Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Otto castreren ja/nee

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Otto castreren ja/nee

Ongelezen bericht door laeken »

samantha! schreef:Ik ga regelmatig wandelen met mensen die een broertje van Macho hebben.
Dit doen we al van pups af aan en in eerste instantie liepen de heren mooi gelijk op.
Zijn broertje is op een gegeven moment verhuisd en toen hij 3 was ook gecastreerd.
Sinds een half jaartje woont hij weer in de buurt en hebben we het wandelen weer opgepakt.
En wat een verschil! De heren zijn inmiddels 7 maar je zou niet meer zeggen dat het nestbroers zijn.
Macho is nog steeds strak, slank, gespierd en rent de hele wandeling rond.
Zijn broertje is niet superdik want zijn eigenaren letten goed op maar hij heeft wel een laagje, beduidend minder bespiering en hij is gewoon niet strak.
Ook qua gedrag is zijn broertje nu heel anders, waar Macho rent en vliegt sjokt broertje achteraan mee.
Toen de heren uit elkaar gingen op 3 jaar leeftijd was er echt nauwelijks verschil.
Zijn eigenaren zijn nog steeds actief met hem trouwens, ze doen ongeveer net zoveel als ik doe, alleen zit er bij die hond dus niet zoveel meer in.
Ze krijgen trouwens ook hetzelfde merk voer en waar Macho 1kg krijgt moet broertje het doen met 200gram.
Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat ik denk dat dit voor alle gecastreerde reuen geld, maar zo kan het dus wel gaan ondanks alle moeite die deze mensen voor deze hond doen om hem goed in conditie te houden.

Hier dus enkel intacte reuen en ik zou het serieus doodzonde vinden als ik er een om medische reden zou moeten laten castreren.
Kijk, dit is nu een duidelijk en bijna wetenschappelijk voorbeeld omdat het twee gelijke dieren betrof die genetisch ook vrijwel gelijk waren, die dezelfde voeding krijgen en die gelijke beweging krijgen. Wel erg zeg. 200 gram voer vs 1 kilo en dan toch dikker zijn. Dat is nu precies wat ik moeilijk vindt. Mensen zeggen, voer dan minder. Maar de hond die 200 gram krijgt en daar al dikker op wordt zal wel de voedingsstoffen binnen moeten krijgen. Je kan hem moeilijk op astronautenvoer zonder calorien zetten toch? En ook het gebrek aan wil om te bewegen is niet zomaar weg te dwingen. Wie gaat een hond die niet wil doorlopen en rennen nu dwingen? Dat gaat toch ook helemaal niet? Wie wil er fietsen met een hond die liever gaat liggen in het gras en die je dan mee moet sleuren? Ik niet hoor.

Ik ben echt niet tegen castreren maar wel denk ik nogmaals dat mensen een eerlijk beeld moeten krijgen van wat er KAN gebeuren. En als dit voorbeeld jou overkomt dan ben je echt niet blij hoor. Een hond die niet meer zo wil en die van niks dik wordt is echt niet zo leuk om te hebben als een blije gup die je een flinke bak eten kan geven. Dat laatste is veel prettiger. Bas gaat straks ook heel erg weinig kunnen eten. Dat zie ik nu al aankomen. Die zet tegenwoordig echt meer en meer aan van 2 ons vlees. Ik denk dat ik op 80 gram ofzo uit ga komen met bonen erbij. Niet zo leuk vind ik. Ook zielig want Bas eet nu zelfs hout op van de honger terwijl ze nu ook al te dik is. :ugh:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Waarom heb je die schapendoes eigenlijk laten castreren? Ik lees nl nergens dat dat beest ook maar iets opgevoed is. Hij bepaalt hoe snel je loopt, hoe lang hij snuffelt, waar en hoe vaak hij plast etc etc. Dat die hond is gaan knokken is volkomen logisch. Ik lees nergens dat er ook maar iets van sturing was door jou. Als mijn reu alles had bepaald was hij nog veel lastiger geweest. Als wij hem direct bij buiten gaan onder appel zette en dan even zelf bepaalde wanneer er gemarkeerd werd en waar dan kon hij ook al veel beter met andere honden. Als wij hem volledig onder appel zette dan kon hij met afleiding van de bal zelfs direct naast en bij andere reuen. Lieten wij hem naar buiten lopen aan de flex, overal pissen en de snelheid van de wandeling bepalen dan brulde hij al naar reuen op een km afstand bij wijze van.

Ik lees echt wel heel weinig invloed van jou. Je schreef eerder dat je alles geprobeerd hebt. Als je dat goed gedaan had dan had je hond al dit gedrag nooit vertoond. Kom zeg. Je beschrijft een hond die doet wat hij wil, waar hij wil en wanneer hij wil. Dat heb je er dan mooi zelf van gemaakt. :ok:

En het ras schapendoes is echt geen excuus. Die zijn helemaal niet zo dat ze niet op te voeden zijn. Hoe kom je daarbij? Schapendoezen zijn juist hele leuke baasgerichte werkhondjes maar je moet ze wel consequent en duidelijk opvoeden. Wat heeft de herder anders aan de schapendoes? En waarom zie je dan schapendoezen die het prima doen bij mensen? Het is dus niet het probleemras dat jij beschrijft. Je doet net of je met een eigenwijze sharpei of akita te maken hebt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

renee-uk schreef:
laeken schreef:
Renee1966 schreef: Ik heb 3 gecastreerde teven gehad (nu nog 1 hier) en nooit problemen met gewicht gehad. Kregen gewoon tussendoortjes en iets minder dan de normale hoeveelheid voer.
Dan heb je geluk of je bent niet anders gewend en denkt dat dat normale porties voer zijn voor zulke grote honden. Nu zijn Duitse herders ook niet snel dik. Die hebben ook motivaties genoeg om te ballen en te sporten zonder hormonen. Een hond die graag wil ballen en die graag naast de fiets rent is niet snel dik. Bas wil dat allemaal niet en die rent nooit op een gekke minuut na op een zandpad. Wuilus mocht niet meer ballen ivm artrose en hoe ouder ze werd, hoe sneller ze dik werd omdat een oude hond niet veel mag en kan lopen en rennen. Cleo werd ook snel dik. Als zij uit logeren was geweest was ze in 1 week zo wat kilo's aangekomen. Als ik dat vergelijk met Eva bv en Dapper dan konden die zoveel eten als ze zouden willen zonder dik te worden.

Ik zeg ook overigens nergens dat een gecastreerde hond dik moet worden. Dik worden komt door eten. Elke hond kan mager zijn als je maar weinig voert. Gecastreerd of niet heeft daar niks mee te maken. Hoe snel ze dik worden en hoe makkelijk is wel door castratie te beinvloeden. En ik durf zelfs te stellen dat bijna geen enkele castraat gelijk gewicht zal houden als hij at wat een volle broer of zus eet die niet gecastreerd is. Dat bestaat haast niet omdat het gewoon wetenschappelijk is aangetoond dat hormen invloed hebben op je stofwisseling. Daar kan domweg niemand omheen en als mensen dat niet geloven dan is dat gewoon op te zoeken als feit en met de wetenschappelijke achtergrond daarbij. :ok:
de foute renee marc, ik ben van de dh's ;)
mijn gina werd dik van de lucht nadat ze gecastreerd was :mrgreen:
Dusty dus ook doodzielig...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

laeken schreef:
samantha! schreef:Ik ga regelmatig wandelen met mensen die een broertje van Macho hebben.
Dit doen we al van pups af aan en in eerste instantie liepen de heren mooi gelijk op.
Zijn broertje is op een gegeven moment verhuisd en toen hij 3 was ook gecastreerd.
Sinds een half jaartje woont hij weer in de buurt en hebben we het wandelen weer opgepakt.
En wat een verschil! De heren zijn inmiddels 7 maar je zou niet meer zeggen dat het nestbroers zijn.
Macho is nog steeds strak, slank, gespierd en rent de hele wandeling rond.
Zijn broertje is niet superdik want zijn eigenaren letten goed op maar hij heeft wel een laagje, beduidend minder bespiering en hij is gewoon niet strak.
Ook qua gedrag is zijn broertje nu heel anders, waar Macho rent en vliegt sjokt broertje achteraan mee.
Toen de heren uit elkaar gingen op 3 jaar leeftijd was er echt nauwelijks verschil.
Zijn eigenaren zijn nog steeds actief met hem trouwens, ze doen ongeveer net zoveel als ik doe, alleen zit er bij die hond dus niet zoveel meer in.
Ze krijgen trouwens ook hetzelfde merk voer en waar Macho 1kg krijgt moet broertje het doen met 200gram.
Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat ik denk dat dit voor alle gecastreerde reuen geld, maar zo kan het dus wel gaan ondanks alle moeite die deze mensen voor deze hond doen om hem goed in conditie te houden.

Hier dus enkel intacte reuen en ik zou het serieus doodzonde vinden als ik er een om medische reden zou moeten laten castreren.
Kijk, dit is nu een duidelijk en bijna wetenschappelijk voorbeeld omdat het twee gelijke dieren betrof die genetisch ook vrijwel gelijk waren, die dezelfde voeding krijgen en die gelijke beweging krijgen. Wel erg zeg. 200 gram voer vs 1 kilo en dan toch dikker zijn. Dat is nu precies wat ik moeilijk vindt. Mensen zeggen, voer dan minder. Maar de hond die 200 gram krijgt en daar al dikker op wordt zal wel de voedingsstoffen binnen moeten krijgen. Je kan hem moeilijk op astronautenvoer zonder calorien zetten toch? En ook het gebrek aan wil om te bewegen is niet zomaar weg te dwingen. Wie gaat een hond die niet wil doorlopen en rennen nu dwingen? Dat gaat toch ook helemaal niet? Wie wil er fietsen met een hond die liever gaat liggen in het gras en die je dan mee moet sleuren? Ik niet hoor.

Ik ben echt niet tegen castreren maar wel denk ik nogmaals dat mensen een eerlijk beeld moeten krijgen van wat er KAN gebeuren. En als dit voorbeeld jou overkomt dan ben je echt niet blij hoor. Een hond die niet meer zo wil en die van niks dik wordt is echt niet zo leuk om te hebben als een blije gup die je een flinke bak eten kan geven. Dat laatste is veel prettiger. Bas gaat straks ook heel erg weinig kunnen eten. Dat zie ik nu al aankomen. Die zet tegenwoordig echt meer en meer aan van 2 ons vlees. Ik denk dat ik op 80 gram ofzo uit ga komen met bonen erbij. Niet zo leuk vind ik. Ook zielig want Bas eet nu zelfs hout op van de honger terwijl ze nu ook al te dik is. :ugh:
Ik vind het ook erg sneu om te zien en de eigenaren zelf ook.
De hond is gecastreerd op advies van de dierenarts, zijn prostaat was vergroot.
Macho heeft dit ook gehad en ook bij Macho was gelijk het advies: castreren!
Maar ik wilde dat absoluut niet en wilde eerst al het mogelijke proberen voordat ik hem zou laten castreren.
En gelukkig, na een kuur ypozane was zijn prostaat weer geslonken en hij heeft er nooit meer last van gehad.
De eigenaren van zijn broertje hebben nu absoluut spijt dat ze de hond hebben laten castreren trouwens en inderdaad, het is gewoon erg moeilijk voor ze om die hond goed in beweging te houden.
We wandelen vaak op de berendonck en we stoppen dan regelmatig even om balletjes te gooien.
4 jaar terug was dat een prachtige strijd, de 2 broers die op volle snelheid gingen "strijden" om wie er het eerst bij de bal was.
Als we nu stoppen om te gooien gaat broertje misschien 1 keer mee maar haakt vaak al halverwege af, terwijl Macho dit nog eindeloos kan volhouden.
Broertje gaat dan trouwens op zoek naar vreten, die hele bal kan hem gestolen worden.

Tot hoe oud "ontwikkelt" een reu zich gemiddeld eigenlijk Marc?
Ik heb een reu die vorige week 2 jaar is geworden.
Het is een fieldtriallabrador dus sowieso smaller en ranker dan een gewone lab.
Hij is wel mooi bespierd maar hij "mist" nog wel wat breedte die de meeste volle reuen hebben voor mijn gevoel.
Ik zie 1 van zijn broertjes regelmatig en die is echt wat meer uitgezwaard al, die is ook wat kleiner overigens.
Kijk, hij heeft best wel wat bespiering.
Afbeelding

Maar op deze foto zie je dat hij nog wat "mist" naar mijn gevoel als volle reu zijnde.
Afbeelding
Ik vind hem mooi zo hoor, het is een werkhond en hij doet perfect waarvoor ik hem heb aangeschaft.
Maar ik vraag me af of hij nog wat zou veranderen qua uiterlijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

laeken schreef:
Renee1966 schreef: Ik heb 3 gecastreerde teven gehad (nu nog 1 hier) en nooit problemen met gewicht gehad. Kregen gewoon tussendoortjes en iets minder dan de normale hoeveelheid voer.

Dan heb je geluk of je bent niet anders gewend en denkt dat dat normale porties voer zijn voor zulke grote honden
. Nu zijn Duitse herders ook niet snel dik. Die hebben ook motivaties genoeg om te ballen en te sporten zonder hormonen. Een hond die graag wil ballen en die graag naast de fiets rent is niet snel dik. Bas wil dat allemaal niet en die rent nooit op een gekke minuut na op een zandpad. Wuilus mocht niet meer ballen ivm artrose en hoe ouder ze werd, hoe sneller ze dik werd omdat een oude hond niet veel mag en kan lopen en rennen. Cleo werd ook snel dik. Als zij uit logeren was geweest was ze in 1 week zo wat kilo's aangekomen. Als ik dat vergelijk met Eva bv en Dapper dan konden die zoveel eten als ze zouden willen zonder dik te worden.

Ik zeg ook overigens nergens dat een gecastreerde hond dik moet worden. Dik worden komt door eten. Elke hond kan mager zijn als je maar weinig voert. Gecastreerd of niet heeft daar niks mee te maken. Hoe snel ze dik worden en hoe makkelijk is wel door castratie te beinvloeden. En ik durf zelfs te stellen dat bijna geen enkele castraat gelijk gewicht zal houden als hij at wat een volle broer of zus eet die niet gecastreerd is. Dat bestaat haast niet omdat het gewoon wetenschappelijk is aangetoond dat hormen invloed hebben op je stofwisseling. Daar kan domweg niemand omheen en als mensen dat niet geloven dan is dat gewoon op te zoeken als feit en met de wetenschappelijke achtergrond daarbij. :ok:
Ik had ze op iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid brok (aangegeven op de zak) staan (omdat ze ook tussendoortjes kregen). Zoë en Ko tot ze een jaar 7 waren op voer voor de actieve hond. Van standaard voer moest ik veel meer voeren om ze op gewicht te houden. Suus staat sinds Sjon er is ook op voer voor de actieve hond, die ging afvallen sinds hij er was (door het vele spelen) en met de standaardbrok moest ik veel te veel voeren.

Dus nee, ze kregen niet heel weinig eten, ik verdeel het wel over 2 porties.
Zoë was een kruising rottweiler/labrador/amerikaanse stafford, Ko een kruising whippet/mechelaar. Suus is kruising labrador/duitse staande.

Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat het niet standaard is, dat je hond makkelijk aankomt na castratie. Het kan, maar het is zeker niet altijd zo.
laeken
Zeer actief

Eva is pas met een jaar of 4 echt breder geworden. Denk dus dat dat makkelijk nog kan. Eva was een spin en voor het ras echt erg iel tot 3-4 jaar. Inmiddels is ze 6,5 en ziet ze er uit om door een ringetje te halen. Ik denk dat ze nu op een show hoge ogen zou gooien en ik vind haar inmiddels net zo mooi als haar moeder Nozem. Dus ik zou me geen zorgen maken. Volgens mij is het voor sommige honden heel normaal om pas op latere leeftijd uit te zwaren. In elk geval deels. Ik had bij Eva nooit het idee dat het nog zou komen en ik zag haar een paar weken geleden en ik dacht, WTF! wat ziet die hond er mooi en uitgezwaard uit! :engel: :O:

Wij gaven alleen kvv en ze bewoog echt extreem veel. Denk dat dat uitzwaren vertraagd. Brokkenhonden die minder goede brok krijgen en dus meer vet en die daarnaast evt ook minder bewegen worden veel sneller zwaarder optisch. Denk dat jij ze teveel beweegt en te gezond voert haha! Maar ik denk daarbij ook dat het juist goed is om het zo te doen.

Laatst was er een topic van iemand die haar hond verplicht wilde laten uitzwaren. Echt het domste wat je in mijn ogen kan doen. :ok: Komt goed, geduld is een schone zaak.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Renee1966 schreef:
laeken schreef:

Dan heb je geluk of je bent niet anders gewend en denkt dat dat normale porties voer zijn voor zulke grote honden
. Nu zijn Duitse herders ook niet snel dik. Die hebben ook motivaties genoeg om te ballen en te sporten zonder hormonen. Een hond die graag wil ballen en die graag naast de fiets rent is niet snel dik. Bas wil dat allemaal niet en die rent nooit op een gekke minuut na op een zandpad. Wuilus mocht niet meer ballen ivm artrose en hoe ouder ze werd, hoe sneller ze dik werd omdat een oude hond niet veel mag en kan lopen en rennen. Cleo werd ook snel dik. Als zij uit logeren was geweest was ze in 1 week zo wat kilo's aangekomen. Als ik dat vergelijk met Eva bv en Dapper dan konden die zoveel eten als ze zouden willen zonder dik te worden.

Ik had ze op iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid brok (aangegeven op de zak) staan (omdat ze ook tussendoortjes kregen). Zoë en Ko tot ze een jaar 7 waren op voer voor de actieve hond. Van standaard voer moest ik veel meer voeren om ze op gewicht te houden. Suus staat sinds Sjon er is ook op voer voor de actieve hond, die ging afvallen sinds hij er was (door het vele spelen) en met de standaardbrok moest ik veel te veel voeren.

Dus nee, ze kregen niet heel weinig eten, ik verdeel het wel over 2 porties.
Zoë was een kruising rottweiler/labrador/amerikaanse stafford, Ko een kruising whippet/mechelaar. Suus is kruising labrador/duitse staande.

Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat het niet standaard is, dat je hond makkelijk aankomt na castratie. Het kan, maar het is zeker niet altijd zo.

Aankomen heb je zelf in de hand. Maar dat een hond standaard minder voer nodig heeft als hij gecastreerd is is wel een feit. Daar kan iedereen wel omheen draaien en mensen die sporten met de hond zullen er bijna niks van merken. Maar dat het zo is is een feit. Hormonen kosten energie. Het gedrag dat daaruit voort komt kost ook energie. Dat weghalen levert hoe dan ook een hond op die minder verbruikt dan een hond met hormonen. Dat is basis wetenschap en overal terug te vinden. Je kan niet gaan beweren dat je 3 honden hebt gehad die de uitzondering op de regel waren en waarbij de spijsvertering intact en gelijk is gebleven na castratie. Gaf je ze hormoonkip ofzo? :engel:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Weet ik veel waarom dat hiet zo is, het is mijn ervaring. Zoë en Ko stonden op Prins persbrok, eerst voor de actieve hond vanaf een jaar of 7 de standaardbrok. Suus staat op Fokker brokken. Eerst de standaard en sinds 2 maanden de activity variant. Het is zoals het is. Ik doe een wandeling van anderhalf uur met ballengooien en wat oefeningen in de ochtend. Tussendoor even plassen/poepen en 's-avonds een aanlijnwandeling van een uur.
Niet overdreven veel beweging dus.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots krijgt juist meer voer. En blijft ook mooi slank. Hij is wel ietsje breeder geworden toen hij ongeveer 4 jaar werd en hij is inmiddels 6.
Hij is sinds hij breeder is precies goed!
Er zijn wel meer mensen die geluk gehad hebben blijkbaar met hun gecastreerde hond.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Eva is pas met een jaar of 4 echt breder geworden. Denk dus dat dat makkelijk nog kan. Eva was een spin en voor het ras echt erg iel tot 3-4 jaar. Inmiddels is ze 6,5 en ziet ze er uit om door een ringetje te halen. Ik denk dat ze nu op een show hoge ogen zou gooien en ik vind haar inmiddels net zo mooi als haar moeder Nozem. Dus ik zou me geen zorgen maken. Volgens mij is het voor sommige honden heel normaal om pas op latere leeftijd uit te zwaren. In elk geval deels. Ik had bij Eva nooit het idee dat het nog zou komen en ik zag haar een paar weken geleden en ik dacht, WTF! wat ziet die hond er mooi en uitgezwaard uit! :engel: :O:

Wij gaven alleen kvv en ze bewoog echt extreem veel. Denk dat dat uitzwaren vertraagd. Brokkenhonden die minder goede brok krijgen en dus meer vet en die daarnaast evt ook minder bewegen worden veel sneller zwaarder optisch. Denk dat jij ze teveel beweegt en te gezond voert haha! Maar ik denk daarbij ook dat het juist goed is om het zo te doen.

Laatst was er een topic van iemand die haar hond verplicht wilde laten uitzwaren. Echt het domste wat je in mijn ogen kan doen. :ok: Komt goed, geduld is een schone zaak.
Xito was ook een 'latertje' als ik foto's van elk jaar naast elkaar leg is t een wereld van verschil....ook pas rond t 4e jr.
Xavi heeft al heel veel bespiering vanaf dag 1 maar zie hem eigenlijk niet heel erg veel veranderen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

toots schreef:Toots krijgt juist meer voer. En blijft ook mooi slank. Hij is wel ietsje breeder geworden toen hij ongeveer 4 jaar werd en hij is inmiddels 6.
Hij is sinds hij breeder is precies goed!
Er zijn wel meer mensen die geluk gehad hebben blijkbaar met hun gecastreerde hond.
Wat zou de reden zijn dat hij meer voer moet na zijn castratie? Doe je meer met hem? Beweegt hij meer? Is hij zenuwachtiger? Want castratie kan ook zorgen voor onzekerheids-stress bij sommige reuen en dat kan een reden zijn om af te vallen. Want hoe verklaar jij anders dat een hond die fysiek minder voer nodig zou moeten hebben ineens meer nodig heeft? Als jij hem nu makkelijker vindt en ineens veel meer met hem bent gaan doen dan snap ik het nog wel. Maar leg zelf eens uit wat jij denkt dat de reden is? Puur omdat het op basis van wetenschap eigenlijk onverklaarbaar is dat jouw hond slanker is geworden tegen alle regels en statistieken in en dus meer moet eten dan met hormonen. Jij bent ook echt de enige die zegt dat ze meer moet voeren na castratie. Dat zegt verder niemand en ik kan het ook totaal niet verklaren als je hetzelfde soort voer geeft en niet meer met hem bent gaan doen.

Laat anders een ander eens een lichtje erop schijnen en post eens twee duidelijke foto's. Een volwassen voor castratie en een volwassen na castratie. Ik ben erg benieuwd hoe het kan dat je hondje slanker en breder bespierd is geworden door castratie op meer voer nl. Dat wil ik dan ook wel eens zien en niet zomaar aannemen omdat het domweg de omgedraaide wereld is tov wat er zou moeten gebeuren. :wink:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hij kreeg meer voer al voor de castratie omdat hij zo mager bleef.
En na de castratie krijgt hij net zoveel als ervoor maar meer dan de aanbevolen hoeveelheid kvv.

Dus nee hij heeft geen stress en wij doen verder ook alles het zelfde als voor de castratie.
De fotos zijn nog wel te vinden hoor.
Daarbij zijn er mensen op dit forum die hem real live gezien hebben voor en na ik moet anders foto's vanaf een hd halen omdat alles van voor een bepaalde tijd over gezet is daarop omdat ik een pc crache gehad heb. Ik ga wel even kijken of er nog iets op pb staat.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Heavy schreef:En als je het allemaal zo zielig vind dat je hond minder kan eten na castratie kan je natuurlijk ook even de moeite nemen om je te verdiepen in voeding.

Mijn hond heeft van Energique 500 gram nodig om op gewicht te blijven
Van Rodi 400 gram en van Smuldier 300 gram.

Dus als ik hem nog veel wil blijven geven geef ik gewoon wat kvv die minder vet is aangevuld met een eitje wat yoghurt en wat rijst af en toe.
Je denkt niet dat mensen als malionois en renee op het geniale idee zijn gekomen naar de voeding van hun hond te kijken?
Rijst zet aan trouwens, koolhydraten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:En als je het allemaal zo zielig vind dat je hond minder kan eten na castratie kan je natuurlijk ook even de moeite nemen om je te verdiepen in voeding.

Mijn hond heeft van Energique 500 gram nodig om op gewicht te blijven
Van Rodi 400 gram en van Smuldier 300 gram.

Dus als ik hem nog veel wil blijven geven geef ik gewoon wat kvv die minder vet is aangevuld met een eitje wat yoghurt en wat rijst af en toe.
Tja je kunt je verdiepen maar als je hond geen vers of kvv kan verdragen en van ALLE merken brok dik wordt blijft er weinig te verdiepen.
Zij bleef dus na haar castratie standaard te dik ook op 10 (!!) brokjes per dag voor een xkees.

Oh en t beestje heeft nog nooit zoveel naast de fiets gelopen als na dr castratie... voor je dat ook gaat noemen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Van Gils wordt dik en vet van KVV, op brok is hij juist veel beter op gewicht te houden, scheelt zo 10 kilo wat hij dan niet hoeft mee te sjouwen. maar goed die kreeg per dag 700 gram KVV en werd gewoon veel te zwaar daarvan
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

laeken schreef:Verder ken ik dat gedrag van route bepalen ed erg in bulldogjes. Die zijn zo eigenwijs als de neten en ik vraag me af of je dat echt weg kan krijgen als hij ook zo eigenwijs is. :engel: Ik ken bulldoggen die geen poot meer verzetten als ze niet hun zin krijgen en gewoon gaan liggen op straat. Dus eigenlijk valt Otto nog wel mee.
Ja, Otto is inderdaad ook zo eigenwijs. Hij heeft veel bullenkarakter in zich en dat vind ik juist zo leuk aan hem. Otto is er overigens ook wel eens bij gaan liggen :mrgreen:

Hier in de buurt woont een Engelse bulldogreu, toevallig dat ik die zag lopen zonet. En ook aan de flex (in een tuig): hop, naar de overkant van de straat willen.

Vanmorgen ging het overigens goed, flex vast op de rem, de straat uit en daarna de flex los waar het kon. Toen ik hem op de rem had, liepen ze aan een zo goed als slappe lijn mee.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
dagmar88
Zeer actief

Heavy schreef: Ik had het eigenlijk over Bas met 80 gram per dag :wink:
En ja rijst zet ook aan maar dan geef je die keer wat minder vlees en heb je toch een vollere bak en blij baasje .
Die heeft daar hier al uitgebreid informatie over gevraagd.

De logica daar van ontgaat me volledig.
Ik snap het wanneer je er iets calorie-arms als maagvulling bij doet; maar wanneer je rijst bij het voer van een hond die snel dik wordt doet, moeten er gewoon brokken af.
Bij een hond die maar zo weinig kan eten ruil je dan complete voeding met kostbare voedingsstoffen in voor iets minderwaardigs.
En minder honger zullen ze er niet van krijgen.
samantha!
Zeer actief

laeken schreef:Eva is pas met een jaar of 4 echt breder geworden. Denk dus dat dat makkelijk nog kan. Eva was een spin en voor het ras echt erg iel tot 3-4 jaar. Inmiddels is ze 6,5 en ziet ze er uit om door een ringetje te halen. Ik denk dat ze nu op een show hoge ogen zou gooien en ik vind haar inmiddels net zo mooi als haar moeder Nozem. Dus ik zou me geen zorgen maken. Volgens mij is het voor sommige honden heel normaal om pas op latere leeftijd uit te zwaren. In elk geval deels. Ik had bij Eva nooit het idee dat het nog zou komen en ik zag haar een paar weken geleden en ik dacht, WTF! wat ziet die hond er mooi en uitgezwaard uit! :engel: :O:

Dankje, ik zie inderdaad wel gewoon wat er van gaat komen.
Verplicht uitzwaren zou ik ook nooit doen, alles op z'n tijd en wat niet komt dat komt maar lekker niet.

Jack krijgt inderdaad ook alleen maar KVV, en een behoorlijke hoeveelheid ook nog, hij eet met gemak 2kg weg zonder dik te worden dus.
En daarnaast beweegt hij inderdaad enorm veel, die hond is altijd aan het rennen en altijd bezig, heerlijk.
De tijd zal het dus gaan uitwijzen.
Op show zou hij het nooit echt goed gaan doen overigens, daarvoor is het contrast met de gemiddelde lab echt te groot.
Maar dat hoeft ook niet, ik heb hem gekocht om mee te sporten en daarin voldoet hij uitstekend.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Verplicht uitzwaren zou ik ook nooit doen, alles op z'n tijd en wat niet komt dat komt maar lekker niet.

Jack krijgt inderdaad ook alleen maar KVV, en een behoorlijke hoeveelheid ook nog, hij eet met gemak 2kg weg zonder dik te worden dus.
En daarnaast beweegt hij inderdaad enorm veel, die hond is altijd aan het rennen en altijd bezig, heerlijk.
Op show zou hij het nooit echt goed gaan doen overigens, daarvoor is het contrast met de gemiddelde lab echt te groot.
Maar dat hoeft ook niet, ik heb hem gekocht om mee te sporten en daarin voldoet hij uitstekend.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Heavy schreef: En ik schreef ook al dat als je een keer rijst wil geven dat je dan minder kvv geeft pf minder brokken.
Het is dan alleen een vollere bak , het gaat om het zicht.
Ik zeg ook niet dat je dat elke dag moet doen.
En ik zeg ook niet dat de hond het als vollere bak ziet het gaat meer om het baasje die had er problemen mee en vond het zielig :wink:
Ja, zielig dat de hond om op gewicht te blijven met honger rondloopt.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
dagmar88 schreef:
Heavy schreef: En ik schreef ook al dat als je een keer rijst wil geven dat je dan minder kvv geeft pf minder brokken.
Het is dan alleen een vollere bak , het gaat om het zicht.
Ik zeg ook niet dat je dat elke dag moet doen.
En ik zeg ook niet dat de hond het als vollere bak ziet het gaat meer om het baasje die had er problemen mee en vond het zielig :wink:
Ja, zielig dat de hond om op gewicht te blijven met honger rondloopt.
Ok dan heb ik dat anders gelezen.
Ja als je dat zielig vind dan moet je hem gewoon lekker dik voeren .
Of geen gecastreerde hond nemen.

Mijn hond weegt 20 kg en eet 4 rodischijven per dag .
Honger heeft hij altijd maar dat had hij ook voor zijn castratie.
Hij pikt geen eten in huis.
En als we bij heel mooi weer een aantal uur op pad zijn geweest en hij heeft veel gezwommen merk ik echt wel dat hij méér honger heeft dan anders.
ehm ja als je goed gelezen hebt ben ik altijd al tegen castratie geweest reu en teef. Ik deed het dus ook niet om mijn plezier maar om mijn hond te laten overleven. Die werd letterlijk doodziek van een loopsheid. Dan gaat mijn hond toch voor mijn principes hoor... en doodziek dan heb ik het niet over een weekje niet eten. :roll:
Er was dus geen keus heel simpel. En ja dan moet je hem lekker dik voeren idd :roll: tuurlijk... ook lekker gezond als ze met anderhalf jaar dus noodgedwongen gecastreerd moest worden... joepie mag je blij zijn dat ze nog 4 jaar wordt zeker met het slechte hart wat ze had... :roll:
Ik vond het doodzielig idd. dat mijn meisje niet meer dan 10 brokjes op een dag kon eten, dus elke dag honger moest lijden ja... en dat vind ik nog steeds. Dan heb je de keus tussen iets meer geven en een altijd te dikke hond en honger lijden... fijne keus he?!

Oh en tussen honger hebben en honger lijden zit nogal wat verschil hoor... Xavi heeft ook altijd honger en Xito ook.. die vreten rustig een paar kg vlees op, maar dat lijkt totaal niet op de honger die zij had destijds...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

samantha! schreef:

Je kunt een hond ook helemaal niet verplicht laten uitzwaren.

Je kunt hem wel dik voeren, maar uitzwaren is een proces van het lichaam bij het volwassen worden en heeft niets met vet te maken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:
samantha! schreef:

Je kunt hem wel dik voeren, maar uitzwaren is een proces van het lichaam bij het volwassen worden en heeft niets met vet te maken.
Nee, dat weten "wij" inderdaad maar geloof me: er zijn nog steeds veel mensen die denken dat het wel kan.
Laatst op een ander forum was daar nog een hele discussie over, hoe je dat moest doen etc, ik noem dat gewoon vet mesten :tongue:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

samantha! schreef:
ranetje schreef:
samantha! schreef:Dankje, ik zie inderdaad wel gewoon wat er van gaat komen.

Nee, dat weten "wij" inderdaad maar geloof me: er zijn nog steeds veel mensen die denken dat het wel kan.
Laatst op een ander forum was daar nog een hele discussie over, hoe je dat moest doen etc, ik noem dat gewoon vet mesten :tongue:
:lol1:
Is het ook :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

laeken schreef:Alleen een hengst ziet er zo uit:

Afbeelding

En alleen een ongecastreerde reu ziet er zo uit:

Afbeelding
Dat is gewoon niet waar. Ik ken een gecastreerde ridgeback en die heeft bijna exact diezelfde kop.

Ik denk echt dat het van dier tot dier verschilt. Al onze katers zijn op enig moment gecastreerd, en ik heb ze gehad met smalle bekkies en ik heb ze gehad met van die echte brede katerkoppen.

En ook wat betreft dik worden, Jack is een tijdlang te zwaar geweest na zijn operatie, en bij Lilo kwam ik er wat laat achter dat ik domweg teveel voerde (ze heeft heel lang net zoveel gekregen als Jack, die 2 x zo groot en 2x zo zwaar is), en die heeft dus ook een tijdje gehad dat ze aan de mollige kant was, maar over de jaren heen en nu nog/weer heb ik twee gecastreerde honden die prima op gewicht zijn. Ze zijn dol op eten en krijgen flink wat lekkers tussendoor en bewegen aanzienlijk minder dan een paar jaar terug, maar ze zien er gewoon prima uit, je ziet ribben tijdens beweging en er zitten nog steeds spieren op. Ik wil graag geloven dat ze er met alles in tact nog beter uit zouden zien, maar als ik mijn bejaarde stel vergelijk met andere gecastreerde en ongecastreerde honden van dezelfde leeftijd, dan denk ik toch echt dat het allemaal meer te maken heeft met hoeveelheden vreten dan met die hormonen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Hanneke2 schreef:maar als ik mijn bejaarde stel vergelijk met andere gecastreerde en ongecastreerde honden van dezelfde leeftijd, dan denk ik toch echt dat het allemaal meer te maken heeft met hoeveelheden vreten dan met die hormonen.
bull hanneke.
gina werd moddervet van een half handje brokken per dag en ik ben (behalve nu met rita) nog nooit scheutig geweest met tussendoortjes en koekjes dus die kreeg ze maar heel sporadisch.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ach ik heb haar overgezet op versvoer, kon ze in elk geval haar buik wat ronder eten.
en ze trok niet aan de riem, ongecastreerd ook al niet :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:dan denk ik toch echt dat het allemaal meer te maken heeft met hoeveelheden vreten dan met die hormonen.
Ja 10 brokken per dag voor een x kees is echt veel te veel :roll:
(En dan ook nog dagelijks naast de fiets... )
Oh tussendoortjes kregen en krijgen ze nog steeds niet
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

renee-uk schreef:
Hanneke2 schreef:maar als ik mijn bejaarde stel vergelijk met andere gecastreerde en ongecastreerde honden van dezelfde leeftijd, dan denk ik toch echt dat het allemaal meer te maken heeft met hoeveelheden vreten dan met die hormonen.
bull hanneke.
gina werd moddervet van een half handje brokken per dag en ik ben (behalve nu met rita) nog nooit scheutig geweest met tussendoortjes en koekjes dus die kreeg ze maar heel sporadisch.
Kan allebei denk ik.
De een zal van niets een ballonmodel worden, de ander zal gewoon teveel krijgen, en te weinig bewegen.
Onze gecastreerde teef ( middenslagschnauzer) was nooit te dik.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ja Renee en ik zijn zo dom dat we dat nou toch niet door hebben gehad... we hadden ze gewoon helemaal niet meer moeten voeren scheelt ook weer kosten.... :roll: wat een gelul zeg...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”