Belle schreef:
Ik haal Suusje van andere honden weg door een voertje onder haar neus te houden en achteruit te lopen en haar vervolgens op afstand te belonen. Ook laat ik haar niet met alle honden spelen, ze heeft twee 'zussen' en nog wat andere bekende honden waar ze genoeg mee kan spelen. Daarnaast wil ik haar vooral leren dat andere honden er gewoon zijn, maar dat ze daar niet perse iets mee hoeft. Dit probeer ik te bereiken door elke blik op mij te belonen op het moment dat er andere honden zijn, zodat andere honden gaan betekenen dat er bij mij wat te halen valt. Als ze wel met honden speelt, houd ik het kort (ook met onze eigen honden), voordat ze te opgewonden raakt.
Nu is Suus een golden en die zijn over het algemeen niet zo moeilijk met andere honden, dus ik doe daar niet al te streng in. Als ik een pup zou hebben van een ras waarbij de kans op hondagressie vrij groot is, zou ik haar vooral leren honden te negeren. Ik denk dat je daar meer mee bereikt dan met laten spelen. Temeer omdat je toch al zegt dat het geen hondje wordt waar je straks gezellig mee naar het hondenpark wil.
Oh ik doelde op mijn eigen andere honden eigenlijk.
Niet op straat, daar laat ik haar momenteel niet mee spelen, omdat ze langharige honden niet goed snapt.
Als een langharige hond wild wordt met spelen, pakt ze de vacht vast, het lijkt echt of ze denkt dat het speelgoed is.
Maar goed, ik kan dit ook toepassen bij mijn eigen honden, voertjes bij de hand houden terwijl ze speels aan het worden is. Anders vindt het nml vervelend als Tselfde met haar wil spelen.
En ik merk dat ze correcties van Anders niet echt serieus neemt, wat me overigens niets verbaast, omdat Anders daarin niet duidelijk is en dan met name richting pups.
Ik ga het eens proberen om haar af te leiden met lekkers. Op het moment ga ik met speeltjes gooien zodat ze daar achteraan kan rennen ipv Anders steeds te 'plagen' door haar aan het spelen te willen krijgen.
Anders heeft daar echt geen behoefte aan, nooit gehad ook, ze speelt zelden met een hond. Wel heel af en toe met Blits, en met Julia speelde ze ook wel eens. Tselfde is nog een pup en hoort nog niet helemaal bij de roedel, dus spelen is er echt niet bij.
Ik ga van de week ook starten met het leren loslaten op commando. Maar niet alles tegelijk, ze moet ook de tijd krijgen om alles te verwerken.
'Los' ga ik haar weer gewoon leren met een snoepje. Speeltje vasthouden, snoepje voor de neus, en 'los' zeggen zodra ze loslaat.
Werkt over het algemeen prima op die manier.
In September ga ik beginnen met een basis gehoorzaamheid bij de KC Dordrecht. Grootendeels voor de fun, maar vooral om haar in het bijzijn van andere honden wat meer op mij te leren focussen.
Ik krijg daar niet veel kans voor, want echt veel honden kom ik momenteel niet tegen, het is vrij rustig op straat. Ik vermoed doordat ik nu een beetje andere tijden wandel.