Weet je wat ik eigenlijk mis in deze hele discussie op de antwoorden van Eline na, honden laten zich ook berijden en ze laten andere honden toe om over ze heen te hangen. Er is niks mis met een hond die op de rug van een andere hond hangt en een andere hond die dat accepteert.

Zelden doen honden dat bij honden die dat niet gaan accepteren. Dus een hond die zich laat overhangen is net zo sociaal als een hond die bij die hond overhangt. De honden zijn er dan in feite al uit gekomen onderling. Sommige honden vragen er zelfs soort van om. Dat maakt de zaken duidelijk.
Wat ik wel begrijp is dat sommige honden dat niet OK vinden. Mijn honden willen ook niet bereden worden. Niet dat ze dan gaan vechten oid maar ze zullen de betreffende hond wel een knauw geven als die niet op waarschuwingen in gaat. Maar met vechten heeft dat ook weer helemaal niks te maken.
Ik merk dat mensen heel erg snel bang worden dat er meteen bloed zal vloeien. Als je kijkt naar een roedel honden of desnoods een ontmoeting tussen 2 roedels dan zal je zien dat er heel wat af gereden en overgehangen wordt. Meestal zonder dat er ook daarna maar iets voorvalt. Denk dat mensen paranoide zijn geworden van de verhalen over verscheurde honden. Ik ben dat zelf ook wel. Never nooit dat ik mijn kleine teefjes met een ambullteef laat klooien, of erger een staffie. Dat durf ik niet. Straks is het tijd. Maar als er een aan komt rennen en het is een teefje dan gooi ik ze dus wel meteen los, ga ik zeker niet ingrijpen en als die teef op Eva of Cleo gaat rijden dan laat ik dat maar gebeuren omdat hoe minder ik doe, hoe groter de kans dat het goed gaat. Zodra ik daar dan heen ga rennen en het is spannend slaat ook veel eerder de vlam in de pan. Ik ga weg dus geen steun en geen gedoe. Ik roep ze en ik zeg tegen de andere hond evt "ga naar je baas! " oid. Of ik vraag, "roep je hond even".
En met Dapper was natuurlijk alles anders. Die greep meteen de hond bij de kop dus dat vraagt om wat minder subtiele maatregelen. Alleen zou ik wel nog eerder mijn hond een trap geven omdat hij aanvalt dan een loslopende vreemde hond een trap geven omdat hij bij mij en mijn hond komt buurten. Dat deel is waar ik mensen in deze discussie dus even niet kan volgen. Waarom in hemelsnaam de hond van een ander de schuld geven van een door jezelf en de andere baas gemaakte situatie? Die hond wordt getrapt en die hond is nu net de enige onschuldige in het hele verhaal.
Want ik ken alle kanten van dit verhaal hoor. Ik heb een kruising staff gehad, een grote teef die niet met teven kon en die veel groter was dan alle andere teven. Een teef die met alles kan en een teef die meestal met alles kan maar alleen in en om huis met niks kan. Dus vertel mij niet wat voor reden je hebt om honden te trappen want die reden heb ik dan ook gehad en toch deed ik het niet. Het hoeft dus niet. Zelfs niet met een grijpgrage reu die onmiddelijk vastgrijpt. Ook dan kan je je hond kort houden, vastpakken en de andere hond verbaal of evt met je been afweren. Dat is toch echt iets anders dan trappen ondanks dat dat hier in vele posten gelijk lijkt te staan.
Want als je zelf je hond zo goed onder appel hebt kan je hem ook naast je zetten en er voor gaan staan. Ik denk dat veel mensen die hier reageren dus hun eigen honden helemaal niet onder appel hebben maar wel om het hardst roepen dat iedereen onmiddelijk en ten alle tijden zijn hond bij ze weg moet kunnen roepen. Ik zou zeggen, leer je eigen hond eens zitten tussen je benen en zorg dat de situatie op die manier onder controle komt. Welke hond kan nu overhangen bij een hond die naast de baas zit? Die duw je er dan in mijn ogen toch zo vanaf? Ik had mijn grijpgrage reutje ook niet onder controle. 75% van de tijd konden wij hem laten volgen en negeerde hij een hond. Soms ineens begon hij te grauwen en te happen naar honden die in de buurt kwamen. En DAT was dus het probleem. Ik miste appel op MIJN hond. Niet andere mensen die hun reu niet onmiddelijk kunnen terugroepen. Daar moet je mee om leren gaan als je naar het bos gaat of ergens waar honden lopen. Niet een circel van 5 meter rondom claimen en eisen dat andere mensen hun hond daar niet in laten lopen. De helft van de mensen zal je aankijken van huh? is er iets met je hond aan de hand dan? Laat toch lekker spelen krampkont...

Of rot zelf op met die rothond. Dat zal altijd zo blijven in Nederland zolang de meeste honden lekker samen gaan ravotten ergens.