Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
malinois schreef:
ik heb steeds gezegd dat ik wil dat mijn reuen luisteren en niet achter hun neus aangaan, wat anderen doen moeten ze zelf weten maar hier is het te gevaarlijk als ze niet luisteren dus het "hier" commando moet altijd opgevolgd worden anders komen ze niet los.
Hoe ze dat leren, op het trainingsveld leren ze al loopse teven te negeren, daarnaast heb ik misschien het voordeel dat mijn loopse teef geen eigen reuen in de buurt accepteerd en ze verschrikkelijk op hun flikker geeft ook al is ze dekrijp.
Ik denk dat jij sowieso al het voordeel van een erg baasgericht ras hebt
En daar train je dan ook nog eens heel veel mee;niet iedereen heeft zo'n ras of de capaciteiten om een hond zo te laten luisteren.
Uit het oog maar nooit uit het hart Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
malinois schreef:
ik heb steeds gezegd dat ik wil dat mijn reuen luisteren en niet achter hun neus aangaan, wat anderen doen moeten ze zelf weten maar hier is het te gevaarlijk als ze niet luisteren dus het "hier" commando moet altijd opgevolgd worden anders komen ze niet los.
Hoe ze dat leren, op het trainingsveld leren ze al loopse teven te negeren, daarnaast heb ik misschien het voordeel dat mijn loopse teef geen eigen reuen in de buurt accepteerd en ze verschrikkelijk op hun flikker geeft ook al is ze dekrijp.
En daar train je dan ook nog eens heel veel mee;niet iedereen heeft zo'n ras of de capaciteiten om een hond zo te laten luisteren.
precies en daarom zul je mij ook niet horen zeggen dat ik dat van alle reuen verwacht. Maar omdat het in het algemeen gewoon te gevaarlijk is als ze niet luisteren moeten ze luisteren naar bepaalde commando's....
Martijn schreef:Wat een gelachelijk verhaal om een reu die op een loopse teef reageert als onopgevoed projectiel van een nitwit te bestempelen trouwens.
Het viel me gisteren niet zo duidelijk op maar de stelling dat een reu, welke reu dan ook, geleerd kan worden tegen zijn eigen geslachtsdrift in te gaan is bizar.
Jouw honden zijn van een ander slag dan de gemiddelde hond, jouw opvoeding is anders dan de gemiddelde en je brengt je honden in het dagelijks leven in andere situaties.
Het is interessant om te weten dat een reu het in theorie dus kan leren om loopse teven met rust te laten maar dat betekend niet dat dat voor elke reu een haalbare kaart is.
Ik moet er ook bij zeggen dat ik dit een van de dingen vindt die ik mijn hond ook niet zou proberen aan te leren. Ik hou er niet van om enorme conflicten in hondenkopjes te creëren. Niet eerlijk en niet gezond.
Wat niet wil zeggen dat ik het bij anderen niet goed vind hoor...maar ik doe het zelf dus niet.
klopt dat het andere honden zijn dan de "gemiddelde" hond. Daarom zul je mij ook niet horen zeggen dat ik hetzelfde van iedereen verwacht. Misschien als ik hier een giga stuk weiland had waar de honden konden racen ik het ook minder belangrijk zou vinden als ze niet altijd luisterden maar wat ik al zei het is gewoon gevaarlijk ook al is het een losloopgebied. Een hekje van een meter hoog is niets voor mijn honden die gewend te zijn om hoger te moeten springen. En dan lopen ze zo op de snelweg.
Als ik zie hoe m'n teef met ze omgaat, piekeren ze er ook niet over om iets te proberen bij haar.. misschien dat dat ook wel meespeelt bij het "luchtje" loopse teef ik heb geen idee hoor... Ik heb er nooit veel moeite voor moeten doen om ze te leren loopse teven te negeren, maar dat heeft zeker te maken met de opvoeding en training dat geloof ik meteen.
malinois schreef:
Je kunt ook mazzel hebben. Ik heb toevallig een hond die niet totaal op tilt gaat bij loopse teven. Dat is niet getraind, maar zit gewoon niet in de hond.
En ja, ik denk dat een herder en een kooiker (ga het toch even over mezelf hebben) wel van een ander slag zijn. De kooiker is gefokt om behoorlijk zelfstandig te kunnen werken. En dan heb ik ook nog eens een exemplaar die wat dat betreft de kroon spant. Natuurlijk zou hij in andere handen ongetwijfeld zeer gehoorzaam zijn en altijd onder appel staan. Met veel begeleiding zou ik dat misschien ook wel kunnen bereiken....
Maar nou komt het....ik vind mijn hond juist zo leuk vanwege het zelfstandige karakter. Als ik dat eruit wil hebben, moet ik hem 'knakken'.
Nee hoor, laat mijn hond ajb gewoon hond zijn met alle bijbehorende 'ongemakken'. Als hij een keer op een loopse teef afgaat, hol ik wel achter hem aan. En als ik even een seintje krijg, grijp ik hem direct en gaat hij een paar honderd meter verder weer los.
Overigens vind ik het altijd wel grappig om hier te lezen hoe goed mensen hun hond onder alle omstandigheden onder appel hebben. Als ik zo eens rondkijk, krijgt 9 van de 10 mensen dat niet voor elkaar (en ik kom veel honden tegen ). Ik ben in ieder geval niet de enige sukkel die weleens de teugels verliest.
Mijn teef loopt wel los tijdens de loopsheid, maar in officiële losloopgebieden kom ik dan echt niet.
Zowiezo is er maar 1 redelijk in de buurt.
In het bos bij mijn huis waar het loslopen min of meer gedoogd wordt zul je me tijdens de loopsheid ook niet zien.
Ik loop alleen in "mijn" bos, waar ik in alle jaren dat ik er loop nauwelijks ooit andere honden ben tegengekomen.
Relaxt lopen met Nika, relaxt lopen met een loopse Marouck en straks ook gewoon relaxt lopen met een loopse Biène. Heerlijk, wat een luxe.
Nu maar hopen dat de boswachter niet besluit juist in dat stuk bos te gaan controleren maar dat ie mooi in het bos aan de overkant blijft, waar heel wat mensen dagelijks wel lopen met loslopende honden, ondanks dat het daar ook niet mag. En tegelijkertijd hopen dat de mensen die in dat stuk bos wandelen niet "mijn" stuk ontdekken na de zoveelste boete.
Ik kom dus net onze achterbuuf tegen. Hun tuin grenst aan de onze. Ze heeft een gecastreerde Golden-reu en een ongecastreerde JR-reu. Herbie wordt dus al helemaal gek, als wij nog aan het eind van het pad zijn. Nu kon hij los hoor, maar ze worden er dus echt horendol van. Eerst dus Saar en Miep tegelijk/achter elkaar en nu is de buurhond loops. Er is geen land te bezeilen met Herbie.
Ik vind dat dus sneu. En ik voel me daar wel schuldig om. Al zijn het maar tuinen die aan elkaar grenzen, zo'n hond wordt dus wel gek van z'n hormonen (en de baasjes erbij). Ik vind dat dus heel vervelend
snakelady33 schreef:ja als je weet dat je hond zwanger is vanaf dag 1 dan kan je het idd afbreken maar niet op moment dat ze aan het bevallen is.
gewoon je honden uit elkaar halen, ongelukjes gebeuren door slecht opletten van de eigenaar. Hier zijn intacte reuen en teven maar er gebeuren echt geen ongelukjes hoor... gewoon opletten.
dus als mijn reu vast zit op de teef moet ik ze maar lostrekken??? met alle gevolgen van dien voor de teef en voor de reu???? doe jij dat ook??????
en ongelukjes kunnen ook door oplettendheid gebeuren als je een kind van 7 hebt rondlopen die nergens op let.maar ik wens jouw teven sterkte als er een reu ongewenst op vast zit en jij hem lostrekt. arme beesten, wat zullen die dan pijn hebben.
snakelady33 schreef:
dus als mijn reu vast zit op de teef moet ik ze maar lostrekken??? met alle gevolgen van dien voor de teef en voor de reu???? doe jij dat ook??????
en ongelukjes kunnen ook door oplettendheid gebeuren als je een kind van 7 hebt rondlopen die nergens op let.maar ik wens jouw teven sterkte als er een reu ongewenst op vast zit en jij hem lostrekt. arme beesten, wat zullen die dan pijn hebben.
Als je jouw reu en die teef betrapt hebt had het hele nestje niet geboren hoeven worden.
Geen excuus dus.
snakelady33 schreef:en ongelukjes kunnen ook door oplettendheid gebeuren als je een kind van 7 hebt rondlopen die nergens op let.maar ik wens jouw teven sterkte als er een reu ongewenst op vast zit en jij hem lostrekt. arme beesten, wat zullen die dan pijn hebben.
een kind kan dat ook niet daar ben jij voor.
Zover komen ze hier niet want ze komen niet bij elkaar in de buurt. Gewoon een paar dagen scheiden als je er niet bij kan zijn.
snakelady33 schreef:dus als mijn reu vast zit op de teef moet ik ze maar lostrekken??? met alle gevolgen van dien voor de teef en voor de reu???? doe jij dat ook??????
Dat had je vóór dat vastzitten al moeten regelen. Daarna zijn er weer ander mogelijkheden om ongewenste zwangerschappen af te breken.
snakelady33 schreef:dus als mijn reu vast zit op de teef moet ik ze maar lostrekken??? met alle gevolgen van dien voor de teef en voor de reu???? doe jij dat ook??????
Dat had je vóór dat vastzitten al moeten regelen. Daarna zijn er weer ander mogelijkheden om ongewenste zwangerschappen af te breken.
precies dat zijn gewoon smoesjes om iets goed te praten....
nee ik praat niks goed, maar ik zat op de bank en me dochter moest naar de wc terwijl de teef in de gang zat en de reu in de kamer. en met dat me dochter de kamerdeur open doet glipt de reu naar de teef toe. en ze (dochter) begon meteen te gillen, terwijl dat nergens voor nodig was, want kan ook op een gewone manier. dus ik ren zo snel als dat me lukt met andere reu voor me voeten en dergelijke obstakels naar de gang, maar toen zat hij dus al op die teef en dan kan ik hem niet gaan lostrekken. en zoals ik al vaker gezegd heb. ik wist niet of mijn reu wel of niet vruchtbaar was, en we wisten dus ook niet of die teef wel of niet zwanger was. en dan kan ik wel meteen naar de DA gaan rennen van mijn reu heeft op de teef gezeten, maar ook die kunnen op zo'n moment nog niks zien of voelen. en was/is niet mijn teef maar van mijn op dat moment vriend. en na paar dagen tot een week heb ik tegen hem gezegd dat hij met die teef naar de DA moest gaan om te kijken of ze wel of niet zwanger was. en als hij dat niet doet is dat niet aan mij. ik ga geen geld uit geven voor een hond van een ander. en tot het moment dat ze ging bevallen wisten we niet dat ze zwanger was, want ze werd niet dikker, je voelde niets, de tepels zette niet op. helemaal niks. en ja als je paar keer tegen hem zegt van ga nou voor de zekerheid naar de DA en hij doet dat niet dan is dat zijn keus en niet de mijne. dus er waren na de dekking verder geen andere oplossingen. en als een teef al aan het bevallen is kan je een zwangerschap niet meer afbreken. ja de pupjes een genadeprik geven, maar dat doet geen enkel fatsoenlijk mens als er verder niks mis is met de pup. doe je met een kind die uit een ongewenste zwangerschap komt ook niet.
dus ja ze zaten gescheiden en ja ik ben er meteen op afgerend voor zo ver als dat ging met nog een reu voor die zo heerlijk voor je voeten loopt en obstakels (speelgoed van dochter, speeltjes en kluifjes van de honden) en nee ik kon ze niet meer lostrekken want ze zaten al vast. en nee we wisten niet of ze wel of niet zwanger was. omdat er dus na 2 a 2,5
week nog niets te zien was gingen wij er van uit dat ze niet zwanger was omdat die ex geen zin had om met haar naar de DA te gaan om te laten controleren. als hij dat wel gedaan had, had ik zeker gezegd dat hij het moest laten afhaken, of hij dat op zo'n moment gedaan zou hebben weet ik niet, maar ik heb niks over de hond van een ander te zeggen. net zo min als een ander over mijn hond. nu honden.
Wat een kulverhaal.
Dus die paar centen die het je had gekost om de teef na 3 dagen en na 5 dagen een prik te geven om een eventuele zwangerschap af te breken waren teveel moeite?
Ga vooral verder met preken dat iedere hond gecastreerd moet worden, reu en teef.
Voor mensen die zo laks zijn als jij is het een goede oplossing, voor mij dus niet.
nee ik praat niks goed, maar ik zat op de bank en me dochter moest naar de wc terwijl de teef in de gang zat en de reu in de kamer. en met dat me dochter de kamerdeur open doet glipt de reu naar de teef toe. en ze (dochter) begon meteen te gillen, terwijl dat nergens voor nodig was, want kan ook op een gewone manier. dus ik ren zo snel als dat me lukt met andere reu voor me voeten en dergelijke obstakels naar de gang, maar toen zat hij dus al op die teef en dan kan ik hem niet gaan lostrekken. en zoals ik al vaker gezegd heb. ik wist niet of mijn reu wel of niet vruchtbaar was, en we wisten dus ook niet of die teef wel of niet zwanger was. en dan kan ik wel meteen naar de DA gaan rennen van mijn reu heeft op de teef gezeten, maar ook die kunnen op zo'n moment nog niks zien of voelen. en was/is niet mijn teef maar van mijn op dat moment vriend. en na paar dagen tot een week heb ik tegen hem gezegd dat hij met die teef naar de DA moest gaan om te kijken of ze wel of niet zwanger was. en als hij dat niet doet is dat niet aan mij. ik ga geen geld uit geven voor een hond van een ander. en tot het moment dat ze ging bevallen wisten we niet dat ze zwanger was, want ze werd niet dikker, je voelde niets, de tepels zette niet op. helemaal niks. en ja als je paar keer tegen hem zegt van ga nou voor de zekerheid naar de DA en hij doet dat niet dan is dat zijn keus en niet de mijne. dus er waren na de dekking verder geen andere oplossingen. en als een teef al aan het bevallen is kan je een zwangerschap niet meer afbreken. ja de pupjes een genadeprik geven, maar dat doet geen enkel fatsoenlijk mens als er verder niks mis is met de pup. doe je met een kind die uit een ongewenste zwangerschap komt ook niet.
dus ja ze zaten gescheiden en ja ik ben er meteen op afgerend voor zo ver als dat ging met nog een reu voor die zo heerlijk voor je voeten loopt en obstakels (speelgoed van dochter, speeltjes en kluifjes van de honden) en nee ik kon ze niet meer lostrekken want ze zaten al vast. en nee we wisten niet of ze wel of niet zwanger was. omdat er dus na 2 a 2,5
week nog niets te zien was gingen wij er van uit dat ze niet zwanger was omdat die ex geen zin had om met haar naar de DA te gaan om te laten controleren. als hij dat wel gedaan had, had ik zeker gezegd dat hij het moest laten afhaken, of hij dat op zo'n moment gedaan zou hebben weet ik niet, maar ik heb niks over de hond van een ander te zeggen. net zo min als een ander over mijn hond. nu honden.
je hebt een kind dus weet je ook dat die onverwachte dingen kunnen doen, teef of reu in de bench of in ieder geval achter een afgesloten deur zodat er geen ongelukjes kunnen gebeuren. Daarnaast heb je notabene gezien dat ze vast zaten dan laat je toch sowieso door de dierenarts kijken mijn hond of niet, het is wel jouw reu dus ook jouw probleem.
nog al logisch dat er na 2 weken nog niks te zien is... na 5 weken is er vaak nog niet eens wat te zien....
Maar goed, het zal wel maar ik geloof niet zo in dat soort ongelukjes sorry...
En begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat de geboorte van je pup voorkomen had kunnen worden.
Dat zal best, maar om nu iemand maar gelijk een mislukt geval te noemen omdat er een keer iets fout gegaan is gaat naar mijn gevoel ook weer te ver. Al dat moord en brand gegil als er eens een keer per ongeluk een onbedoelde dekking plaatsvindt. Gutgutgut.
Nee, dan ziet men nog liever iemand die in het park zijn reu een teef laat dekken zonder zich verder over diens nageslacht te bekommeren.
P.S. Ik heb het nu niet over jou persoonlijk hoor Natas, ik bedoel dit algemeen maar pikte jouw zinnetje er even uit om op te reageren.
ja ok, ik ga zeker ook wat te ver, bij deze mijn excuses daarvoor, maar ze vroeg/vraagt er zelf ook wel een beetje om. maar goed bij deze mijn excuses naar haar toe.
ja als we het geweten hadden wel, maar ik heb een uitkering en moet van mijn uitkering ook voor mijn eigen dieren zorgen, wat ik met veel liefde doe, moeten mijn dieren naar de DA dan gaan ze, en zijn honden aten ook al van mijn uitkering mee, niet dat ik dat erg vond, maar hij gaf/geeft gewoon te weinig om die hondjes. en die hondjes zaten toendertijd alleen bij mij in huis omdat ik het zielig vond dat ze daar een hele dag of hele nacht alleen zaten. hij werkte toen 3 ploegendienst. en was elke dag op weekend na. 8 uur p/d weg dus toen heb ik gezegd van je mag ze wel bij mij zetten op voorwaarde dat jij zelf de honden financieel verzorgt, dus eten, dierenarts ed. en aangezien mijn DA niet op rekening doet, ging ik niet van mijn uitkering met zijn hond naar de DA om te kijken of ze wel of niet zwanger was. ook al zou ik dat op dat moment graag willen doen. en hij vertikte het. en op gegeven moment zet ik dus een punt achter de relatie na bijna 5 maanden en dag later belde hij me op dat zijn teef aan het bevallen was. tot die tijd hadden we niks gezien of gemerkt aan haar. ook niet dikker worden. dus ja dan kan ik wel naar de DA gaan met zijn teef en de zwangerschap afbreken, maar dan had ik dat geld van mijn uitkering die ik nodig heb voor me eigen dieren of voor mij en me dochter nooit terug gezien. zoals ik nu met paar andere financiele zaken zit dankzij hem. en dat risico wilde ik gewoon niet lopen. en ja voorkomen. ik heb me best gedaan om ze uit elkaar te houden, in het begin van de loopsigheid liet ze het nog niet toe dat of d'r eigen (geholpen) maatje er aan zou komen/op zou kruipen noch van mijn Brutus. en toen dat begon te komen heb ik ze dus om de beurt uit gelaten, om en om apart in de gang gezet, zodat ze toch geen aandacht te kort kwamen. meer mogelijkheden had ik niet om iets te regelen dat het voorkomen kon worden. heb wel eengezinswoning, maar wel met beperkingen helaas. en ja als de deur dan open gaat en Brutus glipt er doorheen want die is pijlsnel, met alles, en ik er helaas niet op tijd bij kon zijn om ze uit elkaar te halen, ja dan valt er weinig te voorkomen meer aan.
dan kan ik ze op dat moment wel van elkaar af gaan trekken, maar weet ook dat dat nadelige gevolgen kan hebben zowel voor reu als teef. dat je van binnen veel kapot kan maken bij het lostrekken. dus dat risico wou ik niet lopen bij het lostrekken. want dan had ik alsnog met de teef naar de DA kunnen gaan waarbij waarschijnlijk de kosten hoger zouden zijn, en mijn ex was financieel nogal een zeikerd. wel geld voor zijn eigen uitgeven, maar voor zijn dieren was elke euro al teveel, buiten om het magere voer om wat die kregen voor ze bij mij kwamen. dus ja, en omdat ik dat wist ga ik niet van mijn geld naar de DA zodat hij profiteerd van zowel mijn als zijn geld. ik ben wel een zeeuw, maar absoluut niet zuunig, zeker niet als het me kind en dieren aangaat. maar toch zeker niet de dieren van een ander die in andere opzichten ook al van mij profiteerde (hij dan), dus dat is eigenlijk de reden waarom ik niet met zijn teef naar de DA geweest/gegaan ben.
nu is het misschien beetje duidelijker waarom ik dus niet naar DA gegaan ben. en wel aan zijn kop bleef zeuren van ga naar de DA en ja als hij nie gaat is dat zijn keus. ik kan moeilijk zijn portemonnee jatten en dan alsnog naar de DA gaan.
Nou nou nou, zo kan die wel weer. Ik vind het sowieso gek om over ongelukjes te spreken. Het komt toch meestal neer op "het was niet de bedoeling, maar we zijn er toch heel blij mee". Dat geldt overigens ook voor pups als ze er eenmaal zijn vind ik.
Wat me bij jou wat ergert is dat je niet zegt: "Wat ben ik een rund geweest". want zo'n ongewilde dekking kan gebeuren maar het hele verhaal komt wel erg dom over, sorry dat ik het zeg. Zeg dan gewoon: "Dat was niet erg slim van me" in plaats van duizend smoesjes te verkopen. Je hebt niet goed opgelet en niet erg nagedacht op dat moment, soit, zal je hopelijk niet meer overkomen, heb je van geleerd en de wereld is niet ingestort, net zoals de wereld niet zal instorten als je pup een tijdje Aldikuipen krijgt en gromt naar mensen in het donker omdat hij het allemaal een beetje eng en onbekend vindt.
In zekere zin roep je de reacties die je krijgt zelf over je af met de combinatie slachtofferig gedrag-betweter. Die combi past niet en wekt irritatie.
starfleet schreef:
Je hebt niet goed opgelet en niet erg nagedacht op dat moment
goed opgelet juist wel, maar nagedacht op dat moment misschien iets minder, maar ja op moment van ontsnapping van reu naar teef, denk je niet na, maar probeer je juist zo snel mogelijk bij ze te komen om het te voorkomen, maar door de obstakels in huis en het schrikeffect wat op dat moment bij mij teweegbracht, was ik idd te laat. maar goed dat maakt allemaal verder niet meer uit, de pup is er nu eenmaal en ondanks dat het nestje ongewenst was ben ik erg gelukkig met hem erbij en erg blij ook omdat hij verder gewoon kerngezond is, dat is voor mij het belangrijkste. en elke keer bevestigde me DA dat hij gezond was, want als hij klaar was met enten en nakijken vroeg ik elke keer met een blije maar vragende toon en blik, van weet je zeker dat hij gezond is enzo. en ging hij nog keer Danger helemaal nakijken en controleren, om mij gerust te stellen. en hij zeg ik kan niks ontdekken of opmerken en hij blaakt van gezondheid. en dat is nu voor mij het allerbelangrijkste wat telt. en of hij nou wel of niet gewenst was en of het nou wel of geen ongelukje is/was, dat is voor mij helemaal niet meer belangrijk.
Zoek stok! schreef:Ik ben in ieder geval niet de enige sukkel die weleens de teugels verliest.
Hier nog zo'n sukkel. En ook ik wil geen robot-hond die totaal geen eigen initiatief meer toont.
ik heb absoluut geen robothonden hoor alleen moeten ze wel hierkomen als ik ze roep....
Ik ben het dus Malinois eens, ik heb liever honden die wel luisteren al zijn het geen robothonden. Ik heb nl. liever dat mijn honden perfect naar hierkomen luisteren als dat ze op eigen initiatief een drukke weg oversteekt met alle gevolgen van dien.
Debora schreef: Ik heb nl. liever dat mijn honden perfect naar hierkomen luisteren als dat ze op eigen initiatief een drukke weg oversteekt met alle gevolgen van dien.
Mijn honden lopen nooit los bij een drukke weg
In de wijk sowieso niet trouwens.
Uit het oog maar nooit uit het hart Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Debora schreef: Ik heb nl. liever dat mijn honden perfect naar hierkomen luisteren als dat ze op eigen initiatief een drukke weg oversteekt met alle gevolgen van dien.
in mijn geval zit er naast het losloopbos en snelweg, afgescheiden dmv 1 meter hoog hek....dat is voor mijn honden peanuts. Ze springen met trainen elke week al hoger.
Dus dan is het gewoon nog gevaarlijk.... Naar het commando hier moeten ze gewoon altijd luisteren geen uitzondering mogelijk... maar ik heb daar eigenlijk nooit echt problemen mee gehad omdat ze dat vanaf pup al leren en met trainen natuurlijk ook.... ze komen niet eerder los dan dat ze dat perfect kunnen.
De meeste losloopgebieden liggen toch tegenwoordig vaak naast een drukke weg. Hier was er vroeguh ook geen drukke weg, en nu is er Nesselande gebouwd, verkeer die ipv 50 100 rijdt op de weg. Tja, dat vind ik gevaarlijk en dan moeten ze gewoon luisteren.
in mijn geval zit er naast het losloopbos en snelweg, afgescheiden dmv 1 meter hoog hek....dat is voor mijn honden peanuts. Ze springen met trainen elke week al hoger.
Dus dan is het gewoon nog gevaarlijk.... Naar het commando hier moeten ze gewoon altijd luisteren geen uitzondering mogelijk... maar ik heb daar eigenlijk nooit echt problemen mee gehad omdat ze dat vanaf pup al leren en met trainen natuurlijk ook.... ze komen niet eerder los dan dat ze dat perfect kunnen.
Vond ik dus ook de belangrijkste oefening en ben daar dan al gelijk vanaf dag 1 mee begonnen, gewoon spelenderwijs.