Ja, dat doe ik dan uiteraard ookblondie schreef:[
En als ik hoor dat eigenaren van puppies ook zeggen.. laag he... dan ga ik ook niet enthousiast als ze toch tegen me opspringen aaien.. maar dan ga ik op mijn hurken en zeg neee... laag en als ze op de vier pootjes staan of op de zij liggen uit zichzelfdat belonen met een aai..

Dat voor je neus langs komen vliegen deed Vera dus ook als echt jonge hond, en dat is dus hetgene waar ik wel 'van wakker gelegen heb' (niet letterlijk natuurlijkMaar alles maar accepteren.. ik heb nog een litteken over mijn wenkbrouw omdat in een onbewaakt ogenblik Bluf toch omhoog kwam toen ik de bal wilde gooien... dan is er natuurlijk opspringen en tegen je aanspringen.. maar zij komt gewoon echt met vier poten de lucht in bijvoorbeeld.. dan schrik je je zeker als buitenstaander je de blubber en sommigen vinden het geweldig... tot ze je inderdaad in je gezicht halen of in je nek springen of kinderen omver rennen... of dat nu in huis gebeurt of buitenshuis... ik vind dat niet acceptabel.. en als ik te ver ben om dat te corrigeren/beletten en wel het juiste gedrag kan belonen.. dan zie ik daar echt geen kwaad in .. liever op een normale manier dan dat iemand zo'n hond met een vooruitgestoken voet op staat te wachten toch..

Maar dat doet ze dus al vrij lang niet meer, en zo'n hupsje bij mijn ouders of bezoek wat haar duidelijk ook veel begroetingen en aandacht geeft vind ik dan niet zo erg meer. Ik corrigeer het wel met 'nee' en haar laag zetten, maar het is niet iets waar ik echt een beetje van schrik (in de zin van, dit wordt gevaarlijk), zoals dat met 4 poten voor iemands neus langs komen vliegen

Het is wel schattig nu trouwens. Soms voelt ze dat ze gewoon even MOET springen (vaak als ze gedomineerd is door een vreemde hond, dan moet ze die spanning kwijt), en tegenwoordig komt ze dan heel kort bij mij stuiteren (netjes op afstand), om daarna voor te komen zitten zo van "baas, doe ietssss met me, ik moet evennn energie kwijt!