Hanneke2 schreef:yamie schreef:Addy schreef:Hanneke2 schreef:
Yep, en daar heb je gelijk in.
helemaal waar maar als ik me niet vergis ging dit topic over podenco's

En wat ik mijn eigen en opvangpodenco's in de loop der jaren heb zien doen dat heb ik met geen een andere opvanger meegemaakt, het zijn gewoonweg unieke hondekinders

ja hmm het topic gaat over de podenco andaluz, of althans dat was de bedoeling... geloof dat daar ook wel wat van af geweken is... daarbij wil jij nu dus zeggen dat elke podenco hetzelfde is? dat elke podenco een hond is die op de bank moet.. dat elke podenco een hond is die kan stelen? dat dus iedereen die een podenco wil ( of igg een podenco type hond wil) zulke zaken goed moet vinden omdat het een podenco ( achtige) is?
Niet 'goed moet vinden', maar wel 'rekening mee moet houden' (en er zonodig de humor van in kunnen zien. Denk ik. Podenco's (en teckels, en beagles, en nog een stel rassen) hebben vaak een wat eigenwijs en onvoorspelbaar karakter. En dat betekent in mijn ogen domweg dat ze niet bij je passen als je onvoorwaardelijke gehoorzaamheid wilt van een hond. En mensen die superzuinig zijn op hun spulletjes moeten gewoon *helemaal* geen hond nemen, laat ik dat effe duidelijk maken.

Ben ik het niet mee eens. Ik heb hier zelf een basset griffon vendéen lopen. Ook niet de makkelijkste kwa karakter. In het begin lag die hier op de bank. En lieten we het ook toe. Maar tegenwoordig zet hij geen voet meer op de bank. Puur door bank blokkeren, hem er niet op te laten als jij er bij zit, en te zorgen dat je de mogelijkheid voor bent dat hij de bank op klimt. Tuurlijk probeert hij het nog wel eens. En dan moet ik ook giganische in me zelf lachen, maar ik hoef alleen maar te zeggen ' Eeh sorbonne' en hij duikt ook weer de bank af naar zijn eigen stoel.
Je moet deze zogenaamde eigewijze honden, gewoon met respect behandelen. Ze hebben een bepaalde arrogance over zich, en willen niet in hun eer getast worden. Als jij er een leuk spelletje van maakt, willen ze alles voor je doen. (er zijn altijd uitzonderingen op de regel)... Maar als je ziet dat mijn hond van een niets willende hond is veranderd naar een hond die niets liever doet dan werken voor de baas op GG niveau (ja hij gaat binnekort naar de GG klasse) dan denk ik dat je met wat voorn jachthond dan ook heel veel voor elkaar kan krijgen, als je maar geduld, liefde en veel consequent heid vertoont! Duidelijk wezen tegen je honden scheelt al heel veel! Daarnaast lopen er in mijn groep waar ik in les geef aardig wat beagles, cockers, alias jachthonden dus rond... die allemaal perfect willen werken voor de baas. Je moet alleen even de trigger vinden WAAR ze voor willen werken in het begin. En bij de jachthonden is dat toch over het algemeen.. voer.. het liefst vers vlees
Overigens ben ik het er wel mee eens dat je inderdaad wel rekening moet houden met het feit dat het altijd honden zijn die het uit willen proberen. Maar wees duidelijk tegen de hond en hij leert het van zelf. Dus niet de 1e keer wel toe staan en de andere keer niet!
Verder wat betreft mensen die zuinig zijn op hun spulletjes.. eh sja ik ben ook zuinig op mijn meubulair.. maar vind dat ik prima honden kan houden. Zolang IK de boel maar schoon houd, en ik het niet erg vind dat er eens wat haren, zand, speelgoed en botjes door de kamer heen slingeren.