Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigerende tik, ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

tineke

Re: Corrigerende tik, ja of nee?

Ongelezen bericht door tineke »

alm@ schreef:Mijn herders zijn beiden hier als herplaatser gekomen. Een herder had gruwelijke bak(en kluif)nijd, zij vloog mij echt naar mijn strot bij wijze van spreken. Ik heb dat nog nooit zo erg gezien :schrik: Ook hier net als Tineke veel geduld. Het heeft een maand of 2 geduurd voordat zij ervan overtuigd was dat bij ons haar eten niet afgepakt zou worden. We hebben er een superhondje aan :ok:
Dat is niet de juiste manier Alma zeker niet bij herders.
Ik ken een achterbuurvrouw bij de nicht van mijn zoon zijn schoonmoeder en die heeft een herder gehad en die heeft haar van achter aangevallen :80: :80:
Dat schijnen ze allemaal te doen dus je moet ze absoluut geen ruimte geven hoor ,ze zijn zeer dominant per definitie allemaal,en als ze dat doen moet je ze meppen.
Je kunt je niet veroorloven een stapje terug te doen bij dit soort honden, dat kan zeer slecht aflopen,zeker als ze een verleden hebben.
Ik zou dus snel wat situaties gaan creeeren waarbij je dit soort zaken laat gebeuren en dan moet je uiteraard wel direct handelen als een wolf.
Zo kun je tenminste zaken voorkomen Alma :pffff: :mrgreen:
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

tineke schreef:
alm@ schreef:Mijn herders zijn beiden hier als herplaatser gekomen. Een herder had gruwelijke bak(en kluif)nijd, zij vloog mij echt naar mijn strot bij wijze van spreken. Ik heb dat nog nooit zo erg gezien :schrik: Ook hier net als Tineke veel geduld. Het heeft een maand of 2 geduurd voordat zij ervan overtuigd was dat bij ons haar eten niet afgepakt zou worden. We hebben er een superhondje aan :ok:
Dat is niet de juiste manier Alma zeker niet bij herders.
Ik ken een achterbuurvrouw bij de nicht van mijn zoon zijn schoonmoeder en die heeft een herder gehad en die heeft haar van achter aangevallen :80: :80:
Dat schijnen ze allemaal te doen dus je moet ze absoluut geen ruimte geven hoor ,ze zijn zeer dominant per definitie allemaal,en als ze dat doen moet je ze meppen.
Je kunt je niet veroorloven een stapje terug te doen bij dit soort honden, dat kan zeer slecht aflopen,zeker als ze een verleden hebben.
Ik zou dus snel wat situaties gaan creeeren waarbij je dit soort zaken laat gebeuren en dan moet je uiteraard wel direct handelen als een wolf.
Zo kun je tenminste zaken voorkomen Alma :pffff: :mrgreen:
Dit klinkt als het advies dat wij kregen toen we Cas uit het asiel haalden.
Bij jou lees ik de ironie maar de GT van het asiel was bloedserieus :(:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

nu is iedere hond gelukkig anders en iedere situatie is anders. maar ik pik het ook niet dat ze staan te grommen als ik bij hun etensbak kom. ik moet er ten alle tijden bij kunnen komen en ik moet ten alle tijden iets weg kunnen pakken of iets uit de bek kunnen halen. gaat het niet goedschiks dan kwaadschiks en nee daar bedoel ik niet mee dat ik ze door het huis laat vliegen. maar ik laat ze wel ff weten dat dit niet de bedoeling is.
ellen
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

tollerlover schreef:nu is iedere hond gelukkig anders en iedere situatie is anders. maar ik pik het ook niet dat ze staan te grommen als ik bij hun etensbak kom. ik moet er ten alle tijden bij kunnen komen en ik moet ten alle tijden iets weg kunnen pakken of iets uit de bek kunnen halen. gaat het niet goedschiks dan kwaadschiks en nee daar bedoel ik niet mee dat ik ze door het huis laat vliegen. maar ik laat ze wel ff weten dat dit niet de bedoeling is.
ellen
Hier net zo.
Hier word niet naar mij gegromd gewoon klaar PUNT.
Ben net zo direkt en duidelijk als mijn honden naar elkaar zijn.
Heb het vrioeger eens bij een hond gehad die dat ook probeerde toen ik bij zijn voerbak in de buurt kwam.
Heb met een rottrap zijn voerbak de ruimte door laten vliegen.
Hij stond mij heel verbaasd aan te kijken en heeft het ook nooit meer gedaan.

Heb ook wel eens een boef van 2 jaar oud terug gekregen met teveel opgebouwd lef en dominantie.
Nou die heb ik wel even alle hoeken laten zien zodat het gelijk uit zijn systeem was.
Daarna een hele trouwe hond aan gehad. :ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: Hier word niet naar mij gegromd gewoon klaar PUNT.
Ik pik het zelfs al niet van een vreemde hond ;-) Zat ooit op een bankje en toen kwam er iets van onbestemd ras aanzeilen (zonder baas uiteraard :roll:) die op Simone wilde rijden. Ik een paar keer "donder op" gezegd maar hij bleef aan de gang. Toen ik hem wegdouwde meende hij naar me te moeten grommen... :mrgreen: Die heeft de stamp voor zijn bek van zijn leven gekregen.
Dat verschafte hem wel enig inzicht in hoe ik erover dacht want hij maakte zich meteen uit de voeten. :ok: Slim beestje.
En die baas maar denken. :denken:
Die hond had toch nooit een scheve bek.?? :80: :LOL: :LOL:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

oh goden de firma Stoer &Co is er ook weer :roll:

@Suske: fijn zulk advies en vreemd ook als je bedenkt dat jullie op een andere manier Cas wél in het gareel hebben gekregen, dit in tegenstelling tot die GT en eerdere bazen.

Toch iets om over na te denken, al klinkt het natuurlijk lang niet zo stoer als trappen en stampen en schoppen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

De discussie gaat over een corrigerende tik. Da's wel iets anders als rammen en stampen en blijven doormeppen. Een tik is iets anders als mishandeling, of het nu om mens of dier gaat.
Een tik kun je gebruiken voor de schrikreactie. Op de hondenschool is mij eens uitgelegt dat honden ons zien als dominante honden met 3 koppen, ons hoofd, en onze 2 handen. Een tik zou dan voor hen een 'snap"ter correctie zijn? :80:
Doorrammen slaat nergens open gaat z'n doel ook voorbij. Da's bewust willen pijnigen en dat kan niemand goed keuren.
Een tik om iemand ergens uit te halen, een negatief iets, kan geen kwaad. Dat kan een erger kwaad voorkomen en dan mag het best eens anders als alleen maar met geduld en lieve woordjes.

Wolven dwingen desnoods ook met geweld bepaalde dingen af tegenover soortgenoten of laten zo hun dominantie zien.
Maar niet doorgaan!!!!!!!!!!!
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
renee-uk
Zeer actief

oh maar dit ging toch om het hondje van een ander?
ben benieuwd of je nog zo stoer bent als je bij dat hondje iemand treft zoals ik, want geloof maar niet dat je ermee wegkwam als je mijn hond tegen zn bek stampte en ik heb toch maar zo het idee dat ik daar niet enig in ben.

Overigens kan bij mij ook iedereen die ik binnen wil hebben over huis komen hoor, denk bij de meeste mensen wel dus wat daar dan zo bijzonder aan is zie ik niet :U:
Ook duidelijkheid is hier troef en surprise surprise duidelijk zijn kan ook zonder lichamelijk te straffen :idea:

Schelden en slaan is in mijn ogen nog steeds een zwaktebod!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Nanna schreef: Wil je dat niet, dan hou je gewoon lekker je mensagressieve joekel bij je :ok:
oh nou is ie ook al mensagressief :LOL:
Afbeelding

tineke

Nanna schreef:
renee-uk schreef:oh goden de firma Stoer &Co is er ook weer :roll:
Voorlopig kunnen zowel Kees als ik iedereen over huis halen, inclusief honden, zonder dat er gebeten wordt :ok: Ze gaan zelfs bij de visite op schoot zitten ;-)
Kunnen we met onze honden over straat zonder dat ze wild naar alles uitvallen of menen te moeten aanvallen. :ok:
En kan ik, als ik daar trek in heb, mijn honden dubbelvouwen. Niet omdat ze bang voor me zijn ,maar omdat ze weten dat wat de baas doet altijd wèlgedaan is :ok:
Omdat ze gewend zijn aan een huishouden waar duidelijkheid boven alles heerst. :ok:
Als dat stoer is, so be it. Ik zie dat mijn honden er wel bij varen en ik hoef me nooit voor gedrag van mijn honden te schamen.
Dat kon en kan ik ook hoor,al moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik met vreemde mensen en Orson wel altijd voorzichtig was.
Overigens kon ik hem ook overal laten loslopen ,ook in de duinen of ander gebied waar wild liep,en kon ik hem ook terugkrijgen wanneer ik wilde ,niet wanneer hij uitgejaagd was.
Dat zie ik jou nou niet zo snel doen met Topsi klaarblijkelijk is er met die duidelijkheid van jou toch soms wat mis :mrgreen:
Maar oh nee dan zijn het plots raseigenschappen en wordt er wat minder zwaar aan getornt :roll:

Ik ben overigens niet anticorrectie hoor ,maar als je een mishandelde getraumatiseerde hond in huis haalt mag je daar best rekening mee houden.
In de situatie zoals Arcee die beschreef vind ik meppen not done maar dat wil niet zeggen dat ik per definitie anticorrectie ben.
Dat slappe gelul eromheen daar reageer ik op.
Je moet dit en je moet want dat type hond zal je anders :blah: :blah: :blah: :blah:
Ja hoor en na die ene mep is het het zonnetje in huis en durven ze nooit meer wat te doen ,ook als je weg bent zelfs nog niet :roll:
ArCee
Zeer actief

Nanna schreef:
renee-uk schreef:oh maar dit ging toch om het hondje van een ander?
Een hond van een ander die naar mij gromt heeft idd een probleem. Hangt een beetje van de context af natuurlijk, maar zoals in het door mij boven beschreven voorbeeld: ja, dan is ie aan de beurt. Dat pik ik gewoon niet.
Wil je dat niet, dan hou je gewoon lekker je mensagressieve joekel bij je :ok:
Tsjah, dan ben of heel stoer............ of ontzettend dom in mijn ogen.
Ik ken best een paar honden, dat als dat bij hen doet, of beter, probeert want verder zul je niet komen, dat je goed aan de beurt bent stampertje :lekkerpuh:
Die hebben je er graag voor over :ok:
Dat WAS bij die 2 van mij ook, als je het met de ene probeerde, dan kwam nr 2 ook ff helpen en ik denk dat ik weet waar ik mijn geld op gezet had :W:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:
tollerlover schreef:nu is iedere hond gelukkig anders en iedere situatie is anders. maar ik pik het ook niet dat ze staan te grommen als ik bij hun etensbak kom. ik moet er ten alle tijden bij kunnen komen en ik moet ten alle tijden iets weg kunnen pakken of iets uit de bek kunnen halen. gaat het niet goedschiks dan kwaadschiks en nee daar bedoel ik niet mee dat ik ze door het huis laat vliegen. maar ik laat ze wel ff weten dat dit niet de bedoeling is.
ellen
Ze mogen hier ook hun goddelijke gang verder gaan maar als er iets moet gebeuren dat ik wil dan gebeurt dat ook :hmmm: . En dan komen we dus niét aan met "dat heb ik liever niet" :neenee: . Daar heb ik me in mijn tijd bij de DA altijd ernstig over verbaasd. Dat enorm veel honden de simpelste dingen, zoals bijvoorbeeld even in een oor kijken, gewoon niet toestaan en meteen met blikkerende tanden klaarstaan. Mensen die de riem dan aan mij overhandigen "dat doe jij maar hoor, ik durf dat niet".
Soms was het al een worsteling om een simpel entinkje te zetten. :19: Bij een schrikbarend aantal mensen is dus de hond de baas in huis.
Ik kan geen nagels knippen bij Finn omdat de eerste keer dat ik dat deed ik direct in zijn leven knipte. Ik ga die battle ook niet aan, bij de da vertrouwt hij me wel weer genoeg als ik hem vasthoud en zij de nagels knipt. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Oren en tandjes kijken kan ik dan wel weer, en ook een clysma ooit eens gezet. Maar ook dat doe ik geen tweede keer in mijn uppie meer :mrgreen: met linkerhand zijn muil bij me weghouden en met rechts dat ding in zijn anus planten... het ging maar oei wat was hij in zijn eer aangetast :gvd: :L: :tong: (hoop het ook nooit meer te hoeven doen dat terzijde)
ArCee
Zeer actief

Quote Tineke:
In de situatie zoals Arcee die beschreef vind ik meppen not done maar dat wil niet zeggen dat ik per definitie anticorrectie ben.
Je moet dit en je moet want dat type hond zal je anders
Ja hoor en na die ene mep is het het zonnetje in huis en durven ze nooit meer wat te doen ,ook als je weg bent zelfs nog niet

......en dat mag jij best vinden. :ok:
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

@ Nanna, even voor de duidelijkheid, Cas heeft nog nooit naar ons of anderen gegromd....
Hij had één van zijn (vele) vorige eigenaren gebeten, dat dan weer wel :(:
En een keertje gesnauwd naar onze buurjongen die met zijn enorme kolenschoppen van
handen bij de eerste kennismaking direct behoorlijk wild over zijn kop ging "aaien".....

Iedereen heeft hier in de jaren dat hij bij ons was gewoon binnen kunnen lopen, sterker
nog: hij dacht dat iedereen speciaal voor hem op visite kwam :wink:

Ook bij de DA was hij altijd ok, we hebben nooit een probleem gehad met uitvallen o.i.d
en ook nooit een snoetje gebruikt.
Dat de DA bij zijn inslapen met tranen in zijn ogen ons pad op kwam lopen zegt denk ik
wel genoeg........

Zou het jammer vinden als er een verkeerd beeld zou ontstaan.

(en ik kan heel goed zijn slechte eigenschappen benoemen hoor, hij was zeker geen helig
boontje :wink: )
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
tineke

:denken:
Nanna schreef:
tineke schreef: Overigens kon ik hem ook overal laten loslopen ,ook in de duinen of ander gebied waar wild liep,en kon ik hem ook terugkrijgen wanneer ik wilde ,niet wanneer hij uitgejaagd was.
Dat zie ik jou nou niet zo snel doen met Topsi klaarblijkelijk is er met die duidelijkheid van jou toch soms wat mis :mrgreen:
Topsi mág van mij jagen ;-) Op voorwaarde dat ze iedere paar minuten haar neus laat zien. :19:
Natuurlijk en als jij het niet wilt dan doet ze het niet.
Jij kunt haar los rondhuppende konijnen laten passeren gewoon omdat je duidelijk bent :denken:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Nanna schreef:
renee-uk schreef:oh goden de firma Stoer &Co is er ook weer :roll:
Voorlopig kunnen zowel Kees als ik iedereen over huis halen, inclusief honden, zonder dat er gebeten wordt :ok: Ze gaan zelfs bij de visite op schoot zitten ;-)
Dat kan hier ook, zelfs met je hele roedel erbij :E: daar hoef ik geen maat 39 voor in een smoel te stampen :ok:
Afbeelding
ArCee
Zeer actief

Volgens mij heeft Tineke een glazen bol, waarin ze elke hond ziet??
Ze weet schijnbaar alles over de hond van een ander, en sowieso alles beter als een ander :blah: Sjucht.....................
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

nog heul efkes en dan gaat mascha corrigerende tikken uitdelen!
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

ArCee schreef:Quote Tineke:
Ja hoor en na die ene mep is het het zonnetje in huis en durven ze nooit meer wat te doen ,ook als je weg bent zelfs nog niet

Ik wapper misschien ook wel eens snel met mijn handjes. Maar puur omdat ik niet bewust nadenk over hoe te corrigeren.
Toen ik Finn net had deelde mijn moeder snoep uit aan de kinderen en ineens neemt hij een jump omhoog en grist wat uit haar handen, in de fractie erop had hij een knal op zijn snoet te pakken van mij met een grote bek erbij.
Ik schrok, en hij was onder de indruk van die tik. Nooit meer gedaan.
Bluf hapte eens een brok haring bijna uit mijn bakkus, ik wilde net een hap nemen en ze had bijna mijn lip mee te pakken. Ik heb direct toen ook uitgehaald en haar bij de bek gepakt. Ik vind dat geen zaken die ik met afleiding koekjes etc. af kan leren bij een volwassen hond.
Zouden ze zoiets bij elkaar proberen, wat in het begin wel eens aan de hand was dan grijpen ze elkaar ook bij de bek en laten ze heel duidelijk weten waar een grens ligt. Die van mij tenminste wel en dan volgen ze ook niet eerst de regeltjes op van waarschuwend grommen, opstaan houding geven etc. wordt er over een grens gegaan dan zijn ze niet misselijk naar elkaar toe.
Goed ik ben geen hond. Maar bepaalde zaken daar denk ik gewoon ook niet over na en reageer ik instinctief. En dat kan wel eens met een tik zijn.
En in andere gevallen kan ik weer wel oplossingsgericht en conflictvermijdend en met afleiding werken om iets te bereiken.
tineke

ArCee schreef:Volgens mij heeft Tineke een glazen bol, waarin ze elke hond ziet??
Ze weet schijnbaar alles over de hond van een ander, en sowieso alles beter als een ander :blah: Sjucht.....................

Tja die touretteachtige kreten die jij slaakt zijn makkelijk te weerleggen hoor daar heb je geen glazen bol voor nodig :engel:
Gewoon een stukje gezond verstand is voldoende :ok:
ArCee
Zeer actief

Wanneer schakel je dat in dan?? :80:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

als jullie elkaar te stom vinden om op te reageren... waarom doe je het dan ? :-)
Afbeelding
tineke

Nanna schreef:[edit: Topsi heeft tóch een keer een tik gehad. Toen ze heel lang was weggebleven, als jong hondje. Ze snapte hem overigens metéén. :ok:
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Ik had ipv een lel een horloge gegeven :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief

Nanna schreef: Ik zie niet wat dit te maken heeft met een hond die boos naar mij gromt als ik hem bij mijn teef wegduw, overigens... :19:
daar had jouw antwoord naar mij ook weinig mee te maken, je haalt zelf allerlei gedragingen van je eigen honden erbij dus nou ook niet zeuren als het daar over verder gaat :neenee:
Afbeelding

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Nanna schreef:
massam schreef:als jullie elkaar te stom vinden om op te reageren... waarom doe je het dan ? :-)
Da's leuk ;-) Nog effe en dan komen de krachtige kaken geschikt voor het vermalen van graan en kleine knaagdieren weer tevoorschijn :LOL:
:goeie:
Afbeelding
tineke

Nanna schreef:
massam schreef:als jullie elkaar te stom vinden om op te reageren... waarom doe je het dan ? :-)
Da's leuk ;-) Nog effe en dan komen de krachtige kaken geschikt voor het vermalen van graan en kleine knaagdieren weer tevoorschijn :LOL:
Nou het voldoet wel aan het profiel ,inclusief het extreem lage voorhoofd uiteraard :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door tineke op 17 aug 2011 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ArCee
Zeer actief

blondie schreef:
ArCee schreef:Quote Tineke:

Ik wapper misschien ook wel eens snel met mijn handjes. Maar puur omdat ik niet bewust nadenk over hoe te corrigeren.
Toen ik Finn net had deelde mijn moeder snoep uit aan de kinderen en ineens neemt hij een jump omhoog en grist wat uit haar handen, in de fractie erop had hij een knal op zijn snoet te pakken van mij met een grote bek erbij.
Ik schrok, en hij was onder de indruk van die tik. Nooit meer gedaan.
Bluf hapte eens een brok haring bijna uit mijn bakkus, ik wilde net een hap nemen en ze had bijna mijn lip mee te pakken. Ik heb direct toen ook uitgehaald en haar bij de bek gepakt. Ik vind dat geen zaken die ik met afleiding koekjes etc. af kan leren bij een volwassen hond.
Zouden ze zoiets bij elkaar proberen, wat in het begin wel eens aan de hand was dan grijpen ze elkaar ook bij de bek en laten ze heel duidelijk weten waar een grens ligt. Die van mij tenminste wel en dan volgen ze ook niet eerst de regeltjes op van waarschuwend grommen, opstaan houding geven etc. wordt er over een grens gegaan dan zijn ze niet misselijk naar elkaar toe.
Goed ik ben geen hond. Maar bepaalde zaken daar denk ik gewoon ook niet over na en reageer ik instinctief. En dat kan wel eens met een tik zijn.
En in andere gevallen kan ik weer wel oplossingsgericht en conflictvermijdend en met afleiding werken om iets te bereiken.
Dat is normaal menselijk gedrag denk ik?

Ik heb het bij ons in het bos een aantal malen meegemaakt dat er mensen hun hond een tik gaven in een situatie waarvan ik denk, ik kan mij er iets bij voorstellen.
Slaan heeft nooit de voorkeur en verdient geen schoonheidsprijs, maar goed, soms?

Daarentegen heb ik ook mensen gezien die dusdanig bezig waren dat ik er opaf of zelfs tussen gestapt ben omdat die dusdanig hun hond zowat in elkaar aan het meppen waren, zelfs een keer een puppie, dat het bloed bij me weg trok.
Dat kan ik niet hebben of aanzien, en ik kan me dan ook niet afzijdig houden of de andere kant op kijken en doen alsof ik gek ben.
1 sloeg gewoon door terwijl het hondje al op zijn rug gerolt zich helemaal overgaf. Ja sorry, dan gaan de stoppen door :devil:
Dat heeft niets meer met corrigeren of iets dergelijks te maken.
tineke

ArCee schreef:[Ik heb het bij ons in het bos een aantal malen meegemaakt dat er mensen hun hond een tik gaven in een situatie waarvan ik denk, ik kan mij er iets bij voorstellen.
Slaan heeft nooit de voorkeur en verdient geen schoonheidsprijs, maar goed, soms?
Ik zal het je nog een keer proberen uit te leggen ,ik ben niet anticorrectie zelfs in sommige gevallen een fysieke correctie kan ik me goed voorstellen en heb ik ook weleens gedaan.
Maar in jou geval heb je ene mishandelde getraumatiseerde hond in huis gehaald waar je een kluif bij in de bek duwt met de bedoeling die weer af te pakken en als dat niet lukt een mep te verkopen.
Dat zou ik inderdaad niet doen maar goed die kort door de bocht reactie zou ik me nog wel kunnen voorstellen.
Maar het verhaaltje wat jij erbij ophangt ,en ja dat komt toch echt van jou zelf af ,dat het noodzakelijk was omdat het een rottweiler was ,dat ze daardoor direct betrouwbaar werd voor alle andere gezinsleden dat klopt niet.
Sterker nog dat is pure onzin.

Zelf heb ik juist de ervaring dat honden die mishandeld zijn ,of overmatig gecorrigeerd het heel goed doen op een andere ,een posiitieve ,benadering.
Net zoals ik een correctie voor een hond die dat nog nooit gehad heeft een prima idee vindals dat nodig mocht zijn.
Honden die alles mogen en mochten ,zich door hun baasje van niets lieten weerhouden, omdat die dat ook niet echt duidelijk maakte uiteraard.
Zulke honden zie je juist weer vaak opknappen van een duidelijke benadering en correctie.

Dus nogmaals ik ben niet anticorrectie alleen in jouw geval vind ik een correctie niet fair naar die desbetreffende hond toe, en de magische eigenschappen die jij aan die correctie verbind onzin.
bouvierpoedel
Zeer actief

Ik had het ook niet over getraumatiseerde hondjes.
Maar 1 waar je niet tot doordrong na van alles geprobeert te hebben en die mij even zou slachten als ik de deur open zou doen en de visite ook als ze binnenn kwamen.
Die hond was 2 jaar lang niet opgevoed en toen hij daar iedereen begon te grijpen en ook de honden van het gezin wilde slopen kreeg ik hem terug als vals.
Die hond kon wel tegen een stootje en heb hem dus flink op zijn donder gegeven omdat ik wist dat ik het zou winnen.
En goed gekeken hoe zijn houding was .
Bij het onderdanoig worden heb ik hem los mee naar buiten genoemn wat eigenlijk ook niet kon en heb hem de hemel ingeprezen.
Daarna nooit geen ellende of bijten meer met hem gehad.
Beter zo dan een spuitje bij de DA als niet te heropvoeden.
En dat heeft niets met stoer of weet ik wat te maken.

De ander met die voerbak was ik zat met zijn gegrom en uitvallen.
Dus heb gewoon een trap tegen zijn voerbak gegeven en het heeft geholpen.
Als mijn andere honden erbij waren geweest hadden ze hem even flink gesloopt.
Dus het hielp .

Met een hond die gevoeliig is of een kutleven heeft gehad zou ik ook anders reageren en handelen.
Heb er zelfs wel eens 1 in bed genoemen in mijn armen 3 weken lang.
Hondje is trouwens 16 geworden bij mij.

Dus het gaat helemaal niet over iedere hond willekeurig in elkaar rammen.
Bij een hond gelijkend op die eerste hond had ik misschien wat anders gedaan.
Net als je niet bij iedere andere hond alleen maar positief kunt opvoeden/heropvoeden .
tineke

bouvierpoedel schreef:Ik had het ook niet over getraumatiseerde hondjes.
Maar 1 waar je niet tot doordrong na van alles geprobeert te hebben en die mij even zou slachten als ik de deur open zou doen en de visite ook als ze binnenn kwamen.
Die hond was 2 jaar lang niet opgevoed en toen hij daar iedereen begon te grijpen en ook de honden van het gezin wilde slopen kreeg ik hem terug als vals.
Die hond kon wel tegen een stootje en heb hem dus flink op zijn donder gegeven omdat ik wist dat ik het zou winnen.
En goed gekeken hoe zijn houding was .
Bij het onderdanoig worden heb ik hem los mee naar buiten genoemn wat eigenlijk ook niet kon en heb hem de hemel ingeprezen.
Daarna nooit geen ellende of bijten meer met hem gehad.
Beter zo dan een spuitje bij de DA als niet te heropvoeden.
En dat heeft niets met stoer of weet ik wat te maken.

De ander met die voerbak was ik zat met zijn gegrom en uitvallen.
Dus heb gewoon een trap tegen zijn voerbak gegeven en het heeft geholpen.
Als mijn andere honden erbij waren geweest hadden ze hem even flink gesloopt.
Dus het hielp .

Met een hond die gevoeliig is of een kutleven heeft gehad zou ik ook anders reageren en handelen.
Heb er zelfs wel eens 1 in bed genoemen in mijn armen 3 weken lang.
Hondje is trouwens 16 geworden bij mij.

Dus het gaat helemaal niet over iedere hond willekeurig in elkaar rammen.
Bij een hond gelijkend op die eerste hond had ik misschien wat anders gedaan.
Net als je niet bij iedere andere hond alleen maar positief kunt opvoeden/heropvoeden .
Wij zijn het eens hoor Kees want zo denk ik er ook over :wink:
Voor sommige honden is een duidelijke begrenzing een prima aanpak ,vaak omdat het vorige baasje juist daar steken heeft laten vallen.
Ik heb het dus ook niet over nooit corrigeren maar specifiek over het geval waarin Arcee meende te moeten corrigeren.
In dat geval vond ik het dus een slecht plan en niet fair tegenover de hond.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”