Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

broodfok

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: broodfok

Ongelezen bericht door malinois »

Pakdebal schreef:
malinois schreef: DIE fokkers?? Ik kom nooit bij DIE fokkers en heb toch rashonden. Ik kom alleen bij fokkers waar ik een hond van zou willen.
die fokkers , die dus 1200 euro voor een pup vragen, als het niet al 1800 euro is .
Maar daar ben je toch zelf bij? Ik ga ook een mh halen in Duitsland ooit terwijl de daar 1000 zijn en hier 700 gemiddeld.... mijn keuze toch als im graag van die fokker uit die combi een hond wil?
De dobers die we gehad hebben waren ook 1750 gulden en de volgende uit duitsland 1100 euro..
Ja veel geld maar ook goede fokkers en leuke honden!
Dusty was een mix uit de krant en 75 gulden was me net zo lief hoor... t ligt eraan wat ik wil en waarvoor...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Mellowcake'je schreef:het lijkt me leuk voor een ras te kiezen.. misschien komt dit doordat ik wat snob ben haha
misschien moet ik toch een rondkijken en gewoon een 'hond' nemen :-)
Maar heb je de Shiba ook al in het echt gezien, en ben je al eens bij een verantwoorde fokker op bezoek geweest? Heb je je verdiept in het karakter, er schijnt toch ook wat jachtinstinkt in te zitten.
En pups worden bij serieuze fokkers niet aan de lopende band geboren, soms moet je gewoon wachten.

Ze zijn er niet op voorraad, een fokker trekt ze niet even uit een lade. Een broodfokker wel, die kun je op bestelling krijgen, maar vraag niet naar de welzijn van de ouderdieren.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pakdebal schreef:
renee-uk schreef:
Mellowcake schreef:het vb met de labrador vind ik dat je niet mag vergelijken, het gaat over mensen die een hond aanschaffen en er niet naar om zien.. ik ga wel naar men puppie omzien hoor
ach het hondje kan altijd nog naast die lab in dat stronthok als het allemaal niet maar wens gaat en daar is met jouw instelling, ras- en fokkerkeuze een levensgrote kans op :ok:
belachelijk opmerking , renee , hoe durf je haar te vergelijken met een gezin die te ego is, om voor die hond te zorgen ?.. :hmmm:
En ik verbaas me enorm over jouw Nederlands.

Ik snap wel wat je zegt. Ondanks of dankzij al die leestekens. Maar iemand die "te ego is om voor een hond te zorgen"??? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Mellowcake'je schreef:@lynnepien: is dat een vizsla? die vind ik ook best leuk..

ik heb hem gezien in de film (akita) en heb me daarna heel goed laten inlichten van een shiba, ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan, ik vind het belangrijk dat ik mijn hond ook mooi vind, het karakter van de shiba past ook bij me, en is wel wat ik zoek, het mag gerust een uitdaging zijn, ik heb geen kids, dus heb heel veel energie en tijd die andere mensen met kids niet hebben

Ik heb eerder het idee dat je op uiterlijk zoekt, dan bekijk je wat het karakter is en 'het karakter past dan ook wel bij je'. Je zegt wel dat het is wat je zoekt en dat het gerust een uitdaging mag zijn, maar dit is helemaal niet duidelijk en concreet. Wat past er nu daadwerkelijk bij je? Een 'uitdaging' is ontzettend breed, een herdershond uit werklijn kan een uitdaging zijn maar is compleet anders dan een shiba bijvoorbeeld om als uitdaging te zien.
Daarom is karakter zo belangrijk, vele malen belangrijker dan uiterlijk! Een minder mooie hond zou echt prima bij jóu kunnen passen en je droomhond kunnen zijn. Ik word er zelf ook een beetje naar van als mensen het steeds maar hebben over het uiterlijk, maar nog niet eens hebben gekeken wat nou daadwerkelijk bij jou, als persoon, past.

Al zou ik dus zeeën van tijd hebben en een uitdaging aan kunnen gaan, betekent nog niet dat ik elk soort hond maar kan nemen.
Afbeelding
Mellowcake'je
Actief

Ongelezen bericht door Mellowcake'je »

kdjfienjfjrnhfgdggtr
Laatst gewijzigd door Mellowcake'je op 16 okt 2013 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle dieren behalve de mens weten dat de voornaamste plicht van het leven is ervan te genieten.
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Mellowcake'je schreef:
Melanie 74 schreef:
Mellowcake'je schreef:het lijkt me leuk voor een ras te kiezen.. misschien komt dit doordat ik wat snob ben haha
misschien moet ik toch een rondkijken en gewoon een 'hond' nemen :-)
Maar heb je de Shiba ook al in het echt gezien, en ben je al eens bij een verantwoorde fokker op bezoek geweest? Heb je je verdiept in het karakter, er schijnt toch ook wat jachtinstinkt in te zitten.
En pups worden bij serieuze fokkers niet aan de lopende band geboren, soms moet je gewoon wachten.

Ze zijn er niet op voorraad, een fokker trekt ze niet even uit een lade. Een broodfokker wel, die kun je op bestelling krijgen, maar vraag niet naar de welzijn van de ouderdieren.
ik heb hem vandaag nogmaals gezien :wink:
ik had een tijdje geleden ook eens 1tje gezien, een zwartje toen wel
en laatst was ik aan het shoppen en zag ik er ook 1tje, als je er op let, zie je hem af en toe wel eens

Ja, af en toe kom ik ook een Engelse Cocker Spaniël tegen. Vind ik geweldige honden. Maar dat af en toe tegen komen, ik kan daar absoluut niet op baseren of een ECS dan ook geschikt voor mij zou zijn. Je verkijkt je echt.
Ik dacht dat ik jack russels ook leuk zou vinden (hussels, over het algemeen). Nu ken ik er een aantal in het 'echt' (dus mee gewandeld en regelmatig tegenkomen, dus dat ik echt interactie heb met de JR's), maar achteraf zou het toch niet helemaal mijn 'type' hond zijn qua karakter en zou ik er minder snel voor kiezen, omdat ik nu weet hoe ze zijn (ondanks hun ontzettend leuk uiterlijk waar ik echt voor val).
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Mellowcake'je schreef: ik heb hem vandaag nogmaals gezien :wink:
ik had een tijdje geleden ook eens 1tje gezien, een zwartje toen wel
en laatst was ik aan het shoppen en zag ik er ook 1tje, als je er op let, zie je hem af en toe wel eens

je leert veel van een ras , als je veel vragen stelt , want bv dit ras ziet er een beetje te dominant uit , vind ik op foto's
want ( in Japan waren het vechthonden , die grote dan )
kan je dat wel aan ?.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Pakdebal schreef:die fokkers , die dus 1200 euro voor een pup vragen, als het niet al 1800 euro is .
Hoge pupprijs filtert goed bedoelende debielen uit het proces... de types die een pup liefst gratis hebben omdat ze uitkering van de staat genieten & dientengevolge weinig centen te besteden hebben.
Gaat niet om draagkracht maar om inzicht in het leven in het algemeen :U:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Badu schreef:
Pakdebal schreef:die fokkers , die dus 1200 euro voor een pup vragen, als het niet al 1800 euro is .
Hoge pupprijs filtert goed bedoelende debielen uit het proces... de types die een pup liefst gratis hebben omdat ze uitkering van de staat genieten & dientengevolge weinig centen te besteden hebben.
Hm, je hebt ook debielen met veel geld die een dure hond hebben om hun status aan te vullen. Verkijk je er niet op!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Mellowcake'je
Actief

kdjfienjfjrnhfgdggtr
Laatst gewijzigd door Mellowcake'je op 16 okt 2013 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle dieren behalve de mens weten dat de voornaamste plicht van het leven is ervan te genieten.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik wil niet op een wachtlijst, ik vind een hond al snel te duur, en ik heb er een hekel aan om me te moeten verantwoorden tegenover een fokker of diens vragen te moeten beantwoorden.

Dat betekent niet dat ik een hekel heb aan rashonden of fokkers. En het betekent ook niet dat ik geen geduld heb, een krent ben, of iets te verbergen heb.
Het is gewoon niet hoe ik graag een hond aanschaf. Het is me veel teveel gedoe allemaal.
Ik ben niet erg rasgevoelig, en ik nuanceer raseigenschappen graag. Want ze definieren een hond nooit.
Ik zoek dus gewoon een bepaald týpe.
Dat doen de meeste mensen die heel druk bezig zijn met het aan- en afvinken van raseigenschappen als ze voor het eerst een hond zoeken, alleen hebben ze dat zelf niet in de gaten denk ik. Omdat ze zich blindstaren op rasnamen. Terwijl er ook zulke leuke rasloze honden zijn. En die liggen wél gewoon kant en klaar op de plank.

Dat alles impliceert dat ik dús(!) een herplaatser opscharrel. Ik ben, om al die redenen, geen klant voor een fokker.
Want ik ga geen hond kopen bij een schimmig adres. En daar zou ik met mijn eigenaardigheden wel al heel snel terechtkomen.
Ik snap namelijk best dat fokkers graag willen weten waar hun hond naartoe gaat, en dat ze niet op de plank liggen.
Als ze op de plank liggen moet dat een héél goede reden hebben. Want als ze uit voorraad leverbaar zijn is dat per definitie een teken aan de wand.

Ik vind dus dat geld niet het énige criterium mag zijn als je een rashond zoekt, maar ik vind ook dat vragen omtrent de prijs best gesteld mogen worden. Waarom zou dat niét mogen immers.
Je bent wel fokker, maar je hebt ook maar gewoon iets te koop hoor.
Waarom moet iemand maar klakkeloos absurde bedragen betalen zonder daar kritisch over te mogen zijn?
Dat doe je met andere substantiele aankopen toch ook niet?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Badu schreef:
Waarom moet ik betalen om bepaalde klanten te weren?
Daar heb ik niks mee te maken.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Badu schreef:
Jij niet, ik wel :wink:
Afbeelding

Jaap*
Zeer actief

Badu schreef:
Jaap* schreef:
Badu schreef:
Op welke manier?
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Badu schreef:
Jaap* schreef:
Badu schreef:Hoge pupprijs filtert goed bedoelende debielen uit het proces... de types die een pup liefst gratis hebben omdat ze uitkering van de staat genieten & dientengevolge weinig centen te besteden hebben.
Op welke manier?
Heb graag pupkopers die het goed geregeld hebben in het leven. Soort van garantie op prettig leven van gebroed. Gelijk denkkader, zeg maar... Gegeneraliseerd uiteraard.
Afbeelding

Asta

Ongelezen bericht door Asta »

dus mensen die de belachelijke prijzen van silverlabs en labradoodles etc zijn garantie op een beter leven volgend jou Badu omdat ze meer betalen :LOL: ook wel heel kortzichtig gedacht
shibashira
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door shibashira »

En een shiba herplaatser dan? Of moet het perse een pupje zijn?
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya
Afbeelding
Mellowcake'je
Actief

kdjfienjfjrnhfgdggtr
Laatst gewijzigd door Mellowcake'je op 16 okt 2013 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Asta schreef:dus mensen die de belachelijke prijzen van silverlabs en labradoodles etc zijn garantie op een beter leven volgend jou Badu omdat ze meer betalen :LOL: ook wel heel kortzichtig gedacht
Zeg toch: gegeneraliseerd... :F: & eerste filter.
Afbeelding

Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Mellowcake'je schreef:@lynnepien: is dat een vizsla? die vind ik ook best leuk..
Ietsje lager bij de grond, een teckel :mrgreen:
Mellowcake'je schreef:ik heb schrik van een herplaatser..
Je moet je beeld echt wat aanpassen hoor. Ik heb de indruk dat je denkt dat herplaatsers allemaal moeilijke honden zijn (die juist om dié reden zijn weggedaan), terwijl het merendeel van de honden wordt weggedaan omdat de eigenaren er zelf geen zin meer in hebben (in het uitlaten, voer kopen, naar de dierenarts gaan, er tijd en moeite in steken) en omdat het toch wat meer werk dan verwacht was, zo'n hondje. Daarom is er nog niets mis met de hond zelf :19:

En dan vind ik het gek dat je dan juist bij een moeilijk ras als de Shiba uitkomt... Er zijn zoveel rassen die net wat makkelijker in de omgang zijn maar die net zo leuk en lief zijn. Je hoeft het niet meteen zo exotisch te maken of te kijken naar de allerschattigste. Je moet juist omgekeerd werken: wat heb jij een pup te bieden, en wat voor ras sluit daar goed bij aan? Wil je een hond die heel erg gericht is op de baas, of juist eentje die lekker eigenwijs is? Moet de hond met andere honden kunnen, of maakt dat niet zoveel uit, etc.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Badu schreef:Heb graag pupkopers die het goed geregeld hebben in het leven. Soort van garantie op prettig leven van gebroed. Gelijk denkkader, zeg maar... Gegeneraliseerd uiteraard.
Dat vind ik maar heel lelijk aanmatigend eigenlijk. Dat het hebben van geld zou betekenen dat die honden een leuk leven krijgen. Ik zie geen enkel oorzakelijk verband :19:
En nogmaals, waarom moeten je betalende klanten extra betalen om mensen die jij niet wilt af te schrikken?
Vind je dat zelf geen vreemde redenatie?
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Jaap* schreef:
Badu schreef:Heb graag pupkopers die het goed geregeld hebben in het leven. Soort van garantie op prettig leven van gebroed. Gelijk denkkader, zeg maar... Gegeneraliseerd uiteraard.
Dat vind ik maar heel lelijk aanmatigend eigenlijk. Dat het hebben van geld zou betekenen dat die honden een leuk leven krijgen. Ik zie geen enkel oorzakelijk verband :19:
En nogmaals, waarom moeten je betalende klanten extra betalen om mensen die jij niet wilt af te schrikken?
nou ja dat, en ik heb honden bij zwervers gezien die er beter uitzien dan bij anderen, maar goed, vooral de focus op de prijs geloof ik, de selectie he. Dan denk ik persoonlijk nogal snel aan broodfokkers eigenlijk
Jaap*
Zeer actief

Mellowcake'je schreef:ik heb schrik van een herplaatser..
ik denk dat het beter is een puppie te laten wennen aan hoe zen leven er uit gaat zien ,
ik heb een winkel en ben van plan hem mee te nemen..
dus wil ik hem van puppie af aan leren dat hij benaderd wordt door klanten..
Een volwassen hond die heeft bewezen met drukte om te kunnen gaan is een stuk betrouwbaarder dan een pup die dat nog maar moet laten zien, en waarbij er gemakkelijk fouten kunnen worden gemaakt die in de weg gaan staan van een succesvolle winkelhond.
Het is allemaal niet zo maakbaar hoor. Het meeste is gewoon karakter. En dat is voor het grootste gedeelte aangeboren.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mellowcake'je schreef:als jullie tips hebben, laat het me gerust weten, ook ben ik intussen een site met adoptie-pupjes aan het bekijken :wink:

ik zoek: een leuk vriendje die bij me in de winkel kan blijven, ook wat waaks is, maar niet aggresief naar vreemden, aangezien er veel klanten over de vloer komen, al denk ik bij het wennen van pup af aan dat dit geen probleem zal zijn, ik wandel heel graag en het liefst dan gerust enkele kilometers.. (ik weet dat bij n bulletje dat er niet in zal zitten) ook bij slecht weer wandel ik graag, ik ga heel graag uitwaaien aan de zeedijk, en dan kan hij gerust meekomen, ik wil geen al te grote hond max 50cm denk ik.. we hebben veel kids in de familie, dus ik moet hem kunnen vertrouwen met kids, ook al heb ik er zelf geen, ik ga naar een hondenschool gaan 1x per week en op aanraden van de trainer (ik heb al een babbeltje gaan slaan) moet ik elke dag een halfuurtje trainen thuis met een shiba, niet langer.. niet minder.. hij heeft al 2 shiba's in zijn 'klas' en noemt ze best pittig, en heeft me uitgenodigd eens naar een les te komen, dat heb ik nog niet gedaan, maar zal het wel doen, als het zover is dat ik er 1 koop, hij geeft wel toe dat mits je consequent bent het een heel leuke hond is, ik ben echt wel op zoek naar een hondje die ik veel kan leren, en toch rustig is ook in huis... en ik vind het geen probleem dat ie niet bij iedereen direct op de schoot gaat zitten.. ook schrikt trainen me niet af, integendeel, ik vind dat boeiend..

het probleem bij de shiba vind ik echt de prijs.. ik vind ze echt duur, en wil niet naar een broodfok gaan omdat ik hem anders niet wil kopen.. dan kies ik een betaalbaarder ras
Van wat je hier zegt lijkt een shiba me niet zo geschikt, hoor.
Wat je wilt is een sociale hond die trainbaar is, verdraagzaam naar kinderen en vreemden, niet te groot en hij moet graag wandelen. Beetje waaks wil je ook.

Ik zou geen shiba nemen. Echt niet. Die gaat niet aan jouw beeld voldoen.
Val je voor dat type hond? Die vacht en staart en hoofd en zo? Dan zijn er zat andere opties die beter passen dan een shiba.
En als het je minder uitmaakt is de keuze nog veel groter.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Mellowcake'je
Actief

kdjfienjfjrnhfgdggtr
Laatst gewijzigd door Mellowcake'je op 16 okt 2013 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Niet echt... Draai het om... het niet beschikken over geld geeft iets aan. Aanmatigend of niet... het bevestigt een beeld.
Afbeelding

-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Mellowcake'je schreef:acantus in oudenburg.. ik had er al veel slecht over gelezen, dus ik verwacht hier wel een storm in een glas water nu...

maar het lijkt me 1e indruk een goede zaak
Hoe meer ik van je lees, hoe meer ik een trol-gevoel krijg. "Meer dan tien rassen"?
Acantus heeft met pups bijgerekend een totaal van maar liefst meer dan 150 honden op het terrein. Dat zijn geen tien rassen, dat is een neukende encyclopedie.
Als je die hokken er goed uit vond zien is je beeld van honden houden volledig fout.

Dit is een shiba reu, een paar jaar geleden in Acantus:
Afbeelding
Als je dat prima vind ben je ziende blind.

Edit: typo.
Laatst gewijzigd door -Saskia- op 15 okt 2013 23:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Mellowcake'je
Actief

kdjfienjfjrnhfgdggtr
Laatst gewijzigd door Mellowcake'je op 16 okt 2013 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Mellowcake'je schreef:ho maar zo zag ie er niet uit :(: integendeel!
De kans dat het dezelfde was is ook klein. Genoeg nakomelingen om de rol over te nemen indien papa te lelijk wordt van de demodex om nog uitgestald te worden voor klanten.

Bedenk dat de hokken die je zag de permanente verblijfplaats is van de honden. Buiten de verplichte fotoshoot op een stuk gazon om op de site te prijken, een occasioneel dierenartsbezoek of een kennelverplaatsing zien die honden amper zonlicht. Ik hoop dat je dan niet nog denkt dat de hokken nog wel meevallen?
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Badu schreef:
Jaap* schreef:
Niet echt... Draai het om... het niet beschikken over geld geeft iets aan. Aanmatigend of niet... het bevestigt een beeld.

Wat geeft het niet (minder) beschikken over geld dan aan, en wat voor een beeld bevestigd dat precies?
Gesloten

Terug naar “Fokken van honden”