Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tjonge

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Ook nog maar een duit in het zakje van deze kant :-)

Frenk schrijft:
Het probleem is dat ik (als mijn hond het slachtoffer zou zijn), door die volstrekt gestoorde aanval met een getraumatiseerde hond kan achterblijven. Terwijl mijn hond degene is die zich normaal sociaal gedraagt Da's een beetje de omgekeerde wereld nietwaar?

Reactie:
Hoe kom je tot je conclusie dat het een volstrekt gestoorde aanval is geweest. Het lijkt me dat je vele malen meer informatie nodig hebt om dit te kunnen concluderen dan waarover je tot nu toe beschikt. Dus duidelijk een mening, een aanname, geen feit.
Of jouw hond zich normaal sociaal gedraagt dat is iets wat wij hier maar zullen moeten geloven, voor mij is dat voorlopig nog geen feit. Ik denk dat je alleen al een boom op kan zetten over wat normaal sociaal gedrag is voor een hond, laat staan dat je kan beoordelen of jouw hond daar aan voldoet. Het feit dat jouw hond tot nu toe nog niet voor problemen heeft gezorgd in de gedragssfeer is voor mij geen overtuigend bewijs hiervan.
Een kleine vergelijking om aan te geven wat ik hier onder andere mee bedoel... Iemand kan in het verkeer heel onzeker en angstig rijden, en hierdoor andere mensen in het verkeer in de problemen brengen door onvoorspelbaar te zijn. De onzekere persoon hoeft zelf geen ongelukken te krijgen om toch problemen te veroorzaken.

Frenk schrijft:
Jouw hond is de hond die een afwijking heeft en dus moet je je verantwoordelijkheid daarvoor nemen. Niet de andere hondenbaasjes. Dat lijkt misschien niet eerlijk, maar zo is het wel. En als jij Bob aangelijnd hebt, dan weten mensen dat ze hun eigen hond ook bij zich moeten houden. Plus dat je sneller kunt reageren dan als Bob los loopt. Als hij al in een strot hangt, dan is het te laat.

Reactie:
Wederom, hoe kan je op basis van deze gegevens bepalen of deze hond een afwijking heeft? Misschien kan je dit afwijkend gedrag vinden, het is nog steeds geen feit dat het ook zo is omdat je niet over voeldoende informatie beschikt om hier over te oordelen. En al helemaal niet over of deze hond een afwijking heeft. Dat heeft niets te maken met eerlijk zijn of niet. Maar als jij je betoog wil houden op basis van feiten lijkt het me handig ook met feiten te komen en niet jouw mening als een feit te presenteren.
Als topic startster haar hond aan de lijn heeft dat hoeft dat niet per definitie voor andere mensen een teken te zijn hun eigen hond ook aan de lijn te doen. Ik kom hier in mijn omgeving dagelijks mensen tegen die hier heel anders mee omgaan. Daarnaast, ik gebruik zelf een riem van 2 meter. Ik heb geregeld meegemaakt dat een loslopende hond binnen dat bereik kwam en mijn eigen hond dus uitviel naar de loslopende hond. Je hond aanlijnen is geen garantie dat je problemen kan voorkomen. Zeker niet als de andere partij los loopt en er zelfs geen baas bijloopt.

Frenk schrijft:
Tja, er zijn nu eenmaal heel veel mensen met honden die er niets van begrijpen. Kunnen die honden niks aan doen en jij ook niet. Maar helaas is het wel de realiteit. Ik snap dat het heel vervelend is, maar dat is nog geen reden om je verantwoordelijkheid af te leggen.

Reactie:
Op zich mee eens, waar je nog over kan twisten is of topic startster haar verantwoordelijkheid heeft afgelegd.

Frenk schrijft:
Ik lees nergens overheen, maar ik heb een andere mening

Ik vind dus dat ook die hond zonder eigenaar die er ineens aan komt gevlogen veilig moet zijn. Als dat betekent dat Bob aangelijnd of, als dat niet genoeg is, met een muilkorf door de wijk zou moeten tot je op een afgelegen plek bent. So be it. Het belang van de mogelijke slachtoffers weegt voor mij zwaarder.

Reactie:
Niks mis met een mening. Mijn mening daarover is dat jouw mening erg idealistisch is, zeer bevlogen en getuigt van weinig realiteitszin. Je kan nu eenmaal niet alle onheil voorkomen. Nog niet met alle betogen van de wereld. Je kan hooguit zelf proberen je best te doen, en hopen dat een ander dat ook doet. Maar iedereen maakt (inschattings)fouten op zijn tijd, alleen dat is al een bron van onheil. Ik heb zelf een aantal malen bijna een auto-ongeluk veroorzaakt door verschillende oorzaken. Een keer door dromerigheid/afwezigheid, een keer door onervarenheid in autorijden en zo nog wel meer. Alle keren is dat bij mij goed afgelopen, maar dat had niets te maken met mij, en alles met de (snelle) reactie van de andere partij en een forse portie geluk. Ik denk dat veel mensen soms fouten maken, en dat het vaak goed afloopt, door gelukkige omstandigheden. Let wel, ik zal altijd echt mijn best doen dingen goed te doen, en toch gaat het soms fout. Zolang ik rondloop zullen mensen nooit 100% veilig zijn, en dan ben ik zelfs nog van goeie wil.
Als je een hond aanlijnt kan de lijn knappen (is mij een aantal malen gebeurd). Als je je hond goed in de gaten houdt kan hij er toch vandoorgaan op een dag. Als je hond altijd vriendelijk is naar andere honden kan hij toch een keer een slechte dag hebben, of pijn hebben, of een bepaalde hond of mens niet mogen en toch een keer grijpen. Hij kan de weg over vliegen en een auto-ongeluk veroorzaken. Er kan zoveel mis gaan. Is dat dan maar een reden om te zeggen ok, wat ik ook doe, het kan toch mis gaan en dus hoef ik mijn best niet meer te doen? Nah, ik wil er alleen maar mee zeggen, dingen kunnen mislopen. Mensen kunnen inschattingsfouten maken. De wereld is helaas niet 100% veilig. Dat is mijn mening.
Voor wat betreft je opmerking over aanlijnen, topicstartster heeft aangegeven normaal gesproken haar hond aan te lijnen als ze iemand met een andere hond ziet. Muilkorf? Of daar aanleiding voor is daar kan ik niet over oordelen op basis van deze informatie, jij wel?

Weet je, je hebt het over feiten. Maar ik zie niet zoveel feiten in je betoog.
Zelfs je kennis die je uit boeken en van internet haalt is relatief. Voor alles wat je leest en hoort zijn er weer tig bronnen met volledig andere of zelfs tegengestelde informatie. J
e hebt een mening over de situatie. Maar waarom doordiscussieren tot een ander jouw mening deelt?

Groetjes,
Marjan
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

estelle schreef:
Chione schreef:
Ennath schreef:
Chione schreef: En toch kan er ingebroken worden. Hoeveel voorzorgsmaatregelen men ook neemt, men kan niet alles voorkomen. Zeker niet als andere mensen dat duidelijk niet doen. :wink:
Heb je helemaal gelijk in.
Maar het is toch niet de bedoeling dat je zelf gaat inbreken omdat een ander dat ook doet.
Waarom laat je dan je hond los lopen als je weet dat de kans bestaat dat het niet goed gaat.
Alleen maar omdat hullie dat ook doen? :denken:
Zo te lezen deed Bob weinig verkeerds en was het een correctie die ook a.d. lijn had kunnen plaatst vinden, daar de Bouvier zonder toezicht al grommend kwam aangestormt.

Dan kan ik ook wel stoppen met Lola uitlaten buiten, gezien de kans dat ze wellicht eens op een klein aanstormend opdringerig hondje zijn pootje stampt.
Dat is natuurlijk onzin dat je dan je hond niet meer uit zou kunnen laten.
Mijn honden krijgen aan de lijn al helemaal geen kans een andere hond te corrigeren, daarvoor zitten ze dus aan de lijn.
Heel fijn, mijn honden zitten ook zo vaak a.d lijn, dat weerhoudt los lopende honden van onoplettende, ongeintresseerde, onverantwoordelijke eigenaren, er niet van om naar mijn honden toe te rennen, zich op te dringen, hyper willen spelen, te grommen, bijten etc.

Overigens vermoed ik zo dat jouw honden wel degelijk een correctie uit zouden kunnen voeren a.d lijn, als er zomaar 1 of meerdere honden op ze afstormen, al dan niet grommend/happend en jij zomaar eens niet in 2 seconden ( meerdere ) honden uit elkaar kunt houden.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Paulala schreef:Wat een gezever............ mijn ogen doen er zeer van, en mijn hersenen raken in de knoop!

Er zijn geen gewonden gevallen, Bob laat netjes los als dat van hem wordt gevraagd en die Bouvier had daar niet los horen te lopen.
Frenk vindt dat Bob aangelijnd en gemuilkorfd moet zijn, anderen zijn het daar niet mee eens.
En daar moet zo'n ellenlange discussie over gevoerd worden?
Telkens weer de zelfde uitleg, en de zelfde argumenten... pffffffff
helemaal mee eens :ok:

het gaat ook helemaal niet om WAT de mening van frenk is maar HOE die als feiten die niet bespreekbaar zijn voor frenk naar buiten gebracht worden. al ging het over bloempotten, dan had je dezelfde discussie gehad. over frenks manier van schrijven, niet haar overtuiging.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

massam schreef: het gaat ook helemaal niet om WAT de mening van frenk is maar HOE die als feiten die niet bespreekbaar zijn voor frenk naar buiten gebracht worden. al ging het over bloempotten, dan had je dezelfde discussie gehad. over frenks manier van schrijven, niet haar overtuiging.
En vanwaar die persoonlijke aanval van jou richting Frenk :denken:
Leer ook eens mensen in hun waarde laten die afwijken van het standaardgebeuren. Ze blijft het netjes uitleggen en behalve dat ik het niet met haar eens ben doet ze niets verkeerd.
Dus al die mensen die zo de mond vol hebben van alsmaar rellen, ga er lekker zelf eens mee stoppen want jullie kachelen nu ook als een stel meutehonden achter Frenk aan :roll:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Chione schreef:
estelle schreef:
Chione schreef:
Ennath schreef: Heb je helemaal gelijk in.
Maar het is toch niet de bedoeling dat je zelf gaat inbreken omdat een ander dat ook doet.
Waarom laat je dan je hond los lopen als je weet dat de kans bestaat dat het niet goed gaat.
Zo te lezen deed Bob weinig verkeerds en was het een correctie die ook a.d. lijn had kunnen plaatst vinden, daar de Bouvier zonder toezicht al grommend kwam aangestormt.

Dan kan ik ook wel stoppen met Lola uitlaten buiten, gezien de kans dat ze wellicht eens op een klein aanstormend opdringerig hondje zijn pootje stampt.
Dat is natuurlijk onzin dat je dan je hond niet meer uit zou kunnen laten.
Mijn honden krijgen aan de lijn al helemaal geen kans een andere hond te corrigeren, daarvoor zitten ze dus aan de lijn.
Heel fijn, mijn honden zitten ook zo vaak a.d lijn, dat weerhoudt los lopende honden van onoplettende, ongeintresseerde, onverantwoordelijke eigenaren, er niet van om naar mijn honden toe te rennen, zich op te dringen, hyper willen spelen, te grommen, bijten etc.

Overigens vermoed ik zo dat jouw honden wel degelijk een correctie uit zouden kunnen voeren a.d lijn, als er zomaar 1 of meerdere honden op ze afstormen, al dan niet grommend/happend en jij zomaar eens niet in 2 seconden ( meerdere ) honden uit elkaar kunt houden.
Sorry maar dat lukt me dus wel, zoals gezegd krijgen ze hier niet de kans om te bijten als ze aan de lijn zitten.

Er lopen hier in het park altijd 3 cockerspaniels los die altijd op mijn honden komen afgestormd en zodra ik ze aan zie komen gaat Hera de lucht in of ik neem haar in de houdgreep bij dr kop. En ja ondertussen staat er dan zo'n cocker aan dr reet te snuffelen waar ze totaal niet van gediend is.
Mijn honden zitten dus aan de lijn voor dit soort honden van bazen die zelf hun verantwoording niet nemen. Hera zal nooit op een hond afstormen en ze staat erg goed onder apel en toch loopt ze aan de lijn.

Zo moeilijk is dat niet hoor.
M@scha
Zeer actief

Chione schreef:
Ennath schreef:
Chione schreef:
Jaap* schreef:Misschien zouden mensen eens op moeten houden met het stelen van andermans spullen, maar tot die tijd draai ik de deur op slot als ik wegga :wink:
En toch kan er ingebroken worden. Hoeveel voorzorgsmaatregelen men ook neemt, men kan niet alles voorkomen. Zeker niet als andere mensen dat duidelijk niet doen. :wink:
Heb je helemaal gelijk in.

beetje rare reactie dit. :denken:

ik accepteer wat bob gedaan heeft echt niet van mijn honden. omdat ik weet dat ze zo kunnen reageren en dan vooral sam gaat die dus niet los als ik niet zeker weet dat er geen honden zijn.

d'at hij reageert vind ik normaal. de heftigheid van de reactie vind ik groot maar voor een staff dan weer knap dat ie op commando losliet.

maar mij zal dit nooit gebeuren. ik zal er alles aan doen dit te voorkomen.

zoals ik al eerder heb gezegd ik reageer ook echt niet op frenk inhoudelijk, maar op de manier waarop ze het uit haar mooie strotje laat komen. want ook ik wil dit echt niet hebben en zorg ervoor dat mijn hond de kans niet krijgt een hond naar de strot te vliegen.

maar dubbel daaraan blijf ik het heel goed vinden dat pam ze zo onder controle heeft dat ie loslaat. wel denk ik dat het karakter dan ook meehelpt.

ik laat mijn honden trouwens gewoon uit hoor :ok:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ohja, loslopende op mijn honden afstormende honden is dus de reden waarom ik niet met Chello en Hera tegelijk loop. Omdat ik er dan idd heel misschien niet voor zou kunnen zorgen dat ze de andere hond bijten. Omdat ik niet weet ik of Hera en Chello tegelijk de lucht in zou kunnen hijsen.

Dus laat ik ze apart uit zodat ik alle controle over ze heb. :ok:
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Nu wil ik er ook wat van zeggen ...

Er zijn al in diverse topics discussies gaande die misschien uit de hand gaan lopen, en die al lang niet meer over de titel gaan van het topic, maar tussen mensen onderling, krijg ik het idee.

Kan daar niet gewoon een stop op ofzo?? :mrgreen:

Het is voor ons allemaal erg vervelend , lijkt me.
M@scha
Zeer actief

Chione schreef:

en omdat vreemde honden lelijk tegen jouw honden doen mogen ze die honden aanvallen?

ik hoop dat ik dit verkeerd begrijp :denken:

natuurlijk vallen honden uit. da's natuurlijk gedrag weet je nog en die van estelle zijn hond dus tsja, die doen dat ook :19:

maar je bent het hopelijk toch met me eens dat je dat niet toelaat voor zover je daar invloed op hebt?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

estelle schreef:Ohja, loslopende op mijn honden afstormende honden is dus de reden waarom ik niet met Chello en Hera tegelijk loop. Omdat ik er dan idd heel misschien niet voor zou kunnen zorgen dat ze de andere hond bijten. Omdat ik niet weet ik of Hera en Chello tegelijk de lucht in zou kunnen hijsen.

Dus laat ik ze apart uit zodat ik alle controle over ze heb. :ok:
hier ook 2 wandelrondes :ok:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Wat een non-discussie :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie :ok:

Frenk schrijft:
Het probleem is dat ik (als mijn hond het slachtoffer zou zijn), door die volstrekt gestoorde aanval met een getraumatiseerde hond kan achterblijven. Terwijl mijn hond degene is die zich normaal sociaal gedraagt Da's een beetje de omgekeerde wereld nietwaar?

Murphy schrijft:
Hoe kom je tot je conclusie dat het een volstrekt gestoorde aanval is geweest. Het lijkt me dat je vele malen meer informatie nodig hebt om dit te kunnen concluderen dan waarover je tot nu toe beschikt. Dus duidelijk een mening, een aanname, geen feit.
Of jouw hond zich normaal sociaal gedraagt dat is iets wat wij hier maar zullen moeten geloven, voor mij is dat voorlopig nog geen feit. Ik denk dat je alleen al een boom op kan zetten over wat normaal sociaal gedrag is voor een hond, laat staan dat je kan beoordelen of jouw hond daar aan voldoet. Het feit dat jouw hond tot nu toe nog niet voor problemen heeft gezorgd in de gedragssfeer is voor mij geen overtuigend bewijs hiervan.
Een kleine vergelijking om aan te geven wat ik hier onder andere mee bedoel... Iemand kan in het verkeer heel onzeker en angstig rijden, en hierdoor andere mensen in het verkeer in de problemen brengen door onvoorspelbaar te zijn. De onzekere persoon hoeft zelf geen ongelukken te krijgen om toch problemen te veroorzaken.

Reactie:
Het ging over een eerder genoemde fictieve situatie waarin mijn hond, die normaal sociaal komt buurten, dan of Bob in z'n strot heeft hangen of met de schoen van Pam kennis maakt. Een hond die geen kwaad in de zin heeft aanvliegen is een gestoorde aanval.

Frenk schrijft:
Jouw hond is de hond die een afwijking heeft en dus moet je je verantwoordelijkheid daarvoor nemen. Niet de andere hondenbaasjes. Dat lijkt misschien niet eerlijk, maar zo is het wel. En als jij Bob aangelijnd hebt, dan weten mensen dat ze hun eigen hond ook bij zich moeten houden. Plus dat je sneller kunt reageren dan als Bob los loopt. Als hij al in een strot hangt, dan is het te laat.

Murphy schrijft:
Wederom, hoe kan je op basis van deze gegevens bepalen of deze hond een afwijking heeft? Misschien kan je dit afwijkend gedrag vinden, het is nog steeds geen feit dat het ook zo is omdat je niet over voeldoende informatie beschikt om hier over te oordelen. En al helemaal niet over of deze hond een afwijking heeft. Dat heeft niets te maken met eerlijk zijn of niet. Maar als jij je betoog wil houden op basis van feiten lijkt het me handig ook met feiten te komen en niet jouw mening als een feit te presenteren.
Als topic startster haar hond aan de lijn heeft dat hoeft dat niet per definitie voor andere mensen een teken te zijn hun eigen hond ook aan de lijn te doen. Ik kom hier in mijn omgeving dagelijks mensen tegen die hier heel anders mee omgaan. Daarnaast, ik gebruik zelf een riem van 2 meter. Ik heb geregeld meegemaakt dat een loslopende hond binnen dat bereik kwam en mijn eigen hond dus uitviel naar de loslopende hond. Je hond aanlijnen is geen garantie dat je problemen kan voorkomen. Zeker niet als de andere partij los loopt en er zelfs geen baas bijloopt.

Reactie:
Ik schreef het eerder al, maar een hond die niet over een normaal ontwikkelt arsenaal aan communicatiemiddelen beschikt of deze niet inzet op de juiste momenten is op dat gebied gestoord/verstoord/gemankeerd.
Als je een hond hebt, waarvan je dat weet dan moet je hem nooit zover buiten je invloed laten komen dat je niet in zou kunnen grijpen.

Frenk schrijft:
Tja, er zijn nu eenmaal heel veel mensen met honden die er niets van begrijpen. Kunnen die honden niks aan doen en jij ook niet. Maar helaas is het wel de realiteit. Ik snap dat het heel vervelend is, maar dat is nog geen reden om je verantwoordelijkheid af te leggen.

Murphy schrijft:
Op zich mee eens, waar je nog over kan twisten is of topic startster haar verantwoordelijkheid heeft afgelegd.

Reactie:
Als zij het gedrag van haar hond blijft vergoelijken door bedekte termen te gebruiken of te zeggen "ja, maar hij maakte geen gaatjes", dan concludeer ik dat zij haar verantwoordelijkheid anders invult en ervaart dan ik verstandig en noodzakelijk vind.

Frenk schrijft:
Ik lees nergens overheen, maar ik heb een andere mening

Ik vind dus dat ook die hond zonder eigenaar die er ineens aan komt gevlogen veilig moet zijn. Als dat betekent dat Bob aangelijnd of, als dat niet genoeg is, met een muilkorf door de wijk zou moeten tot je op een afgelegen plek bent. So be it. Het belang van de mogelijke slachtoffers weegt voor mij zwaarder.

Murphy schrijft:
Niks mis met een mening. Mijn mening daarover is dat jouw mening erg idealistisch is, zeer bevlogen en getuigt van weinig realiteitszin. Je kan nu eenmaal niet alle onheil voorkomen. Nog niet met alle betogen van de wereld. Je kan hooguit zelf proberen je best te doen, en hopen dat een ander dat ook doet. Maar iedereen maakt (inschattings)fouten op zijn tijd, alleen dat is al een bron van onheil. Ik heb zelf een aantal malen bijna een auto-ongeluk veroorzaakt door verschillende oorzaken. Een keer door dromerigheid/afwezigheid, een keer door onervarenheid in autorijden en zo nog wel meer. Alle keren is dat bij mij goed afgelopen, maar dat had niets te maken met mij, en alles met de (snelle) reactie van de andere partij en een forse portie geluk. Ik denk dat veel mensen soms fouten maken, en dat het vaak goed afloopt, door gelukkige omstandigheden. Let wel, ik zal altijd echt mijn best doen dingen goed te doen, en toch gaat het soms fout. Zolang ik rondloop zullen mensen nooit 100% veilig zijn, en dan ben ik zelfs nog van goeie wil.
Als je een hond aanlijnt kan de lijn knappen (is mij een aantal malen gebeurd). Als je je hond goed in de gaten houdt kan hij er toch vandoorgaan op een dag. Als je hond altijd vriendelijk is naar andere honden kan hij toch een keer een slechte dag hebben, of pijn hebben, of een bepaalde hond of mens niet mogen en toch een keer grijpen. Hij kan de weg over vliegen en een auto-ongeluk veroorzaken. Er kan zoveel mis gaan. Is dat dan maar een reden om te zeggen ok, wat ik ook doe, het kan toch mis gaan en dus hoef ik mijn best niet meer te doen? Nah, ik wil er alleen maar mee zeggen, dingen kunnen mislopen. Mensen kunnen inschattingsfouten maken. De wereld is helaas niet 100% veilig. Dat is mijn mening.
Voor wat betreft je opmerking over aanlijnen, topicstartster heeft aangegeven normaal gesproken haar hond aan te lijnen als ze iemand met een andere hond ziet. Muilkorf? Of daar aanleiding voor is daar kan ik niet over oordelen op basis van deze informatie, jij wel?

Weet je, je hebt het over feiten. Maar ik zie niet zoveel feiten in je betoog.
Zelfs je kennis die je uit boeken en van internet haalt is relatief. Voor alles wat je leest en hoort zijn er weer tig bronnen met volledig andere of zelfs tegengestelde informatie. J
e hebt een mening over de situatie. Maar waarom doordiscussieren tot een ander jouw mening deelt?

Reactie:
Ik baseer mijn mening op feiten. Feiten in dit topic die door TS zelf verstrekt worden en kennis die ik heb opgedaan in de loop der jaren.
In mijn reacties lopen meningen en feiten door elkaar. Ik probeer daar zuiver in te blijven.
Jij mag vinden dat mijn mening "erg idealistisch is, zeer bevlogen en getuigt van weinig realiteitszin". Je onderbouwt het ook, dus dat waardeer ik zeer. En je hebt 100% gelijk als je zegt dat je "nu eenmaal niet alle onheil kunt voorkomen". Alleen vind ik dat je desondanks je uiterste best moet doen om het wel zoveel mogelijk te proberen :ok: Zeker als er gerede kans is dat het in dit geval wel zinvol is. :wink:
Daarnaast vind ik dat mijn mening echt niet zoveel ophef waard is. :19:
Laat staan de persoonlijke kwalificaties aan mijn adres.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Frenk schreef:
Zoie schreef:
Frenk schreef:Een hond die over zo'n beperkt communicatiearsenaal beschikt is op dat vlak gestoord.
dan zijn heel veel zo niet alle honden gestoord te noemen, maar jij gebruikt het consequent alleen in de betekenis van: abnormaal agressief.

En dat stoort ( mij tenminste. )
Het is door mij bedoelt in de betekenis van gestoord/verstoord/mankerend gedrag in dit geval. In een andere context zal het een andere lading krijgen.
Overigens weet je niet of bob niet kan communiceren. Hij heeft het niet gedaan ( en dat is iets anders. )
Daar heb je helemaal gelijk in, dat voorbehoud heb ik niet gemaakt. Bij deze.
overigens wel een interessant gegeven misschien: naarmate er bij een hondenras sprake is van meer neotenie, is zijn kennis van sociale signalen beperkter (bron, ja ik noem mijn bronnen: de taal van je hond, stanley coren. )

Dus b.v. een cavelier king charles spaniel kent slechs twee signalen van onderwerping en dominantie, en wel de twee die een pup het eerst leert, drie tot vier weken oud.

Een syberische husky kent alle vijftien signalen, gelijk aan die van een volwasen wolf.

Ik ben wel benieuwd Frenk, of je op grond van dit gegeven de ckcs een gestoorde of tenminste gemankeerde hond wilt noemen, vanwege z'n gebrekkige communicatiemiddelen.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoie schreef:overigens wel een interessant gegeven misschien: naarmate er bij een hondenras sprake is van meer neotenie, is zijn kennis van sociale signalen beperkter (bron, ja ik noem mijn bronnen: de taal van je hond, stanley coren. )
Hoe moet ik neotenie in dit verband opvatten? Neotenie is toch het niet volwassen worden?
Dus b.v. een cavelier king charles spaniel kent slechs twee signalen van onderwerping en dominantie, en wel de twee die een pup het eerst leert, drie tot vier weken oud.
Dat wist ik niet
Een syberische husky kent alle vijftien signalen, gelijk aan die van een volwasen wolf.

Ik ben wel benieuwd Frenk, of je op grond van dit gegeven de ckcs een gestoorde of tenminste gemankeerde hond wilt noemen, vanwege z'n gebrekkige communicatiemiddelen.
Je lijkt te denken dat ik dat niet zou willen zeggen omdat het in dit geval een ander type hond betreft. :denken: Erg jammer hoor... Maar goed, ik blijf serieus reageren dus: ja, als dat klopt, dan is de ckcs een op dat vlak gestoorde/verstoorde/gemankeerde hond. En als die beperking ertoe zou leiden dat een ckcs een bedreiging vormt voor andere honden/dieren/mensen in zijn omgeving, dan moet ook die baas in kwestie zijn/haar verantwoordelijkheid nemen. Gelijke monniken, gelijke kappen, Jan.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Toevoeging op mijn antwoord aan Zoie:
Ik vind bijvoorbeeld ook dat als zou blijken dat mijn hond de hondentaal niet spreekt en/of dat andere honden hem niet begrijpen/lezen, dat ik daar de verantwoording voor moet nemen. Ik kan moeilijk van andere honden en baasjes verwachten dat zij zich aanpassen aan de onzichtbare beperkingen van mijn hond.
Zodra je je daar bewust van bent, moet je iets met die kennis. Stel dat in mijn geval de vacht van Frenk ertoe zou leiden dat andere honden hem aanvliegen omdat ze hem niet meer kunnen lezen. Dan moet ik toch niet boos worden op die andere honden, maar iets doen aan de vacht van Frenk?
Snap je wat ik bedoel?
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Frenk schrijft:
Het ging over een eerder genoemde fictieve situatie waarin mijn hond, die normaal sociaal komt buurten, dan of Bob in z'n strot heeft hangen of met de schoen van Pam kennis maakt. Een hond die geen kwaad in de zin heeft aanvliegen is een gestoorde aanval.

Reactie:
Dit is dus wat mij betreft een voorbeeld van een mening die je als feit presenteert.
Als ik met mijn hond loop (ook ik laat mijn honden apart uit), dan heb ik een enorme hekel aan mensen die hun hond heel dicht bij die van mij laten komen en dan roepen ooooooooh, maar die van mij doet niets hoor.
Nou, die van mij wel. Ik zal niet mijn herder als voorbeeld nemen, die valt erg uit naar honden en daar wordt aan gewerkt. Of dat gestoord gedrag is daar ben ik nog niet over uit, dat het ongewenst gedrag is is voor mij wel een feit :-).
Maar als ik kijk naar mijn rottweilerteefje, die heeft er een hekel aan als vreemde honden dicht in de buurt komen. Ongeacht of ze nu goede of slechte bedoelingen hebben. Soms gaat het goed, maar soms ook niet. En dus kan bij ons de situatie voorkomen dat ze uitvalt naar een hond die te dicht bij haar komt, ondanks het feit dat deze goede bedoelingen heeft. En dit vind ik geen gestoord gedrag. Ze heeft dan inmiddels al op verschillende manieren laten weten dat ze er niet op zit te wachten, op haar manier, en je wil niet weten hoeveel honden daar vriendelijk doorheen banjeren. En dan gromt ze inderdaad en dan valt ze ook uit. En dan kan ze zelfs nog beschadigen.
Ze heeft bij mijn herderpup de lip stuk gebeten toen deze maar door bleef gaan en gecorrigeerd moest worden.
Nogmaals, ik vind dat ze keurig communiceert, maar veel "normale sociale" honden maakt dat niets uit. Zo gaat dat soms tussen honden. Niks gestoords aan volgens mij.

Dat voor wat betreft de fictieve situatie. Voor wat betreft de daadwerkelijk gebeurde situatie ben ik er zelf niet bij geweest en kan ik dus niets zeggen over of er wel of niet gecommuniceerd is tussen de 2 honden. Wel kan ik uit ervaring zeggen dat communicatie tussen honden soms zo snel kan gaan dat ik deze volledig over het hoofd zie, en dat het dus lijkt of er niet gecommuniceerd is terwijl dat wel zo is.
Dus voor mij is het allerminst zeker of dit een gestoorde aanval is geweest.

Voor wat betreft het overige, je vroeg om een inhoudelijke reactie en ik heb geprobeerd die te geven :-)
Groetjes,
Marjan
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:
Zoie schreef:overigens wel een interessant gegeven misschien: naarmate er bij een hondenras sprake is van meer neotenie, is zijn kennis van sociale signalen beperkter (bron, ja ik noem mijn bronnen: de taal van je hond, stanley coren. )
Hoe moet ik neotenie in dit verband opvatten? Neotenie is toch het niet volwassen worden?
ja, zoals je weet, ga het niet helemaal uitwerken, is een hond een in ontwikkeling gestoorde wolf. te simpel, maar even voor het gemak.
Dat wist ik niet

Je lijkt te denken dat ik dat niet zou willen zeggen omdat het in dit geval een ander type hond betreft. :denken: Erg jammer hoor... Maar goed, ik blijf serieus reageren dus: ja, als dat klopt, dan is de ckcs een op dat vlak gestoorde/verstoorde/gemankeerde hond. En als die beperking ertoe zou leiden dat een ckcs een bedreiging vormt voor andere honden/dieren/mensen in zijn omgeving, dan moet ook die baas in kwestie zijn/haar verantwoordelijkheid nemen. Gelijke monniken, gelijke kappen, Jan.
Nee Frenk, ik probeer je duidelijk te maken dat we elkaars honden allemaal wel voor gestoord kunnen gaan uitmaken. Maar jij doet het altijd maar bij een type gedrag, en dat is in jouw ogen abnormaal agressief gedrag, en als je daar ook maar een uitzondering op kunt geven, behalve bovenstaande, slik ik m'n woorden in en eet ik m'n schoenen op :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Murphy schreef:Voor wat betreft het overige, je vroeg om een inhoudelijke reactie en ik heb geprobeerd die te geven :-)
Groetjes,
Marjan
Dat heb je zeker :ok:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:Toevoeging op mijn antwoord aan Zoie:
Ik vind bijvoorbeeld ook dat als zou blijken dat mijn hond de hondentaal niet spreekt en/of dat andere honden hem niet begrijpen/lezen, dat ik daar de verantwoording voor moet nemen. Ik kan moeilijk van andere honden en baasjes verwachten dat zij zich aanpassen aan de onzichtbare beperkingen van mijn hond.
Zodra je je daar bewust van bent, moet je iets met die kennis. Stel dat in mijn geval de vacht van Frenk ertoe zou leiden dat andere honden hem aanvliegen omdat ze hem niet meer kunnen lezen. Dan moet ik toch niet boos worden op die andere honden, maar iets doen aan de vacht van Frenk?
Snap je wat ik bedoel?
ik snap prima wat je bedoelt, maar snap jij nu b.v. dit: wolvenroedels zullen proberen elkaar te ontlopen, vandaar dar ze leefgebieden hebben, die ze markeren. Directe lichaamstaal is vooral voor roedelgenoten bedoeld, dieren waarmee ze een relatie hebben.

En wat doen wij ? Wij trekken met onze roedeltjes allemaal naar hetzelfde gebiedje. En dan verwachten we dat onze honden prima sociaal overweg kunnen met vreemde honden. En als het dan een keertje mis gaat schreeuwen we moord en brand.

Snap je wat ik bedoel, hoe krom het is, om hier van normaal en abnormaal te praten in vergelijking met wolvengedrag ?

Nee, ik zeg niet dat je met elke hond het uitlaatbos in moet. Ik zeg dat je een beetje voorzichtig moet zijn met termen als gestoord en gezond.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoie schreef:
Frenk schreef:Toevoeging op mijn antwoord aan Zoie:
Snap je wat ik bedoel?
ik snap prima wat je bedoelt, maar snap jij nu b.v. dit: wolvenroedels zullen proberen elkaar te ontlopen, vandaar dar ze leefgebieden hebben, die ze markeren. Directe lichaamstaal is vooral voor roedelgenoten bedoeld, dieren waarmee ze een relatie hebben.

En wat doen wij ? Wij trekken met onze roedeltjes allemaal naar hetzelfde gebiedje. En dan verwachten we dat onze honden prima sociaal overweg kunnen met vreemde honden. En als het dan een keertje mis gaat schreeuwen we moord en brand.

Snap je wat ik bedoel, hoe krom het is, om hier van normaal en abnormaal te praten in vergelijking met wolvengedrag ?

Nee, ik zeg niet dat je met elke hond het uitlaatbos in moet. Ik zeg dat je een beetje voorzichtig moet zijn met termen als gestoord en gezond.
Ten eerste haalde ik de wolven niet aan. Dat was iemand anders in dit topic. En dat ging over dat zij zei dat een andere hond wegens grommen op twee meter afstand in de strot vliegen volkomen natuurlijk is en dat wolven ook agressief zijn. Ik geloof dat niet. Wolven zijn extreem sociaal ontwikkelt. De fysiek sterkste wolf is ook niet per definitie de baas, wel de sociaal sterkste. Wolven zijn daarnaast rasopportunisten en hun diep gewortelde overlevingsdrang bestempelt fysieke confrontaties echt tot laatste mogelijkheid. Vechten is niet iets wat een wolf lichtzinnig doet.

En ik ben ervan overtuigd dat een normaal sociaal ontwikkelde hond die remming al zeker behoort te hebben. Als een hond die niet meer heeft, dan is dat omdat wij mensen daartegen geselecteerd hebben.

Onze honden zijn natuurlijk niet meer 1 op 1 te vergelijken met wolven en zij spreken hun taal nu op een andere wijze dan de wolven dat ooit deden.
Dus normaal en abnormaal zijn termen die ik gebruik met het gedrag van normaal sociaal ontwikkelde honden in het achterhoofd.

Ik had het qua term gestoord over de communicatiemogelijkheden van een normaal sociaal ontwikkelde hond.
Gestoord en gezond zijn een oordeel over gedrag. Geen waardeoordeel :19: Dat onderscheid maak ik volgens mij heel duidelijk.

Volgens mij is de constatering dat Bob's gedrag, zoals beschreven door TS niet de norm is, noch zou moeten zijn, qua hondentaal, een zeer goed verdedigbare.

En het is vooral de bagatelliserende wijze waarop daar over heen gestapt en mee omgegaan wordt dat ik steeds reageer.

Als ik lees dat het allemaal niet uitmaakt "omdat hij geen gaatjes maakt" of "hij lost toch", dan zit ik echt volkomen verbijstert aan mijn toetsenbord.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:[ En als die beperking ertoe zou leiden dat een ckcs een bedreiging vormt voor andere honden/dieren/mensen in zijn omgeving, dan moet ook die baas in kwestie zijn/haar verantwoordelijkheid nemen. Gelijke monniken, gelijke kappen, Jan.
overigens is dit natuurlijk niet zo, het zijn iha hele vreedzame hondjes.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoie schreef:
Frenk schreef:[ En als die beperking ertoe zou leiden dat een ckcs een bedreiging vormt voor andere honden/dieren/mensen in zijn omgeving, dan moet ook die baas in kwestie zijn/haar verantwoordelijkheid nemen. Gelijke monniken, gelijke kappen, Jan.
overigens is dit natuurlijk niet zo, het zijn iha hele vreedzame hondjes.
Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar dat boek. Ik ga vanmiddag kijken bij de Slegte of ze het hebben en anders zal ik het bestellen.

Overigens probeer ik ook echt geen ras of type te 'demoniseren'. (bij gebrek aan een beter woord :N:)
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:[Ik had het qua term gestoord over de communicatiemogelijkheden van een normaal sociaal ontwikkelde hond.
Gestoord en gezond zijn een oordeel over gedrag.
nogmaals, dat zijn toch echt twee verschillende dingen.
Geen waardeoordeel :19: Dat onderscheid maak ik volgens mij heel duidelijk.
O, je gebruikt de term als het ware als een hondenpsychiater ?

Volgens mij maak je dat onderscheid heemaal niet duidelijk, maar ... ik geef het op. Voor het moment dan toch.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoie schreef:O, je gebruikt de term als het ware als een hondenpsychiater ?
Nou nee. Maar je hebt gedrag hoe het zou moeten zijn en je hebt gedrag wat daar niet aan voldoet. En dat laatste is gestoord/verstoord/mankerend gedrag :19: Dat is geen waardeoordeel over de hond in kwestie. Dat onderscheid maak ik steeds heel nadrukkelijk. Daar ging je vraag over de ckcs en mijn antwoord daarop toch over?
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Puur uit nieuwsgierigheid :-)
Frenk, kan je misschien aangeven wat volgens jou in de situatie van topicstartster (dus hond in eigen roedeltje, voor het eigen huis dus min of meer eigen territorium, en vreemde hond die grommend op de roedel af komt rennen) de juiste (niet gestoorde) reactie van Bob zou zijn geweest?

Groetjes,
Marjan
Frenk
Zeer actief

Murphy schreef:Puur uit nieuwsgierigheid :-)
Frenk, kan je misschien aangeven wat volgens jou in de situatie van topicstartster (dus hond in eigen roedeltje, voor het eigen huis dus min of meer eigen territorium, en vreemde hond die grommend op de roedel af komt rennen) de juiste (niet gestoorde) reactie van Bob zou zijn geweest?
Heb ik ergens in dit topic al geschreven, maar bij deze: normaal gesproken heeft een hond een heel arsenaal aan communicatiesignalen die voorbijkomen voor hij overgaat tot de aanval. Lichaamshouding, grommen, blaffen, snappen, uitvallen. Als de bedreigende hond die signalen negeert en desondanks zijn bedreiging voorzet, dan kan er op een gegeven moment sprake zijn van een fysieke aanval. Maar eerst krijgt de 'bedreiger' de kans om gas terug te nemen. Als de bedreigende hond kalmerende signalen laat zien, dan moet de verdedigende hond ook inbinden. Als de hond die aan komt lopen in beginsel al niet bedreigend is in houding en gedrag, dan is waakzaamheid wel goed, maar agressie is niet van toepassing.

Bob had in dit geval dus duidelijk moeten maken door te waarschuwen dat hij niet gediend was van deze hond en zijn manier van doen en hij had de hond de kans moeten geven om daarop te reageren. En hij had naar TS moeten kijken, omdat zij als roedelleider moet aangeven wat de gewenste reactie is.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Frenk schreef:
Zoie schreef:O, je gebruikt de term als het ware als een hondenpsychiater ?
Nou nee. Maar je hebt gedrag hoe het zou moeten zijn en je hebt gedrag wat daar niet aan voldoet. En dat laatste is gestoord/verstoord/mankerend gedrag :19: Dat is geen waardeoordeel over de hond in kwestie. Dat onderscheid maak ik steeds heel nadrukkelijk. Daar ging je vraag over de ckcs en mijn antwoord daarop toch over?
Volgens mij loopt het hier steeds fout. Nl. jij gaat steeds uit van hoe jij vindt dat het zou moeten zijn en benoemt dat steevast als de norm.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vindt dat jij een hond wel erg veel "normaal" gedrag af wilt nemen om deze nog aan jouw (en dat is dus niet de) norm te kunnen laten voldoen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Budkes schreef:Volgens mij loopt het hier steeds fout. Nl. jij gaat steeds uit van hoe jij vindt dat het zou moeten zijn en benoemt dat steevast als de norm.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vindt dat jij een hond wel erg veel "normaal" gedrag af wilt nemen om deze nog aan jouw (en dat is dus niet de) norm te kunnen laten voldoen.
Edit: ik wil een hond helemaal geen "normaal" gedrag afnemen. Er is genoeg gedrag wat ik persoonlijk niet prettig vind, maar wat ik geen enkele hond zou willen 'afnemen'. Hoe je daarbij komt is me echt een raadsel.
Maar dit gedrag van Bob is niet normaal, of wel soms?

Wat is dan de reactie die een hond in deze situatie zou moeten vertonen? (zie vraag van en reactie op Murphy)
Laatst gewijzigd door Frenk op 10 okt 2008 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

jidde schreef:Weet je Frenk, dat je zeer veel weg hebt van een pitbull :smile: Je bijt je erin vast en laat totaal niet los en blijft schudden tot je de rest dood gemaakt hebt (met woorden/vooroordelen :mrgreen: )
Alleen zijn pitjes nog lief naar mensen, iets wat jij nog net mist
Ik vraag bij deze officieel om excuses voor deze opmerking.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:
Budkes schreef:Volgens mij loopt het hier steeds fout. Nl. jij gaat steeds uit van hoe jij vindt dat het zou moeten zijn en benoemt dat steevast als de norm.
Edit: ik wil een hond helemaal geen "normaal" gedrag afnemen. Er is genoeg gedrag wat ik persoonlijk niet prettig vind, maar wat ik geen enkele hond zou willen 'afnemen'. Hoe je daarbij komt is me echt een raadsel.
Maar dit gedrag van Bob is niet normaal, of wel soms?

Wat is dan de reactie die een hond in deze situatie zou moeten vertonen? (zie vraag van en reactie op Murphy)
niet als antwoord op je vraag, maar de allerprettigste reactie die ik me kan voorstellen is negeren :ok: Althans in eerste instantie, dan toch.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”