dat verschilt dan per vereniging, want ik ben altijd heel serieus genomen, ook toen ik met Xena als eerste hondje begon....Cash schreef:
Ja maar goed, met manwerk ben je ook afhankelijk van je trainer en pakwerker. En wat ik al eerder zei; ik ben groen, nog geen hond afgericht dus dan moe je niet denken dat ze je serieus nemen als je iets oppert.
VZH heeft hera wel hoor en wat deelcertificaten.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
......
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: ......

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
- Aantal honden: 2
Nee, ik begrijp wel dat er nog meer gekke dingen gebeuren bij hondenbezitters.Chiki schreef:Ik heb nog niet gelezen dat het door de mensen die hier aan IPO doen wordt ontkent dat er honden met harde hand worden afgericht, sterker nog: het wordt bevestigd alleen wordt er daarnaast ook steeds weer verteld dat men ook binnen de IPO steeds meer beloningsgericht en mbv nieuwe africhtingsprincipes gaat werken, jammer genoeg is het imago blijkbaar zo slecht dat men dat maar moeilijk kan geloven.Danoontje powerrr schreef: Maar Cash scheert toch ook niet alles over een kam?
Hij/zij zegt gewoon dat er wel degelijk trainers en geleiders zijn, die hun hond veel pijn doen en alsnog examens/wedstrijden halen. Iets wat door anderen ontkent wordt.
Ook in andere sporten wordt er minder lief met dieren omgegaan, maar het africhtingsgebeuren roept bij de meeste mensen een onderbuikgevoel op en dat vind ik jammer omdat ik weet dat het ook anders kan.
Ik heb zelf ook narigheid gezien in behendigheid, bijvoorbeeld.
Maar dit topic ging nu eenmaal over africhting.
Er wordt gezegd (weet niet meer waar) dat een hond die niet positief genoeg getraind wordt, niet meer vrolijk zal lopen. Toch ken ik mensen met harde hand, die met vrolijke honden hun examens gedaan hebben.
En dan heb ik het dus niet over een zachte tt-tik ofzo, maar over meppen, schoppen en gooien.
Wedstrijden ben ik niet zo in thuis, daar ken ik maar een enkeling van en de scores weet ik dan niet, enkel dat ze meedoen aan wedstrijden.
Natuurlijk geloof ik dat er ook anders getraind wordt, mijn hond traint zelf op zo'n club.
Laatst gewijzigd door Danoontje powerrr op 16 mar 2010 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
dank je!Chiki schreef:Ik hoop voor je dat je een goede club hebt of vindt die de benodigde kennis en oog op honden in huis hebben!
Die club zit denk ik wel goed, staan open voor nieuwe dingen en zijn zeer seriues met de sport bezig.
En ik ken ze al een tijdje, weet dus wat ik eraan heb.

Cash v Heiligental en Flow.
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Als ut bij de 2 Berten is: doe ze de groetjesCash schreef:dank je!Chiki schreef:Ik hoop voor je dat je een goede club hebt of vindt die de benodigde kennis en oog op honden in huis hebben!
Die club zit denk ik wel goed, staan open voor nieuwe dingen en zijn zeer seriues met de sport bezig.
En ik ken ze al een tijdje, weet dus wat ik eraan heb.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Dat imago komt natuurlijk wel ergens vandaan. Ik denk even aan de foto's van TS waar dit topic mee begonnen is. Ik vind het gek om nu net te doen alsof het allemaal nergens op gebaseerd is. Er zitten hier verschillende mensen die dingen gezien en meegemaakt hebben. Die lees je oa terug in dit topic.Chiki schreef:jammer genoeg is het imago blijkbaar zo slecht dat men dat maar moeilijk kan geloven

Linda, Izzie en Bram
- Chiki
- Zeer actief
Zoek stok! schreef:Dat imago komt natuurlijk wel ergens vandaan. Ik denk even aan de foto's van TS waar dit topic mee begonnen is. Ik vind het gek om nu net te doen alsof het allemaal nergens op gebaseerd is. Er zitten hier verschillende mensen die dingen gezien en meegemaakt hebben. Die lees je oa terug in dit topic.Chiki schreef:jammer genoeg is het imago blijkbaar zo slecht dat men dat maar moeilijk kan geloven
Misschien is het handig om eerst te lezen voor je reageert zoek stok;
Ik schrijf nergens dat ik niet weet waar dit imago vandaan komt, net zo min als dat ik doe of alle kriktiek nergens op gebaseerd is.....
Ik geef enkel en alleen aan dat ook in de IPO de nieuwe trainingsmethoden en beloningsgericht werken aan het doordringen zijn!!!!
Maar ik begin het idee te krijgen dat een aantal mensen dit niet WILLEN lezen
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
O jawel hoor, ik lees het wel. Maar ik lees ook dat een aantal africhters hier nog steeds de harde correctiemiddelen niet afwijst. Verder dan 'ik gebruik het niet' gaat het niet. Ik denk dat het veel meer voorkomt dan jullie willen doen geloven. En daarmee zeg ik nog steeds niet dat iedereen z'n hond afrost. Dit voor de duidelijkheid. Ik ben wel benieuwd wat de africhtingswereld er aan doet om excessen tegen te gaan. Want dat er clubs zijn waar excessen voorkomen, hebben we in dit topic kunnen lezen. Wordt er actie ondernomen, staat het ter discussie? Of is het leven en laten leven?Chiki schreef:Zoek stok! schreef:Dat imago komt natuurlijk wel ergens vandaan. Ik denk even aan de foto's van TS waar dit topic mee begonnen is. Ik vind het gek om nu net te doen alsof het allemaal nergens op gebaseerd is. Er zitten hier verschillende mensen die dingen gezien en meegemaakt hebben. Die lees je oa terug in dit topic.Chiki schreef:jammer genoeg is het imago blijkbaar zo slecht dat men dat maar moeilijk kan geloven
Misschien is het handig om eerst te lezen voor je reageert zoek stok;
Ik schrijf nergens dat ik niet weet waar dit imago vandaan komt, net zo min als dat ik doe of alle kriktiek nergens op gebaseerd is.....
Ik geef enkel en alleen aan dat ook in de IPO de nieuwe trainingsmethoden en beloningsgericht werken aan het doordringen zijn!!!!
Maar ik begin het idee te krijgen dat een aantal mensen dit niet WILLEN lezen

Linda, Izzie en Bram
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Dat ervaarr ik ook als prettig hoor!Danoontje powerrr schreef:Ja, maar de vraag is dan of je er überhaupt wil trainen. Ik kan me voorstellen dat Marc daar geen zin in heeft, als ze zulke adviezen aan zijn Eva geven. Lekkere sfeer krijg je dan.Daisy@ schreef:Ieder heeft toch ook zijn eigen ideeën. En dan kan heel een club wel roepen dat je het 'zo' moet doen, je hoeft het niet op te volgen. Bij ons wordt iedereen vrij gelaten hoe je het wil. En je bent nét zo welkom om te trainen.Triest als mensen die adviezen opvolgen.
Ik denk dus dat je gewoon niet doordringt tot zulke groepjes.
Overigens ken ik clubs, waar je wel 'mocht' blijven trainen. Maar dan moest je vooral niet denken, dat de trainer nog serieus wilde helpen hoor. Als je het zelf zo goed wist, dan mocht je het ook lekker alleen doen en hoefde je je ook niet meer in te schrijven voor een examen. En ook geen commentaar leveren op andere geleiders.
M.a.w. zwijgen en toekijken terwijl er honden mishandeld werden.
Ik ken een zooitje africhters, die zeiden 'wacht maar tot je een paar jaar verder bent' etc.
Nou, inmiddels ben ik een paar jaar verder hoor en ik denk er nog hetzelfde over.
Fijn dus om te lezen dat er ook clubs zijn waar je echt vrij gelaten wordt!
Ik heb al een paar keer heel duidelijk aan gegeven, vanavond nog aan diegene die dus zo werkt dat hij ze alleen voor het sporten uit de kennel haalt, dat dat mijn ding niet is. Wordt gewoon geaccepteerd, geen probleem. En nee, ik ga ook niet van mening veranderen daarin. Ik heb ook mijn manier om met m'n honden om te gaan. En dat is ook tussen het trainen door leuke dingen met haar doen. Dat ze dan misschien wat minder scherp wordt, ik wat langer over dingen moet doen, ze misschien minder zal presteren, jammer dan. Dan zij dat zo!
Maar dat wil bij ons niet zeggen dat je niet begeleid wordt. je krijgt net zoveel 'aandacht' als iemand die de allerhoogste top wil halen.
Ieder doet het op z'n eigen manier. Instructeur vind het nu ook best leuk dat we zoveel gedaan krijgen bij Indy met dat gekke piepding!
ik opperde zelf om dat piepding op de kist te binden, zei nog 'misschien een domme vraag?' Maar dan krijg ik als antwoord dat domme vragen niet bestaan en dat het een goed idee is. En dat blijkt wel.
Dus er wel degelijk clubs waar geluisterd wordt naar groentjes.
- Chiki
- Zeer actief
Feit is dat men er steeds meer oog voor krijgt dat de nieuwere methodes van africhten een beter resultaat geven, veel clubs werken hard om zich deze nieuwe methodes eigen te maken, volgen seminars, cursussen en gaan gasttrainen bij clubs die hier bedreven in zijn.
Deze houding neemt al met zich mee dat men er meer moeite voor doet om inzicht te krijgen in de leerprincipes van onze honden, buitensporig corrigeren hoort daar niet bij.
Hoe men ermee omgaat bij andere verenigingen weet ik niet, bij ons is het je geduld verliezen en dit op je hond afreageren not done en wordt je hierop aangesproken door clubgenoten.
Deze houding neemt al met zich mee dat men er meer moeite voor doet om inzicht te krijgen in de leerprincipes van onze honden, buitensporig corrigeren hoort daar niet bij.
Hoe men ermee omgaat bij andere verenigingen weet ik niet, bij ons is het je geduld verliezen en dit op je hond afreageren not done en wordt je hierop aangesproken door clubgenoten.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik heb er wel eens moeite mee dat er hier zo heel vaak een; "het is het één of het ander beeld heerst ".
Dwz. als je een clicker gebruikt dan weet je niet wat een tt inhoudt en houdt je je slechts bezig met mietjessporten, en als je een tt gebruikt dan ben je niet creatief genoeg, of een baas die niet genoeg kan. Of een machtswellustige baas die kost wat kost zijn kleine egootje wil vergroten.
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het gebruik van een brabander(tje) schandalig vind en dubbel schandalig bij de jonge hond van TS.
Ik stam zelf uit de GG uit de tijd dat er nog alleen met slipkettingen en (idd longfields
) knieheffingen werd gewerkt. Daarna ben ik doorgegroeid naar vooral belonen en uiteindelijk de clicker. Nu ben ik dus, door mijn werk, het pakwerk ingerold. Ook ik was in den beginne, in de overtuiging dat ik mijn diensthond wel op de clicker door de keuring kreeg..........ik kwam van een koude kermis thuis.
De drift, het karakter én de nabijheid van de pakwerker, maken mijn huidige diensthond totaal onbereikbaar voor de clickermethode. Alle 3 de diensthonden die ik tot nu toe heb gehad waren dan niet meer bereikbaar. De eerste diensthond heb ik sporadisch met een TT getraind, de tweede diensthond niet, maar die was heel erg van mij onder de indruk, van mijn stem en houding, deze heb ik nooit fysiek óf met TT gecorrigeerd, maar ook deze hond was bij pakwerk niet te bereiken middels de positieve methode, daarvoor was echter een brul van mij genoeg om hem te bereiken. Deze hond is overigens wel na 1 jaar weg gegaan omdat hij het werk in de praktijk niet aan bleek te kunnen.
De derde diensthond, mijn huidige dus, train ik bij het pakwerk nooit zonder TT. Deze hond zit onwaarschijnlijk hoog in drift maar door met de TT te werken kan ik daar de controle op houden. Op alle standen, afhankelijk van moment, de oefening, en hoe zijn kop staat op dat moment én hoe mijn kop staat op dat moment. Dan werk ik van standje 20 tot 127. En laten we er nu aub niet omheen lullen. Dat doet gewoon zeer. Vind ik het leuk om mijn hond pijn te doen ? Nee. Dùs beperk ik het tot het allernoodzakelijkste, maar ik kan niet zonder, met déze hond. Het gebruik van de TT bij deze hond, altijd, betekend juist dat ik de TT nagenoeg niet hoef te gebruiken, dat ik niet op andere wijze hoef te corrigeren én dat ik een goed beheersbare hond heb, waarmee ik zodoende elke 2 jaar weer door de verplichte keuring kom en waarmee ik in de praktijk super kan werken.
Let wel ik gebruik de TT (en ook op de hoogste stand dus) alleen met het pakwerk, dus niet met appel, niet met de vaardigheidsbaan en niet met zoeken en revieren. Dan komt alleen de bijtrol of het balletje in beeld. Of de frolic.
Bij het pakwerk lust ie geen frolic, ziet ie geen bijtrol en ook geen bal.
Dat de hond, ergens in dit topic genoemd, wel in rust een GG-parcours loopt met een andere geleider en op het IPO-terrein onbereikbaar is begrijp ik volkomen. Dat beeld zouden mijn eerste 2 diensthonden ook zonder meer laten zien, nummer 3 waarschijnlijk niet, maar dat zit hem dan ook echt in zijn karakter. Dus ligt dat dan persee aan de geleider? In mijn beleving hoeft dat niet altijd, maar is de setting ook heel erg van belang.
Door de TT-gebruiker in een hokje te plaatsen als zijnde een onkundige, machtswellustige baas zou dan inhouden dat deze met al zijn honden op eenzelfde wijze om zou moeten gaan.
Welnu, ik heb mijn Bullmastiff met de Clicker "afgericht" (GG).
Mijn oude diensthond bezit de grootste middelvinger die je bij een hond maar kunt bedenken, ziet mij als wandelend koekiemonster en overweegt bij elk "bevel" of dat voor hem wel de moeite van het opvolgen waard is. Deze hond is echter zo wijs dat hij zich ook prima redt zonder begeleiding en met middelvinger, dus krijgt hij van mij die vrijheid.
Dan hebben we nog "terror" Perry de Jack Russell, nu 10 maand. Dat hondje is, ongelogen waar, in zijn hele leven nog maar 1 keer gecorrigeerd, omdat ik mijn geduld verloor. Daar was hij zo van onder de indruk, en ik daardoor nog meer, dat ik mij onmiddellijk voornam om hém dus nooit meer te corrigeren. Ook Perry wordt alles met de Clickermethode geleerd.
Maw. er zijn meerder wegen die naar Rome leiden. Niet alles is alleen zwart of wit. TT gebruik betekend niet automatisch dat de gebruiker niet anders wil, niet anders kan of dat deze sowieso onkundig is, of niet de tijd wil nemen. Sommige doelen zijn helaas met sommige honden niet haalbaar zonder.
Ik denk niet dat ik zelf de TT zou gebruiken anders dan voor mijn professie, ik sluit niets helemaal uit, maar vooralsnog denk ik het niet. Daarvoor leg ik mijn lat altijd veel te laag en ben ik absoluut niet ambitieus genoeg wat dat betreft. Voor mij persoonlijk moeten de belangen echt hoger liggen dan alleen hobby om de TT te gebruiken.
En zodra ik ook maar ga overwegen om een brabander(tje) bij mijn hond om te hangen ga ik ander werk zoeken.........
Dwz. als je een clicker gebruikt dan weet je niet wat een tt inhoudt en houdt je je slechts bezig met mietjessporten, en als je een tt gebruikt dan ben je niet creatief genoeg, of een baas die niet genoeg kan. Of een machtswellustige baas die kost wat kost zijn kleine egootje wil vergroten.
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het gebruik van een brabander(tje) schandalig vind en dubbel schandalig bij de jonge hond van TS.
Ik stam zelf uit de GG uit de tijd dat er nog alleen met slipkettingen en (idd longfields
De drift, het karakter én de nabijheid van de pakwerker, maken mijn huidige diensthond totaal onbereikbaar voor de clickermethode. Alle 3 de diensthonden die ik tot nu toe heb gehad waren dan niet meer bereikbaar. De eerste diensthond heb ik sporadisch met een TT getraind, de tweede diensthond niet, maar die was heel erg van mij onder de indruk, van mijn stem en houding, deze heb ik nooit fysiek óf met TT gecorrigeerd, maar ook deze hond was bij pakwerk niet te bereiken middels de positieve methode, daarvoor was echter een brul van mij genoeg om hem te bereiken. Deze hond is overigens wel na 1 jaar weg gegaan omdat hij het werk in de praktijk niet aan bleek te kunnen.
De derde diensthond, mijn huidige dus, train ik bij het pakwerk nooit zonder TT. Deze hond zit onwaarschijnlijk hoog in drift maar door met de TT te werken kan ik daar de controle op houden. Op alle standen, afhankelijk van moment, de oefening, en hoe zijn kop staat op dat moment én hoe mijn kop staat op dat moment. Dan werk ik van standje 20 tot 127. En laten we er nu aub niet omheen lullen. Dat doet gewoon zeer. Vind ik het leuk om mijn hond pijn te doen ? Nee. Dùs beperk ik het tot het allernoodzakelijkste, maar ik kan niet zonder, met déze hond. Het gebruik van de TT bij deze hond, altijd, betekend juist dat ik de TT nagenoeg niet hoef te gebruiken, dat ik niet op andere wijze hoef te corrigeren én dat ik een goed beheersbare hond heb, waarmee ik zodoende elke 2 jaar weer door de verplichte keuring kom en waarmee ik in de praktijk super kan werken.
Let wel ik gebruik de TT (en ook op de hoogste stand dus) alleen met het pakwerk, dus niet met appel, niet met de vaardigheidsbaan en niet met zoeken en revieren. Dan komt alleen de bijtrol of het balletje in beeld. Of de frolic.
Bij het pakwerk lust ie geen frolic, ziet ie geen bijtrol en ook geen bal.
Dat de hond, ergens in dit topic genoemd, wel in rust een GG-parcours loopt met een andere geleider en op het IPO-terrein onbereikbaar is begrijp ik volkomen. Dat beeld zouden mijn eerste 2 diensthonden ook zonder meer laten zien, nummer 3 waarschijnlijk niet, maar dat zit hem dan ook echt in zijn karakter. Dus ligt dat dan persee aan de geleider? In mijn beleving hoeft dat niet altijd, maar is de setting ook heel erg van belang.
Door de TT-gebruiker in een hokje te plaatsen als zijnde een onkundige, machtswellustige baas zou dan inhouden dat deze met al zijn honden op eenzelfde wijze om zou moeten gaan.
Welnu, ik heb mijn Bullmastiff met de Clicker "afgericht" (GG).
Mijn oude diensthond bezit de grootste middelvinger die je bij een hond maar kunt bedenken, ziet mij als wandelend koekiemonster en overweegt bij elk "bevel" of dat voor hem wel de moeite van het opvolgen waard is. Deze hond is echter zo wijs dat hij zich ook prima redt zonder begeleiding en met middelvinger, dus krijgt hij van mij die vrijheid.
Dan hebben we nog "terror" Perry de Jack Russell, nu 10 maand. Dat hondje is, ongelogen waar, in zijn hele leven nog maar 1 keer gecorrigeerd, omdat ik mijn geduld verloor. Daar was hij zo van onder de indruk, en ik daardoor nog meer, dat ik mij onmiddellijk voornam om hém dus nooit meer te corrigeren. Ook Perry wordt alles met de Clickermethode geleerd.
Maw. er zijn meerder wegen die naar Rome leiden. Niet alles is alleen zwart of wit. TT gebruik betekend niet automatisch dat de gebruiker niet anders wil, niet anders kan of dat deze sowieso onkundig is, of niet de tijd wil nemen. Sommige doelen zijn helaas met sommige honden niet haalbaar zonder.
Ik denk niet dat ik zelf de TT zou gebruiken anders dan voor mijn professie, ik sluit niets helemaal uit, maar vooralsnog denk ik het niet. Daarvoor leg ik mijn lat altijd veel te laag en ben ik absoluut niet ambitieus genoeg wat dat betreft. Voor mij persoonlijk moeten de belangen echt hoger liggen dan alleen hobby om de TT te gebruiken.
En zodra ik ook maar ga overwegen om een brabander(tje) bij mijn hond om te hangen ga ik ander werk zoeken.........
Gr. Aniek

-
Fin
- Zeer actief
Ik ben vóór stroomdraad als dat betekent dat de hond volop kan genieten van de vrijheid van het hele erf tot zijn beschikking hebben. Maar of ik het in de praktijk Chris aan kan doen dat hij daar op een onverwacht moment een klap van krijgt, denk het niet. 't Blijft mijn ventje natuurlijk.Jip schreef:Ligt hier ook een Mechelse Herder ergens in de voortuin in het zonnetje te knipperen met zijn oogjes ,toen ik voorbij kwam dacht ik eerst dat het een beeld was......zo rustig lag hij daar te genieten van wat er allemaal voorbij kwam....
En de 2 Hovawarts die staan te gillen achter een hek hebben al 3 keer een hondje te pakken gehad tot wonden toe als het hek eens een keer niet goed dicht is.....ik zou willen dat die mensen ook stroomdraad zouden plaatsen
Ik ben voorzichtig geneigd om TT te gebruiken in Zowie's geval maar onder begeleiding. Ik heb het echter voor mijn jagertje nooit nodig gehad, gelukkig, dus het blijft voor mij een laatste redmiddel. Maar ook hier is er een groot voordeel voor de hond, namelijk nog steeds lekker los kunnen rauzen.
Ik snap dat een hond die erg snel erg hoog in drift komt bij het pakwerk zonder pijnprikkels moeilijk te bereiken is. Voor een hond die daadwerkelijk gebruikt wordt voor politiewerk vind ik dit ook nog wel enigszins begrijpelijk. Doe je het echter voor je hobby, dan vind ik het verwerpelijk, zorg dan gewoon dat hij niet zo hoog in drift komt. Is de hond daar niet toe in staat, dan is hij niet geschikt voor je hobby en zoek je een andere bezigheid om samen met hem te doen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
pff ik wordt een beetje moedeloos van deze onzin constant te moeten lezen... dan is je hond niet geschikt, dan zijn ze uitstekend geschikt, een hond moet ook nog dreiging en stokslagen doorstaan. Dat hoeft jouw huishond niet!christo schreef:Doe je het echter voor je hobby, dan vind ik het verwerpelijk, zorg dan gewoon dat hij niet zo hoog in drift komt. Is de hond daar niet toe in staat, dan is hij niet geschikt voor je hobby en zoek je een andere bezigheid om samen met hem te doen.
Daar hoort nu eenmaal drift bij en soms is deze wat hoog zodat je dit in moet perken, de een doet dit fysiek, de ander met de stem, weer een ander met een prikker en weer een ander met de TT...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
afrossen hoef je bij ons op de club niet te doen, instrukteurs gaan maandelijks in Belgie en Duitsland voor trainingen en seminairs.Zoek stok! schreef: O jawel hoor, ik lees het wel. Maar ik lees ook dat een aantal africhters hier nog steeds de harde correctiemiddelen niet afwijst. Verder dan 'ik gebruik het niet' gaat het niet. Ik denk dat het veel meer voorkomt dan jullie willen doen geloven. En daarmee zeg ik nog steeds niet dat iedereen z'n hond afrost. Dit voor de duidelijkheid. Ik ben wel benieuwd wat de africhtingswereld er aan doet om excessen tegen te gaan. Want dat er clubs zijn waar excessen voorkomen, hebben we in dit topic kunnen lezen. Wordt er actie ondernomen, staat het ter discussie? Of is het leven en laten leven?
Overigens ligt het er wel aan wat de hond doet. Mijn hond heeft ooit mijn trainer gebeten en niet te zuinig ook, dan mag hij hem op dat moment straffen hoe hij dat wil van mij...
Voor hem was dat fysiek, maar eerlijk. Mijn hond is nooit bang voor hem geweest, heeft wel respect gekregen voor hem en is heel graag bij hem. Hij heeft het ook nooit weer geprobeerd.
Maar jij zegt dus gewoon dat wij staan te liegen als ik het goed begrijp?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Kijk en daarom zul jij mij ook nooit snappen... bij mij is dit een gewoon hulpmiddel en zeer zeker geen laatste redmiddel.christo schreef:dus het blijft voor mij een laatste redmiddel.

-
Fin
- Zeer actief
Het is een hobby. Dan laat je die stokslagen toch achterwege? Is ook een ideetje. Mens, wie mijn hond met een stok slaat heeft mij aan zijn arm hangen in plaats van mijn hond. Als het niet meteen recht naar de keel is.malinois schreef:een hond moet ook nog dreiging en stokslagen doorstaan. Dat hoeft jouw huishond niet!
Daar hoort nu eenmaal drift bij en soms is deze wat hoog zodat je dit in moet perken, de een doet dit fysiek, de ander met de stem, weer een ander met een prikker en weer een ander met de TT...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Weet je, ik zou me als ik jou was maar eens verdiepen in het IPO programma, dan praten we daarna wel verder.christo schreef:Het is een hobby. Dan laat je die stokslagen toch achterwege? Is ook een ideetje. Mens, wie mijn hond met een stok slaat heeft mij aan zijn arm hangen in plaats van mijn hond. Als het niet meteen recht naar de keel is.malinois schreef:een hond moet ook nog dreiging en stokslagen doorstaan. Dat hoeft jouw huishond niet!
Wahahaha keurmeester ziet me aankomen op een examen.... meneer de keurmeester, we laten de stokslagen achterwege hoor, want dat vind ik zielig....
Dat hoort in het IPO programma! Daar wordt de hond o.a. op beoordeeld!!

-
Fin
- Zeer actief
Dat snap ik, muts. Maar zulke onderdelen kun je ook schrappen. Waar hebben we het nou over? Gaan jouw honden gebruikt worden voor het echte werk? Nee. Nou dan.malinois schreef:Weet je, ik zou me als ik jou was maar eens verdiepen in het IPO programma, dan praten we daarna wel verder.Wahahaha keurmeester ziet me aankomen op een examen.... meneer de keurmeester, we laten de stokslagen achterwege hoor, want dat vind ik zielig....
Dat hoort in het IPO programma!
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Wordt er echt raak gemept met die stok dan
.
Ik dacht dat daar alleen mee gedreigd werd (beetje in de richting van de hond zwaaien).
Ik dacht dat daar alleen mee gedreigd werd (beetje in de richting van de hond zwaaien).
-
Fin
- Zeer actief
Zie je wel, je snapt het niet. Dit begrijpen alleen ingewijden.Renee1966 schreef:Wordt er echt raak gemept met die stok dan.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Blijft toch een moeilijk verhaal hoor, als iedereen die hobby achterwege laat hebben wij geen honden meer om mee te werken. Of honden die het dus in de praktijk af laten weten. Dan zou je natuurlijk kunnen zeggen dan maar geen politiehonden meer, maar daarvoor zijn ze , vind ik, in de paktijk te belangrijk. En, dat is zeker net zo belangrijk, vinden nagenoeg alle honden pakwerk geweldig!
Of je zou moeten gaan voor een aparte opleiding voor en door mensen uit de praktijk. Daarvoor zit er lang niet genoeg kennis bij de praktijkmensen, gooi je een schat aan kennis weg én vergeet niet dat een heleboel honden uiteindelijk niet geschikt blijken te zijn. Dus wordt dat een te kostbare kwestie in tijd én geld.
Of je zou moeten gaan voor een aparte opleiding voor en door mensen uit de praktijk. Daarvoor zit er lang niet genoeg kennis bij de praktijkmensen, gooi je een schat aan kennis weg én vergeet niet dat een heleboel honden uiteindelijk niet geschikt blijken te zijn. Dus wordt dat een te kostbare kwestie in tijd én geld.
Gr. Aniek

-
Fin
- Zeer actief
Daarom ben ik ook voor een kleine groep serieuze mensen. Zoals je ook hebt met bijvoorbeeld de honden die ingezet worden voor reddingswerk. Gek genoeg trekken die reddingswerksclubs nu weer veel minder mensen. Heel vreemd.Budkes schreef:Blijft toch een moeilijk verhaal hoor, als iedereen die hobby achterwege laat hebben wij geen honden meer om mee te werken. Of honden die het dus in de praktijk af laten weten. Dan zou je natuurlijk kunnen zeggen dan maar geen politiehonden meer, maar daarvoor zijn ze , vind ik, in de paktijk te belangrijk. En, dat is zeker net zo belangrijk, vinden nagenoeg alle honden pakwerk geweldig!
- Budkes
- Zeer actief
Je moet ook wel helemaal hondengek zijn voor dit soort disciplines. Er gaat zo verschrikkelijk veel tijd in zitten, ik weet het, dat gaat er ook in andere sporten als je dat op hoog niveau doet, maar je kunt bv wel lekker recreatief behendigheid gaan doen, maar een beetje reddingswerk of een beetje KNPV dat gaat niet daar ben je zo minstens 2 dagen in de week aan kwijt. 
Gr. Aniek

- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Ik ook ja.Renee1966 schreef:Wordt er echt raak gemept met die stok dan.

-
Gos
- Zeer actief
Er wordt zeker actie ondernomen. Bij excessen worden geleiders/clubs geschorst, en dat is vorig jaar bijvoorbeeld wel eens gebeurd. Verder is de KNPV bezig met cursussen te verzorgen om mensen meer theoretische achtergrondkennis te geven. Verder zie je en hoor je op veel clubs dat er positieve ontwikkelingen zijn qua trainingsmethoden en dat mensen verder kijken dan het straatje dat ze gewend zijn. Sommige mensen staan gewoon niet open voor andere dingen, maar daar doe je niks aan, diezelfde mensen staan meestal ook niet open voor adviezen van anderen in het algemeen. Dat is geen kwaadaardigheid, maar een vastklampen aan de dingen die je altijd gedaan hebt, angst voor andere dingen, gebrek aan vertrouwen in het alternatief of bang zijn dat als je je methodes gaat veranderen, je daarmee zou toegeven dat je het eerder "allemaal" fout hebt gedaan. Ga je daar hard tegenaan schoppen, dan bereik je niks. Laten mensen zien dat het ook op andere manieren kan, dan heb je wel de kans dat ze stukjes gaan overnemen. Overigens zijn er ook in de KNPV ook veel mensen te vinden die al tientallen jaren beloningsgericht dingen aanleren, en correcties in latere fases gedoseerd en aangepast aan hond/situatie uitvoeren, dus zo nieuw en spannend is het nou ook weer niet.Zoek stok! schreef:Ik ben wel benieuwd wat de africhtingswereld er aan doet om excessen tegen te gaan. Want dat er clubs zijn waar excessen voorkomen, hebben we in dit topic kunnen lezen. Wordt er actie ondernomen, staat het ter discussie? Of is het leven en laten leven?
Daarnaast is er al een tijd een ontwikkeling gaande dat de honden zoals ze "vroeger" in de KNPV veelal waren, door veel afnemers niet meer gewenst zijn (laten we niet vergeten wat de doelstellingen zijn van de KNPV, en dat is toch wezenlijk anders dan van een IPOclub of puur recreatieve clubs). Dus maar lopen roepen dat ze steeds gekker en onbereikbaarder gefokt worden, is m.i. niet terecht.
- Budkes
- Zeer actief
In de KNPV gebruiken ze geen stokken hoor, maar takken. IPO kan ik je niets over zeggen.
Gr. Aniek

- Budkes
- Zeer actief
Aha, vandaar dat die nieuwe honden van ons allemaal lopen te zoeken op de grond na een onderdeel op de vaardigheidsbaan.........ze zoeken hun beloning.Gos schreef: Overigens zijn er ook in de KNPV ook veel mensen te vinden die al tientallen jaren beloningsgericht dingen aanleren, en correcties in latere fases gedoseerd en aangepast aan hond/situatie uitvoeren, dus zo nieuw en spannend is het nou ook weer niet.
Gr. Aniek

-
Gos
- Zeer actief
Een hond die in principe afgericht wordt met als doel daarna de praktijk in te gaan, bij gebleken geschiktheid, zoals in de KNPV voor het gros van de afrcihters, leer je bij voorkeur nou net niet naar de keel te gaan.... de bedoeling is juist controle en gerichte inzet, niet het opvoeren van ongeleide projectielen.christo schreef: Het is een hobby. Dan laat je die stokslagen toch achterwege? Is ook een ideetje. Mens, wie mijn hond met een stok slaat heeft mij aan zijn arm hangen in plaats van mijn hond. Als het niet meteen recht naar de keel is.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben je nu echt zo blond? Dan kun je toch geen examens en wedstrijden doen???christo schreef:Dat snap ik, muts. Maar zulke onderdelen kun je ook schrappen. Waar hebben we het nou over? Gaan jouw honden gebruikt worden voor het echte werk? Nee. Nou dan.malinois schreef:Weet je, ik zou me als ik jou was maar eens verdiepen in het IPO programma, dan praten we daarna wel verder.Wahahaha keurmeester ziet me aankomen op een examen.... meneer de keurmeester, we laten de stokslagen achterwege hoor, want dat vind ik zielig....
Dat hoort in het IPO programma!
Nee mijn honden gaan niet gebruikt worden maar doen IPO dus doen het volledige programma, en daar horen stokslagen ook bij.

- Budkes
- Zeer actief
Christo is degene die je naar de keel vliegt, niet de hond, zat net te overwegen om Christo aan te kopen als volgende praktijkhond.....Gos schreef:Een hond die in principe afgericht wordt met als doel daarna de praktijk in te gaan, bij gebleken geschiktheid, zoals in de KNPV voor het gros van de afrcihters, leer je bij voorkeur nou net niet naar de keel te gaan.... de bedoeling is juist controle en gerichte inzet, niet het opvoeren van ongeleide projectielen.christo schreef: Het is een hobby. Dan laat je die stokslagen toch achterwege? Is ook een ideetje. Mens, wie mijn hond met een stok slaat heeft mij aan zijn arm hangen in plaats van mijn hond. Als het niet meteen recht naar de keel is.
Christo kun je ook een beetje zoeken ?
Gr. Aniek

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja er wordt geslagen met een softstok, op bepaalde aangegeven delen van het lichaam.Renee1966 schreef:Wordt er echt raak gemept met die stok dan.