sirene schreef:Het is ook moeilijk advies geven omdat ik soms geen hoogte van het probleem krijg. Soms schrijf je iets, ik schrik me dan rot en later schrijf je dat het nou ook weer niet zo erg is.
Caro. schreef:Dat eerste ging over het vuurwerk, het leek er in eerste instantie op dat hij schrik er van had, maar na een paar dagen 'voor knallen' was hij eraan gewend.
Ja, dat bijvoorbeeld. Maar nu ook. Ik begreep nu dat jij buiten komt en dat hij dan als een gefrustreerde idioot

rondloopt, helemaal gespannen. In het andere topic lees ik dat hij het maar bij 2 reuen doet. Je schreef dat je dacht dat hij "gevaar" zag in de situatie, dus niet agressief of territoriaal gemotiveerd. Dan gaat castratie sowieso niet helpen.
Hij speelt nu nauwelijks met teven omdat er een reu aan kan komen. Waar hier veel honden zijn, is het niet overzichtelijk.
Dat is in het 'hondenpark' met allemaal bochten, bomen, e.d.
Hij luistert goed, maar niet als hij een andere reu ziet. Dan wil hij erop af met hoge staart en geborstelde rug en nek. Soms stopt hij wel en luistert hij, maar zeker niet altijd in deze situaties (en dan heb ik het alweer over ruim een jaar geleden, want nu gaat hij dus aan de lijn in de buurt).
Maar kun je hier niet op trainen zodat hij wel vaker los kan ? Aan een lange lijn bv.
Leer een nieuw signaal aan voor het hierkomen en laat hem zijn voer verdienen. Verdeel wat CB over bakjes die je mee kunt nemen of koop een droger en maak gedroogde hamburgers van zijn voer die hij kan verdienen.
Het is zo, Puchu is super relaxed en gemakkelijk thuis. Zodra hij één stap over de drempel zet, verandert hij in een hond die zeer alert is, alles aftuurt en weinig aandacht voor iets anders meer heeft.
Oh, ik had het dus toch echt gelezen.
In het andere topic zei je toch echt dat het maar bij twee honden was.
xxx schreef:
Gedraagt hij zich alleen zo bij de "gevaren"
of bij alle reuen die hij tegenkomt?
jij schreef
Nee, gelukkig niet zeg :N: Hij vindt de meeste reuen niks, kan wat blaffen (is al enorm verminderd), maar hij is dan binnen een seconde of 10 het voorval weer kwijt.
Het gaat om 2 reuen uit de buurt en 1 Chow Chow. Laat ik zeggen dat ik die gemiddeld 1 keer per week tegenkom of dat Puchu hun pas uitgezette spoor ruikt.
Als hij in de polder loopt, dan is het te overzien, verwacht hij blijkbaar geen gevaar en is hij ook relaxed en luistert uitstekend.
Als hij in de buurt aan de lijn loopt, dan verwacht hij zo ongeveer achter iedere hoek gevaar (tenminste, zo komt het op mij over) en is hij in hoge staat van alertheid. Heeft hij werkelijk zijn vijand gezien of gesnoven dan is hij helemaal hyper opgefokt, schrikt heel snel, hersteld ook direct weer als er niks aan de hand is. Maar in ieder geval is hij dan soms wel 20 of 30 minuten in uitermate alerte toestand.
Daar zou ik dus of een GT naar laten kijken (want ik kan zo niet zien wat Puchu's motivatie is en wat jou reactie is) of dat hele rondje gewoon niet meer doen.
Hij moet plassen en poepen ja. Maar daar hoef je geen half uur voor te lopen. Gewoon grasje in de straat en klaar. En dan in de polder langer of een andere activiteit aanbieden waar hij bevrediging uit haalt.
Ik hoop dat het iets duidelijker is nu. En voor alle zekerheid: ik vind het geen groot probleem, Puchu is een geweldige hond, in huis probleemloos en super lief. Ik vind het alleen sneu voor hem dat hij zich zo opgefokt voelt buiten (niet in de tuin en niet in de polder, maar in de buurt) en zou hem voor zichzelf graag wat relaxter zien en wellicht is dan wat meer omgang met andere honden mogelijk.
En toch hè, denk ik dat je het relaxte moet zoeken in training en je eigen houding en duidelijkheid naar hem toe, en niet in Puchu zelf. Puchu is relaxt. Iets maakt dat hij bevestigd of aangemoedigd wordt in zijn gedrag en dat is geen reu die er niet eens is.
Al is hij idd geen echte 'speelhond' hoor, maar als straks Kaya er niet meer is hij misschien wel erg alleen?
Ja, wellicht wel. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Kaya wordt 15 jr dus...
Ik denk dat je nu eerst moet werken aan wat je nu wilt.