De rest word niet gezien omdat het willen overheerst.
Beetje als mensen kosten wat kost een kiindje willen al is de kans op handicap heel groot.
Moderator: moderatorteam

laeken schreef:In mijn ogen en zeker nu ik het laatste verhaal over Ivita lees kun je dat gewoon niet negeren. Ik ben echt niet iemand die zegt dat niks mag hoor. Van mij mag je fokken met een hondje met een navelbreukje. Van mij mag je fokken met een hond met een niet compleet gebit. Van mij mag je met zoveel fokken waar een hond geen last van heeft. Maar als je gaat praten over skelet-afwijkingen die gepaard gaan met pijn en handicaps dan moet je stoppen. Ook al is het geen CES. Ook al weet niemand wat het is. Als twee pups uit 1 nest precies hetzelfde hebben is het erfelijk. Dat kan niet anders. Dat heet kansberekening. Nu ik hoor dat een hond als Ivita familie is en ook al een afwijking in de rug heeft dan maakt het verder helemaal niet uit hoe iets heet en wat het is. Er is 1 overeenkomst. Nl dat pups uit die lijnen afwijkende ruggen hebben. Ga je dan fokken dan weet je donders goed dat je niet kan garanderen dat er niet weer pups komen die dat hebben. Gehandicapte of zelfs niet levensvatbare pups. Wat is dan de lol nog van dat fokken? Hoe ga je om met het feit dat je mensen moet gaan troosten die hun pup moesten inslapen? Terwijl je dat al wist voordat je ze ging fokken? Dat dat kan gebeuren bedoel ik dan. En wat gebeurd er met de reuen en teven uit die nesten die niks laten zien van die afwijking? Gaan die straks een ras in? Gaat het straks zo dat in elk nest deze afwijking kan ontstaan omdat deze honden gewoon het ras in gefokt worden? Dat kan toch niet? Nu uitsluiten is echt de enige juiste beslissing. Voor de toekomstige pups en voor het ras. Wie wil er nu op zijn of haar naam hebben dat het bij hen in de kennel begonnen is.....

Dat lijkt me sterk, heel sterk...bouvierpoedel schreef:Ik denk dat het bij sommige meer op de emotie is en liefde voor hun hondje dat dat de motivatie's zijn om puppen te nemen.
Beetje als mensen kosten wat kost een kiindje willen al is de kans op handicap heel groot.
Ik heb hhet niet over goed willen fokken volgens de norm in hondenland FCI/RvBeheer.Lillith schreef:Dat lijkt me sterk, heel sterk...bouvierpoedel schreef:Ik denk dat het bij sommige meer op de emotie is en liefde voor hun hondje dat dat de motivatie's zijn om puppen te nemen.
Niemand die goed wil fokken gaat dit soort ellende moedwillig op de wereld zetten.

Idd, je wil niet weten hoe vaak Frank tijdens t werk (beveiliging, hondengeleider) niet de vraag krijgt of we niet een teef beschikbaar hebben zodat hun (collega) reu kan dekken & dat ze daar een pup van kunnen houden.....not dus....bouvierpoedel schreef:Ik heb hhet niet over goed willen fokken volgens de norm in hondenland FCI/RvBeheer.Lillith schreef:Dat lijkt me sterk, heel sterk...bouvierpoedel schreef:Ik denk dat het bij sommige meer op de emotie is en liefde voor hun hondje dat dat de motivatie's zijn om puppen te nemen.
Niemand die goed wil fokken gaat dit soort ellende moedwillig op de wereld zetten.
Maar over het soort mensen die er iets emotioneels van maken in het nemen van puppie's bij hun hond a;lsof ze kleinkindjes krijgen.
Zijn zat van zulk soort dingen te lezen hier op het forum dat Jan of Klasien graag puppie's van hun reu of teefje willen hebben zonder verder te hebben gedacht dan het woord puppie's.
Ik ben het niet veel eens met je maar nu zit je er recht op.laeken schreef:In mijn ogen en zeker nu ik het laatste verhaal over Ivita lees kun je dat gewoon niet negeren. Ik ben echt niet iemand die zegt dat niks mag hoor. Van mij mag je fokken met een hondje met een navelbreukje. Van mij mag je fokken met een hond met een niet compleet gebit. Van mij mag je met zoveel fokken waar een hond geen last van heeft. Maar als je gaat praten over skelet-afwijkingen die gepaard gaan met pijn en handicaps dan moet je stoppen. Ook al is het geen CES. Ook al weet niemand wat het is. Als twee pups uit 1 nest precies hetzelfde hebben is het erfelijk. Dat kan niet anders. Dat heet kansberekening. Nu ik hoor dat een hond als Ivita familie is en ook al een afwijking in de rug heeft dan maakt het verder helemaal niet uit hoe iets heet en wat het is. Er is 1 overeenkomst. Nl dat pups uit die lijnen afwijkende ruggen hebben. Ga je dan fokken dan weet je donders goed dat je niet kan garanderen dat er niet weer pups komen die dat hebben. Gehandicapte of zelfs niet levensvatbare pups. Wat is dan de lol nog van dat fokken? Hoe ga je om met het feit dat je mensen moet gaan troosten die hun pup moesten inslapen? Terwijl je dat al wist voordat je ze ging fokken? Dat dat kan gebeuren bedoel ik dan. En wat gebeurd er met de reuen en teven uit die nesten die niks laten zien van die afwijking? Gaan die straks een ras in? Gaat het straks zo dat in elk nest deze afwijking kan ontstaan omdat deze honden gewoon het ras in gefokt worden? Dat kan toch niet? Nu uitsluiten is echt de enige juiste beslissing. Voor de toekomstige pups en voor het ras. Wie wil er nu op zijn of haar naam hebben dat het bij hen in de kennel begonnen is.....

Oh, je bedoeld het zo, is goed.....maar daar gaat het hier toch niet overbouvierpoedel schreef:Ik heb hhet niet over goed willen fokken volgens de norm in hondenland FCI/RvBeheer.Lillith schreef:Dat lijkt me sterk, heel sterk...bouvierpoedel schreef:Ik denk dat het bij sommige meer op de emotie is en liefde voor hun hondje dat dat de motivatie's zijn om puppen te nemen.
Maar over het soort mensen die er iets emotioneels van maken in het nemen van puppie's bij hun hond a;lsof ze kleinkindjes krijgen.
Zijn zat van zulk soort dingen te lezen hier op het forum dat Jan of Klasien graag puppie's van hun reu of teefje willen hebben zonder verder te hebben gedacht dan het woord puppie's.
Waarom niet dan.??Lillith schreef:Oh, je bedoeld het zo, is goed.....maar daar gaat het hier toch niet overbouvierpoedel schreef:Ik heb hhet niet over goed willen fokken volgens de norm in hondenland FCI/RvBeheer.Lillith schreef:Dat lijkt me sterk, heel sterk...bouvierpoedel schreef:Ik denk dat het bij sommige meer op de emotie is en liefde voor hun hondje dat dat de motivatie's zijn om puppen te nemen.

Marjoleine schreef:Dus omdat er off topic over iets anders doorgegaan wordt en Leane niet reageert moet de rest maar stoppen met de discussie?
Sorry, Smoek, maar dat vind ik nou ook weer overdreven.
Daar ging het denk ik aldoor al over: dat gevoel overheerst bij een keuze in de fokkerij.Lillith schreef:Ik heb het niet over Leane maar vind het raar dat het ineens over Emo nestjes gaat...
Marjoleine schreef:Daar ging het denk ik aldoor al over: dat gevoel overheerst bij een keuze in de fokkerij.Lillith schreef:Ik heb het niet over Leane maar vind het raar dat het ineens over Emo nestjes gaat...
Dat is toch eigenlijk wat een emo-nestje is?
Ik denk dat het verdraaid moeilijk is om je emotie uit te zetten bij de keuzes, hoe dan ook.
En ik denk dat veel mensen het ook erg moeilijk vinden om een hond uit de fokkerij te halen als er sterke emotionele banden zijn.
Dat heeft allemaal direct met elkaar te maken tenslotte
Daar heb je ook wel gelijk in hoor, maar kwam voor mij gewoon zo even niet over. Vandaar dat ik ook zei dat dit gewoon gen zin meer heeft. Dan opent diegene die zich geroepen voelt toch een "nieuw" topicMarjoleine schreef:Van mij hoef je je mond niet te houden, hoor
Maar ik denk dat dit topic eigenlijk niet alleen over de keuze van Leane gaat maar om dergelijke keuzes in het algemeen. Althans, dat is wat het is geworden.
Ik heb geen mening over wat Leane doet want ik ken haar motivatie niet en die wil ze ook niet delen. Tja, dan kan ik daar ook niks van vinden.
Of althans, dat kan wel, maar ik vind het altijd raar om een oordeel te vellen als je de achtergrond niet kent.
Dus eigenlijk kan een topic als dit gewoon doorgaan als er maar niet eindeloos op leane wordt gehakt maar de discussie zich verlegt naar waar het in feite over gaat: de emotie die keuzes beinvloedt.
En hoe wil je dat checken?Lillith schreef:Voor mij is het wel klaar...
Maar ik zal nooit van zijn leven zelf een rashonden pup kopen van een Emo fokker.
Die gaat ze zeker ook allemaal zelf houden....dat is toch onzin
Iedere fokker laat zijn gevoel meespelen bij het fokken. Dat kun je niet uitschakelen. Natuurlijk kijkt een goede fokker naar de feiten en naar het totaalplaatje wat de fokker voor ogen heeft, maar het gevoel hierbij uitschakelen gebeurt echt niet. Is ook niet erg. Ik heb liever een fokker die dat heeft namelijk. Maar, helemaal het verstand uitschakelen en blind zijn voor de resultaten uit het verleden gaat voor mij natuurlijk ook te ver. Alleen is dat lastig controleren.Lillith schreef:Voor mij is het wel klaar...
Maar ik zal nooit van zijn leven zelf een rashonden pup kopen van een Emo fokker.
Het zal niet bij al dat soort fokkkers over geld gaan denk ik.Muk schreef:Iedere fokker laat zijn gevoel meespelen bij het fokken. Dat kun je niet uitschakelen. Natuurlijk kijkt een goede fokker naar de feiten en naar het totaalplaatje wat de fokker voor ogen heeft, maar het gevoel hierbij uitschakelen gebeurt echt niet. Is ook niet erg. Ik heb liever een fokker die dat heeft namelijk. Maar, helemaal het verstand uitschakelen en blind zijn voor de resultaten uit het verleden gaat voor mij natuurlijk ook te ver. Alleen is dat lastig controleren.Lillith schreef:Voor mij is het wel klaar...
Ik ken iemand die een rashond heeft met hele zware huidproblemen. Het is echt te triest om te zien en deze mensen zijn hier al ruim een jaar mee bezig om dit te verbeteren. De hond in kwestie voelt zich ook beroerd en dat breekt echt mijn hart. Gelukkig gaat het nu langzaam iets beter en voelt die hond zich ook beter, maar dat terzijde. De fokker van deze hond ken ik ook. Een schat van een mens is dat, maar ik heb het idee dat die niet echt in wil zien / doorheeft dat deze huidproblemen weleens in de lijn voor kunnen komen. Want deze hond is niet de enige hond uit die lijn die zware huidproblemen heeft. Er zijn er meerdere en die komen allemaal van deze fokker. Dat wordt ontkent door de fokker (dat de huidproblemen weleens erfelijk kunnen zijn) en er wordt met die lijn doorgefokt. Ik heb niet het idee dat dit EMO fokkers zijn, helemaal niet. Ik denk dat het vaker gewoon te maken heeft met het geld dat verdiend kan worden dan met het idee om koste wat het kost een lijn op te zetten of te fokken met je hond zonder de negatieve kanten te zien. En dit zijn dingen die je nauwelijks kunt ontdekken als potentiële pupkoper. Dat kost jaren om de lijnen en de fokkers te leren kennen. En als je een rashond koopt dan wil je best maanden wachten op een nest van een fokker waarbij je een goed gevoel hebt, maar echt weten of het een goede of slechte fokker is, dat weet je over het algemeen niet zo heel snel.

Dat kun je toch weghalen?crutz schreef:Oké, ik wordt vast gek. Zou zweren dat ik vorige week op haar Facebook gereageerd had op een pup die geflest werd met de vraag of alles wel goed ging (waarom flessen, of mss heel groot nest), nu is de foto weg & geen reactie. Wel een nwe pupfoto op Facebook, ze zullen er dus idd wel al zijn.
Berichtje op Facebook dat t er wel nog staat, van Leanne, geen antwoord op m'n vraag mbt flessen..Marjoleine schreef:Dat kun je toch weghalen?crutz schreef:Oké, ik wordt vast gek. Zou zweren dat ik vorige week op haar Facebook gereageerd had op een pup die geflest werd met de vraag of alles wel goed ging (waarom flessen, of mss heel groot nest), nu is de foto weg & geen reactie. Wel een nwe pupfoto op Facebook, ze zullen er dus idd wel al zijn.
Als iemand wat op je FB zet bedoel ik?
Dus wie zegt dat jij gek wordt?