Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kijktip: Gaus versus Millan, vanavond Ned 1 Pauw en Witteman

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Kijktip: Gaus versus Millan, vanavond Ned 1 Pauw en Witteman

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb het helaas niet gezien :jank:

Maar ik heb regelmatig naar CM gekeken en vooral zeer nauwlettend op het probleem van uitvallen aan de riem. Niet één keer is het mij duidelijk geworden hoe hij dit probleem oplost. Ja... Calm en assertive.... nou, ik kan er nog zo 'calm en assertive' bijlopen met opgeheven hoofd, brede schouders en een uitstraling van 'ik ben de beste in de hele wereld, wie maakt me wat', maar het helpt echt niet in die mate als CM wil laten geloven.
Laats een Pitbull (volgens mij was het een Pitbull), als een gek uitvallen aan de lijn, het volgende beeld was CM die ermee liep en hij liep rustig mee :19: uitleg 'calm en assertive'.
Er moet meer achter zitten, dit kan niet anders. Hiermee is nooit hevig uitvalgedrag opgelost en zeker niet als de eigenaren er zelf dan weer mee gaan lopen. De uitleg is absoluut niet volledig, ik geloof dat niet.
Ik ben het er absoluut mee eens dat 'calm en assertive' de beste benadering is, maar niet altijd de enige oplossing voor een probleem.

Over het 'shhhh', Puchu reageert hier behoorlijk goed op eigenlijk, maar Kaya snapt er geen bal van :mrgreen: (overigens 'shhhh' zonder 2 vingers in de flanken hier).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

Nanna schreef:
Neeltje schreef:Wanneer valt nu eens het 'kwartje' dat de honden waar Cesar Millan mee werkt veel erger verknald zijn dan al onze honden bij elkaar??? Dat lief en aardig en geduldig zijn totaal geen nut heeft?? Dat, als hij ze niet in het gareel kan krijgen ze het dus het al gereedstaande roze spuitje krijgen??? Dat veel mensen van de gemeente al weet ik wat verboden hebben gekregen???
Ik denk dat veel mensen het gewoon niet snappen of niet wíllen snappen ;-)
Dat zij denken dat dat prikken en shhh DUS ook op hun eigen brave huishond toegepast moet worden. Nee, dus. Dat is puur in de rehabilitatieperiode om de ontspoorde hond uit die neerwaartse negatieve spiraal te halen. DAARNA kan er dus weer normaal mee omgegaan en getraind worden, mits de baas duidelijk, calm-assertive en consequent is :ok:
Precies. :ok:
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Ik zie CM Shhhchen en vingeren naar alle honden hoor, ook als ze niet verknipt zijn.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:
Neeltje schreef:Wanneer valt nu eens het 'kwartje' dat de honden waar Cesar Millan mee werkt veel erger verknald zijn dan al onze honden bij elkaar??? Dat lief en aardig en geduldig zijn totaal geen nut heeft??
Toch soms wel, bij die Coonhound werkte het prima :ok:
En ook andere, maar die waren ook niet zo gek, die hadden andere problemen.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Nanna schreef:
Caro. schreef: Maar ik heb regelmatig naar CM gekeken en vooral zeer nauwlettend op het probleem van uitvallen aan de riem. Niet één keer is het mij duidelijk geworden hoe hij dit probleem oplost. Ja... Calm en assertive.... nou, ik kan er nog zo 'calm en assertive' bijlopen met opgeheven hoofd, brede schouders en een uitstraling van 'ik ben de beste in de hele wereld, wie maakt me wat', maar het helpt echt niet in die mate als CM wil laten geloven.
Ik heb zelf gezien dat het wel kan ;-) Toen ik met Simone op puppycursus was liep er ook een mevrouw met een jonge xmechelse herder die deed waar ie zin in had. Springen, uitvallen, kortom vervelend gedrag.
Uitelggen: doe dit doe dat. Hielp geen donder. Toen nam de trainster de hond even over en na een kort "uh" liep het beestje mee alsof het dagelijks op wedstrijden de sterren van de hemel liep :smile:
Het gaat er dus niet om wat je denkt uit te moeten stralen maar om wat je van binnen vóelt. En dat overbrengt op de hond.
Ik denk dat CM daar een bijzonder talent voor heeft en als je dat talent mist het idd heel moeilijk kan zijn.
Dat klopt. En ik denk dat als jij menens naar je hond shhht en vingert, je hond een hele andere reactie zal geven dan je net vertelde ;).
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:
malinois schreef:
MARC_S schreef:Hoi Fenella, mijn honden doen dat nooit. Een hond kan niet eens grip krijgen op de plaats waar je die prik moet geven en een beet lijkt in niks op een prik. Hij zegt dat je die prik moet geven op de enige plaats waar een hond geen spieren heeft om zijn organen te beschermen. Kom op, lijkt me duidelijk wat hij doet. Het is het vinger onder je ribben effect en iedereen weet hoe erg dat is. Iedereen die wel eens een vinger onder de ribben heeft gekregen weet hoe je gaat springen en gillen als je dat verwacht. Niemand verdraagt dat en niemand kan dat negeren. Nogmaals, de kieteldood maar dan zonder dat de vingers zich inhouden. Ik raad iedereen aan die mij niet geloofd eens met de partner af te spreken dat die een uur lang onverwacht twee vingers in hun organen prikt. Ik weet 100% zeker dat je dat niet aan kan. Het idee zal je gek maken en na de eerste prik wordt je zo para als wat. Je durft je rug niet meer naar je partner te draaien en je kan niet meer rustig zitten in zijn buurt. Wedden? :U:
A. Ik ben geen hond,.die vergelijkimg gaat niet op.
B. De mijne wel ik zal morgen de fotos opzoeken.
C. Hij doet het met 2 gespreide vingers en bootst wel degelijk de.beet na.
Nogmaals je kunt het er niet mee eens zijn prima, maar het is een natuurlijk.iets. Overigens hoef je geen ssss gebruiken mag ook iets anders zijn of helemaal niets. Ik prik niet maar tik wel met mn.voet. De reden is dat prikken niet werkt bij mijn honden dus dan los ik.het anders op. Overigens toen ik.xito op zijn zij.heb gelegd, heb ik.wel mn vingers op cm manier in de nek gehouden en idd zag ik dezelfde reactie van hem toen hij door xena op de gromd werd gepind.
Misschien is bij jou alles anders omdat jij anders met je honden omgaat. Hier is het geen gegooi op de rug en al helemaal geen gebijt aan de lopende band. Ik corrigeer vrijwel nooit alleen bij wangedrag en dus komen die dingen niet zo vaak voor in ons woordenboekje. Dus dat zou wel eens kunnen maken dat in het ene roedel alles anders is dan in het andere. Ik denk dat je honden ook hard kan maken. Maar dat is mijn mening. Hoe meer je met je honden gooit en aan ze trekt hoe meer ze dat soort gedrag gaan laten zien. Inmiddels zijn we dus weer helemaal terug bij fysieke overheersing en harde roedeldynamiek. Ik blijf daar liefst verre van want ik vind er niks meer aan als ik mijn honden moet bijten. Dat doen mijn honden bij elkaar niet en niet bij andere honden en niet bij mij. Dat wil ik zo houden. :ok:
Xena is vanaf dag 1.dat.er een hond is heel fysiek, ook bij haar eigen pups overigens, prima nette correcties, maar idd dus ook fysiek. Ik weet niet.anders van elke hond die ik heb.(gehad) dat.ze fysiek.corrigeren. Daarom.mogen mijn reuen dit nu ook maar tot een bepaalde hoogte. Die hoogte bepaal ik.

Overigens mag je natuurlijk.je mening hebben, maar ik VIND het hopeloos overdreven. Mag toch ook? :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Zo, dat was mijn tegengas. Ik ga verder niet in eeuwige welles niettes spelletjes mee want ik ben het er toch gewoon niet mee eens. Dat is omdat ik het niet doe, niet wil en niet nodig vindt. Alleen de woorden kalm en assertief en kalm en onderdanig zijn alles wat je nodig hebt uit wat hij zegt, werkt perfect, de rest kan je weglaten als je normaal met je hond omgaat :wink: Wat mensen verder doen moeten ze zelf weten. Als ze maar weten waar ze mee bezig zijn en als ze maar beseffen dat slangen en andere onzin hier niks mee te maken hebben. :ok: Een training op basis van correcties en vermijdingsgedrag is nu eenmaal wat het is. Daar moet niet meer van gemaakt worden dan het is. Dus je gaat met je hond om op een manier. Is dat met slangen en correcties dan kies je daar dus voor. Honds is het niet en nodig ook niet. Als ik mijn honden ga bijten en ga wurgen ben ik de hardste in de roedel en dan onderdruk ik ze door pijnprikkels. Dat is het beestje bij de naam noemen en dat doe ik dus ook gewoon. Er omheen draaien met honden zijn nu eenmaal zo vind ik hypocriet. Mijn honden zijn nl niet zo en ze bijten elkaar ook niet. Zolang ik ze dat niet leer blijft dat gelukkig ook zo. De sfeer in de roedel maak je zelf. :ok:
Maar marc nu doe je hetzelfde, jouw mening als een feit neerzetten en dat is het simpelweg niet. Dat jouw roedel zo.is ja tuurlijk.dat.kan, ik zie hier en in de oppasroedel waar xavi meeloopt iets heel anders. Bij beiden overigens, dit terwijl de mijne uit teef en reuen bestaat en de oppas uit alleen reuen. Bij beiden wordt er wel.degelijk fysiek gecorrigeerd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Nanna schreef:
Caro. schreef: Maar ik heb regelmatig naar CM gekeken en vooral zeer nauwlettend op het probleem van uitvallen aan de riem. Niet één keer is het mij duidelijk geworden hoe hij dit probleem oplost. Ja... Calm en assertive.... nou, ik kan er nog zo 'calm en assertive' bijlopen met opgeheven hoofd, brede schouders en een uitstraling van 'ik ben de beste in de hele wereld, wie maakt me wat', maar het helpt echt niet in die mate als CM wil laten geloven.
Ik heb zelf gezien dat het wel kan ;-) Toen ik met Simone op puppycursus was liep er ook een mevrouw met een jonge xmechelse herder die deed waar ie zin in had. Springen, uitvallen, kortom vervelend gedrag.
Uitelggen: doe dit doe dat. Hielp geen donder. Toen nam de trainster de hond even over en na een kort "uh" liep het beestje mee alsof het dagelijks op wedstrijden de sterren van de hemel liep :smile:
Het gaat er dus niet om wat je denkt uit te moeten stralen maar om wat je van binnen vóelt. En dat overbrengt op de hond.
Ik denk dat CM daar een bijzonder talent voor heeft en als je dat talent mist het idd heel moeilijk kan zijn.
Het is net zoals met mensen. Soms voel je je overweldigd of geintimideerd door mensen terwijl ze nog geen bek hebben opengedaan.
Als het dat effect heeft op mij, heeft het ook effect op een hond. Misschien nog wel meer omdat een hond nog meer op lichaamstaal gericht is.
Voor die mensen is het een peuleschil, terwijl iemand die dat niet voor elkaar krijgt beter af is met een andere aanpak.
Want wie kent niet iemand die ineens is aangepraat dat hij of zij assertiever moet worden. Dat resulteert altijd in zo'n verkrampte meelijwekkende nephouding.
Wat er niet inzit zal er ook nooit uitkomen, en een hond heeft dat feilloos in de gaten.
En daarom schieten standaard 'methode's' altijd tekort. De combinatie hond/baas bepaald wat het meest succesvolle recept is.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:Ik heb het helaas niet gezien :jank:

Maar ik heb regelmatig naar CM gekeken en vooral zeer nauwlettend op het probleem van uitvallen aan de riem. Niet één keer is het mij duidelijk geworden hoe hij dit probleem oplost. Ja... Calm en assertive.... nou, ik kan er nog zo 'calm en assertive' bijlopen met opgeheven hoofd, brede schouders en een uitstraling van 'ik ben de beste in de hele wereld, wie maakt me wat', maar het helpt echt niet in die mate als CM wil laten geloven.
Laats een Pitbull (volgens mij was het een Pitbull), als een gek uitvallen aan de lijn, het volgende beeld was CM die ermee liep en hij liep rustig mee :19: uitleg 'calm en assertive'.
Er moet meer achter zitten, dit kan niet anders. Hiermee is nooit hevig uitvalgedrag opgelost en zeker niet als de eigenaren er zelf dan weer mee gaan lopen. De uitleg is absoluut niet volledig, ik geloof dat niet.
Ik ben het er absoluut mee eens dat 'calm en assertive' de beste benadering is, maar niet altijd de enige oplossing voor een probleem.

Over het 'shhhh', Puchu reageert hier behoorlijk goed op eigenlijk, maar Kaya snapt er geen bal van :mrgreen: (overigens 'shhhh' zonder 2 vingers in de flanken hier).
En toch kan dat met dat uitvallenm ik heb t nl zelfgezien bij mn trainder en ben er echt constant bijgeweest.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Caro. schreef:Ik heb het helaas niet gezien :jank:

En toch kan dat met dat uitvallenm ik heb t nl zelfgezien bij mn trainder en ben er echt constant bijgeweest.

Ja, dat het met een vreemde lukt, dat snap ik ook nog wel..... maar daarna moet diezelfde eigenaar weer met de hond lopen en dan is de uitleg nog steeds 'calm en assertive' en zag je de eigenaar met dezelfde hysterische Pitbull lopen die nu ineens als een mak lammetje (met staart zelfs laag) langs andere honden liep.
Zo'n omslag kan niet met de eigenaren alleen omdat ze een andere houding proberen aan te nemen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Jaap*
Zeer actief

Caro. schreef:Zo'n omslag kan niet met de eigenaren alleen omdat ze een andere houding proberen aan te nemen.
Nee, dat ligt puur aan het rangordegedeelte waar je nooit iets van terugziet.
Op tv lopen ze de deur uit, Millan loopt een half blokje met de hond en geeft hem dan stiekem door aan de eigenaar en klaar is kees.
Yeah, right :smile:
Een ongecontroleerd projectiel veranderen in een hond die je niet meer inhaalt bereik je niet met een blokje om :wink:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

En waar kom je terecht als je op de advertentie onderaan klikt?
http://www.tickets4u.nl/producten/ticke ... /4766.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn er werkelijk mensen die dat eraan uitgeven?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Neeltje

En als het nodig is, zie je ook dat hij na een aantal dagen of weken nog een keer terug komt. En ze hebben inderdaad altijd nazorg, kunnen ten alle tijde bellen.
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
Jaap* schreef:
Caro. schreef:Zo'n omslag kan niet met de eigenaren alleen omdat ze een andere houding proberen aan te nemen.
Nee, dat ligt puur aan het rangordegedeelte waar je nooit iets van terugziet.
Op tv lopen ze de deur uit, Millan loopt een half blokje met de hond en geeft hem dan stiekem door aan de eigenaar en klaar is kees.
Een ongecontroleerd projectiel veranderen in een hond die je niet meer inhaalt bereik je niet met een blokje om :wink:
Ik denk dat er heus wel nazorg is van medewerkers. Anders zou het wel een heul slechte reclame voor hem zijn, als het allemaal toch geen donder helpt. :19:
En honden zijn niet gek, die zijn heus wel om te turnen van gestoord tot normaal.
Ja, dat zal wel, maar niet door één blokje om.
Ik wil, van een aantal gevallen, eigenlijk wel eens zien wat er aan vooraf is gegaan. Voordat die hond denkt "laat ik me maar een beetje rustig houden".
Want in sommige gevallen kun je best zien dat het alleen maar komt omdat de eigenaar zich duidelijk anders gedraagt dan voorheen. Maar er zijn ook veel gevallen waar wel wat meer moeite voor gedaan is. Dat kán niet anders.
Waarmee ik niet wil suggereren dat die honden op hun flikker hebben gehad, maar wel dat daar veel meer mee is gebeurt dan wij zien :wink:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Nanna schreef:
Neeltje schreef:Wanneer valt nu eens het 'kwartje' dat de honden waar Cesar Millan mee werkt veel erger verknald zijn dan al onze honden bij elkaar??? Dat lief en aardig en geduldig zijn totaal geen nut heeft?? Dat, als hij ze niet in het gareel kan krijgen ze het dus het al gereedstaande roze spuitje krijgen??? Dat veel mensen van de gemeente al weet ik wat verboden hebben gekregen???
Ik denk dat veel mensen het gewoon niet snappen of niet wíllen snappen ;-)
Dat zij denken dat dat prikken en shhh DUS ook op hun eigen brave huishond toegepast moet worden. Nee, dus. Dat is puur in de rehabilitatieperiode om de ontspoorde hond uit die neerwaartse negatieve spiraal te halen. DAARNA kan er dus weer normaal mee omgegaan en getraind worden, mits de baas duidelijk, calm-assertive en consequent is :ok:
Ik vind de methode van meneer Millan bij al die echte randgevallen ook helemaal niet zo beroerd. Maar vervolgens zie je het halve forum hem nadoen, en dan niet alleen het kalm-assertief te zijn, maar ook de prikken, tssst'jes, hond op z'n zij leggen, etc. Is dat echt nodig, zijn dat echt van die 'verknalde' honden? En hoe is het dan zo ver gekomen?
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Nou heb ik in principe geen probleemhond maar uitvallen aan de riem naar andere honden doet ze wel ...... ik heb nu een paar keer haar even aangeraakt (geen prik, por of klap) en ze was er zo beduusd van dat ze gelijk de andere hond vergat. En heb ik er nog niet eens Tssshhh bij gedaan :wink:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Ik denk ook echt dat dat een prima manier is om uitvallen te doorbreken, en er zit natuurlijk een groot verschil tussen een aanraking en een por in de organen zoals Marc het beschrijft. Maar ik vind het vreemd dat aan de ene kant gezegd wordt 'dit is een methode voor honden waarbij echt niets meer werkt en waar de roze spuit staat te wachten' (waarmee je eigenlijk zegt 'het doel heiligt de middelen'; het is geen mooie manier, maar het kan hier niet anders). En er worden opmerkingen gemaakt dat er altijd wordt gewaarschuwd dat je de gedemonstreerde technieken niet zelf moet gaan proberen. Maar tegelijk gaan alle fans hier op het form wel zelf aan de slag met die technieken. Ik vind het niet logisch, maar dat kan aan mij liggen :19:
Afbeelding
Neeltje

Dat is omdat ze nog steeds niet door hebben dat het voor de meeste van onze honden totaal niet nodig is.

En door dat niet te zien, blijven afgeven op de manier waarop Cesar honden rehabiliteert.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Nanna schreef:
Jaap* schreef:Nee, dat ligt puur aan het rangordegedeelte waar je nooit iets van terugziet.
Ik denk dat er heus wel nazorg is van medewerkers. Anders zou het wel een heul slechte reclame voor hem zijn, als het allemaal toch geen donder helpt. :19:
En honden zijn niet gek, die zijn heus wel om te turnen van gestoord tot normaal.
Ja, dat zal wel, maar niet door één blokje om.
Ik wil, van een aantal gevallen, eigenlijk wel eens zien wat er aan vooraf is gegaan. Voordat die hond denkt "laat ik me maar een beetje rustig houden".
Want in sommige gevallen kun je best zien dat het alleen maar komt omdat de eigenaar zich duidelijk anders gedraagt dan voorheen. Maar er zijn ook veel gevallen waar wel wat meer moeite voor gedaan is. Dat kán niet anders.
Waarmee ik niet wil suggereren dat die honden op hun flikker hebben gehad, maar wel dat daar veel meer mee is gebeurt dan wij zien :wink:

Nou precies, dat bedoel ik dus.
Bij de aflevering met uitvallende honden probeer ik dus heel secuur te kijken hóe hij dat nu precies oplost en ik zie het niet, echt niet.
Ik zie niets anders dan dat hij ermee loopt (en ja, dan snap ik nog dat een hond zich anders gedraagt bij een autoritaire vreemde) en vervolgens lopen de eigenaren ook ineens met een superbrave hond. De uitleg 'calm and assertive'.
Shoot me :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

MARC_S schreef: Misschien is bij jou alles anders omdat jij anders met je honden omgaat. Hier is het geen gegooi op de rug en al helemaal geen gebijt aan de lopende band. Ik corrigeer vrijwel nooit alleen bij wangedrag en dus komen die dingen niet zo vaak voor in ons woordenboekje. Dus dat zou wel eens kunnen maken dat in het ene roedel alles anders is dan in het andere. Ik denk dat je honden ook hard kan maken. Maar dat is mijn mening. Hoe meer je met je honden gooit en aan ze trekt hoe meer ze dat soort gedrag gaan laten zien. Inmiddels zijn we dus weer helemaal terug bij fysieke overheersing en harde roedeldynamiek. Ik blijf daar liefst verre van want ik vind er niks meer aan als ik mijn honden moet bijten. Dat doen mijn honden bij elkaar niet en niet bij andere honden en niet bij mij. Dat wil ik zo houden. :ok:
Dat is dus ook mijn idee als ik mensen hoor zeggen dat je sommige honden nu eenmaal harder op moet voeden. Ik denk dat als je uitgangspunt bij de opvoeding gebaseerd is op overheersing, je ook honden krijgt die die strijd aan willen gaan.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Overigens vind ik hem helemaal niet zo hardhandig hoor. Een hele enkele keer trek ik eens mijn wenkbrauw op :hmmm: maar meestal vind ik hem prima handelen en rust en duidelijkheid creëren is absoluut een sleutelwoord wat volgens mij bij iedere hond werkt.
Alleen ik vind het dus niet altijd duidelijk hoe hij iets bereikt. Ook wel logisch, aangezien je niet alles in 20 minuten kan laten zien, maar hierdoor komt het voor de kijker die er iets van wil opsteken, niet altijd even duidelijk over en krijg je dus halfslachtige methodes.
Afbeelding
A good dog never dies...

Jaap*
Zeer actief

Neeltje schreef:Dat is omdat ze nog steeds niet door hebben dat het voor de meeste van onze honden totaal niet nodig is.

En door dat niet te zien, blijven afgeven op de manier waarop Cesar honden rehabiliteert.
Kritisch zijn is toch niet hetzelfde als afgeven?
Ik verbaas me juist altijd enorm als mensen zich geheel kritiekloos conformeren. Niet alleen als het over Millan of Gaus gaat, maar over álles.
Overal zitten toch haken en ogen aan :19:
Waarom zou je daar niet over spreken of discussieren. Ik vind dat stukken beter dan op een gegeven moment maar te besluiten om alles voor zoete koek te slikken.
Want kriktiekloosheid is in feite juist erg destructief.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Nanna schreef:
Belle schreef: Dat is dus ook mijn idee als ik mensen hoor zeggen dat je sommige honden nu eenmaal harder op moet voeden.
Niet harder. Wel consequenter. Je kunt je bij een leuk cavaliertje nu eenmaal meer steken laten vallen permitteren dan bij een dominante rottweiler.
Absoluut, maar dat heeft niks te maken met wat veel mensen nu doen. Nl hun rottweiler al van kleins af aan domineren en op de rug smijten. En daar gaat het mis. Ik ben de laatste die zegt dat een doorgedraaide hond met handschoentjes moet worden aangepakt. Echter, dat is helemaal niet wat het feitelijk effect van de populariteit is van CM. Het effect is dat mensen dat gewoon wel allemaal gaan doen. :kotz:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Belle schreef:
MARC_S schreef: Misschien is bij jou alles anders omdat jij anders met je honden omgaat. Hier is het geen gegooi op de rug en al helemaal geen gebijt aan de lopende band. Ik corrigeer vrijwel nooit alleen bij wangedrag en dus komen die dingen niet zo vaak voor in ons woordenboekje. Dus dat zou wel eens kunnen maken dat in het ene roedel alles anders is dan in het andere. Ik denk dat je honden ook hard kan maken. Maar dat is mijn mening. Hoe meer je met je honden gooit en aan ze trekt hoe meer ze dat soort gedrag gaan laten zien. Inmiddels zijn we dus weer helemaal terug bij fysieke overheersing en harde roedeldynamiek. Ik blijf daar liefst verre van want ik vind er niks meer aan als ik mijn honden moet bijten. Dat doen mijn honden bij elkaar niet en niet bij andere honden en niet bij mij. Dat wil ik zo houden. :ok:
Dat is dus ook mijn idee als ik mensen hoor zeggen dat je sommige honden nu eenmaal harder op moet voeden. Ik denk dat als je uitgangspunt bij de opvoeding gebaseerd is op overheersing, je ook honden krijgt die die strijd aan willen gaan.
Dat is in elke groep zo als mensen of dieren samenleven. Daarin ontstaat cultuur. En als het cultuurtje is dat je elkaar aanpakt totdat er een opgeeft krijg je dus dat de wezens in die cultuur harder en harder op elkaar gaan reageren. Kinderen die je slaat en bedreigt zijn de kinderen die zelf geweldadig worden op school en op straat. Dat is al lang en breed onderzocht. Als je je hond dus fysiek onderdrukt en met pijnprikkels onder de duim wil houden moet je je vooral niet verbazen als je een harde hond krijgt die zelf met pijnprikkels zijn omgeving gaat controleren. :ok:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Belle schreef: Dat is dus ook mijn idee als ik mensen hoor zeggen dat je sommige honden nu eenmaal harder op moet voeden. Ik denk dat als je uitgangspunt bij de opvoeding gebaseerd is op overheersing, je ook honden krijgt die die strijd aan willen gaan.
Overheersing, ja misschien wel.
Ik ben toch echt degene die de regeltjes maakt hier in huis en als je dat onder overheersing verstaat mag dat, het is maar een woord al heeft het een beetje een negatieve klank.
Ik zie niet goed wat daar mis mee is trouwens, ik denk dat elke hond van groot tot klein daarbij gebaat is.
Maar duidelijk zijn en zelf de regels vaststellen valt bij mij niet onder hard opvoeden, wel onder duidelijk en consequent zijn en dat is nou precies wat CM predikt :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Jaap* schreef:
Neeltje schreef:Dat is omdat ze nog steeds niet door hebben dat het voor de meeste van onze honden totaal niet nodig is.

Kritisch zijn is toch niet hetzelfde als afgeven?
Ik verbaas me juist altijd enorm als mensen zich geheel kritiekloos conformeren. Niet alleen als het over Millan of Gaus gaat, maar over álles.
Overal zitten toch haken en ogen aan :19:
Waarom zou je daar niet over spreken of discussieren. Ik vind dat stukken beter dan op een gegeven moment maar te besluiten om alles voor zoete koek te slikken.
Want kriktiekloosheid is in feite juist erg destructief.
Ik sluit me geheel kritiekloos bij je aan :lol: :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

Belle schreef:Dat is dus ook mijn idee als ik mensen hoor zeggen dat je sommige honden nu eenmaal harder op moet voeden. Ik denk dat als je uitgangspunt bij de opvoeding gebaseerd is op overheersing, je ook honden krijgt die die strijd aan willen gaan.
Dát ben ik dan weer niet met je eens :wink:
Je overheerst een hond sowieso, net zoals je een kind sowieso overheerst. Ik vind niet dat je net moet doen alsof dat niet zo is. Dan wordt het een schijnwerkelijkheid.
Het draait een beetje om de manier waarop het gebeurt, en dat is afhankelijk van de beide betrokken karakters.
De meeste mensen vinden het ook helemaal niet erg om overheerst te worden. Mensen vinden het over het algemeen prettig om duidelijke leiding te ontvangen op een peroonlijke manier. Net zoals honden.
Pas als de leiding onduidelijk of onbetrouwbaar wordt gaan mensen (en honden) zich er vragen over stellen. Mensen zoeken dan bijvoorbeeld een andere baan of worden obstinaat. Honden gaan in verzet of trekken hun eigen plan.
Maar als iedereen tevreden in z'n rol zit is er niks aan de hand en zal geen hond het in z'n hoofd halen om de boel op scherp te zetten. Want daar is dan totaal geen reden toe :wink:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Belle schreef:Dat is dus ook mijn idee als ik mensen hoor zeggen dat je sommige honden nu eenmaal harder op moet voeden. Ik denk dat als je uitgangspunt bij de opvoeding gebaseerd is op overheersing, je ook honden krijgt die die strijd aan willen gaan.
Dát ben ik dan weer niet met je eens :wink:
Je overheerst een hond sowieso, net zoals je een kind sowieso overheerst. Ik vind niet dat je net moet doen alsof dat niet zo is. Dan wordt het een schijnwerkelijkheid.
Het draait een beetje om de manier waarop het gebeurt, en dat is afhankelijk van de beide betrokken karakters.
De meeste mensen vinden het ook helemaal niet erg om overheerst te worden. Mensen vinden het over het algemeen prettig om duidelijke leiding te ontvangen op een peroonlijke manier. Net zoals honden.
Pas als de leiding onduidelijk of onbetrouwbaar wordt gaan mensen (en honden) zich er vragen over stellen. Mensen zoeken dan bijvoorbeeld een andere baan of worden obstinaat. Honden gaan in verzet of trekken hun eigen plan.
Maar als iedereen tevreden in z'n rol zit is er niks aan de hand en zal geen hond het in z'n hoofd halen om de boel op scherp te zetten. Want daar is dan totaal geen reden toe :wink:
Dat zijn de verhouding tussen baas en hond, maar daarnaast heb je nog de instincten van de hond en die zijn heel wat krachtiger en moeilijker te beheersen. Bv het jachtinstinct, de gemiddelde baas heeft daar vaak toch geen goede controle op. Het instinct/karakter van de Stafford die vaak niet met sexe genoten kan of de reu bomvol testosteron die geen andere reu in zijn roedel pikt.
Ik weet niet of je dat nu zo direct onder 'obstinaat' kan scharen. Uiteindelijk zal je het wel met je leiding en overheersing moeten kunnen oplossen, maar dan mag je wel een stapje of drie verder gaan dan bij de gemiddelde huishond.
Afbeelding
A good dog never dies...

laeken
Zeer actief

Afgeven is iets anders dan het beest bij de naam noemen. Hij draait er omheen en ontkent dat hij werkt met pijnprikkels en vermijdingsgedrag. Daar stoor ik me aan. Ik dacht eerst ook dat het meeviel maar ik merk dat ik daar inmiddels op terug ben gekomen. Een tekkel met een pinnenband optillen heeft niks meer te maken met het rehabiliteren zonder pijnprikkels. Dat moet iemand op straat eens doen. De helft van het forum die vinden dat CM goed bezig is slaat iemand op zijn bek die hetzelfde doet met een tekkeltje of een cavaliertje. Daar stoor ik me aan. Hij doet niks anders dan zwaar probleemgedrag wegcorrigeren. Daar is niks mis mee maar dan moet je het wel zo noemen. En het is onvermijdelijk dat mensen hem na gaan doen. Ik heb de eerste mensen al zijwaarts hun honden in hun pens zien trappen omdat ze niet strak genoeg volgen. En ik heb ook al honden gezien die op hun rug gesmeten werden. Willen we nu werkelijk weer die kant op met honden? Ik niet in elk geval. Ik wil er dus wat tegengas tegen geven :ok:

Kijk hier maar eens goed naar. Wil je dit met je hond?
" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;

En bij deze hond kan je wel zeggen, ja hij bijt ook dus hij verdient dit maar deze hond is wel door iemand overgenomen die hij niet kent en hij vecht tegen hem. Verder lult hij want de hond stikt en is niet kalm. Als hij met Eva zo ging vechten dan zou dit ook kunnen gebeuren want die laat zich ook niet zomaar zo aanpakken door een wildvreemde. Ik denk dat hier wel wat kritische zaken belicht mogen worden.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Jaap, ik kan me enorm vinden in wat je hier allemaal schrijft (is me trouwens al vaker opgevallen in discussies over hondengedrag, ook in andere topics). Ook het deel dat je het ene moment vol bewondering naar Millan kan kijken en het volgende moment je wenkbrauwen fronst (heb ik bijvoorbeeld met dat gezeul met die rugzakjes, laat je hond liever écht stimulerend werk doen, of bij die bange Coonhound waar hij de prikker er gewoon om liet).

Ik zou mijn hond aan niemand die ik niet ken blind meegeven, aan meneer Gaus niet en aan meneer Millan ook niet, maar heel misschien aan Jaap wel :lol1: :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”