden, verder vind ik hem er goed uitzien. :ok:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Dat zijn wel serieuze hoeveelheden die je moet voeren. Ik zou kijken of renske gaat om te mengen, daarvan hoef je naar 400g per 15kg hond te voeren.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Domor schreef:Dat zijn wel serieuze hoeveelheden die je moet voeren. Ik zou kijken of renske gaat om te mengen, daarvan hoef je naar 400g per 15kg hond te voeren.
Idd flinke hoeveelheden. De meeste hier op brok hebben voldoende aan 300-400 gram op een dag en als ze alleen vers krijgen 500-1000 gram maar dat zijn Mechelaars van 20-35 kilo ;) nogal een verschil en zou dus zeker kijken naar voedzamere voeding dan blik
Takkie de Teckel
Actief
Contacteer:

Domor schreef:Dat zijn wel serieuze hoeveelheden die je moet voeren. Ik zou kijken of renske gaat om te mengen, daarvan hoef je naar 400g per 15kg hond te voeren.
Ik heb daar even naar gekeken en dat ziet er heel interessant uit! Kwalitatief 200% beter voer dan uit de supermarkt zo te zien... En de oprichtster, Renske, heeft ook Teckels :D

Ik heb met hen gebeld, volgens hen moet het wel gaan. Hun winkel-zoeker op de site werkte niet, ze gaan me terugbellen waar het hier in Amsterdam verkrijgbaar is. Of weet iemand hier het misschien? Ga ik het gelijk uitproberen!

Zie het ja... 395 gram voor tot 15 kilo! Een blikje is ongeveer 1,50, daar kan hij dan 2 dagen mee, dus is 0,75 per dag. Dat is te doen, zeker als het zo goed is.

Betekent wel dat de fontein nog belangrijker gaat worden want dan krijgt hij via het eten minder water binnen. Maar op zich zou dat goed moeten gaan.
Afbeelding

Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Bij ons heeft vrijwel iedere dierenwinkel het inclusief faunaland, pets place en welkoop/boerenbond. Ik zou gewoon een belletje wagen naar dierenwinkels in de buurt.
Takkie de Teckel
Actief
Contacteer:

Domor schreef:Bij ons heeft vrijwel iedere dierenwinkel het inclusief faunaland, pets place en welkoop/boerenbond. Ik zou gewoon een belletje wagen naar dierenwinkels in de buurt.
Al gevonden! Bij de dierenwinkel op de hoek zeg maar, de dichtstbijzijnde. Ga daar zo even 1 verpakking halen, eerst ff uitproberen. Maar ben er nu al voor, het is gewoon veel beter voer! Wel iets duurder dan supermarkt, maar nog steeds dik goedkoper dan zkh voer. En online nog goedkoper. Thanks voor de tip :)
Afbeelding

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Takkie de Teckel schreef:
Ik heb daar even naar gekeken en dat ziet er heel interessant uit! Kwalitatief 200% beter voer dan uit de supermarkt zo te zien... En de oprichtster, Renske, heeft ook Teckels :D

Ik heb met hen gebeld, volgens hen moet het wel gaan. Hun winkel-zoeker op de site werkte niet, ze gaan me terugbellen waar het hier in Amsterdam verkrijgbaar is. Of weet iemand hier het misschien? Ga ik het gelijk uitproberen!

Zie het ja... 395 gram voor tot 15 kilo! Een blikje is ongeveer 1,50, daar kan hij dan 2 dagen mee, dus is 0,75 per dag. Dat is te doen, zeker als het zo goed is.

Betekent wel dat de fontein nog belangrijker gaat worden want dan krijgt hij via het eten minder water binnen. Maar op zich zou dat goed moeten gaan.
Is het niet belangrijker dat hij goede en hoogwaardige voeding binnen krijgt dan hoe voordelig het is?
Takkie de Teckel
Actief
Contacteer:

Natuurlijk!

Het gaat zeker om goede voeding. Maar prijs speelt wel een rol omdat ik natuurlijk ook geen geldboom heb. Renkse is al dubbel zo duur als supermarkt voeding, en dat heb ik er dus zeker wel voor over. Zou het nou net als het convalescence 9,- per dag gaan kosten, tja dat ga ik gewoon niet redden maand na maand. Ik denk realistisch, maar wel met zijn welzijn voorop.
Afbeelding

Afbeelding
tibetaantje
Zeer actief
Locatie: (je kunt niet alle honden van de wereld redden maar je kunt wel de wereld van 1 hond redden!!)

ik geef ook renske en er zijn verschillende smaken uiteraard, maar de konijn,eend, )uit me hoofd) is het zachtste om te mengen voor takkie ze spuit

Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Is Energique niets voor hem? Heeft hij nier veel van nodig, is fijn gemalen en met wat water erdoor is het goed op te slobberen.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Takkie de Teckel schreef:Ja echt, superblij! Het wandelen is nu weer genieten geworden. Soms ben ik zo trots op hem dat ik het wil uitschreeuwen en iedereen vertellen.
Gollum schreef:Hij ziet er goed uit! Ik kan me niet voorstellen dat er nog 2 kilo bij moet op zo'n klein hondje.
Ja veel mensen vinden hem er goed uitzien! en dat is ook wel zo, maar voor zijn soort staat een normaal gewicht van rond de 9 kilo. Hij is altijd ongeveer 8 geweest, dus daar wil ik hem ook weer naartoe hebben. Je voelt nu nog aan zijn ribbetjes en rug dat er nog wat bij moet. Maar het is al minder duidelijk en er komt langzaam wat bij.

Nog twee filmpjes van vanmiddag dan :D :D

- Takkie is niet bang voor grotere honden, maar wel voorzichtig bij ze.

- Lekker aan de wandel en snuffel in het park
Eerlijk gezegd vind ik dat totaal geen argument. :wink:

Je moet niet naar "de soort" kijken maar naar de individuele hond.
Als je met de hand langs de ribben glijdt moeten de achterste ribben nog te voelen zijn
Dat is de maatstaf, niet de soort of de grootte van de hond.
Als ik hem bezig zie zou ik zeker geen 2 kilo er bij proberen te krijgen.
Hij kan beter wat te schraal dan te dik zijn.

Hij ziet er goed uit :ok:
Knap wat je hebt bereikt. :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Keanu 1903
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer en langharige Chihuahua

Ongelezen bericht door Keanu 1903 »

Heerlijk om Takkie zo te zien genieten in het park.
Takkie de Teckel
Actief
Contacteer:

Vandaag ging ook weer probleemloos, en nu dus 1 blik van 400 gram en een kuipje van 150 gram, dik een halve kilo en dan nog 700 ml water erbij... Verbazingwekkend, nu ik er op let, hoe weinig echt voeding er eigenlijk in die blikken zit. Hij krijgt op deze manier ook eigenlijk teveel vocht binnen: die 700 ml + wat er in de pate nog aan vocht zit. Ik merk het aan de lange plasmomenten. Hij heeft de drinkfontein ook al niet echt gebruikt, water genoeg binnen.

Wat dat betreft was convalescence beter: minder water bij nodig en hoog voedzaam. Maar niet lekker, hij werd er misselijk van.

Als ik kijk naar zijn eetgedrag voorheen, kreeg hij 1x per dag een portie van ongeveer 150 a 200 gram natvoer, en at hij daarnaast brokjes, maar ook niet overdadig veel. En water natuurlijk, maar eigenlijk ook niet echt heel veel. Hij had daar genoeg aan. De brokjes konden rustig een dag of wat staan voor ze op waren, een bak water ook. Hij was toen natuurlijk wel gezond en op sterkte en gewicht.

Morgen ga ik voor het eerst Renske proberen. Daar zou hij dan 200 gram, een halve verpakking, van nodig hebben volgens het opschrift (395 gram voor een hond van 15 kilo). Met dan 200 ml water vermoed ik om het goed vloeibaar te maken. Dat is een heel stuk minder vocht en meer/gelijk aan voedingsstoffen. Wil hij meer vocht dan is er de fontein, en hij weet hoe die werkt. Ik denk dat dit ook veel beter voor hem is. Zelf drinken geeft hem ook grip op zichzelf en zijn maagje is zo wel gevuld maar hoeft niet de hele dag door aan het werk, wat nu eigenlijk wel zo is.

Ben benieuwd maar Renske lijkt me inderdaad echt veel en veel beter voer. Gelukkig heeft inderdaad gewoon de dierenwinkel op de hoek het al staan, dus verkrijgbaarheid is prima. Vandaag ook een tweede drinkfontein besteld, als reserve. Stromend water is momenteel een levensbehoefte, dus ik neem geen risico dat hij stuk gaat. Ik wil morgen ook kijken naar een soort opstapje met ingebouwde drukschakelaar, zodat de fontein gaat stromen als hij er heen gaat en stopt als hij klaar is. Dat wordt waarschijnlijk zelf in elkaar zetten.

Moet zeggen dat ik heel wat bewuster ben gaan leven de laatste twee maanden.

En nee hoor, 9 kilo willen bereiken is geen doel of argument. Het is meer dat ik lees dat dat ongeveer het gewicht is voor zijn soortgenootjes. Hij is zelf altijd rond de 7,9 / 8 kilo geweest. En ook dat is geen argument, ik wil gewoon graag dat hij weer op zijn oude niveau komt. Hij was nooit dik, maar ook niet dun. Ik voel nog teveel bot uitsteken, er moet zeker nog wat bij komen. Verder is zijn gezondheid en hoe hij het heeft voor mij belangrijker dan het gewicht. Verder hoeft hij nergens aan te 'voldoen'.

Hoezeer hij nu is opgeleefd sinds we weer 'gewoon' voer gebruiken is fantastisch! Hij loopt over van energie, is weer lekker eigenwijs, staat zijn mannetje, kwispelt, speelt, knuffelt als een malle, echt geweldig.
Afbeelding

Afbeelding
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Gut, wat een vrolijk dingetje :I:
Afbeelding
Takkie de Teckel
Actief
Contacteer:

De weekendupdate: het was een supergoed weekend voor Takkie. De overstap naar Renske is zeer geslaagd. Hij vindt het lekker en het is perfect te blenderen. Ook heeft hij na 3 spuiten ook echt wat binnen en een maagje vol met voedzaam eten, waar hij even wat aan heeft. Met een stuk minder water, zo'n 250ml om aan te lengen en zo'n 120 ml per dag wat er aan vocht in een half bakje Renske zit (67%), dus in totaal zo'n 370ml. Morgen gelijk een voorraad halen!

Dat is heel wat beter dan ongeveer een liter per dag met het gewone supermarkt blikvoer (80% vocht) met water. Hij plast al gelijk een stuk minder lang, en voelt zich nog weer lekkerder in zijn vel.

We hebben heerlijk lang door het bos gelopen, door het weekend heen zo'n beetje al zijn vriendjes weer gezien buiten en een leuke fiets/wandeltocht gemaakt, met hem voorop in het mandje. rechtop met de voorpoten op de rand en de oren in de wind.

Ook heb ik een vervanging voor de injectiespuit gevonden! Een simpele keuken-garneerspuit! De injectiespuiten werden allemaal al na een paar dagen gebruik stroef om de een of andere reden. Ook al maakte ik ze gelijk na gebruik schoon. Daardoor ging het voeren soms wat schokkerig, met als gevolg dat er af en toe een spurt ineens zijn bekkie in vloog. De garneerspuit is makkelijk schoon te maken, makkelijk te vullen, gaat (hopelijk) langer mee en is beter vervangbaar. Ook zit er een handig druk-systeempje in, wat doseren makkelijker maakt en minder risico geeft. Voor Takkie maakt het niks uit, hij eet net zo makkelijk van de garneerspuit! Superhandig ding en de tuit is hetzelfde als van de injectiespuit. Voor mij geeft het ook weer iets meer afstand tot 'medisch' en meer gevoel van een nieuwe 'normaal' status.

Afbeelding

Ik heb er wat ml markeringen in gekerfd voor de dosering. Vullen gaat makkelijk: je schroeft de tuit los, trekt de stop naar achteren tot de 40 ml markering, giet het voer erin en schroeft de tuit terug. Na afloop kan hij helemaal uit elkaar en makkelijk gewassen worden.
Afbeelding

Afbeelding
tibetaantje
Zeer actief

Fijne berichten. Ben echt super blij voor takkie en jou.....toppers

Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Wat heerlijk dat het zo goed gaat! :E:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Goed idee die spuit.
Takkie kan nu kiezen in welke vorm hij zijn eten wil... 1 lange lijn, een klein sterretje, een groter sterretje etc. ;-)
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Ik kan me heel goed voorstellen dat je zo trots bent op Takkie!!
Ik zie dat je ook in Amsterdam woont, in welk deel als ik vragen mag??
Misschien dat we jullie een keertje tegenkomen hihi.
Mijn honden eten trouwens ook Renske. Dit is een paar jaar terug door een holistisch dierenarts aangeraden omdat mijn toenmalige hond niet tegen KVV kon.
Keanu 1903
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer en langharige Chihuahua

Ongelezen bericht door Keanu 1903 »

Super om die goede updates te lezen. :E:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mooie updates :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”