Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Re: Castratie

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het enige wat telt is toch of de eigenaar het als probleem ziet of niet? Als Caroline er geen probleem mee heeft is het toch ok. We hebben geen van allen perfecte honden, die bestaan ook niet. Zo lang het voor de eigenaar acceptabel is, zie ik het probleem niet.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

sirene schreef:
sirene schreef:Het is ook moeilijk advies geven omdat ik soms geen hoogte van het probleem krijg. Soms schrijf je iets, ik schrik me dan rot en later schrijf je dat het nou ook weer niet zo erg is.
Caro. schreef:Dat eerste ging over het vuurwerk, het leek er in eerste instantie op dat hij schrik er van had, maar na een paar dagen 'voor knallen' was hij eraan gewend.
Ja, dat bijvoorbeeld. Maar nu ook. Ik begreep nu dat jij buiten komt en dat hij dan als een gefrustreerde idioot :o rondloopt, helemaal gespannen. In het andere topic lees ik dat hij het maar bij 2 reuen doet. Je schreef dat je dacht dat hij "gevaar" zag in de situatie, dus niet agressief of territoriaal gemotiveerd. Dan gaat castratie sowieso niet helpen.
O jee, ingewikkeld gequote, ik ga mijn best doen :wink:
Er lopen dingen door elkaar: bij 2 reuen en 1 teef Chow (van dat andere topic) gaat hij compleet over de rooie, ziet om iedere hoek gevaar en is echt super gespannen daarna gedurende het hele rondje.
Daarnaast ziet hij 'de buurt' als blijkbaar niet al te veilig en is sowieso niet relaxed. Dus het zit er al in, maar bij bepaalde situaties komt het heel erg naar boven.
Bv, loopt hij in de polder dan staat zijn staart zo tussen naar beneden en half, prima stand dus. Loopt hij hier in de buurt, dan staat zijn staart direct vanaf het begin kaarsrecht in de lucht en zijn ogen speuren alles af.

Het is logisch, lijkt mij, dat hij de reactie op de 2 reuen en de ene teef, niet vanuit het niets krijgt. Hij is al gespannen en bepaalde honden verergeren dat.
sirene schreef:
Caro. schreef:Hij speelt nu nauwelijks met teven omdat er een reu aan kan komen. Waar hier veel honden zijn, is het niet overzichtelijk.
Dat is in het 'hondenpark' met allemaal bochten, bomen, e.d.
Hij luistert goed, maar niet als hij een andere reu ziet. Dan wil hij erop af met hoge staart en geborstelde rug en nek. Soms stopt hij wel en luistert hij, maar zeker niet altijd in deze situaties (en dan heb ik het alweer over ruim een jaar geleden, want nu gaat hij dus aan de lijn in de buurt).
Maar kun je hier niet op trainen zodat hij wel vaker los kan ? Aan een lange lijn bv.
Leer een nieuw signaal aan voor het hierkomen en laat hem zijn voer verdienen. Verdeel wat CB over bakjes die je mee kunt nemen of koop een droger en maak gedroogde hamburgers van zijn voer die hij kan verdienen.
Dat doe ik dus allemaal al 3 jaar. Puchu luistert perfect, behalve als hij een andere reu ziet. Dan kan ik op 50 meter gaan trainen, maar het boeit hem niet meer, hij is daarop gefixeerd.

sirene schreef:
Caro. schreef:Het is zo, Puchu is super relaxed en gemakkelijk thuis. Zodra hij één stap over de drempel zet, verandert hij in een hond die zeer alert is, alles aftuurt en weinig aandacht voor iets anders meer heeft.
Oh, ik had het dus toch echt gelezen.
In het andere topic zei je toch echt dat het maar bij twee honden was.

xxx schreef:
Gedraagt hij zich alleen zo bij de "gevaren" ;-) of bij alle reuen die hij tegenkomt?

jij schreef
Nee, gelukkig niet zeg :N: Hij vindt de meeste reuen niks, kan wat blaffen (is al enorm verminderd), maar hij is dan binnen een seconde of 10 het voorval weer kwijt.
Het gaat om 2 reuen uit de buurt en 1 Chow Chow. Laat ik zeggen dat ik die gemiddeld 1 keer per week tegenkom of dat Puchu hun pas uitgezette spoor ruikt.
Zie bovenstaande :wink:
sirene schreef:
Caro. schreef:Als hij in de polder loopt, dan is het te overzien, verwacht hij blijkbaar geen gevaar en is hij ook relaxed en luistert uitstekend.
Als hij in de buurt aan de lijn loopt, dan verwacht hij zo ongeveer achter iedere hoek gevaar (tenminste, zo komt het op mij over) en is hij in hoge staat van alertheid. Heeft hij werkelijk zijn vijand gezien of gesnoven dan is hij helemaal hyper opgefokt, schrikt heel snel, hersteld ook direct weer als er niks aan de hand is. Maar in ieder geval is hij dan soms wel 20 of 30 minuten in uitermate alerte toestand.
Daar zou ik dus of een GT naar laten kijken (want ik kan zo niet zien wat Puchu's motivatie is en wat jou reactie is) of dat hele rondje gewoon niet meer doen.
Hij moet plassen en poepen ja. Maar daar hoef je geen half uur voor te lopen. Gewoon grasje in de straat en klaar. En dan in de polder langer of een andere activiteit aanbieden waar hij bevrediging uit haalt.
Ik hoop dat het iets duidelijker is nu. En voor alle zekerheid: ik vind het geen groot probleem, Puchu is een geweldige hond, in huis probleemloos en super lief. Ik vind het alleen sneu voor hem dat hij zich zo opgefokt voelt buiten (niet in de tuin en niet in de polder, maar in de buurt) en zou hem voor zichzelf graag wat relaxter zien en wellicht is dan wat meer omgang met andere honden mogelijk.
En toch hè, denk ik dat je het relaxte moet zoeken in training en je eigen houding en duidelijkheid naar hem toe, en niet in Puchu zelf. Puchu is relaxt. Iets maakt dat hij bevestigd of aangemoedigd wordt in zijn gedrag en dat is geen reu die er niet eens is.
Dat geloof ik best Sonja, maar nogmaals, ik ben wie ik ben. Ik ruik geen reu die er 10 minuten geleden heeft gelopen en Puchu wel en dan verandert zijn houding, wordt hij gespannen. Ik weet niet wat ik daaraan bijdraag, want ik kan heel die reu niet ruiken en er verandert dus ook niks in mijn houding om dat aan te geven omdat ik totaal niet weet dat die hond daar heeft gelopen.
Maar goed, wellicht dat een ander een andere invloed op hem heeft, maar ik niet en Pieter ook niet.
sirene schreef:
Caro. schreef:Al is hij idd geen echte 'speelhond' hoor, maar als straks Kaya er niet meer is hij misschien wel erg alleen?
Ja, wellicht wel. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Kaya wordt 15 jr dus... :wink:
Ik denk dat je nu eerst moet werken aan wat je nu wilt.
Kaya wordt geen 15, we mogen blij zijn met iedere maand dat ze er nog is en misschien verbaast ze ons en is ze er nog een jaar.
Het werken aan wat ik nu wil, dat doe ik dus al heel lang. Verbetert is dat hij niet meer zo enorm uitvalt, dat ik daar veel meer grip op heb, maar zijn gemoedstoestand is daarmee zeker niet verbeterd in die situaties. Na het zien of ruiken van bepaalde honden blijft hij in zéér alerte staat gedurende de hele wandeling. Ik doe oefeningen met hem, hij luistert, hij loopt trouwens ook prima naast me hoor, alleen zijn gemoedstoestand is zeer opgewonden (geborstelde rug, nek, hoge staart, schrikken - met snel herstel overigens - kijken om ieder hoekje).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik ga er nu met deze topic v.w.b. het forum wel eventjes mee stoppen, want ik heb nu toch het idee/gevoel dat het groter gemaakt wordt dan het is en voel me er bijna schuldig over dat ik erover begonnen ben.
Puchu is een geweldige hond met één minpuntje.... ik ben vast een geweldig mens, maar heb heel wat meer minpuntjes dan Puchu :wink:
Waarmee ik bedoel te zeggen dat niemand perfect is, mens niet en hond niet en als je dan maar één minpuntje hebt, dan ben je geweldig in mijn ogen. Misschien is dat deel er niet genoeg uitgekomen in mijn reacties, maar dat is dan absoluut niet zo bedoeld.

Bedankt allemaal voor de reacties :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

malinois schreef:
djow schreef: :80:

Ben ik het ook echt helemaal niet mee eens. Had dit stukje ook even gemist. Ik ga elkedag een half uur fietsen met Fodor en/of 2 uur lopen, rennen met hem zodat hij die energie eruit kan gooien, maar dan blijft het buiten nogsteeds een probleem, of hij nou voldoening heeft of niet.
ik haak hier toch even op in, ik heb vroeger ook altijd gefietst met mijn honden maar ik had nooit het idee dat ze daar echt geestelijk en lichamelijk vermoeid van waren... Ik kon rustig daarna nog een half uur en balletje gaan gooien dat deden ze ook nog met veel plezier dan...
Vandaar dat ik ook dagelijks ga speuren, trainen minimaal 2 dagen per week etc. want alleen met wandelen en fietsen daar zouden ze hier absoluut niet genoeg aan hebben.
Mijn hond krijgt 100% zeker genoeg mentale en fysieke stimulatie. Naast het twee uur lopen of fietsen op een dag, zorgen we voor genoeg andere activiteiten. Als het aan hem ligt wordt hij 's avonds echt niet meer uitgelaten. :F: Toch heb ik erg veel problemen gehad wat betreft mijn hond en de hormonen. Het liefst was ik gewoon verhuist naar het platteland en had hem nooit laten castreren, maar dat wil mijn vriend niet, dus dit was voor ons geen optie. Terwijl als ik bij mijn ouders logeerde die in een dorp wonen, ik de hond zonder riem uit kon laten. Hier zijn we voor de kortere rondes gebonden aan drukbezochte losloopstukken waar je niets af kunt laten hangen van andere hondeneigenaren, want de moraal ligt daar anders dan hier op het hondenforum. ;) Ik denk ook dat als we de hond hadden getraind bijvoorbeeld met behulp van een TT, de zaken wel anders hadden gelegen en ik hem goed in het gareel had kunnen krijgen zonder castratie.
Maar er waren ook andere dingen die mee speelden, ik vind het fijn om met een loslopende hond andere loslopende honden te passeren (ook als die loslopende honden op de mijne komen afgestormd) en ik vind het ook leuk dat hij zich vermaakt in plaats van vecht met andere honden.
Dus is de gemiddelde huishond te vergelijken met een hond van een hondengeleider die de hond al dan niet met een TT traint en in een gecontroleerde omgeving als een hondenclub ruimschoots aan zijn beweging komt? Of is de hond van het boerenerf te vergelijken met een hond in de stad? Ik vind dat het wat castratie betreft heel belangrijk is te kijken naar de combinatie baas/hond en naar de situatie waar ze zich in bevinden. Ik denk dat er vaak te makkelijk wordt gedacht over castratie, maar in sommige gevallen vind ik het wel een extra hulpmiddel hoor. Marc heeft ook echt wel een punt dat de meeste honden überhaupt te weinig beweging en uitdaging krijgen en dan vind ik castratie ook geen optie. De andere basisvoorwaarden moeten zo goed mogelijk zijn voor er over wordt gegaan tot castratie vind ik. Als ik opnieuw voor de keuze had gestaan had ik weer voor castratie gekozen, maar dan wel eerst een chemische. Ik denk gewoon niet dat het in onze situatie op een andere manier (uitgezonderd TT misschien) was gelukt om de hond nu zo te krijgen als hij is. Ondanks de bloed, zweet en tranen die we er in hebben gestopt. Had ik dan geen Catahoula moeten nemen? Nee, misschien niet. Maar het was nu eenmaal zo en ik wilde mijn hond er niet om herplaatsen. En nu gaat het goed en volgens mij leidt hij een heel leuk balloos leven. Inmiddels loopt hij één dag in de week met de hondenuitlaatservice mee, tussen volle reuen. Dat is mijn doel voorbij, maar ik vind het nu toch best fijn nu het blijkt te kunnen.
Als de situatie uit de klauwen loopt, ondanks de inzet van de baas, vind ik wel dat het leuk moet blijven. En niet alleen voor de baasjes, maar voor sommige honden denk ik ook dat het prettiger is. Alleen maar omdat het baasje minder gefrustreerd met de hond rond loopt als de castratie het gewenste effect heeft.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Caro. schreef:Ik ga er nu met deze topic v.w.b. het forum wel eventjes mee stoppen, want ik heb nu toch het idee/gevoel dat het groter gemaakt wordt dan het is en voel me er bijna schuldig over dat ik erover begonnen ben.
Puchu is een geweldige hond met één minpuntje.... ik ben vast een geweldig mens, maar heb heel wat meer minpuntjes dan Puchu :wink:
Waarmee ik bedoel te zeggen dat niemand perfect is, mens niet en hond niet en als je dan maar één minpuntje hebt, dan ben je geweldig in mijn ogen. Misschien is dat deel er niet genoeg uitgekomen in mijn reacties, maar dat is dan absoluut niet zo bedoeld.

Misschien was het, ondanks dat het misschien groter gemaakt werd dan het is, toch fijn om je gedachten er over te delen. ;) Veel succes met Puchu. :ok:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Caro. schreef:Ik ga er nu met deze topic v.w.b. het forum wel eventjes mee stoppen, want ik heb nu toch het idee/gevoel dat het groter gemaakt wordt dan het is en voel me er bijna schuldig over dat ik erover begonnen ben.
Ik heb er nooit aan getwijfeld of je Puchu nog wel geweldig zou vinden hoor!
En je hoeft ook echt niet alles aan je hond geweldig te vinden, zelfs niet aan Puchu ;)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

smoekie schreef:
djow schreef:Heb een lijk van 3/4 meter of langer
Foto please :F:
:smile: :lol:

Ik ga nu slapen dus reageer een andere keer op de rest maar moest hier nog even om lachen :smile:

Lijk van 3/4 meter :mrgreen: Ik denk in plaatjes :smile:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Ik ook vandaar het verzoek om een foto :smile:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Ήυs

http://www.youtube.com/watch?v=x7v3CkpP ... ata_player

Vanochtend rook hij waarschijnlijk de labrador reu, en reageerde zo.

Ik zeg nu express even niks om het even te laten zien maar hij is daar dus helemaal over de zeik. Zó extreem gevoelig voor prikkels.

Edit: normaal zit zijn halti aan zijn halsband, maar deze had ik gisteravond niet opgeruimd en had hij gesloopt. Dus normaal loop ik niet zo met zijn halti maar kon even niet anders. Dit is niet de reden dat hij dit gedrag vertoond, hij doet dit ook met halsband, of tuigje enz. Hij rook iets en reageerde daar op deze manier op..
Laatst gewijzigd door Ήυs op 18 feb 2011 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Waarom gebruik je geen Gentleleader of een Halti-harness? Het ziet er niet echt lekker uit als die zo gaat trekken met een halti om :ugh:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Je gebruikt de halti niet zoals het hoort zo.
De politielijn moet met de ene haak aan de halti en met de andere aan de halsband bevestigd worden.
Dan met twee handen handlen, stuk riem met halti in linkerhand, stuk riem met halsband in rechterhand.
Zo kun je voorkomen dat hij zijn hele gewicht op de halti krijgt.

Edit, en apart je honden uitlaten, kun je veel beter handlen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

hij loopt duidelijk voor je uit, en dat is nu niet de bedoeling van dat ding :wink:
gewoon trainen op naast je lopen die Gl gaat dat niet automatisch voor je oplossen hoor, denk dat ik gek zou worden als mijn hond zo voor me uit ging :N:
Ήυs

Renee1966 schreef:Je gebruikt de halti niet zoals het hoort zo.
De politielijn moet met de ene haak aan de halti en met de andere aan de halsband bevestigd worden.
Dan met twee handen handlen, stuk riem met halti in linkerhand, stuk riem met halsband in rechterhand.

Klopt ;) dat had ik er nog even bij moeten vermelden, ik heb altijd zijn halsband om en doe dan het ringetje waar de riem nu aan bevestigd zit door de halsband. Maar nu vond ik zijn halsband vanochtend op de grond, met de sluitingen eraf gekauwd :P ik moest werken en had dus even geen halsband :80:

Dus moest even zo. Dat is overigens niet de reden van zijn gedrag, hij zou anders ook over de zeik raken.

Bij deze: zo heeft hij zijn halti nooit om maar kon even niet anders, maar dit gedrag vertoond hij ook met halsband of tuig of weet ik het.

Ik heb hem daarna even uit die situatie gehaald, wat aandachtsoefeningen gedaan en rustig laten worden en toen liep hik weer keurig mee.

Wat vinden jullie van dit gedrag? Alleen omdat hij die reu ruikt?
Ήυs

S@ndr@ schreef:hij loopt duidelijk voor je uit, en dat is nu niet de bedoeling van dat ding :wink:
gewoon trainen op naast je lopen die Gl gaat dat niet automatisch voor je oplossen hoor, denk dat ik gek zou worden als mijn hond zo voor me uit ging :N:
Ja maar zo loopt hij normaal niet hè ;) hij reageerd nu op iets.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

je moet hem dus voor die tijd al hebben, desnoods ga je stil staan of terug, als je blijft lopen ga je in de richting die hij wil en heeft ie toch succes.
Renee1966
Zeer actief

djow schreef:

Klopt ;) dat had ik er nog even bij moeten vermelden, ik heb altijd zijn halsband om en doe dan het ringetje waar de riem nu aan bevestigd zit door de halsband. Maar nu vond ik zijn halsband vanochtend op de grond, met de sluitingen eraf gekauwd :P ik moest werken en had dus even geen halsband :80:

Dus moest even zo. Dat is overigens niet de reden van zijn gedrag, hij zou anders ook over de zeik raken.

Bij deze: zo heeft hij zijn halti nooit om maar kon even niet anders, maar dit gedrag vertoond hij ook met halsband of tuig of weet ik het.

Ik heb hem daarna even uit die situatie gehaald, wat aandachtsoefeningen gedaan en rustig laten worden en toen liep hik weer keurig mee.

Dan zit hij nog niet goed, 2 haken gebruiken, 2 handen handlen.

Het gedrag vind ik niet vreemd, heb een teef gehad met een bloedhekel aan een herderteef uit de buurt (liep altijd los en klapte dan bovenop mijn hond), als ze die rook of zag werd ze pislink , pompte zich op etc.
Was een hond die ik met stem heel makkelijk onder appel kon houden, dus dat was vrij eenvoudig in de kiem te smoren, :neenee:
Ήυs

Joera schreef:Waarom gebruik je geen Gentleleader of een Halti-harness? Het ziet er niet echt lekker uit als die zo gaat trekken met een halti om :ugh:
Halti harness ziet er inderdaad beter uit. Maar heb ik dan nog volledige controle? Ookal valt hij uit?
Ήυs

S@ndr@ schreef:je moet hem dus voor die tijd al hebben, desnoods ga je stil staan of terug, als je blijft lopen ga je in de richting die hij wil en heeft ie toch succes.
Dan moet je even mijn vorige stukje lezen. Ik reageerde nu niet om het gedrag te laten zien. Haalde hem daarna uit de situatie.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet goed gaan. Ik weet dat als ik mijn eerlijke mening geef je dat niet prettig vindt. Maar ik vind het filmpje heel erg onprettig. Je hond heeft geen idee wat hij moet doen en komt op mij over als een niet blije hond. Waar is jullie samenwerking? Waar ben jij als hij zo doet? Op je vorige filmpjes zag ik dat hij lekker los was op het strand, hij speelde met een reu en meer leuke dingen. Jij gaf hem leiding en sturing en leek heel blij met hem. Op dit filmpje zie ik niks van contact, niks van samenwerking en ook helemaal geen poging daartoe. Je hebt je handen vol omdat je met 2 honden loopt. Je hebt er zelf een teef naast gezet wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor het gedrag van een puberende reu van dit ras.

Ik zou beginnen met ze apart uitlaten. Dat is wel het minste wat je moet doen. Daarnaast moet je meer begrip hebben en niet werken met tuigjes en andere dingen. Als je daarmee werkt moet je er ook mee werken en niet alleen de riem vasthouden.

Ik vind het er dus niet zo best uitzien. Ik vraag me af of je hiermee iets gaat bereiken. En nogmaals, dat is mijn eerlijke mening hoewel ik weet dat je die niet op prijs stelt. Je hond heeft nog een heel leven voor zich. Het kan toch niet zo zijn dat het dit is? Aan een halti naast zijn teef een beetje trekken en doen waardoor hij alleen maar heel erg opgefokt zal raken. Ik zie een hond die barst van de energie en rastype. Ik blijf erbij dat ik denk dat hij niet geheel op zijn plaats is zolang jij je niet anders gaat opstellen naar hem. Je moet opstaan als zijn baas en ECHT energie in hem steken. Daarom ook dat ik je afgeraden heb er een teef naast te zetten. Dat was te vroeg en daarom schiet hij er nu bij in. Begin eens met apart uitlaten en zorg dat je vanaf de eerste minuut met hem in contact bent en blijft. Dat zal geen kattenpis zijn bij dit ras, maar wat ik nu op het filmpje zie gaat niemand goeds brengen. Sorry dat ik het zeg. Hij gedraagt zich nl doodnormaal en ik zie hem slechts een spoor volgen van een buurhond die hij niet moet. Vrijwel elke hond kan dat gedrag vertonen en dat is helemaal geen probleem zolang jij hem onder controle hebt. En dat deel mis ik nog een beetje. :wink: Ik zie je nl niet in dit filmpje en ik hoor je niet. Je bent in feite de paal waar zijn riem slechts aan vast zit. Je moet hier iets doen als baas en het niet aan die halster overlaten. :wink:
Afbeelding
Ήυs

Renee1966 schreef:
djow schreef:

Dan zit hij nog niet goed, 2 haken gebruiken, 2 handen handlen.

Het gedrag vind ik niet vreemd, heb een teef gehad met een bloedhekel aan een herderteef uit de buurt (liep altijd los en klapte dan bovenop mijn hond), als ze die rook of zag werd ze pislink , pompte zich op etc.
Was een hond die ik met stem heel makkelijk onder appel kon houden, dus dat was vrij eenvoudig in de kiem te smoren, :neenee:
Oké.. Zo heb ik het niet meegekregen van mijn hondenschool.. Zal het nog eens goed navragen, misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Maar we hebben ook honden die trainen met halti en die zit alleen door de halsband maar niet aan twee kanten bevestigd.

Fodor is zo gevoelig en heeft dit dus heel snel. Al ging het de laatste tijd echt super, maar hij had vorige keer een terugval en was zo geschrokken ergens van dat hij nu weer zo opgefokt is.

Met clicker heb ik wel volle aandacht. (ook zonder halsband in dit filmpje, zie ik nu :N: waarom weet ik even niet :denken: We gebruiken normaal gesproken serieus zijn halsband! Lol)
http://www.youtube.com/watch?v=Iel57RYk ... ata_player
Ήυs

Nogmaals voor de duidelijkheid, ik laat jullie het gedrag even zien en zeg of doe daarom nu niks. Normaal haal ik hem dus meteen uit de situatie en doe ik aandachtsoefeningen zoals op het tweede filmpje. Dat was 3 weken geleden (het tweede filmpje)
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

djow schreef:
Joera schreef:Waarom gebruik je geen Gentleleader of een Halti-harness? Het ziet er niet echt lekker uit als die zo gaat trekken met een halti om :ugh:
Halti harness ziet er inderdaad beter uit. Maar heb ik dan nog volledige controle? Ookal valt hij uit?
Ik heb zelf de halti harness aangeschaft voor mijn herder. Al voordat hij gedragsproblemen had. Eigenlijk gebruik ik hem vrijwel nooit. Je zal misschien iets minder controle hebben, omdat jij nu met die halti zijn hoofd kan "besturen" en bij een halti harness zit de controle op de borst zeg maar. Ik vind dat je met een halti harness wel meer controle hebt over de hond dan alleen halsband, omdat de hond toch niet zo hard kan trekken omdat hij door de halti harness uit balans word gehaald. Ikzelf heb ervoor gekozen mijn hond te muilkorven voor hier in de wijk. Hij valt aan de riem uit naar andere honden en vertoont agressie naar mensen. Ik kan mijn hond fysiek wel de baas, hij is wel sterk, maar niet sterk genoeg om zich van mij los te kunnen trekken of mij mee te slepen. Dus ik gebruik alleen een normale halsband en een muilkorf. Maar de halti harness zou wel een uitkomst voor jullie kunnen zijn, ik vind het toch wat gebruiksvriendelijker en je kan je hond niet zomaar een blessure trekken en de hond zichzelf ook niet.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

S@ndr@ schreef:je moet hem dus voor die tijd al hebben, desnoods ga je stil staan of terug, als je blijft lopen ga je in de richting die hij wil en heeft ie toch succes.
Yep je bent te laat... op dit moment kun je alleen nog met hele harde hand tot hem doordringen en aangezien jij dat al niet in je hebt absoluut geen advies.
Je moet dit moment dus voorblijven, dwz hem voor die tijd al constant onder controle/appel hebben... tot je ergens ben waar je heel zeker bent dat die lab daar nooit komt en daar kun je hem wat vrijer laten... maar niet in de omgeving waar de lap ook loopt...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ps. ik ga met Marc mee dat je ze sowieso apart moet gaan uitlaten, dat deed ik bij Xantos ook als hij aangelijnd uit ging, liet ik Xena meelopen was hij ipv 0-10 in 1 sec. daar al in een kwart seconde....
En ik ga er ook in mee, en ik weet dat is erg kut om te horen maar zo bedoel ik het niet, dat ik wel vind dat je moet kijken in hoeverre zijn gedrag toelaatbaar is in jouw ogen, ga er vanuit dat dit nooit overgaat, kun je dit dan nog een jaartje of 10 zo doen? In hoeverre slaat zijn gedrag over op je teefje? Dat kan dus ook dat zij zich er steeds ongelukkiger door gaat voelen.. en wat doe je dan? En in hoeverre ben jij in staat om een andere hond (bijv. deze lab) te beschermen tegen hem?
Soms moet je aan de hond denken en niet aan jezelf en nu zeg ik dat dus heel lullig maar zo bedoel ik het niet, ik heb het zelf helaas ook moeten doen nl. dus ik weet waar ik het over heb.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Renee1966
Zeer actief

djow schreef: Oké.. Zo heb ik het niet meegekregen van mijn hondenschool.. Zal het nog eens goed navragen, misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Maar we hebben ook honden die trainen met halti en die zit alleen door de halsband maar niet aan twee kanten bevestigd.

Fodor is zo gevoelig en heeft dit dus heel snel. Al ging het de laatste tijd echt super, maar hij had vorige keer een terugval en was zo geschrokken ergens van dat hij nu weer zo opgefokt is.

Met clicker heb ik wel volle aandacht. (ook zonder halsband in dit filmpje, zie ik nu :N: waarom weet ik even niet :denken: We gebruiken normaal gesproken serieus zijn halsband! Lol)
http://www.youtube.com/watch?v=Iel57RYk ... ata_player
Ik zie ook wel dat halti en halsband met één haak vastgeklikt worden.
Mij is altijd geleerd, met een halti moet je met 2 handen handlen, dus een aparte lijn naar de halsband.
Kun je indien nodig op de halsband een correctie geven, de halti gebruik je om rustig het hoofd van je hond naar je toe te draaien als hij fixeert of wanneer je geen aandacht krijgt, het is geen anti-trek hulpmiddel.

Het clickerfilmpje ziet er goed uit voor wat betreft de aandacht.
Ήυs

Ik reageer even in het algemeen.

Fodor is zoals hij nu is altijd al geweest, hij heeft als pup zodanig weinig verschillende honden gezien dat hij gewoon niet sociaal kan zijn naar andere honden. Maar in principe is dit alleen nog met onzekere kleinere reuen.

Zoals hij zich nu gedroeg gebeurt niet vaak. Ik laat ze al veel apart uit omdat ze beide een andere training nodig hebben maar de kleine plas rondjes lopen ze samen. Fay gaat bij het veldje los en met Fodor wordt dan getraind op aandacht en hierkomen.

Wij hebben Fodor gekregen toen ik nog bij mijn schoonouders woonde, hier heeft hij vanaf het begin nooit duidelijkheid gehad want hij had 4 bazen ipv 1 of 2 waarvan mijn schoonmoeder die absoluut niet duidelijk en consequent was. We zaten nooit echt op 1 lijn wat betreft Fodor en we hadden duidelijke afspraken over zijn opvoeding maar daar hield zij zich nooit echt aan.

Deze fout kan ik niet meer terug draaien en door zijn gebrekkige socialisatie zal hij nooit een goed luisterende hond zijn die ik buiten kan vertrouwen met honden. Wat training betreft heb ik hem altijd beloond voor goed gedrag en het slechte gedrag genegeerd, Fodor is namelijk enorm gevoelig en met harde hand opvoeden zou het totaal verpesten. Hier ben ik 100% van overtuigd.

Duidelijkheid en structuur vind ik dan ook heel wat anders en structuur is er zeker maar ik ben niet duidelijk genoeg en werk hier hard aan. Mijn probleem is dat ik overal een probleem van maak. Ik ben te petfectionistisch en wil het graag zo goed mogelijk doen. Maar ik heb me er wel bij neergelegd dat Fodor nooit reuen leuk gaat vinden ;)

Fay is heel goed voor hem. Hij verdedigd haar niet want het is zelf een pittige tante maar als hij zo debiel doet zal zij ook niet mee doen, ze kijkt meer zo van :denken:

Ik ben enorm positief over de clicker training, dit werkt goed. Ik ga in steeds meer gebieden met steeds meer prikkels trainen.

De meneer van de labrador en ik ontwijken elkaar, we weten van elkaar hoe we lopen en houden daar rekening mee, de labrador heeft Fodor ook al eens aangevallen toen ik hem aan de lijn had. Als Fodor uitvalt naar een hond maak ik er geen probleem van, ik neem hem gewoon mee en loop door. Ik kan ook zo nog wel 10 jaar door gaan, want hij is de rest van de dag super, binnen luisterd hij perfect en heb veel plezier aan hem. En ik leer veel van hem en moet ook over mezelf nadenken en mezelf veranderen voor Fodor.

Het is alleen buiten wat een probleem is. En dan nog niet altijd. Hij is nu ook mee naar mijn werk en als ik hem hier uitlaat is het geen probleem. Naar mensen toe is het nogsteeds een schat, wat ik voor een kuvasz ook vrij bijzonder vind.

Ik vind het alleen soms zo sneu voor hem. Wat ik nu moet trainen is dat hij aandacht voor mij heeft en honden leert negeren en dat ik wel oplet, dat hoeft hij niet te doen. En ook erg belangrijk, dat het hierkomen er goed in zit.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

djow schreef:Ik reageer even in het algemeen.

Fodor is zoals hij nu is altijd al geweest, hij heeft als pup zodanig weinig verschillende honden gezien dat hij gewoon niet sociaal kan zijn naar andere honden. Maar in principe is dit alleen nog met onzekere kleinere reuen.

Dat zeg je wel vaker maar dat zegt echt totaal niets

Zoals hij zich nu gedroeg gebeurt niet vaak. Ik laat ze al veel apart uit omdat ze beide een andere training nodig hebben maar de kleine plas rondjes lopen ze samen. Fay gaat bij het veldje los en met Fodor wordt dan getraind op aandacht en hierkomen.

Wij hebben Fodor gekregen toen ik nog bij mijn schoonouders woonde, hier heeft hij vanaf het begin nooit duidelijkheid gehad want hij had 4 bazen ipv 1 of 2 waarvan mijn schoonmoeder die absoluut niet duidelijk en consequent was. We zaten nooit echt op 1 lijn wat betreft Fodor en we hadden duidelijke afspraken over zijn opvoeding maar daar hield zij zich nooit echt aan.

Deze fout kan ik niet meer terug draaien en door zijn gebrekkige socialisatie zal hij nooit een goed luisterende hond zijn die ik buiten kan vertrouwen met honden. Wat training betreft heb ik hem altijd beloond voor goed gedrag en het slechte gedrag genegeerd, Fodor is namelijk enorm gevoelig en met harde hand opvoeden zou het totaal verpesten. Hier ben ik 100% van overtuigd.

Een beetje berghonden reu, eenmaal volwassen gaat niet leuk spelen met andere reuen, en dat ben ik met je eens, met harde hand opvoeden gaat niet goedkomen, maar duidelijk zijn en dat dan ook verwachten van hem , mag best :wink:

Duidelijkheid en structuur vind ik dan ook heel wat anders en structuur is er zeker maar ik ben niet duidelijk genoeg en werk hier hard aan. Mijn probleem is dat ik overal een probleem van maak. Ik ben te petfectionistisch en wil het graag zo goed mogelijk doen. Maar ik heb me er wel bij neergelegd dat Fodor nooit reuen leuk gaat vinden ;)

Fay is heel goed voor hem. Hij verdedigd haar niet want het is zelf een pittige tante maar als hij zo debiel doet zal zij ook niet mee doen, ze kijkt meer zo van :denken:

Ik ben enorm positief over de clicker training, dit werkt goed. Ik ga in steeds meer gebieden met steeds meer prikkels trainen.

De meneer van de labrador en ik ontwijken elkaar, we weten van elkaar hoe we lopen en houden daar rekening mee, de labrador heeft Fodor ook al eens aangevallen toen ik hem aan de lijn had. Als Fodor uitvalt naar een hond maak ik er geen probleem van, ik neem hem gewoon mee en loop door. Ik kan ook zo nog wel 10 jaar door gaan, want hij is de rest van de dag super, binnen luisterd hij perfect en heb veel plezier aan hem. En ik leer veel van hem en moet ook over mezelf nadenken en mezelf veranderen voor Fodor.
Baco mag niet uitvallen naar andere honden en doet dat ook niet, ik ben daar heel streng in

Het is alleen buiten wat een probleem is. En dan nog niet altijd. Hij is nu ook mee naar mijn werk en als ik hem hier uitlaat is het geen probleem. Naar mensen toe is het nogsteeds een schat, wat ik voor een kuvasz ook vrij bijzonder vind.

Ik vind het alleen soms zo sneu voor hem. Wat ik nu moet trainen is dat hij aandacht voor mij heeft en honden leert negeren en dat ik wel oplet, dat hoeft hij niet te doen. En ook erg belangrijk, dat het hierkomen er goed in zit.
Ik denk dat je een beetje van het vrijblijvende af moet ( misschien zit ik ernaast hoor dat kan) maar als Fodor een commando kent, moet hij dat uitvoeren.
Volgen is volgen, doet hij het goed mag hij een stukje wat meer lijn, en dat bouw je stap voor stap uit, trekt hij dan corrigeer je hem, maar de ruimte moet hij verdienen, heel strak alles aanpakken, en ik zou dan eens voor jezelf gaan zitten en nadenken waar jij denkt dat je de mist ingaat en dat gaan veranderen.
Ik heb het gevoel of je voor alles wat Fodor doet een reden aandraagt over het waarom.

Heel klein voorbeeldje van Baco
Die blaft wel eens in de tuin, geen probleem, maar soms te erg terwijl er niets was of een duif, die kan hij niet uitstaan :19: , ik ging dan naar buiten en waarschuw hem dan, nog 1 keer en dan naar binnen , dat weet hij, Baco ging dan de 2e keer als ik naar buiten ging, heel snel liggen zo van gohh was ik het die weer blafte sorry hoor, ik liet hem dan buiten want hij deed dat zo lief :mrgreen: maar weg was mijn effect van 1e keer waarschuwen en daarna naar binnen, tot je jezelf op die inconsequentie betrapt :smile2: het zijn vaak maar kleine dingen die ze pakken en daar moet je alert op zijn.
Afbeelding
billy
Erelid

Inge O schreef:
djow schreef: maar hij is daar dus helemaal over de zeik. Zó extreem gevoelig voor prikkels.
jij noemt dat over de zeik en extreem gevoelig - ik noem dat totaal niet onder appèl en dus zijn eigen ding doend. en wat doe je dan als berghondreu? je als macho gedragen - daar is totaal geen 'overprikkeling' voor nodig.
En ik ben het met Inge eens :ok:
Afbeelding
billy
Erelid

Inge O schreef:
billy schreef:Baco ging dan de 2e keer als ik naar buiten ging, heel snel liggen zo van gohh was ik het die weer blafte sorry hoor,
hahaha, ik zie het zo voor me :smile: .

ik denk inderdaad ook dat in het algemeen positief trainen door veel mensen verward wordt met vrijblijvendheid maar zo werkt het natuurlijk niet.
wat je aanleert breng je positief en doen ze het ook na die aanleertijd goed dan volgt er nog heel regelmatig een beloning maar het moét wel gebeuren natuurlijk en worden hierbij de kantjes eraf gelopen dan volgt er geen beloning maar een vorm van correctie die in verhouding staat tot de mate van lak hebben aan.
Precies :ok:
En dat schept ook rust want dan weten ze wat ze aan je hebben.

Baco word ook heel stoer en had de schurft aan een golden die lekker los met de bazin meefietste op 'ons 'voetbalterrein :mep:
Dan ging zijn nek omhoog en werd hij bijna even groot als ikke :mrgreen: ging piepen en een beetje hysterisch doen, dus zijn we iedere middag naar 'ons' veld gegaan waar de golden ook was en hebben geoefend tot hij weer normaal deed, hij mag best kijken en reageren maar niet mij omver proberen te trekken en zeker geen hysterisch gedrag. :neenee:
Ik zoek nu veel vaak situaties op waar hij wat opgewonden van word, gewoon om de controle te houden ongeacht wat er gebeurt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
djow schreef: maar hij is daar dus helemaal over de zeik. Zó extreem gevoelig voor prikkels.
jij noemt dat over de zeik en extreem gevoelig - ik noem dat totaal niet onder appèl en dus zijn eigen ding doend. en wat doe je dan als berghondreu? je als macho gedragen - daar is totaal geen 'overprikkeling' voor nodig.
inderdaad...

En je hoeft ook niet met harde hand te trainen maar wel heel strak en heel consequent, nee is nee en ja is ja... misschien bestaat niet, nooit niet...
Ik heb zelf honden waar je dit principe echt moet toepassen en het werkt echt, Xantos heeft nooit de kans gehad om een vreemde hond te bijten bijv. hij viel ook niet uit... maar dat kwam niet vanzelf, dat koste echt bloed zweet en tranen...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”